Syyskuun Sydäntenmurskaajat *HuHtIkUuSsA*

Mä käyn aina teidän juttuja lueskelemassa, vaikken listalle kuulukaan. Aloitin silloin aikoinaan sen Joululahjaplussien ketjun! Oma la:ni siirtyi nt-ultrassa elokuun puolelle.

Rakenneultrien ajankohdissa näyttää olevan melkoisesti eroa. Meillä se on edessä vasta rv 21+2 eli kahden viikon päästä. Ultralääkäri itse ehdotti rv 21, kun teki nt-ultran, joten meillä se on siksi niin myöhäinen.

Tuo sokerirasitus, josta oli puhetta, vaihtelee kunnittain. Joissakin tehdään kaikille odottajille, joissakin vain tietyistä syistä esim. riskiryhmille. Mulle eka rasitus on jo tehty ja yksi arvo ylittyi nipinnapin, joten nyt mittailen sokereita kotona ja kaikki on toistaiseksi ok.

Iloinen 19+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:
Rakenneultra mulla on rv 19+6. Sokerirasitukseen aika rv 22. Sokerirasitus tehdään kuulemma nykyään kaikille odottajille. Onko näin?
Ehkä siellä teillä päin tehdään?
Täällä ei ainakaa eli en oo menossa mikäli raskauden aikana ei sit ala olemaan sokeria pissassa. Mutta "painon takia" ei siis tarvi mennä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
nöttiäisen la muuttui taas :) äläkä huoli, kyllä sä täällä saat tietty roikkua, ei se la mun mielestä niin sitä kato, ku kuitenki on tääl jo kirjotellu ja tutustunu muihin, tyhmäähän sitä olis joutuu "vaihtaan" pinoo vaan "muotoseikan" takia :)
Kiva kiva! =) Ja varsinkin kun tiedän ettei tää tääl masussa enää lokakuussa ole. :D
 
Aurinkoisen ihanaa huomenta kaikille:)

Tänään olen vielä kotosalla, mutta tuntuu että flunssa olis voitettu jo :)
Olo on tosi hyvä. Keksin eilen masuasukille nimenkin, hää saa olla Taika, oli hää sitten tyttö tai poika :D Eilen oli illalla sellanen potkukonsertti, että oli ihan kädellä pakko koittaa että joko liikkeet tuntuu, mutta kun tuota vararavintoa on liikaakin niin eihän ne vielä päällä tunnu.
Siitä pääsenkin aiheeseen sokerirasitus, mä joudun siihen painon takia vkolla 26, kävin esikoisestakin jolloin sokereissa ei ollut mitään häikkää, mutta iso vaavi syntyi kuitenkin (4548g).

Nyt ei muuta kuin odottamaan että poika herää;) ei oo piiiitkään aikaan nukkunut näin pitkään!!

Inka & Taika 14+4 :heart: :heart:
 
Huomenta ja help!

Minkä verran ootte ottanu paracetamolia päänsärkyyn??? Miule riitti ennen yksi 250 tabletti ja nyt en pääse päänsärystä eroon millään ja oksennan kahta enemmän sen vuoksi! Otin eilen 500 eikä auttanut sekään. Tää on aivan kauheeta.. otin riskin ja otin nyt aamulla 500ja250 samalla kertaa!!! jos sekään ei auta, niin sit on jotain muuta vikaa varmaan.. Hajoilen tähän jyskytykseen.. ottassa jumputtaa, ei niinkään pääkopassa! Mietityttää vaan, et tuliko otettua jo liikaa.. missään ei ole puhuttu määristä/vahvuuksista. Olen siis kerran päivässä "testannut" annostusta. Eli jos ei oo auttanu, niin olen vasta seuraavana päivänä ottanut isomman annostuksen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anrika:
Kylläpäs on juttua tullu ku en oo kovin ahkerasti käyny täällä lukemassa.. :ashamed:

Mulla oli toissa päivänä lääkärineuvola ja kaikki vaikutti olevan hyvin! Eka kertaa kuunneltiin pienen sydänäänet ja oli nii ihanan kuuloset kyllä.. :heart: Kohdunkanavaa oli se normi 3cm ja kohdunsuu onneksi kiinni ja kohtu oikealla kohtaa. Painoa tullu kuukaudessa vähä alle kg ja hemoglobiini oli laskenu 145:stä 124:ään..eli pikkuhiljaa kai alkaa jo laskea, vaik syönki tuota multitabs-raskaus tabletteja, jossa on vähän rautaa. Meinas vähän naurattaa ku lääkärille menin.. oli sellanen mieslääkäri ja hän katsoi ekana mahaani ja sanoi "jahas, sä taisit tulla siihen puolivälintarkistukseen, mahaki on jo noin hyvin pyöristyny..." :LOL: Mä vaan että ehei, ku tää on se eka lääkäritarkistus, että mulla on noista edellisistä raskauksista jääny muutama mahamakkara, ni siks se maha jo näyttää noin isolta.. :LOL: :kieh: Lääkäri vaan ihan pokkana sit alako selittelee et se on ihan hyvä ku tulee noin pienellä ikäerolla nuo lapset, että ehtii ne mahamakkarat myöhemminki sulatella.. :D :whistle: (Meillä siis poika 2v3kk ja tyttö 8kk) Tosi puheessa kyllä ihmeesti on tuo maha jo pyöristyny, vaikka siinä niitä edellisiäki makkaroita toki on.. mut tuntuu et nyt viikon aikana tullu ihan esille tuollanen pallo tuolta massusta.. ihanaa.. :heart: :)

Noista seulonnoista olitta jutelleet. Me ei mennä siihen seulontaan, ei olla menty edellisissäkään raskauksissa, ku ajatellaan et lapset otetaan joka tapauksessa vastaan, niin turha sillon tutkituttaa. Vaikka tokihan siinä vois henkisesti valmistautua jos kuulis että sairas lapsi ois tulossa, mut ku niistäkää tuloksista ei voi olla ikinä varma. Saattas siis aiheuttaa ihan turhaa stressiä ja huolta..

Ihanaa ku pääsiäinen tulee.. me lähetään luultavasti jo viikonloppuna tai sit alkuviikosta mun kotiin pohjoseen vähän lomaileen. Mukavaa vaihtelua arkeen :)

Mut hyviä vointeja kaikille :hug:

Annilia ja vauveliini 14+6

ps. tuli vielä mieleen ettei tälle masuasukille oo keksitty mitää lempinimiä. Edellisissä raskauksissa poika oli "Upi" ja tyttö "Nuppu".. vaikkei siis etukäteen tietty sukupuolta :)

"tunnetaanko" me? ;) sun tekstis vaan tuntu niin tutulta :D

mäki liityin aikoja sit tähän pinoon mut en oo saanu oikeen kirjoteltua mitään.. lähempänä sit laskettua-aika viimeksiki tuli enemmän kirjoteltua ja jännäiltyä/valitettua :snotty:

viikoista ei hajua, mut ens viikolla on varmaan rv 19-20 kun on kerta rakenneultra! eli torstaina siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MillionNights-82:
Tulin vaan lisäämään uuden äitiyspakkauksen linkin 2009!
Saas nähdä saadaanko uudempi vai vanhempi pakkaus! Tossahan lukee et vanhat loppuu tod.näk. tän kuun aikana ja sit pannaan uudet jakoon.. meijän äitiyspakkaushakemus tehään neuvolassa 6.5 eli aika kiikun kaakun :D ei sillä, ettäkö asialla mitään merkitystä olis, mutta on mukavampi "jännätä" välillä positiivisia asioita kun pelätä et joku on pielessä! Päänsärky on lieventynyt, mut ei perkules vieläkään lähtenyt!!! Vauvaa kuuntelin ja kova aamujumppa oli taas käynnissä :heart:

 
Mii26 mulle on ohjeeksi annettu, että normaaliannostus paracetamolia on ok raskausaikanakin, eli 3x1000mg - ehdoton maksimi 4000mg/vrk. Oma migreenini paheni raskauden myötä ja olen lääkkeitä kysellyt varmuuden vuoksi useammalta lääkäriltä neuvolatädin lisäksi... :whistle: Yhteinen ohje on ollut aloittaa 1000mg:n kerta-annoksella eli parempi ottaa kerralla se, kuin esim 2 x500mg parin tunnin tai isommalla välillä! Ja jos (kun) paracetamol ei auta, panacodia tai imigrania (sitä tosin en ota kuin äärimmäisessä hädässä, vaikka nykytiedon mukaan minkään sikiöriskin ei tiedetänkään kohoavan sen takia, KS:n lääkäri kehoitti käyttämään vain kohtudella silti, esim 2xkk). Panadolia mulla on myös suppona, jolloin oksentulusta ei ole haittaa! :kieh: 1g supot reseptillä, 250mg saa muistaakseni ilmankin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Alkuperäinen kirjoittaja MillionNights-82:
Tulin vaan lisäämään uuden äitiyspakkauksen linkin 2009!
Saas nähdä saadaanko uudempi vai vanhempi pakkaus! Tossahan lukee et vanhat loppuu tod.näk. tän kuun aikana ja sit pannaan uudet jakoon.. meijän äitiyspakkaushakemus tehään neuvolassa 6.5 eli aika kiikun kaakun :D
Eihän KELAn papereita oo heti pakko postittaa, mutta luulen että meistä jokainen joka pakkauksen ottaa tulee todennäkösesti saamaan tuon 2009 pakkauksen. =)

Muts on vaan vähän tympeetä et siin on vaan kestovaippoja ja sit se vanupuku muuttunu tavalliseen potkariin/villapukuun. Toisaalta ilmaseks saa ni parempi ettei valita ja onhan mulla vanupuku jemmassa esikoiselta. =)


nöttis & kirppu rv 13+6, huomen poksuu! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Huomenta ja help!

Minkä verran ootte ottanu paracetamolia päänsärkyyn??? Miule riitti ennen yksi 250 tabletti ja nyt en pääse päänsärystä eroon millään ja oksennan kahta enemmän sen vuoksi! Otin eilen 500 eikä auttanut sekään. Tää on aivan kauheeta.. otin riskin ja otin nyt aamulla 500ja250 samalla kertaa!!! jos sekään ei auta, niin sit on jotain muuta vikaa varmaan.. Hajoilen tähän jyskytykseen.. ottassa jumputtaa, ei niinkään pääkopassa! Mietityttää vaan, et tuliko otettua jo liikaa.. missään ei ole puhuttu määristä/vahvuuksista. Olen siis kerran päivässä "testannut" annostusta. Eli jos ei oo auttanu, niin olen vasta seuraavana päivänä ottanut isomman annostuksen..

Mulla migreenit pahentunu raskauden myötä ja mä kärsin ne, mä en tohi käyttää mitään lääkkeitä. Tosin nyt viimeks kun oli ja oksensin sen takia taas lähes koko pvän ni otin 2tabl. kerralla panadolia. Sitä saa pakkauksen mukaan ottaa 1-2 tabl max. 1-3 kert/pvää. Muuta en tohi käyttää.

Reseptillä mulla on migreenin imigrania, mutta en missään nimessä sitä tohi käyttää. Ja yks mikä oon huomannu että jos paljon lääkkeitä popsii, pienet annokset ei enää tehoa. Mä oli rv:lle 12 saakka ottamatta mitään (siis kärsin kivut) ja sen jälkeen kun nyt yhen kerran sit otin panadolia ni tehos.

Kannattaa puhua neuvolassa seuraavan kerran kun meet. Mulle neuvolassa sanottiin että pitää puhua asiasta ä-polilla lääkärille kun menen sinne.
 
Thanks Ammi79 ja nöttis mieki oon pienemmät säryt kärsiny kärsimällä, mutta nytkun jyskyttää jo kolmatta (vai peräti neljättä??) päivää putkeen ja on pahoinvoiva olo niin pakko turvautua lääkkeisiin. Taidan kuitenkin ens viikolla soittaa neuvolaan, että kattoisivat sen hempan.. jysky ja väsy taitaa olla klassisia oireita siihen.. ihan vaan varoiks :D Siis jos tää ei mee ohi :headwall:

 
Mii 26: Täälä kanssa ikävä kyllä kärsitään migreenistä, varsinkin raskausaikana! Mulle on lääkäri antanut ohjeeksi: kun tuntuu siltä, että särky alkaa samantien 2x 500mg Panadolia ja nukkumaan. Jos ei auta tunnin päästä voi ottaa taas 2x 500mg Panadolia. Oon kanssa yrittänyt vaan hätätilanteessa ottaa, ja 1 kerralla. :kieh: Paremmin auttaa se 2 tbl kerralla, harvemmin on tarvinnut toistaa.

Mulla onneksi alkaa auralla, eli näkökenttään alkaa ilmestyä sahalaitaa, saan ennakoitua aika hyvin. Samantien pimeään ja silmät kiinni. Harvemmin iskee kunnon jysäriä. Mutta kun se jysäri iskee, ei siihen enää auta mikään :kieh:

Nyt se pahoinvointi on taas päivittäistä, kun piti hehkuttaa :headwall: Aamulla ja illalla varsinkin laatta lentää :x Toivottavasti pian helpottaa.

