***Syyskuun Sydäntenmurskaajat- ONNITTELUT KAIKILLE! ***

Onnitteluja kaikille jo vauvan saaneille !

Tänäin ollu tosi väsynyt olo, olin pari tuntia hereillä aamupalan jälkeen ja sit jo takas nukkumaan |O Sain sentään pienen kävelylenkin tehtyä ilman hirveitä kipuiluja,just ja just mahtu sandaalit jalkaan..

Cummastelija: Eiks sulla oo ollu ollenkaan selkäkipuja ? Mulla tuli selkä kipeäksi jo viikolla 29,kun kävin kasvohoidossa :( Harmitti kun sain juuri kasvohoitoon lahjakortin niin joudun sen sit käyttämään myöhemmin synnytyksen jälkeen. No raskaushierontaan menen maanantaina, jospa se helpottaa ja kampaaja tarttee tilata =)
 
ElämänIlo jos ehdit/viitsit niin voisitko laittaa mullekin jotain vinkkejä mitä sieltä vyöhyketerapiasta olit saanut? Kovasti tykkäisin mennä ihan ammattitekijälle mutta tiedä häntä koska mahtais edes saada aikaa ja millä hinnalla täällä tampereella :ashamed: jos siis ei ole suuri vaiva.
 
rimpulakissa...olisko tosiaan tuolla vyöhyketerapialla vaikutusta...... oon useaan otteeseen painellut noita kädessä olevia peukalo-etusormen välisen hangan pisteitä aamupäivällä niin liekö se sitten saanut aikaiseksi näitä tuntemuksia!!!!!

Nyt vaan tuntuis että nuo supistukset on vähentyny, mutta tuo jomotus on kyllä jatkuvaa...toivottavasti ei valvota koko yötä!!! :kieh:

Meillä poika vaan oli sitä mieltä että huomiseksi ei saa mennä synnyttään että isi pääsee viemään häntä jäkispeliin ja harkkoihin.......saapa nähdä miten käy
=)
 
TiiuHti Onnea kovasti :heart: :flower:

Saas nähä kuinka täällä käy.. aamulla tosiaan tuli n 3.5 tuntia säännöllisiä supistuksia 7min välein.. sitten supistukset katosi muutamaksi tunniksi ja alkoi tulemaan silloin tällöin.. nyt on 2 tunnin ajan tullut puolentunnin välein todella kipeinä ja pidempinä kuin aamulla..

O&O 39+4
 
Aurinko73 mä kärsin ihan hirveistä selkäkivuista, valitettavasti. Ne ovat nimenomaan yläselässä, tuolla lapaluiden välissä ja etenkin maatessa. Alaselkä on pysynyt suht hyvässä kondiksessa, siihen ehkä on auttanut vähäinen painonnousu (reilu 5 kg tähän mennessä). Käyn kerran viikossa tunnin hierojalla ja sen lisäksi 2 krt/vko mammajoogassa. Ne kyllä auttavan ja täytyy sanoa, että sellaisten päivien jälkeen uni on huomattavasti parempaa kuin muulloin. Suosittelen.

Viimeksi kävin kasvohoidossa kesäkuussa eli silloin oli viikkoja about 25 eikä se ainakaan selässä huonolle tuntunut. Mut mä pystyn muutenkin edelleen makaamaan ihan hyvin selälläni ilman, et tulee huono olo. Ja jos tekee häijyä niin jalkoja vaan vähän koukkuun niin johan veri taas kiertää. Kaikki mikä rentouttaa on vaan hyvästä :D . Kampaajan menin tyhmä ottamana vähän liian aikaisin (oli joskus elokuun puolivälissä) mutta nyt ei kyllä siihen riitä enää uudestaan varat, on kuitenkin aina sen vajaa 100 eur/krt. Ja onhan tässä tekemistä, että kerkeän käymään kasvo- ja jalkahoidon neljän päivän sisällä :LOL:
 
Cummastelija:
Sehän hyvä sit kun pystyt oleen selälläsi, mulla tul selkä kipeeks pelkästään jo kulmien laitossa maanantaina :( Nautihan hoidoista ! Mä kävin kanssa liian aikasin raidotuksessa,joten jos vaan leikkuutan ennen synnytystä..Kaikki hoidot on ihania ja olis kiva käydä vaikka missä hoidoissa ,kun ei sit taas tiedä millonka pääsee kun vauva syntyy..
 
