Syyskuun Söpöliinit 2012 *Huhtikuussa*

Celinee, me ostettiin tänään Emmaljungan City Crossit! Käytettynä, ja City koppa on ajatuksissa hankkia vielä, nyt mukaan tuli ratasosa, lämpöpussi, jalkasuoja, sadesuoja jne. Hyvältä vaikutti, kevyet, mutta kuitenkin tukevat ja bussissakin tuli saman tein testattua. Siinä kulkiessa huomasi, että se teleskooppiaisa olis voinut olla vähän hankala (ensin meinattiin ostaa Briot, joissa on sellainen), sitä kun ei saa taitettua ylös niin kuin tollasen nivelaisan, joka City Crosseissa siis on. Tosi kivasti noita on käytettynäkin tarjolla, väri lopulta ratkaisi :D

Guitar
 
  • Tykkää
Reactions: celinee
Nyt onkin tullut paljon asiaa ja kommentoitavaa...

Rakenneultra on meillä 23.4.
Kovasti sitä täälläkin odotellaan!

Neuvoloiden tavoitettavuudesta/käynneistä. Mulla edelleenkin vasta yksi käynti takana, ja väli seuraavaan kolme pitkää kuukautta (uudelleensynnyttäjä ja Hki). Tosin siinä välissä käväisin kuunteluttamassa ne sydänäänet ja siihen onneksi sain ajan jo samalle päivälle. Puhelinaika tosiaan vain tunnin päivässä ja aina tuntuu olevan huono töiden kannalta silloin soitella. Sen pari kertaa kun olen saanut yhteyttä, on tullut hieman olo, että vaivaan terkkaa ja ei ole viitsinyt useammin enää yrittää ottaa yhteyttä.

Vauvalehdistä sen verran, että en tilaa mitään kotiin, mutta olen monesti lainannut kirjastosta Kaksplussia ja tykkään myös Vauva-lehdestä, mitä olen joskus irtonumerona ostanut. Kirjasto oli yksi lempipaikoistamme kotonaoloaikana, saatiin lukemista niin esikoiselle kuin äidille ja lehden lukeminen 1 kk ilmestymispäivästä oli aivan ok kun ei siitä tarvinnut mitään maksaakaan. Sitä ennen olivat siis vain luettavissa, ei lainattavissa, mutta itse tykkäsin viedä lehden kotiin ja lukea päikkäriaikaan kotisohvalla.

Menkoista synnytyksen jälkeen... minulle kesti noin 8 kk, että tulivat ylipäätään takaisin. Ja kun sitten tulivat, niin kierto on kyllä lyhentynyt ja tasoittunut aikaisemmasta. Ennen se saattoi huidella välillä 27-45 pv kun synnytyksen jälkeen aikalailla 27-29, joskus 31 päivän kohdilla.

Tuplarattaita olen tässä taustalla etsiskellyt... päällekkäistä mallia ja max. 400eur hintaisia. Vaikeaa on, mutta käytettynä toki mahdollista. Eniten miellyttäisi phil & tedsit, britax b-dualeissa hirvittävät pienet eturenkaat. Löysin sitten aivan puskista z-line twin riderit, jotka ovat uutenakin alle 350 euroa, onko kukaan niistä kuullut kokemuksia?? Eivät varmaankaan aivan tuplahintaisia kilpailijoitaan paremmat, mutta josko kuitenkin riittävän hyvät olisivat meidän koiralenkkeilytarpeisiin ja julkisilla kulkuvälineillä matkustamiseen... Nyt siis viime ajat meillä käytössä olleet Brio racet, jotka ovat meillä toimineet hienosti ja olleet kivan kapeat, pienet ja ketterät mutta kuitenkin riittävän isorenkaiset talvikeleilläkin. Nämä menevät kuitenkin vain puolimakuuasentoon eikä niihin sovi vastasyntyneen koppa. En myöskään halua esikolle pelkkää seisomalautaa vielä parivuotiaana, joten menevät varmaankin kiertoon. Parvekkeelle voisi erikseen hankkia jotkut halpisvaunut unia varten.

Arvista olitte myös keskustelleet. Itse en ekassa raskaudessa rasvaillut ollenkaan eikä vatsaan silti ilmestynyt yhden ainutta arpea. Johtuisikohan siitä, että normaalia vatsalöllöä ja venymävaraa siis oli jo hieman entuudestaan :LOL: Mutta rinnat kärsivät maidonnoususta ja triplaantumisesta niin, että arvet ovat ja pysyvät siellä edelleen melko selkeinä. Mitään väliliharasvauksia en myöskään tehnyt, nyt toki voisin tehdä, mutta hieman jännää se, mahdetaanko tälläkään kertaa päästä sektion sijaan alatiesynnyttämään.

Eka raskaus meni siis viikoille 41+6, käynnistyi päivää ennen yliaikakontrollia itsestään supistuksilla ja eteni aina 8 cm:iin asti, kunnes 19 tunnin jälkeen päätyi lapsen sydänäänien rajuun laskuun ja otsa edellä -tarjontaan ja sen vuoksi kiireelliseen sektioon. Tärisin leikkauspäätöksen kuullessani kuin jossain horkassa pystymättä lopettamaan tärinää, aivan kamala tunne, mutta kaikki meni hienosti, henkilökunta oli naistenklinikalla erittäin osaavaa ja toivuin nopeasti. Leikkausarpi parani myös hyvin eikä buranoita tarvinnut syödä varmaan viikkoa paria kauempaa. Haavan repeäminen pelotti ja aiheutti myöskin sen, etten uskaltanut lähteä kunnolla urheilemaan ja sitä kautta sen aloittaminen jäi myöhemmässäkin vaiheessa vähälle. Sektioon päätyminen harmitti todella paljon ja olisin halunnut pystyä tekemään asioita nopeammin ja kantamaan enemmän painoa ym., mutta minkäs teet. Nyt kun meillä ei ole hissiä eikä mies pystyisi olemaan koko kuutta viikkoa kuitenkaan kotona ja on tuo esikkokin, olisi tosi kurja olla taas leikkaustoipilaana ja yrittää pärjätä arjessä kahden lapsen kanssa. Haluaisin myös kokea alatiesynnytyksen kokemuksena. Synnytys itsessään ei pelota, enemmänkin juuri se leikkaaminen tai ajatus leikkaamisesta (hassua sinänsä, sillä kaikki meni kuitenkin tosi hyvin, on vain hirveä kuvitella itseään maha auki leikkauspöydällä). Toivottavasti en nyt pelotellut ketään ensikertalaista ja korostan vielä, että leikkaus ei sattunut ja oli etukäteen aivan turha pelko. Sain synnytyksessä epiduraalia ainakin kolmesti sekä ilokaasua. Koin, että epiduraali ja sen ohessa annettava supistuksia lisäävä oksitosiinitippa oli kohdallani iso vaikuttava tekijä synnytyksen sektioon päätymiseen, ja yritän jos vain mahdollista välttää sitä tässä synnytyksessä tai ainakin odottaa myöhäisempään vaiheeseen ennen epiduraalin laittoa (viimeksi taisin olla 4 cm auki kun eka annos laitettiin).

