Syyskuun söpöläiset <3 - Toukokuussa

Nyt on yli viikko mennyt niin, että paino on ollut samassa, heittoa suuntaan tai toiseen sen 100-200g. Tänään oli ekaa kertaa selkeesti alempi paino kuin aiemmin. En laihduta, mutta en syö myöskään nyt kuukauteen hyväskää ja lisäsin liikuntaa. Sillä näyttäisi olevan suurikin merkitys näin raskausaikana kun elimstö tuntuu keräävän sitä rasvaa itseensä oikein urakalla :). Eli jos näin mennään koko kuukausi seuraavaan nauvolakäyntiin, niin en usko että neukkutädillä on huomautettavaa. Mutta pakko myöntää, että yllätyin, kun neukku sanoi että mieluusti ei yhtään tähän lisää (nyt tullut 7kg) tai max. pari kiloa. Tuleehan sitä melkein pakostakin lopussa kun vauva alkaa keräämään painoa. No se on sen ajan murhe, turhaan sitä nyt miettii. Mies sanoi, että mulla on joko tai: joko en ressaa yhtään painoa ja syön mitä huvittaa, tai sitten vahdin haukan lailla kaikkea syömisiä ja liikkua pitää koko ajan :D.

Mulla tuli hyväskälakon seurauksena hiivatulehdus. No en tiedä johtuuko siitä edes mutta hauskasti heti kun ei syö sokeria ja herkkuja :D. Viheliäinen vaiva, no onneksi on helppo hoitaa pois eikä mitään verrattuna pissatulehdukseen. Edellisessä raskaudessa ei hiivaa tullut kertaakaan, mutta tässä nyt muutenkin on kaikki erilailla ollut. Myös näitä liitoskipuja jne. on tullut muistaakseni hieman ennemmin mitä esikoisesta. Nyt toista pakaraa jäytää iltaisin, ja häpyluuliitos juilii välillä. Oon koittanu lihaskuntoharjoituksia tehdä, se tuntuus auttavan tuohon pakarakipuun. Mutta iltaisin pitää vaappua kuin ankka jo :).

Suunnittelin, että ompelen vaunuihin vaunuverhot. Olen vain hieman pihalla niistä metallisista renkaista, jotka laitetaan siihen kankaaseen. Sanotaankohan niitä purjerenkaiksi? Pitäisi mennä jonnekin alan liikkeeseen etsimään tarvikkeita. Esikoisella oli vain harso siinä edessä, mutta sitä ei noihin vaunuihin oikein kunnolla saaa pysymään.

Mullekin tuli jo Kelalta päätös äippärahasta, ihanaa kun tulot nousevat. Olen siis nyt työtön ja saan liiton kassalta rahaa, saisin enemmän jos en olisi ollut puolta vuotta osittaisella hoitovapaalla ennen yt-neuvotteluja ja potkuja. Saan siis tästä vaavista saman mitä esikoisesta, kun esikoinen on alle 3v. Tai vähän enemmän kun siihen tuli joku korotushomma. Uusi työpaikka saattaisi olla tiedossa, mutta ensi kesänä olen vasta työmarkkinoilla jälleen.

Sokerirasituksen varasin rv 29+6, hieman myöhään, mutta ei osannut sanoa labrasta koska niitä on tehty. Tiedän että tavataan tehdä rv 26-27 mutta itse varasin sen takia niin myöhälle, että isännällä alkaa kesäloma. Saa olla sitten tytön kanssa kotona sen aikaa.

Tulipas taas tekstiä =)


RauRau ja pikku-ukko 23+6
 
Heippa kaikki!

Minä olen ollut aika hiljaisena täällä taustalla mutta hengessä mukana juttuja seuraamassa. Voisin vähän kertoilla meidän tilannetta myös :)
Viikkoja on nyt 22+3! Tosi nopeasti mennyt aika! Silti samalla tuntuu että ääh, melkeen saman verran vielä jäljellä. Mä haluun sen vauvan nyt!

Alkuraskaus meni mustan sumuverhon peittämänä; aamulla töihin, töistä kotiin ja pimeään makuuhuoneeseen makaamaan ja siitä suoraan yöunille. Päivästä toiseen. Kärsin kovista lihassäryistä ja päänsäryistä, ja mielikin siinä musteni. Parisuhde on ollut todella koetuksella. Np-ultrassa niskaturvotus vauvalla oli 2mm, ja verinäyte mukaan laskettuna tuli down-riskiksi 1/114 joka oli selkeästi kuulemma suurentunut riski. RV 13 menimme istukkapunktioon.. oli kyllä maailman hirvein tuntemus se! Viikon päästä tuli kirje kotiin: kaikki kunnossa!! Ja sukupuolikromosomit XX:heart:
No väsymyssumu jatkui sen jälkeenkin mutta nyt on muutama viikko näyttäny jo valoisammalta ja oon alkanut touhuamaan kaikenlaista täällä kotonakin ja jaksanut puuhata 5-vuotiaan pojankin kanssa :) Rakenneultra myös oli ja meni, siellä kaikki kunnossa! Raskaus ja vauvan tulo alkavat konkretisoitumaan nyt ihan oikeesti, ja on paljon parempi mieli. En mä kyllä silti noiden alkuhankaluuksien takia uskalla vieläkään missään facebookissa huudella raskaudesta ja onnittelujen vastaanottaminenkin tuntuu vaivaannuttavalta. Sanonkin ihmisille joskus että onnitelkaa vasta sitten kun on terve käärö mun sylissäni...Koskaan ei tiedä! Mutta pystyn onneksi jo ottamaan paljon rennommin tämän suhteen :)

Töissä olen ollut kuuliaisesti koko alkuvuoden, mulla on seisomatyö. Alaselkäkivut on vaivanneet jo pidemmän aikaa ja ostinki sellaisen Anita-selkätukivyön joka auttoi hetken aikaa. Mutta sunnuntaina alkoi ihan kaameet kivut lantion seudulla, alaselässä ja alavatsalla että ehdin jo pelästyä jotain ennenaikaista synnytystä! Kipu heijastuu häntäluuhun ja jalkoväliin myös ikävästi erityisesti seistessä ja kävellessä (töissä ollessa siis jatkuvasti). Mies sitten kaiveli jostakin infoa että se saattaa johtua löystyneestä lantiosta! Tänään sain sitten neuvolalääkärin klo 13, ja en mennyt siis töihin. Pomo oli sitä mieltä että kannattanee pyytää kesäloman alkuun saakka (juhannukseen) sairaslomaa, ettei sitten tarvitse kärvistellä töissä. Katsotaan mitä lääkäri sanoo...
Esikoisesta olin melkein synnytykseen asti töissä, ehdin olla vajaa 3 viikkoa kotona kun hän syntyi, eli melkeen tuli mentyy saappaat jalassa synnyttämään! :D (synnytys oli rv36+5). Nyt tuntuis oudolta jäädä jo kotiin, mutta ei tämän kipeän alaruumiin kanssa oikeen töissäkään voi olla :/

Sit vielä yks kiva juttu, pääsen tämän viikon lauantaina 4D-ultraan! Tyksissä järjestetään lääkäreille uudesta ultralaitteesta koulutustilaisuus ja neuvolan seinältä bongasin että sinne haetaan koepotilaita. Hain ja pääsin, jee! Muutenhan taitaa olla aika kallista lystiä nuo 4deet?

Onko teillä muilla ollut lantionlöystymistä nyt tai aiemmissa raskauksissa?

Päivitystä: Mulla lukee LA-listassa 19.9 Mimmu joka onkin lempinimeni mutta voisi olla selkeämpää jos siellä lukisi tämä mun nimimerkki, Miinajohanna.
Ja TYTTÖ on tulossa, 100-varmasti kromosomien mukaan!
 
Noniin, kirjottelin vaikka mitä ja teksti katos sitten bittiavaruuteen. Enpä jaksa enää samoja juttuja kirjotella uudestaan, joten kirjotan ehkä sen tärkeimmän asian. :D Eli avomies tuns eilen ekaa kertaa käteen potkun! Jee! :heart: Ite en vaan oo vielä bongannu käteen, mutta muuten kyllä liikkeitä tunnen säännöllisesti. Sillä on selkeesti jo tietyt hereilläoloajat. Aika ihana. :D

21+5
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Miinajohanna korjailen tuon sun nimimerkin tuonne etusivulle. Hienoa, että saitte noin positiivisia uutisia kromosomeista.

RauRau mä olen kanssa nyt asettanut itselleni karkki/sipsi/limsakiellon. Olkoot nyt ainakin seuraavaan neuvolaan asti ja sitten taas katsotaan eteenpäin. Sitä ennen on se sokerirasituskin, joten voihan se olla, että tässä joutuu vielä hyvinkin tiukalle ruokavaliolle. Mutta toistaiseksi nyt näin.

Töihinpaluuta minä olen suunnitellut jonnekin sinne vanhempainvapaan jälkeen eli kesälle 2015. Jotenkin se kesä vaan tuntuu huonolta ajankohdalta, mutta jos saisi jonkun pehmeän aloituksen vaikka, niin sitten olisi hyvä. Olen muutenkin haaveillut osa-aikaisuudesta, mutta sitä nyt ehtii vielä miettiä. Olen ollut nyt kotona joulukuusta 2012 asti, joten mieli jo pikku hiljaa halajaa hommiin. Ei vaan millään raaskisi esikoista hoitoon laittaa :D

Keltakukka 25+2
 
  • Tykkää
Reactions: katariine
Rakenneultra ohi. Kaikki hyvin! Nyt vastasi koko viikkoa isompaa, kun viimeksi LA muutettiin kun oli viikkoa pienempi. Tiedä sitten. Sulateltavaa on nyt tämä ilta ollut. Nimittäin meille tulee poika! 2 tyttöä ennestään. Mulla olikin ihan poikafiilis, mutta kyllä tässä kuitenkin saa totutella ajatukseen :)

SuSette82 ja poks 21
 
Moi kaikille.

On niin kivaa käydä lukemassa teidän kuulumisia, teen sen päivittäin. Iso kiitos siis kirjoittelijoille, piristätte ehdottomasti aina päivääni. :flower: Jotenkin en vain itse saa kirjoiteltua...:ashamed: Elämässä on niin paljon kaikkea tekeillä ja tämä raskaus nyt vain tässä etenee pikkuhiljaa, pahoinvointia ei enää ole ja liikkeetkin tuntuvat jo paremmin.

Töihinpaluusta olitte jutelleet. Melkeinpä heti kysyttiin, kun ilmoitin jääväni elokuussa lomalle, että milloin tulen takaisin. Lupailin elokuuta 2015. Katsotaan nyt, miten kaikki sujuu, mutta taloudellisista syistä en kyllä paljon pidempään pysty kotona olemaan.

Rakenneultra ylihuomenna. Jännittää. On jotenkin rauhallinen tapaus (ainakin vielä) tämä vaavi, toivottavasti kaikki on niinkuin pitää (niskaturvotusultrassahan ei tosiaan käyty, niin tarkemmin vauvaa ei juurikaan ole katseltu). Sukupuolta ei aiota kysyä.

Onnea taas rakenneultrassa jo käyneille. Ilmeisesti hyviä uutisia on tullut kaikille :heart:

Toivottavasti tästä vähän aktiivisemmaksi muuttuva Crispy ja vaavi 22+2
 
Äh, onnistuin taas tuhoamaan kirjoittamani. Harvoin kirjoittaa, joten en opi tätä systeemiä vaan aina klikkasen jotain väärin :mad:.

Meillä riehuu vatsatauti, vaikka edellinen oli juuri maaliskuussa. Se yhdistettynä kaikkiin muihin kiireisiin ja pakkoihin saa ahdistumaan ja unet menee. Itkettää. Ei saa tartuttua täällä töissäkään asioihin kiireellisyysjärjestyksessä. No kai tämä tästä taas.

Voinnistahan mä en muuten edelleenkään voi valittaa, mutta jonkinlaisia alapääkipuja on. Ei varmaan tuollaista lantion löystymistä, kun selkää tai muuta ei juuri satu. Peräpukamia tai ummetustakaan ei. Sen sijaan limakalvot on ihan hullun arat, on paineentunnetta ja varmaan jonkinlaista suonikohjua emättimessä, sellaiseksi tämä ainakin viimeksi taidettiin tulkita. Liikkuminen, seisominen ja oikeastaan istuminenkin eli kaikki verta alapäähän pakkaava lisää kipua, lepo auttaa. Pitää yrittää huolehtia itsestään kokonaisuudessaan vähän paremmin, syömisetkin kun lipsuu.

Vähän negatiivisella tuulella
syyslauma 23+5
 
Kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa 2 viikkoa. Lääkärin mukaan selässä on varmaankin joku hermo pinteeassä ja kivut johtuvat siitä.. Nyt sitten ihmettelen kotona :D Olen tässä jo pessyt 50-56 cm vaatteita ja ajattelin silittää ne. Parempi olla ajoissa vai?? :D

Miinajohanna ja pulu 22+4
 
RauRau, meinaatko sellaista Dookyn kaltaista verhoa vaunuihin? Itse tykkään siitä kauheasti, kyllästyin niiden harsojen kanssa ähertämiseen. Ainakin tuollainen löytyy kaupasta siis valmiina :)

Hatunnosto teille jotka olette pitäneet herkkulakkoa. Itse en ole moisesta edeshaaveillut ja se varmaan kyllä myös näkyy. Tänään oli saldo plussauksesta +4,5kg, joten onhan sitä siinä kerrytetty. Ens viikolla neuvola, katsotaan mihin mittoihin ehdin siihen mennessä paisumaan.

Osasyynä on varmaan myös liikunnan puute, kun jotenkin en osaa laskea tuon 1,5v:n perässä viipottamista liikunnaksi :) Nyt ollaan käyty hellekävelyillä ilman vaunuja, ja 0,5km:n matkaan kuluu sellainen 1,5h, kun jotakuinkin jokainen muurahainen ja kivi pitää tutkia tarkkaan.

Uusin tulokas on jännitystä ylläpitävän hiljainen. Välillä on ollut päiviä, kun ei tunnu mitään. Ja sitten taas toisaalta mies tunsi ekat potkut käteen tuossa pari viikkoa sitten. Eli tosi paljon on päivästä kiinni mitä tuntuu. Doppleria en siis vieläkään ole hylännyt, äärettömän tärkeä vehje edelleen. Kun ei tämä kaveri tunnu innostuvan mistään makean puputtamisestakaan (vaikka äiti innostuisikin...).

-Napsi 21+5-
 
Äh, onnistuin taas tuhoamaan kirjoittamani. Harvoin kirjoittaa, joten en opi tätä systeemiä vaan aina klikkasen jotain väärin :mad:.

Meillä riehuu vatsatauti, vaikka edellinen oli juuri maaliskuussa. Se yhdistettynä kaikkiin muihin kiireisiin ja pakkoihin saa ahdistumaan ja unet menee. Itkettää. Ei saa tartuttua täällä töissäkään asioihin kiireellisyysjärjestyksessä. No kai tämä tästä taas.

Voinnistahan mä en muuten edelleenkään voi valittaa, mutta jonkinlaisia alapääkipuja on. Ei varmaan tuollaista lantion löystymistä, kun selkää tai muuta ei juuri satu. Peräpukamia tai ummetustakaan ei. Sen sijaan limakalvot on ihan hullun arat, on paineentunnetta ja varmaan jonkinlaista suonikohjua emättimessä, sellaiseksi tämä ainakin viimeksi taidettiin tulkita. Liikkuminen, seisominen ja oikeastaan istuminenkin eli kaikki verta alapäähän pakkaava lisää kipua, lepo auttaa. Pitää yrittää huolehtia itsestään kokonaisuudessaan vähän paremmin, syömisetkin kun lipsuu.

Vähän negatiivisella tuulella
syyslauma 23+5
Ihan sama vaiva täällä. Maaliskuussa olin 3 viikon sairaslomalla. Nyt se onkin sitten jo sellainen golfpallon kokoinen, ihan saakelin kipeä (ja niin ruma ettei ei kiitos uimahalliin!)
Vapaalle vasta heinäkuun puolivälissä, mä en kestä koko ajatusta. Ainoastaan lepo auttaa jolloin paine ja pakotus lakkaa. Onneksi oli kiva lääkäri viimeksi ja yllätyin kun tuli noinkin pitkä sairasloma. Kyllä mä vähän haaveilen että saan pari viikkoa saikkua siihen vapaan alkuun. Olo on koko ajan tosi tukala..

Morel 25+1
 
Syyslauma: Tiedän tuon tunteen! Mulla on nyt ja oli edellisessä raskaudessa sama vaiva. Mulla on ajatus kokeilla vähän viileätä suihkutusta tai viileää kestosidettä, mutta en tiedä auttaako. Mua jännitti edellisessä loppuvaiheessa ponnistus kun paikat oli muutenkin tosi arat, kipeät ja herkät kuukausi tolkulla..:(
 
Napsi, joo just sellasta verhoa tarkoitan. Varmaan voisi ostaakin valmiina noihin esikoisen vaunuihin, missä vauva sitten nukkuisi terassilla päikkyjä, mutta noihin tupliin pitää tehdä, kun vaunukoppa on niin pieni.

Keltakukka, tsemppiä hyväskälakkoon! Kätevästi menee kun ottaa just johki seuraavaan neuvolakäyntiin saakka eikä ajattelekkaa vielä koko raskauden loppuun. Ite ajattelin sitten seuraavan nla-käynnin jälkeen syödä herkkua vaan vähän viikonloppuna ja sitten viimenen kuukausi laskettuun aikaan taas hyväskälakkoilen... jos pystyn! :D

Aah ihanaa, viime yönä herätti sitten lonkkakivut ja vauva, joka potki oikein voimiensa takaa, varmaan molemmilla jaloilla yhtäaikaa. Nyt nuo kivut tulivatkin aikaisemmin mitä edellisessä raskaudessa. Muistan esikoisen syntymisen jälkeen, kuinka valtavan ihanaa oli päästä kääntymään vapaasti sängyssä ilman että maha ratkee tai siihen kuluu 5min aikaa :LOL:.

Tuhlailin jo äitiysavustusta ja sain tänään Nextiltä tilaamani vaatteet. Aika ihania, ja mielestäni laatu on parempaa kuin H&M:llä. Tai kankaat. No joka tapauksessa tykkään noista Nextin bodeista varsinkin :). Vielä täytyy hankkia kapalovaate kun en osaa kapaloida.


RauRau ja pikku-ukko 24+0 poks!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
RauRau ne Nextin vaatteet onkin tosi kivoja! Ja pysyi ainakin meillä tosi hyvinä. Mä ostin lähinnä niitä yöpukuja tai mitä haalareita ovatkaan. Ja niitten sukat oli kans hyvät, mutta niitä samoja ei oo enää myynnissä.

Mä sain ommeltua ekat vaatteet vauvalle ja nyt on sitten 3 settiä koossa 56 cm. Enempää en sitä kokoa taidakaan tehdä. Yhden lakin tein kanssa ja päälystin yhden vanhan äitiyspakkauksen makuupussin. Me ei siis oteta äitiyspakkausta.

Tarttiskin muuten se Kelan hakemus laittaa pikku hiljaa menemään. Jotenkin jääny vaan hoitamatta, vaikka sille 140 eurolle varmaan oliskin tarvetta.

Ainiin ja RauRau tosta sängyssä kääntymisestä vielä, että niin mäkin esikoisesta ajattelin, että ihanaa, kun saa synnytyksen jälkeen pyöriä taas rauhassa sängyssä eikä mihinkään satu. Ja paskat! Yllättäen jouduin siihen sektioon ja sektion jälkeen se kääntyminen vasta sattuki. Raskaana ollessa ei sentään tullu itkua väännettyä kylkeä kääntäessä, mutta sektion jälkeen kyllä itkettiin. Tällä kertaa en siis moisesta haaveile ennen kuin puolisen vuotta synnytyksen jälkeen. 7 kuukautta sektiosta se haava ei enää sattunut päivittäin... Mä niin toivon, etten joudu siihen taas!

Keltakukka 25+3
 
Hei pitkästä aikaa.

Sängyssä kääntymisestä luin sellasen vinkin, et laittaa liukulakanan alle ni on helpompi kääntyä. En meinannu lähtee ostaa liukulakanaa ku aattelin testata jos laittas satiinipussilakanan lakanaks. Voi olla kesällä mukavan viileäkin.

No niin, nyt se sit tuli rd-diagnoosi tännekin:( rv 15 rasituksessa kaikki arvot reilusti alle rajojen ja nyt rv 24 1h arvo 11 ku raja on 10. Muut jälleen hyvin alle rajojen. Harmittaa ihan hirveesti. Mietityttää et oonkohan omalla toiminnalla vaikuttanut asiaan. Liikkuminen on huomattavasti rauhallisempaa kun ennenkin. Iskias vaivaa päivästä riippuen ja supisteluherkkyyttäkin on. Lenkkeilen silti lähes päivittäin, mut vauhti vaan on hitaampaa. Lomasyömisillä varmaan on vaikutusta kun etelänmatkalla oli allinclusive ja tulihan sitä jätskiä ja jälkkäriä syötyä vissiin joka päivä. Muuten oon koittanu herkutella kohtuudella. Tais loppua sekin kohtuus kun noin herkästi nousee tuo sokeri, eli herkkulakko alkakoon:( Painoakin on jo tullu n. 5kg.

Btw, mulla oli SF-mitta jo 27cm!!! Kyllä oli terkkari ihmeissään kun kohtu on jo pari senttiä kylkiluiden alapuolella. Ja potkut tuntuu aivan rintojen alapuolella. Mulla oli nyt vasta ns. kelaneuvola ja selviteltyäni asioita ihmettelen, että työnantaja ilmeisesti jatkaa mun sijaisuussopparia johonkin hamaan tulevaisuuteen. Pitää vielä perehtyä tarkemmin asiaan, mut ilmeisesti työsuhde jatkuu äitiysloman yli. Äippälomakin alkaa aiemmin kun olin kuvitellu. Aattelin et jään lomalle 3.8. ja nyt terkka sanoikin et pitää jäädä viimeistään 30.7. Noh, ihan mukava uutinen:) Liikkeitä tuntuu mielestäni todella paljon pitkin päivää. Muistetaanhan nauttia tästä ainutlaatuisesta raskausajasta:)

BeritS ja Viljo 24+6
 
Heippa piiiiiitkästä aikaa! Viimeeksi kirjotellut oikeestaan heti testin jälkeen , mut lukenut oon useemmin. Ihmeellisesti henkistä tukea saa ihan vaan lukemalla teidän juttuja. Että kiitos vain kaikille aktiivisille ???? pitää itelläkin yrittää ryhdistäytyä. Kirjottelin alussa sillon et tää on ihan täys vahinkoraskaus ja otin aika raskaasti asian, nyt on mieli muuttunut ihan täysin ja odotan innolla uutta vauvaa. ? Edelliset kaks lasta on tyttöjä ja tämä paljastui ultrassa pojaksi! ???? Huippujuttu! Mies oli aivan liikuttunut ku niin innoissaan ???? muutenkin kaikki vaikutti ultrassa olevan ok, tyhmänä luen kaikkia kauheuksia netistä joten luotan et vauva on elinkelponenha terve vasta kun se on syntynyt ja tutkittu.

Laskettuaika muuttu ekassa ultrassa ja siirty nyt 30.9. , pitkä aika vielä.

Töihin paluusta ei mitään tietoa vielä, kyllä houkuttas jo työnteko mut ei oo paikkaakaan odottelemassa.

Pukamilta säästytty, ja näitä juttuja lukiessa luojalle kiitos!

Paino vähän ihmetyttää kun muissa raskauksissa tullu tasaseen tahtiin mut tässä tullut vasta 3 kiloa ja eilisessä neuvolassa niistäkin yks tippunut. Ja ennen tätä raskautta olin lievästi alipainonen painoindeksin mukaan. Outoa ???? mut ei tietenkään haittaa jos ei tuu paljoa laihdutettavaa. ????

Aamukahville ulos, kotiäitin oikeuksia ????????

Amanda 21+2
 
Ape
Hei taas!

Olen myöskin pysynyt taka-alalla kommentoinnin suhteen, sillä luen tätä sivustoa puhelimen kautta enkä jostain syystä saa sillä kommentoitua mitään. Teksti kääntyy vinksin vonksin.

Keuhkokuumeesta selvisin, mutta nyt jäin sairauslomalle loppuraskauden ajaksi. Kohdunkaula on alkanut lyhentymään (3,5-3,7cm vkolla 22+4). Viikkoa aiemmin luku oli yli 5cm. Tuo yli 3cm:n luku on vielä hyvä, mutta edellisessä raskaudessani, kun kohdunkaula alkoi lyhetä, se lyhei dramaattisesti, siksi lepään kotona enkä tee mitään. Tosiaan aiemmassa raskaudessa kaulaa oli jäljellä vkolla 25 2,5cm, viikolla 28 tuli hirveät supistukset kipuineen ja kaula lyhentyi 9mm:iin ja jouduin sairaalaan.

Täällä sitä kotona möllötetään, katsotaan telkkaria ja luetaan lehtiä. Oon ulkoistanut kurkkujen yms istutukset muille ja toimin ns. piällysnaisena. Kohtuu rankkaa on, kun ei saa liikkua postilaatikkoa pidemmälle. Ihme kyllä, painoa ei ole tullut yhtään koko raskauden aikana, päinvastoin pari kiloa on tippunut ja voisin syödä jääkaapin tyhjäksi.

:)

Ape 23+0
 
Vähäistä on minunkin kommentointi tänne. Tänään oli neuvola ja kaikki edelleen hyvin, sf-mitta 21,5cm. Kelan tuet laitoin hakuun samantien, onpas helppo systeemi nykyään, siitä kun alkaa olla 7 vuotta, kun viimeksi hain. Tänään jopa tulin toimeen mun neuvolaterkan kanssa, jota yleensä en siedä. Seuraavan kerran lääkärinla vasta 5 viikon päästä, ihanaa.

Vauva liikkuu nyt ihan vähän väliä, jatkuvasti tuntuu möyriminen. Jotenkin kaikkien keskenmenojen jälkeen ihana nauttia vielä kerran tästä tunteesta!

Paino on kyllä noussut aivan liikaa, vaikka terkka olikin sitä mieltä, että ihan maltillista... Nyt alkoi sokerilakko siis täälläkin. Olen vain oikeasti ihan riippuvainen sokerista, niin tämä on tosi vaikeaa! Eka päivä menossa :D

keltakukka Täällä myös kivuliaat kokemukset sektiosta! Sektiopelko iski taas tänään neuvolassa kun aiheesta puhuttiin. Onneksi mulla yksi alatiesynnytys takana, niin tiedän että sekin on mahdollista.

Mut ultrannut lääkäri oli kirjannut epikriisiin, että pyritään normaaliin alatiesynnytykseen, jos ongelmia ei tule. Ihmettelin kovasti tätä (kuten myös terkka jonka mielestä outo kommentti), sillä eihän kukaan ole edes ajatellut , että mä mihinkään sektioon menisin.

Kuitenkin terkkakin totesi, että mulla on taas kohonnut riski toksemiaan, koska kuopuksen syntymästä kohta jo 6 vuotta. Toivon todella, että näin ei käy!

Töihinpaluuta ajattelin kesälle 15, kun mies jää kesäksi isyysvapaille ja lomalle (olettaen, että ylipäänsä on töissä, jatkuva lomautusuhka on nytkin). Kesän olen varmaan töissä, mutta sitten on epäselvää, että miten toimin, kun olisi rästissä työharjoitteluita yhden lukukauden verran, muttei taida olla varaa käydä kaikkia kerralla. Töistäkään ei tietenkään ole varmuutta jos olen vähän väliä pois. Opiskelusta en kuitenkaan luovu!

rv 23+1
 
Apelle voimia "olemiseen"! Alat pelaamaan jotain koukuttavaa peliä, niin aika menee kivasti :D

Beritsin sf-mitta on huima. Mulla oli muistaakseni 20cm viikolla 24, mutta mun puolesta noilla mitoilla vois heittää vaikka vesilintua, varsinkin jos mittaaja vaihtelee. Mut silti ihan mahoton tuo Beritsin mitta!

Sydäntähti
mullahan sanottiin ekassa neuvolassa tällä kertaa (suurin piirtein ennen kättelyä), että "Sinulla on sitten oikeus suunniteltuun sektioon."! Olin ihan WTF, että puhuttaisko mieluummin siitä, että oisko mulla oikeus yrittää alatiesynnytystä! No, toivossa on hyvä elää, mutta en uskalla vieläkään miettiä, että alateitse syntyy vaan jotenkin pidän koko ajan takaporttina sen sektion, etten tällä kertaa pety yhtä rankasti kuin viimeksi.

Keltakukka 25 + jotain
 
Ape
Keltakukka: Olen löytänyt koukuttavan pelin puhelimestani ja addiktoitunut siihen :p

Onko teillä muilla jatkuvasti nälkä? Voisin syödä norsun, vaikka vaan makoilen kotisohvalla! Ihan järkyttävää, paino vain tippuu jatkuvasta nälästä huolimatta. Olenkin kavereilleni vitsaillut, että pääsen kohta rantakuntoon ;)

Ape 23+1 jo! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Hei mää voin lahjotta teille kiloja jos joku tarvii..
Itku tuli ku kävin puntarilla aamulla JO 7kg tullu ja ylipainoa on oikeasti aivan liikaa :( mitään ei oikein uskalla syödä ku pelottaa että paino nousee ja sokerit menee sekasin..yks ilta jädeä söin niin johan oli aamuarvo yli..liikuntaa en ehi harrastaa ku meen muutenki reikäpäänä joka paikkaan kovasti työllistää nää mun nuorimmat ja esikon tulevat yo-juhlat. Mutta niin en ymmärrä miten tää kroppa on tämmönen että näköjään kaikki mitä suuhun menee sinne myös jää..ja kerranki on myös ollu niin että mää en oo totaaliummella!

Apelle jaksuja makoiluun ja pelailuun :)

Muuta en tässä vaiheessa tohi ku kännyllä kirjottelen (katkasee kuitenki!)

C ja Mimmi 22+1
 
Moikka!

Löysin vasta nyt tämän keskustelupalstan kaverin avulla, onko tosiaan Facebook-ryhmä jo suljettu? Olisi kiva saada sitä kautta vähän vertaistukea :)

Ensimmäinen lapsi kyseessä, poika on tulossa ja kovasti on potkinut jo viikosta 17 lähtien! Niin jännää ja ihanaa! :)

Keltakukka, voisitko lisätä tietoni tuonne listaan? Kiitos!

28.9. Eväät/30/1./KYS poikalupaus

Mukavaa odotusaikaa kaikille, onneksi itselläni ei vielä tunnu tuskaiselta tuolla helteissä, mutta kesää odotellessa... ;)

Eväät 21+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Eväät Tervetuloa mukaan tänne. Ilmeisesti faceryhmä on tosiaan suljettu.

crocus76 Täältä löytyisi tasan sama määrä saavutettuja kiloja lahjoitettavaksi. Lisäksi lihoin ennen raskautta jonkin verran, nekin voisin luovuttaa viimeistään imetysaikana. Nyt olisi jo toinen herkuton päivä ja vielä hyvin menee :) Töihin vaan pitäisi mennä tänään ja siellä aina kaapit notkuu herkkuja, nyt vaan pitäisi pystyä pitämään näpit erossa...

Keltakukka Mulla myös se varaus nykyään, että saattaa yhtä hyvin sektioon mennä. En uskalla luottaa. Onneksi olen edes kerran kokenut hyvin menneen alatiesynnytyksen! Hassuja tuollaiset kommentit, koska itse jotenkin kuvittelin, että alkuperäinen oletus synnytystavasta on alatie ja sitten erikoistilanteissa aletaan miettimään sektiovaihtoehdon mahdollisuutta... hmm, saatoinhan olla väärässäkin :) Eikä siis kyseisen lääkärin ollut tarkoitus ottaa kantaa synnytystapaan millään tavalla, vaan tehdä vain rakenneultra. Enkä muista miten se lause meni sanasta sanaan, mutta terkka ymmärsi siitä, että olisimme keskustelleet sektiosta.
 
Tervetuloa Eväät! Tämän porukan faceryhmä on tosiaan suljettu, mutta ilmeisesti siellä on jotain muita ryhmiä mihin pääsee mukaan.

Meillä mies malttoi eilen tarpeeksi kauan odotella, niin vihdoin tunsi ekan potkun :)

Keltakukka 25 + 5
 
Äh, ihan selkeesti tulee liian vähän käytyä, ku kirjottelin pätkän ja sit en muistanu painaa lähteä-nappulaa ni se tekstihän katos :kieh:

No lähinnä kirjottelin, että kovasti odotan viikon kuluttua alkavaa kesälomaa, sillä pari kuukautta saan lomailla (opettajan etuja) ja sit jäänki suoraan äippikselle :p Töihin palaan kesäkuussa 2015, mut jään suoraan parin kuukauden lomalle ja sit elokuussa pitäis löytää töitä, ku soppari loppuu heinäkuun loppuun. Jospa niitä löytyis, ku rahatilanne varmasti vaatii töihin palaamisen ja uskon, että vuoden kuluttua alkaa tuntua muutenki siltä, et tekis mieli töihin :)

Mä oon nauttinu täysillä näistä viime aikojen hellepäivistä :cool:Pitää vaan muistaa alottaa runsas juominen jo heti aamusta, koska muuten iskee varmasti hirvee turvotus! Veskissä toki saa ravata vähän väliä, mut sehän kertoo siitä, että nesteet kiertää eikä näin ollen pakkaudu turvitukseksi kroppaan. Tossa muutama päivä käytettiin kukkapenkin laittoon ja tulihan siitä kiva! Toki illalla oon suosiolla nostanu kinttuja koholle, mut toistaiseksi oon helteet kestäny. Yöt on ollu niitä tympeitä, ku on hiostuttanu ja siitepölyn takia nokka ollu tukossa, mut muuten ihan ok olo :)
 

Yhteistyössä