Syyskuun Sydäntenmurskaajat

Onko kellään tullut semmoisia ajatuksia, kuin minulla...
Minulla on siis tyttö 5-vuotias...JA minulla on ihme pelkotiloja nyt ollut..
Mietin kuinka aikaa jää toiselle, ja eihän tyttäreni jää varjoon...?
Kuinka rakkautta riittää?yms...
Minua ahdistaa todella ja pelottaa tuleva kuinka käy..Kun hän on
kuitenkin niin monta vuotta ollut se ainukainen jonka kanssa touhuta..
kertokaa muut, joilla on enemmän kuin 1 lapsi teidän tuntemuksista ja kuinka kävi lapsen synnyttyä... :ashamed:

esmeralda- + öttiäinen 8+0
 
Onko kellään menkkajuilintoja ja/tai selkäkipuja?

Mulla on. :( Näin iltasin varsinkin selkään alkaa sattumaan todella ikävästi. Joskus teininä viimeks sattunu menkkojen aikaan tällä tavalla selkään, mutta ei sen jälkeen. Tää on tosi ikävää. Ja välillä jomottelee menkkamaisesti mahaakin. Tiiän et nää tavallaan kuuluu alkuraskauteen, mutta pelkään keskenmenoa..........
*huoh* Ei se auta ku pvä kerrallaan. :snotty:

nöttis & kirppu rv 4 ja pelko
 
Vivid
Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Kaikki sujui hyvin, hemoglobiili, verenpaine ja virtsatestit kunnossa. Käytiin läpi jotain perusjuttuja odotuksesta, esim. ravinto, liikunta, seksi, tulevat neuvola-, lääkäri- ja ultrakäynnit. Pari esitekirjasta sain myös mukaan ja neuvolakortin.

Kuukauden päähän sain sitten ajan np-ultraan ja samoille ajankohdille pitäisi varata myös alkuraskauden lääkärikäynti. Vähän arvottiin noita viikkoja, minkä mukaan elettäisiin, kun menkoista laskettuna viikkoja olisi 10+, mutta varhaisultran mukaan vasta 7+6. Päätettiin elää ultran viikkojen mukaan, mikä oli mun mielestä paras ratkaisu, ettei mene sitten np-ultra pieleen, jos olisin mennyt liian aikaisin.

Kuukauden päässä siis seuraavat konkreettiset etapit. Siihen asti vaan ootellaan rauhassa ja lueskellaan iltalukemisina neuvolan esitelappusia.

Tänään muuten shoppailin ekat vauvan vaatteet; pari potkupukua, yhden bodyn ja siihen kuuluvan myssyn, hih :p

Gallup: Haluaisimme tietää, onko Hippu tyttö vain poika :heart:

Vivid ja Hippu 7+6
 
nöttiäinen minulla oli rv 4-5/6 kunnon menkkamaista juilintaa, 3/4 viikolla koko ajan mietti, että millon ne menkat alkaa, kun koski ihan samalla tavalla. Kuitenkin mulla jo ehkä viimeisen viikon aikana ne juilinnat on alkaneet vähenemään, mutta jos olen oikein ymmärtänyt joillakin ne voi jatkua pitkäänkin. Toki jos tosi kovasti koskee vatsaan ja on hartiakipua, kannattaa mennä päivystävälle sillä silloin on kohdunulkoisen raskauden vaara. Mutta muuten ajoittaisella menkkajuilinnalla, johon ei liity merkittävää vuotoa ei minun käsittääkseni ole vaaraa. Korjatkaa jos olen väärässä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja arianrhod:
nöttiäinen minulla oli rv 4-5/6 kunnon menkkamaista juilintaa, 3/4 viikolla koko ajan mietti, että millon ne menkat alkaa, kun koski ihan samalla tavalla. Kuitenkin mulla jo ehkä viimeisen viikon aikana ne juilinnat on alkaneet vähenemään, mutta jos olen oikein ymmärtänyt joillakin ne voi jatkua pitkäänkin. Toki jos tosi kovasti koskee vatsaan ja on hartiakipua, kannattaa mennä päivystävälle sillä silloin on kohdunulkoisen raskauden vaara. Mutta muuten ajoittaisella menkkajuilinnalla, johon ei liity merkittävää vuotoa ei minun käsittääkseni ole vaaraa. Korjatkaa jos olen väärässä?
Mulla kipu on lähinnä tuolla selässä, ihan aavistus vaan vatsan puolella.
Ja vuotoa ei ole, vaikka koko ajan on olo et kohta alkaa. :(

Kaks kertaa oon ollu jo raskaana eikä aikasemmin tämmöstä, saas nähä... :(
Mut seuraillaan.
 
Heippa kaikille!

Kaipa se minäkin uskallan tänne kirjoittaa:)
Syysvaavia odotellaan meillekin, la menkkojen mukaan 23.09. joten mennään sillä niin pitkään ennen kuin olen käynyt varhaisultrassa.
Vantaalla asustellaan miehen ja 1v4kk pojan kanssa:)
Lapsille tulee ikäeroa aika tarkalleen kaks vuotta;)

Inka 4+5vko :heart:
 
esmeralda: minulla on sitä pelkoa/mietintää, että jääkö esikoinen nyt jostain paitsi, kun tulee toinen ja että miten hän asian kokee ym ym.. Rakkautta varmaan molemmille riittää, mutta entäs kun ei syliä saakaan juuri silloin kun haluaa, kun pitääkin imettää vauvaa ym.. En tiiä, onko ihan hölmäjä ajatuksia, mutta sitten toisaalta onhan se ihana rikkaus, kun saa sisaruksia! Itsellä ei ole kuin yksi sisko ja iso ikäero, ei olla paljoa tekemisissä. Toivoisin, että meidän lapsille tulisi lämpivät välit ja paljon yhteisiä leikkiä ja jakamista ja vahva tunneside sisarukseen. Eihän sitä tiiä sitten, mutta toivoisin näin.

Tervetuloa taas uusille!

meenkin tästä taas laattaamaan... :x

härvis 8+6
 
Onpas tänne tullut paljon kirjotuksia ja ennen kaikkea uusia odottajia. Kivaa! Niin, ja tervetuloa kaikki tulokkaat. Menee tosin hetki ennen kuin pääsee kärryille "kuka on kuka".

Tänään oli ensimmäinen päivä kun oli vähän etova olo. Se iski alkuillasta ja kesti pari tuntia. Sitten sen jälkeen tuli menkkakivut mutta nyt nekin hellittivät. On tämä vaan jännää kuunnella ja seurata omaa kroppaa.

Ajattelin soittaa huomenna neuvolaa ja varata ensimmäisen ajan. Vähän jänskättää, onhan kyseessä esikoinen. Me ei meinata (tai itse asiassa en ole vielä jutellut miehen kanssa :D ) ottaa sukupuolta etukäteen selville. Sen verran olen tässä vanhanaikainen, että aika sen sitten näyttäköön. Tai siltä tuntuu nyt, voihan se olla että mieli vielä muuttuu... niin kuin kaikessa muussakin tällä hetkellä :)

Minulla olisi hirmuinen fiilis kertoa kaikille, että olen raskaana mutta vielä pitäisi kyllä malttaa mieli. Yhdelle ystävälle olen avautunut, hän kun sattuu myöskin odottamaan. Muuten suu vaan tiukasti supussa ja itsekseni myhäilen. En malta mennä edes nukkumaan kun olen niin tohkeissani. Pitäisiköhän taas siivota joku kaappi? :LOL:

Cummastelija 5+0
 
härveli: Sulla on ihan samanlaisii aatoksia ku mulla... Ja mulla on myös vaan tolleen isolla ikäerolla yks sisarus ja aina oon kaipaillu enemmän!!!

Gallup: Oon kyl miettiny tota sukupuolen kysymistä, mut en oo tullu viel mihkään päätökseen. Esikoisesta en kysyny, tiesin et tulee poika niinku tulikin. Nyt on kyl kans melko varma olo sukupuolesta ja sen takii tekis mieli taas pitää jännitys loppuun asti, et on olo taas oikea!

mama 7+6
 
mamamaalta
Iltaa.

Onpas tänne tullut päivän aikana paljon tekstiä ja uusia ihmisiä! Tervehdys vaan kaikille! Minulla on huomenna se eka neuvola ja varhaisultra. Pelottaa... tai ehkä enemmänkin jännittää.

Minua on purrut joku kummallinen energiakärpänen. Mieli on iloinen ja liikintainto palava. Tänään oli ihan pakko lähteä viemään esikko hoitoon kävellen. Pulkka toisessa ja koira toisessa kädessä kamalaa vauhtia yhteensä kahdeksan kilometriä. Sitten vielä töistä kävellen kotiin. Nyt ei sitten väsytä. Ei sitten ollenkaan. Muutenkin tämä raskaus on ollut NIIIN erilainen kuin edellinen. Silloin vain nukuin, olin pahalla tuulella ja kipeä. Rintojen arkuus ja lievä etova olo ovat näiden raskauksien ainoat yhdistävät tekijät. Pitää vaan toivoa, että tämä energia pysyy... ja "persiille ammuttu karhu"- syndrooma ei näytä enää rumaa päätään.

Galluppiin: Ei kysytty esikon sukupuolta, tuskin kysytään nytkään. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä...

Vointeja kaikille! :flower:

Terv mamamaalta + möykky jonka viikot (toivottavasti) varmistuvat huomenna
 
olivia83 :hug:

metsätähti, ei onnistunu tosiaan noiden sivujen lukeminen - parin sivun jälkeen jouduin menemään päiväunille ku väsytti niin kauhesti :) Nukuin melkein kymmenen tuntia viime yönä ja tälläkin hetkellä väsyttää, vaikka tosiaan ne päikkärit nukuinkin. Eli väsy taitaa olla yksi oire minulla :)

heisku, mulla on myös muisti hukassa. Eilen tulin reissusta kotiin ja mies huomautti parin tunnin päästä, että olin unohtanut laittaa ulko-oven kiinni :D Ja tämä oli vaan yksi esimerkki, pieniä unohduksia tapahtuu koko ajan. Jospa se tästä paranis ajan kuluessa entiselleen. Unohdellaan yhdessä :)

nöttiäinen, mulla on ollut pieniä menkkakipuja myös jo reilun viikon. Ne ei kyllä ole ollut niin pahoja kuin sillon, kun on menkat, mutta ihmetyttää ne silti. Ne lähtee yhtä nopesti aina pois, kun alkaakin. Luulenpa, että kuuluu asiaan, vaikka niiden takia jotenkin ei tunnu, että olisi raskaana. Vaikea kuvitella, että samanlaista juilintaa voi olla nyt kuin menkkojen yhteydessä.

Gallup, olisi kyllä ihan mukava tietää sukupuoli jo etukäteen. Jos se täti mulle sen kertoo, niin tahdon tietää. Siskolle ei kerrottu, vaikka olisi halunnut tietää.

Tänne tulee muuten kauheaa vauhtia tekstiä :) Se on kyllä hyvä niin on jotain tekemistä. Mulla on kauhean kipeä kurkku ollut tänään ja nenä tukossa. Toivottavasti en kovin kipeäksi tule, kun on rakkaan ukkini hautajaiset lauantaina..

Kertokaas mulle tietämättömälle, että millon mun täytyy ottaa yhteyttä neuvolaan? Oon ihan pihalla kaikista näistä käytännön jutuista :ashamed:

uneksija85 ja papu 5+0
 
Elikkä neljäs lapsi olisi siis syntymässä....viikkoja takana nyt 7+1 ? Selviää tarkemmin maanantaina neuvolassa. Laskettu aika näillä näkymin olisi 7 syyskuuta.
Tämä meidän beibi on tälläinen pikku yllätys josta pitää vielä äidin ainakin saada jotain
tolkkua :D Iloisin ja sekavin mielin jatkuu odotus koska muut lapset kaikki vielä niin pieniä että vähän hirvittää että miten tulen pärjäämään ??
Kiva oli lukea teidän juttuja :) Toivottavasti pääsen pian juttuun mukaan ja itsekin alan ymmärtämään että olen oikeasti raskaana... ehkä ekassa ultrassa :heart:

Bebes & Salamatkustaja 7+1 :heart:
 
Ihanasti raskausolo: viluttaa, kolottaa, päätä särkee, yököttää, väsyttää ja jalat on levottomat ;)

Onko muuten muilla lasten lasketut ajat näin lähekkäin esikoinen La 13.9. , tämä 15.9. ja kuopus (toistaiseksi) 17.9. ? Esikoinen syntyi 17.9. ja kuopus 25.9.

Swiss ja Heikki 6+0
 
Kyllä mä oon ihan pöhkö, enkö mä millään meinaa tajuta että oon viimeinkin raskaana :p pakko oli tänäkin aamuna tehä vielä pari testiä, toinen netistä tilattu ja toinen apteekin... Noh, plussathan niissä molemmissa onneksi oli edelleen :) jospa nyt riittäisi testailu ja voisi vaan luottaa tähän raskauteen! :) Jotenkin vaan keskenmeno pelottaa :/ Mutta toisaalta ei auta pelätä, elämä menee niin kuin se menee, ja täytyy ottaa vastaan mitä se tuo. Näin ajattelen. Ja ehkä vauvakin voi hyvin, kun en koko ajan ressaa ja pelkää :) Oireita ei ole uusia tullut,mut ihan kuin yöllä olisi ollut paha olo, muutamaan otteeseen kun olin hereillä. Nyt lähtee viides viikko :) joten kyllä ne oireet sieltä kohta varmaan tulee :D

nöttiäinen mä luulen että nuo kivut on ihan normaaleja, mullakin on välillä menkkamaisia repäsyjä vatsassa, ja vähän selkä tuntuu "väsyneeltä". Kivut ei ole niin kovia kun menkkojen aikaan, eikä kestä niin pitkään. Jostain luin että nuo kivut johtuis siitä että kohtu kasvaa, ja kohdun kannattimet löystyy? Mutta jos kivut on siedettäviä, en usko että hätää on :hug:

Tänään lähen kyselemään raksaliikkeistä tarjouksia, pitäs remonttia alottaa tekemään tässä meidän kämpässä:) Vaikee vaan saada ajatuksia muualle tästä raskaudesta! Mutta on sitten mukava olla vaavin kanssa kotona, kun on kodissa uudet pinnat :)Siispä liikkeelle vain :)

Mukavaa päivää kaikille! :wave:

hensku rv5+0
 
Swiss noista lasletuista ajoista,miulla aikasemmilla muksuilla oli 23.5,17.5 ja 18.5! Syntyvät sitte 23.5,19.5 ja 29.4.
Mie olen NIIN väsyny,en saa mitää aikasiks :ashamed: Eilen nukuin 3 päikkärit ja illal nukahin sit sohvalle.Työn ja tuskan takana oli äske kammeta ylös sängystä.Mietin vaan et jos oisin töissä ni ei tulis mitään...tunnin välein joudun mättää jotain suuhun ja sit jo nukuttaaki :/

tepa75 6+6
 
uneksija85 & Hensku00 : Kyllä luultavasti kaikki pienet kivut kuuluu asiaan, mutta silti pelottaa... :( Se kipu selässä kesti eilen illalla n. 4 tuntia ja ainut asento missä ei tuntunu oli makuulla tai kyljellään, tuntu ihan hirveeltä. :( Meni sit ohi yhtä nopeesti ku alkokin, jännä. Toivottavasti ei tuu enää. Olin jo ihan varma että tässä tämä nyt oli.
Johtuneeko sit siitä, että mulla edellisestä raskaudesta kolmisen kuukautta, tai mistä lie...
Pääasia et nyt ei tunnu kipua missään ja eikä vuotoa ole ollu missään vaiheessa. :) Toivottavasti ei tulekkaan vuotoa seuraavaan 9 kk ja kivutkin olis tässä.

Ens vkolla soittelen neuvolaan jos ei mitään sitä ennen tapahdu, onkos muut jo soitellu neuvolaan?

Hensku00, taidetaan asua samassa kaupungin osassa... ;) (Tuolt toisest pinost huomasin.) :)

nöttis & kirppu rv 4
 
Uskaltautuisin ilmoittautua joukkoonne :wave:

Ensimmäinen haamu testattu sunnuntaina ja tänäaamuna vahvempi plussa :heart:

olen ollut jokseenkin huolestunut ja epäuskoinenkin raskauden suhteen koska menkat ovat nyt 5pvää myöhässä ja tuo positiivinen tulos on vahvistunut niin hitaasti. Lisäksi myös mulla on ajoittain koviakin menkkakipukohtauksia ja selkä on väsynyt/jomottaa :/ Huoli keskenmenosta on ollut aika suuri :ashamed:
Toisaalta paha olo on miltei jatkuvaa ja muitakin oireita roppakaupalla!
Joten tänään jo uskallan uskoa että pieni ihme on kasvamassa ja kehittymässä masussa :heart:
Olen varovaisesti ikionnellinen :heart:
Toivottavasti kaikki menisi hyvin ja saisimme sitten syyskuussa kolmannen rakkaan syliimme hellittäväksi :heart: Laskurin mukaan LA olisi 25.9.

Itsestäni sen verran että olen 29-vuotias lähihoitaja Tampereen seudulta. Eli synnytyssairaala olisi TAYS =)
Perheessämme on 2.5-vuotiaat kaksospojat, mies sekä koira ja kissa.

Aivan helppoa ei raskaaksi tuleminen ollut. Vuosi sitten lopetin ehkäisin ja annoimme vauvalle luvan tulla, ns. Tjot-asenteella. Viime kesänä sitten päätimme että alamme yrittää tosissamme ja nyt yk 6 pieni kullannuppu ilmoitti tulostaan :heart:
Mulla on ollut aina vähän ongelmaa kuukautisten kanssa ja kävin syksyllä lapsettomuustutkimuksissa. Sieltä sainkin clomit kasvattelemaan munasoluja ja tämä oli nyt toinen clomikierto.
Kaksosemme ovat luomuihmeet :heart: :heart:

Jennyli rv 4
 
Huomenta. Ihanaa kun meitä on täällä näin paljon ja lisää tulee.
Mä en myöskään millään tahdo uskoa olevani raskaana. Mutta kyllähän sitä vaan ollaan.

Mä uskon että nuo muiden kuvailemat kivut on normaaleja, koska itselläni pidän niitä normaaleina. Mahasta nippailee välillä kovaakin ja välillä repäsee. Alaselkään mua on särkeny jo pari päivää.
Mutta muuten kaikki ok. Väsy on jatkuvasti kova.
 
Jennyli, onnittelut! :)


Minä jäin tänään kotiin. Soitan neuvolaan ja hankin sairaslomaa. Sellainen olo, ettei töissä olisi mikään mukava olla. Oksettaa ja oksettaa. En kyllä ole oksentanut. Monesti mietin kyllä, että helpottaisiko se oloa. Välistä tuntuu, että olen lusmuilija, kun tällaisen vuoksi jätän menemättä, mutta..
Soitin terveydenhoitajalle aamulla ja se sanoi, että tällä syyllä kyllä saa sairaslomaa ja käski sitten soittaa äitiysneuvolaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jennyli:
Lisäksi myös mulla on ajoittain koviakin menkkakipukohtauksia ja selkä on väsynyt/jomottaa :/ Huoli keskenmenosta on ollut aika suuri :ashamed:
Nuo selkäkivut kuullostaa tutulta. Mulla niitä tulee iltasin ja sit samalla jomottelee masun puolellekkin vähän. Tahtos niin iloita tästä mutta ei tohi, ennen kuin näkee ultrasta onko tuolla mitään...

Että täytyy vaan odotella että saa neuvola-ajan, siellä sit ultrataan eli joskus vkolle 8+ se menee....

nöttis & kirppu rv 4
 

Yhteistyössä