MillionNights ja vaavi 16+1
 
Heippa!
Kiitos linkistä siihen äitiyspakkaukseen! Oon silloin tällöin käyny kattoon et onks julkaistu jo... mut en oo vähään aikaan muistanu. Oon kokoajan ollu ottamassa sitä.. Mut nyt kyl muuttu mieli. En tykkää yhtään, aika ankee. Ja lähinnä just mietin sitä toppapukuu ja pussia... Ku ne on tosi TYLSIÄ - se haalari on aika ruma jopa, jos kehtaa sanoo.. Joten otan rahana ja olen tyytyväinen kun haen ite kaupasta just sellasen mistä me tykätään! Kuitenki meinaan tulis turhaan ostettuu sit ite joku "kivempi" pussi ja ehkä haalariki, ni turhaan niitä pyörii sit liikaa... Vaikka ei se vauva niistä välitä minkä näkösiä ne on, mut eka lapsi, mä välitän! :D

Migreenistä... Mulla on pari kertaa iskeny jo.. Ja migreenihän ei meikäläisellä ainakaan lähe millään saamarin parasetamolilla... Mut mitäään vahvempii en ota, ku on noi epilepsialääkkeetki. Onneks oon aina ollu kotona ku se on iskeny -> suoraan nukkumaan ni se häipyy päivän aikana... yleensä.
 
Minäkin hieman petyin tähän uuteen äitiyspakkaukseen, mutta meinaan silti ottaa sen. Innolla edelleen sitä odotan :) Saan kuitenkin siskoltani vuoden 2007 pakkauksen sisällönkin, joten sieltä tulee sitten kivoja juttuja :)

Minulla on hieman vaikeuksia liikunnan kanssa. En pysty kovinkaan kauan mitään vähänkään raskaampaa tekemään. Alavatsaan/nivusiin tulee outo olo - paineentunne ja joskus vähän nipistääkin. Imurointikin aiheuttaa näitä vaivoja. Onneksi tiistaina on neuvola niin voi siellä kysyä näistä kummallisista tuntemuksista. En haluaisi jäädä sohvan pohjallekaan etten liho aivan kauheisiin mittoihin.

uneksija85 ja papu 15+4
 
Täällä muutaman tunnin sisällä tulee neljältä odottajalta migreenikokemuksia ja mulle kun väitettiin, että on harvinaista et raskausaikana pahentuisi!! Pienimmät säryt minäkin olen vain kärsinyt, mutta tässä elämäntilanteessa ei ole aina mahdollista maata kolmea tai neljää päivää sängyssä. Varsinkin alussa kohtauksia tuli melko usein, joka viikkokin, niin oli aivan välttämätntä hankkia lääkitystä. Nyt on 10 pvä edellisestä!! =) Muutenkin pahoinvoinnit ja väsymykset on helpottaneet, niin on kokonaisuudessaan paljon parempi olo!!

Hassua vaan se, että ennen raskautta ei ollut kuin pari kertaa ollut yli vrk:n pituisia kohtauksia. Ja silloin ne ihanat Zomig rapimeltit auttoivat lähes aina, eikä ne edes väsytä kuten panacodit ja imigranit... huoh... Toivottavasti vaan migreeni palautuu ennalleen synytyksen jälkeen! Vai vastako imetyksen jälkeen vai kannattaako edes odottaa...?
 
Heips kaikille! Täällä ollaan kans kipiänä.. Kurkku on tosi kipee ja nenä vuotaa :ashamed: Ei oo kivaa kun on ollut näin mukavia ilmojakin! Kesä se sieltä kohta tulee, lumetkin sulaa jo nuin nopeasti:) Muuten ollut ihan hyvä olo, pirteä ja iloinen! Olen siivoillut kotona ja shoppaillut(Löysin pari ihanaa paitaa, joihin mahakin sitten mahtuu):) Mutta sitten kun kovasti tekee ja menee, alkaa myöskin alavatsasta ja nivusista sattumaan ja nipistelemään.:( Sitten tarvii kyllä vetää istumaan tai pitkäkseen. Selkä on ollut nyt vähän parempi kun oon sairaslomalla ollut, mutta välillä niin kamalassa kunnossa ettei liikkumaan pääse ja jalat meinaa pettää:(

Minusta se viime vuoden äitiyspakkaus oli kyllä mukavamman näköinen kuin tämä uusi.. Mutta onneksi vaatteet olivat aika vaalean sävyisiä, että meneehän ne:) Eka kun on tulossa, niin kyllä ne luultavasti ihan käyttöön tulee. (Ohan sie muutakin tarpeellista) Ostettua ja saatua tulee varmasti kyllä niin paljon niitä "hienompia" ja oman näköisiä vaatteita:) Ai, ja sit saa kohta ostaa sellaset vaunut kun haluaa, löysin eilen jo sellaset:) Ne on kyllä nykysin aikas hintavia!!

