**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Roonan perheelle kovasti voimia ja jaksamista noin tiukan sairaalareissun jälkeen!! Mukavia vauvantuoksuisia päiviä teille :flower:

Meillä poika sairastui nyt elämänsä ekaan kuumeeseen ja on kyllä toooosi surkeana :( Räkä valuu ja silmät punottaa ja toinen ihan tärisi. Annettiin kaikki dropit ja kipattiin yöunille. Saattaapi olla, että tulee muutama kymmenen herätystä yön aikana... Kun ny muistais itse mennä ajoissa nukkumaan et jaksaa hoitaa toista. Onneksi mummu lupas tulla aamusta hoitoavuksi. Ja käpälät ristissä toivon ettei iske muhun sama tauti :eek: Se ny vielä puuttuis et olis kuumeessa ja flunssaisena synnyttämässä, kun se on muutenkin tarpeeks rankkaa!

Valmistaudun tulevaan yöhön jätskin ja suklaakastikkeen kera ;) Ny soffalle! :wave:

rimpulakissa rv 39+2

Kylläpä on ollut rankka koettelemus Roonalla :eek: Onneksi se on nyt ohi :heart:

Helinälle onnittelut täti-tittelistä :flower:

Onnittelut myös Hiljaisuudelle vauvasta :flower:

Mä oon siivonnut koko päivä, vielä olis yks lastenhuone siivoamatta. Joka paikkaa särkee ja kolottaa, joten saa tyttö siivota ensin. Mä sit imuroin ja moppaan. Vielä pitäis kehto kasata makkariin, josko vauva sitten ymmärtäis tulla ulos :D

MN + neiti 37+3

Kiva oli lukea Roonan synnytystarina, vaikkakin aika rankka reissu sulla takana.

Helinä-tädille onnittelut :flower:

Sain sitten kunnon tuntuvia supistuksia aikaiseksi tämän päivän riehumisella =) Tapetointia, maalausta, imurointi, moppaus, pölyt ja veskin kuuraus oli riittävästi :whistle: Kaikki kiukun vimmassa perinpohjaisesti tehtynä =) Lähdin sitten pojan kanssa ulos kun saatiin syötyä ja ai että millaisia suppareita tuli, vaikka istuin vaan hiekkalaatikon reunalla ja annoin pojalle vauhtia keinussa. Tuntui hirmu paineena ihan peräsuoleen saakka :/ Tarkoitus oli pieni lenkkikin heittää, mutta en sitten jaksanut enkä viitsinyt enää :/ Illan mittaan tässä kotona on ollut nyt sitten taas ihan tavallisia harkkasuppareita vaan. Nyt vasta ekaa kertaa tuntui, ettei tässä enää niin kovin kauan ole kun itsekin pääsee nyytin hakuun, max 6vko =) En vaan pääse edelleenkään orientoitumaan mielessäni siihen, että pian meillä on nelihenkinen perhe :whistle:

Nyt mä menen sytyttelemään kynttilöitä ja vaihdan jo yöpuvunkin päälle. Loppuillan aion rentoutua ja koittaa karkottaa yhä kytevää kiukkua. Josko se mieskin joskus takaisin kotiin tulisi.. :whistle: :heart: :ashamed:

Kristelle (huomenna poksahtaa 36+0)

Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Nyt mä menen sytyttelemään kynttilöitä ja vaihdan jo yöpuvunkin päälle. Loppuillan aion rentoutua ja koittaa karkottaa yhä kytevää kiukkua. Josko se mieskin joskus takaisin kotiin tulisi.. :whistle: :heart: :ashamed:
Mä luin että Kristelle lähtee kohta synnyttelemään kynttilöitä... :D Olenkohan liian kärsimätön saamaan Ötzkin syliini???

O&Ö

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Mä luin että Kristelle lähtee kohta synnyttelemään kynttilöitä... :D Olenkohan liian kärsimätön saamaan Ötzkin syliini???

O&Ö
Haha, ihanaa Olkkis74 taidat tosiaan olla vauvan tarpeessa.. ;)

Helinälle onnea uudesta tittelistä! :flower:

ja jopas olikin Roonalla kerrottavaa, tosin mitä muuta voi olettaa jos joutuu 10päivää oleen sairaalassa.. mukava oli lukea eli KIITOS että jaksoit ja ehdit kirjoittaa meille teidän varmasti ikimuistoisen sairaalatarinan! :flower: :flower:

vauvan tuleva kummitäti toi järjettömän kokoisen pullakranssin. saa nähdä osaanko siivuttaa sen pieniin vai isoihin siivuihin ;) :whistle:

Kerttuneiti: Juu niin
taidan olla. Toinen vaihtoehto on opetella uudestaan lukemaan.

Tänään ei muuten ole ollut yhtään niin kärsimätön olo tuon Ötzkin suhteen kuin oli esim eilen... Ehkä se on mennyt jakeluunv että se Ötzkin syntymäpäivä on väkisinkin lähestymässä... :heart: Toivottavasti tulee pian, kun mieskin on lomalla...

Olkkis ja Ötzki peiton alta

Voi Roona, olipas aikamoinen kertomus ja kokemus :eek: . Ihan meni iho kananlihalle kun stooria luin mutta ihanaa, että kaikki meni loppupelissä kuitenkin hyvin ja nyt paraneminen lähenyt hyvään vauhtiin :hug: . Muista vaan ottaa iisisti kun hemppa on noin kovin alhainen. Kropalla menee varmasti aikaa palautua tuollaisesta kokemuksesta. Mutta siis ihanaa, että Tahvolla ja äidillä kaikki nyt hyvin.

Huomenna poksuu ja sitten voisikin jo tulla ensimmäinen kipea suppari, kiitos! :kieh:
Cummasteli 36+6

POKS*POKS*39 enään viikko laskettuun :D :heart:
Hui että on aika mennyt nopeasti :whistle: Tajuaakohan sitä oikeesti vieläkään että
kohta on H-hetki lähellä? :ashamed:

Hiljaisuudelle onnittelut :hug: :flower: :heart:

Roona kiva kun jaksoit kirjoittaa teidän synnytys tarinan.
Ihania kuvia oli :heart: On sulla kyllä ollut aika rankka kokemus.
Jäikö sulla mitään pelkoa synnytyksestä?

Mä kävin tänään tarkistamassa sen meidän asunnon. Ja... siellä haisee :x
Märkä koira.... :headwall: Siivottavaa riittää. Vauvaa ei missään nimessä voi viedä siihen asuntoon ennenkuin sen on todella siivonnut perin pohjaisesti lattiasta kattoon :kieh:
Kaveri sai pelkästään 10min. siellä olon jälkeen allergisen reagtion :kieh:
Nyt mieltä kalvaakin vain että otanko takuu rahoista nuo siivous välineet ja muut?
Kun kumminkaan mitään loppu siivousta ei ole tehty ja hommaa on paljon ja rahaa tulee menemään kaikkiin aineisiin ja tarvikkeisiin ihan kiitettävästi.
Plus että niiden koirat on tuhonnut meidän kodin takapihan :headwall: :kieh:
Mistä aion kyllä ottaa rahaa... paskaa oli vaikka muille jakaa piha pullollaan.
Eipä tarvitse lasten leikkiä vähään aikaan pihalla :(

No mutta... onneksi päästään noin vähällä ja pinnat oli kumminkin kunnossa.
Ja mitään suurempaa ei ollut. Ottaa vaan niin päähän :headwall: :'(

Toinen on että mä en saa nukutuksi!!!! |O
Viime yönä heräsin 3,4 ja viideltä annoin periksi nousin ylös kävin juomassa
ja luin sitten seitsemään asti. Sitten nukuin pari tuntia tonne yhdeksään! :(
Inhottavaa. Silloin kun saa nukkua ei nukuta ja kun ei ole mahdollisuutta nukkua niin väsyttäisi ihan älyttömästi :LOL: Näinhän se menee.....

Mutta nyt mä menen nukkumaan aamulla aikainen herätys.
Huomenna pitää lähteä selvittämään vielä sen vuokralaisen kanssa noi hommat.
Ei kyllä yhtään kivaa. Mutta itse en ala toisten paskojen siivoamisesta maksamaan :kieh:
Saa nähdä tuleeko uni tänäkään yönä.

Bebes & Salamatkustaja 39 :heart::heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Ensimaidosta vähän kysymyksiä fiksummille ja kokeneimmille. Mulla kun ei ole vielä tihkunut pisaraakaan maitoa niin onko tietoa enteileekö se jotenkin huonoa maidonnousua? Onko pelättävissä etten pysyisi sitten imettämään kun nyytti tulee maailmaan? Kuulin tuossa viime viikolla että äitini ei pysynyt minua imettämään maidon vähyyden takia mutta jos ystäväni Google pitää paikkansa niin ilmeisesti maidon eritys ei ole perinnöllistä. Toivottavasti! Tämmösiäkin asioita jo stressaan :/
Ei onneksi tarkoita sitä! Tiedän kokemuksesta: esikoiseni ja siis tähän asti ainokaisemme raskauden aikana minulta ei herunut tippaakaan maitoa, vaikka ihan yritin puristella maitoa esiin saunassa ym. Minulla oli kova halu imettää - kahdella siskollani imetykset eivät olleet onnistuneet ("maidon tulo vain loppui", "maito ei enää riittänyt" jne.) ja minua on aikoinaan imetetty se 70-luvun vaikioaika (tyyliin kuukauden, appelsiinimehua annettiin jo 3viikon ikäisenä).

Sanoin laitoksella, etten halua lapsellemme annettavan lisämaitoa (tyttö kyllä sai 15-20 ml annoksia kahden eka päivän aikana muutaman kerran), enkä antanut hänelle tuttia. Imetin tyttöä paljon (pitkiä aikoja, tyyliin 1 h kerrallaan), pyysin AINA hoitajaa tarkistamaan imuotteen, ettei nännit mene rikki ja maidon imeminen esty väärän imuotteen takia. Kävin myös kaiken varalta lypsykoneellakin pumppaamassa rintoja (ts. annoin niille stimulaatiota mahdollisimman paljon), mutta pumpulle en saanut herumaan mitään :D Yöt pidin tyttöä vierellä, ts. hän nukkui toka yöstä lähtien kainalossani.

Maito nousi pikkuhiljaa, muistaakseni kolmanteena päivänä minulla oli valtava maidonnousuturvotus ja pöhö päällä.

Päätin, etten kotonakaan anna yhtään lisämaitoa, vaan jos vauva itkee, tarjoan sille rintaa, jotta kysynnän ja tarjonna laki toteutuu. 3vk ikäisenä neuvolassa painokäyrä oli notkahtanut ja terveydenhoitajan kommentti oli tottakai "sinulla ei ehkä maito riitä, kannattaa antaa lisämaitoa". Olin pettynyt, loukkaantunut, tyrmistynyt jne. Miksi hän ei kysynyt, miten imetän, millainen imuotte lapsella on, missä asennossa imetän, kuinka pitkään imetän, kuinka tiheään imetän jne.???? Ikin, kun lähdin neuvolasta ja ajattelin, että eipä minustakaan ollut imettämään lastani.

