Syyskuun Söpöliinit 2012 - MEIDÄN KUU!!

Onnea taas vauvansa saaneille!

Tänään oli neuvola. Painoa taisi olla sen +320g/vko tullut lisää, verenpaineet, pissat ym. ok ja sykkeet 127 eli laskeneet. Raivotarjonta ja kiinnittynyt (wuhuu!!). Sitä ei nimittäin viimeksi tapahtunut ollenkaan. Kyllä tuntuukin ylävatsa tyhjältä ja vessakäyntejä on yölläkin ainakin 5. Kuulemma supisteluherkkä vatsa, mutta itse en sitä olekaan huomannut sitten muutaman yön takaisen "joko nyt päästäisi synnyttämään" -olon... Vauvaa täynnä vatsa ja painoksi arvioi käsin tunnustelemalla 3,4 kg. Seuraava käynti onkin jo vielä tällä viikolla perjantaina, huh huh! Jospa ei sinne enää tarttisi mennä, olisin iloinen.

Meillä on kotiutumisvaatteiksi body, puolipotkarit (varalta myös sukkikset ja villasukat), tumput ja muutama eri hattuvaihtoehto (taitavat olla kaikki liian isoja alkuun niin pitää sitten käytännössä kokeilla), neulepaita ja kevyt haalari koko 0-1kk ikäiselle olisko ollut 56 cm. Heh, jos tuleekin poika niin pinkissä saa kotiutua :LOL:

On monesti pitänyt kysellä, onko teillä muilla karvankasvu lisääntynyt raskaana ollessa? Itse olen huomannut vatsan alueella sekä kasvoissakin pientä vaaleaa karvaa enkä kyllä ikinä aikaisemmin tahdo muistaa sitä nähneeni... En usko että näkyy muille kuin itselleni kuitenkaan onneksi. :O

syksyn taimi ja tyttö 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: Menhit
Iltoja kaikille!

Ensiksi onnittelut kaikille pikkuisensa saaneille! Ei ole tullut kirjoiteltua vähään aikaan. Viikot vain poksuu ja synnytys lähenee. Ja samalla jännitys lisääntyy. Tässä alkaa itsekin olla lähtövalmiudessa...tänään oli viimeinen kontrolliultra ja eikä tuo pienimies nyt näyttänyt liian iso olevan. Painoarvio oli tällä hetkellä 3570g eli samalla kaavalla jatketaan kuin nämä edellisetkin:). Keskikäyrän tuntumassa mennään vaikka toi sf-mitta antaakin vähän toisenlaisen kuvan. Viimeiset päivät olleet hankalia. Väsymys painaa ja vauva painaa todella alhaalla. Vihloo ja kivistää. Iltaisin maha aivan kivikova. Tänään lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteen ja muutosta on tapahtunut. Kanavaa on jäljellä vielä 2cm, mutta ollaan auki jo 2cm. Tosi ilkeälle tuntui koko tutkimus, vaikka ei ilmeisesti edes kovasti tehnyt. Aikaisemmin ei ole koskenut. Totesi vain että parin päivän sisään luonto tekee tehtävänsä, että tervetuloa synnyttämään!:O Hui ui, että alkoi jännittää. Vaikka kyseessä onkin kolmas niin jostain syystä tätä jännittää nyt enempi kuin aiemmin. Aika vaikea ilta ollut nytkin ja limatulppaa on alkanut tulla, ettei tässä varmaan enää viikkoja mene...lähtöä odotellessa ja jännittäessä!