Nimistä olimme ekalla kerralla miettineet lähinnä vain pojille vaihtoehtoja etukäteen, ja löytäneetkin yhden molemmista kivalta kuulostavan etunimen. Kun lapsi olikin tyttö, olimme aivan lähtöpisteessä nimen keksimisen kanssa, mutta kahdessa viikossa saimme sen lopulta päätettyä hauskan sattuman seurauksena. Kysyimme eri vaihtoehtoja itse vauvalta hänen lepäillessään olkaani vasten tyyliin "mitä tykkäisit nimestä x?". Esikko nukkui aivan tyynesti, mutta yhden nimen kohdalla nosti yllättäen päätään, kiljaisi kovaäänisesti ja saman tein laski päänsä takaisin olalleni ja jatkoi uniaan. Otimme sen merkkinä hyväksynnästä vaikka saattoihan se olla kova vastalausekin :LOL: Olemme kyllä tykänneet, tosin kolmitavuisena siitä tulee aina käytettyä ennemmin lyhyempää lempinimeä arkikäytössä. Nyt ajatellaan uusia nimivaihtoehtoja vasta, mikäli rakenneultra näyttää vihreää valoa. Kiva olisi kyllä alkaa ajatella pientä nimellä ja henkilönä, joten toivottavasti sukupuoli selviäisi myös samalla!

Ja vielä lopuksi matkustamiseen liittyen kommentoisin, vaikkakin hieman aiheen vierestä. En siis ole ekan raskauskolmanneksen jälkeen vielä kokenut lentämistä. Esikon kanssa lensimme toiselle mantereelle asti kun ikää oli 1,5 kk ja ajoitus oli lentämisen suhteen aivan loistava, tyttö nukkui kiltisti lähes koko matkan ja oli kevyt kannettava ja pieni sylissä, imi rintaa nousut ja laskut ja leffojenkin seuraaminen onnistui helposti vauva sylissä. Toista oli jo vuoden ikäisen kanssa, kun kävelemään piti päästä ja leluja rahdata mukana vaikka kuinka. Mutta siis tosiaan, nyt olemme suunnitelleet Ahvenanmaalle rennonpuoleista pyörämatkaa ja telttailua kesäkuulle. Olenkohan ihan hullu?? :OTämä siis juuri vikan raskauskolmannekse alkuvaiheessa, mutta ainakin tämän päivän mitoilla tuntuu, ettei vatsa todellakaan ole vielä tiellä ja nukkuminenkin onnistuu hyvin miten päin vaan. Onko kellään kokemuksia pyöräilystä keski-/loppuraskaudessa?

huh huh, taas venähtää tämä iltakukkuminen...

syksyn taimi ja papunen 18+2
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Vaunut hankin pariviikkoa sitten netistä käytettynä. Emmaljungan tuplat hommasin. vuoden -07 mallia ja tosi hyvässä kunnossa. 250e maksoin eikä mielestäni paha hinta, sain mukana kantokopan plus muut vaunujen tykötarpeet. Meillä esikoinen 2v 4kk syyskuussa eikä jaksa kävellä tai seisoa siinä seisomalaudalla pitkään. Ja kivempi että saa istua myös.

Nimistä puhetta. Meillä on ollu pitkään jo pojan nimi valmiina. Tytöstä käydään vielä keskustelua. Jotenkin hankalampi kun on jo yks tyttö. :) Ja sukupuolta ei aiota kysyä ultrassa. Meille aivan sama kumpi tulee. :) Toinen tyttö ois kyllä ihana mutta kyllä pojan viikarikin kelepaa. :D

Synnytystä en uskalla edes miettiä. Eka oli suunniteltu sektio perätilan vuoksi ja se oli just pahin pelkoni. :( Toista sektiota en halua ellei oo ihan äärimmäinen pakko. Tietysti tärkeintä on saada lapsi turvallisesti maailmaan mutta jos mahdollista niin ainakin haluan yrittää alakautta. Mutta onhan siinä sektiossa omat hyvät puolensakin niinkun alatiesynnytyksessä. :) Aika näyttää. Oon kyllä neuvolassa jo ilmassu huoleni sektiosta ja vois ehkä jopa sanoa että pelkään sitä. Vaikka eikö se yleensä oo toisinpäin? Joku muistaakseni joskus sano mulle että on hölmöö pelätä sektiota. :ashamed: minkäs sille voi..

No kohta nukkumaan.

Riikka&Niisku 17+2
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin pinniksen + patjan ja hoitopöydän täältä; WWW.VAUNULA.FI - Edullisia lastentarvikkeita vaunuista pottiin suoraan maahantuojalta.
Koko paketilla hintaa n.330e toimituksineen, kun vertailin hintoja muihin kauppoihin niin tuolla oli tuotteet 50-80e halvempia! Esim noi kuviolliset sängyt oli 170e hujakoissa kun tuolla 99e.. Mutta maahantuoja myy ulos halvemmalla.