Cummastelija: Nauti nyt ihmeessä kaikki hoidot, kun on mahdollista :) Mäkin kävin ennen esikon syntymää just jalka- ja kasvohoidossa ja kampaajalla. Muistaakseni oli pari viikkoa ennen sektiota nuo kaikki :D Selkään ei mullakaan sattunut; ei silloin eikä nytkään. Ja noissahan vaan kasvohoito on makaava. Se vyöhyketerapiakin oli makuullaan ja usein nukunkin selälläni. Tosin pidemmän päälle tekee mieli vaihtaa kylkiasentoon. Mutta nauti, nauti, nauti!!! :)

Naksos: Joo, kyllä tuokin terapeutti sanoi, että yleensä hoito on aika tehokas synnytyksen herättelijä. Et jos ei nyt suoranaisesti käynnistä, niin ainakin herättelee elimistöä ja vauvaa siihen ja saattaa alkaa nopeaankin. Tosin täällä ei nyt hirveän nopeasti kun ei vielä mitään ihmeempiä, mutta toivossa eletään :D
 
Täällä nyt sitten valvotaan... Jotenkin on tosi levoton olo, itse asiassa just tajusin että tänään on vihdoinkin LA saavutettu! Vielä joku aika sitten tuntui ettei tää tuu ikinä mutta näin vaan tää päivä tuli. :D

Olkkis ja Ötzki 40+0
 
Täällä ei kyllä nukuta tänä yönä.. supistellu jo 5tuntia..
säännöllisesti 3 tuntia jotka alko 15min välillä ja tähän mennessä laskenu 10min tai alle.. viimeset supistukset ollu 5-8min väliltään.. yritin hetken nukkua mutta ei tullu mitään ku supistukset tuli 10-12min välein.. ukko nukkuu ni täytyy tässä nyt seurailla tilannetta ja kattoo tulisko lähtö pian ja pitäs herättää ukko unilta.. ei vaan millään raaskis ku toinen oli niin väsyny..

O&O
 
huomenta :kieh:

mä sainkin 4 pv nukuttua läpi yön, tänään taas nostatti ylös näin "aamutuimaan"! :) limatulpasta.. mä LUULEN, et mikä on tullut kahtena päivänä vessakäynnin yhteydessä on limatulppaa.. (te, jotka ootte on limatulpan bongannu, minkälaista se on ollu? :D )
kun muuten ei oo valutellu mitään, niin pidän peukut pystyssä sille tulpalle, heh. et varmaan se vyöhyketerapia on ainaki herätelly mun kroppaa. eilen käytiin ilta-ajelulla niin supisteli lyhyin välein ihan kiitettävällä voimakkuudella, mut sit kotiin tullessa taas hävisivät :ashamed:

vaunulenkeistä
onks nyt syksyllä joku aikaraja tms. ennenkun vauvan saa viedä vaunuilemaan? kun ohjeistuksissa tunnutaan puhuvan joko kesästä tai talvesta, mut syksy/kevät vauvoja ei mainita lainkaan....

mies on ollu perjantaista asti kipeenä, flunssassa ja kuumeessa.. eilen illalla rupes sit mullakin nenä vuotamaan, pää on ollu kyllä jo perjantaista saakka tukkoisen oloinen. toivottavasti selviis nuhalla eikä nostais kuumetta. onnea vauvan saaneille :hug:
 
Täällä takana se uneton yö mitä vähän pelkäsinkin....supistukset herätteli välillä kipeinä ja selkää jomotti... mitään kummempaa eikuitenkaan vielä tapahtunut. Nyt on masu hellänä ja levoton olo.... mahakin päätti heti aamusta toimia kun heräsin...

Rekkumaaria, mulla tuli sellaista kellertävän punakkaa sitkeää limaa ja se oli tosi sellaista venyvää ja sitkeää, se vähän kuin irtosi paperiin sellaisena klönttinä tuolta alapäästä.