Tästä tuli nyt tällainen omanapainen viesti. Jaksuja kaikille mahojensa kanssa oleville...:hug:

emäntä82 ja möttiäinen 38+1
 
Olen koko raskausajan taustaillen seuraillut teidän kirjoituksia, mutta vasta nyt sain aikaiseksi itse kirjoitettua. Meille syntyi poikavauva 4.9 klo. 20.45 rv 39+5. Poitsun mitat 3180 g, 49 cm. Synnytys oli ensisynnyttäjäksi varsin nopea. Olin tiistaina äitipolilla seurantakäynnillä. Muutaman päivän oli selkää jomotellut ja tiistaiaamuna tunsin supistuksiakin. Äitipolilla olin 4 cm auki, ottivat lähinnä korkeiden verenpaineiden vuoksi osastolle. Suunnitelmana oli kalvojen puhkaisu keskiviikkoaamuna. Osastolla alkoivat supistukset tihentyä ja kun kävin pyytämässä kipulääkettä, tuumasi kansliassa ollut hoitaja, että eihän sinulla ole vielä hikeäkään otsalla, oletko kokeillut suihkua? No, ei muuta kuin suihkuun, jossa kärvistelin tunnin ajan. Kun sitten lopulta soitin kelloa ja kysyin, olisiko ihan mahdotonta tutkia kohdunsuun tilanne, olinkin täysin auki. Tuli osaston väelle vähän kiire soittaa saliin ja minulla miehelle. Saliin pääsin joskus puoli seitsemän ja kahdeksan välillä ja poika tosiaan syntyi klo 20:45. Salissa sain kohdunkaulan puudutteen ja kalvot puhkaistiin. Ilokaasua yritin hengitellä, mutta en jostain syystä pystynyt hengittämään maskiin. Kaurapussi ja paikalle ehtineen miehen selkähieronta sekä ammattitaitoinen kätilö auttoivat. Vaikka synnytys etenikin ilman selkäpuudutteita tms. olen hämmentynyt siitä, miten helposti ja nopeasti poika tuli maailmaan.

Kotiin päästiin jo torstaina ja vauva-arki on alkanut aika mukavasti.
 
Lääkärineuvolassa käyty. Ei mitään ihmeellistä. Painoarvioo ei ollut :( . Katsotaan tuleeko
yli 4kiloinen. Kakkonen painoin noin 400g enemmän kuin esikoinen. Paikat vielä kiinni.
Eli ei ainakaan ihan heti tiedosssa lähtöä synnäril.
Ketuttaa tää meidän taloyhtiö. Hissi varmaan 5 kerran huollossa viikon sisään ja rankkaa
kävel rappusia seiskaan asti mahan ja kauppakassien kanssa. Tuntu puoles välis taas että
jalat pettää alta.


38
 
Paljon onnea vauvautuneille! :flower:

Tänne ei kuulu mitään uutta, lähinnä luentoja ja levotonta odotusta. Kovasti tuntuu, ettei tämäkään tapaus ole itsekseen mahasta tulemassa, pakosti miettii miksei kroppa osaa käynnistää synnytystä itekseen.

Menhit ja Touho rv 40+0 * The POKS * :heart:
 
Heippa! Iskä lähti kahden nuorimman kanssa mummolaan 400 km päähän, mä jäin kotiin koululaisen kanssa.En uskaltanut enää lähteä mukaan, kun on jo npota viikoja kasassa aika paljon. Ihana vapauden tunne lötkistellä sängyssä koko aamun! To iltana reissulaiset tulevat takasin.
Äsken katoin neuvolasta saadun dvd:n odotuksesta, synnytyksestä ja vauva-ajasta. Jostain syystä tunteet pinnassa, joten kyyneleitä tuli koko ajan. Hassua märistä yksikseen vaikkei oo mitään syytäkään :|
Ennakoivia merkkejä... Niistä olisi kiva kuulla muilta. Mulla on parina yönä nukkumaan mennessä ollut menkkamaista jomotusta, joka loppuu itsekseen jossain vaiheessa. Vatsa on ollut myös löysällä, mikä voi kyllä johtua rautalääkkeistäkin. Vuotoja ihan normaalisti, en ole mitään limatulppaa tai lapsivettä huomannnut. Viikko sitten neuvolassa vauvan pää ei ollut kiinnittynyt vielä. Mulla tosin usein kiinnittyy vasta h-hetkellä.
35+5 viikon lääkärineuvolassa oli kohdunsuun seuraavanlainen: pehmeä, auki 1 cm ja pituus 1.5 cm. Mitähän tuo tarkoittaa? Voisiko joku valaista. Tyhmä taidan olla kun kolme lasta synnyttäneenäen tajua :ashamed:
Fiilis on sellainen, että ei ihan lähi aikoina synny. Edelliset syntyneet 40+0, 40+5 ja 39+ 4. Eli aikas laskujen mukaan.
Vauvalle on ostettu nyt kaikki mahdollinen. Sänky on Mawok- kehtopussi, (käytettynä ostettu), turvakaukalo jalustallinen maxi-cosi (käytttynä ostettu) ja just viime viikonloppuna käytiin ostamassa uudet Phil& Teds Dot sisarusrattaat. Vaatteet ja rätit on pesty ja viikattu kaappiin. Cittarin loppuunmyynnistä ostin kaikki vauvanhoitotarvikkeet, oli -50% eli edukkasti sain. Nyt pitäs kaiken olla valmiina. Sairaalakassin kerkee kyllä sitten lähtiessä pakata.
Tää oli nyt omaa napaa. Onnittelut kaikille, jotka saaneet vauvan :flower:
T Sumppa83 rv 37+4.
 
Kypsyttää tää hiljainen foorumi. Edellinen viesti on jo kolmas peräkkäin, johon ei oo mitään kommentointia, eli ei tätä kauheesti "keskustelu"palstaksi voi sanoa. En jaksa enää jatkaa yksinpuhelua :( Pettymys sinänsä, että just oma ketju on tällainen, kun nuo muut on paljon aktiivisempia. Pitänee siirtyä lokakuulaisten puolelle.
Minusta tuo Facebook-juttu ei oo hyväksi kun näin hiljentää perinteistä keskustelupaikkaa. Tai sitten oon ainut, joka haluaa keskustella vielä tälleen anonyymisti.
Höh. No pitää vaan löytää toinen saitti, ei kai tässä muu auta.

T Sumppa83
 
Meille syntyi 9.9 pikkunen typykkä :) Tänään kotiuduttiin.
Kirjoittelen omalta osaltani synnytystarinaa myös myöhemmin, nyt olen liian haltioissani tuosta uudesta tulokkaasta niin en malta <3

Eli 9.9 tyttö rv 41+3. Minä ja nyytti voidaan molemmat hyvin. Hyvä mieli jäi kyllä koko touhusta :heart:

Wasabi ja typykkä 3pv
 
Tervehdys sumppa83 - olen hortensia lokakuisten pinosta :hug: en tiedä onko tämä aivan sallittua puhua vieraisiin pöytiin ja naapuripinoihin :D mutta tuli mieleen että jossain vaiheessa muuten kävi kateeksi kun tuntui että tämä teidän pino on aktiivisempi :)
Ehkä tää johtuu vaan siitä, että kun nyt eletään jo syyskuun puolta väliä ja täällä teillä pienokaiset alkavat jo syntymään kun taas lokakuisilla taas varsinainen loppujännitys vasta on aluillaan. En oo itsekään fb:ssä, en omista edes tunnuksia, joten en tiedä yhtään mistään mitään. Olen tätä pinoa silloin tällöin lueskellut, että saisi hieman käsitystä mitä on edessä..

Joka tapauksessa kyselit kohdunkaulasta ja -suusta, ja oon itse ymmärtänyt asian näin: kohdunkaula on sellainen lieriönmallinen tötterö :D ja sen pituutta mitataan sisätutkimuksella, ja max. 3cm on mitta. Multa on mitattu myös sillä sisäisellä ultralla jolla saadaan tarkempi mitta, mitaksi saatiinkin 5cm (täysi mitta). Kysyin asiaa lääkäriltä, niin sanoi että jos on vaan vähintään 3 cm niin se on täysi mitta. Sormipelillä ei voida niin tarkasti sanoa kuin ultralla.

Kohdunsuu aukeaa synnytyksen lähestyessä. Täysin kiinni on 0 cm ja 10 cm on täysin auki ja saa ponnistaa.
En tiedä kumpi tapahtuu ensin, mutta kun kohdunsuu aukeaa, kaula samalla lyhenee ja katoaa, ikäänkuin tiivistyy.
En ole ammattilainen, olen asian näin ymmärtänyt lääkäriltä ja netistä lukien.