Siispä kirahvipöytää odotellessa että saan haalittua sen täyteen kaikenmaailman krääsää <3

Pipsapippuri ja Nökö 17+6
 
Pitkästä aikaa täytyy kirjoitella. Oltiin perheen kesken ihanalla, parin viikon lomalla ja nyt sitten taas palattu arkeen.

Masu vaan kasvaa hurjaa vauhtia ja kivuttomia supistuksia on ollut nyt noin viikon verran varmaan päivittäin. Viime raskaudessa ne alkoi ihan samoilla viikoilla ja niitä kesti ihan raskauden loppuun asti eli tämä on ihan tuttua.

Arpia ei mulle ole tullut aiemmissa raskauksissa eikä nytkään niitä ole ainakaan vielä ilmaantunut. Olen rasvaillut ihan jollain perusrasvalla kerran päivässä, mutta en tiedä onko sillä merkitystä. Muistan kuulleeni, että riippuu ihan täysin ihotyypistä, että tuleeko niitä vai ei.

Nimiä on meilläkin jo vähän pyöritelty mielessä. Jos rakenneultrassa selviäisi sukupuoli, niin sitten voi enemmänkin alkaa sitä miettimään.

Synnytykset (mulla niitä on 3 kpl takanapäin) on menneet kaikki ihan hyvin. Kivunlievityksiä oon saanut tarpeeksi ja puudutukset on onnitustuneet ja tikkaukset ei ole sattuneet. Kyllähän ne silti kipeää on tehnyt ja nyt kun todella tietää, että mitä se homma on, niin sitä jollakin tavalla pelkää enemmän. Oon kuitenkin tosi positiivisella mielellä sen suhteen, kun tiedän, että olen siitä jo kolme kertaa hyvin selvinnyt. Mitään suunnitelmia en tee etukäteen, vaan asiat sitten menee, niinkuin menee ja sen mukaan mennään.

Vaunut on ostoslistalla ja tuplavaunut on tarkoitus ostaa. Kuopus on syksyllä vasta 2v, joten ei pelkillä normaaleilla yhdistelmillä oikein selvitä. Ja käytettynä todennäköisesti ostetaan, jos hyvät tulee vastaan.

Rakenneultra on 9.5.

Seuraava neuvola on vasta toukokuun lopulla eli sama juttu kuin monella muullakin uudelleen synnyttäjällä, että harvakseltaan käydään. Hirmu nopeesti tää aika kyllä tuntuu jotenkin kuluvan ja nyt tuntuu että kesäkin on jo ihan just. Oon nyt saanut töissä puhuttua pomon ja työkaverin kanssa tulevasta äitiyslomasta ja kesälomasta ja ilmeisesti heinäkuun puolivälin jälkeen jään sitten lomille. Liikkeitä oon alkanut nyt myös tuntemaan, mutta silti tulee yhä joka ilta kuunneltua dopplerilla sydänäänet ennen nukkumaan menoa. Sitten on aina ihanan levollinen mieli alkaa nukkumaan.

Billabee ja tiitiäinen 16+1
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Olen kyllä lukenut juttujanne mielenkiinnolla, mutta olen aika laiska kirjoittamaan itse...

Rakenneultra on 2.5. eli heti vapun jälkeen! Käytiin pari päivää sitten ylimääräisessä ultrassa yksityisellä, kun haluttiin saada sukupuoli tietoon eikä jaksettu odottaa rakenneultraa! :ashamed: No, vauva oli semmoisessa asennossa, että ultraaja ei kunnolla nähnyt haarojen väliin, mutta oli näkevinään siellä jotain "uloketta", joten taitaa olla kolmas poika tulossa perheeseen! =) Tämä varmistuu sitten rakenneultrassa.

Synnytyksistä.. Mä olen myös kokenut molemmat synnytystavat. Eka syntyi alateitse, mutta sain synnytyksessä pahat repeämät (sulkijalihas repeytyi), jotka sitten kirurgi ompeli pari tuntia synnytyksen jälkeen... Toipuminen oli hidasta, mutta mitään pysyviä vaivoja ei onneksi jäänyt.

Toinen synnytys oli sitten lääkäreiden suosituksesta suunniteltu sektio, mutta sekään ei mennyt hyvin. Ulosautto oli tiukka ja siinä jouduttiin käyttämään imukuppia, mikä on käsittääkseni äärimmäisen harvinaista sektiossa. Lisäksi hoitajat joutuivat painamaan niin lujaa ylävatsaani/rintaa, että sain kauhean ahdistus/paniikkikohtauksen kesken kaiken. Se oli hurja kokemus, ehkä vielä hurjempi kuin alatiesynnytys...

Nyt olen menossa pelkopolille keskustelemaan näistä aikaisemmista synnytyksistä ja suunnittelemaan tulevaa... En tiedä, kummalla tavalla haluaisin synnyttää. Sektio pelottaa ehkä enemmän ja siitä toipuminenhan on hitaampaa, vaikka kaikki menisi hyvin. Saa nähdä mihin päädytään... Kolmatta vaihtoehtoa ei taida olla! :LOL:

Toivottavasti ensisynnyttäjät eivät nyt saa näistä kokemuksistani mitään turhia pelkoja. Käsittääkseni sulkijalihaksen repeämiä tulee vain n. 0,2-0,4 %:ssa synnytyksiä. Ja imukupin käyttö sektiossa kai vielä paljon harvinaisempaa. Meillä on vain ollut huonoa tuuria. : /

Vaunuiksi olen ajatellut hommmata Emmalungan Modial Duo Kombit tai Edge Duo Kombit. Ja värinä ehdottomasti white leatherette! Lisäksi pitänee hankkia jotkut pienet ja kevyet matkarattaat, joihin saa kantokopan kiinni kaupunkireissuja varten. Rahaahan noihin menee hitosti, mutta saahan ne sitten myytyä eteenpäin joskus.
 