Mutta en halunnut antaa periksi. Liityin imetystukilistalle ja kirjoitin huolestani sinne ja sain hyviä vastauksia. Juttelin ystävieni kanssa. Yksi antoi tärkeän neuvon: lapselle pitää syöttää nopeasti heruvan sokeripitoisen etumaidon lisäksi myös rasvainen ja ravinteikas takamaito. En ollut tätä ymmärtänyt. Olin vaihdellut rintoja tiheästi ja syöttänyt aina sen etumaidon, joka tulee "kuohumalla", enkä jäänyt odottamaan hitaasti nousevaa rasvamaitoa. Ryhdyin imettämään "pitkään" ja odottelin rauhassa, että tunsin etumaidon loppumisen jälkeen takamaidon nousevan (välissä saattoi olla useiden minuuttien aika, jolloin tunsi, ettei maitoa kauheasti tullut, mutta vauva kyllä imi ja sai varmasti tippoja). No, painohan ryhtyi taas nousemaan ja luottamus imetykseeni kasvoi. Join valtavasti, ostin imetysteetä ja yölläkin hörpin sitä pari mukillista :)

Tottakai tuli muitakin heikkoja hetkiä, mutta aina niistä selvisin, kun kysyin apua ja neuvoa + luin imetystukilistaa.

Lopputulos oli se, että täysimetin 6kk, yöimetyksen lopetin 2vuoden jälkeen ja imetyksen 3,7 vuoden jälkeen. Ja nyt odotan imetystä niin paljon. Se oli niin ihanaa ja palkitsevaa, olla lasta lähellä, nähdä konkreettisesti se, miten paljon rinnat ja maito merkitsivät lapselle ravinnollisesti ja tunnetasolla. Imetys hiljensi itkun ja auttoi pahaan mieleen, rinnalla lapsi silitti kädellään toista rintaa ja hymyili niin onnellisena. Sairaana (meillä korvakierteitä ja putkituksia) tiesi, ettei tarvitse huolehtia nesteytyksistä, kun rinta kelpasi aina. Kesähelteellä nesteet kulkivat äidin mukana ja lapsi sai riittävästi juomista jne. Ei tarvinnut herätä yöllä lämmittämään pulloa, vaan sai työntää vain rinnan suuhun ja jatkaa unia. Ei tarvinnut desinfioida pulloja ja etsiä hukkaan menneitä tutteja...

No, tästä tuli imetysmainos. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tai koe, että vähättelisin sellaisia, jotka eivät ole imettäneet pitkään tai ovat alusta saakka antaneet lisämaitoa! En missään nimessä tarkoita sellaista, sillä tiedän lähipiiristäni, että imetys ei aina ole helppoa, eikä ammatti-ihmiset useinkaan tue imetykseen vaan nimenomaan epäilevät aina ensin kaiken johtuvan imetyksestä (maidon riittämättömyydestä). Haluan puhua imetyksen puolesta siten, että ne naiset, jotka haluavat imettää, jaksaisivat USKOA siihen, että maito riittää ja iimetys onnistuuu. Että se ei ole mitään salatiedettä tai mystiikkaa, vaan äidit ovat kautta aikojen imettäneet. Haluan rohkaista ja kannustaa. :heart:

Ja vielä: Paljon onnea teille vauvan jo saaneille! :flower:

hanjuu :heart: vauva (joka oli 36+0 neuvolassa tehdyn ultrauksen perusteella kääntynyt pääalaspäin ja oikeaan asentoon, ja joka lääkärin mukaan "näyttää tytöltä") 36+3

Mä menetän kohta hermoni.... tahtois nukkua!!!! Ei tälleen yöllä oikeen keksi mitään tekemistäkään...!!!!! :headwall: Tuntuu siltä, et mul on kaks vaihdetta; joko nukkuisin 24/7 tai sit en ollenkaan!!! Ompa tosi kivaa!! :/

mama ja kääpiäinen 39+6... ja huomenna tiistaina onkin sitten jo se laskettu aikaki!!! ...ja sen kunniaks neuvolaki!

Eipä tässä sitten tänä yönä nukuta... Pojalla alkoi päivän mittaan tulla tosi kovaa kakkaa, sellaista kivaa purumaista... ei siis mitään normi maito-sinappia. Ja kauhee karjuminen päälle kun yrittää punnertaa sitä ulos :( Ei raasulle sitten maitokaan enää maistunut, vaan pulautellut kaiken ulos. Kuumemittarilla saatiin vähän lypsettyä ryyniä ulos,, ja soitettiin päivystykseen että mitä tehdään. Sieltä tuli sitten neuvoja, ja nyt saatu 40ml pysymään sisällä ilman pukluja, ja jopa poju nukkumaan.