O&O
, tuliko se lähtö?......
 
Kerttuneiti mä laitan tulemaan kunha täs kerkiin. =)

Eilen tosiaan kävin hierojalla hierottamassa alaselkääni, samoi kävi läpi taas vyöhyketerpia alueita ja akupisteitä. =) Kyl rentoutti mut sit sen jälkee alkoi taas supparit ja vihlonta ja kipuilu tuolla alhaalla. Iltasella sit tuli suppaillessa ruskehtavaa vuotoa.....oli pakko soittaa sit äippäpolille et eihä oo vaarallista ku mul oli noit alkuraskauden vuotoja nii säikähdin. Sanoivat vain sitten ettei tarvii hätäillä et varmaan vain kohdunsuu siellä aukeillu ja ny valuttaa sit pikkasen vuotoja. Sit nukuinkin yön sitten hyvin ku ei tarvinu miettiä mitä se rusehtava vuoto olis ollu.

Tääl jänskiä paikkoja monella. Ihana aina lukea teä tekstejä. =)

 
onnea vauvautuneille =)
Täällä ollaan yhä kasassa.. Toi vessas ramppaminen on ihan järkyttävää nykyää, kävin viime yönä 7kertaa vessas :headwall: Alko toivoo ku käynnit vessas vaa jatku et voi ku seuraavan kerra ku herää nii olis aamu et sais nousta ylös :LOL: Eilen käytii mutsin kaa kävelyllä ja sitte saunassa mutta ei tullu supistuksii ei.. Tietenkää :D

Viivi ja 38+1
 
Synnytys kertomusta..

Eli tiistai illalla kävin vyöhyketerapiassa ja se aiheutti kipeitä supistuksia, jotka alkoivat yöllä tulemaan 3min välein. Lähdettiin sairaalaan keskiviikko yöllä klo 4-5 aikoihin kun supisteli niin kovin. Kohdun tilanne ei ollut tarpeeksi edennyt joten jäin osastolle ja sain akvarakkulat, akupunktiota, kipupiikkejä mutta tilanne vaan eteni todella hitaasti kunnes keskiviikko yöllä supistukset laantui todella vähäisiksi ja torstai aamupäivällä lääkäri kotiutti ja sanoi että tulet sitten maanantaina siihen käynnistys suunnitteluun, oli niin turhauttava olo.

Mutta kun kotiin pääsin niin alkoi supistelut taas lisääntymään mutta ajattelin että tuskin näistä mitään tulee ja sanoin äidilleni että otan tytön kotiin että tuskin nää mitään aiheuttaa.

Torstai illalla klo 22.30 tuli niin kova supistus että minusta alkoi valumaan vettä supistuksen yhteydessä ja soitin sitten sairaalalle, tuolloin supistuksia tuli 8 min välein. Kätilö sanoi että pikku hiljaa sairaalalle päin mutta voin olla parikin tuntia vielä kotona, sitten kun supistelee n. 5min välein niin sitten sairaalaan.
Mies sitten herätti tytön ja vei sen mummon luokse yöksi. Sanoin miehelle että mene van vielä kepäämään että herätän kun lähdetään. Katselin sitten ukkosta ja kipuilin supistusten kanssa, käyden välillä kuumassa suihkussa ja keinutellen lantiota.

Klo 2 aikaan yöllä herätin miehen et nyt alkaa olla aika lähteä, väli oli sen 5min.
Sairaalassa kätilö katsoi että tilanne edelleen sama kuin edellis päivänä kun kotiutettiin, olin ihan turhautunut mutta kun kipu oli valtava ja jokaisella supistuksella valui verta ja vettä (tosin ei ollut testin mukaan lapsivettä, eikä kyl vaikuttanut pissalta mutta tiedä sitten mitä oli?!)
Sain sitten kipupiikin ja kätilö käski mennä kuumaan suihkuun.
Kipu vaan yltyi supisteli n 3min välein ja kiljuin ja itkin aina kun tuli supistus.
Klo 3 aikaan kätilö tuli katsomaan kohdun suun ja olikin 4cm auki, minut kärrättiin synnytys saliin jonne tuli anestesialääkäri klo 4, jolloin kohdun suu oli jo auki 7cm. Sain spinaalipuudutuksen vaikka pyysin epiduraalia, mutta kätilö oli sitä mieltä että eteneminen niin nopea että epiduraali on turha. Joten sain spinaalin, joka oli kyllä aivan ihana, ei enään yhtään kipua!!! Ainoastaan tärisin valtavasti kun olin ollut niin kipeä että elimistö rupesi kramppaamaan, ja tuli kova kutina johtuen spinaalista. Jaloista lähti tunto kokonaan ja mietin että kun en mitään tunne et supistaako ollenkaan ja mistäs tiiän onko mulla pissahätä?! On ihmisellä miettimis aiheet =)

Klo 6 alkoi tuntumaan painetta alapäässä ja kätilö katsoi että 9cm auki, kohta syntyy. Mutta se viimeinen 1cm ei meinannutkaan aueta, vähän vaille 7 kätilö alkoi laittamaan oksitosiinia jotta supistuksia saisi rajummiksi, mutta juuri silloin naapuri sali hälytti, siellä synnytys samassa vaiheessa. Joten jäin odottelee, alkoi ponnistuttamaan tosi kovin enkä pystynyt estelemään. Klo 7 aamuvuoro tuli töihin ja alkoi laittamaan sitä oksitosiinia, mutta sanoin että mua ponnistuttaa tosi kovin ja sitten kätilö katsoi ja sanoi että on nyt sen 10cm auki, saat alkaa ponnistelee ja kysyi että missä asennossa haluan. Aloitin sitten kyljellään klo oli 7.10. Väsyin sitten tuohon asentoon ja halusin mennä polvilleen sängyn päätyyn ottaen tukea sängyn päädystä, aloin olemaan tosi loppu ja kätilö sitten laittoi lisäksi sen oksitosiinin jotta supistuksista saatiin rajumpia. Rukoilin jo että kätilö ottaisi vauvan imukupilla mutta kätilö sanoi että sitten joutuu tekemään välilihan leikkauksen ja vauvaa sattuu yms. ja että kyllä sä pystyt, tsemppaili koko ajan. sitten tuli kätilöopiskelija avuksi ja asento vaihdettiin puoli istuvaksi ja mun jalat kätilöiden kainaloihin ja niin se poika sitten syntyi klo 7.43 :heart:

Kun pää saatiin ulos niin poika yritti alkaa kääntää asentoa ja oli ehtinyt viel ponnistusvaiheessa ulostaa lapsiveteen joten kätilöillä tuli kiire ja ongelmia saada poika ulos ja imeä hengitystiet.
Pisteet olivat 9-10-10 eka piste lähti väristä kun oli sitä kakkavettä juonut.

Hienosti heti alkoi hamumaan rintaa ja onkin nyt jatkuvasti syömässä :LOL:

Itselleni ei tullut yhtään tikkiä, jotain nirhaumia vaan :D
Kaikki vaikutti menneen loppuen lopuksi hyvin mutta sitten osastolla klo 17 aikoihin aloin yhtäkkiä vuotamaan massiivisesti ja 2l tuli oikein vauhdilla. Kerroin hoitajille ja ne sit tulivat painelee kohtua ja niin vaan vuoti kovin. laitettiin sitten tippaan takasin ja supistus lääkkeitä jotta kohtu saatiin supistumaan tyhjäksi. illalla tilanne jo näytti hyvältä ja vuoto rauhoittui, gynekologi tarkasti ja totesi tilanteen korjautuneen. Eli verta lähti reippaasti mutta en suostunut aloittamaan rautaa, kun mulla hemppa itsekseen aina noussut hyvin enkä halua pojalle kipuja..

Yllätyin sit kun vielä illalla hoitaja sanoi että voit huomenna päästä kotiin, ajattelin etteivät kotiuta viikonloppuisin ja varsinkaan kun mulla oli se vuotokin :eek:
Noh aamulla sitten tarkastivat vauvan ja mut eli poika pääsi jo vrk iässä kotiin. Lääkäri kun kerkesi tarkastaa perjantain heti synnytyksen jälkeen pojan niin oli mahdollista päästä kotiin :heart:
Joudutaan kyl viel maanantai aamun käydä lastenlääkärin tarkastuksessa, mutta ihanaa olla kotona!