Bastet: tottakai mukaan mahtuu Tervetuloa:wave:

Itse tilasin Vauva-lehdestä ilmaisen näyte numeron helmikuulla ja sitten maaliskuusta alkaen tilasinkin jonkun 6kk tarjouspaketin, en muista kyllä ollenkaan hintaa. Itte oon tykänny tosi paljo tuosta lehdestä, ihan kaikkia juttuja ei tule luettua mutta ne saa onneksi säästää kun monet jutut on kumminkin jo vauva aikaan liittyvää, lueskelen yleensä vain odotuksesta :)

Nimejä Toukalle on kans heitelty ilmaan, vielä ei olla kunnolla mitään sovittu tytölle minulla on toki etunimi jo tiedossa mikä tulee suvusta ja mitä olen aina halunnut :) mutta uskon jotta sitten kun saadaan varmuutta tuohon sukupuoleen niin ehkäpä sitten tulee mietittyä paremmin tuota nimi asiaa, oon kyllä kerännyt listaan nimi ehdotuksia =)

Pipsapippuri aivan ihanat noi kirahvi pinnis ja hoitopöytä, itse meen hakeen huomenna tuon pinniksen =) Itse ostin tuolta Vaunulasta käytetyn hoitopöydän, mikä oli aivan yli yli halpa kun piti itse koota, myyjä sitten kehui että sitten jos olen sitä myymässä joskus niin saan koottuna pyytää niin ja niin paljon, voittoakin tulee yli puolet :D Ja tuo Vaunula on muutenkin tosi halpa paikka, ja vielä se sijaitsee tässä ihan meidän lähellä matkaa sinne on noin 20km.

(.) Taas yöllä tuli heräiltyä kissu vauvojen vinkumiseen :D naureskeltiinkin miehen kanssa että saadaan jo vähän "esimakua" tulevasta. ja sitten meillä nuorempi koira sairastu korvatulehdukseen niin sitä saa olla hoivaamassa, ja eilen mun oma mammanpoikani Juuso vinku koko päivän syliin, tietokoneellakaan ei voinut olla kun tuli vinkumaan syliin ja sitä saa sitten pitää sylissä oikeasti kokoajan niinkuin pientä muksua ja kyseessä siis pian 2 vuotias tiibetinspanieli :LOL:
Vielä en oo kunnolla päässyt kissu vauvoja tutkimaan kun en viitsi ihan vielä ruveta nostelemaan mutta ehkäpä tässä viikonloppuna voisi jo tsekata jotta onko tyttöjä vai poikia :) Kyllä kyyneleet vierähti kun Ninja-äitiä silittelin ja sitten Ninja tuijotti silmiini ja sieltä näkyi se ihana pilke oi voi on tää niin hassua tai sitte mulla hyrrää vaan hormoonit :LOL:

Jaa a nyt pitää kyllä ruveta mapitus hommiin =)

Kakaa ja Toukka 18+1
 
Moikka täältäkin :wave:

Täälä ollaan oltu maalla ja olo ihan kamala niin en ole jaksanut tänne kirjoitella.. :( mutta nyt olis neuvola aika edessä ja inhoan yli kaiken sitä terkkaa.. :(( aargh.. Rakenneultra on 24.4 enkä jaksais millään odottaa :)
mutta tämmösiä tänne taidan lähtee neuvolaa kohden hyvät päivän jatkot kaikille :wave:

Paukku83+juniori 18+4
 
Kaktuspiikki: minä olen antanut itselleni jo luvan haaveilla mammalomasta ja aloitan tosiaan juhannukselta :) Tiedän, että edelleen ollaan alkutaipaleella ja mitä vain voi sattua, mutta sallin silti tuon loma-ajatuksen itselleni. Odotan sitä kyllä hirmu kovasti.. ja laskeskelen päiviä - nyt jäljellä 47 työpäivää... ;) Pidän myös vuosilomat ym. kertymät pois ennen varsinaisen mammaloman alkua.

Meillä on huomenna neuvola ja mulla on kauhea "ostoslista" asioita, jotka haluan ottaa siellä esille :) Toivottavasti aikaa on varattuna runsaasti! Ajattelin esim. kysellä äitiryhmää - onko teillä kenelläkään aiemmin kokemusta neuvolan järjestämistä äititapaamisista? Semmoinen ryhmä olis tosi kiva etenkin kun on niin yksin tämän ensimmäisen raskauden kanssa (kukaan mun kavereista/tutuista/sukulaisista ei odota..).

Akvarakkuloista: Jännä juttu muuten, tuossa tinttamaarian linkittämässä jutussa ei kerrota ollenkaan sitä mihin tämän akvarakkuloiden kivunlivitys perustuu?! Informatiivisesti artikkeli on kyllä ontuva.. monessa kohtaa mainitaan että nämä nyt sitten lievittävät kipua synnytyksessä ja siten helpottavat synnytyksen etenemistä, mutta sitä ei mainita että miten ne sen tekevät?! Tulee mieleen, että semmoista ei vaan haluta mainita, että teho perustuu kivun siirtämiseen muualle?! - Ja että varmasti menetelmä on HALPA. Jotenkin tulee todella epäilevä fiilis tätä menetelmää kohtaan - etenkin kun monet ovat kokeneet sen epämiellyttäväksi tai huonoksi.

Yeppeelle ja kaikille muillekin: kiitos hyvistä vinkeistä noiden rasvojen kanssa, hienoa kun viitsitte kertoilla täällä mitkä olette kokeneet hyväksi. Kiitos myös kun kerroitte synnytys/sektiokokemuksista. Yeppee: käsittääkseni oksentaminen voi olla myös oire voimakkaasta kivusta, joten ennen synnytystä / synnytyksen aikana kipu voisi selittää oksentelun.