Juu, ja huomenna pitäs avata taas sitten uus... Ja vihdoin: SYYSKUU! :D
Ajattelin myös avata meille jo jakautuneille tuonne "syntyneet"-osastolle oman listan... Tyyliin "Sydäntenmurskaajien syykuu, elokuu" jne. Laitan kyllä infoa/linkkiä sit kun saan senkin tehtyä. Eiköhän teilläkin ala pian tapahtumaan, ja sinne voi sit kirjoitella enemmän näitä kakkaongelmia sun muita, ettei niillä kuormita tätä palstaa!

no mä en oo koko raskausaikana nukkunut yli 7.. töissä ollessa heräsin puoli 6 ja nyt äippälomalla monesti jo ennen viittä, niinkuin tänään ja toissapäivänä. eilen heräsinkin klo 4.18.. hirvet rinkulat silmien alla, mut kun ei vaan tuu uni nii ei.. plaah.
musta tuntuu ja näyttää et maha on pudonnu.. ennestäänkin pieni rakko tuntuu kutistuneen niin pieneks et puolen tunnin sisällä saa käydä monta kertaa veskissä ja ei siellä kuitenkaa oo kun liru :D
täytyy keskiviikkona viikko vaihtuu- kuvan myötä vähän vertailla muutaman viikon takaisia kuvia nykyhetkeen.. tuntuu et pallealla olis enemmän tilaa ja maha näyttää entistä pienemmältä. tai sit se on vaan mun silmissä se vika :)

Huomenta täältäkin :wave:

On tullu pyörittyy sängyssä 4-5.30 ja sitte pomppasin ylös ja keittämään kahvia.. Ei vaan saa nukuttua.. Mahassa kipristeli pitkin yötä.. :(
Mies lähti n.6 aikaa töihin ja ennen sitä sitten tuli supisitus ja mies kysy "onko tullu tiheestiki?" siihen naurahdin että "eka vasta nyt aamulla, et pääse olee pois töistä" :LOL:

Voi että aika on menny nopeesti.. Huomenna on tosiaan jo SYYSKUU!!

O&O *POKS*39+0 :heart: :heart:

Huomenta!

Mulla on ihan känninen olo vaikken oo tosiaankaan mitään kahvia vahvempaa juonut ja nukkunutkin olen ihan normaalisti heräämättä sen 8h. Verenpaine on ihan normaali mutta turvotusta on tullut varsinkin nilkkoihin. Mietin että mitä tää on kun tätä ei oo aikaisemmin ollut... Tosi ärsyttävä olla mutta ei kai tässä oo mitään ihmeellistä hätää...

Olkkis ja Ötzki 39+1

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Huomenta!

Mulla on ihan känninen olo vaikken oo tosiaankaan mitään kahvia vahvempaa juonut ja nukkunutkin olen ihan normaalisti heräämättä sen 8h. Verenpaine on ihan normaali mutta turvotusta on tullut varsinkin nilkkoihin. Mietin että mitä tää on kun tätä ei oo aikaisemmin ollut... Tosi ärsyttävä olla mutta ei kai tässä oo mitään ihmeellistä hätää...

Olkkis ja Ötzki 39+1
Musta tuntuu et vähä samoin mennään. Eli ihtel kanssa todella inhottava olo, kui pikku krapulassa, päänsärky mukaanlukien. Huimaa ja oksettaa. Verenpaineita alkuun epäilin mutta ne ovat normaalit....ei auta ku vain olla ja kärsiä. :LOL: Tosin, yöt mulla menee ihan persuuksilleen ja sit väsykin viellä päälle. =)

Sul ei enää montaa päivää olis laskettuun, jospas syntyisi ajallaan. =)

Yhteistyössä