Että näin meillä, synnytyskeskustelu käytiin eilen aamulla hoitajan kanssa läpi ja synnytyksen kokonais pituudeksi laskettiin 5h13min siitä ponnistusvaihe oli 25min

Onnea kaikille loppuraskauteen!!!!

TiiuHti ja "Nipa" 2vrk
 
Huomenta :wave:

Olisko O&O lähtenyt jo sairaalaa kohti? =) jännää kaikkien puolesta, nythän täällä oikein alkaa tapahtuun! tätä on odotettu :D

TiiuHti oli kiva lukea sun synnytyskertomus. nopeastipa avauduit sitten lopulta =)

omaa napaa (tai no itse napa on levinnyt sellaseksi pyöreeksi alueeksi eikä se navalta näytä :ashamed: ) viime yön osalta: illalla broidi tuli mulle yöksi ja oli rento ilta, ei supparin supparia edes nukkumaan mennessä. oon alkanut ehkä vähän stressaan kohti yötä - miten tuun taas nukkuun huonosti ja pari tuntia hereillä aamuyöstä jne.. yöllä tosin sit heräsin kivuliaisiin supistuksiin ja kellotin vähän kestoa, olivat kyl suht pitkäkestosia, noin 40-50 sekuntia kerrallaan. ja niitä tuli epäsäännöllisesti alle ja yli viiden minuutin välein. otin sit 500mg panadolia kun halusin vaan nukkua.. ja vielä noin 20min katselinkin kelloa ennen kuin alkoi särkylääke sit vaikuttaan ja sain unet takas ja mikä parasta en herännyt enää kertaakaan ennen nyt aamua! tulin siihen lopputulokseen että noi tiheesti tulevat kipeet supparit haluaa nyt oikeen kunnolla kypsyttää kohdunsuuta..ehkä. mutta voi kun malttaisi vielä ainakin keskiviikkoon..oikeesti lasken päiviä et koska vauva "saa" syntyä, jos hän vaikka ymmärtäisi että olisi kiva että isä ehtii paikalle :ashamed:

kiitos ElämänIlo yv:stä, josko nuo ohjeet tosiaan saisi noihin supistuksiin sit vielä enemmän potkua! :flower: :flower:

kai uskallan jo onnitella; esmeraldalle suuret sydämelliset onnittelut!! :flower: :heart:

kerttuneiti ja puru 38+5 :heart:
 
Onnea vauvautuneille!!!!

En oo muutamamaan päivään tänne eksynytkään, ollu niin paljon tekemistä... tai oon ollu liiän väsy vääntäytymään koneelle!!!
Yhä siis vaan yhtenä kappaleena olen, SAATANA PERKELE HELVETTI!!!!! :headwall: (bb-ninoa siteeraten, VITUTTAA NIIN, ETTÄ NAAMA IRTOO)!!!!

mama ja kääpiäinen 40+5
 
ONNEA vauvaantumisesta
Tyttönen :flower: :flower:
Lotta09 :flower: :flower:
TiiuHti :flower: :flower:
Esmeralda :flower: :flower:

Olikohan siin kaikki, tääl tapahtuu niin nopeasti et ei pysy perässä =)

Tääl viime yö meni taas ihan pipariks, näin kaiken maailman painajaisia kohtukuolemasta ja muutenkin et kaikki meni synnytykses pieleen... :( ei olis pitän lukee sitä juttua vauva-lehdestä :/ Ja sit pitää ravata vessas sen kuus kertaa vähintää eipä siin paljon aikaa jää nukkumiselle...

No jospa tätä nyt viel pari viikkoo jaksais...Miten sitä tulee täs loppuvaihees näin kärsimättömäksi vaik on odottan jo monta kuukautta :D

Heissu 38+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-84:
Onnea vauvautuneille!!!!