Tsemppiä loppuodotukseen!

naapurin hortensia 35+2
 
Sumppa83 ymmärrän tunteesi täysin, itsekin mieluummin anonyyminä kirjoittelen kuin fb:ssä. Ehkä en itse osaa keskustella täällä kovinhyvin, kun tuntuu yksinpuhelulta monesti. :) Tuohon kysymykseesi on paha mun oikeesti vastata kun ei omaa kokemusta ole näin ensisynnyttäjänä. Itsekin asiaa täältä joskus tiedustelin, kun itsellä kohdun ulkosuu ollut jo kauan sormelle auki, sisäsuu kuitenkin tiukasti kiinni. No oikeassa elämässä oon sitten kokeneemmilta kysellyt ja minullekin kerrottiin, kuten naapurin hortensia asiaa jo valaisi, eli synnytys se vain lähenee, kun kohdunkaulan tilanne on kypsymässä. Kuitenkin kuulemma useamman kerran synnyttävillä äideillä tilanne muuttuu aikaisemmilla viikoilla eikä välttis tarkota, että synnytys olisi käsillä just heti, kohdunsuu voi olla monta viikkoa auki ja kaula hävinneenä ennen synnytystä. Niin henkilökohtaista ja raskauskohtaista. Tarkoittanee siis sitä, että kun se synnytys sitten aikanaan käynnistyy, on sinulla jo tilanne alhaalla kypsempi ja ehkä synnytyksen kulku helpompi, kuin epäkypsässä tilanteessa. Eli sinullakin voi mennä yli lasketun ajan, ennen kuin lapsesi syntyy. Sekavasti selostettu, kirjottelen puhelimella, kun en näin yöllä viitti koneelle mennä.

Omaa napaa tosiaan, uni kaikkos kokonaan tässä pari tuntia sitten. Supistelisi edes, ni olisi edes kunnon syy valvomiseen.. En ookkaa onneksi pitkään aikaan valvoskellu öisin. Näin ihan outoa unta, jostain yksisilmäisestä pojasta.

Onnea keesha, wasabi ja pegasos2012 vauvoista <3 ei se ole kumma, kun palsta on hiljainen, kun aktiivisimmat kirjoittajat ovat synnyttäneet tai synnyttämässä.
 
Huomenia! Kiitos Villaruusu ja Hortensia kivoista viesteistänne =)
Onnea Wasabille vauvasta!
Juu ton tiesin että kohdunsuu aukee sentistä sinne kymmeneen. Kohdunkaula on vähän vieras käsite, mutta selveni sekin. Sitten puhutaan että voi olla ulkosuu auki ja sisäsuu kiinni. Kaveri kysyi kun sanoin että sentin on auki, että ulkosuuko? Mää olin että öö :confused: No merkattu oli että kohdunsuu pehmeä, joten kai se sisäsuukin sitten on auki.
Synnytystä kai nopeuttaa sejos kohdunsuu kypsynyt Keskimmäisestä olin 3 cm auki laskettuna aikana, viikko myöhemmin neljä kun kävin tarkistuttamassa. Vähän jännä, että voi melkein puoleen aueta ilman sen kummempia suppareita! Jotain oli, semmosia "sukkapuikkosuppareita". Hitsin kipeetä ne kyllä sillon teki, mutta nehän on sellasia tuikkauksia alapäähän, ei mitään puolta minuuttia kestäviä. Onko kellään ollut tässä raskaudessa? Mun kohdalla neoli just avaavia. Että tiedoksi kellä niitä esiintynyt, ne voi jouduttaa hommaa :)
Mites tämmönen, kun vauvan liikkuessa tuntuu vihlontaa alapäässä ja painetta. Avaakohan se? On kyllä todella epämiellyttävän tuntosta. Sitä kun jatkuu vaikka tunnin, on alavatsa hellänä ja kipeänä. Kai se jotenkin poraa itteään alaspäin.
Ilman muuta voit kirjotella Hortensia tänne! Mullakin la vasta tän kuun 28, joten voipi mennä helposti lokakuun puolelle. Jos täällä useimmat vauvautuu sitä ennen, siirryn kai lokakuun pinoon. Millaset rv teillä Villaruusu ja Hortensia tällä hetkellä?
Ai niin! Yks juttu jäi mietityttämään. Täällä on puhuttu, että yöunet muuttuu kevyemmäksi ja unentarve vähenee. Mulla ei oo käyny niiin. Nukun kun tukki ja saatan herätä siihen että nukun selällään. Vähän pelottaa onko siitä ollu vauvalle haittaa. Kun nukahdan, vaivun tosi raskaaseen uneen ja huomaan herätessä olevani samassa asennossa kun nukahtaessa. Sillon on selkä tai kylki kipeenä kun useemman tunnin nukkunu samassa asennossa. Ja muutenki, näillä viikoilla en oo ikinä ennen pystyny nukkuu selällään!
T Sumppa83 rv 37+5.
 
