Syyskuun Söpöliinit 2012 *Kesäkuussa*

kaktuspiikki voi kuule, tietäisitpä vaan minkälainen hirmua mä oon... :whistle:
En muutenkaan oo mikään hissukka mut nyt jotain ihan käsittämätöntä. Hermo menee sekunnissa. Tuntuu etten enää ikinä puhu edes normaalilla äänensävyllä vaan koko ajan sellanen valittava sävy äänessä. Ja ikävä kyllä lapsille varsinki. Mieski kyllä saa osansa kunhan kotona on. Tässä muutama päivä sitte yks sukulainen kyseli et miten oon jaksellu ja miten on menny ni keskimmäinen siihen heti tokas jotain et se vaan raivoo tai on hermona tai kiukkuilee... en nyt tarkkaan muista mitä sanaa käytti. Totesin siihen kyllä et joo-o, paikkansa pitää et on vähän pinna kireellä koko ajan. Mä oonki aina sanonu et mun pitäis olla raskausaika jossain kuplassa, missä ei oo ketään muita ku oon niin ärsyttävä sillon. Mua kyllä itteeniki ärsyttää tää ku tiedän iteki et äksyilen muille ja ihan turhasta.
 
Ei ole tosiaan itestäkään kivaa tämä äksyily!

Sain muutes eilen postissa kelan päätöksen äippä-ja vanhenpainrahasta! Ei siinä mennykkään kun vajaa kuukausi,ei se ollukkaan loppujen lopuksi sen hankalampi homma! Nyt vaan rauhassa oottelemaan sektiopäivää,kaikki alkaa olla valmista! :)
 
  • Tykkää
Reactions: tinttamaaria
Ompas hyvä olo..olin ihan varma et tollasen reissun jälkeen oisin ihan puhki monta päivää mutta eikä mitään! Kotia oon siivoillu ja kamoja purkanu, pyykkiä pessy. Viime yönä nukuin hyvin omas sängyssä...vaikkakin huoli painoi mun uninallen (isäntä) poissaolon takia...oli raukka koko yön töissä ja on edelleen.. (oli kuulemma nukkunu 2h viime yönä äitinsä sohvalle :( )
Ihan oikeesti tulee jo melkein itku ku aattelen et miten se jaksaa!? Ei tarttis alle kolmikymppisenä näyttää noin zombielta kun se nyt näyttää :'(
Pelko itellä takaraivossa kokoajan et jotain tapahtuu...joku tapaturma koneitten kun on niin väsynyt tai palaa ihan kokonaan loppuun!
No nyt se itku sitte tuli...
Huokaus..todella toivon että huomenna satais ja reippaasti ni sais raasu lepää!

Ja tohon ärtyilyyn on pakko sanoa että sitä ilmassa täälläkin, menee välillä pienemmästäkin hermot neitien kinasteluihin ja uhmailuihin ja ääni nousee herkästi.
Ymmärrettävästi isännälle en viitti kiukkuilla kun on muutenkin niin stressaantunu eikä sitä paljoa kotona näykkään...

Mutta juups..josko sitä jatkais taas touhuiluja :D
 
Täälläkin ollaan välillä ku per?#¤lle ammuttu karhu :kieh: Töissäkin tuli eilen tiuskastua työkaverille kun otti niin pannuun! Ja mies ja tyttökin saa osansa :ashamed: Ennen olen ollut kyllä tosi rauhallinen enkä juuri töissäkään suutani aukassi vaikka ois ollutkin sanottavaa..Nyt viime vuosina oon rohkaistunu ja kerron kyllä mielipiteeni. Noh, nyt raskaa sitten vähän liiankin reippaasti tulee kerrottua mielipiteitä!! Hormoonien piikkiin juu...:D

Etna tervetuloa mukaan jutustelee! Tiedättekö kumpi on tulossa?

Töissä olen iltavuorossa ja voi että on ollu kuuma päivä eikä autossa ole ilmastointia!! Nää iltauovuorot on kyllä raskaita...ens viikollakin ois kaks iltaa :/

mut nyt on mentävä! hyvää viikonlopun jatkoa kaikki! :)
 
Tällä kertaa hehkutin kaikille että sukupuoli katotaan ja kerrotaan mutta tämäpä päätti järjestää äitille vähä harmia ja piti rakenneultrassa jalkansa niin nipussa kyllä mitään ei nähty... =) no kotineuvolassa seuraavalla kerralla oltiin kahtovinaan että poika olis mutta epävarmaa sekin, meillä esikoinen on poika ja kuopus tyttö että sinänsä aivan sama kumpi tulee mutta ainahan se jännittää.

edellisissä raskauksissa en muistaakseni ollu hormoonihirmu mutta nyt kyllä napsuu, herranjestas on pinnakireellä, onko tämän kesän ilmastossa jotain... heh

minulla raskaus on menny ihan normaalisti mutta nyt pohdituttaa että pitäskö soitella lääkäriaikaa kun aikapaljon minusta harjotussupistelee ja öisin särkee samalla selkää niin ettei välillä saa nukuttua, minä olen VAAN kotona että sairasloma ei minulle paljon apua arkeen tuo, miehellä on maitotila ja käytännössä minäkin olen jokapäivä navetassa, kesäaika on aina hektistä että täsä ei kyllä ole mitään mahdollisuutta levähteleen rueta...

sokerirasitus oli viime torstaina ja ens viikolla pitäs soitella tuloksia saa sitte nähä mitä se tuo tullessaan, ennemmin ei ole ollu sokereiden kans ongelmaa. edelliset on kyllä ollu minulle isoja syntyisään, vaikka iso olen itekki mutta molemmat on tullu ulos vaan imukupilla, tällä kertaa otetaanki sitte vauhtia pelkopolin kautta...

kerranki oli muuten kela esimerkillisen nopea, vein laput 7.6 päätös oli tehty 8.6 ja kirjeet tuli 9.6

mutta täytyy siirtyä hikoileen ammujen sekaan
 
Täälläkin hormonihirviöitä liikkeellä :) Lohduttavaa tietää koska tänään oli kakkoseni syntymäpäivät ja ei kukaan välttynyt minulta vaikka mieleni yritin pitää.. :ashamed: Kyllä hävettää vähän vaikka vieraat ymmärsikin varmaan.


Pipsa 29+1
 
Hurjaa edelleen tuo Yeppeen ja vauvan tilanne! Onneksi kuitenkin nyt kaikki meni hyvin, vaikka jännitystä riittääkin tuleville kerroille!

Nyt aika omanapaistatilitystä taas, joten hypätkäähän tarvittaessa yli! :x

Täälläkin on uskomatonta kiukkua, ärtymystä, turhautumista, itkua ym. ilmassa. Kaikki ja ei mikään ärsyttää! Toivottavasti tämä ärsytys johtuu vaan raskaudesta, kauheaa jos jään tällaiseksi kiukkuilevaksi akaksi :kieh: Ja väsymystä on kanssa uudestaan ilmaantunut (hb matalampi, aloitin rautakuurin), toisaalta on aika rankka viikko takana - töissä pitkästä aikaa, polttareita, kesätapahtumia, illanviettoja, kotitöitä.... ja huonosti nukuttuja öitä!

Ajankuluksi purkaan tänne top 10-tilanteet, joissa olen nähnyt viime aikoina punaista ja höyry noussut päästä, vaikka normaalisti antaisin tilanteiden lähinnä mennä ohi ja aika lunkisti kuitenkin ottaisin;

1. Ystäväni kommentoi mahaani; "siis millä viikoilla oikein olet, kun on jo noin ISO maha?!" Selitti siihen perään miten muilla kavereillaan (esikoista odottavia) ei ollut edes synnytykseen mennessä tuon kokoista vatsaa!! Ja tämä harmitti erityisesti siksi, kun olen tuosta samaa mieltä. Vatsa pullahti nyt jo yhtä isoksi kuin esikoisesta viime metreillä. Olo on kuin valaalla. Lisäksi tuo, että vauva on poikittain tekee olosta entistä tukalamman ja leveämmän. Ajattelisin, että kudokset ym. antaa nyt myös nopeammin periksi eli kohtu venyy nopeammin isommaksi, vaikka sisällöltään tuntuukin vielä väljältä. Tätähän ei tuo ystävä ymmärtänyt, vaikka koitin selittää :kieh:

2. Olin toisen ystävän polttareissa, ja erityisesti jäi ärsyttämään se, kun tuntui siltä, että sain laahustaa muiden perässä selvänä hidasteena ja paikkaa/ohjelmaa vaihdettiin niin ripeästi, etten ehtinyt kunnolla hengähtää missään välissä. Ok, kunto ei ole ehkä ihan kohdillaan, mutta viimeisten parin viikon sisään hengästyminen ja vatsan kiristyminen rasituksessa on pakottanut hidastamaan vauhtia. Ei tuossakaan muuten mitään, mutta kun ne katseet ja kommentit oli aika lyttääviä.

3. Kerroin rakenneultran jälkeen tulevan vauvan sukupuolilupauksesta kolmannelle ystävälleni, koska hän sitä itse intti ja houkutteli minut sen kertomaan lupauksella, että kertoo sitten itsekin (LA joulukuussa) omansa, kun saavat tietää. Nyt ilmoitti, ettei mitään aio kertoakaan, kun pitävät salaisuutena! Näinkin turhasta siis ärsytys nousi!

4. Anoppi / liiat yhteydenotot = päivittäin jotain kysyttävää/kerrottavaa/näytettävää :kieh:

5. Saamattomuus eli kun on vapaapäivä ja paljon tekemistä ja sitten ei väsymykseltä ja siitä aiheutuvalta ärsytykseltä saakaan mitään tehtyä, niin että ottaa päähän "hukkaan" heitetty päivä!

6. Ailahteleva 2-vuotias, joka kokeilee jatkuvasti mitä kaikkea EI SAA tehdä!

7. Puoliso, jolle pitää toistuvasti sanoa samat asiat, kun ei kuuntele ekalla kerralla / joka ei osaa lukea mun ajatuksia, kun en sitten ilmeisesti ollutkaan niitä ääneen sanonut!

8. Ylipäätään muut ihmiset; bussimatkoilla; tunkevat viereen istumaan, vaikka tilaa on yllin kyllin muuallakin ja näkevät varsin hyvin kuinka tukalaa on tämän vatsan kanssa yrittää pidellä sylissä vielä omaa laukkua + ostoksia ym. sen sijaan, että nuo kassit ja pussit olisi voinut pitää siinä viereisellä vapaalla istuimella (ja kun niitä paikkoja olisi muuallakin kuin mun vieressä vapaina ollut)! Töissä; kaikkitietävät työkaverit, vatsantaputtelijat, lässyttäjät, neuvonantajat, kauhistelijat, väliinpitämättömät, viisastelijat...

9. Perhe/sukulaiset, jotka ihmettelevät, miksi nyt ei jaksa kiinnostaa kaikenmaailman kissanristiäiset ym. tapahtumat viikko toisensa perään. Tarvisi varmaan hommata, joku oma pieni kupla ympärille, jossa voisi keskittyä vain omaan - ja tämän oman perheeni hyvinvointiin välittämättä muusta maailmasta!

10. Tuleva synnytystapahtuman ajattelu ja siihen liittyvät pelot/ennakkoluulot ja se, että hoin näistä synnytykseen liittyvistä asioista jokaisella neuvolakäynnillä koko tähän astisen raskauden ajan ja asiaan luvattiin palata lääkärineuvolan yhteydessä, mutta terkkari olikin vaihtunut, eikä kirjannut näitä juttuja ylös eli sama kuin olisin ensimmäistä kertaa lääkärille em. asioista maininnut ja kommentti oli vain, että nyt ei ehdi näihin paneutua :kieh: Kyse siis lähinnä siitä, että viimeksi sairaalasta suositeltiin käyntiä sinne ennen seuraavaa synnytystä, koska yliaikaisuus+käynnistys+sektio takana ja supistelematon kohtu, josta synnytyslääkäri sitä mieltä, että tulee jatkossakin tämä tilanne olemaan..

Huhhei, johan helpotti =)

Ehkä nyt paremmalla mielellä kohti uutta viikkoa... ainiin mutta se juhannus! :kieh: Sekin ärsyttää jo nyt, kun "vaatimuksia" tullut joka suunnalta juhannuksen viettoomme liittyen, vaikka tekisi mieli lukita ovet ja ikkunat ja pysyä kotona, hah!

Bastet ja tyyppi rv 29+
 
Yeppeelle tsempityksiä. Hyvä, että tuo toimenpide meni hyvin, vaikka jännältä kuullosti. Hyvää vointia ja toivottavasti jatkossakin menee kaikki hyvin.

Bastet hyvin tuttua on itsellekin noi monet asiat joita listasit. Tsemppiä vaan!

Olin perjantaina neuvolassa ja terkka alkoi ehdottelemaan saikulle jäämistä, mutta itse en nyt ollut ihan vielä valmis saikulle. Vaikka hetkittäin tuntuu kyllä siltä, että ehkä olis jo pitänytkin antaa periksi. Muuten on kaikki oikein erinomaisesti, mutta noita harjoitussupistuksia on paljon ja niistä terkka oli huolissaan. Samoin mulla on edelleen päänsärkyjä lähes päivittäin. Viikon päästä on taas seuraava neuvola ja sitten laittaa lääkärille ellen nyt ennen sitä jo halua sinne. Mahan koosta sanoi myös, että se on nyt iso ja että ei kannata välittää yhtään jos joku tulee jotain kommentoimaan siitä. :)

Eli nyt mennään viikko tai päivä kerrallaan ja katellaan vointia ja jaksamista. Täytyy vissiin alkaa sitten valmistautumaan ja ruveta laittamaan töissäkin asioita siihen pisteeseen, että pystyy yks kaks jäämään pois.

Ja noita hormoonihirviö päiviä on tosiaan täälläkin. Enemmän luulen itselläni sen johtuvan siitä, että nyt on fyysisesti aika väsynyt ja stressaantunut, kun on niin paljon kaikkea ja normaali arki on raskasta. Se sitten purkaantuu välillä kiukutteluna. Uskon, että kun pääsee jäämään kotiin, niin tilanne omalla kohdalla rauhottuu.

Billabee 25+5
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Voi että pisti Bastet naurattamaan listauksesi. Ihan samaa mieltä olen monista ärsytyksen aiheista, etenkin tuosta numerosta 8. Tsemppiä täältäkin :)

Yeppeelle myös tsemppiä minunkin puolestani, on uskomatonta mitä nykyaikana pystytään tekemään!

(.) Lomaviikko takana, sisältäen ehkä n. 70 km pyöräilyä sekä teltassa nukkumista. Selälle otti hieman hyvän asennon etsiminen kun tarvitsen pehmikettä nukkuakseni hyvin, mutta muuten ei mitään ongelmaa vaikka näillä viikoilla mennäänkin. Isoksi tunnen oloni, vaikka alakäyrillä kasvetaankin, joten jaksamista niille, jotka oikeasti ovat viikkoihin nähden kasvattaneet masua reippaammin! Ei mitään muuta ihmeellistä tänne...

Pukluräteistä piti kommentoida vielä, että hyödyllisiä ja monikäyttöisiä ovat kyllä, mutta meilläkin pyykkikone hurrasi sen verta ahkeraan että siitä huolimatta jäi moni uudenuutukaisena kaappiin seuraavaa käyttäjää odottamaan, eli en hankkisi kovin montaa varmuudeksi varastoon ennen kuin näkee miten käyttötarve muodostuu. Ja name it -liikkeessä olen minäkin niitä bongannut.

syksyn taimi ja tyttö 28+2
 
Huojentavaa kuulla, että muitakin hormonihirviöitä löytyy!! :D

Mulla ois huomenna neuvolalääkäri ja tsekkaa sit vauvan kasvun ja kohdunsuun tilanteen ym. Saa nähdä onko supistelut tehnyt tuhojaan.

valkovuotoa on tullut aika paljon ja joutuu kyllä pitämään ihan pikkuhousunsuojaa..Mut siis vuoto on ihan kirkasta nestettä välillä..mietin jo ettei vaan lapsivettä, mutta ei sitä koko ajan ole tullut. Eilen vaan oli suoja kastunut aika lailla..

Maha on ihan kohtalaisen kokonen :D ei vielä tunnu valtavalta mutta kyllä sen esim töissä huomaa ja on haitollakin kyykkiessä ja autosta noustessa..Mitenhän sitä jaksaa sinnitellä vielä 2 viikkoa töissä ennen kuin kesäloma alkaa..Vielä ois moonta raskasta iltavuoroa ja 6päivän putkikin alkaa juhannuksen jälkeen :( huoh..Ja kun ei sitä kotonakaan saa täysin levätä kun reilu 2,5vuotias UHMAikäinen pitää siitä huolen!

Nojoo..hieman valituksen puolelle meni mun sepostus..

Mutta pärjäilkää mahojenne kanssa :)
Biba ja tytsky 26+4
 
Mä en tajua miten tämä odottaminen tuntuu niin pitkältä.. ihan kuin aika ei kulkisi ollenkaan eteenpäin. Tulevat 10 viikkoakin laskettuun aikaan tuntuu vielä ikuisuudelta. Koskakohan mulle pukkaa se kiire ja oikea into alkaa valmistelemaan kotia? Lähinnä tuntuu, että päivät matelee hitaasti. En osaa vielä ees kunnolla ajatella, että elokuussa tai syyskuun alkupuolella viimeistään olis oma lapsonen sylissä. Jotenkin liian etäinen ajatus vielä. Lisäksi ärsyttää kun tuntuu, että oon levinnyt joka suuntaan, eikä oo tullut semmoista kaunista raskausmahaa, vaan näytän turvonneelta vaan, eilen alkoi ahdistaa kun katselin itseäni ostoskeskuksen hissin peilistä..

Tänään on joo vähän alamaissa fiilikset jostain syystä.. kai nämä huonotkin päivät kuuluu asiaan, jolloin en ole siellä pinkissä pilvimaailmassa, vaan enemmänkin epäuskoinen, huonotuulinen, melankolinen ja malttamaton. :( Kai tässä pitäisi keksiä jotain ihan muuta mietittävää ja jotain muutakin odotettavaa lähiviikoille... joku pieni meno jonnekin tai jotain mitä vois innolla alkaa puuhaamaan..

Bläh, kunhan tulin valittamaan tänne näköjään. Ensi kerralla toivottavasti muita uutisia. Torstaina olis neuvola seuraavan kerran, paljon kysymyksiä siltä tädiltä... huah.

Wasabi 29+4
 
Kiitos kaikille! =) En nykyään jaksa tänne enää paljon kirjoitella, kun käyn yleensä päivittäin fb:n puolella.

Riikka90: Ihan vatsanpeitteiden läpi tehdään kohdunsisäiset verensiirrot. Lääkäri lupasi kirjoittaa sairausloman äitiysloman alkuun asti. Siirtyy sitten mun kesäloma (tänään piti alkaa virallinen vuosiloma) ens vuoden kesälle. On meinaan supistellut selvästi enemmän siirron jälkeen. Kivuttomia suppareita vaan, mutta kumminkin nekin voivat pehmittää paikkoja, jos niitä jatkuvasti tulee. Eli ihan oman voinnin mukaan pitää mennä.

Tänä aamuna kävin verikokeessa ja sen perusteella tilataan vauvalle veri torstaita varten. Nyt välipalaa ja hetkeksi lepäämään. 2- ja 4-vuotiaat kullanmurut ovat valvottaneet meitä tässä nyt kolme viimeistä yötä siihen malliin, että väsyttää. Milloin on nälkä, jano, milloin pissahätä, hyttysenpuremat kutittaa jne. Ääh. Pitää levätä, että jaksaa lenkittää koirat.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! =)

Yeppee ja poika 29+1
 
Meille tänään siellä munuaispolilla väläytettiin mahollista synnytysaikaa,se ois n 6viikon päästä! jos siis sinne asti päästään,mutta se ois tavoite. sillon ois rv 34 ja sen yli en kuulema pääse. Valkuaiset oli taas lisiny entisistä huimista arvoista ja verenpainekkin oli 197/95,mutta kun kotona saan matalempia niin ei se siitä huolestunu. Kuitenkin nosti sitä verenpainelääkitystä.
kaikki muuten ihan ok,siis minun olossa ja ei jätkälläkään mitään hätää ole. Vuodelevossa kehotti olemaan,normijuttuja saan tehä,mutta en rasittua enka stressata,se nostaa paineita. Torstaina sitten äippäpoli,katotaan mitä ne siellä sanoo! Nyt vaan jännittää joka reissu päästääkö ne kotiin. Pitää laittaa kaikki ihan valmiiksi jos sattuu ettei kotiin enää tulla,mutta toivon ettei jouduttas osastolle makoilemaan!
Onnes täällä ei ole kovin hirveet helteet niin parantaa tätä jaksamista!

Sori tuli ihan vaan omaa napaa,vieläkin hieman shokissa...6viikkoo...!! =)

kaktuspiikki ja tyyppi 28+2
 
Tänään käyty neuvolalääkärillä. Painoa oli tullua aika reippaasti ja vähän sanomistakin tuli, mutta kun en oo saanu liikkua mihinkään niitten suppareiden takia ja huono olokin vaivaa nii pitää yrittää syödä sitä mikä maistuu. Tänään siis tosiaan oli jo aika kovia supistuksia, kippuraan jo veti mutta onneks loppuivat. Lääkäri tarkisti kohdunsuun ja kiinni oli ja kaulaakin jäljellä reilusti. Helpotti! Ultras myös ja pojan paino-arvio nyt tasan kilon, vastas hyvin viikkoja. Oli myös kääntynyt raivotarjontaan mikä oli mulle kyllä todellinen yllätys. :D Oon koko ajan luullu että pojan pää on tossa tissien alla mutta se olikin pylly! Toivotaan nyt että ymmärtää pysyä oikein päin kun isosiskonsa meni ihan omia menojaan mahassa ollessaan ja oli miten sattuu aina ja lopulta vissiin unohti kääntyä ja jäi perätilaan! :D
Lääkäri sano että mitään syytä huoleen ei oo, kaikki näyttää oikein hyvältä. Kirjotti joka tapauksessa saikkua 2 viikkoa ja sen jälkeen mulla alkaakin kesäloma, eli lomalla ollaan nyt! Sano että vois mennä töihin mutta jos on kipeitä supistuksia nii ei laita mua sinne. Ihanaa, en suoraan sanottuna oo edes kaivannu töihin. Oon niin poikki välillä kun supistelee eikä mitään jaksa tehä. Kuumakin on koko ajan ja pissittää jatkuvasti. En tiiä on niisku jo niin alhaalla että painaa rakkoa.

No kuitenkin vauvalla ja mulla kaikki ok ja nyt nautitaan lomasta. Torstaina mökille ja juhannuksen viettoon. Hääjärjestelytkin on jo hyvällä mallilla eikä tarvii siitäkään stressata.

Hauskaa ja turvallista juhannusta kaikille!

Riikka&Niisku 27+0
 
Täällä kans neuvola takana ja hyvä että oli tänään neuvola... Aamulla nimittäin säikäytti, kun tuli n. tunti verenpainelääkkeen otosta ihan hirvee olo. Yhtäkkiä vaan pukkas kylmän hien pintaan ja tuli tosi huono olo muutenkin. Aattelin ensin että paineet varmaan jostain syystä nous, mut ne olikin vähän romahtanu mulle liian alhaiseks ja samalla lailla on varmaan jo käyny viikon ajan kun joka aamu tullu samanlainen olo.

No neuvolassa asiasta sit mainitsin ja päätettiin että puolitetaan aamuannos ja tarkkailen sit paineita muutamaan otteeseen aamulla. Mullahan tuplattiin alkuraskaudessa toi lääkitys, eli nyt on sit ilmeisesti liian tuju annos.

Muutenkin neuvolassa vähän kaikki jutut heitti eri suuntiin kun yleensä :) Paino oli pudonnu yli kilon viime kerrasta, eli nyt tilanne on se, että painoo tullu tässä raskaudessa tähän mennessä yksi kilo :) Hemppakin tuotti aikamoisen yllätyksen. Viimeks kun pari kuukautta sit mitattiin, niin oli 130. Aattelin että nyt on varmaan jotain 110, mut sepä olikin 140! Mitään rautatabletteja en oo syöny, niin aika yllätys tosiaan oli. Terkkaakin jo nauratti, että nää kaikki tulokset menee ihan päinvastaseen suuntaan kun yleensä tässä vaiheessa.

Sf-mittakin palasi omalle käyrälleen, yläkäyrälle siis, kun se kolme viikkoo sitten huiteli reilusti käyrän ylitte. Siihenkin tuli selitys, että miks mitta on siellä yläkäyrällä - poika tykkää oleilla kovin ylhäällä. Eli ilmankos on välillä vähän ahistanu :)

Kaktuspiikki Toivottavasti pystyy vauva vielä ton kuus viikkoo mahassa olemaan!

Hormoonihirviö näyttäytyy tässä torpassa ihme ja kumma kyllä tosi harvoin ja sillonkin johtuu ihan väsymyksestä. Mä oon normaalisti aika äkkisyttynen, mut nyt tuntuu, että oon tullu vallan seesteiseksi :) Oisin kyllä luullu, että musta olis tullu ihan hirvee, niinkun aikasemmissa raskauksissa, mut ehkä parempi näin :) ja perhe kiittää.

Koski ja Jäppinen 27+1
 
Heippa,

Vieläkö pääsisi mukaan odotukseen jännittävään maailmaan?
Ikä: 36v. ekaa odotellaan, Brunon mukaan tyttö tulossa, Naistenklinikka mahdollinen synnäri ja LA 25.9. Alle 100pv on siihen =)

Scarabee ja Pikku-Muru 26+0
 
Enpäs oo pitkään aikaan mitään kirjoitellut, vaikka oonkin aktiivisesti lueskellut teidän muiden juttuja. Aika vaan kuluu niin hämmästyttävää vauhtia!
Olin viime viikolla sokerirasitustestissä, ja raskausdiabetesdiagnoosihan sieltä tuli. Kestää heinäkuun alkuun ennenkin pääsen aiheeseen erikoistuneelle terkkarille - omalle tosin ois päässyt vasta 13.7... Hienot on kunnalliset palvelut täällä Espoossa! Sain puhelimessa syömisohjeita kylläkin. Ja posti niitä tuo kun tuo... Sillä välin ennenkin pääsee mihinkään syyniin, on tietysti hyvä lietsoa itsensä paniikkiin netistä lukemillaan asioilla. Ensinnäkin olen ihan varma, että piikittämään pääsen, kun toinen arvo oli selvästi koholla, eka vaan vähän, ja paastoarvo ok. Näin luin netistä. Ja insuliinihoitoinen raskausdiabetes taas enteilee kakkostyypin diabetestä, johon on sukulaiset molemmilta puolilta sukua. Kun edellinen oli 4,5 kiloinen, on varmasti leikkaus edessä. Oon jo nyt kauhee möhkö - en oo punninnut, mutta en ole silmämääräisesti arvioiden kyllä lihonut muuten, paitsi maha on valtava. Missä kohtaa kohdun yläosa tuntuu viikolla 26+5 noin keskimäärin? Minulla se on joku 5cm rintalastasta. Mihinköhän se loppukasvu oikein mahtuu... No, ei se vielä mitään, miten tää tauti vaikeuttaa omaa elämää, mutta sitten kun ryhtyy miettimään kaikkea, mitä se lapselle teettää, niin sitten vasta vatvomiseksi meneekin. Oon miettinyt jo siirtymistä Naistenklinikalle, jotta Lastenklinikka ois lähellä mahdollisessa hätätapauksessa synnytyksen yhteydessä tai jälkeen. Järki kyllä sanoo, että kyllä ne Jorvissakin osaa, kun raskausdiabeetikkoja on sentään 10% odottajista, mutta toisaalta viimeksi Jorvissa synnyttäessä oma hemoglobiini oli tosi matala, ja terkkari oli isolla sen rustannut verensiirtovalmiuden varmistamiseksi, niin kukaan ei ollut neuvolakorttia edes lukenut - asia tuli ilmi kun mainitsin siitä ennen ponnistusvaihetta...
Oon siis aika ärsyyntynyt tuolle neuvolatoiminnalle tällä hetkellä. Edelleenkään en ole tavannut telkkaria kuin 2 kertaa koko raskauden aikana, ja näköjään niin tulee olemaan viikolle 30 asti, vaikka pää irtoaisi - nyt on kaiken lisäksi koko ajan nälkä ja huono olo, kun koitan vältellä hiilareita. Eniten ärsyttää se, että hedelmiä saa syödä vain desin päivässä. Mitä kummaa sitten syön välipaloiksi. Uudet perunat on pahasta, ja mansikat varmasti lasketaan kiellettiin hedelmiin... Puhelinohjeiden mukaan mitään paitsi vihanneksia ei suositella syötäväksi. Mielestäni syön jo nyt niin terveellisesti (monipuolisesti), että tästä on paha enää parantaa!
Tuon kurjuuden lisäksi liitoskivut+selkäkivun alkaa painaa päälle, " mahtavaa"!
Tulin just yövuorosta, joten uni alkaa tulla - ja ehkä valitus alkaa myös riittää. Nyt just vaan ei oo paukkuja kertoilla kauheen positiivisia, kun on ihan ihmeissään tän diagnoosin kanssa vielä.
 
Tervehdys! Raskausdiabetes asiasta.. Itse sairastin kahdessa aiemmassa odotuksessa, nyt lääkärinkin ihmetykseksi erinomaiset arvot =). Minulla oli 2/3 arvosta koholla ja ihan ruokavaliolla sain pidettyä arvot normaaleina. Mielestäni tuo ruokavalion muutos ei edes vaatinut suuria, jätin vain ylimääräiset herkkumässäilyt pois ja vaihdoin esim. pastat ja riisin tummaan.. Herkkupäiviäkin oli..:whistle:. Edellisestä raskaudesta jäikin tuo "terveellisempi" ruokavalio, siksi ehkä nyt sokrut kohdillaan. Ei kannata turhaan stressata, aika vähillä muutoksilla saa arvot kuriin. Ja kotimittauksiahan pitää tehdä jotta pysyy kärryillä.

rauha räppääjä + vitonen 29+5
 
Ompahan taas sateinen päivä...
No, hain eilen tytöille ton juniori-kanavan niin eiköhän päivä suju leppoisasti sitä ihmetellessä.. (ja ite koitan selvittää miksei tilaamistani kanavista näy ku 3/7!?)

Tänään poksuu 28vkoa täyteen, äkkii se aika menee! Toissailtana tuli joku kumma noidannuoli tonne alaselkään oikeelle..tai ehkä pikemminki pakaraan. Kamala pistävä kipu, vesi valu silmistä ja tuntu et jalat menee alta. Isäntä onneks sattu oleen kotosalla ni talutti mut istumaan. Otin sitte illan rauhallisemmin niin helpotti...liekö mönkijäinen siellä potkiskelleen johki hermoon vai mitä lie.
Muuten olo edelleen loistava, mitä nyt se lantio öisin välillä paukkuu kun vessaan lähtee (sitäkin minimoinu tyynyillä) ja täl hetkel inhottavin vaiva on kylkien puutuminen/kipeytyminen nukkuessa. Nooh..pientä nää on edellisten odotusten vaivojen kanssa, toivotaan ettei pahentuisikaan tästä.

Huomenna ois neuvola ja siellä se lääkärintarkastus. Näinköhän kurkkaa ultralla masukasta..? (nyt kun meijänki neuvolast sellanen ikivanha vekotin löytyy)
Sokereista nyt tuskin sanoo mitään kun oli ihan ok (ellei siit vähän kohonneesta 1h arvosta, mutta rajojen sisäpuolel sekin) rasituksessa. Painoa on tullut..saas nähä miten paljon, yrittäny oon pitää vähän maltillisempana ku edellisistä (n.20-25kg/odotus) mut huomennahan se selvii..
Ja sitä mietin, et jokohan ne kertoo koska tarttee sitte sinne synnytystapa-arvioon varailla aikaa..? Noo..onhan tässä vielä aikaa..
Saas nähä miten sujuu kun tarttee ottaa likat mukaan huomen..?

ja ainaskin mun puolesta tervetuloa Scarabee :flower:
 
Ja minä kun luulin ettei tämä närästys enää vois pahemmaksi mennä!!
Mitään ei voi syödä,tumma leipä närästää,vaaleesta tulee hiiva,vesi närästää,jukurtti närästää,piimä auttaa sen hetken kun valuu kurkusta alas,siiten tuntuukin että se onkin tulossa jo ylös,renniet ei auta kans kun tunnin verran! :x
Mulla kans yöllä puutuu kylet ihan kauheesti!

tinttamaaria kuulosti ihan iskiashermolta se sun pakarakipu! mulla on kans ollu nyt niitäkin ja terkka ainakin sano että iskiashermo se vaan juileksii. Se tosiaan tuntuu että jalat lähtee alta!

Joo-o,siis 6 viikkoo vielä (vaan)! Jos siis sinne asti edes päästään! rajana ois se rv 32. Onnes tuli kaikki isommat hankinnat jo tehtyä! nyt vaan pikku pikku vaatetta hankkimaan enempi,50cm ainakin pitää ostaa lisää,niitä ei ole kun muutamat! ja vaipat,liivinsuojia,siteitä....
Saas nähä kummallako mennään,sektio vai käynnistys. Toisaalta toivon että käynnistys,mutta se on niin kivulias se avautumisvaihe! Sektiossa pääsis "helpommalla" mutta pelottaa se haava. Noh,omasta kunnostahan se riippuu kumpiko tapa tulee.

Menen nyt jatkamaan tätä vuodelepoa tuonne sohvan pohjalle!
Parempia oloja kaikille! :wave:

Ai niin,sain sen vakkarisopimuksen! =)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en jaksa ku ihmetellä Kumiankan neuvolatoimintaa! Sä kuulut ikäsi puolesta riskiodottajiin ja nyt vielä raskausdiabeteskin! Mä oon nyt viimeset kolme kertaa käyny neuvolassa kolmen viikon välein vakikäynneillä, lisäks pari kertaa neuvolälääkärillä (huomenna taas), polilla käyny viimeks toukokuun alussa ja ens viikolla menen taas. Ja kun tuo raskausdiabetes mulla todettiin, soitti terkka mulle samana päivänä ja varas alle viikon päähän ajan, jolloin anto ravinto-ohjeet ja mittarin kotiin, millä saa mitata sokeriarvoja kotona ja siitä käynnistä viikon päästä soitti äitipolin diabeteshoitaja ja käytiin sen kanssa läpi vuorokausiseurannan syömiset ja sokeriarvot jotka oli oikein hyvät, eli ruokavaliolla täälläkin selvitään. Eikä tosiaan enää tarvii sen asian kanssa stressata enempiä! Nytkin mulla on seuraava normi neuvolakäynti kolmen viikon päästä ja ihan vaan sen takia, että terkka halus että käyn siellä ennen kun lähetään viikon reissuun tarkistamassa, että kaikki on hyvin ja saa reissata rauhallisin mielin.

Toivottavasti raskaus kuitenkin sujuu sulla hyvin loppuun asti!

Koski ja Jäppinen 27+2

Lisäys: Tervetuloa uusille! Kyllä tänne sopii! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olin lääkärissä ja katsottiin kohdunsuu. Paikat pysyneet kiinni ja kohdunkaulaa hyvin jäljellä, supparit ei ole siis aiheuttanut mitään!! Helpotus! Saikkua ois kirjottanu kesäloman alkuun eli kaksi viikkoo, mutta haluan itse mennä ens viikolla töihin. Eli tän viikon lepäilen kotosalla..Jos sit pystyis sen 5päivää olemana töissä niin ansaittu loma alkaa :)
Vauvan painoarvio oli nyt 1040g ja kaikki näytti olevan normaalisti :) Sf mittaa ei mitattu..

Mut pikainen käynti tällä kertaa! Tervetuloa uudetkin odottajat!!
Biba ja tytsky 26+5
 
onnea kaktuspiikki vakkarisopimuksesta! :flower:
outoa jotenkin ajatella että kohta teillä jo nyytti sylissä...itestä ainakin tuntuu että nää viikot menee niin nopeesti! (varsinkin luultavasti tää vko, kun huomen on neuvolaa ja korvalekuria ja harkkoihin kuskaamista, sitte onki melkein jo juhannus ja isännäl 3pv vapaata..joten ne hujahtaa varmasti ohi hujauksessa!)

ja apua jos tähän nyt joku iskias nyt iskee vaivaamaan! saa luvan pysyä poissa! miten pirussa sitte täällä pyörität arkea kahden lapsen kanssa!? mun tehtävänä kun täysin lapset, kodinhoito, kaupassa käynnit jne..

arvatkaas muuten mitä..? mä huusin äsken huuto.netissä tuplakärryi! en tiä mahdanko siihen hintaan niitä saada tai että mahtaako ne olla hyvätkään tänne meille maalle...mutta johonkin niissä ihastuin. nyt kyllä epäilyttää renkaiden koko ja uusiks kun kuvia katoin niin oli melko likasen näköset..mutta jos siihen hintaan saan Emmaljungat niin eiköhän niit sovi vähän kuurailla ;) Isännälle en vielä puhunut asiasta mitään...katsotaan eka kuin käy, selvinnee täs parin päivän sisään..
mielessä siis ollut kyllä ne Carenan Double Swingit renkaiden koon vuoksi, mutta kun näin ne livenä niin jäin miettiin sitä selkänojan systeemiä...?
Kiperiä kysymyksiä...tarvinnee käydä livenä jossain tutkimas lisää jossei mun tarjous satu meneen läpi.. (harmi kun taas se naapurikylän lastentarvike tänään kiinni ku oisin voinu sadepäivän ratoks lasten kans ajella..)
 

Yhteistyössä