En oo muutamamaan päivään tänne eksynytkään, ollu niin paljon tekemistä... tai oon ollu liiän väsy vääntäytymään koneelle!!!
Yhä siis vaan yhtenä kappaleena olen, SAATANA PERKELE HELVETTI!!!!! :headwall: (bb-ninoa siteeraten, VITUTTAA NIIN, ETTÄ NAAMA IRTOO)!!!!

mama ja kääpiäinen 40+5
hih :D ....täällä on kans yks jonka pälli leviää hetkenä minä hyvänsä!!!!!!!! Hyvä toi naama irtoo :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
Alkuperäinen kirjoittaja mama-84:
Onnea vauvautuneille!!!!

En oo muutamamaan päivään tänne eksynytkään, ollu niin paljon tekemistä... tai oon ollu liiän väsy vääntäytymään koneelle!!!
Yhä siis vaan yhtenä kappaleena olen, SAATANA PERKELE HELVETTI!!!!! :headwall: (bb-ninoa siteeraten, VITUTTAA NIIN, ETTÄ NAAMA IRTOO)!!!!

mama ja kääpiäinen 40+5
hih :D ....täällä on kans yks jonka pälli leviää hetkenä minä hyvänsä!!!!!!!! Hyvä toi naama irtoo :LOL:

Sama täällä, mutta sillä erotuksella että tiedän, koska viimeistään Ötzki syntyy. Mä en jaksais odottaa sinne asti mutta ei oo mitään merkkiäkään että Ötzki tulis ennen sitä. Viime yönä iski älytön levottomuus ja tuli jotenkin hermostuttava olo kun tietää että tuo synnytys on vääjäämättä lähellä. Pitäis malttaa mutta kun ei niin ei. Tilannetta ei yhtään helpota se että nyt on kaverit, joiden kanssa oon vähemmän tekemisissä, alkaneet kyselemään että joko on vauva... En oo jaksanut edes vastata kuin että ilmoittelen kyllä kun on jotain ilmoitettavaa...

Olkkis ja Ötzki 40+0
 
Paljon onnea vauvautuneille myös täältä! :flower: :flower: :flower: Tosiaan, vauvaa pukkaa sitä vauhtia, että pää menee pyörälle! :D

Rekkumaaria, kuulemma näillä keleillä vauvan voi viedä ulos vaunulenkille ihan parin päivän päästä siitä, kun on kotiutunut. Nythän on täällä etelässä ainakin vielä ihan kesäkelit. Kannattaa toki varmistaa vielä synnäriltä ennen kotiin lähtöä, jos vaikka säät on muuttuneet ja on uusia ohjeita tms. Mä odotan innolla kunnon lenkkejä, ilman että hengästyy muutaman ankkamaisen askeleen jälkeen, semmosta kun tää tuntuu tällä hetkellä olevan. :D

Mä sain eilen vihdoin ja viimein valmiiksi äitiyslaatikkosängyn reunukset. Johan tuossa menikin muutama viikko, mutta mun ompeluharrastus onkin enimmäkseen tämmöstä inspiraation odottelua. ;) Tänään jos sais viimeisteltyä nutun toisen hihan ja aloitettua toista. Pinnasänkykin pitäis koota - tuo äitiyspakkaussänky tulee siis sen sisään meidän sängyn viereen. Muutakin puuhaa riittää kyllä, ettei nyt ihan lööbailuksi mene.

Oonkohan mä ainoo, jolla ei oo edelleenkään mitään tietoa supistuksista, limatulpista tai muista?

Rosehip 39+4
 
rosehip
oispa ihana, jos/kun sais lähtee melko pian vaunuilemaan. toki vähän omaa oloa kuunnellen :D mä rakastan syksyä ja sateen tuoksua ja..aaah! ilma ainaki tuntuu lmpimältä ja kosteelta, vaikka tänäänki on satanu koko päivän.
mies kyseli aamulla, et eikö sulla tosiaan oo mitään merkkejä et vois lähtee jo synnärille. heh, toinen kovasti oottaa vauvaa :heart: mut valitettavasti olo on mitä mainion.. mitä nyt kovettelee välillä. tiistaina sit uusiks sinne vyöhyketerapiaan, josko se laittas hommiin vähän vauhtia! :D
 

Yhteistyössä