Heipä hei ja terveisiä vauvantuoksuisesta kodista! On tässä tekemistä tuon taaperon kanssa mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois
Tulin kertomaan pikaisesti omasta kokemuksestani kun siihen vihdoin sopiva hetki vapautui.
Kävin siis tiistaina neuvolassa jossa tulin sivulauseessa maininneeksi muutama viikko sitten kokemani kämmen- ja jalkakutituksen. Lisäksi olin tuntenut tylppää ylävatsakipua jo jonkin aikaa ja muistin vihdoin mainita siitäkin. Neuvolantäti päätti varmuuden vuoksi tehdä lähetteen maksa- ja sappiarvojen määritykseen ja vihdoin torstaina siellä ehdin käymään. Perjantaina hän sitten soitti ja kertoi ko. arvojen olevan yllättävän korkealla. Oli kuulemma ottanut äitipoliinkin yhteyttä ja sieltä oltiin pyydetty näytille mielellään samana päivänä.
Sinnepä siis läksin, reteästi itsekseni ihan autoillen miehen ja pojan jäädessä kotiin. Lääkärin tutkittua tilanteen hän ilmoitti, että kyllä tämä nyt käynnistetään ettei suurempaa vahinkoa ehdi syntyä. Olin tuossa vaiheessa aika hiljaista naista, olin nimittäin kotiin ilmoittanut kohta varmaan palaavani takaisin kun tuskin tässä mitään hätää on. Heh.
Jäin siis sairaalaan ja minulle kuten monelle muullekin asennettiin ballonki klo 18:00, jota laittaessa myönnän huutaneeni ääneen ja paljon. Teki kipeää ja hurjasti tuli vertakin sen jälkeen. Kaikilla tuskin sattuu samalla tavalla mutta itse en jäänyt kokemusta kaipaamaan. Kapistus oli paikallaan vain 1,5h ja tyhjenikin jo ilmeisesti hommansa hoitaneena. Olin tullessa auki n. 2-3cm ja nyt olin edistynyt 4cm:iin. Seuraavaksi vauvan päähän asennettiin sydänääniä seuraava pinni, ja samalla kalvoihin puhkaistiin reikä.
Tuossa odotellessa mieskin oli saatu paikalle, kun jotenkin ounastelin tilanteen voivan edetä nopeasti. Saimme onneksi oman tarkkailuhuoneen jossa aloimme odotella supistusten ilmaantumista. Asiaa vauhdittaaksemme lenkkeilimme milloin sairaalan ulkopuolella ja milloin käytävillä. Juuri kun kävimme nukkumaan kätilön kehotuksesta, supistukset yllättäen alkoivat. Meni ehkä puoli tuntia, kun sain ähkiä jo ihan kunnolla ääneen. Synnytyssaliin siirryimme muistaakseni puolen yön paikkeilla.
Puuskuttelin aikani ilokaasun voimin mutta kun tunsin kipujen yltyvän tarpeeksi, pyysin jotain vahvempaa. Kätilö päätyi spinaaliin vaikka hiukan epiduraalista haaveilinkin, jälleen tuon etenemisvauhtini takia. Spinaalin laiton jälkeen supistustuntemukset vaimenivat hurjasti, mutta tilalle tuli helvetillinen kutina. Toisaalta, kumman sitä mieluummin ottaisi jos valita pitäisi
Säännölliset supparit merkittiin alkaneeksi klo 01:00 ja ponnistamaan pääsin vihdoin 3:50. Töitä sai tehdä olan takaa ja vauva todella tuntui isommalta kuin esikoinen. Saman päivän painoarvio oli 3900g. Ponnistusvaihe tuntui kestävän ikuisuuden, vaikka homma oli valmis jo 16 minuutin päästä. Ponnistin aluksi puoli-istuvassa asennossa, mutta jossain vaiheessa kätilö kehotti kyljelleen ja kilttinä tyttönä käännyin.
Ponnistamistarpeen rankkuus selvisi kun vauvan pää tuli ulos, hänellä kun oli napanuora kahdesti kaulan ympärillä ja kerran kainaloidenkin alta solmussa. Onneksi tuosta ei ollut suurempaa vaaraa vaikka hurjalta kuulostikin ja voimia meni pienen kylän verran. Itse huipennus kesti kaikkiaan 10h, siis 0-tilanteesta vauva maailmaan. Koitoksesta sain muistoksi yhden tikin jonka olisi kuulemma voinut ehkä jättää laittamattakin, lisäksi pientä nirhaumaa limakalvoilla. Ja hemmetin isot peräpukamat, mutta se oli niin odotettavissa ettei asiasta viitsi edes mainita
Microlax on muuten ihana tuote näin jälkikäteen ajateltuna. Ei tarvitse liikoja ponnistella.
Kirjauduimme siis sisään perjantaina, vauva syntyi lauantain puolella ja kotiin pääsimme maanantai-iltana. Tuona aikana vauvalta ehdittiin seurata verensokeritasoa, happisaturaatiota ja bilirubiinia kun kaikki arvot meinasivat hiukan heitellä. Lopulta poika kuitenkin todettiin kotiutumiskuntoiseksi ahkeran syöttämisen ansiosta ja pääsimme vihdoin pois osastolta. Eikä hetkeäkään liian aikaisin, olin aluksi 4:n hengen huoneessa jossa majaili myös kaksi todella itkuista vauvaa enkä saanut nukuttua hetkeäkään. Valvoin itse asiassa yli 50h putkeen joten olo oli aika tööt kun vihdoin sain kinuttua meille siirron rauhallisempaan 2:n hengen huoneeseen. Näytin melko zombilta tuossa vaiheessa joten se auttoi varmaan asiaa
Kätilöt ja hoitajat olivat Hyvinkäällä muutenkin niin ammattitaitoista porukkaa, että teki mieli antaa ruusu kaikille kun vihdoin pääsimme lähtemään.
Arki kotona on lähtenyt sujumaan mainiosti, esikoinen otti vauvan ihaillen vastaan ja vauva ei turhista kitise. Mitä nyt haluaa seurustella ainoastaan klo 03-05 keskellä yötä joten unta ei ole vieläkään ehtinyt liikoja kertymään. Mutta hormonihuuruissaan sitä pärjää ihmeen vähällä levolla! Vauva on uskomattoman suloinen ja lupsakka kaveri, taitava syömään ja kova nukkumaan. Koville otti koko 9 kuukautta mutta tällä hetkellä olisin valmis vaikka tupla-aikaan jos se vaadittaisiin tähän onnentunteeseen
Onnea minunkin puolestani kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vielä omaa kääröään odottaville! :hug: Kuten omassakin tapauksessani, käärö saattaa tupsahtaa syliin yllättävänkin vikkelällä aikataululla joten älkää vielä manatko lokakuun lähestymistä :flower:
Napsi ja Nuppunen 4vrk :heart: