Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Heh, täällä myös pinnasänky edelleen varastossa osina, patja kaupassa ja vaunut rattaina. Pitäisi pestä vaunujen kantokopan tekstiilit, on ollut lämpöpussina kuopuksella ja edelleen niiltä jäljiltä. Vaatteet ja peitteet yms. olen pessyt kyllä ja kainalossa nuo muutkin ovat isoksi osaksi nukkuneet :heart:

Tänään on ollut kyllä aika mylläyspäivä masussa. Kairaa, kairaa niin maan perusteellisesti ja koittaa päästä vatsanahasta läpi. Sitten vielä tänään oon rehkinyt muutenkin enemmän kuin moneen päivään ja sen kyllä huomaa.

M :heart: 35+3
 
Hassel: no kaipa tässä keritään... kuhan ei vielä lähe syntymään... :p Tänään siivosin pesuhuoneen kaapit ja laitoin vähän vauvan tavaroita paikoilleen, siis niihin kaappeihin mihin mahtuu sisään tai mitkä on sisällä... :whistle:

Mies on taas sitten töissä kellon ympäri... eli sillä ei ole aikaa saatika energiaa mua auttaa... :headwall: ei kiva. kun yksinkertasimmatkin jutut - painavien huonekalujen siirtäminen - on multa varmaan kielletty... heh. tai alanko mä ite sahaamaan jostain levyistä lisää hyllyjä kaappiin??? ja toinen juttu tossa kans on, miten se jaksaa lähteä vaikka yöllä sairaalaan jos on ollu yli 12 h töissä päivällä eikä ehtiny nukkumaan tarpeeks moneen päivään... :(

Aloin neulomaan vauvalle sukkia :) Ihanaa lankaa, mut kamalan ohutta, voi harmi, kun kestää kauan.

Ja vau! aloin pakkaamaan sairaalakassia! :D :D Siellä on nyt huulirasva, liivnsuojuksia, purukumia ja öööö stressipallo :D :LOL: Mitäs muuta sinne vielä keksis? :D :D

Santtu: ei kun meinasin noita raskausajan jumppaohjeita mitä fysioterapiassa on annettu. Kun ne on suunniteltu juuri tuota notkoa hoitamaan, mutta varmaan sulle on niitä jo tyrkytetty lääkärissä ja muualla. :hug: Toivottavasti jaksat ja kestät, selkävaivat on ihan kamalia! :hug: Äh en löydä niitä ohjeita netistä, missäköhän se mun lappunen ois missä ne on... no oot varmaan jo kokeillut niitä kaikkia.

Mädchen: kyllä mahassa myllätään joo! meinasin jo että en pysähdy ollenkaan lepäämään, kun siivotessa ei mellastettu ollenkaan, mutta sen jälkeen kyllä oli kivuliasta menoa taas... jos pysyn liikkeellä niin vauva pysyy rauhallisena :D

Carlotta: kiitos vinkeistä! :) Toi on jotenkin liian monimutkanen taittelu mulle, mä oon kattonu youtubesta origami-taittelun ohjeet, sitä aattelin kokeilla (aika samanlainen muuten) ja sit ihan pötkönä tms voisin kans kokeilla käyttää harsoa. Näpsyjä mulla ei oo, enkä toivottavasti tarvitse :)

Gallup kestovaippailijoille: mikä on teidän lempparivaippa? Ja miksi? :)

Nyt jotain välipalaa ja sit takasin neulomaan :)
Hyvät yöt!
tömpsis ja super-villiperuna 36+5
 
Kestogalluppiin pakko loruilla. Pienellä vauvalla oon tykänny eniten harsoista ja ihan Muumi-merkkisistä kuorista. Sitten kun ovat alkaneet liikkumaan niin taskuvaipat on kyllä olleet meillä parhaita. Taskuvaipan etuina pidän sitä, että kunhan imut viitsii kuivauksen jälkeen laittaa heti paikoilleen, niin kaapissa on iso kasa valmiita vaippoja odottamassa. Muutenkin tykkään kun on tollanen helposti puettava paketti, ettei tarvitse erikseen laittaa sisävaippaa ja sitten kuorta. AIO-vaipoista en välitä, helposti ovat paksuja ja kuivuminen kestää ikuisuuden, noissa taskuissa kun on sama kuin harsoissa että ovat hetkessä kuivia. Taskuina meillä on käytössä ollut Fuzzi Bunzeja ja sitten nyt keväällä tilasin netistä Omena-merkkisiä vaippoja, ovat olleet ihan kelvollisia. Itse olen vanhoista pyyhkeistä ommellut imuja lisää.

Carlotta, tänään poks 35+0
 
miirikki täällä tosiaan on myös sektioaika varattuna 28.9, alle 2 viikkoa! Oliko sullakin perätilassa?

sokerihamsteri meillä on vasta to vauvan painokontrolli pienen koon takia, mutta jos se nyt omalla käyrällään menee niin painoarvio ois siinä 2,5kg kieppeillä ja viikkoja 37+6 :D Meillä oli esikoinenkin pieni, oli joskus 3-4kk ikäisenä 4kg, monet kun on sen verran jo syntyessään :D

Pinnasänky kokoamatta täälläkin! Jospa mies kokois sen sit viimestään ku oon sairaalassa :D Muuten vauvan vaatteet alkaa olla laatikossa, pitäs kauppareissulla hakee vielä ne tissiliivinsuojat, tutit yms.
 
Viimeksi muokattu:
Hassel, musta sitten taas just ne kirpparivaatteet on pitänyt pestä kun niissä on aina sellainen oma hajunsa eikä tiedä missä ne on olleet... Joten ihan kaikki olen pessyt :)

Meiltä puuttuu vielä kokonaan se sänky....edellinen käyttäjä siinä nukkuu vielä kuulemma, ja tässä kuussa se sänky pitäisi sitten saada meille kun he muuttavat ja saavat uuden sängyn sinne... Haluaisin vain jo laittaa sen kuntoon ja nätiksi :) Mutta jos nyt sitten syntyy, saa nukkua vaunuissa. Kaikki muu meillä on, ainoastaan puuttuu jokin mieto pesuneste, sinkkirasva yms. pienet mitä mieskin sitten tarvittaessa osaa ostaa.

Tänään poksahti 35+0 ja aloitettiin rv 36 :heart:
 
Täällä esikoinen on saatettu kouluun, parin tunnin päästä sitten hakemaan kotiin :)
En tiedä oonko huono äiti tai jotain, mutta eipä se sen kummemmalta tuntunut kuin päiväkotiin vieminen. Totesin vaan että "nyt saa olla hetken aikaa aivan itsekseen ja nauttia hiljaisuudesta".
:ashamed:
Neiti jäi reippaasti, onhan samalla luokalla kaksi muuta samasta eskarista, lisäksi rinnakkais luokilla on kolme eskarikaveria.

Viime yö meni miten meni eikä ollut kovin mukavaa kun kello soi 6.50 :( JA huomenna neiti vietävä kouluun tuntia aiemmin (klo 8), joten kello soi jo kuudelta :S

tömpsikselle piti vielä sanomani, mullakin nuo fysioterapian ohjeet on, mutta tän kokoisen mahan kanssa niistä ei oo apua :( Kokeiltu siis on... Kiitos kuitenkin ihanainen kun ajattelet mua :kiss:

Olin muuten varmaan varsinainen näky kun tän mahan kanssa tulin pyörällä koululta takaisin :D Meillä kun tuo matka on 1,4km suuntaansa niin en selviäisi sitä kävellen edestakaisin kahta kertaa päivässä, joten änkeän itseni pyörän selkään sillon kun neiti ei kävele mukana :D Mä olisin kyllä ollut jo menomatkalla aivan valmis jäämään puoliväliin matkaa, mutta pääsin kuin pääsinkin perille asti ;) No jos tämän viikon jaksaisi neitiä viedä, oli kyllä jo aamupalalla sitä mieltä että menee torstaina yksin.. Onneksi täsäs naapurustossa on toinenkin tyttö, joka ei mene iltapäiväkerhoon, niin on tytöillä siten suraa toisistaan koulumatkoille myös iltapäivällä.

Nyt lopetan ennenkuin tulee romaani :LOL:

-S 33+4
 
Kiitos kaikille tervetulleiksi toivottaneille :)

Selkäkivuista sen verran et itsekin kuulun samaan notkoselkäisten joukkoon ja tuntuu että tuo notko vaan syvenee syvenemistään. Sama ongelma on tosin vaivannu jo ennen raskautta. Heti jos en oo käyny vähintään kerran viikossa salilla alkaa sama pistävä kipu juuri siellä lapaluiden alla. Nyt sain neuvolasta käskyn ottaa rauhallisesti suppareiden takia, joten pariin viikkoon ei tässä uskalla saleilla. Sitten ajattelin vielä uskaltautua kun tiedän että se auttaa. Kotona pahimmasta särystä oon päässy siten et rullaan selälläni kahta sukkaan pujotettua tennispalloa koko ylärangan pituudelta tai sit niin et mies nostaa mua takaa siten et mulla on vartalon edessä kyynärpäät päällekkäin. Inhottavaa kipua tää kyllä on!

Muutoin tämä aamu alkoi mukavasti, ensimmäistä kertaa viikkoihin en tuntenut yhtään supistusta koiran aamulenkin aikana :) Lepäily on siis tehnyt tehtävänsä!

Mukavaa päivää kaikille!

Sabrin ja Pieni (34+5)
 
Eka nyt omaa napaa... :)
Kävin perjantaina siellä pelkopolilla ja voin kyllä sanoa ettei ollu turha käynti ollenkaan! :)

Selventy esikoisen synnytyksestä vähän asiat ja esille tuli semmosiaki asioita joita en ollu edes muistanu. Sen verran sekava se ponnistuvaihe oli.
Sillosen kätilön kanssa ei esikoisen synnytyksessä oikein kemiat kohannu : / niin papereissa on sitten toivomus toisesta kätilöstä jos tää sama just kohalle sattuu :whistle:
Muutenki papereihin on kirjattu vähän toiveita synnytyksen suhteen...
Paikkoja sain kattella ja oikein kivoilta ne näyttiki :)

Mukaan sain ison nivaskan esitteitä ääneen käytöstä ja rentoutumisesta synnytyksessä. Niihin vois kiinnittää huomiota tällä kertaa...
Tähän asti oon luullu että esikoisen sydänäänten laskut synnytyksessä johtu mun saamasta epiduraalista mut näin ei kuitenkaan ollu. Syy oli puhtaasti napanuorassa : / Joka siis oli kaulan ympärillä (tosin löysästi) ja siinä oli sitten se solmu. Noita solmuja tuo kätilö sano olevan aika harvoin.
Niitä synnytyksen aikasia käyriä katteltiin ja kyllä ne aika huimilta näytti ku just ennen imukupin laittamista oli pojan sydänäänet käyny 60:ssa asti :(

Nyt kuitenki paljon paremmilla mielin lähen synnyttämään. Jotenki olo on turvallisempi vaikka en väitä etteikö se pelko jossain takaraivossa vielä olis...

miirikki
Mä oon kans tykänny käyä uimassa. Nyt on vaan maha alkanu sen verran painamaan ettei tunnu välissä enää niin kivalta uida : /

Hui! Jotkut jo täysaikasia! :flower:Tuntuu niin kaukaselta! :whistle:

Toivottavasti Leolla synnytys on sujunu hyvin =) :heart:

Nukkumisesta...
Mulla on nyt pari viikkoa ollu et muutamana yönä en vessareissun jälkeen saa unta... :kieh:
Perjantaina heräsin klo5.20 mut sillon saatto kyllä tuo pelkopolin käyntiki pyöriä jossain alitajunnassa sen verran ettei uni enää tullu...
Ei ole onneks *koputtaa puuta* vielä ollu sitä samaa ku esikoista oottaessa heräsin aina klo.3-4 ja valvoin jonnekki kuuteen asti ennen ku nukahin uuelleen... :whistle:

Oon nukkunu imetys/tukityynyn kanssa. Maha jos "roikkuu" kyljellään nukkuessa niin menee jotenki kipeeks...

Äitiysloma alkaa muistaakseni parin päivän päästä... :) Vaikka no eipä tuo tilanne mihinkään muutu ku olen esikoisen kanssa kotona, tulot vaan moninkertaistuu :D
Oli muuten positiivinen yllätys ku kotihoidon tuestaki jäi jonkin verran maksuun vaikka oonki äitiyslomalla :)

G:Onko muut saaneet vauvanvaate/-tavara ostokieltoa mieheltä?
-En ole saanu. Meillä on esikoisen jäliltä ihan kivasti vaatteita ja tavaraa mut suorastaan ihmettelen kyllä itteäni ku en ole tainnu tätä vauvaa varten ostaa ku ehkä 10kpl vaatteita :D Sen sijaan oon esikoisen jäliltä turhiks osottautuneista hankkiutunu eroon... :whistle:

Mädchen
Mä oon kuullu ettei tartte maata kokoa aikaa ku on epiduraalin saanu. Voi kävellä, kuhan käy käyrillä välissä salissa ja sillonkaan ei kuulemma tartte maata välttämättä...
Mä sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin ja kävi just niin et sängyssä makaamiseks meni vaikka vessassa kyllä pystyin käydä ite. En ite edes tajunnu muuta vaatia ja nyt jos joku puudutus annetaan niin en kyllä annan kahlita itteä sinne sängyn pohjalle jos siltä tuntuu että jalkeilla haluan olla! :)
Musta tosin tuntu esikoisen synnytyksessä että tuo epiduraali vei jotenki kunnollisen ponnistamisen tarpeen niin ehkä jotain muuta kiitos kuitenki...

Kastemekko meillä on vuodelta 1956.
Samassa mekossa on kastettu mun eno,täti ja äiti. Sitten mut ja mun siskot. Ja nyt sitten siskon lapset ja meijän poika. Tämäkin lapsi kastetaan samassa mekossa.
Helmaan pitäs melkein kirjailla nimet tai keksiä joku muu juttu...

odottava ja onnellinen
Millaset imetysliivit tilasit? :)

Hipsunen
Varmasti pärjäät ilman tommosta miestä! Hän se tässä häviää ku käyttäytyy typerästi! :(

Nimeä vauvalle ollaan väännelty... Mut mitään ei olla lukkoon lyöty. Sitten ku vauva syntyy niin näkee "miltä" se näyttää :D

Limatulppa oli esikoisesta just semmosta veriviirusta limaa... maxmilian oli bongannu nyrkin kokosen möllykän :O
Voiko se tosiaan olla niin iso? :D

Lääkkeistä...
Kannattaa kysyä niitten käytöstä aina tarkemmin lääkäriltä tai apteekista... :)

Tervetuloa Sabrin :wave:


Mulla on torstaina viimenen neuvolalääkäri ja jospa ne sillon antas jotain painoarviota vauvasta :)
Esikoinen oli syntyessä (rv.41+3) 3810g, neuvolassa arvelivat et jotain 3,5kg olis la:n aikoihin. Synnärillä ya-kontrollissa rv.41+1 arvio oli jotain 3950g. Nyt on tullu painoa vähemmän ja sf-mitat on pienemmät niin luulen et tää on vähän pienempi ehkä...

Jostain syystä oon tässä miettiny (aina ku vissiin pitää olla joku syy miks panikoija) että voiko tää olla jotenki kitukasvunen ku painoa tullu niin paljon vähemmän ku esikoisesta... :ashamed:
Että oonko mä ite voinu sen aiheuttaa...


Talvicci ja Torsti rv.34+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaippagalluppiin Tykkään pikkusella harso+kuivaliina/imu+kuori yhdistelmästä. Isommalla sitten just taskut on parempia esim. Fuzzit on hyviä kun niihin saa runnottua vaikka harson imuksi. Nyt ostin kotimaisia taskuvaippoja muutaman (kun halvalla sai) katsotaan miten pelittää. Niin ja talkkina kanattaa käyttää perunajauhoa, ei sisällä täyteaineita (joita yleensä myös vauvan tuotteisiinkin tungetaan) tai tuoksuja ym. On myös hyvä esim. kaula-ja reisimakkaroiden väliin ja pirun halpaa.

Talvicci Kyl se limatulppa oli tosiaan niin iso :D Kyllä hiukan pelästyin että vauvako se pönttöön tippui :LOL:

Omassa olossa ei edelleenkään valittamista :O =) Olo on semmonen kutkuttavan levoton kun tietää että synnytys on nurkan takana.
 
Nyt hiukan jännittää... Limatulppaa tuli äsken reilu ruokalusikallinen :O Juurikin tuota, mistä eilen kirjoitin eli sellaista ruskeahtavaa ohutta limaa. Olisko syynä se kun lääkäri eilen koetti kohdunsuuta? Plus se reilu parin tunnin lämpimässä vedessä lilluminen? Viimeeksi tosiaan lähti vasta käynnistyksessä, alkuiltapäivällä ja illalla klo 22 alkoi kovat supistukset, 02 olin jo synnytys-salissa ja tyttö syntyi aamulla 9.53 hätäsektiolla. Eli tyttö syntyi alle vuorokausi limatulpasta...

Merkkari Tuon edelliskerran hätäsektion vuoksi saan nyt suunnitellun sektion

Santtu81 Mä oon näissä käänteissäni niin hätänen, että ehdin jo ostaa ja maksaa huutiksesta yhden snappin :D Heh. Mutta kiitos kuitenkin!

Kai tässä pitää ottaa niskasta kiinni ja aloittaa se kassin pakkaaminen? Multa vaan puuttuu hyvät imetysliivit (sellaset pehmeet mitkä ois hyvät kun maito nousee) liivinsuojat ja newborn-vaipat... Ja mitähän muuta multa puuttuukaan kun alan sitä kassin sisältöä sumplimaan :ashamed: Tutit ja pullot on jo keitetty ja kaikki vauvanvaatteet pesty ja viikattu, onneksi!

miirikki ja pööpö 35+6
 
miirikki
Juu pakkailehan se laukku ihmeessä!
Mulla ya-kontrollissa lääkäri teki sisätutkimuksen ja siinä yhteydessä pyöräytteli kalvoja irti. Samana iltana alko sitten limatulppaa tulla. Seuraavana yönä sitten lähettiin synnärille :)
Että hyvin voinu tuo sisätutkimus pistää limatulpan liikkeelle... :whistle:
 
Olin jopa tänään niin ahkera, että olisin pinnasänkyyn patjan ostanut...KAIKKIA muita kokoja löytyikin, mutta EI tietenään sitä mitä etsin. Hyllyssä oli kyllä sille paikka, mutta olivat loppu :O . Just meikäläisen tuuria.

NOTKOSELKÄISYYS, mulla on paremminkin lauta selkä ja vaikka toki mullakin on vähän notkolla ison masun takia, niin ei kyllä paljoa. Silti selkä, lantio ja ristiselkä on toooodella kipeet. Pystyssä oleminen ja kävely pidempään saa tuskan kyyneleet valumaan ja loppu illan joutuu olemaan vaakatasossa, kun ei muuten ole hyvä missään. En tajua mammoja, jotka eivät kärsi selkäkivuista loppuraskaudessa, miten se on mahollista?!?!?

( . ): Ultra/lääkäri uutisia:
Sykkeet, lapsiveden määrä, napanuoran virtaukset ja pissa olivat kaikki ok.
Verenpaine vähän noussut :O. Oli "jopa" 105/58.
Kohdunkaulaa oli tämän lääkärin mielestä kolme senttiä jälellä ja kiinteä ja kiinni. No tuskin kuitenkaan... Edellisessä nlalääkärissä oli jo kaula selvästi lyhentynyt ja pehmeä, joten tuskin on mennyt ajassa taaksepäin.
Painoarvioksi saatiin n.3kg eli mitat oli aika tasan viikon edellä. Oli kyllä taas niin huonossa asennossa, että oli tuskastua, kun en meinannut mittoja saada otettua millään.
No mites se sukupuoli?
Joo-o, on kyllä kumma tapaus tämä! Voisin mennä takuuseen siitä kun olin sydänkäyrillä niin kaveri potki mua kylkiin ja vasemmasta kyljestä kuulu sydänäänet, joten oli niinpäin. Noh, kun alettiin ultrata niin käänsi itsensä SELKÄ mun napaan, niin, että kasvot oli mun pyllyä kohti ja jalat ja peppu selkärangan puolella! Ei sitten kertakaikkiaan nähty sukupuolesta häivähdystäkään. Kyllä on jo alusta pitäen hankala mukula ;).
Antoi kuitenkin vielä 39viikon tienoille kontrollin painon takia, jollei siihen mennessä ole syntynyt, mutta nyt jo luulen, että saa sukupuoli mun puolesta jäädäkkin arvoitukseksi.
SYntymäpainoksi epäili n. 3500-3700g. Ei siis mikään kovin iso. Tosin mielummin synnyttäisin tuollaisen 3200g niinkuin kuopus oli! Meni niin paljon paremmin kaikki...Saa nähdä kuinka käy...

Hassel & Tepsukka 36+4
 
Pikaisesti neuvola-kuulumisia:
Taas vaihteeksi eri neuvola-täti, nyt järjestyksessä kuudes, mutta ihan mukava ja asiantunteva, kyseli, että mitä mulle oikeasti kuuluu.

Viikkoja siis tasan 37 :flower:
RR 117/74 ja pulssi 80
SF 32.5
Pissassa ei mitään, ei ole ollut koko aikana.
HB 137.
Liikkeet ++ ja sydänäänet hyvät.

Kiva, kun on mennyt näin pitkälle suht helpolla, tosin yöunet on mennyt siihen 5-6h pituisiksi, yleensä poju herää 04-05 välillä. Sitten pari tuntii pyörimistä ja hyvällä tuurilla saattaa nukahtaakkin hetkeksi. Mutta päikkärit pelastaa :heart:

Jaksamisia kaikille!
 
Kotona vihdoin!

Poika syntyi 9.8. klo 18.29. Paino 4480g, 52cm. py 36,5cm
:heart: (rv:t 36+6 äitipolin laskujen mukaan). Pallongilla käynnistettiin ja seuraavana päivänä avustettiin oksitosiinilla. Ponnistus vaihe kesti 12min. Synnytys sujui siis erinomaisesti. Sitten alkoikin alamäki. En halua, että kukaan säikähtää, mutta oma tila huononi synnytyksen jälkeen. Paineet laski yhtäkkiä, myöhemmin tuli vatsakipua, hartia pistosta ja kovia kramppeja. Tuloksena aamulla leikkaussali, 5 litraa vuotoa vatsaontelossa hyytyminä ja verenä. Jostain syystä kohdun takaa joku valtimo oli revennyt. Reikä saatiin paikattua ja teho-osaston kautta pääsin sitten vierihoito-osastolle. Viikko on ollut rankka. Niin fyysisesti kuin henkisesti. Onneksi vauva oli pari päivää sokeri seurannassa vauvojen teholla, ja isä häntä siellä on hoidellut. Perjantaina sain vauvan jo sitten viereen ja siitä asti on opeteltu yhteiseloa näin kahtena kappaleena. Poika on ihana, imetys sujuu alun tauosta huolimatta. Painoa putosi vauvalta 400g, mutta nyt pikkuhiljaa yritetään sitä nostaa.

Kun tästä toivun, lueskelen pinoa lisää!!! Hyviä vointeja kaikille!!! :heart:

Leo ja poika 1vko :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: tiikkonen
jeeni
Hei vaan!

Kuulumisia noin 3 viikkoa synnytyksestä. nopeasti vilkaisin, mitä tänne olette kirjoitelleet ja tuli mieleen sairaalakassiin tavaroita, joita itse sitten kaipasin kun aika kiirellä kassin pakkasin:
- kynsisakset, ei löytynyt TAYS:sta
- naaman kuorintageeli, kun synnytyksen jälkeen on sellainen ympärivuorokauden hiki
- muuten mulla oli kassissa liivinsuojia, hammasharja/tahna, lukemista...kotiinpaluu vaatteet itselle ja vauvalle ehtii sairaalan tuoda myöhemminkin. sairaalan vaatteissa ainakin itse mieluummin hiippailin, niin ei tarvinnut hiostaa omia vaatteita.

me ollaan pojan kanssa jo kotiuduttu teholta, mutta hoito jatkuu kotonakin. lääkitystä menee vielä 3h välein, että ihan turha on toivoa itselle 1,5-2h pidempiä unipätkiä ja kun eihän sitä päivällä osaa nukkua...

jeeni
 
Onnea Leo ja onneksi kaikki on nyt hyvin:hug:

Soitin neuvolaan ja pissaviljely oli negatiivinen, eli ei hätää.

Talvicci myös minä sain epiduraalin esikoisen synnytyksessä ja voin sanoo etten tuntenut ponnistuksen tarvetta ollenkaan. Kivuton olo oli, eli tehokas puudutus kyllä. Saa nähdä otanko epiduraalia tällä kertaa, kattellaan.

Minä olen taas tänään vaihteeksi ollut vauhdissa... Aamulla mentiin kävellen esikoisen kanssa kouluun(n.2 km suuntaansa) ja kävelin ite myös takas. Sitte innostuin siivoamaan kotona, pesin monta konetta pyykkiä ja viel hain koululaisemme koulusta, kävellen taas 2x2 km. Nyt kyl vähä joka paikassa tuntuu kun paikalleen jää...:D

Viime yönä koski toiseen reiteen ja hieman alaselkään, ajattelin jo että koveneekohan nämä tästä, vaan ohi menivät. Mulla esikoisen synnytys alkoi juuri reisi ja selkäkivuilla.

Mulla kans selkä notkolla...Ilmankos kipeytyy joka paikka, etenkin lapaluut. Onneksi kuitenkin asentoja vaihtamalla saa nukutuksi yöllä, viime yönä nousin vessaan 4 krt...huh.


äippäliini + vintiö 37+3
 
Onnea Leo potrasta pojasta! :flower: :heart: Melkonen pötkylä noilla viikoilla :D
Sua on siellä kyllä säikytelty :hug: Huih. Ihanaa että kaikki kuitenki on nyt hyvin ja toivottavasti ei nyt tule mitään takapakkia haavan paranemisen kanssa tms. :hug:

jeeni
Onnea kotiin pääsystä :flower: Millanen lääkitys teillä nyt menee sitten? :hug:

äippäliini
Juu musta kans tuntuu etten ihan välttämättä tuota epiduraalia enää haluais... : /

Mulla kiinnostas nyt tällä kertaa ensin kokeilla jotain pehmeempiä/luonnonmukasempia kivunlievityskeinoja... Just jotain akupunktiota/akupainantaa vai mitä ne nyt meijän synnärillä voi antaa... Ja ammeeseen haluaisin kans, viimeks en päässy ku se sali oli varattu. Nyt on ammeelle erillinen sali niin toivon kovasti sinne pääseväni :)
Onko kukaan kokeillu niitä aqvarakkuloita?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Leo:Paljon onnea koko perheelle pojan syntymän johdosta!:heart: Ja hui säikähdystä, onneksi sun tila huomattiin nopeasti ja pääsit leikkaukseen!

Jeeni: Onnea kotiin pääsyn johdosta ja oikein paljon voimia sinne!

Mä oon tässä viimeisen viikon aikana muutaman kerran jo ajatellut että lähtö synnärille olisi lähellä. Monena päivänä on supistellut monen monta tuntia putkeen ja säännöllisestikin. Eilen alkoivat iltapäivällä ja kipeytyivät iltaa ja yötä kohti ja unissaankin tunsin supistukset. Aamulla ne lakkaavat yleensä kuin seinään ja aamupäivä onkin sitten ihan rauhallista aikaa. Mutta siis ei aavistustakaan minkä takia mulla noita supistuksia on noin paljon, estolääkityksestä huolimatta. En vielä liikukaan paljoa mitään vaan päivät menee pääasiassa maaten. Olen vaan ruvennut miettimään että miten paljon supistuksia tuo mun kohtu vielä voi ylipäätään kestää??? Ja tosiaan kun ne alkaa olemaan kipeitäkin ja saa alkaa vähän hengittelemään eri tavalla kun ne tulee ja eilen pari supistusta sai ihan hien otsalle.

Vielä kun ainakin viikon kestäisi vauva masussa! Ollaan nyt päätetty synnytyssairaalakin. Menen seuraavaan sairaalaan joka on 40min. täältä. Ylihuomenna mulla on siellä kontrolli ja pääsen samalla katsomaan synnytysosastoa. Pelottaa jo nyt tuo matka sinne- 8 viikon pakkolevon jälkeen voi olla aikamoinen saavutus mun keholle istua pari tuntia autossa ja siihen päälle sitten vielä sairaalaan tutustuminen ja kontrolli. Eilen kävin nimittäin hakemassa postin postilaatikoista ja sen jälkeen meni pidempi aika ennen kuin pulssi oli taas tasaantunut.

Kätilö joka tulee tekemään kotikäynnit ainakin 10 päivän ajan synnytyksen jälkee kävi meillä viime viikolla ja oli todella mukava. Sitten kun vauva on syntynyt ilmoitain hänelle ja kun pääsen kotiin soitellaan ensimmäisestä kotikäynnistä.

Vauvalle on nyt pikkuhiljaa kaikki valmiina PAITSI se korisänky on edelleen miehen mummolassa. Mies varmaan hakee sen sitten kun olen sairaalassa. Nyt en uskalla päästää sitä enää mihinkään pidemmälle reissulle koska voi olla että synnytys alkaa koska tahansa. Eilen sain tilaamani Manducan ja kannellisen sankkoroskiksen vaipoille. Nyt pitäisi vielä pestä korisängyn tekstiilit sekä sterilisoida tuttipullot ja tutit.

Casanna 35+6
 
Kiitos Tömpsis kommentista! Ehkä munkin pitää lisätä viel tumput ja sukat, vaikka bodyssä onkin kääntöhihat ja sekä haalarissa, että potkareissa tietenkin kiinteä sukkaosa. Mut se vastasyntyneen ääreisverenkierto tosiaan taitaa olla aika keskeneräinen vielä?

Onnea Leolle, aika hurja reissu sulla! Onneksi kaikki nyt hyvin.

Ja seuraavaksikos olisi miirikin vuoro, jännää!

Mulla ei tunnu viel mitään missään, supparit oli tuossa joskus viime viikolla vähän napakampia ja jomottavampia, nyt taas tollasia ihan perus harkkasuppareita jotka ei tunnu juuri missään.

Suunnilleen kaikki on täälkin valmiina, ammetta meil ei viel ole enkä ole desinfioinut tuttipulloja. Tuttien kans mä en kiirettä pidäkään, ne joutaa myöhemminkin. Ja niistä pulloista mietin samaa, äkkiäkös ne kiehauttaa vaikka kotiutuessaan.

Pientä synnytyssuunnitelman tynkääkin olen jo hahmotellut, toiveena olis mennä mahdollisimman pitkään ilman puudutteita, mutta katsotaan vain.. Näin esikoisen kanssa ei viel osaa mitenkään kuvitella mitä on edessä. Eniten pelottaa ponnistusvaihe. Toivottavasti käynnistyis ajoissa itsekseen ja etenis muutenkin omalla painollaan mahdollisimman pitkään. Oon vain aivan varma, että kiljun epiduraalia jo ekan oikean synnytyssupparin jälkeen. :D

Jos en, niin olen ottanut selvää eri kivunlievityksistä, asennoista ja hengityksestä. Sekä yrittänyt tuputtaa infoa miehellekin, niin muistaa sit muistuttaa mua jos unohdun sänkyyn tai lopetan hengittelyn. Näillä mennään, paljon valmiimpi ei ekakertalainen vois olla.

-Lunea 37+4 -
 
Leo: Onnea pojasta! Onneksi nyt sulla kaikki hyvin!

Jeeni: onnea kotiin pääsystä ja voimia teille!:hug:

Santtu: Aivan, sullakin yläselkä enemmän vaivaa, täällä sama juttu!

Meillä lähti esikoinen eka luokalle ja toinen eskariin, on nyt päivisin vähän rauhallisempaa, tosin kahdesta nuorimmaisestakin ääntä lähtee...:D
Voi että, meillä tuolle 3.v pojalle tullu märkärupia ja pitikin antibioottikuuri hakea, ollut nyt sitä täällä päin liikkeellä!

Neuvolassa käyty ja kaikki oli ok:
painoa oli tullu taas, mutta arvasinkin sen kun turvotus aivan kauhea, pissa puhdas ja verenpaine 128/83, oli korkemmalla kun normaalisti.
Vauvan syke +
liikkeet +
sf-mitta 31cm, sentillä taas pienentynyt ja sanoikin että vauva jo tosi alhaalla
Jospa tämä vauva pika puolin rupeais syntymään, kun supistuksiakin joka yö ollut!

Rv 38
 
Viimeksi muokattu:
Leolle paljon onnea pojasta :) hurja reissu teillä siellä!
Jeeni, kiva kun ootte kotiutuneet. Kuinkas aujuu ja millainen lääkitys on?
Talvicci, kaksi kaveria on aquarakkuloita kokeilleet ja sanoivat niiden laiton sattuneen mielettömästi ja tehon olleen mitäänsanomaton siihen nähden...
miirikki, jännää, sielläkö seuraava vauvautuja :)

Oliko se muuten 5min kun pullojen ja tuttien piti kiehua kun niitä keitettiin?

Mä olen tullut siihen tulokseen, ettei tää synny ikinä etuajassa ainakaan. Kun nyt olen normaalisti touhunnut, ja ei mitään oloja tule. Korkeintaan väsyy jalat ja selkä. Yli menee ja lokakuussakin kärvistelen täällä vielä...
 
Hei täältä pukkaa mukaan vielä yksi syysvauvan odottaja:wave:

Neljättä lasta siis odotellaan ja laskettu aika on 25.9. Aiemmat lapset ovat syntyneet -04,-05 ja -08. Olen pitkin vuotta lueskellut juttujanne ja myötäelänyt oman mahani kanssa. Nyt kun jouduin jäämään viikkoa ennen äippäloman alkua sairauslomalla tuskallisen iskiasvaivan vuoksi niin tuntuu että aikaa on vaikka mihin! pitäisi siis kait alkaa vauvanvaatteita ja kamppeita kasailemaan..Iskias on jo nyt parempana kun ei tarvitse istua pitkään paikallaan eikä rampata edes takas vaan voi liikkua oman olon ja kiireen mukaan..tosin nuo kolme vilkasta poikaa liikuttavat äitiä ihan kivasti. Mies jäi juuri kesälomalle niin voin jakaa arkirallia hänen kanssaan. Nyt pitää pikkukoululaisia saatella ja viedä kouluun ( yht.matkaa n.2km suuntaansa) Alkuun ollaan miehen ja kuopuksen kanssa viety isot velut kouluun,mutta totesin minäkin iltapäivällä että kahteen kertaan heitettynä tuo lenkki on jo tuskaa selälle ja mikä turvotus jaloissa ja käsissä kuumassa ilmassa kävelyn jälkeen. ja nuo kovettavat supparit lamauttaa:mad: pyörä voisi olla parempi. Tuntuu niin uskomattomalle että pikkumatka vie voimat. Olen normitilassa hyvin liikunnallinen niiin nyt jaksa/pysty kuin etanan vauhtia matkata.

Oikeastaan vasta viime viikkoina ollut tunne että on RASKAANA, normaalisti olen duracellpupu joka liikkuu aamusta iltaa niin nyt pitää kuulostella tuota selkää ja huilailla pitkin päivää. Harvoin edes nukun päikkäreitä niin nyt olen parina päivän saanut jopa vartin tirsat otettua ja miten pirteä sitä sen jälkeen onkaan. Aiemmissa raskauksissa olen kärsinyt loppuraskauden (alkaen n.rv 32 ) kohonneesta verenpaineesta ja sitä on sitten lääkitty ja oltu äitipolin seurannassa synnytykseen asti. Nyt mennään hiukan erikaavalla ja sehän se hämmentää. Kaikki aiemmat synnytykset on käynnistetty rv 40-41 kun paineet ovat vain kohonneet eikä lapsi ole luomusti lähtenyt syntymään. Käynnistykset olleet nopeita ja rajuja, eka kesti 2 t15 min ( 3100g/ 52 cm ),toka (3920 /53cm) ja kolmas (3899/ 53,5cm ) 2t 30min...nyt siis jos ei paineiden vuoksi tarvi käynnistää niin toiveena olisi vihdoinkin se luomulähtö =) ja toive hiukan rauhallisemmasta synnytyksestä!

Oma kikkakolmonen synntyksen odotukseen on ettei oletakkaan mitään tapahtuvan ennen rv 42, eipähän tule turhautumista! Aikanaan on kaikki ässät ym.kokeiltu eikä niistä tule kuin väsyneemmäksi:whistle: Jokaisen kohdalla paikat olleet auki ja pehmeät jo ajoissa ja muistan kuinka ensimmäistä odottaessa lääkäri varoitteli että voi tulla hyvissä ajoin ennen l.a,no tietämättömänä sitä sitten varoi liikkumista ja ootteli koskas alkaa tapahtua...toisen kohdalla osasi olla jo hiukan rennompi,kolmannessa eleli suht normaalisti loppuun asti ja nyt sitä elää täysilllä:p Kait sitä on oppinnut että ei ne tule ennenkuin aika on.

Th neuvola oli tänään. paineet siis hyvät (yhä,mikä on ihme!!!), sf mitta 34cm, hyvin alhaalla kiinnittyneenä on ( en muista että muista olisi näin aikaisin olleet kuopissaan ), olossa tuntuukin että ei jalkaa voi nostaa kun vastaa jo lapseen ja yksi juttu on että ajoittain sisäreisien hermoja painaa,raivostuttavaa,ihan kuin ämmänneuloja pistelisi! Hemoglopiinia ei ottanut kun ollut n. 130-140 koko ajan. painoa tullut nyt 13 kg,aiemmissa tullut n 20kg/raskaus- tosin noissa muissa se verenpaineen nousu aiheuttanut hillitöntä turvotusta. aina olen kaikki pois saanut,joten en stressaa tuota apinon kehittymistä.

Onnea muuten jo nyyttinsä lunastaneille!!! ja voimia kivuissa kärsiville!!! Jaksaa jaksaa,pian ne palkinnot saadaan!!!!
Moni jännittää jo h-hetkeä..ilmoitelkaa niin kiva tässä omaa odotellessa lukea muiden synnytyskokemuksia. Vaikka aika huikea loppu oliko se Leon synntyksessä...huiiii!

klematis ja rv jotain 34+ ja niin tyttö pitäisi nyt toukokuun ultran perusteella olla tulossa (en usko ennenkuin näen ;) )
 

Yhteistyössä