Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Nyt tulee vaan pikaisesti omaa napaa, että saan paineita purettu...

Noh, kävin reilu viikko sitten neuvolassa (uusi neuvola ensimmäisen kerran) ja sijainenhan siellä oli. Menen taas ensi viikolla - toiselle sijaiselle! Ja vasta sitten pääsen uudelle oikealle omalle terkkarille. Laskin, että ainakin 7 eri terveydenhoitajaa!!!! Huh huh!!! No kaikki neuvolassa onneksi kunnossa mutta ärsyttää, kun nyt jo niin monella terveydenhoitajalla ollut vähän välinpitämätön asenne, kun tietävät ettei toiste nähdä :(

No neuvolasta selvittiin ja kävin eilen äitipolilla tarkastuttamassa istukan tilanteen. Siellä oli oikein ihana lääkäri ja juteltiin myös mun ja muutenkin suvussa olleista isokokosista vauvoista. Istukka on noussut pois konhdunsuun päältä, vauva on raivotarjonnassa ja aika syvällä jo eli ei varmaan enää käänny :) Mutta sitten, kuten odottaakkin saattoi, katteli ja mittaili vauvaa aika huolella ja totesi, että onhan sillä melko iso pää ja pitkä reisiluu. Vauvan vatsanympärys ja mun mahan koko oli ihan normaaleja kylläkin. Eli isopäistä ja todella pitkää poikaa odotellessa :/ Painoarvio oli juuri alle 2kg ja sanoi, että täysiaikaisena ei varmasti ole alle neljäkiloinen. Onneksi pääsen vielä uuteen ultraan viikolla 37 ja jos on kasvanut tosi isoksi niin jäi semmonen fiilis, että käynnistämistä voidaan harkita ja ei ainakaan anneta mennä yli :) Eli ei mitään huonoja uutisia sinällään mutta, kun muutenkin jännitän synnytystä aika lailla niin punkea nyt sit ulos vielä isopäinen vauva :( huoh!!!! Ehkä minäkin harkitsen niitä välilihan venytysharjoituksia :D

Paremmalla ajalla sit enemmän,

Marsa ja isokokoinen poitsu 31+3
 
Täällä on jo useampi saanut vähän kuulla koko arviota vaavistaan. Voi sitä täälläkin odotellaan jo kovasti. Toivon, että ensi viikon neuvolalääkärissä arvion tekisi ja ultraisikin. Marsa ymmärrettävästi voi kyllä vähän erilailla jännittää tuleva synnytys, kun tietää poitsulla kokoa olevan ja varsinkin pää jos on iso. Katsotaan, miten itellä...

Limakalvoista ja alapään herkkyydestä on täällä puhuttu ja voin sanoa, että sitä on täälläkin. Soittelin jo terkallekin, kun ajattelin, että onko tuolla taas joku tulehdus kuten kesäkuussakin, mutta epäili oireiden johtuvan pelkästään kuivista limakalvoista, kun ei valkkaria ole vuotanut sen kummemmin. Nyt on sitten muutamana päivänä ollut juur tuollaisia sukkapuikkopistoja alapäässä, joiden ajattelin olevan jotain vauvan aiheuttamia, jos painuu alaspäin jo tai jotain... mutta että ne oliskin siis supistuksia tavallaan...:confused: Kyllähän näillä viikoilla saa jo kohta supisteluja taas alkaa tulemaankin, mutta tuonkin puolesta on sitten hyvä, että ens viikolla lääkäriaika on niin osaa sitten tarkastaa tilanteen kaikin puolin, ei sitten tarvi alkaa asiaa pohtimaan sen enempää. jos jotain tulehdusta on niin hyvähän se on hoitaa ajoissa pois.

Tässä helteessä ei ole viitsiny edes yrittää touhuta oikeastaan mitään sen kummempaa... keskiviikkona kävin kaveria moikkaamassa Helsingissä ja koko päivän kun liikkeellä oli niin kyllä vei voimat ja selässä tuntui, vaikkakin yritin istuskellakin paljon... Myös täällä on ollut etenkin aamuisin näillä helteillä sellasta vähän huonoa oloa ja heikotusta, pitäs vissiin yölläkin vessassa käydessä juoda vettä, kun tulee kuitenki hikoiltua silloinkin ihan kiitettävästi.

Eilen käytiin miehen kanssa hakemassa vihdoinkin ne vaunut ja täytyis niitä tuossa vähän kasailla... ja Hesasta muuten ostin Bebesiltä parit imetysliivit. Toiset ihan sellaset rintsikkamalliset ilman kaaritukia tosin (cake lingerie) ja toiset enemmän sellaset toppimalliset lähinnä yökäyttöön. Ja täytyy kyllä todeta, että oli hyvä kyllä ite testata tuo koko, koska olisin todennäköisesti tilannu ihan vääränkokoiset netin kautta. Mä oon kanssa nyt käyttäny noita changen liivejä raskausaikana, joissa koot vähän pienemmät kuin muilla, mutta aika samalla koolla tuli kyllä nuo imetysliivitkin ostettua... ainakin siis tuossa merkissä....

Viikonloppuna miehen kanssa minilomalle Tampereelle, vähän revyytäkin tiedossa ja sitten ensi viikon neuvolalääkäriä odotellessa... :)

heinäneito ja Papunen 34+2
 
Marsa, meillä kokoarvio 1800g ja ihan keskikäyrillä meni eikä mitään sanottu että isokokoinen olisi. Samat viikotkin meillä. Ja mitä nettiä lukee, useammassakin raskaussivustolla, jossa kerotaan raskauden tapahtumia viikko viikolta, lukee että vauva on sen pari kiloa tässä vaiheessa.

Jaahas, viikoksi mökille lepäilemään, joten hiljaiselo alkaa sitten tästä päivästä. Koetan jonkun kännykän netin kautta lukea juttuja ja ehkä kommentoida, mutta todennäköisesti säästytte minulta viikon ajan ;)

Zophie+murunen 31+3
 
Zophie Mulla kanssa kohdunkaula 3-4 cm ja en nyt muista mikä oli auki (joka kuulemma uudelleensynnyttäjällä voi olla vähän auki). Mutta en saanut noin tiukkoja ohjeita/kieltoja toki sanoi ettei kannata sen kummemmin rehkiä. Nyt vaan mietityttää kun kävin pienellä riemulla uimassa järvessä, mutta kait se lääkäri olis mullekin kieltolistan laittanut jos jotain akuuttia olis ollut :confused:

( . ) Vaunupohdinta käynnissä :headwall: Siis miten voi olla yhdet kiesit näin vaikee ostaa! Mun piti ostaa käytetyt Emmaljungat värillä ei niin väliä, mutta nyt näin niin ihanan väriset vaunut että ehkä pakko harkita uusia. Jotenkin sitä vaan miettii että raaskiiko pistää reilua 600€ kieseihin kun halvemmallakin saa täysin kelpo vaunut, mutta näitäkin kun sen 3 vuotta lykkii niin olis kiva että ne on mieluisat.

Maximilian ja vauva 33+
 
Ihana maha myös innoM:lla !

Neuvolakuulumisia:
Painoa +576g/vko eli yhteensä kaikkineen tullut 3,6kg
RR 126/76
Hemoglobiini 123
Sf 29 (esikoisesta oli näillä vkoilla jo 32!)
Syke 150+
Liikkeet ++
RT, ei vielä kiinnittynyt, mutta tuskin kuulemma enää kääntyy.

Noita ab-kuureja oon syönyt yhden poskiontelotulehdukseen, yhden märkärupeen ja nyt ihonalaiskudoksen tulehdukseen!!! Mitä vielä???? Kun ei kaipais nyt yhtään mitään ylimääräistä tähän enää... Mulle siis nousi yhtäkkiä sellanen kova muhkura niskaan, siellä on tulehtunutta kudosta ja sain lähetteen kirurgiselle, eli se leikataan auki ja tikataan :( Tk-lääkäri laittoi lähetteen nopeana, eli viikon sisällä pitäisi tulla kutsu. Kysyin lääkäriltä että mistä tuommonen voi oikein tulla, ja lääkäri sanoi että raskaudenaikaiset hormonaaliset muutokset voi tehdä tämmöisiä! Enpä oo ikinä aikasemmin kuullut!?!

Nyt sain ajan neuvolaan jo 2 vkon päähän ja samalla on tytön 4v.tarkastus :) Millon siitäkin tuli noin iso tyttö?! Lähdettiin tänään ekaa kertaa ajamaan ihan kahdestaan (sain siis sillon ma ajokortin) ja tyttö innoissaan kertoili takapenkiltä turvaistuimestaan -ei tuu autoja, ei näy pyöriä jne. -Äiti mä voin kattoo, että sä voit ajaa :D :cool:

Meille tulee huomenna vieraita ja pitäis tehdä illallinen, phuuh, ihan kun ei ois tarpeeks lämmintä ilman että laittaa uunin ja hellan päälle ?? Tänään tarttis käydä kaupassa ja aloittaa valmistelut, juustokakku pitää tehdä jo tänään hyytymään, niin on huomenna sitten tiivistä ja hyvää :p Ja mitenhän mä kuvittelen jaksavani valvoa yli kymmeneen illalla vieraiden kanssa...hmmm.

Tuikulle Superkiitokset aivan suloisista kutomuksista ja huippunopeasta toimituksesta, vaikka mulla oli vielä extra-toiveina ne tumput ja sukat :heart: Kertakaikkiaan aivan ihanat nuo keltaiset!

Mukavaa ja stressitöntä viikonloppua kaikille ja jaksamista helteistä kärsiville :)

miirikki ja pööpö 32+2
 
maximilian, mä en saanut mitään ohjeita ennen kuin tänään soitin, varmistin ja kysyin. Taas oletettiin, että hoitoalan ammattilainen tietäis nämäkin asiat vaikkei tiedä näistä yhtään mitään...
Pulahtaa siis saa, muttei uimalla uida, sanottiin mulle. Ja tosiaan ehdoton yhdyntäkielto kunnes 34 viikkoa täynnä, masentavaa sekin. Mutta mitä sitä nyt ei tekisi pienen eteen.
 
Moikka!

Sairaalassa viivyin esikoisen syntymän jälkeen 2 vuorokautta. Olisin varmaan päässyt aikaisemmin pois mutta lastenlääkärin vastaanotto oli vasta maanantaina. Ja sitten poika olikin aika keltainen mutta arvot olivat vielä kurissa ja päästiin sitten sillä ehdolla kotiin että kätilö kävi joka toinen päivä tarkastamassa tilanteen.

Maximillian: Kiitos kestovaippa-vastauksesta!:) Laskin että tällä hetkellä mulla on jotain 13 vaippaa jotka menee vastasyntyneellekin. Oon hommaillut erilaisia vaippoja ja katson sitten mitkä miellyttää ja mitkä pitää parhaiten ja hommaan sen mukaan lisää.

Miirikki: Onnea ajokortista!:flower: Mulla ei ole korttia ja saan kuulla aina päivittelyjä miten pärjään kun asutaan vähän „syrjässä“. Mutta mulle ei oo ollut koskaan mitään kiinnostusta ajamista kohtaan ja tähän päivään mennessä olen pärjännyt hyvin ilman. Onhan se tietty sitten taas erilaista kahden pienen lapsen kanssa…Olen yleensä kävellyt kaupunkiin mutta lähtee tuosta meidän rinteen alta bussikin kaksi kertaa tunnissa. Talvi kyllä vähän arveluttaa kun vauva on vielä niin pieni eikä poikakaan jaksa vielä kilometritolkulla kävellä. Vaunuilla en tiiä miten pääsen meidän rinteen alas kun se on talvella yleensä ihan jäässä. Kelkallakaan ei varmaan vielä ihan pienen kanssa uskalla lähteä…No, sen ajan murheita. Ja bussi on talvisin täynnä laskettelijoita…

Mä olen pessyt nuo kestovaipat pesupähkinöillä. Pesen niillä melkein kaiken pyykin ja eikös niitä voi käyttää kestovaippoihin ihan hyvin?

Antibiootteja en ole joutunut syömään raskauden aikana. Mua mietityttää usein mitä nuo supparinestolääkkeet tekee vauvalle…Adalatissa lukee pakkausselosteessa ettei saa käyttää missään raskaudenvaiheessa eikä myöskään imettäessä. Eli sitä ei oo vielä hyväksytty „virallisesti“ suppareiden estoon mutta onhan sitä kai jo vuosia siihen annettu. Mut ei oo vissiin vielä tutkittu että mitä siitä lapselle voi tulla esim.kun lapsi on jo isompi. Meillä on sitten kaksi Adalat-lasta…Mut joo, onhan se varmasti parempi kuin keskosena syntyminen.

Vaatemääristä: Esikoiselle meillä oli liian vähän pieniä vaatteita. Luulin että niitä olisi tarpeeksi mutta se aina kakkasi niin että sain vaihtaa vaatteet monta kertaa päivässä. Miehen sitten piti kiireellä lähteä ostamaan lisää vaatteita. Nyt noita luulisi olevan tarpeeksi, toivottavasti…

Mulla on pulssi kanssa korkee…Yleensä joku 90 puolin toisin eikä 100:kaa ole mikään ihme mulla. Tiistaina lääkärintarkastuksessa tai olla ekassa mittauksessa 120! Kun aina vaan makaan niin enempi liikkuminen hyppäyttää pulssin tosi ylös ja samoin nuo supparinestolääkkeet voi kiihdyttää pulssia. Ja normaalistikihan se nousee raskauden aikana.

Zophie: Tuskin sä olet mitään väärin tehnyt, joillakin vaan paikat lyhenee/aukee aikaisemmin! Ja eihän sitä voi itse tietää jos ei ole mitään sen kummempia oireita…Mulla on niin että keho pakottaa mut lepäämään suppareiden ja paineentunteen takia. Kohdunkaula voi kyllä pidentyä mutta en tiedä voiko kohdunsuu mennä enää kiinni. Täällä maataan varmaan niin että viikko 36 tulee täyteen, viimekin raskaudessa esteltiin siihen asti ja vähän ylikin. Meidän paikkakunnalla ei edes voi synnyttää vasta kun 36+.

Tänään kävin sitten taas kontrollissa ja kaikki oli hyvin. Kohdunkaula oli edelleen sen 2,5 cm ja paikat kiinni. Toivon sitten että ensi viikolla katsottaisiin vauva ultralla kun mun oma lääkäri on siellä (on nyt lomalla) mutta ylilääkäri sanoikin että voi katsoa itse tänään ja katsoikin tosi pitkään ja tarkasti napanuoran virtauksetkin, istukan ym. Painoarvio vauvalla oli tällä hetkellä 2,1 kg. Ja siellä se söpösti leikki napanuoralla.:) Seuraava kontrolli ensi torstaina jos ei mitään ihmeitä tule ennen sitä.

Sain eilen paketin jossa tilasin lastenvaatteita sekä muuta kamaa sekä hoitolaukun. Olin aina sitä mieltä että en mitään hoitolaukkua tarvitse ja esikoisen kanssa kulki aina reppu mukana. Nyt jotenkin innostuin ajatuksesta kun sairaalassa makasin ja päätin sitten tilata.

Lässig City Shopper Bag Wickeltasche Tote Bag Casual colorpatch black schwarz - Kollektion 2011 bei Wickeltaschen.com

Tuollaisen tilasin, kylläkin eri paikasta mutta tuossa oli paremmat kuvat. Ihan kivalta ja käytännölliseltä vaikuttaa ja siinä on hyvin tilaan kahdenkin lapsen tavaroille.

Casanna 32+2
 
marsa Mua huolettaa myös toi "pääasia". Rakenneultrassa kätilö tokaisi "Oho, onpas aika kookas pää!" ja sen koommin asiaan ei palattu. Mä olin itsekin jotenkin niin pihalla koko tilanteessa, kun ensimmäistä odotan, niin en tajunnut enempää asiasta kysyä. Vasta jälkikäteen asia alkoi vaivaamaan. Tänään otin neuvolassa asian puheeksi, mutta terveydenhoitaja (sijainen, oma on kesälomalla) rauhoitteli, että selviäähän se sitten seuraavassa neuvolalääkärissä. Sanoin jo miehellekin, et pitääkö meidän ottaa synnärille sen pipoja matkaan, jos vauvan pää onkin niin iso, ettei noi sille hankitut mahdu. :D Joo-o, paljonpa naurattaa sitte, jos pää on oikeesti jätti...

Kiva, että oli keskustelua vaatteiden määrästä. :) Itseäkin on asia askarruttanut. Tosin edelleen on tilanne se, että ostoksille on lähdettävä, tai meidän jälkikasvu hengaa ilman housuja... Bodyt on sentään hyvin edustettuina lipaston laatikossa.

Liinukka & Antero 30+4
 
Ymmärrän, että tuo päänkoko stressaa, onhan se kuitenkin se vaikein kohta koko synnytyksessä, kun pitää pää puskea ulos :hug: Mua siis itseänikin edelleen kiinnostaisi tietää, että minkä kokoinen tuo meidän tytöntyllerö on, mutta vasta syyskuun alussa on neuvolalääkäri, joka käsin koittelee sitten kokoa! Mitään ultria meillä siis ei ole enää jäljellä...
Onneksi me ollaan molemmat miehen kanssa oltu tosi pienipäisiä, mutta silti koko mietityttää, varsinkin sen takia, että tyttö on ihan alusta asti ollut viikon verran isompi, mitä lasketusta-ajasta katsottuna pitäisi olla..Hyvin voi siis meidän vauva syntyä vähän etuajassa!

Tosiaan, tuommoinen hoitolaukkuhan meiltä vielä puuttuu! Mä kyllä ehdottomasti haluan semmoisen, reissataankin jo niin paljon autolla, että on helpompaa kun on yhdessä kassissa sitten kaikki tarpeellinen!

Pikkuisen hikka on kyllä ihana! Ihan selkeästi tuntuu, kun tuolla hikotellaan! :heart:
Mä en tiedä minkä ihmeen energiakohtauksen vauva sai eilen illalla, mutta ei meinannut millään rauhoittua!! Maha heilui puolelta toiselle ja kylkiluut joutuivat koetukselle, kun ainakin puolituntia neiti möyrysi oikein olan takaa! :D

Vaniljainen ja "Peppi" 30+5 :heart:
 
Meillä kaikilla lapsilla on ollut "isot"päät syntyessä. Pienin painoa 3150g ja pää 37,5 ja isoimmalla 38,5. Meillä on päänympärys vain jostain syystä iso tai oikeastaan päänmalli...hattuja ja muita on tosi vaikea löytää kenellekkään, kun tuntuu, että mikään ei istu päähän kunnolla. Sillä en ole itse miettinyt ikinään ultrassa päänympärystä, koska se näyttää aina isommalta.

Kyllä hikeä pukkaa ja kosteutta. Olin taas mökillä paripvää ja eilen oli upea ukkonen:) Jos yrittäs lähteä ton nuorimmaisen kanssa käymään uimassa...
 
heinäneito puheli kans noista sukkapuikkosupistuksista
Mulla esikoisesta noita tuli mun muistin mukaan vasta paljon myöhemmin. Mut nyt tällä kertaa niitä on alkanu tulemaan jo tällä viikolla... Harvoin noita on tullu kuitenki...

Vaniljainen
Maanantaina kysyin neuvolassa kans tuosta painoarviosta niin meilläki kuulemma sitten viimesessä neuvolalääkärissä antaa jotain painoarviota. Joskus rv.35-36 sen pitäs olla niin joskus elokuun lopussa... *Muoks. Jaa no meillä onki näköjään melko samat viikot menossa. Jännä ettei ne tuota heittoa ilmeisesti ole huomioinu...

Hoitolaukusta...
Esikoisen aikaan käytössä oli vaunujen mukana tuleva hoitolaukku mut niitä meillä ei enää ole niin jonku kivan laukun haluaisin johon sopis kamppeet mukaan. Kuitenki esikoinenki tarttee jotain vielä mukana...
Oon miettiny etten varmaan hommaa mitään varsinaista hoitolaukkua niin sille olis myöhemmin käyttöä??? Jotain tämmöstä oon miettiny et olisko hyvä NetAnttila - Adidas Laukku airline | Urheiluvaatteet
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa täällä. Olo on ihan ok, mitä nyt lasten kanssa pinnan palaa turhankin helposti, mutt alkaa tää raskaus vaan kypsyttämään. Saikullahan olen ollut toukokuusta asti selkäkivun vuoksi, joten työteho on olematon. Edes mattoja en pysty kantamaan ulos tai tamppaamaan. Tämä kesä on mennyt hyvin rauhallisesti kotitöiden osalta. Mutta kyllä niitä kerkeää lopun elämää tekemään. ikkunanpesuja, maton pesuja ja kasvimaan laittoa...

Maanantaina olis seuraava neuvola. Vauva on ollut tosi aktiivinen koko ajan ja sitkeästi pysyy tuolla ylhäällä painamassa rintalastaa. Kaksi edellistäkin on laskeutunut vasta synnärillä. Oikein päin on kuitenkin.

Lapset vaatii uimaan, joten jatketaan myöhemmin...

viikuna ja vaavi 33+3
 
moikka pikaisesti tulen tässä kirjoittelemaan, kävin ylimääräisessä ultrassa sokeri arvojen takia ja sain lääkityksen metaferom 500mg mutta pakkausselosteessa on ettei saisi raskaana syödä: muilla kokemuksia?? muutoin oli kaikki ok. kaneli ja vauva 30+6
 
toivottavasti kirjoitin tuon lääkkeen nimen oikein. eli sellainen pitäisi siis aloittaaa ja kuukauden päästä uusi kontrolli sit. neuvolassa sanoivat ettei ruokavaliolla välttämättä voi vaikuttaa sokereihin.
 
Mulla on ollut päänympärys syntyessä 35cm ja mun molemmilla veljillä 43cm!! Äitini mukaan oli aika huima ero synnyttää mun pää, kuin mun veljien :D

talvicci Mä en tosiaan ymmärrä miksi tuota la:ta silloin jo alussa muutettu varhaisemmaksi, samaten neuvolassa sitä on pari kertaa ihmetelty. Silloin niskapoimu-ultrassa kätilö oli kahden vaiheilla, että muuttaako ajan, mutta päätti pitää samana lopulta :confused:
Mutta eiköhän se sieltä sitten aikaisemmin tule, jos on tullakseen :) Ja neuvolassa on sanottu, että aletaan lopussa tarkkailemaan hiukan sitä kokoa, ettei mene yliaikaiseksi ennen aikojaan.
Mutta tietysti sitä haluis jo nyt vähän uteliaisuuttaan tietää, että minkä kokoinen mötikkä tuolla oleilee :)

Toi vois olla ihan hyvä idea ostaa hoitolaukuksi joku tuommoinen tavallinen laukku, jos tykkää tuollaisia muutenkin pitää :)

viikuna Nyt vaan hyvällä omalla tunnolla otat rauhallisesti, kyllä niitä kotihommia ehtii todellakin tekemään sitten myöhemmin! :)

Mä en osaa Kanelia auttaa, toivottavasti jollain muulla on tietoa asiasta! Luulisi, että lääkärit ovat varmistaneet, että voit ottaa sitä lääkettä huoletta, mutta kyllä muakin silti vähän ihmetyttäisi jos siinä lukee, ettei saa käyttää raskausaikana!
Tai ainakin olisin odottanut, että lääkäri olisi maininut asiasta, että vaikka siinä lukeekin, niin sitä saa käyttää tai jotain..:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Heips taas pitkästä aikaa!

Olen lepäillyt kotona, ja lueskellut päivittäin teidän juttuja, mutta en oo jaksanut kirjoitella...

Voipi olla että meidän Hipsukka ottaa varaslähdön ja on ensimmäinen tässä pinossa syntyneistä.
Raskausmyrkytys on nimittäin edennyt niin, että tänään lääkäri arveli että ensiviikolla jouduttaisiin naistenklinikalle käynnistykseen.
Kysyin että käynnistävätkö vai tekevätkö sektion kun vauva on perätilassa, niin jää kuulemma naistenklinikan päätettäväksi. Mutta pienihän tuo on, alle 2kg, joten eiköhän se mahdu perätilassakin tulemaan?
Onko kellään kokemuksia perätilavauvan synnytyksestä?

Noopu ja Hipsu 33+5
 
Voi Noopu :hug: Sieltäkö se ensimmäinen sitten putkahtaa maailmaan:heart: Ikävää tietysti, että ennenaikaisena joudut synnyttämään, mutta onneksi vauva on jo sen kokoinen, ettei synnytyksessä pitäisi enää hirmuisia riskejä olla! :hug:
Raskausmyrkytyksestä on varmasti enemmän haittaa vauvalle ja sinullekin, kuin synnytyksestä tässä vaiheessa!
Mun mielestä täällä jossain vaiheessa oli keskustelua perätilasynnytyksistä, siis ihan tässä meidän ketjussa, vai muistanko väärin? :confused:
Kummalla tavalla sä itse toivoisit ennemmin synnyttävän? Hyvällä tuurillahan vauva kääntyy vielä ennen käynnistystä! :)

Tsemppiä!! :heart:
 
Noopu :hug: ja Zophielle malttia lepäilyyn.


Noita sukkapuikkovihlaisuja on mullakin alkanut olemaan enenevissä määrin :( Ikäviä kertakaikkiaan. Tänään päivällä tuntui autossa istuminenkin hiukan ikävältä, mutta illalla taas oli ihan ok autoilla.

Neuvolassa kävin:
paino +150g/vko, yhteensä kuutisen kiloa
RR oli hyvä, mutta hb oli laskenut 109.
SF 30cm ja vauvan syke 150. Asento oli edelleen rt.

Kaikki siis hyvin :) Synnytystapa-arvio on ä-polilla elokuun puolivälissä, joten neuvolalääkäri peruttiin turhana. Parin viikon päästä seuraava nlakäynti.

M :heart: 32+0
 
Ja tosiaan ehdoton yhdyntäkielto kunnes 34 viikkoa täynnä, masentavaa sekin. Mutta mitä sitä nyt ei tekisi pienen eteen.
Älä välitä, meillä on ollut yhdyntäkielto äitienpäivästä. Eli 8.5 saakka. Hääyökin on viettämättä :D

Noopuko se meinaa ensimmäisen lapsosen synnyttää? Voimia koitokseen! Perätilasta ei ole omakohtaista kokemusta synnyttäjänä.

Ihania mahoja Talvicilla ja innoMIlla :)

Huldis ja pikkusisko 33+5
 
No jos multa kysytään, niin en mä vielä haluais.. Mutta lääkäri oli vähän eri mieltä.
Tuntuu et tää meidän lapsenteko on kyllä tehty vähän liian vaikeeks. Ensin 3v lapsettomuutta, keskenmeno, alkuraskauden verenvuoto (uhkaava km) ja nyt raskausmyrkytys, pienikokoinen vauva ja kaiken lisäksi perätilassa... Huoh...

Onneks olen jaksanut olla kuitenkin positiivisin mielin ja pääsääntöisesti tää raskausaika on ollut ihan mukavaa :)

Toivon vaan niin kovasti, että saadaan Hipsu terveenä ja hyvässä kunnossa syliin asti.
 
moikka pikaisesti tulen tässä kirjoittelemaan, kävin ylimääräisessä ultrassa sokeri arvojen takia ja sain lääkityksen metaferom 500mg mutta pakkausselosteessa on ettei saisi raskaana syödä: muilla kokemuksia?? muutoin oli kaikki ok. kaneli ja vauva 30+6
Niinhän niissä lukee, mutta on turvallista kuulemma käyttää. Niistä ei ole ollut tutkimustulosta, kun pakkaus selosteet on tehty ja ei ole vieläkään, mutta käytetty raskausajan diabeteksen hoidossa ja ei ole haittavaikutuksia tullut. Ihmettelin asiaa itsekkin silloin kun tabletit aloitettiin ja kotona kun luin, että ei sopis. Sitten tenttasin apteekkaria ja lääkäriä asiasta. Mun mielestä vois korjata niihin, että lääkärin ohjeen mukaan raskausaikana.
 
Noopulle suuret halaukset ja tsempit! Onneksi ollaan jo hyvilä viikoilla <3 Ja tiedän nuo fiilikset, meilläkin takana lapsettomuutta, sit eka synnytys oli mitä oli ja lapsella epäiltiin ties mitä (onneks nyt terve poika), sit keskenmeno... Ja eka oli pikkunen, en viikolla tiedetään tästäkin, mutta eiköhän tämäkin aika mini ole. Ja ilmeisesti myös perätilassa :D

Tömpsis tuo Weledan raskausarpivoide maksaa jotain 20e tietämillä tai siis se on sellasta öljyä (saa ainakin Life luontaistuotekaupoista ja sokkarilta). Ei siitä varmasti haittaakaan ole :) Mutta haju on melkoinen, voin varoittaa, hih! Aika yrttinen :D

Kropasta oli puhetta itseltä lähti ekan raskauden jälkeen kilot nopeasti, vaikken tehnytkään asian eteen mitään. Vatsanahkakin palautui entisiin mittoihin. En oo koskaan mikään hoikka ollut, ihan normaalipainoinen, joten ei mahakaan mikään timmi ollut ennen ekaa raskautta. Siks oonkin tota raskausarpiöljyä lotrannut, kun ajattelin et jos vaan joku keino ois estää isot arvet, kun sit varmaan maha palautuu aika huonosti, jos oikeen isot arvet tulee ja masu jää ryppyiseksi. Tiedä sit, onko siitä oikeesti ollu mitään apua. Mutta tuli mulla viimeksi tisseihin arpia, kun en niitä rasvannu, mut mahaan ei tullut, joten luotto on kova! ;)

Kanelille en osaa tosta lääkkeestä kyllä sanoa minäkään. Voithan vielä soittaa lääkärille ja tarkistaa asian? Mulle määrättiin joskus puolen välin tienoilla Dalacin kuuri emätintulehdukseen. Siinä on sivuoireena tyyliin supistukset, kohtukuolema, keskenmeno tai jotain tollasia, luin pikkasen kauhuissani sitä selostetta... Mutta ne kai on vaan "mainittava" siellä, että jos jotain tulisi niin vastuu lääkeyhtiöltä ois poissa tms. Soitin nimittäin lääkärille, että ootko nyt aivan varma tästä kuurista :D

pienistä vaatteista mulla ei moni kaveri oo ostanu ollenkaan esim 50cm vaatteita ja 56cm tosi vähän. Yks kaveri käytti niitä 56cm ihan vaan pari viikkoa, niiden poika olikin yli 4kg ja 54cm kun synty :D Itse taas en ostanut niitä viimeks tarpeeksi, kun meillä esikoinen oli niin sintti. Se käytti 62cm joskus puolivuotiaana vasta :D Siks meinasin et käyn nyt ostaa 50-56cm vaatteita vähän lisää, tiiän etten jaksa pyykätäkään niin usein (meillä ei tosin esikoinen ollu kova pukailee tai kakkaillut ohi, et vaatteita ei joutunut kovin usein päivällä vaihtaa). Varmaan kannattaa vähän katsoa, minkä kokoista vauvaa lupaillaan ja sit tietty miettiä, että kuinka usein jaksaa vaatteita pestä? Jos lupaus on noin 4kg vauvasta, niin en ehkä niitä ihan pikkusia vaatteita kovin paljon ostais. Vaikka onhan ne söpöjä :heart:

Sukkapuikkovihlontaa tälläkin TOSI inhottavan tuntuisia! Ei kiva. Pystytteks te muut vielä harrastaa liikuntaa? Mä kävin viime raskaudessa vielä n.4km lenkkejä joskus 36 viikolla. Nyt en oo enää puolen välin jälkeen pystynyt... Sillon alkoi aivan kaameet liitoskivut levossakin, lenkkeilyä ei voinut edes ajatella! Nyt ne pahimmat liitoskivut on poissa, mutta lenkille ei oo mitään asiaa. Sen jälkeen kyllä tietää liikkuneensa... Nyt on vaan tullut ton esikoisen kanssa ulkoiltua yms rauhallista ja silti tuntuu et kuljen jo kuin ankka. Turhauttavaa! Että odotankin sitä, kun pääsen kunnon hikilenkille!!

merkkari ja möhkis 34+0! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
heipä hei, täälläkin todella mietin, että meinaako lapsi kovinkin aikaisin putkahtaa...tänään kävin äitipolilla tarkistuksessa ja tulehdushan sieltä löyty mihin lääkkeet sitten. supisteli ja sukkapuikkotökkäsyjä täälläkin ollut ja sen verran oli tehnytkin, että vauva tosi alaalla ja kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm... veikkasi kuitenkin, että nuo lääkkeet riittää, päästi kotiin ja oman voinnin mukaan saa tehdäkin. painoarvio 2400g, että ei nyt mikään katastrofi, vaikka kohta syntyisikin.

jeeni 33+3
 
Zophielle ja Noopulle isot zempitykset!Onneks tosiaan ollaan kaikki jo hyvillä viikoilla!:)
Tuikulle iso kiitos hellyyttävästä paketista!:)
Liikunnasta en oo nyt pystyny vähään aikaan harrastamaan helteiden takia.Viime raskaudessa lenkkeilin ihan lopuun asti.Tuntuu et nyt on kyllä kunto menny todella huonoks tän raskauden aikana...Mutta sitten viimestään itteään taas niskasta kiinni kun on toipunu synnytyksestä:)
Kiloista Mulla ei kerenny lähtemään entiset raskauskilot ennen tätä raskautta,mutta nyt on onneks tullu toistaseks vaan 7kg mihin oon ihan tyytyväinen.Edellisessä raskaudessa tuli yhteensä 18kg.
Sairaalassa oloaika esikoisen syntymän jälkeen oltiin 5 yötä sairaalassa kun paino oli laskussa ja poika joutui sinivalohoitoon...Kyllä oli sitten ihana tunne viedä oma aarteensa kotiin!:heart: Puhumattakaan lukuisista muista muistoista joita on nyt kertynyt kuluvan vuoden aikana:heart: (esikko täyttää siis kuukauden päästä vuoden):)
Hyviä vointeja kaikille!:)
-Suffi&Tähti 31+0
 

Yhteistyössä