Vielä vähän... Eilen illalla kattelin areenasta sellasta sarjaa kun Sydänääniä. Siinä seurataan joka jaksossa parin perheen odotusta ja synnytystä. Kuvattu Tammisaaren sairaalassa. Suosittelen! Meikä kyllä märisee aina kattoessa. Kun vauvan saa rinnalle, on se niin liikuttava hetki ja ne isät :heart: Mielenkiintosta myös seurata vanhempien äitien raskauksia, näitten 40+.
T Sumppa83
 
Sumppa83 Juu palsta on kyllä hiljentynyt todella paljon ja fb on varmasti siihen suurin syy. Mutta koitetaan silti kirjoitella kuulumisia ettei ihan koko pino häviä :) Mutta sekin voi vaikuttaa, että moni on synnyttänyt/synnytämässä niin palstailu ei tule ehkä ekana mieleen. Mukava kuitenkin, että vauvansa saaneet on muistanut ilmoitella kuulumisia!!
Itse muuten liityin fb:n nyt vasta hiljattain, kun tuntui,e ttä tää pino on niin hiljainen ja siltikin kaipaa jotain vertaistukea..varsinkin näille loppumetreille. Olen kyllä silti päivittäin käynyt täällä lukemassa ja kirjoitankin kun vaan ehdin!. Ei ole siis mulla kovin vaikuttanut vaikka sinne liityin, ehkä se vaikuttaa kun niin myöhään menin mukaan niin vaikeampi päästä porukkaan kiinni :)

Noh, se siitä. Täällä ei omassa olossa yhtään mitään erikoista. Vähän liiankin tavallinen olo. Maha tuntuu ja on iso ja illasta on monesti jo niin vaikea olla että ei tee mieli kuin istua tai makoilla sängyllä. Yöt nukuttaa täälläkin tosi hyvin ja sikeästi. Ainut et vessassa saa ravata n.4-5krt/yössä, mutta heti saan unen päästä kiinni.
Huomenna alkais taas uusi viikko ja la:n viikko!! Perjantaina ois neuvola..tuntuu välillä vähän turhalta siellä käydä kun itsellä olo ok..

Alapäässä kyllä tuntuu välillä ilkeää vihlontaa varsinkin vauvan liikkuessa. Esikosien aikaan oli ihan samoja tuntemuksia ja kuuluu asiaan. Kai siellä vaan paikat kypsyy ja vauva laskeutuu :)

Biba ja tytsky 38+6
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille! Ihanaa vauvantuoksuista arkea :heart:

Mulla oli eilen toivon mukaan viimenen neuvola käynti, ainakaan uutta aikaa en enää saanu :) Syynä tosin se, että mulla perjantaille sovittu poliaika, joka näillä näkymin päättyy käynnistelyyn osastolla. Ainakin kassi käskettiin ottaa mukaan ja varautumaan osastolle jääntiin. Eilen aamulla vielä soittivat Kysiltä kun olin neuvolaan lähdössä, että olivat katelleet tän viikon aikoja ja huomasivat, jotta mun aika on hieman myöhäinen perjantaina kun on toi käynnistyskin suunniteltu siihen. No aika vaihtu ihan aamuun, eli kaheksalta pitäis paikalla olla. Apulaislääkärille on toi aika ja siellä on sit kans kaks kandia paikalla haastettelemassa ja kattomassa ultrausta ja muutenkin niitä toimenpiteitä. Käyrillä pitää jonkun aikaa kuulemma olla kans. Huh! Jokohan sitä oikeesti pienen saa kainaloon viikonlopun aikana? Toivottavasti ne ei kotiin laita enää! Mulla on kuitenkin rasitteina toi ikä, verenpainetauti, johon menee aika tuju satsi lääkettä päivässä, ja silti alkanu paineet nousemaan ja vielä raskausdiabetes. Ainakin neuvolassa oli sitä mieltä, että kyllä ne nyt ei enää oottele vaan toimivat. Täytyy myöntää, että kyllä mua nyt alkaa jo pikkusen jännittämään :)

Tsemppiä kaikille muillekin vielä yhes koos oleville!

Koski ja Jäppinen 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: BiBa ja -Kumiankka-
Vihlontaa alapäässä täälläkin päivittäin, aina vauvan liikkuessa ja myös muulloinkin. Toivottavasti edistää tilannetta. :)

Yöt nukun normaalisti ku tukki, ja kääntyminenkin näköjään onnistuu unissaan! :eek: Nimittäin aina herään selälteen, vaikka kyljeltään alan nukkumaan. Ja vessaan herään vain yhdesti tai kahdesti yössä, päivisin ramppaan senkin eestä.. Supisteluihin toisinaan herään, mutta en pysy hereillä niitä seuratessa :D

sumppa83 neuvolakorttiin on merkitty jos on sisäsuu auki. Jos vain ulkosuu auki, on se merkattu (ainakin itselläni) kiinni olevaksi :) Uskoisin, että noi vihlomiset ja paineen tunteet edistää sulla tilannetta. Kysyit mun viikkoja, niitä on nyt "jo" 39+1

Minuakin turhauttaa neuvolassa ramppaaminen, kun kaikki on ollut suht ok. Hemppakin nyt noussut 119 ni ei oikein kiinnostas mennä enää sinne pissii purkkiin. Perjantaina kans ittellä neuvola aika, toivottavasti ei tarvis mennä sinne.. Vaikka koko ajan tuntunu, että monista ennakoivista supistuksista huolimatta yliajalle mennään..

Koski tsempitykset perjantaille! :) Niin jännää, kun se the päivä vain lähenee ja lähenee. :)

Villaruusu ja Pieni 39+1
 
Vielä vähän... Eilen illalla kattelin areenasta sellasta sarjaa kun Sydänääniä. Siinä seurataan joka jaksossa parin perheen odotusta ja synnytystä. Kuvattu Tammisaaren sairaalassa. Suosittelen! Meikä kyllä märisee aina kattoessa. Kun vauvan saa rinnalle, on se niin liikuttava hetki ja ne isät :heart: Mielenkiintosta myös seurata vanhempien äitien raskauksia, näitten 40+.
T Sumppa83
En kuulu tänne ja anteeksi että tungen itseni mutta on pakko kommentoida. Itse olen tyttöni siellä synnyttänyt ja oli kyllä osaavaa ja ystävällistä henkilökuntaa, luomuna synnytin kun en kerennyt saada lievitystä. Aivan upea kätilö ja jäi hyvä mieli koko touhusta. Sääli että synnytys toiminta lakkautettiin
 
Meidän "pieni" poika syntyi tänä aamuna 6.45! Mittoja herralla oli 3960 (painoarvio 3,2 kiloa) sekä 50 cm.

Minullehan tarjottiin pariinkin otteeseen käynnistystä, mutten halunnut siihen lähteä. Eilen iltapäivällä n. klo 14 meni sitten lapsivedet ja luonnollisesti ajattelin, että tunnin päästä varmana supistaa. No eipäs supistanutkaan vaan aika verkkaisesti mentiin. Sanoin seiskan aikaan miehelle, että mun kroppa ei halua synnyttää sen kätilön kanssa, joka meidät otti vastaan. Napit oli heti vastakkain, kun hänellä oli ehdoton oksitosiinituputus sekä kaikesta muustakin joutui neuvottelemaan.

Kymmenen aikaan illalla tuli sitten uusi kätilö, joka halusi antaa akupunktiota. Tykästyin heti tämän kätilön tyyliin ja meillä synkkasi mielestäni oikein hyvin. Synnytys ei kuitenkaan oikein edennyt, joten n. klo 5 annoin luvan repiä vähän kalvoja enemmän auki, kun olivat alhaalta kiinni ja jostain ylhäältä se vesi sitten tuli.

Synnytys alkoikin sitten vauhdilla ja kivunlievityksenä käytössä oli tens-laite, ilokaasu ja aquarakkulat. Vähän ennen puolta seiskaa ilmoitin, etten kestä enää ja aloin miettiä kunnon puudutteita. Kesken lauseen alkoi supistaa ja oli pakko tokaista, että nyt ponnistuttaa ja paljon! Siirryttiin siitä sitten jakkaralle ja poika tuli aika ripeästi maailmaaan. Ja täysin ilman lääkkeitä sekä oksitosiinia. Synnytyshän oli toki kamala, mutta meni juuri kuten halusinkin tämän viimeisen synnytykseni menevän. Luomuna. Aikaisemmat ylipuudutukset olivat kammona mielessä. Tässäkin toki pidin takaportin auki, mutta sitä ei onneksi tarvinnut käyttää.

Nyt vain nautimme pienestä tuhisijasta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Oon käyny lukemassa päivittäin teiän juttuja, välillä tosin vaan silmäillen mutta en oo saanu ite aikaseks kirjotella. Enemmän tulee aikaa tosiaan vietettyä fb:ssa. Eikä tässä koneella kauan pysty olemaankaan kun alkaa selkään sattua. Pakko päästä pian jo lepuuttamaan sohvan nurkkaan. Sekin on käyny vähän turhan tutuks paikaks...

Onnea kaikille vauvan saaneille ketä en vielä ole onnitellut! Täällä ollaan vielä yhessä kasassa. Laskettuaika olis tänään!!! Mulla on kaikki menny yliaikaseks joten eiköhän tässä ens viikkoon saa odotella ihan rauhassa.

Vihlontaa alapäässä on täälläkin. Varsinkin sillon ku vauva oikein myllää. Ei tunnu kovin kivalle enkä usko sen mitään aiheuttavan tuolla alhaalla..

Yöt nukkuisin minäki jos ei kuopus tulis joka yö viereen. Joskus kyllä nukahdan heti uudestaan mut viime yönä en saanu unta sitte millään. Varmaan pari tuntia valvoin ja mietin synnytystä, sairaalassa oloa ja et millon se lähtö nyt oikeesti sit tulee. Vasemmalle kyljelle käyn usein nukkumaan mutta saatan herätä yöllä siihen et nukun selälläni.

Kohdunkaula on mullaki ollu pehmee mutta ei lyhentynyt jo jonkun aikaa ja kohdun ulkosuu sentin auki mut sisäsuu kiinni. Tyypillinen tilanne siis uudelleen synnyttäjälle sanottiin neuvolassa.

Unentarve ei kyllä oo mulla vähentynyt. Päinvastoin, väsyttää ihan hirveesti ja monesti päiväunet on pakko nukkua. En yleensä kovin kauan saa nukkua mut jos edes puol tuntii torkkuu ni helpottaa. Illalla käyn aikasin nukkumaan ja helposti nukun sen kymmenen tuntia. Yhen kerran käyn vessassa ja sekin on samalla reissulla ku haen kuopuksen vinkumasta omasta sängystä meiän sänkyyn. Usein siis uni tulee heti uudestaan mut ei viime yönä..

Mut nyt täytyy mennä tekee jotain kotihommia ku pikkarainen on vielä tunnin kerhossa ja isommat koulussa!

Jaksamista vielä meille kaikille mahakkaille. Ai niin, mä ainakin mielelläni jatkan jutustelua vauvapuolella. En tosin tiedä miten aktiivisesti sitä sitten ehtii mutta jos edes sillon tällön jotain sais aikaseks kirjoteltua ja lukemassa käyn ainaki.

Aksuliina 40+0
 
Minäkin tulen piiitkästä aikaa kirjoittelemaan. Vaikka joka päivä käyn lukemassa juttujanne on kuitenkin ollut niin vaikea kirjoittaa itse jotain?

Ihanaa kun lukee muiden vauvoista, tuntuu omakin lähemmältä. Ei tässä ole kun vähän yli viikko omaan laskettuun aikaan niin ihan hyvä että alkaa tajumaan että nyt se oikeasti kohta jo tulee!

Kohdunkaulasta olette puhuneet; mulla merkitty neuvolakorttiin:
27+5 Kiinteä, kiinni ja pituus 3, vauvan painoarvio 1100g
35+6 Pehmeä, Kiinni/Auki, pituus 2,5, vauvan painoarvio 2650g
37+4 Pehmeä, Kiinni, pituus 1, vauvan painoarvio 2853g

ja kaikki tutkimukset eri lääkäreiden tekemät.

Tossa 35+6 lääkäri sanoi että sen verran kypsyneessä kunnossa on alapää että ei pitäisi ainakaan yliaikaan mennä, että aika lähelle laskettua aikaa pitäisi olla. Sehän silloin piristi! Ainut on että vauvan painoarvio ollut aika pieni niin sais kyllä mun puolesta kypsytellä vielä vähän aikaa. Laskeskelin itse että vaikka menisi viikolle 42 niin painoa saattais kuitenkin olla "vain" 3800g, itse painoin sen verran ja synnyin 5 päivää ennen laskettua..

Viime illat ja yöt on mulla ollu aika tuskasia. Supistuksia ei vielä ole muita kun tosi usein sellasia että vatsa menee ihan pallon muotoseksi ja kireäksi, muuten ei mitään vähänkään kipeitä suppareita. Menkkakipua ja selkä vaan ihan tosi kipeä, tuntuu että se selkäkipu säteilee jalkoihin asti ja sit on vaikea olla ja yrittää saada nukutuksi. Öisin heräilen enkä saa sit uudestaan unta kun parin tunnin tuskailun jälkeen.

Aika paljon omaa napaa tuli nyt, sori!

Ja vielä napasta puheen ollen niin ainut mikä todella sattuu niin että meinaa tulla itku on kun vauva työntää jalkaansa/polvensa/mitä lie mun napaan! Sattuu niin että luulen että kohta iho repeää ja tulee sisäisiä verenvuotoja! Aauts!!

Hyviä vointeja kaikille ja toivotaan että saadaan omat vauvamme pian syliin <3

Babybliss 38+5
 
eipä oo jaksanu kirjotella pahemmin, vähä alkaa tympäseen tämä odottaminen ja sitte ei vihti vaan käydä toteaan että "ei täälä mitään tapahu" pöh

tänään 39+0 eilen oli menkkojen mukainen alkuperäinen laskettuaika mutta tämä tieten hedelmöitty niin paljon myöhemmin että nyt vielä olis sitte viikko jäljellä...

huomenna olis toinen refleksologi käynti, ja täytyy myöntää että odotan aikapalio siltä, sitte ottaa vieläki enempi kuulaan jos sekään ei saa yhtään mitään aikaan. mutta maksimissaan siis enää9päivää ja pääsee käynnistykseen.

Alkaa kyllä tuntuun että maha on aivan täynnä asukasta. aika kultaa tieten muistot kun en muista että aikasemmat olis tehny mun oloa näin ahtaaksi...

Paljon on immeisiä siirtyny facebookin puolelle mutta kyllä se näin lopusta hiljeneeki kun isolla osalla on jo se vauva niin ei siinä sitte kerkiä enää paljon kuin lukemaan vaan.
 

Yhteistyössä