Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

Vieläkö täällä on raskausdiabetesläisiä?
Mun paastoarvot oli koholla ja se meni jo niin, että määräsivät mulle insuliinit tuossa ehkä kuukausi sitten. En aloittanut niitä, vaan rukkasin ruokailutottumukset uusiksi ja sain kuin sainkin ruokavaliolla pidettyä arvot kurissa.
En tiiä mitä nyt sitten on tapahtunut, mutta ne 1h ruokailun jälkeiset arvot meinaa karata käsistä. Tänään oli aamupalan jälkeen 9.1!:O Ja eilen 7.9. Paastoarvot on ihan ok. En ole sokeriarvoja enää niin kiihkeästi mittaillut, kun äitiyspolilla sanoivat että riittää kun satunnaisesti mittailee.
Nyt alkoi kumminkin jo vallan pelottamaan, että onko ne koko ajan noin taivaissa nuo lukemat. Mitä jos tämä mun painonnousu onkin sitä, että lapsi kasvaa kohisemalla...? Maha ainakin on kasvanut, se pursuaa jo sivuillekin. Ja on hankalampi olla sen kans, selkeästi joku muutos siinä on tapahtunut. Mahanahka vaan kiiltelee, kun on niin pingottunut.

Mites muiden RD näin loppusuoralla?
 
MökinAkka mulla ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes, koko aikana ollut 2 rajojen ylitystä. Sain luvun jättää mittaillut pois pari viikkoa sitten, en sitten ole mitannut sen jälkeen. Ei paljoa ole apuja mun vastauksesta, en tiiä mitä arvot olleet nyt kun en ole mitannut ja painoarvioiden mukaan vauva on pienehkö, kuten esikoinenkin oli. Mutta mitäs jos soittaisit neuvolaan tai polille ja kysyisit sieltä?

Mä muuten uhkasin ottaa huomenna, kun on saunapäivä (meillä ei omaa saunaa) kunnon löylyt, kun joku viikko takaperin se sai aikaan supistuksia :D
 
Heijaa Tiikkonen, pääsit sentään saliin saakka. Mulla reissu tyssäs jo synnytysvastaanottoon. Kahdeksan tunnin säännöllisten supistustusten jälkeen kaikki loppu kun seinään. Ja koska en ollu vielä salissa, kun vaan kolmisen senttiä aukia ja joku sentti kanavaa jälellä, niin vaihtoehdot oli että kotiin tai osastolle. Joten nyt oon kotona, supistuksia tulee vartin välein ja ne on todella kipeitä, mutta synnytys katsotaan pysähtyneeksi kunnes niitä tulee vähintään kymmenen minuutin välein. Joten tässä nyt toivon, että joko loppuisivat tai alkaisivat. Kauhulla odotan toisintoa esikon synnytyksestä, tää menee liki samaa rataa, tosin sillon pääsin sentään saliin.
 
MökinAkka, mulla kans ruokavaliohoitonen rd ja rv 36 polikäynnin jälkeen sain luvan mittailla enää satunnaisesti. Niinpä mä olen lähinnä neuvola-aamuina mitannut paaston ja ne ovat olleet hyvät (alle 5 jopa!). Aterianjälkeisetkin pysyvät juuri rajoilla. Paino mulla on noussut tasaisesti nyt viime viikotkin, mutta turvotuksella on osuutensa asiaan. Ja viimeksi SF-mitta pomppas 36 -> 41cm, mutta johtui ilmeisemmin vauvan irtautumisesta, koska koko maha oli ylempänä. Nyt taas näyttäisi laskeutuneen ja siltä tuntuukin, olisipa kiinnittynytkin uudelleen!
 
voi elämä tätä tuskaa! eilen illalla alko sit polttaa alaselkää. aluks oli jatkuvaa ja sit myöhemmin tuli säännöllisin ajoin. ei kuitenkaa ollu hirveen voimakkaita, riitti ku polton jälkeen vaihto asentoo (alaselkä puutu joka kerta) .. siinä kovaa sit odottelin että alkais voimistua mut ei. sen sijaan tuli ihan selvää limatulppaa.. (jes!) nyt on alaselkä sit niin kipee ettei tiedä miten olis. koira raukatki pääs vaan lähinurmikolle asioille ku tuska mulla niin kova. hiki valuu koko ajan ja ärsyttävää särkyä ja puutumista seläs.. jos tänää ei enempää tapahdu niin oikeesti lähtee järki. ja vielä tuo isäntäki on ny keksiny ton sanonnan "kyllä se sieltä tulee omia aikojaan" ärghhh!!! no, huomenna olis sit neuvola aika ellei ennen sitä sais lähtee..
rv 40+5
 