Meillä on kans rakenneultra viikoilla 21 eli 20+0, 24.4..Odotan sitä niiiin kovasti! Sitten myös se sok.rasitus toukokuun puolella. Ollaan menossa 4D:hen luultavasti viikoilla 26, niin ne siellä suositteli:)

Kovasti oon pientä kuunnellut kotona, syke ollut noin 160:) Missä kohtaa vatsaa teillä äänet kuuluu???(n. viikoilla 16-18) Tuntuu että joutuu kamalan alhaalta sitä kuuntelemaan, eikä tosta mahan "päältä"... :/ Vähän pelottaa sekin että onko kaikki ihan ok.. Masu on kyllä vähän pömpähtänyt esille, mutta en ole tuntenut vielä potkujakaan:( Koskahan niitä alkais oikein tuntemaan? Tuntuu että kaikki kertoo potkuista ja muista muljahduksista jo joskus viikoilla 14 :$ Niitä odotellessa:)

KAIKILLE OIKEIN MUKAVAA JA ILOISTA KEVÄTTÄ!!

Meillä tänään 17+0!!!!! :heart:
 
Moikka,

Kiitos Roona82:lle tietojen päivityksestä.

Millanen toi doppleri oikeen on ja mistä ootte sellasen hankkineet? ja mitä se maksaa? onks se laite turvallinen

Olis kyl kiva kuulla noi vauvan sydänäänet ku kyl sitä vaan tulee mietittyä et onko se siellä vielä ku mitää potkuja ei viel ole tuntunu. :)

Jooseppi + Möykky 17+2

 
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
"tunnetaanko" me? ;) sun tekstis vaan tuntu niin tutulta :D

mäki liityin aikoja sit tähän pinoon mut en oo saanu oikeen kirjoteltua mitään.. lähempänä sit laskettua-aika viimeksiki tuli enemmän kirjoteltua ja jännäiltyä/valitettua :snotty:

viikoista ei hajua, mut ens viikolla on varmaan rv 19-20 kun on kerta rakenneultra! eli torstaina siis.
Merbau, kyllähän me "tunnetaan".. :D Samaan pinoon päästiin.. :whistle: Mä vaan rekkasin tänne uuen nimimerkin, ku siinä toisessa oli se mun oma nimi :)
 
jooseppi eiköhän se doppis oo ihan turvallinen -ainakin kohtuu käytössä :D Siitä en sit tiiä, jos tuntikaupalla hengailee kuulokkeet korvilla ja koje vattan päällä :D Miula olis kans tuo AngelSound ja tosi hyvä! Suosittelen! Vauva on nyt tosin voimistunut sen verran että korvissa soi, jos se päättää potkaista suoraan laitetta kohti :p Sydänääniä joskus joutuu hakemalla hakemaan, mutta kyllä ne lopulta on löytyny! Ja liikkeitä mie sillä innolla kuuntelen, se on jotain aivan ihanaa :heart: Muutaman kerran viikossa kuuntelen :)

Joku kyseli liikkeistä. Mie tunsin ekan kerran just ennnenkö vaihtu 17rv. Joka päivä niitä en kuitenkaan tuntenut.. nyt oon parina päivänä tuntenut muutaman kerran/pv eli ei tosiaan tunnu koko aikaa vipellys, lähinnä kyljelläni maatessa tuntuu :heart: Nyt siis rv18 meneillään!

ä-pakkauksesta samaa mieltä roonan kans, että aika tylsän näköisiä olivat. Esikoista ootellessa pakkaus tulee kuitenkin tarpeen ja otamme ehdottomasti sen. Onhan se sisältö hyödyllistä vaikkei kovin vetoavan näköistä ollutkaan.

Vielä en ole ostellut vauvalle itse juuri mitään.. katsotaan rakenneultran jälkeen.. kovin paljoa ei silti uskalla kun en tiedä pullahtaako ulos 3 vai 5 kiloinen masuasukki.. ettei tule turhaan osteltua montaa kappaletta pienintä kokoa, jos se ei mahdukaan :LOL:
 

Yhteistyössä