Syyskuun Sydäntenmurskaajat

Hemulille tervetuloa mukaan =)

Elämänilo mä soitin jo eilen neuvolaan mut en raskautta varten vaan tilasin tuolle nuorimmaisella 1v6kk neuvolan ja eks mietin et oisin vasta siellä kertonut odotuksesta mut silloin mul ois viikkoja jo 10 niin en tiedä kannattaako jättää ihan sinne asti kun en oo enään varma et pitääkö nykyjään mennä ultraan KYSsille ja jos pitää niin sinne täytyy varmaan varata sitä aikaa reippaasti etukäteen kun siellä on varmasti muitakin tulossa ultraan niin en tiedä miten sinne sit pääsee jos niin myöhään kertoo olevansa raskaana... ja täällä täytyy käydä labrassa raskaustestissä ennen kun saa neuvola ajan (ainakin vielä silloin kun odotin edellistä) niin että varmaan ens perjantaina yritän päästä labraan pissalle että vois tilata sen neuvolan.

Black Panther
Varovaisesti ilmoittaudun joukkoonne... Plussasin aamulla, yk15 näyttäisi vihdoin tuottaneen tulosta! La 15.9., Tays, 2.lapsi (eka yhteinen). Ikää mulla on 31v. En oikein millään pysty vielä uskomaan tätä todeksi...

Tervetuloa uusille!! :heart:

metsätähti, saako udella, mistäpäin olet kun meillä on sama synnäri? voit laittaa vaikka yv:tä, mutta jos et halua kertoa, niin ei se mitään. =)

Mulla elämäntilanne aikaisempaan elämääni nähden on tässä vajaassa kahdessa vuodessa muuttunut niin paljon, että tajusin, ettei minulla ole niin läheistä ystävää, että voisin raskaudesta kertoa :'( Ystäväpiirini ei ole siis vielä lisääntynyt (vaikka ehkä aika jo olisikin..) eikä heitä edes kiinnosta lapset tai ihmiset joilla on lapsia. Minäkin olen muuttunut varmaan niin paljon, kun ei enää ole prioriteetti nro 1 se baareissa juokseminen ja kenen kanssa milloinkin punkkaan joutuminen (tai pääseminen, ihan miten vaan)
Olen tässä kotielämää viettäessäni huomannut olevani aika yksinäinen tilanteessani.. Olisi ihanaa, kun olisi kaveri, joka on samassa tilanteessa ja ymmärtäisi näitä juttuja.
Sori avautuminen.. :ashamed:

Mulle on rantautunut kauhee pahoinvointi! ja finnit, rasvainen tukka ja muut öklötykset.. Esikoisesta ei ollut tälläistä ollenkaan.

Onnea kaikille plussanneille!

Minäkin ilmottaudun tänne tuolta joululahjaplussista. Laskettu aika olisi omien laskujen mukaan 31.8.2009, mutta veikkaan että siirtyy ultrassa syyskuun puolelle. Synnytyssairaala olisi Jorvi ja esikoista ootellaan =) Todella onnellinen ja sekava olo. Mielialat vaihtelee hirveesti. Yhtäkkii alan itkemään (onnesta) ja sit nauramaan et mitä mä nyt oikein itken =) Sit taas pelottaa että onko masussa elämää. No sen takia varasinkin ens viikon perjantaille yksityiselle varhaisultran. Silloin viikkoja olisi noin 7+2.

Mukavaa alkujännitystä kaikille! :heart:

Heippati...
Joku tuossa kyseli ihmisten ikiä... Noh, jos jollain ei ole laskupäätä niin 26-vuotias - huhtikuulla 27 täyteen. :)

Myös oireista oli puhetta... Mulla oli aika jännä, koska oireet alkoi jo melkein viikko hedelmöittymisen jälkeen... nyt kun taaksepäin muistelee. Ihan siis etova olo - ja hiukset alkoi rasvoittumaan helpommin... Ja tosiaan niitä pms-oireiluja oli kanssa.. ja odottelin joka kerta että nyt alkaa menkat, mutta ei niitä sitten ikinä alkanutkaan. Olin melko varma raskaudestani jo joulun tienoilla, mutta testasin vasta uudenvuoden aatonaattona... koska silloin tuli kierto täyteen. Aika jännä että niin aikasin alkanu oireet... Ja siis tää paha olo tulee aaltoina päivittäin... Loppiainen oli aivan kamala. Tiedä johtuiko sitten siitä että oli vaan kotona ja makoili? Taitaa tehdä vaan hyvää kun käy töissä ja liikkuu!

TUPAKOITSIJAT!

Onko sauhuttelijoita? Oletteko lopettaneet? Itse olen polttanut yli 10 vuotta, ja yritykset lopettaa aina kaatuneet melkein samantien... Olen aina ollut todella raivona ilman röökiä... Mutta nyt vaan... ei haluta. Tai no mieli tekee silloin tällöin jos joku vituttaa tms. Mutta siis... viimeisen röökin poltin kun odotin testin tulosta. Sen jälkeen lens tupakit pönttöön ja mieheltä loppu kans samantien sauhuttelu (ainakin minun seurassa, tiedä sitten mitä töissä tekee..) Ihmeellisen helppoa se oli sittenkin, kun on kunnon syy lopettaa. En halua millään tavalla vahingoittaa lastani tarkoituksella. Ja tästä olen YLPEÄ että se loppui kuin seinään! Ja onnellinen omankin terveyteni puolesta. :attn:

Ja mukava saada lisää porukkaa tänne! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Heippati...
Joku tuossa kyseli ihmisten ikiä... Noh, jos jollain ei ole laskupäätä niin 26-vuotias - huhtikuulla 27 täyteen. :)

TUPAKOITSIJAT!

Onko sauhuttelijoita? Oletteko lopettaneet? Itse olen polttanut yli 10 vuotta, ja yritykset lopettaa aina kaatuneet melkein samantien... Ja tästä olen YLPEÄ että se loppui kuin seinään! Ja onnellinen omankin terveyteni puolesta. :attn:

Ja mukava saada lisää porukkaa tänne! :wave:
Kyllä. Olen lopettanut. Olen aina ollut vähän sellainen tapapolttelija. Joskus enemmän joskus vähemmän. Mutta lopettamaan minua ei ole saanut kirveelläkään. Nyt olen itseasiassa viimeiset röökit polttanut viime vuoden puolella (vaikka testasin vasta 5.1.). Ei vaan ole tehnyt mieli. Olen useinkin ollut useamman päivän polttamatta, mutta sitten aina tietyissä tilanteissa on tullut lähdettyä sauhuille... nyt on niitä nimenomaisia tilanteita ollut jo useita, mutta mun ei vaan tee mieli.

Ja olen erittäin ylpeä itsestäni, nimenomaan oman terveytenikin puolesta.

Sitten vielä niihin ikiin... täytyy myöntää, että 80-luvulla syntyneiden ikiä on vaikea laskea =) Ymmärrätte sen sitten kun 90-luvun lapset on lähes kolmekymppisiä. :heart:

härveli meillä on menny just samalla tavalla. Kierukka poistettiin syyskuun viimeisinä päivinä ja raskaaksi tulin heti seuraavasta kierrosta joka meni kuitenkin heti alkuunsa kesken. Sit seuraava kuukausi välissä ja nyt sit jouluna tärppäs =)

Ja tosiaan ihan suunnitellusti alettiin yrittämään, mies kun sanoi ettei hän tästä enää nuorene, et jos vielä meinaa yrittää niin parasta aloittaa :LOL: .. Nyt se hekottelee mun oireille... kun väsy ja vilu tulee vuorotellen ja tänään olen saanut kokea miltä tuntuu raskauspahoinvointi :x
on ollut aikas etova olo...ei onneksi tarvinnut okselle lähteä...ja sit kun söi niin alkoi närästää. Eipä ole aiemmin ollut tuota pahoinvointia että ihan kauhulla odottaa jatkoa :eek:

Minä olen myös tupakoinut ennen raskautta, mutta heti jäi pois kun testin tein. Enkä nyt säännöllisesti polttanut muutenkaan. On se hyvä kun luonto on järjestänyt niin että ei edes haluta sitä tupakkaa sauhutella!

Minä en ole varaillut varhaisultraa vaikka haluttaisikin. Niskapoimu-ultrassa sitten näkee mitä tuolla kohdussa on. On jännitystä elämässä =) . Enkä raski maksaa siitä yksityisestä... Täällä saa kaksi ultraa viikoilla 11-13kai eka ja sitten rakenneultra siellä puolenvälin tienoilla.

Jaa nimiä pitäis keksiä...hmm-m. Syysnaperot, Syyskuun nöpönenät, syyskuun piltit, Syysnassukat, Syyskuun pikkuihmeet...siinäpä muutamia =) ehdotuksia minun puolestani.

Naksos 6+0

Huoh... Varasin varhaisultrankin sitten, kun sellainen kerta on mahdollista. Täällä Tampereella vaan ainakin tuolla Koskiklinikalla sanoivat, että lääkäreiden toivomuksesta aikaisintaan 9 raskausviikolla...?! Elikkäs sain ajan helmikuun eka maanantai. Niin kauhean kauan joutuu odottamaan... Jotenkin sellaisia kauheita pelkotiloja iskee välillä... Että oliskin tyhjää täynnä, tai että olis kuvitellut kaiken. Olen moneen kertaan tarkistanut testin, ja kyllä se viiva siellä edelleen on. Ei vaan jotenkin osaa iloita täysillä vielä. Mutta niin kai se monilla muillakin vielä tässä vaiheessa on takaraivossa kaikennäköistä... Pitää vaan yrittää ajatella positiivisesti.

Roona82 Mä varasin Tampereella Terveystalolle varhaisultran. Varasin sen niin, että pitäis varmasti olla ainakin 7 viikkoa täynnä, ehkä enemmänkin. Varasin sen ihan vaan nettivarauksena eli jos mulle alkaa siellä paikanpäällä selittämään, että olen aikaisessa eikä suostu ultraamaan niin kyllä on ihmeellistä. Kyllä siinä vaiheessa pitäisi jo syke näkyä kun aikaisemminkin jo useilla näkyy.

No perskules... Olispa pitänyt katella muitakin vaihtoehtoja.. Koskiklinikka nyt vaan tuli ekana mieleen kun siellä olen käynyt työterveyslääkärillä...

Menee hermo tähän kunnallisen toimintaan. Kuten olen aikaisemmin maininnut, sairastan Epilepsiaa... joka tosin on ollut lääkkeillä oireeton jo muutaman vuoden. Silti tällainen sairaus vaatii hiukan erilaista seurantaa raskauden aikana, ja mm. pitäisi syödä Foolihappoa reilusti enemmän kuin mitä apteekin vitamiinivalmisteissa on (esim. multi tabs raskaus - 0.2mg.... Tarttis vissiin lähemmäs 1mg) Käyttämäni lääkkeet ovat muuten kuulemma todella turvallisia, mutta vähentävät foolihappoa. Myöskin raskaus saattaa vaikuttaa lääkeainepitoisuuksiin veressäni, ja sitä pitäisi seurata... ettei vaan pitoisuudet tipu ja tule kohtauksia! Nooooh....
Heti kun sain plussan, soitin seuraavana päivänä terkkariin ja pyysin lääkäriaikaa jotta saisin neurologille lähetteen. Sanoivat että pitää soittaa suoraan neuvolaan, sieltä saa sitten lähetteet ym. että he tietävät mitä tehdään jne. Hyvä. Soitin neuvolaan, ja sain siis ajan 29.1! Sitä ennen; ei mitään. Kysyin lääkäriserkultani tuosta foolihappo-jutusta ja muutenkin että miten tässä nyt pitäs... hän sanoi tosiaan että pitäs saada mahd. pian lähete neurologille jottai pääsis noita lääkejuttuja ym..... Sitten varasin soittoajan lääkärille (muuta en saanut) ja lääkäri HIHITTELI puhelimessa ja vakuutteli että kaikki on ihan ok, foolihappoa saa ruuasta ja apteekin vitamiinivalmisteista... Ja sanoi että ihan rauhassa vaan oottelen sitä neuvolakäyntiä. VOI VITTU (anteeksi) sanon minä!! Foolihappoa ostin omin päin apteekista ja lisäks syön multitabseja...
Mutta nekään ei auta siihen, että mun lääkeainepitoisuudet saattaa mennä sekaisin tän raskauden takia, tai siihen että jos hormonit vielä lisäksi sotkee... (nekin saattaa laukaista kohtauksen) Siis ei pääse mihkään puhumaan pätevälle lääkärille ennen.. öö...?`Neuvolassa tuskin on päivystävää neurologia? Ja sieltäkin kun saa lähetteen, ties kuinka pitkälle se menee??

Ah, tästä tulikin nyt sit vähän pidempi avautuminen, eikä siltikään kata tarpeeksi laajasti sitä miten perseelleen kunnallinen terveydenhuolto on. Ja tämä minun ongelma ei ole juur mitään kun miettii mitä kaikkea muuta ihmiset saa kestää....

Grrh. Turhaan tässä nyt hirveenä panikoin, kun olo on vielä ihan hyvä - eikä se välttämättä edes nosta päätään (apinani olkapäällä: epilepsia) Ja samalla pelkään keskenmenoa.... Huoh. Onneksi mies on positiivinen. Mitä nyt lupasi että täällä pitäs lahdata nuo kunnan ns "lääkärit"... :saint:

Onneksi täällä voi avautua vainoharhoistaan ja kaikesta muustakin... :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Onneksi täällä voi avautua vainoharhoistaan ja kaikesta muustakin... :wave:
Aivan niin. Sitä varten me ollaan täällä.

Minullahan on tämän ikärasitukseni lisäksi vielä verenpainetautikin. Lääkkeitä olen syönyt 4 vuotta, paineet on olleet korkealla aina. Mä heti plussan jälkeen jo Terveystalossa sisätautilääkärin puheilla, oli pakko vaihtaa lääkitys...
Soitin tänään myöskin neuvolaan ja kysyin miten pitäisi toimia ja sain ajan 29.1. =) Ollaankohan me samassa neuvolassa??
Neuvolatätin mielestä kaikki on kunnossa kun kerta olen huolehtinut oikeanlaiset verenpainelääkkeet itselleni. No kaipa ne sitten onkin... mutta miksi minun täytyy maksaa siitä yksityiselle???
GRRRR.

Mun ei onneksi tarvi lääkitystä vaihtaa... Mutta kyllä muuten nyt kuitenkin tällaisen sairauden kanssa pitäs päästä samantien lääkäriin jos niin pyytää? Taidan kyllä varata ajan jo vaikka ens viikolle johki yksityiselle jos sais... Grrh. Ja taas maksaa.

Korvaako kela esim noita varhaisultria?? Vai meneekö ihan omaan piikkiin?

Kamalasti uusia. Tervetuloa kaikki ja onnea :)

Minä en ole kertonut kovinkaan monelle vielä. Kahdelle "tuntemattomalle" ja ystävistä kaksi tietää ja mies tietenkin. Vanhemmille jne en varmaan kerrokaan, vaan he tulevat huomaamaan sitten aikanaan. Muille läheisille ystäville kerron, kun tiedän onko masussa edes mitään elämää.

Varasin tänään ajan varhaisultraan. Se olisi sitten 19.1. Jännittää, että mitä siellä silloin näkyy, toivottavasti syke. :)

Meillä ultra menee ihan omaan piikkiin, maksaa 45e, kestää 30 min.

Heippis tänne,

Tänään alkoikin aamu oikein mukavasti yökkäillen. Töissä olen tuon jatkuvan yökkäilyn takia kertonut parille, ja kävi ilmi että tämä toinen työkavereistakin on raskaana, suurinpiirtein samoilla viikoilla kuin itse, ihanaa kun voi puhua asiasta myös töissä ja on joku "tukena" samassa tilanteessa :) Lisäksi olen muutamille kavereille ja omalle äidille kertonut, kertoisin kuitenkin myös keskenmenosta jos sellainen tulisi, toivottavasti ei.. tästä olenkin stressannut aivan liikaa, en vaan voi olla miettimättä...

Viikkoja mulla ois omien laskujeni mukaan 5+3, eli huomenna alkaisi sitten pieni sydän sykkimään<3 Neuvolan laskujen mukaan viikot olisi 7-8, sen näkee sitten ultrassa mikä tilanne on oikeasti :)

Onko kellään muulla sama juttu, että oikein toivoisi raskausoireita lisää? :whistle: Ihanankamalaa :D

Omat navat:
oli ihan pakko vielä tehdä yksi testi. Tiedätte kyllä miksi [meinasin kirjoittaa älkää kysykö miksi] :LOL:
Voi kääk. Iltapissasta [ehkä 2 h sitten kävin edellisen kerran] viivat ovat aivan tasapaksut. Kai se nyt sitten on uskottava oikeasti... :headwall: :headwall:

Siiri ja [vielä nimetön] 5+0

hei, ilmottaudun joukkoonne! jos huolitte? =) eli mulla ois laskettuaika 19.9-09...aimnakin oman laskurin mukaan.. :D takana 3kk sitten tm. ja nuon 7-8kk sitten km... jos nyt menis hyvin, tämä tuli nyt yllätyksenä, kun pillerit oli käytös tm jälkeen, mutta sitten pidin kk väliä kun turvotusta tuli. ja meillä oli käytössä keskeytetty yhdyntä, alotin pilsut uudestaan, ja söin 3pvä, kunnes tänään ajattelin tehä testin varmuuden vuoksi, niin positiivinen se sitten oli :heart: iloisia ollaan, ja toivotaan että kaikki menee hyvin, =) meidän poppoosta sen verran että perheeseen kuulun minä 22v, mies 24v, ja lapset tyttö 5v ja poika 1.5v :heart: niin karvaturpa koiramme, =) anteeks kun tuli pitkä sepostus. ja paljon onnea kaikille raskaudesta! :heart:

Huh, olipas paljon tekstiä tullut....ja kivasti lisää meit jotka syksyl räjähtävät toivon mukaan. =)

Hiljaisuus mistä sä sit lopuiltaan varasit sen ulta-ajan? Ihtel nii tekis mieli kans, mut ku täs meidän kunnas taitaa muutenkin olla kaksi ultraa, toinen vk 12-16 ja mitähän se toinen oli....mut haluttas nähdä pian jo oikeasti se et sydän siel sykkii jossain tuol uumenis (toivon mukaan sykkii) Huomen teen kuiten viel r-testin joten Siiri S ymmärrän sinuu miks teit viel yhden testin. =) Mäkään en taida uskoa kovin vähäl ku kolme testiä jo takana ja öklötys olo puhjennut ilmeisesti tänään....vähän tulee aaltoilemalla, väliin ei mitää mut sit taas yhtäkkiä.

Huomen lasten kans pulkkamäkeen nii saa taas päiväks sit jotain muuta ajateltavaa kui oma napansa.....ja heiiij, jonnekin on kadonnut mun litteä vatsa.. =) on nii vatta turvoksis, et....en uskalla sukulaisiin mennä koska heti tulee kysymys taatusti, et ootanko, enkä tahtos viel ihan kaikkien tietävän. :LOL:

Yhteistyössä