Heippa kaikki!
Onnea vauvansa saaneille!:heart:
Ja JAKSAMISTA vielä odotteleville!! :hug:
Meille syntyi 2.9, rv 37+3, pieni tytöntyllerö! Mitat olivat kuitenki ihan reilut: 3725g ja 50 cm, pää 36,5cm
Pisteet 10/10/10!
Huomenna pieni rakas täyttää siis jo viikon! Mä oon edelleen ihan ällikällä lyöty ja pillitän täällä päivittäin kuinka ihana toinen on ja mutta myös esikoisen puolesta. 5-vuotias poikani on niin innoissaan ja samalla hämmentynyt uudesta tilanteesta että mun sydämeen oikein koskee kun näkee miten hän käsittelee sitä et äiti ei ookkaan enää kokonaan hänen. Voih mun pientä :'(
Synnytyskertomusta siis;
Heräsin maanantai-tiistai välisenä yönä klo 4.30, ehkä kovaan pissahätään tai ehkä siihen että jalkoväli oli märkä...kipitin vessaan ja pissailin ihan normaalisti ja mietin et tuntuu oudolta, meniköhän lapsivesi? No nousin ylös ja lorahti. Istuin. Nousin toisen kerran ja lorahti enemmän ja nyt näinkin selvästi että jaahas, kyllä meni vesi. Vaaleanpunaista ja kinaista nestettä tuli. Pyyhe jalkojen väliin ja köpöttelin makuuhuoneeseen, mies pomppas heti pystyyn. Huokailin siinä hetken aikaa pala kurkussa ja sain sanottua "nyt ne sit meni...". Mun esikoinen syntyi 36+5 ja oltiin koko viikko jo pohdittu että koska tulee lähtö
Aloin sitten pakkaamaan rauhallisesti kassia valmiiksi ja mies haki auton rapun eteen. Soitin eläkkeellä olevalle isälleni että vois pikkuhiljaa lähteä ajelemaan meille päin, hän oli täällä sitten siihen asti että esikoinen heräs
Istuttiin papan tulon jälkeen vielä hetki keittiön pöydän ääressä ja join 2cl konjakkia
Lähdettiin ajelemaan synnärille (TYKS). Siellä mieskätilö ottaa vastaan ja laittaa käyrille, kello tais olla 6.30 siinä vaiheessa. Olin melkeen tunnin siinä kun heillä oli vuoronvaihto välissä. Ei supistuksia, sykkeet hyvät. Ja osastolle odottelemaan. Pari vuorokautta kuulemma odotellaan että supistukset alkais itellään. Koko päivä sitten odoteltiin ja illansuussa alkoi supistukset olemaan tosi kipeitä, käyrällä makaaminen oli todella tuskaa! Osastolla kuuden maissa illalla menin suihkuun ja olin siellä kuuman suihkun alla kontillaan tunnin verran. Supistukset alkoi olla niin kipeitä ettei ilman äänenkäyttöä siitä selvinnyt, ja pyysin päästä synnytyssaliin kunnen halunnut mennä toisten osastolla odottelevien vieraiden ihmisten kanssa samaan huoneeseen ölisemään. Muutoin olisivatkin pitäneet mut vielä os:lla kunnen ollut kuin 3 cm auki vasta. Pääsin onneksi synnytyssaliin. Jouduin siellä taas käyrälle makoilemaan, ja oli niin kipeetä että, toi makaaminen oli hirveetä! Huh. Osastolla olin keinutellut jumppapallon päällä sen suihkun lisäksi. Käyrältä pääsin takaisin suihkuun, siellä toinen tunti kontillaan, taisin oksentaakin välillä. Papereissa lukee että säännölliset supistukset alkoivat klo 20. Suihkusta tulin pois ja siitä sängyn päälle kontilleen, niin että sängynpääty oli nostettu kokonaan pystyyn, roikuin ja heiluin sitä sängynpäätyä vasten sitten. Tässä vaiheessa kätilöiden vuoro vaihtui ja saimme sen mieskätilön joka oli ottanut meidät vastaan, olin siitä mielissäni, että oli tuttu naama vastassa. Taas piti ottaa sydänkäyrää mutta tämä kätilö ei onneksi pakottanut mua makaamaan vaan sain olla siinä polvillani pystyssä silti. Olin kai auki 6 cm jos muistan. Siinä vaiheessa oli puhetta aqua-rakkuloista ja TENS-laitteesta (jota olin pyytänyt jo aiemminkin mutten halunnutkaan) mutta en halunnut niitä siinä vaiheessa, en itseasiassa halunnut että mua kosketaan ollenkaan. Sisätutkimuksessa selvisi että vauva on vielä liian ylhäällä vaikka mua työnnätti jo ihan hirveesti. Syyksi selvisi avosuinen tarjonta, vauvan takaraivo painoi mun peräpäätä. Mulle tultiin laittamaan akupunktioneulat kipupisteisiin sekä vauvan laskeutumista auttaviin pisteisiin (korvaan, selkään ja alavatsalle, ne teipattiin matalaksi kiinni niin eivät häirinneet yhtään).Olin ilmoittanut että haluan mahdollisimman luonnollisen synnytyksen ilman lääkkeitä, mutta tuon vauvan ylhäällä olon ja mun ponnistustarpeen vuoksi kätilö ehdotti pientä oksitosiinoboostia vielä laskeutumista varten. En ehtinyt vastata kun tuli jo iso supistus. Kätilö katsoi mua ja sanoi että mitä jos kääntyisin kyljelleen ja että mies pitäisi mun ylempää jalkaa ylhäällä ja mä roikkuisin hänen hartioissaan. Käännyin ja kätilö kehoitti ponnistelemaan tuntemusten mukaan. Se tuntuikin melkoisen helpottavalta ja saatiin vauva laskeutumaan ilman oksitosiiniakin. Tässä vaiheessa kätilö poistui hetkeksi ja palasi takaisin purkkapussin ja öljysuihkepullon kanssa
Aloin ponnistamaan tosissaan. Kohdunsuulla oli reunaa vielä jäljelläjoten joka kerta kun ponnistin, kätilö joutui kädellä avittamaan sitä reunaa pois tieltä. Kun pää oli tuloillaan sain koskea ja oli ihan uskomaton tunne! Ihan kuin kuuma keitetty strutsinmuna jalkojen välissä
Pian pää oli kokonaan ulkona ja siitä vähän ajan päästä koko vauva! Vauva oli onneksi kääntynyt oikein päin kanavassa eli tuli takaraivo edellä eikä kasvot niinkuin ensin uhkasi. Pää oli vähän vimpulassa tämän takia mutta tasaantui nopeasti
. Sain lapsen vatsan päälle ja sitten napanuoran leikkaamisen jälkeen rinnalle :heart:. 3 päivää oltiin osastolla ja vauva oli koko tämän ajan ihokontaktissa mun paidan alla (poislukien tietty suihku- ja vessareissut). Paino meinasi olla liian laskusuuntainen niin haluttiin tällä tavalla tehostaa imetystä ja se olikin mun mielestä tosi mukavaa :heart:. Luomuna siis onnistuin, paitsi istukka avitettiin ulos pienellä oksitosiinilla, turvallisempaa kuulemma niin ettei tule ylimääräistä vuotoa, varsinkin uudelleensynnyttäjällä.
1.vaihe 3h8min.
2.vaihe 7min.
3.vaihe 10min.
yht. 3h25min., lapsivesien menosta 18 h 45min.
Että näin! Tuskaista oli mutta jäi kyllä niin hyvä mieli koko tapahtumasta ja se kätilö oli niin varma ja rauhallinen ja ammattitaitoinen että oli itsellä niin turvallinen olo siinä <3
Se on hassua miten nyt on jotenkin ikävä sitä tilannetta ja sairaalaa ja kaikkea.
Lähetettiin tänään sille kätilölle kiitoskortti, pari kuvaa vauvasta ja sellainen purkkapussi
Kiitos jos jaksoitte lukea koko tarinan, on itsellekin ihan terapeuttista kirjoittaa juttu ylös
Mutta nyt, maitoparta kutsuu!
Terv. Miinajohanna ja "Hilma" 6 päivää