Rakenneultra on meillä 9.5. yksityisellä (kunnalliselle saan ilmeisesti tällä viikolla ajan). Eli aika tarkkaan kuukauden verran pitäisi vielä odotella.. Ajattelin kyllä työterveyden kautta hakea lähetteen yksityiselle gynelle, jolla ollaan käyty jo kaksi kertaa. Työterveys maksaa käynnin, joten kaipa tuollaista etua sitten voi käyttää.. Haluamme tietää sukupuolen jos se vain on mahdollista :) Minulla edelleen tunne poikavauvasta, mies on varma että saamme tytön. Kummallakaan ei ole tuon taivaallista väliä kumpaa sukupuolta vauva on, kunhan saamme elävän, terveen vauvan syliimme <3 Uteliaisuuttamme silti halutaan selvittää sukupuoli etukäteen :)

Vanilla Whip (16+2)
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Heips kaikille tasapuolisesti! :)

Täällä poksuillaan tänään, ihan itseäkin pelottaa jo! 20+0! Puolivälissä viiletetään :) on tää kauheeta tunteiden vuoristorataa! Mut liikkeet ei tunnu vieläkään, joskus ehkä, muttei ainakaan mitenkään selvästi tai päivittäin.

Lisäksi kokoajan syksystä todellisempaa tekee, että sain eilen perhevalmennuksen aikataulut neuvolasta kirjeitse kotiin ja ne alkaakin jo ensi kuussa. Pakko tää raskaus on viimeistään nyt alettava sisäistämään..
Ensi viikolla on sitten se kauan odotettu rakenneultra eli 18.4! :)
Ei malttais millään odottaa.

Nimistä: Meillä on miehen kanssa ollut jo varmaan viikosta 10. asti mielessä pojan ja tytön nimet. Ei edes vaihtoehtoja, vaan ollaan ne jo käytännössä päätetty.. toki jätän vielä pienen tilan sille, että mieli voi muuttua, mutta sen kummemmin ei ole mitään työnimeä tälle masutyypille keksittykään kun nimet löytyivät yhdessä niin vaivattomasti. Jos saamme rakenneultrassa tietää sukupuolen niin sitten alamme jo varmaan kotioloissa oikealla nimellä puhuttelemaankin :) Isovanhemmillekin ollaan jo alustavasti nimistä puhuttu, kun emme kuulu kirkkoon niin kastejuhlia tai nimijäisiä emme pidä.

Synnytys: Näin ensiodottajana pelkään kyllä synnytystä.. se on jotain mitä ei ole koskaan nähnyt eikä kenenkään kertomukset ole olleet mitenkään "kauniita", vaan enemmänkin, että kyllä sen kivun ja tuskan kestää oman vauvan takia.. Eli se ei ole hetki, jota mitenkään erityisesti odottaisin... hyrrr.. ei kivaa. Pitää kyllä vielä paljon tietoa hankkia itse synnytyksestä, kun jotenkin se tuntuu sellaiselta isolta harmaalta möykyltä vielä. Jotenkin konkretisoida se mieleen.

Esimaito? tms: Täällä on yksi, jolla on tiputellut jo varmaan toista viikkoa tippoja rinnoista. Läpinäkyvää ja hieman tahmaisaa. Olin yllättynyt, että kehoni jo näin aikaisin moisen aloitti kun kuitenkaan en ole aiemmin raskaana ollut.. on se kumma mihin kaikkeen kropalla onkaan valmiudet etukäteen. Kyllä minä ekan kerran säikähdin kun aamulla heräsin siihen, että topissa oli pienen pieni märkä läntti tissin kohdalla. Tuo rinnan "harjoittaminen" kovaksi ennen imetystä kuulostaa hassulta, eikä minulle ainakaan vielä neuvolatäti ole moista neuvonut.. saapa nähdä..

Wasabi ja se mahassa mönkivä tyyppinen 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee ja Menhit
Täällä poksuu tänään myös 20+0! Tosi nopeasti menny aika. Pitää tuo esikoinen niin kiireisenä, ettei edes huomaa miten viikot vierii :)

Rakenneultra on mulla 18.4, eli vajaa viikko enää :) Sukupuolta meinataan kysyä, tai siis minä meinaan, mies ei valitettavasti pääse mukaan, kun joutui lähtemään työmatkalle :( Toivottavasti pikkuinen vaan levittelisi sitä jalkoväliä sopivasti, että pääsisi näkemään kumpa sieltä tulee :D

Nimiä ei olla vielä mietitty. Varmaan sitten rakenneultran jälkeen, että jos sukupuoli seiviää, niin ei sitten tarvi miettiä sekä tytön että pojan nimiä :D Tuotti semmoista päänvaivaa miettiä esikoiselle nimi, kun ei mies tuntunut hyväksyvän mitään, että ei sitten "turhaan" tarvisi miettiä molemmille nimiä :p

Liikkeet on tuntuneet jo viikosta 16+, mutta nyt on vajaan viikon verran ollut jo sen verran voimakkaita, että ovat tuntuneet vatsan päältä :heart:

Eipä kai tällä kertaa sitten muuta, jos lähtisi vaikka ruuan laittoon :wave:

äippä 20+0 :)
 
Moikka!

Täällä vatsa kasvaa kovaa vauhtia, on jo aika pallo. Liikkeet on tuntuneet toista viikkoa ainakin jo. Tuntuu etenkin syönnin jälkeen ja istuessa tietyssä asennossa (vähän etukenossa). Varsinkin noi liikkeiden tuntemiset konkretisoi tätä raskautta ja tulee varmuus, että kaikki on pienellä hyvin :) Ihanaa. Vielä ei näy/tunnu ulkoapäin.

Arvista sen verran, että ekassa raskaudessa mahaan tuli pari hassua pientä arpea ja tisseihin sit vähän enemmän. Toisen raskauden aikana arpia tulikin sitten ihan joka paikkaan : / Eniten vatsaan.

Nimiä ollaan mietitty jo ennen raskautta :D Vielä ei olla mitään lukkoon lyöty, mutta parit vaihtoehdot on kummallekin. Vaikka meillä onkin 2 poikaa niin silti mun mielestä pojannimiä on helpompi miettiä.

