No niin, jatketaanpa juttua
Tolkjie, minulla tuollaista samanlaista kipua oli ylävatsalla silloin kun maha rupesi kasvamaan, ja se ilmaantui juuri istuessa. Itsekin ajattelin, että ihan kuin lihas olisi väsynyt/krampissa, ja tuntui siltä, että sitä piti päästä venyttämään. Tulin omalla kohdalla siihen tulokseen, että kyse oli närästyksestä. Neuvolassakin asiasta juttelin lääkärin kanssa, ja hän sanoi sen todennäköisesti johtuvan juuri närästyksestä, miksei myös mahan kasvusta ja siitä että lihas joutuu antamaan periksi. Lääkäri huomautti, että myöhemmässä vaiheessa raskautta tällainen kipu voi viitata raskausmyrkytykseen, joten kannattaa harkita yhteydenottoa neuvolaan, jos asia sinua kovasti huolestuttaa.
Minulla oli neuvola maanantaina. Kaikki edelleen ok, sf-mitta 28 eli juuri käyrällä mennään. Paino oli 100 g vähemmän kuin viime käynnillä, siitä olin kyllä ihmeissäni? Viime kerralla se paino oli nimittäin pompsahtanu niin roimasti ylöspäin, että olin ihan varma että nousua on nytkin. Sillä vaikka olen pyrkinyt keventämään syömistä, niin meillä on käynyt niin paljon vieraita että on tullut syötyä aika hyvin, myös herkkuja.. Ja jäätelö näin kesällä menee, sitä en itseltäni helteillä edes kovin yritä kieltää. En tiedä sitten, oliko viime käynnillä muka niin paljon turvotusta, että se olisi vaikuttanut, sillä kyllä sitä turvotusta on vähän nytkin. No, ihan kiva yllärihän tuo oli, aika ihmeellistä vain että mulla on tässä raskauden aikana ollut kaksi ihan selvää "massakautta", eli painoa on tullut reilusti lisää, ja sitten se nousu on taas tasoittunut tai tyssännyt kokonaan. Toivon, että lisäkiloja tulisi enää muutama tässä loppuraskaudessa.
Supistuksista, kun sellaisia ei ole koskaan ollut, en tiedä millaisia ne ovat. Meneekö maha aina ihan kovaksi/pinkeäksi supistuksen aikana? Esim. äsken kun olin koiran kanssa lenkillä, alkoi yhtäkkiä alaselkään ja mahaan koskea, ja tätä kesti jonkin aikaa, mutta ei maha minusta ollut sen kovempi kuin normaalistikaan. Mietin vain, että josko se ois ollut supistus?
Nämä helteet kyllä rajoittaa liikkumista ja kotona touhuamista, sen vuoksi nukkumaan meno venyy näin pitkälle yöhön ja ilmeisesti pitäisi nousta aamulla aikaisin, että jaksaisi jotain tehdä. Päivällä ei voi kuin vain olla, paikallaan olokin hikoiluttaa. Mutta kuten RauRau kirjoitti, kohta nämä ovat ohi, ei passaa nyt valittaa.. Täytyy yrittää nauttia myös siitä tekemättömyydestä, vaikka vaikeaahan se on kun edelleen remontin jäljiltä olisi kaikkea pientä tehtävää ja tavaraoita on purkamatta. Turvotusta on välillä mutta ei pahasti, yritän juoda paljon ja syön myös ananasta yms. hedelmiä, josko ne vähän poistaisivat nesteitä. Pohkeet ja pakarat ovat todella väsyneet ja kipuilevat välillä, pitäisi venytellä ja hieroa niitä pallon ja rullan kanssa, mutta en saa sitäkään aikaiseksi, kun tämän mahan kanssa kaikki tuntuu niin vaivalloiselta.
Hispula ja LL 31+3