MökinAkka Mulla insuliinihoitoinen rd. Sekä aterianjälkeinen, että n.kuukaus sitten alotettu iltainsuliini. Mulla on kans lähteny nyt loppuvaiheessa aterianjälkeiset heittämään ihan hulluna. Välillä tosi korkeeta, siellä 9 paikkeilla, ja kerran taas kävi aamupalan jälkeen niin et putoskin yhtäkkiä kolmeen. Lisäsivät nyt hiukan aterianjälkeisen annostusta.

Tyksistä kotiuduttu. Kokeili tilanteen, kohdunsuu pari senttiä auki, pehmeä ja n.2cm. ronklas siellä ja sano että saattaa laittaa synnytyksen käyntiin, mut saas nähä. Alavattaa vaan jomottaa.

Nyt on sitte Maanantai-aamulle käynnistysaika. eli kahdeksaksi maanantaina sinne, ja laittavat kuulemma tippaan ja puhkasevat kalvot. Painoarvio pojalle oli nyt n.3,5kg. että onneks ei mikään jätti oo tulossa tuon mukaan. =)

Zophie Nyt oli U.E lääkäri, neljän ja viiden kympin välissä vaalea mukava nainen. Vähän pelotti mennessä että mimmonen on. Toivottavasti sulla alkais pian tapahtumaan!! *lähettää paljon supistustuulia*

Nyt vois mennä päikkäreille =)

Santzuu & poitsu 39+3
 
Voi surku... nyt teille supistuksia palio ja tihheeseen niin pääsette vihdoin synnytyshommiin ja ihan tosissaan...

tuo on inhottavaa tuo ootus ja ootus millon oikiasti kunnolla käynnistyy...
jaksakaa!!!!!! voimia....!!!!!!

Itellä ei mittää... kävelyt tehty ja jumpat päälle ja olo sen ku paranee :D
 
santzuu, ok, en ole tainnut tollasella lääkärillä ollakaan. Sait ajan sentään, hienoa! Mikä sulla on virallisena syynä käynnistykseen?

Carlotta ja tiikkonen, ei hääviä toikaan :(

Kauppakeskuksessa pyöritty pari tuntia ja ainoastaan väsy ja kipeät jalat...Nyt pikkupäikkärit ja sitten luumusoseen keittoon...
 
täällä roikutaan edelleen, käyrillä ja ringeri tippa kädes. Käyrän jälkeen tsekataan kohdunsuu ja jos tilanne ei ole muuttunu, ni pääsen(?) kotio huilimaan. Ultraanki pääsin päivällä, painoarvio 3700gr! :) itkettää ja naurattaa, on jääny yöunet vähän vähiin! Kiitos kaikille tsempeistä!!
 
No moikka vain kaikille :) Ja erityisesti Mädchenille joka oli kaipaillut =) oon mä vielä hengissä...

JA poikavauvan äiti :heart: (synt. 19.9. klo 15.48 ja hän oli 3970gr painava. Pituutta ei kai olla edes mitattu :O )

Tosi moni on päässyt toimintaan ja heillepä täältä kovat tsempit!!

Voisin tässä vähän rustata synnytyskertomusta niiltä osin kuin muistan ja jaksan kirjoittaa (mulla tulehdusarvot aika korkeella vielä ja on väsynyt olo)

Elikkäs... To-Pe yönä meni ne vedet ja siitäpä ambulanssilla menin sairaalaan. Omia supistuksia ei alkanut kuulumaan ja odoteltiinkin niitä seuraavaan päivään. Vähän niitä kerkesi siinä tulla, mutta ei läheskään tarpeeksi kovia/säännöllisiä, joten oksitosiinitippaan "pääsin" lauantaina. Siitä alkoi tosi kovat supistukset jotka piti sinnitellä sillä yhdellä Panadolilla läpi kun synnytys ei virallisesti ollut vielä alkanut.

Sunnuntaina oli kohdunsuu yhdelle sormelle auki ja kaulakanavaa oli jäljellä vielä vähän. Mulla alkoi tulehdusarvot nousta ja omat supparit käynnistyivät edellisenä yönä. Kaikki näytti menevän hyvin. Eivät olleet nuista tulehdusarvoistakaan millänsäkään lääkärit. Sunnuntai siis supisteltiin omilla suppareilla osastolla ja edelleen minimaalisella kivunlievityksellä. Mut taidettiin sitten siirtää siinä yöllä synnärille jos muistini pitää paikkansa. Siellä sain sit kipulääkkeitä lihakseen.

Maanantaina (joskus aamusta, tosi aikaisin) laitettiin kerran epiduraali kun olin auki jonku 4cm. Se ei onnistunut ja mulla puutui vain toisesta jalasta reisi :'( oli aika kamalaa. Sain siinä sit ilokaasua ja meinasin heittää sen maskin seinään kun kiukutti sen tehottomuus. Olin ihan pökkyrässä niistä kipulääkkeistä mut eihän se kipu niillä mihinkään lähtenyt. Pää vain meni sekaisin. Sitten sain epiduraalin toiseen kertaan ja se onnistui täydellisesti. Ei enää kipua, mutta sittenpä tulikin muita ongelmia... Tähän mennessä kohdunsuu oli avautunut 6cm:iin ja kävi ilmi että lapsi on avosuutarjonnassa tulossa. "Kyyyllä se mahtuu tulemaan, synnytetään toki!" sanoi lääkäri. Vauvan sydänäänetkin alkoi laskemaan joka supistuksen aikana ja mun tulehdusarvot alkoivat nousemaan ihan reippaasti. Lopuksi sitten nousi kuumekin korkealle. Kohdunsuu ei enää auennut moneen tuntiin ja jämähti siihen 6cm:iin.

Jossain vaiheessa mä sit parahdin sille lääkärille että mä juoksen tuonne leikkaussaliin, saatte tulla perässä jos haluatte. Lääkäri oli samaa mieltä ja alkoivat kasaamaan leikkausporukkaa kasaan.

Sectio ei ollut mikään hätä -sellainen ja haava tehtiin samaan kohtaan mihin edellisestäkin. Kun poika sitten syntyi, hänet kiikutettiin happikaappiin velttouden takia. Onneksi lisähappea ei tarvittu kuin hetki vain synnytyksen jälkeen. Vauva ei ole vain alkanut syömään ja sokeriarvot olivat päin mäntyä. Tulehdusarvotkin nousivat...

Tällä hetkellä poika on yhä keskolassa. Tulehdusarvot ovat jo laskeneet mutta antibioottitippa menee vielä. Sokeriarvotkin alkavat pikkuhiljaa nousta (on myös sokeritippa) mutta syömään ei ole suostunut itse kuin jonkun 5ml/syöttö (nenämahaletkusta loput).

Mulla tulehdusarvot nousseet koko ajan. Tänään lääkäri sanoi että huomenaamulla pitäis olla jo laskenut. Antibioottihan mulla on mennyt koko ajan siitä lähtien kun tulin sairaalaan.

Nyt katotaan sit että miten tää alkaa pojalla sujumaan. Päässee osastolle sitten kun sokerit pysyvät kohdillaan ilman tippaa ja hän alkaa syömään itse. Sit kun mullakin on tulehdusarvot aisoissa, niin päästäis kotiin.

Että tällaista. Mä jatkan joskus toiste kun tuntuu että nukahdan kohta :)

Ruutinen ja poitsu 2vrk
 
Ohhoh, Ruutinen, on teillä ollut hurjaa touhua!! Kovasti tsemppiä ja pikaisia paranemisia molemmille :hug: Onnea kovasti pojasta, toivottavasti molemmilla vointi kohenee pian ja pieni jaksaisi alkaa syömään :heart:
 
Mulle tuli kans siitä 5 pvän sairaalareissusta epikriisi jossa lukee tän paskalääkärin lausunnossa, että vointi osastolla hyvä????????????????????? Helvetti, ei mainintaa korkeasta verenpaineesta (laitettu vaan matalat arvot) eikä pikalääkityksistä, mitä päivystäjä joutu antaa, eikä näistä tärinä/pahoinvointi kohtauksista, mihin päivystäjä joutu määräämään lääkkeitä ja sen johdosta alotettiin seuraavanapvänä verenpainelääkitys...ihme touhua!!
 
Pidän peukkuja että Carlotan ja Tiikkosen tilanteet lähtis eteneen oikeen kunnolla!

Oon nyt varautunut siihen ettei mukelo aio syntyä ikinä ja suunnittelen viikonlopuks reissua kotopuoleen ja keskiselle. Matkaa kotia on 120km, sieltä ja keskiseltä on synnärille matkaa kummastakin vain vähän enemmän kuin täältä että kai sitä tohtis lähtiäkin.
Kun ei mulla oo olo yhtään erilainen kuin pari viikkoakaan sitte niin miks se nyt yhtäkkiä tulis vaikka laskettu aika onkin kohta. Väsyneempi oon mutta ei muita muutoksia.
Luin jostain kirjasta että synnytyksen ollessa ihan lähellä äidin ylähuuli turpoaa. Mies vätti että turvoksissa on ja ite olin samaa mieltä kun menin peilille. Huuli on edelleen turvoksis mut vauvaa ei näy vaikka hoksattiin tuo jo viime perjantaina. Että enpä taida laskea tuota merkiks lähenevästä synnytyksestä:)
Onko kukaan muu tuollasesta ikinä kuullu tai huomannut? Kolmisen keskustelua löysin netistä joissa asiasta mainittiin.
Eliiisa ja beibi 39+3
 
Jahas kävikös niin että vaniljainen ainoa, jolla viime yön supistukset tuotti tulosta...? Toivottavasti tiikkosella ja carlotalla supistukset jatkuisi ja homma lähtisi kunnolla etenemään.

Ruutiselle onnea pienestä!! :)

Täällä viime yön supisteli sen 3-10 minuutin välein aina aamu kymmeneen asti. En siis nukkunut koko yönä minuuttiakaan ja olo oli tuossa vaiheessa jo niiiiin väsynyt ettei voinut muuta kuin rukoilla suppareiden loppua että pääsis nukkumaan. Siitä sitten pääsin nukkumaan pieniä pätkiä ja nukuin niitä aina tuohon neljään asti.

Nyt supistelee taas sen alle kymmenen minuutin välein. Mietin että vois kyllä kohta lähtä synnärillä käymään tai soittaa sinne. Enää ei kohta jaksa ollenkaan, kun ei saa nukkua!! Unissaan kai sitä kohta saa synnyttää, kun päässä humisee jo siihen malliin. Jos ne jotain kivaa tekis, et tää vauhdittuis..?? :mad:

Miranna- ja möykky 40+3
 
Viimeksi muokattu:
Mädchen Tuota olit merkinnyt tuon meidän jäppisen vähän pienemmäk;) Eli oikee olis näin 41+1 4040kg 51cm

Voi mahoton kun tänne tulee nopeeta teksiä..ei ehdi alta ihan kaikkea lukemaan.

Onnea kaikkille vauvaantuneille:flower:


Tsempit kaikkille kärvistelijöille:hug:

Laitoin siihen kerhoon hakemusta (vihdoin):whistle: niin pitää sitten sinne kirjottaa se synnytyskertomus:)
 
Mysanille paljon onnea!

Miranna, tsemppiä :) Tosiaan Vaniljainen ainoa josta ei ole kuulunnut, mutta hällähän meni vedet joten lienee jäänyt "paikan päälle" ;)

Mä keittelen luumusosetta täällä vauvaa varten pakkaseen... Josko haistais sen ja päättäis syntyä :LOL: Olispa edes JOTAIN ennakoivaa oiretta, mutta ei...

marja, just joo. Niin tota taas, ei edes kuunnella potilasta vaan laitetaan "oma mielipide" joka ihan tuulesta temmattu!

Yliaikakontrolleista olis kysymys, eli kun olette sellaiseen menneet, oletteko jääneet samalla käynnistykseen vai saaneet silloin vasta ajan? Kun mietin, etten todellakaan ole kiinnostunut maksamaan ensi vkon perjantaina polimaksua ja sitten saamaan parin päivän päähän käynnistysaikaa, vaan sais kyllä samalla reissulla mennä, tässä kun on uppoamassa reilu satanen pelkkiin polimaksuihin(joista osa turhia lääkärikämmien takia...) kuukauden sisään...
 

Yhteistyössä