Synnytyksistä sen verran, että omat kaksi oli alatiesynnytyksiä. Esikoisen kohdalla sain epiduraalia liian monta kertaa, en siis tuntenut supistuksia, puhumattakaan ponnistamisen tunteesta! En silloin edes tiennyt, että niin voi käydä... Että se vie kaikki tuntemukset mennessään. Ihana apu ja helpotus oli ja tokankin kohdalla sitä silti halusin. Esikoisen kohdalla ponnistelu ei tuottanut tulosta ja sanottiin, että kokeillaan vielä imukuppia ja jos sen avulla ei tule niin on seuraavaksi vuorossa sektio, jota muuten jostain syystä kammoksun ja pelkään minäkin :ashamed: Onneksi imukuppi auttoi ja poika syntyi alakautta. Toinen synnytys käynnistettiin (rv. 41+0) ja hyvät kokemukset käynnistyksestä jäi! Vaikka olikin kivuliaampi, mutta myös huomattavasti nopeampi. Ja tällä kertaa tunsin todellakin ponnistamisen tarpeen ja se auttoi kyllä hyvin, vaikka ponnistusvaihe ei niin helppo ollutkaan, kun vauva oli niin kamalan iso :whistle: Tosi hyvät mielet kummastakin synnytyksestä jäi ja kätilökin totesi tokan kohdalla, että ei tainnut mitään pahoja muistoja ekasta synnytyksestä jäädä, kun ootte taas täällä :D Pojilla ikäeroa 1v2kk2vko. Mun mielestä synnyttäminen on ihanaa :heart: Oon ehkä jollain tapaa hullu, kun siitä niin tykkään? Tai jotenkin, mun maailma jotenkin pysähtyy, millään muulla ei ole mitään väliä ja se palkinto, minkä siitä saa :heart: Synnyttäisin vaikka sata kertaa, mutta raskaana en tykkää olla yhtään :x

Matkustamisesta raskauden loppuaikana ei ole kokemusta, viikoilla n. 17+ lennettiin esikoisen odotusaikaan, eikä mitään ongelmia ollut. Lasten kanssa ollaan lennetty, kun ne olivat melkein 2v. ja 8kk ja toisella kertaa melkein 3v. ja 1v8kk. Ensimmäinen lento oli ehdottomasti paljon helpompi :D Nyt aiotaan ensi kesänä lähteä ihan vaan viroon heinäkuun lopulla. Toivottavasti vointi on silloin vielä ok, eikä maha mikään ihan jätti :whistle:

Sukupuoli aiotaan tosiaan selvittää, mullahan on se 4D ultra ens tiistaina :) Rakenneultra on 30.4.


Nyt täytyy jo rientää, johan sitä juttua tulikin :wave:

Peppi85 + salainen 17+4 (kai??).
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Tässä teille tyttö ja poika testejä kokeiltavaksi =)

Testi näyttää tältä:

1.Tyttö vie äitinsä kauneuden. Tyttövauva saa äidin kasvot pöhöttymään ja hiukset hapsottamaan. Poika taas pitää hyvää huolta äidistään, äiti hehkuu.

2.Poikamaha on pyöreä ja edessä, tyttömaha leviää vaakasuunnassa.

3.Poikaa odottavalla linea negra ulottuu häpyluusta yli navan, tyttöä odottavalla viiva jää navan alle.

4.Poikaa odottava himoitsee suolaista, tyttöä odottava taas makeaa.

5.Pojan kanssa ei ole pahoinvointia, tytön kanssa kyllä.

6.Vilkas sikiö on poika, rauhallisempi sikiö on tyttö.

7.Jos sänky on oveen nähden poikittain tulee tyttö. Jos pitkittäin, niin poika tulee.

8.Mikäli raskausaika on vaikea, lapsi on poika

9.Lihaa paljon syövä äiti tulee saamaan pojan, koska liha on miehen ruokaa.

10.Poika aiheuttaa närästystä.

11.Vauvan syke: alle 145 poika, yli 145 tyttö.

12.Kiinalainen syntymäkalenteri ennustaa?

http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf?utm_medium=email&utm_source=Continuous+e-mail+flow_FI&utm_campaign=E4.FI&dpfp_follow=0000074764108945M1702E46236

13. Legendan mukaan Maya-intiaanit määrittelivät vauvan sukupuolen äidin iästä synnytyshetkellä ja synnytysvuodesta. Jos molemmat luvut ovat joko parillisia tai parittomia, tulossa on tyttö. Jos toinen luvuista on parillinen ja toinen pariton, luvassa on poika.

14.Äidin jalkojen kylmeneminen ennustaa poikaa, samoin kuin isän lihominen raskauden aikana tyttöä.

15.Jos rinnat kasvavat heti raskauden alussa, on odotettavissa tyttö.

16.Jos oikea rinta kasvaa enemmän, on tulossa poika ja jos vasen kasvaa enemmän, tulee tyttö.

17.Jos vatsasi on kovin ylhäällä, vauva on tyttö. Jos taas alhaalla, tulossa on poika.

Löysin tälläisen netistä tähän voisi kaikki jotka haluaa vastata :)

Muita poppa konsteja:

PUNAKAALITESTI

-Punakaali silputaan pieneksi silpuksi

-Keitetään 10 min kiehuvassa vedessä

-Kipossa sekoitetaan aamupissaa 50/50 tuohon punakaalin keitinvettä. Pieni määrä riittää kumpaakin.

Tulos: Jos väri ei muutu eli pysyy tummanlilana tai muuttuu tummansiniseksi tulos on TYTTÖ

Jos muuttuu vaaleanpunaiseksi tai punaiseksi tulos on POIKA



SORMUSTESTI

Pujota sormus hiukseen tai lankaan. Hiero sormusta mahaasi. Sen jälkeen nosta hiuksesta/langasta sormusta noin pari senttiä mahasi yläpuolelle ja katso mitä tapahtuu.

