Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Tänään meinas iskeä migreeni, mutta sain onneksi niskat jotenkuten kuntoon ja pääsin säikähdyksellä. Ilmeisesti viime yönä vetänyt niskat niin jumiin, että iski sitten päähän. Onneksi huomenna on vapaapäivä. Sitten pitäisi vielä kärvistellä ne kolme päivää ennen seuraavaa vapaapäivää ja vihdoin sitä THE ultraa :) Mulla on ihan poikaolo, joten saa nähdä, kumpiko sieltä sitten vilkuttelee. Toivottavasti kaikki on hyvin..
Mulla sama, ihan puskista iski niin kamala särky, että oli pakko lähteä töistä kesken pois. Ja mulla ei ole edes migreeniä, ihan tavallista niskajumipäänsärkyä vaan. Mutta en tiedä mistä niskat meni jumiin, kun en mielestäni ole mitään erikoista tehnyt! Loppupäivä menikin sitten lepäillessä ja niskaa venytellessä ja jumpatessa. Mies hieroi kans vähän aikaa. Kaksi 1 g Panadolia oli pakko ottaa tänään ja varmaan joudun vielä ottaan yöksi kolmannen kun ei särky vieläkään ole täysin pois. Vaikka mielellään en nyt lääkkeitä ota yhtään enempää kuin on tarvis.

Np-ultrassa ei sitten muuten vielä sukupuoli näy, jos odottelit nyt jo näkeväsi kuka sieltä vilkuttelee. :) Toivottavasti kaikki on hienosti.
 
Huomenta!

Pikaisesti tulin kyselemään teiltä muilta, että meniköhän tämä mulla nyt ihan oikein: Eli jouduin pomolle raskauden paljastamaan, kun np-ultra tuli aamuvuoron aikaan klo 12 (+täällä matkan reilu tunti suuntaansa, eli töistä joutuisin lähtemään 10:30-11). Pomo oli innoissaan ja onnitteli ja tuumasi että ei siinä sitten mitään, tottakai menet. Mutta. Pyysi pitämään joko palkattoman tai lomapäivän?! Ja kun menin vähän hämilleni niin palkattomaan suostuin, mutta aloin miettiä että ei kai olisi pitänyt? Kun eikö näihin saa osallistua ihan työajalla, jos ei muuten ole mahdollista. Ja mä yritin aikaa vaihtaa vapaapäivälle, mutta ei ollut mahdollista. Eli huijattiinko mua jotenkin? Pomo joutuu sijaisen palkkaamaan, olisi joutunut vaikka aamupäivälläkin lähtisin, kun ei töitä ehdi tehdä muutamassa tunnissa kuormittamatta muita kohtuuttomasti. Kvtes kyseessä jos jollain kokemusta vastaavasta, kiitos jo etukäteen :)

Ja koska omalla navalla mennään näköjään niin tänään vien labraan kontrollipissakokeen sen tulehduksen jäljiltä ja poksis 10+0, enää 30 viikkoa jäljellä. Oireet tosin katosivat kuin seinään joten pelkään olevani ensimmäinen joka saa huonot uutiset sitten ultrassa... Pessimisti ei pety.
 
Tuzzi Sua yritetään sumuttaa oikein urakalla! Tasan et joudu käyttämään lomapäiviä tai palkatonta raskauteen liittyviin lääkäri/neuvolakäynteihin, vaan ne tapahtuu ihan normaalisti työajalla ilman kummempia sanktioita. Ota asia uudestaan puheeksi pomon kanssa, mun ymmärtääkseni tuo ei ole edes tessistä riippuvainen asia vaan ihan samalla viivalla ollaan kaikki. Mä vielä kahlaan sulle jonkin linkin jahka ehdin.

-palsta oma ay-tantta Napsi-
 
Napsi kiitos pikaisesta vastauksesta, tälläinen kuva mullakin on. En siis vain kuvittele/toivo :) Sinänsä jännä kun pomo itse nainen ja viiden lapsen äiti, että sitten kehtaa.. No, sitähän kaivelee raha, kun joutuu sen sijaisen ottamaan joka tapauksessa, nyt ei vaan saa kuluja sitten miinustettua mun palkattomuudesta. Hoh, nyt alkoi ärsyttämään kyllä.
 
Tuzzi: yksi työkaveri edellisessä kunnassa, jossa olin töissä, joutui menemään omalla ajalla. Kvtesin piirissä. Hän otti yhteyttä ammattiliittoon, jonka lakimies sanoi, että on luvallista tulkita lakia myös niin, että työaikaliukumaa käytetään raskauden takia tuleviin terveydellisiin tarkastuksiin. Eli että täytyy sit myöhemmin tai etukäteen tehdä ne tunnit "sisään".

Onneksi vaihdoin kuntaa, ja mun nykyisessä työnantajakunnassa lakia tulkitaan niin, että jos ei ole mahdollista työajan ulkopuolella, niin sitten palkallisella työajalla saa tarkastuksissa käydä. Kandee siis tarkistaa vielä esim. just ammattiliiton lakimieheltä. Toi on kyllä mun mielestä epäreilua, että lakia saa tulkita useilla tavoilla.
 
Tuzzi, Dodiin (nuhaa pukkaa),

Löytyy yleisestä työsopimuslaista (eli siitä minkä yli mikään tes ei voi kävellä):

FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 26.1.2001/55

Kurkkaa luvusta 4 pykälä 8, tässä se vielä kopsattuna:

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Ja kun harvemmin nuo neuvolat ja ultrat palvelee virka-ajan ulkopuolella, ne ovat sitten automaattisesti korvattavia. Toivottavasti pomo tajuaa tämän ilman vääntöä :)
 
Onpa kyllä järkkyä jos on sallittua tulkita lakia miten kukakin sattuu haluamaan :/ Tuohan laittaa meidät odottajatkin ihan eriarvoiseen asemaan. Itse kun vielä kävin töissä, työaika oli 8-16 eikä ollut puhettakaan, että käynnit olisi pitänyt hoitaa omalla ajalla. Miten sitten lienee, jos on työssä missä on arkivapaita? Velvoitetaanko käynnit hoitamaan silloin vapaapäivinä? Tosin mistäs sitä tietää löytyykö vapaita aikoja juuri silloin joten saattaa olla, että kuitenkin joutuu menemään työaikana.
 
Tervetuloa Syyslauma ja hih hih, naurattaa kun muillakin oli sellainen olo ettei ole mammapalstatyyppiä... minäkin olin ihan varma kun vauvaa alettiin yrittää että en sitten varmana sorru "haaskaamaan aikaani" millään mammapalstalla niin kuin viimeksi koska nyt kaikki ei ole uutta kuten silloin ensimmäisellä kerralla. Vaan täälläpäs olen keikkunut aktiivisena alusta asti ;-)
 
Nt-ultraan tuli tänään aika. Tosi nopeesti tuli kun olin vasta keskiviikkona neuvolassa :) Ultra on tasan kolmen viikon päästä eli 21.3, hui jännittää. Ensi viikolla käyn verikokeissa.

muhvi ja pätkis 9+4 :heart:
 
Mä kanssa puhuin esimiehelle, että ensviikolla on ultra ja lääkäriaika. Ultra on onneksi vapaapäivällä, joten en joudu sen kanssa vääntämään kättä. Lääkäriin joudun lähteä tuntia ennen työajan loppumista. Esimiespä tuumasi, että sitten teen joku päivä sen tunnin sisään "ellei se ole sellainen käynti, mistä saat todistuksen". Olin vähän hämilläni, kun oon täältäkin lukenut, että pitäis kyllä olla ihan työaikaa. Täytyy vielä ensviikolla pomolle sanoa asiasta ja jos ei muuta, niin kysyä liitolta mustaa valkoisella.

Meillä ei kuulemma saa ottaa kesälomia kuin tietty määrä viikkoja peräkkäin. Toivottavasti mun kohdalla on sitten eri tilanne, kun pitäis saada kaikki lomat käytettyä ennen äippäloman alkua. Jos ei muuta, niin käännympä sitten siinäkin asiassa liiton puoleen ja kysyn, onko työnantajalla lupa pilkkoa lomaviikkoja.

Ärsyttävää, kun kaikesta pitää vääntää. Mutta on muutenkin vähän semmonen työpaikka, että jos oot saikulla, niin aina pitää lähteä työterveyteen (myös mm. ripulissa, noroviruksessa..) eikä saada sitä esimiehen antamaa 3vrk vapaata milloinkaan. Ja jos sairastuu pidemmäksi aikaa, niin sen sitten kärsii nahoissaan; kummasti listalta löytyy sen jälkeen esim. yhden päivän vapailla 7-9 päivän putkia ja niin edelleen.

Ultrasta vielä; kiitos Kaisa-Tuulikki. Olin olettanut, että se näkyy jo siinä, kun kerran ne mahdolliset härpäkkeet on jo, mikäli ovat tullakseen. Mua ei niinkään se sukupuoli kiinnosta, mutta mies haluaa tietää. Mulla on "valitettavasti" ihan poikaolo, vaikka tyttöä sitä kai tietenkin itse toivoisi ;)
 
Työpaikoista, toivoisin todella olevani palkkatyössä.. Yrittäjänä ei toivoakaan sairaslomapäivistä, toki keskellä päivää pääsee ultraan tms. Mutta se on omista töistä pois (eikä palkka juokse)

Ultraan 2tuntia!! Apua ko jännittää :) olisikohan muuten 3D ultralla tai jos olisi oikein tarkat laitteet, mahdollista nähdä jo jos poikaa odottelee ? Mietin vain.. meidän pikku sairaalassa välineet ajalta 1ja 2.... :whistle:

Joku muukin uskoi jo liikettä tunteneensa, mulla muljuu tuolla alavatsalla välillä kun rauhoitun selinmakuulle kyllä tää on niin samanlaista ko aiemmin kokemani vauvan liikkeet, että pienoinen sielä itsestään ilmoittelee! Ei siis taideta saada nytkään rauhallista pötköttelijää, meillä vauvat aina olleet liikkuvaisia ja temperamenttisia. :D

Viikonpäästä pako arjesta ja laivalle sekä konserttiin :)
 
Jes, mulleki tuli eilen kutsu ultraan! Se olis kahden viikon päästä. Eiköhän tää aika mee taas äkkiä. Alussa aika tuntui matelevan, mutta nyt joka viikko yllättyy, että hei näin pitkällä jo mennään ja kauan odotettu maaliskuu lähestyy vain!

Täällä on pahoinvointi helpottanut! Ihanaa ihanaa ihanaa... Vaikka kokoajan jännitän, millon tulee takas. No, jospa se pahin olis takana! Viime viikko tosiaan oli ihan kamalaa päivä kerrallaan kärsimistä. Ja siis edelleen on pientä pahoinvointia, mutta en osaa kunnolla sitä noteerata viime viikon jälkeen. :D Ei sentään ole joka käännöksestä ja syömisestä oksennus nousemassa kurkkuun.

Onpa ikävää, kun esimiehet suhtautuvat noin! Luulisi tosiaankin, että automaattisesti menisi tuollaiset työaikaan. Ärsyttää lähteä sit vääntämään niitä asioita. Mulla opiskelijana on kyllä siinä mielessä helppoa, että voin tulla ja mennä miten vaan. Opintotukea ne ei ala nipistämään sen takia. ;) Mutta se onkin sitten aika säälittävä summa, mitä saan opintotukea. :D

10+4
 
Helou. Täällä kuhina käy. Ja minä en myöskään ole vielä päässyt ultraan. Eipä mitää silti, koska eilen sain sydänäänet hienosti kuulumaan. Hiuke innostuin. Melkein tunti siihen meni ja välis pidin pienen breikin, jollon melkein luovutin. Sit katoin youtubesta amerikkalaisia klippejä, kun siel mammat ultras itseään ja sain hyviä vinkkejä. Pitää painaa ja liikutella erittäin vähän. Ja sitä ultralaitteen päätä vaan suunnata eri asentoihin, muttei liikuttaa ylös tai alas tai sivulle. Olenko sekava, ehkä :D Mut aikaa siihen meni.

Aroon, kato säki niit klippejä. Voin myös linkittää sen kotikoneelta jos joku haluaa.

Ne neuvolan ja lääkäreiden laitteet on ainakin 10krt vahvempia ja voimakkaampia kuin kotidoppleri, et jos pelkää niiden vaikutuksia sikiöön, on parempi nekin jättää väliin sitten neuvolassa. Mä en oo saanut mistään vastausta tai perustelua miksei voisi kotidoppleroida. Varsinkin jos se on se 3-4krt vkoon. Viimeisin yksityisenpuolen erikoislääkäri totesi samalla kun ultras mua, ettei sillä ole muuta haittaa kuin odottavan äidin stressin nostaminen. Jos ei mitään siis löydä. Ja kun kaikki ei löydä kun harva meistä on ammattilainen asian suhteen, puhumattakaan et siihen vaikuttaa niin moni asia...

Tuzzi, et oo ainoo oireeton. Mä oon kans, mitä ny valkovuotoa tulee mut muuten liian hyvä olo ollakseen totta. Onneks ne sydänäänet sai uskomaan et kaikki on jhees. Kyl kovaa se pumputti. Lähetin äänileikettäki jo tulevil mummuille kuunneltavaksi :)

t.Emeli 10+6
 
Piiiiiitkästä aikaa täällä. Tai lukenut olen minäkin, mutta jotenkin ei ole jaksanut kirjoittaa. Väsymys on sitä luokkaa, että en tajua! En muista että edellisissä raskauksissa olisi ollut tällaista. Juuri heräilin kolmen tunnin päikkäreiltä ja olo on ihan tööt :-( Pahoinvointikin on seurana ja pari kertaa hajut on saaneet oksentamaan.

Neuvolassa kävin ekan kerran alkuviikosta ja kaikki ok. Verenpaine hieman matala, joka sit syynä siihen että pyörryttää. Hemoglobiini oli vielä tammikuussa 154 kun kävin verta luovuttamassa, mutta nyt 133. Kahdessa aiemmassa raskaudessa en joutunut rautaa syömään ja toivottavasti en nytkään.

Äitiyspakkaus ei kaikin osin miellyttänyt, mutta sen meinaan ottaa. Mitään vauvatavaroita en ole säästänyt, joten ihan siksikin. Vain pinnasänky tallessa. Itse olin vahvasti sitä mieltä, että 2 lasta riittää mutta mies ei. Hän on ikuinen vauvakuumeilija ;-)

Ens viikolla pitäisi käydä verikokeessa ja sitten varata ultra-aika. Neuvolan mukaan viikkoja on nyt 10+1 ja voipi olla etteivät muuta laskettua aikaa. Viikko pitäis siirtyä että siihen tekevät muutoksia. Joten mennään nyt ton mukaan ultraan saakka.

SuSette82 ja 10+1
 
Tulen vain sen verran kirjoittelemaan, että onko joku miettinyt maaliskuun ketjun perustamista (vai onko siihen tarvetta)? Voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi päivittelijäksi, olen koneella suunnilleen 24/7 joten ehdin hyvin päivitellä vaikka monta kertaa päivässä :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Emeli- ja *emppu*
Nt-ultrasta juuri tulleena! Mulla ultrattiin ensin vatsan päältä ja sieltä pieni vilkutteli, mutta jostain syystä näkyvyys oli heikko. Kätilö ei saanut kunnolla mittoja, mutta kuulemma kaikki oli kunnossa kun ehdin jo huolestua. Sanoi, että luultavasti taaksepäin kallistunut kohtu oli syynä siihen kun on muuten hoikka ja alakautta sitten saatiinkin kaikki tarvittavat mitat. Niskaturvotus normaali 1.5 mm ja pituus 5.4 cm vastasi viikkoja.

Nyt vaan pitää viikon verran odotella vielä seerumin tuloksia kun ne yhdistetään niskaturvotukseen niin saa lopullisen tuloksen. Toivoin vähän, että sen olisi saanut jo nyt kun verikokeesta on kuitenkin yli kaks viikkoa, mutta kuulemma jossain bittiavaruudessa nämä kaksi lukua yhdistetään ja saadaan lopullinen tulos.

Meillä oli kyllä tosi kiva kätilö ja ihanasti puhui vauvasta samalla kun ultrasi. Nähtiin kädet, jalat, sormet ja varpaat ja tosiaan saatiin pällistellä niitä kauankin kun oli hankaluuksia noiden mittojen kanssa. Napanuorakin nähtiin ja kätilö sanoi, että siellä se Tarzan roikkuu liaanissa (napanuora näkyi naaman edessä ja vauva ikäänkuin roikkui siinä) :heart:

Anteeksi kaikki tämä omanapaisuus, mutta on vaan niin onnellinen olo. Huomenna ajateltiin kertoa mun vanhemmille ja miehen vanhemmille heti kun päästään kasvotusten paikan päälle kun asuvat kauempana.

Aniko + pomppi (vai Tarzan ;)) 12+0
 
Heippa

Marjavatta75/39v./2./Tyks

Taustailija ilmottautuu ketjuun. Olen lukenut maratoonina viestit alusta saakka ja n. viimiset viisi sivua ajan tasalla ollen. Minulla on 5v. poika ennestään ja olemme yrittäneet muutaman vuoden pikkukakkosta. Lähdimme lapsettomuushoidon pariin ja iästäni ym. johtuen ( mm. endometrioosikappale vas. munasarjassa) meille suositeltiin suoraan koeputkihedelmöitystä.

Tarinani: (Pahoittelut ensimmäisen kerran omanapaisuudesta) ;)

Munasoluja poimittiin onnistuneesti ja marraskuun 2013 alussa istutettiin ensimmäinen tuorealkio..., joka kuitenkin ei onnistunut ja vuoto/menkat alkoi kolme päivää ennen etelänlomaamme 15.12. Olin pettynyt :( Vauvanalku ei ollut mukana matkassa, niisk. Vietimme joulun ja uudenvuoden etelässä. Sain toipua rauhassa kahden viikon lomalla. Osasin, jopa nauttia lomasta, koska olinhan tietoinen hoitojen onnistumisprosentin pienuudesta (varsinkin ikäni huomioiden) ja olin koko ajan asennoitunut niin, ettei se välttämättä niin helposti käy...

No, sitten tapahtui ihme, joksi sitä itse kutsun ;) Menkkoja ei kuulunut tammikuussa... Itse luulin sen johtuvan em. tapahtumista ym. hormoonihoidoista. Minulle oli sovittu 3.2. uusi käynti lapsettomuuspolille, johon en päässyt Noroviruksen sairastettuani. Uusi aika oli 12.2., johon mennessä menkat eivät olleet vieläkään alkaneet :) Edellisiltana testasin: Raskaana 3+. Olin ihan, että "Mitä?! :) :D"

Menin seuraavana päivänä lääkäriin ja nämä (paikalla myös hoitaja ja opiskelija), että "Jaaha, tulit pakastealkion siirtoa suunnittelemaan"., johon minä, että " En ole nyt sitten oikein varma ;) Plussasin eilen ja viime menkat olivat 15.12.!" No, ultrasivat.... "Kyllä täällä jotain näkyy...tuossa on ruskuaispussi... Pitäisi vielä alkio löytää..." #ZOOoom...# "Joo, kyllä täällä näyttäisi olevan ihan oikea vauvanalku ja oikeassa paikassa. Syke löytyy."

Varattiin uusi aika varoiksi kahden viikon päähän. 26.2. kävin miehen kanssa. Ultrasivat; "Koko vastaa viikkoja 8+2 ja vahva syke. Onneksi olkoon". Antoivat Äitiyskortin ? (Huom! Äitiys isolla).

Onnellinen Marjavatta75 + Pikkukakkonen 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko ja Fritang
Tervetuloa uusille! :)

Marjavatta75: onpa onnellinen tarina sulla, onnea :flower: Milloin sulla on sitten ihan virallinen laskettuaika nyt? :)

Pakko sanoa, että tuo "vaginakakun" kuva, kun tulen kaks plussan sivuille, saa mut aina voimaan vähän huonosti :D en tiedä mikä siinä on, ei mua verikään kauhistuta, mutta tuo on jotenkin.. liian erikoinen :D
 
Heipat täältäkin! Ihana kun täällä on aktiivisia kirjottelijoita, käyn pitkin päivää kurkkimassa kun muuta ei oo kauheen pahoinvoinnin takia jaksanu. Olin pari viikkoa saikullakin kun ei pystyny olee pystyssä. Oksenteluun ei tarvinnu ryhtyä vaikka ei sekään kaukana oo ollu, karmeeta yökkimistä vähän väliä... Joten tsemppiä kaikille kärsiville! Itellä alkaa näköjään helpottaa, enää aamut on aika pahoja. Sain vielä jonku mahapöpön lisäks ja nyt vielä flunssan ja esikoinenkin sairastellu kovasti, vuorotellen flunssaa ja mahatautia. Kunnon kärsimyslista.

Iloisiakin uutisia eli eilen oli ultra ja kaikki oli tosi hienosti, onneks! Kyllä helpotti, aika synkkiä hetkiä ollu täs välillä kun tullu mieleen et kuitenki ihan turhaan kärsii näin kauheesta olosta monta viikkoa... Mahan päältä ultrattiin ja tosi hyvin näkyi ja kyllä meillä on vilkas vauva! Hurjasti pyöri ja liikuskeli ja lopuks nukahti <3 Piti sitten kotona vielä vähän itkeä tihrustaa kun kattelin kuvia. Sain 6 kuvaa mukaan! Viikot täsmäs ihan hyvin eli samassa lasketussa ajassa pysytään.

Mites muilla on masut kasvanu? Mulla näkyy jo iso kumpu, maharöllökin noussu ja pyöristyny. Ei paljo peitellä mut töissäkin uskaltaa jo kertoa. Läheisimmille sukulaisille kerrottiin pari viikkoa sitten, samoin esikoiselle. Meiltä on uutista ootettu jo vuosia, joten kaikki oli enemmän kun onnellisia. Esikoinen oli vähän miettiväisellä kannalla, vaikka sisarusta on toivonut jo pitkään. Eilisiä ultrakuvia halusi katella useempaan kertaan :)

Äitiyspakkausta kattelin kans ja tykkään kovasti. En tiiä mitä tekis kun vaatetta on riittävästi ja esikoiselta haalari ja makuupussi tallessa, ei tarttis kahta... Onneks on aikaa pohtia. Meidän ei tartte ostaa muuta kun kantokassi vaunuihin, muut saadaan siskolta. Asutaan kerrostalossa kolmannessa kerroksessa, joten kantokassissa kulkee pieni näppärästi. Haluisin kyl uudet vaunut, entiset on käytetyt mut kelvolliset eli tuskin hankitaan.

Oho tulipa vuodatus :D Ai niin tosta vaginakakusta, piti oikeen kattoo mikä tää nyt oli ja joo...aika groteskia. Enpä taida itelle mokomaa haluta :D

Terkuin Oktonautti ja pieni pyöriäinen rv 12+4
 
Ah ihana netposti! Huslab oli lähettänyt tunnin sisällä kättäriltä lähdöstä netpostiin kirjeen, jossa todettiin, että seulontakoe on normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu. Nyt kyllä kiittää netpostia, kirje olisi ehkä tullut vasta tiistaina. Ja nopeaa toimintaa myös ultran jälkeen, ei se nt:n ja verikokeen tulosten yhdistäminen bittiavaruudessa niin kauaa vienytkään =)

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Marraskuisetkin ovat jo aloittaneet kirjoittamisen! Me ollaan huikean pitkällä. :)

Tervetuloa uusille, tänne mahtuu varmasti kaikki mukaan!

Postissa tuli kutsu nt-ultraan 19.3. Yritin muuttaa sitä, niin ei ollu yhtään vapaata aikaa samalle tai edelliselle viikolle, sillon neuvolan mukaan 13+2 ja ekan ultran mukaan 12+6. No, yritän sitten järkätä työt niin, että pääsen tuolloin. Verikokeissa kävin jo ja ottivatkin 8 putkiloa.

Ensi viikko lomaa, jippii!
Vuuti 10+2
 
Mattimyöhäinen ilmoittautuu! Olen seurannut teidän keskustelua alusta saakka ja alkaa olla ihan syyllinen olo kun en itse jaa teille mitään, joten pakko oli rekisteröityä :)

LA 22.9.2014

Hispula/30/1./Oys

Puhelimella minäkin olen täällä, joten muokkauksia en saa tehtyä.

Vähän taustaa meidän tilanteesta, yhdessä ollaan oltu jo teini-iästä saakka, ehkäisy jätettiin viime kesänä pois. Sen kummemmin ei lasta yritetty ja kun lähipiiristä tiedän, miten vaikeaa se voi olla ja mitä kaikkea voi sattua, emme halunneet odottaa liikoja. Ihana yllätyshän tämä siis oli :)

Tällä hetkellä vain muutama ihminen tietää, kohta julkistetaan kaikille kun ultra on noin kahden viikon kuluttua. Olen suht hoikka, mutta lihaksikas, maha näkyy omaan silmään jo selvästi kun turvotus on aivan järkyttävä. Housut kiristää jo.. Tämä on ensimmäinen viikko kun olo on ollut hyvä ja suht energinen, aikaisempina viikkoina on vaivana ollu järkyttävä ja lamaannuttava väsymys, mahan kipuilu, närästys, röyhtäily, ilmavaivat... On ollut ihana viikko kun on jaksanut vähän harrastaa ja tehdä muutakin kuin nukkua! Ruokahalua on vaikka muille jakaa ja yllättäen vaaleat hiilarit, joita yleensä vältän, maistuisivat parhaiten. Nyt kun olo on parempi, olen jaksanut taistella myös himoja vastaan ja syöminen on taas menossa normaaliin suuntaan.

Lisäjuonteensa tähän raskauteen tuo minulla oleva haavainen paksusuolentulehdus, joka on krooninen tauti ja johon syön lääkkeitä jatkuvasti. Onneksi lääkkeet eivät ole sikiölle haitallisia, ja tauti on minulla todella rauhallinen, ainoastaan pitkittynyt stressi laukaisee oireet. Mutta raskaus voi vaikuttaa myös, kunhan lääkärin juttusille pääsen niin arvoidaan joudunko äippäpolin seurantaan. Olen pärjännyt sairauden kanssa hyvin, toivottavasti tilanne ei nyt muutu.

Verikokeissa kävin jo ja selvisi että olen RhD -negatiivinen. Vastaukset siis luin netistä. Tiedän että ongelmia ei varsinkaan ensimmäisessä raskaudessa välttämättä tule mutta mukavampaa ois olla positiivinen.. No, tästäkin varmaan jutellaan enemmän lääkärin kanssa.

Tähän loppuun vielä KIITOS teille aktiivikirjoittajille, juttuja on mukava lukea, itselle kun kaikki on uutta ja ihmeellistä niin vertaistuki on tärkeää :)

Hispula ja LL 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun täällä on menossa taustalla luuraajien esiinmarssi, niin pakkohan se on minunkin tulla esille :) Alusta asti olen lukenut ketjua, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä... Mutta tässä sitä ollaan:

merivellamo/la 25.9./36/4.

Niiih, ne kuuluisat tekosyyt... On jotenkin ollut epäuskoinen olo koko raskauden suhteen ja olen jäänyt odottamaan todisteita alivuokralaisen olemassaolosta. Raskausoireita on periaatteessa ihan niinkuin aiemmissakin raskauksissa, mutten tiedä miksi on niin vaikea tällä kertaa luottaa. Ollaan kyllä jo suunniteltu ja haaveiltu vaikka mitä, mutta lisään aina keskustelun loppuun miestä jo hiljalleen ärsyttävän "jos siellä nyt edes on ketään" -kommentin.

Neuvolassa kävin 8+0 ja verikokeissa 10+0. Nt-ultra on 17.3.

Taustoista sen verran, että ilman ehkäisyä ehdittiin olla n. 1,5v, tosin sinä aikana ollaan oltu eri paikkakunnilla ja jopa eri maissa, joten ei maailman parhaat olot raskautumiselle. Kyseessä uusperhesirkus, eka yhteinen lapsi, yhteensä viides (mulla siis 3, miehellä 1).

Hispula Mulla myös koliitti ja lääkitys, mukavaa, että osui samaan pinoon kohtalotoveri :)

Tää nyt oli omaa napaa, menee esittelyn piikkiin.

merivellamo 10+2
 

Yhteistyössä