Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

heipat
Syyskuullekkin kivasti ilmaantunut porukkaa.. Ja Kaiketi minäkin (toivottvasti) tänne sitten kuulun. Listoille en tosin halua ennen kuin ultrassa käyty, joka on 2viikon päästä. Karuja kokemuksia muutamaan otteeseen ollut juuri tuossa ekassa ultrassa.. pikkkuisen sydän ei ole lyönytkään :'( edellisestä kkm:sta 1,5v aikaa ja viimein saatiin plussa. Iloita en osaa vielä, vaan keskitän kaikki toiveeni, että tämä pieni saataisiin syliin asti.
Komatta siis odotellaan.
Oireita on joitakin; Jatkua palelu, tolkuton väsymys ja iltaa kohti tulee paha olo. Nukkumaan on hankala rueta kun silloin on kaikista etovin olo ja tuntuu että pakki heittää volttia. Vielä viime viikolla en ollut ollenkaan varma raskaudesta, mutta eilisestä alkaen on tuttuja nippailu jne. tuntemuksia ollut :) jos vain kaikki olis hyvin.
La menee varmaan jonnekkin syyskuun alun puolelle.

FairyTale: toivottavasti tuo vuoto on harmitonta!! Varmasti piinaava olla, mutta hyvä että raskausoireita kuitenkin on. Niiden häviäiminen on ainakin itsellä ollut varma merkki että peli on menetetty ja olen aavistanut sen jo ennen ultraa.

Yhteisiä onnitteluja ultrissa jo käyneille!!!
Taustalla varmaan käyn lueskelemassa, mutta odotellaan muutoin sinne ultraan asti.
 
Tervetuloa uusille:wave:

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista:heart:

HIIVA!!!! Onko kuka tästä kärsinyt ja miten olette näin alkuraskaudessa sen hoitaneet?

ON: olot vaihtelee laidasta laitaan ja tosiaan nyt taitaa tuo hiivan perkele vielä vaivata. Vielä olis vajaa viikko ultraan ja se tuntuu ikuisuudelta. Nyt ei pysty keksittymään tällä hetkellä enempää

Rae 6+4
 
Ihan pikaiset terveiset täältäkin.

Ihanan aktiivista porukkaa totta tosiaan täällä on, ihan joka päivä "joutuu" lukemaan että pysyy kärryillä :) Tervetuloa kaikille uusille taas kerran ja erityistervehdys Danjuskalle ja tervetuloa sitten listoille ultran jälkeen. Ollaakin jo vanhoja "tuttuja" edellisestä vauvapinosta ;) Toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin ja päästään yhdessä taas odottamaan.

Kovin moni on jo päässyt tutustumaan pikkuisiinsa varhaisultrassa, Ihanaa! Meillä tosiaan kuvio menee niin, että neuvolasta laittoivat lähetteen Gravidaan josta tulee sitten kutsu ekaan ultraan. Veriseula on sitten kaksi viikkoa ennen tuota ultra-aikaa.

Kävin eilen verikokeessa kun mulla oli tuo hemppa niin huono neuvolassa. Ensi viikon alussa pitäisi tulla tuloksia. Muutoin olo on väsynyt niinkuin monella muullakin teistä ja etovaa oloa on koko päivän... Mutta palkinto on sen arvoinen :heart:

Voikaahan hyvin ja kivaa viikonloppua kaikille!
 
Moikat!

Onko jollain ollu nyt alkuraskaudessa selkäkipuja? En yhtään muista mainitsiko kukaan niistä... Jos on ollu, niin kauan ootte joutunu pitelee kipeetä selkää ennenkun on helpottanu?

FairyTale toivottavasti harmitonta vuotoa sulla!

Koski (5+0 ja pikkiriikkinen poks :) )
 
Ihan pikaisesti pari asiaa...

Koski, mulla on koko syksyn ollu kilppariarvot päin prinkkalaa. Kontrolloitu n. 6-8vk välein, (normaalisti 6kk välein) ja aina tarvinnu lääkitystä muuttaa. Nyt kun raskauduin, kontrolloidaan ainakin näin alussa jopa 4-6vk välein, en tiedä miten sitten jatkossa. Tai vastaavasti miten menis, jos raskautta edeltävä hoitovaste ois hyvä. Jonkinverran tietty itseä pelottaa, että tuleekohan pienokaiselle kehitysvammaa, koska ei jostain syystä tahdo oikeaa lääkeannosta löytyä :( Mut sen näkee sitten...

Pahoinvointiin kuulin vinkkiä, että b6 vitamiini saattaa auttaa. Mua on ehkä hitusen itseäni auttanut. Tosin moni ystävä oli sitä mieltä, että heille ollut yhtä tyhjän kanssa. Mut tiedätte varmaan sen tunteen, kun on valmis kokokeilee melkein mitä tahansa :D Ei nää ainakaan pahentanu ole mun oloja, ehkä jopa parantaneet. Syön 200mg/päivä.

Shuri ja pikkuinen 7+3
 
Zuh
Minä myös mukaan! Muistin jopa vuosia vanhat tunnuksetkin :)

Olen seuraillut teitä taustalla jo muutaman viikon, nyt vihdoin saan aikaiseksi hypätä virallisestikin mukaan. Eli tiedot listaan Zuh, 30v, toinen, EKKS, la 25.9..

Aiemmista synnytyksistä olette jutelleet: meillä esikoispoika tuli täysin luomuna 16h avautumisen ja 65 min. puskemisen jälkeen. Ja ihme kyllä aion mennä samoilla linjoilla myös tällä toisella kerralla, jospa ei ihan noin kauan kestäisi?!? Ensimmäisellä kerralla oksensin ensimmäiset 4kk ja supistelin loput 5kk, eli tämä pieni aamuöllötys saa jatkua vaikka loppuun asti. Rennietä ja reseptinärästyslääkkeitä jouduin käyttämään koko raskauden, nyt katsotaan mitä tuleman pitää. Jonkin verran lääkkeistä kyllä oli apua, koska närästys ainakin itselläni aiheutti oksentamista. Itse siis en kaipaa yhtään enempää merkkejä raskaana olosta :) Väsyttää toki, mutta töissä pitää sen verran kiirettä että väsyttäisi joka tapauksessa, kheh!
Raskausromaanihan tästä tulee ja vieläpä kovin omanapainen! Tosin napa on sen verran väsy että jatketaan huomenissa, öitä masut!

~Zuh & nimeä etsivä pikkuinen 4+3 (mies kommentoi että sähän synnytät jo kohta, hahaha!)
 
Piikikäs: Mun astma lääkitys on Flixotide discus 500 ja sen jouduin lopettamaan. Nyt ei siis oo mitään astma lääkitystä päällä. Pitänee olla astmahoitajaan yhteyksissä, jos alkaa ahdistamaan henkeä. Toistaiseksi ei oo kyl ongelmia ollu ja kohta kuukauden oon ollu ilman.
 
Lauantaihuomenia kaikille :cool:

Huonovointisuus on täällä muuttunut oksentamiseksi, niin että aamullakin oli pakko nousta ylös hieman aiemmin huonon olon takia. Kakomista mutta iltaisen tyhjennyksen jäljiltä ei mitään tullut ulos..

Mun ei tee mieli mitään rasvaista, sen sijaan sitrushedelmät uppoaa! Esim nyt pyöräytin vadelma-appelsiini-smoothien jota tässä punkkulasista kippaan, nam! Haaveissa joku kahvisovellus että saisi hereille itsensä aamuisin..

Pipsis 5+5
 
Muitakin uusia tullut minun jälkeeni...sehän kiva:)
Minulla ei ole astmaa, mutta illalla töistä kotiin kävellessä tuntui, että henkeä ahdistaa? Ei näin alussa voi kohtu keuhkoja kasaan painaa...outo tunne.

Rae89...voihan hiivatti...se on ikävä vaiva. Kysy apteekista itsehoitovalmistetta mikä on turvallista raskaana olevallekin käyttää. Itse kuopuksen raskaus aikana kärsin jatkuvasta hiivatulehduksesta, joten sain siihen sitten estolääkityksen suun kautta. Pirullinen vaiva, jos jatkuvasti alkaa vaivata. Ruokavaliolla voi itse yrittää vaikuttaa asiaan, kun karsii turhia makeita ja muutenkin huonoja eväitä kuten vaaleaa leipää jne. pois, mistä hiiva saa lisää itselleen elämisaineita.

Minua naurattaa kun oletin kärsiväni kilpirauhasen vajaatoiminnasta oireineni. Lääkäriinkin ehdin jo ajan varata, jonka kyllä peruin. No tämä vajaatoiminta toivottavasti kestää sinne syyskuulle saakka:)
Harvemmin kukaan syntymätöntä lastaan nimittää kilpirauhaseksi...mutta tässä tapauksessa voisin niinkin tehdä:LOL:
Jos kuitenkin joku muu kutsumanimi...jota ei nyt mieleen tule, joten kutsuttakoot tulokasta nyt vaikka toukaksi.

Helmihelmiina ja Toukka rv7+6
 
sania ehkä törmätään :D

Täälläkin tuli tänään ekaa kertaa pahoinvointi niin pahana että piti hakeutua pönttöä halaileen. Ja ihan just tarvis lähtee töihin, toivottavasti pystyn siel oleen normaalisti, kun en vielä haluais herättää mitään epäilyksiä siellä.

Onko kellekään muulle tullut oireena hampaiden vihlontaa? Mä oon käynyt reilu kuukausi sitten hammaslääkärissä, eikä pitäis olla mitään vikaa, mutta nyt parina päivänä on vihlonut ihan vietävästi kylmälle. Tiedä sit mistä johtuu...

crimson80 + nikki 5+6
 
Tuo kolmatta odottavien sivu on aika hiljainen niin ajattelin jos tähän liittyisi myös.

Netin mukaan laskettuaika olisi 25.9.
Neuvolaan en vielä ole soitellut kun on niin alussa. Eihän sinne viel pääse.
Tosin kyl pitkä aika viimeisestä neuvollasta että en muista koska olin ekaa kertaa.

Aamupahoinvointia ei vielä ole tullut. Ainut tuntemus mikä on niin rinnat arat ja nipistelee aina välillä.
 
Huomenta!
Pahaolo senkun jatkuu. On nuo rannekkeet sen verran auttaneet,et ei oo tarvinnu enää oksentaa. Muuten on kyllä sellainen olo, et ei paljon kiinnostais kotoa minnekkään lähtee..

Tillu&Hippu 7+0 POKS :heart:
 
Päivää vaan..

Rannekkeet ehkä hieman auttaneet, että ei ole juurikaan oksettanut.. MUTTA toisesta päästä tulee sitten senkin edestä.. :snotty: Vatsa siis ihan sekaisin... Ja kipuilee välillä. :( Ilmeisesti ihan normaalia tämäkin kuitenkin??
Taidan sängyn pohjalla viettää tämän päivän..

hawwe & minipapu 4+5
 
Rae89 minä tuolla pari sivua taaksepäin avauduin edellisen raskauden hiivakierteestäni.. Voi tsiisus että se oli kamalaa rv10-40 oli hiiva ja mikään muu eia auttanu kuin canesten sen pari viikkoa kerrallaan. Kävin siis lääkärissäkin ja sain jotain antibiootteja jos oiskin bakteerivaginoosi mutta pöh..ja Gynekossa ei oikein suosineet raskaana oleville noita tabletteja, sanoi vaan että kyllä se loppuu kun olet synnyttänyt ja niin loppuikin :) Mulla ei auttanu myöskään mitkään ruokavälttelyt ym..Huh ikinä ennen ei ole moista ollut eikä sen jälkeen ja toivon todella että pysyisi tällä kertaa poissa!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista siellä käyneille :flower: Meilläkin oli silloin ke ja vastasi juurikin mun laskemia viikkoja oviksesta eli tänään on rv7+0 POKS! :heart: Mä en ole vieläkään saanut soitettua neuvolaan :ashamed: tai kerran yritin mutta ei vastannut ja nyt ollut sen verran ohjelmaa ettei ole voinut soittaa, mutta maanantaina on kyllä pakko soittaa ja saada se emäntä kiinni =)
 
Moi!

Crimson80: Mulla on ollut hampaiden vihlontaa edellisessä raskaudessa ja silloin hammashoitaja sanoi, että se johtuu ikenien vetäytymisestä...raskaus kuulemma vaikuttaa joillakin siihen :( Tiedä sitten...

Minä kärsin myös alaselkä kivusta ja olen kärsinyt siitä kaikissa edellisissä (3) raskauksissa. Mulla se on kestänyt alusta loppuun asti...

Edelliset synnytykset: Ensimmäistäni synnytin 25 tuntia, jonka jälkeen päädyttiin sektioon, koska avautuminen ei avotarjonnan takia edennyt. Toinen synnytys päätyi imukuppisynnytykseen -> syynä sama avotarjonta, eli vauvalla kasvot ylöspäin. Kolmas synnytys olikin sitten saman avotarjonnan takia suunniteltu sektio. Lantioni suosii väärää tarjontaa ja näin ollen luulen, että tämäkin raskaus päätyy suunniteltuun sektioon. Mutta toivossa on hyvä elää, että vauva päätyisikin oikeaan asentoon... muuta syytä kun sektiolle ei ole.

Väsynyt Minttura 7+4
 
Tillu79 ja Hawwe :hug: Tiedän mitä toi pahoinvointi voi olla.Viime vk-loppuna mulla oli samanlainen olo.Nyt hiukan parempi.
Jos muu ei auta niin kantsii harkita tuota tiputusta.Sen jälkeen olo oli siedettävä sen 3pvää.
 
smurffiina84: Meillä on sama la :) Itsekkin meinasin soitella vasta ens viikolla neuvolaan, mutta sit eilen satuin olemaan luurin äärellä soittotunnin aikaan niin soitinpas sitten ja ajan sain 15.2. Meillä on vaan lääkäri kerran viikossa paikalla niin terkka sanoi, että hyvä kun soitit jo nyt. Silloin on myös ultra, mikä on tosi hyvä juttu, ois ollu piinaavaa odottaa np-ultraan asti! Kehoitetti jo aloittelemaan raskausvitamiinit ja olinpa ne jo omatoimisesti aloittanutkin :D

Rae89: Mulla oli esikoisesta hiiva riesana ja ihan canestenia sain käyttää. Yhdistelmähoidolla lähti vaiva nopeasti. Hiiva oli eka ihan alkuvaiheessa ja tuli sit uudelleen siellä 30viikon paikkeilla. TOSI ärsyttävä vaiva :(

Pientä etomista ollu aaltomaisesti mut ihan siedettävää vielä..Selkäkipu (alaselkä) vaivaa täälläkin. Hoidan työkseni vanhuksia jotka on ihan 2-autettavia niin kyllä työpäivän jälkeen selkä huutaa hoosiannaa! Selkävaivanen olen ollu muutenkin ja esikoisesta issias ärtyi 29viikosta eteenpäin ja saikullahan sitä piti olla sit äippälomaan asti. Saas nähdä miten nyt käy!
 
Huh, oli taas niin paljon tullut tekstiä etten enää ollenkaan muista mitä kaikkea piti kommentoida! Omaan napaan ei taaskaan mitään uutta. Kuvotus jatkuu, mutta pönttöä ei ole tarvinut vieläkään halailla. Enpä tosin ole edellisissäkään onneksi joutunut kuin kerran-kaksi sitä harrastamaan. Väsymys myös jatkuu.

Onnittelut kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille, teitä olikin jo useampi =) Itsekin jännityksellä odotan tiistaita.

Tervetuloa taas uusille :wave:

Fairy Tale: Tsemppiä maanantain ultraan! Kurja että vuoto jatkuu, mutta se on ainakin hyvä merkki ettei oireet katoa. Toivotaan parasta!

Rae89: Minulla oli kummassakin edellisessä raskaudessa hiivakierre ja muistaakseni ihan sitä canesten combia käytin. Siinä tosiaan lukee ettei alkuraskaudesta saisi käyttää, mutta en oikeen voinut muutakaan : /

Pahoinvoinnin helpottajista ollut puhetta, en ihan uskoisi että närästyslääkkeistä ja panadolista olisi pahoinvointiin apua. Tietysti jos oksetus johtuu nimenomaan närästyksestä, niin ehkä sitten jotain rennietä voisi kokeilla. Pahoinvointilääkkeitä ei pidä mennä syömään ilman lääkärin määräystä. Käsittääkseni niitä määrätään jos oksentelu on päivittäistä ja rajua. Minullakin auttaa tiuha syöminen. Aamulla otan usein ensimmäiseksi lasin mustikkakeittoa ja pommacia :D

Alaselkäkipuja minulla taisi olla nyt noin 5. viikolle ainakin. Loppuivat ihan yhtäkkiä.

Neuvolaa en ole vieläkään varannut. Ajattelin vasta tiistain jälkeen, jos ultrassa kaikki hyvin. Saa nähdä mihin aika sitten menisi, kun silloin olisi jo 7+6.. :ashamed: No eipä siellä ensimmäisessä neuvolassa sen kummempia tehdä, ja onhan kaikki ruokarajoitukset yms jo ihan tuttuja :)

Helmihelmiina: Taitaa tuo hengästyminen kuulua raskauoireisiin. Minä olen myös aiemmin jaksanut portaat hengästymättä kantaen sylissä lapseni ja kauppakassinkin, mutta nyt hengästyn vaikka kävelisin yksin.

Pipsanpippuri: Ainakin ne nescafe(?) jääkahvit ovat hyviä. En tiedä paljon niissä kahvia on, eli pristävätkö yhtään, mutta jos joisin kahvia niin varmaan joisin niitä nyt :) Sitten olisi tietysti cokis yksi vaihtoehto :D
 
Pahoinvoinnista kärsiville tsemppiä! (enköhän itsekin kohta pääse kokemaan sen puolen..)

Yhden lääkärin neuvo oli pahoinvointiin B6-vitamiini kolme kertaa päivässä 25mg. Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut joillakin B-vitamiinin auttavan.

Edelliset raskaudet (2) on sujunut suht hyvin, ilman suurempia vaivoja. Saa nähdä onko tämä kolmas sitten se missä saan kokea vaivoja edellistenkin edestä :D

Aika moni on varmaan päässyt varailemaan neuvolaa jo ?! Kuinka aikaisin olette soitelleet sinne? Mietin olisiko ihan hullua soittaa jo ensi viikolla (alkaa 6.rv). Voi meinaan olla hankala sovittaa opiskelu aikatauluja neuvolaa varten. Edellisissä eka neuvola on ollut 9. rv.

Väsymys tuntuu lisääntyvän huimaa vauhtia. Tänään torkuin jo klo 12 ekan kerran sohvalla :ashamed: Mutta pieni huilaaminen kummasti auttaa ja hetken päästä on virtaa taas enemmän. Nälkä on myös koko ajan, lapsilta salaa yritän napostella jotain ;)

Onnittelut vielä ultrassa kävijöille, hienoja uutisia kaikille siellä käyneille tullut :)

Adora 4+4 Hyviä vointeja kaikille!
 
Liityn joukkoon, torstaina tuli plussa testiin ja eilen vielä varmistin toisella testillä. Nettilaskurin mukaan la 23.9. ja vissiin nyt on viikkoja kasassa 4+6.

Taustasta sen verran, että ollaan molemmat 28v. ja kyseessä on esikoinen. Tähän asti ei ole ollut vauvakuumetta ollenkaan, syksyllä alkoi kyteä ajatus perheestä ja tässä sitä nyt sit ollaan. Ollaan molemmat vielä vähän hämillään koko tilanteesta, jotenkin ihan uskomatonta ja outoa :D

Tällä hetkellä on sen verran kiireinen elämä, että luultavasti olen aika pitkälti sivusta seuraajana ja taustailijana, mutta hengessä kuitenkin mukana ja aina silloin tällöin kerron kuulumisia.
 
Pahoinvoinnin helpottajista Hyvä että usealla tuntuu toimineen ees jonkin verran noi rannekkeet. Miulla kaks edellistä raskautta meni oksennellessa loputtomasti eikä mikään auttanut. Esikoisesta oksensin viimeisen kerran synnärillä, kuopuksesta loppu oksentelu sentään jo joskus rv30. Harvinaistahan noin pitkälle jatkuva paha pahoinvointi on onneksi :) Nyt jostain syystä ei ole vielä pahoinvointi iskenyt päälle :eek: Vähän aikaan olin jo varma että kkm on kyseessä, mutta kohdun kasvukivut jatkuu.
Neuvola varmaan laittaa varhaisultraan kun edellisistä menkoista ei oo hirveesti tietoa, oon lähinnä kattonu millon ne todennäkösesti ehkä on ollu, mutta pahimmillaan heittoa voi olla parikin viikkoa..

Niin eli Salainen tais olla se joka kyseli onko muita yllätysraskauksia? Täällä siis yks semmonen ja on kyllä sekoittanut pakkaa ihan mukavasti vaikka selvää heti olikin että pieni on tervetullut, kun hinku kerta on niin kova :D

Minua muuten ärsyttää suuresti tuo neuvolan puhelinaika joka on kello 12-13, joka ei tunnu mitenkään sopivan omiin aikatauluihin. Ensi maanantaina kuitenkin sinne soittelen vaikka mikä ois :D Harmi ettei neuvolassa ole ajanvaraus-tiskiä :D Puhelimessa puhuminen ei muutenkaan ole miun juttu.

Menhit 6+1 <3
 
Tsempiä pahoinvoinnista kärsiville! Täälläkin joka päivä pientä etovaa oloa ajoittain,mutta syömisellä se on menny :popcorn:

Vilu vilu ja vilu...nyt se sitten alkoi,paleleminen. Pakko oli käydä yöunille kerrasto vaatetta sukkineen. :) niitä raskausajan Vitamiineja täytyy huomenna käydä hakemassa. Lisäksi napsin omegaa ja maitohappobakteerin juomana. ( tuolla maitohappobakteerilla olen lukenut olevan hyväksi havaittuja vaikutuksia ehkäisemään mahdollista atooppista ihottumaa lapsella..tiedä sitten,mutta on kuulunut aina omaan aamuun,niin miksi lopettaa ) ja on tuossa yksi elävä esimerkkikin,oma lapseni jolla ei viitteitä ( vielä ainakaan) atooppisesta ihottumasta saati kuivasta ja itselläni kyseinen ongelma vuosittain vaivaa..

Neuvola- aika saatu 14.2 .me jännitetään nyt siihen Np- ultraan ja jätetään varhaisultra kokematta. Ei käyty esikoisenkaan aikaan.

Ranskis 5+5
 
Zuh
Iltoja! Päivä hujahti siinä missä edellisetkin, 3 viikon työputki 3 päivän vapailla alkaa jo painamaan..

Neuvolan-ajan varauksesta: itse varasin jo 4+0, mutta kävin silloin esikoisen neuvolassa ja äippäneuvolan täti sattui olemaan paikalla. Muuten olisin varmaan soitellut joskus 6+. Sama vika kuin Menhitillä, en koskaan ole puhelimen ääressä juuri puhelintunnin aikaan.. meillä neuvola 17.2.

Aamu/päiväöllötykseen minulla toimii tosi hyvin tuc-keksit. Tosin ne saattaa alkaa näkymään lantiolla pidemmän päälle :)

-Zuh + natiainen 4+5
 

Yhteistyössä