Tulos: Jos sormus alkaa pyöriä, tarkoittaa se TYTTÖÄ

Jos tekee edes takaisin heiluriliikettä, tarkoittaa se POIKAA

RUOKASOODA TESTI

Laita ruokalusikallinen ruokasoodaa kuppiin ja laita vähän virtsaa samaiseen kuppiin. Jos se sihisee tai kuplii, se meinaa POIKAA jos ei tapahdu mitään se meinaa TYTTÖÄ

Ilmeisesti kun virtsa on hapanta, odotat poikaa (siis sihisee) ja enemmän emäksinen virtsa niin odotat tyttöä


Childbirth dot org - Girl or Boy Gender Predictor Sitten vielä tollainen kiva englanninkielinen testi :)


Itse en ole vielä nuota sormus-,sooda ja punakaalitestiä kokeillut voisi kokeilla tässä joku päivä :) Mutta muut testit on nyt näyttänet TYTTÖÄ joten saapa nährä kuinka käy pitääkö paikkaansa yhtään hih

Kakaa ja Toukka 18+1
 
Täällä on lähimmät alkanu jo varovaisesti innostumaan raskaudesta! kaikilla tietty se sama pelko mikä mulla,kukaan ei uskalla suunnitella tai ostella mitään. Mikä on tietty hieman sääli tätä tyyppiä kohtaan kun puolet raskaudesta menee pelätessä ja jopa melkein kieltäessä että edes on raskaana.
Anoppi oli laittaanu miehelle viestin että hän haluaa ostaa sängyn vauvalle jos sopii. Itse saadaan tietty valita! :D
Äiti kävi tänä aamuna ovelta kuikaamassa oonko ok,kun ei ollu leikkikentällä näkyny yhtä aikasin kun ennen,hoitolapset tuli vaan myöhemmin tänään! Luuli varmaan et oksennan tai että oon joutunu saikulle suppareiden takia :)
Kyllä ne vaan huolehtii ja välittää,vaikkeivat uskalla joka päivä sitä näyttääkkään! Toisaalta harmi kun ei oo oikein ketään kenen kans höpöttää tästä,paitsi mies ja TE! :heart:

Raskasta on alkanu töissä olemaan,yks vaippaikänen ja yks uhmis,siinäpä sitä jonkin,siihen vielä lisäksi 3 muuta eli 5 hoidokkia yhteensä! Illalla iskias vaivaa ja supparit,eilen tuntu että ihan tuo mahanahka on hellänä,liekkö sitten ollu kuiteskin kohtu,kun tuntu just siinä kohalla?!

Matkustamisesta ootte puhunu...mies ehotti yks ilta että käytäs kesällä jonkinlainen roadtrip,rannikolla vaikka ajeltas pari-kolme päivää. Lappi on jo koluttu häämatkalla,mutta sinnekkin tekis mieli joskus palata,ehkäpä vauvan kans sitten! Saas nähä miten kesällä jaksaa istua autossa,meillä ei edes ole ilmastointia! :) Tietty jos alkukesästä lähtee niin ei olis niin kuuma ja niin iso maha!

Tasan viikko rakenneultraan,jaiks!! toivotaan kovasti että kaikki ois ok,tietty. Mutta pelottaa kauheesti,en oikein oo osannu asennoitua siihen että mitäs sitten jos ja kun kaikki on ok ja raskaus jatkuu! tietysti oltas onnessaan! Mulla on viikkoja sillon 19+5,muilla tuntuu olevan enemmän...kaipa ne jo osaa sitten sanoa niillä viikoilla onko kaikki ok.
Kovasti tuntuu tyyppi mylläävän,joka päivä tuntuu liikettä. Vielä ei mahan päältä tunnu,onhan tossa tota estettäkin :D

Tervetuloa uusille!! en nyt muista oliko teitä montakin.. :ashamed:

kaktuspiikki 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Ei tainnu sooda testissä mun mittasuhteet mennä ihan kohdilleen mutta ei tapahtunut kyllä mitään :D sinänsä se veikkaa tyttöä. Muutenkin oksennan edelleen, oon alkanu vähän levitä sivullepäin, sykkeet huitelee lähempänä 160 dopplerilla yms... Vaikka jotkut väittämät meneekin ristiin poikaväitteiden kanssa. Täytyy kokeilla tuo vielä illalla uudestaan. Kohta leffaan :)

Testatkaahan muutkin tota sooda testiä ihan vaan mielenkiinnosta :D

Kusma ja hattivatti
 
Nimistä puhetta. Meillä on ollu pitkään jo pojan nimi valmiina. Tytöstä käydään vielä keskustelua. Jotenkin hankalampi kun on jo yks tyttö. :) Ja sukupuolta ei aiota kysyä ultrassa. Meille aivan sama kumpi tulee. :) Toinen tyttö ois kyllä ihana mutta kyllä pojan viikarikin kelepaa. :D
Pakko tähän kommentoida, et meillekin siis ihan sama kumpi tulee ja juuri siksi on molempien nimet valmiina. ;) Vitsit mul kyl hajoo pää, jos en saa siel rakenne ultras tietää sukupuolta. En kestäis.. Sit pitää maksaa törky hinta, et selviää, ku oikeest mun on PAKKO tietää kumpi sielt tulee. Muuten en saa mielenrauhaa. :D
 
Nyt tulee omaa napaa, kommentoin muita juttuja myöhemmin.
Meillä oli tänään rakenneultra, eikä jäänyt kauheen hyvät fiilikset. Mittojen puolesta vauva oli kasvanut hyvin ja vastasi viikkoja. Sukupuoli olis hirmuisesti haluttu tietää, ja kysyttiin sitä, mutta vanhempi ultraava täti vaan kangerteli jotenkin ympäripyöreästi, että ei sitä näe, mutta ei edes yrittänyt sitä katsoa ja jäi sellainen fiilis, ettei ennemminkin halunnnut sitä kertoa tai edes yrittää selvittää... :(Sitten ei saanut sydäntä kunnolla näkymään, ja pyysi lääkärin paikalle, joka tutkaili kahdessa eri huoneessa ja tuli siihen tulokseen, että kai näyttää ihan normaalilta. Niin kun tätä olin odottanut ja nyt on hapan maku suussa, ei yhtään jäänyt luottavainen fiilis loppuraskauteen. Mietitään, pitäiskö mennä vielä yksityiselle, mutta se on niin kallista... Eikö sukupuolta voi sitä paitsi yleensä edes veikata, kai ne vehkeet nyt näkyy jos on näkyäkseen? Onko muut menossa vielä ylimääräiseen ultraan tai 4 D:n rakenneultran lisäksi? Eikö vähintään 4D:ssä sukupuoli pitäisi näkyä?

Guitar 20+2
 
Täällä poksutaan myös, 17+0 :)

kusma Mikä tyttö/poika testi??? :)

nimistä Esikoisesta meillä oli jo heti selvillä nimi kun tiedettiin, että tyttö tulee. Molemmat oltiin mietitty sitä nimee mielessämme ja sit mä tokasin ääneen sen ja mies sano, että mietin ihan samaa! Oli kyllä jännä juttu..
Mut nyt ei mitään hajua nimestä...no jos saadaan rakenneultrassa sukupuolesta selvyys niin sitten helpompi sitäkin miettiä..ja onhan tässä vielä aikaa ..

Onko muilla seksihalut lisääntyny? :p Mulla on!! Voisin jopa useasti päivässä puuhailla...mut silti jääny vaan pariin kertaan viikossa..Ja näen aika usein myös unissa kaikkee siihen liittyvää ..voi kauhee..:LOL:

Biba ja pikkunen 17+0
 
Guitar olipas ikävä ultraaja. Tuollaiset ympäripyöreät vastaukset ja kommentit saavat huolestumaan, vaikkei siihen mitään syytä olekaan. Olen kyllä ymmärtänyt, että tässä vaiheessa pitäisi sukupuolen näkyä ihan tavallisessakin ultrassa, jos sikiö on vaan hyvässä asennossa.

Me mennään luultavasti 4d-ultraan Femedaan. Toki olisi sille rahalle muutakin käyttöä, mutta etenkin nyt kun esikoista odottaa, niin tekee mieli sekin kokea.
 
ai nyt vasta huomasin noi kakaan laittamat testit! aika yhtä aikaa oltiin viestiä laitettu niin en huomannu ollenkaan!
Poika tuntus olevan tulollaan nuiden väittämien perusteella,tosin jotku osu tytön kohallekkin esim. jos mies lihoo raskausaikana! enempi sille on painoo tullu kun mulle :LOL:
-lihanhimo
-Pyöreä maha
-vilkas sikiö
-ei paljon oksettanu
-suolanhimo
-vaikea raskaus (verenpaineet yms)
- Hehkuminen,tai no en oo pöhöttynykkään enkä hapsota! :)
Sitten jos vielä omat tuntemukset,niin poikaa odotellaan! :LOL: Pitää tehä vielä toi soodatesti!

guitar no on ollu tympee ultraaja! ite kyllä kävisin vielä yksityisellä,en sais tommosen jälkeen mielenrauhaa!

seksihalut no just! Pari viikkoo sitten oli ihan hirveet himot! siinä oli miehenkin jo hankala olla! :LOL: nyt ehkä vähä rauhottunu,mutta kyllä en pahakseni pistäs! ;)

Tänään ollu ihan hirveesti energiaa! hakkasin jäiti pihamaalta ja vähä lumiakin siirtelin työpäivän päätteeksi ja sit vielä ilahdutti kun kuulin että huomenna vois loppua työt ennemmin! =)

Viikonloppua odotellessa!
kaktuspiikki

höh,ei ollu ruokasoodaa,mutta leivnjauheella sihisi! Liekkö sama asia!?
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä kokemus guitar ultrassa. Itsekin odotan kovasti juuri sitä ultraa, koska sukupuoli mahdollisuus nähdä silloin..Jos ei siinä selviäis niin todennäköisesti kävisin yksityisellä..maksaahan se mut on se kokemuskin varmasti sen arvoista sitten! Ja ihan kuin joku sanoi täällä että yksityisestä ultrasta saa korvausta jos käy ennen 22 vai oliko 23 viikkoa???
 
Alan kallistua 4D:n kannalle, kun siitä on lueskellut, että nimenomaan siinä sydämen ja muukin rakenne näkyy paremmin. Ja jospa sen sukupuolenkin näkis sitten, kovasti haluttaisiin tietää :)

Vaunuista, City Crosseista maksettiin 200, vuosimallia 2007, mukaan tuli jalkapeite, iso lämpöpussi, sadesuoja jne. Nivelaisa on juuri se, jota voi kääntää ylös ja alas.

Guitar
 
Onko muilla seksihalut lisääntyny? :p Mulla on!! Voisin jopa useasti päivässä puuhailla...mut silti jääny vaan pariin kertaan viikossa..Ja näen aika usein myös unissa kaikkee siihen liittyvää ..voi kauhee..:laugh
Päinvastoin, laskeneet. Ei sitä pahaoloisena oikee voi tehrä... :/
Joinaki päivinä ku on suht. matala pahoinvointi nii sit kyl tekee taas mieli.

Ennen raskautta halusin 3-10 kertaa vkossa.
Nyt voi olla jopa parin vkon tauko pahoinvoinnin takii, ettei ees tee mieli. Mut miehelle vaa hyvä juttu, ku ei oo niin seksihullu kui mie! :LOL:

Vaunuista, City Crosseista maksettiin 200, vuosimallia 2007, mukaan tuli jalkapeite, iso lämpöpussi, sadesuoja jne. Nivelaisa on juuri se, jota voi kääntää ylös ja alas.
Mieki oon juur tota City Crossia kattonu. :)
Yks lupaavalta vaikuttavan löysin, mutta noh hv ei oo ylittyny ja osta heti hinta on tuplasti niin kattoo ny huudanko ja myisikö myyjä sen sit nii halvalla. :/

Eiku hups se olikin Crossway... ><
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä