Syyskuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Eemi
  • Ensimmäinen viesti
Lalla
Kaksplus on minusta ihan tyylikäs alansa lehdeksi, mutta siinä on tosi paljon juttua vähän isommista lapsista, leikki-ikäisistä siis. Odotus- ja vauvavaihe on sivuutettu nopeammin, vaikka toki joka lehdestä vähän noitakin asioita löytyy. Vauva-lehdessä taas on selkeästi enemmän odotusta ja vauvoja ja siinä ei varmaan leikki-ikäisten vanhemmille hupia olekaan. Mulle tulee tällä hetkellä molemmat.
 
ellinoora77
huomenta!

onpas me tiputtu jo alas... nyt hopihopi kuulumisia päivittelemään!

voi lallaa, onpas siellä fiilikset matalalla, mitä en ihmettele yhtään tuon sun pahoinvoinninkin takia! raskausaikana pitää olla itsekkäämpi kuin koskaan milloinkaan muuten, pitää tehdä JUST vain sitä, mikä tekee itselle edes vähän paremman olon! ei saa yhtään vertailla itseään muihin, kaikki kokee raskauden ja äitiyden jne. ihan omalla tavallaan. eikä niitä täydellisiä odottajia/äitejä ole olemassakaan... se on ihan höpöä!

just viime tai sitä edellisessä kaks'plussassa oli, mistä kaikista asioista äidit tuntee kateutta ja musta se oli ihan huippuhelpottavaa, että KAIKKI ajattelee, että tuo toinen on parempi/reippaampi/kärsivällisempi/luovempi/jaksavampi äiti! jokainen on just paras omalle lapselleen, jos nyt ei ole muuten asiat pielessä. se on ihan varmaa, eikä mitään oikeita tai vääriä tapoja ole odottaa tai olla äiti.

ihan hirveästi tsemppiä ja jaksamista kurjaan oloon, ajatelkaa miten onnekkaita kuitenkin ollaan kun saadaan edes mahdollisuus kokeilla tätä äitinä olemista! on se vaan huippua vaikka välillä itkettää, raivostuttaa ja masentaa ihan kympillä kaikki!

mulla on pahoinvointi täysin ohi, oli ihana viikonloppu kun jaksoin tehdäkin jotain, enkä vain maata sohvalla ja ökläillä! mulla oli TOSI pitkästä aikaa edes vähän energiaa, siivosin, vaihdoin kukkamullat jne. vielä käytiin pojan kanssa talviriehassa. lisäksi jaksoin vielä tositosi pitkästä aikaa viettää laatuaikaa myös miehen kanssa, kun oon melkein joka ilta painunut pojan kanssa yhtäaikaa nukkumaan. tosi piristävää pitkästä aikaa, tuntuu että tammikuusta asti ollut ihan unessa!

palaillaan myöhemmin, nyt hommiin!

ellinoora 13+0

 
Sasa_sofia
Noh nostellaan hieman !!!

Täällä on kauheat lonkkakivut. Siis onko nää nyt niitä liitoskipuja vai ei, mutta tuntuu että lonkat murtuu..Ja hitisi miten mun maha on paisunut, huomasin eilen saunassa ja mieskin sanoi samaa..Sanoin kyllä että ei tämä vielä voi olla vauva mahaa, mutta kun tunnustelen selälläni mahanpohjaa, niin siellä todellakin on joku kovempi kohta. tiedä nyt sitten mikä lie..

Viikon loppu meni hienosti ei edes nukuttanut kuten tavallisesti, mutta tänä aamuna se taas alkoi. voi että miten voi olla väsy olo ja maha ihan kuralla..Onneksi ei ole vielä oksettanut..Näinköhän on että kun muilla loppuu oireet niin minulla sitten ne vasta alkavat..

Ultra olisi perjantaina...huih miten sinne asti jaksaa odottaa *huoh*
Mutta nyt on pakko mennä purkamaan toi kauhea tiskivuori taas..
Pysytääns koossa..

Sasa_sofia
 
Eemi
Lalla, 29+31, la 25.8., esikoinen, TYKS
Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
bambu86 22+32, la 1.9 esikoinen
Ellen83, 26+32, la 2.9., esikoinen, NKL
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
kata76, 32+31, la 3.9., toinen (poika 08/07), TYKS,ultra 16.2.
Odottaja, 36+38, la 5.9.,esikoinen, NKL , ultra 19.2.
Eemi, 24+24, la 5.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.4.
Utelias pahalainen, 30+31, la 8.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.2.
Ellinoora77, 31+31, la 14.9, toinen (poika 07/06), KOS
Monik, 21+22, la 22.9., esikoinen
Sasa_sofia, 34 + 32, la 23.9, viides,SEKS
Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Tilli, la 24.9, esikoinen, TYKS, ultra 12.3


Heip, päivittelin listaan oman rakenneultra-aikani, kun sen kerran sain. :) Se on siis 20+2, eli ei mullakaan ihan aikaisin mahdollinen aika.

Tänään kuunneltiin ekan kerran dopplerilla sydänäänet, ja oli ne kyllä tooosi ihana kuulla. Huomenna työpaikkalääkärille häntäluun takia, kun se ei vieläkään ole parantunut... Eikä varmaan paranekaan. :( Ikävää sinänsä, kun Panadolia joutuu koko ajan syömään, enkä sitten tiedä jos kipu vain jatkuu, kuinka infernaalinen se mahtaa loppuraskaudesta - ja synnytyksessä! - olla.

Tulipa kovasti tekstiä... Niin, tuo Vauva-lehti. Mä tilasin siitä sen edellisen numeron näytenumerona, ja se oli musta ihan ok. Tilaushinta vain on siinä aika kova, niin olen miettinyt, kannattaako tilata. Kaksplus tosiaan on minusta enemmän perhelehti, eli enempi juttuja isommista lapsista - hyvä lehti kyllä, mutta kun ei ole lapsia ennestään, niin en saa siitä niin paljoa irti.

Ja Tilli, perun puheeni siitä perhevalmennuksesta. Nyt meillekin kerrottiin siitä, ja niitä käyntejä olisi se 4 kpl 21.4. alkaen viikottain. Muutama kerta vaikutti vähän turhemmalta, mutta ainakin parissa-kolmessa aiheet oli minusta ihan hyviä ja mielenkiintoisia. Täytyy miehen kanssa neuvotella, mihin osallistutaan.

Nyt on rauhallisempi mieli, vaikka kohtu kipuileekin kasvaessaan. Siellähän se sydän jumpsutti. :)

Eemi 14+2
 
Utelias pahalainen
Mä en ole vielä saanut aikaiseksi varailla seuraavaa ultraa, mut jos sen sais tällä viikolla hoidettua....nii-in meillä kun ajat varaillaan itse. Mulla oli myös viime viikolla lääkärineuvola ja sydänäänet kuunneltiin kanssa. Siellä se pikkusydän löi 160. Oli aivan ihanaa kuultavaa =)
Olin lauantaina piiiitkästä aikaa viihteellä ja totesin että nyt saa riittää. Ei ollut yhtään mukavaa olla siellä ihmisvilinässä ja koko ajan sai varoa, ettei kukaan tönäise masua =( Katostaan sitten uudelleen kun vauva on ulkona ja hiukan kasvanut...
Mulla on myös niitä liitoskipuja tai mitä sit lienevätkään. Mutta tuntuvat lonkkien sijasta nivusissa. Oltiin miehen kanssa kävelemässä eilen kun oli niin ihana ilma ja auta armias että illalla oli nivuset kipeät.
Noista lehdistä: Mä olen tykännyt sekä Vauva että Kaksplus-lehdistä just siksi kun ovat niin erilaiset.Myös muutaman kerran olen ostanut Odotus-lehden ja siinä on aika paljon juttua nimenomaan tästä vaiheesta kun vauva on vielä masussa (nimihän sen jo kertoo =D).
 
Tilli_
Piti vähän upittaa kun oltiin niin alhaalla..

Eipä tässä ihmeempää, ultraa odotellaan, se on ylihuomenna. Jostain nettisivulta luin että virtsarakon pitäisi olla täysi kun menee ultraan, mutta ei mulle ainakaan tuollaista ohjetta annettu.

Rupesin jo miettimään lomien pitämisiä ym. Aiotteko te siirtää ensi kesän lomat vapaitten jälkeen vai pidättekö kesällä lomaa? Miten työnantaja suhtautui, jos olette asiasta jo jutelleet?
 
päivitys
Lalla, 29+31, la 25.8., esikoinen, TYKS
Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
bambu86 22+32, la 1.9 esikoinen
Ellen83, 26+32, la 2.9., esikoinen, NKL
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
kata76, 32+31, la 3.9., toinen (poika 08/07), TYKS,ultra 16.2.
Odottaja, 36+38, la 5.9.,esikoinen, NKL , ultra 19.2.
Eemi, 24+24, la 5.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.4.
Utelias pahalainen, 30+31, la 8.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.2.
Ellinoora77, 31+31, la 14.9, toinen (poika 07/06), KOS, rakenneultra 27.4.
Monik, 21+22, la 22.9., esikoinen
Sasa_sofia, 34 + 32, la 23.9, viides,SEKS
Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Tilli, la 24.9, esikoinen, TYKS, ultra 12.3
 
ellinoora77
moi!

laitoin minäkin rakenneultrapäivän tuohon listaan, että noustais vähän ylöspäin...

tilli: meillä ainakin suosittelivat pitämään lomat alta pois, kun kerran sattuu kesälomakaudelle. viime äitiyslomalla säästin lomia seuraavaan vuoteen, eli palasin siis vanhempainvapaalta hetkeksi töihin, pidin kesälomat, sain lomarahat ja kesäloman palkan, mies piti samaan aikaan isyyskuukauden ja sitten jäin hoitovapaalle. meidän työpaikassa onnistui tämmöinen. mutta nyt jään siis kesälomalle heinäkuun alusta ja sitten 10.8. alkaa äitiysloma. en suosittele tätä , jos ei ole pakko, sillä loppuraskaudesta saattaa olla tarvetta vaikka pitkälle sairauslomalle yms. ja sitten menee kesälomapäivät "turhaan". tietysti vähän ilkeää työnantajalle ajatellla näin, mutta kyllä ne omansa ottaa pois anyway...

nyt lähden kotiin, kommentoin huomenna lisää!

ellinoora 13+1
 
Utelias pahalainen
Meillä taas pomo suorastaan kehoitti siirtämään lomat äitiysloman loppuun ja pidänkin nyt vain 2 viikkoa kesälomaa. Ja jatkan siitä sitten äitiyslomalla suoraan.Ja pomo sanoi, et jos meinaan jäädä sairaslomalle niin tee se sitten ennen kesälomaa niin säästyy lomat myöhemmäksi =).Että näin meillä....oikein kannustetaan saikulle.
Onko kellään muuten alkanut iho kutiamaan. Mulla kutii jalkapohjat ihan mielettömästi ja rasvaus auttaa hetkeksi kunnes se taas alkaa. Pitäisköhän käydä jossain lekurilla asian takia. Se raskaushepatoosikin on vasta loppuraskauden juttuja....vai???
 
Ellen83
On päässyt usea viikko vierähtämään siitä kun olen viimeksi ehtinyt kirjoittelemaan… Ihana nyt kuulla mukavia ultrakuulumisia monelta!

Täällä sujuu ihan leppoisasti, pahoinvointia ei juurikaan ole, mutta väsymys jatkuu edelleen. Vasta viime viikolla alettiin kertoa raskaudesta perheelle ja kavereille. Tosi ihanasti ovat kaikki suhtautuneet, vaikka monet ovatkin ensin olleet hieman järkyttyneitä koska eivät olleet ajatelleet meidän hankkivan lapsia vielä. Töissä sen sijaan en vielä ole kertonut, melko paljon jännittää miten siellä ottavat tiedon vastaan...

Viime viikolla oli neuvolalääkäri jossa kuultiin ekan kerran sydänäänet. Oli hienoa ja rauhoitti mieltä :)

Tilli, kun menin nt-ultraan, sanoivat ilmoittautumisen yhteydessä, että tutkimukseen pitää mennä tyhjällä rakolla ja kehoittivat käymään vessassa. Rakenneultrasta oon sen sijaan kuullut ristiriitaista tietoa, jossain puhutaan täydestä ja jossain tyhjästä rakosta. Rakenneultra on ohjelmassa kuukauden päästä, lisään päivämäärän listaan.

Lehdistä vielä... Ostin kokeeksi sekä Vauvan että Kaksplussan ja totesin saman kuin monet muutkin täällä: Vauvasta löytyy enemmän odotus- ja vauva-asiaa kuin Kaksplussasta, joka kattaa kaiken odotuksesta kouluikäisiin lapsiin. Mutta ihan mukavia ja viihdyttäviä lehtiä ovat molemmat.

Ellen 14+6

Lalla, 29+31, la 25.8., esikoinen, TYKS
Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
bambu86 22+32, la 1.9 esikoinen
Ellen83, 26+32, la 2.9., esikoinen, NKL , rakenneultra 14.4.
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
kata76, 32+31, la 3.9., toinen (poika 08/07), TYKS,ultra 16.2.
Odottaja, 36+38, la 5.9.,esikoinen, NKL , ultra 19.2.
Eemi, 24+24, la 5.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.4.
Utelias pahalainen, 30+31, la 8.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.2.
Ellinoora77, 31+31, la 14.9, toinen (poika 07/06), KOS, rakenneultra 27.4.
Monik, 21+22, la 22.9., esikoinen
Sasa_sofia, 34 + 32, la 23.9, viides,SEKS
Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Tilli, la 24.9, esikoinen, TYKS, ultra 12.3
 
Eemi
Samaa sanon kuin Ellen, eli nt-ultraan rakko tyhjänä. Näkyvyys on parempi (sisäkautta), ja oikeasti siinä tönimisessä se rakon paine voisi olla vähän liikaa pidätyskyvylle. ;) Rakenneultrasta mäkin olen kuullut kahta eri versiota ja tarkistin, että neuvolan ohjeessa lukee sen kohdalla täysi rakko. Tiedä häntä sitten...

Kesälomista... Kun saan lomaa sen huiman viikon ja mies ehkä 3, niin aateltiin pitää ne pois ennen äitiysloman alkua juuri siitä syystä, että jos sitä saikkua sitten kumminkin tulee. Ehkä heinäkuun alussa jo, kun elokuun alusta sitten jään kokonaan pois töistä. Ei kyllä olla varmaksi päätetty vielä. Työnantaja ei tästä ole ollut mitään mieltä, kun se nyt on aika sama, koska mä sen viikon olen poissa. ;)

Häntäluuhun olen saanut lisää Panadolia (kiitti UP huolehtimisesta, kyllä kai se tästä lähtee paranemaan), ja syön sitä joka päivä x 3. Muuten olo on tosi hyvä, eli ei mitään muita vaivoja. Neuvolalääkäristä ei mitän havaintoa, ehkä se on sitten joskus rakenneultran jälkeen kun ei mitään ole vielä puhuttu. Ne sydänäänet olivat kyllä ihanaa kuultavaa!

Eemi 14+4
 
ellinoora77
ultrista: täällä helsingissä ei neuvottu mitään rakosta viimeksi eikä nytkään.. vaihtelee näköjään käytännöt.

UP: sullahan on kiva työnantaja, just noin se kannattaakin, ettei turhaan ole kesälomalla vaikka sais saikkuakin vaikka. aika monet kai joutuu sit lopusta olemaan poissa. minäkin toisaalta mietin, että vaatisinko lomien siirtämistä ensi kesään (sit on tosi kiva saada kerran ihan oikea palkka ja lomarahat päivärahojen sijasta!), mutta oon niin kypsä tuon esikoisen päiväkotitouhuihin jne. että sama olla sitten lomalla heinäkuu kun päiväkotikin on kiinni. ettei tartte varahoitoja ja muita alkaa opettelemaan. mites muut päivähoitovanhemmat, meinaatteko pitää esikoista hoidossa äitiyslomilla vai otatteko kotiin myös? itse olen vielä vähän kahden vaiheilla...

up: vielä siitä sun kutinasta, minä ainakin soittaisin neuvolaan/terkkariin ja kysyisin asiasta, kyllä maksan toimintahäiriöitä voi olla missä vaiheessa raskautta vaan, mun siskolla esimerkiks oli molemmissa raskauksissa huimasti kohonneet maksa-arvot (asat/alat), ei johtuneet hepatoosista vaan rakenteellisesta maksaviasta, jota ei oltu huomattu aikaisemmin. sisko kävi seurannassa molemmat raskautensa, eikä siitä sen kummempaa tullut, tietää vain jatkossa esimerkiksi lääkkeiden ym. kanssa olla varovainen.

joo ja oiereina hänellä oli nimenomaan iho-oireet, kutina ja kurjasti lisääntyneet luomet.

mulla on neuvolalääkäri ja neuvola huomenna aamusta, hitsi olenkin unohtanut käydä muissa verikokokeissa paitsi siinä seulonnassa (se oli muuten ok), toivottavasti ei haittaa...

terkkuja kaikille!

ellinoora 13+2
 
Eemi
Niin vielä tuosta kutinasta. Mun äidillä oli tuo hepatoosi mua odottaessa, ja oireina oli nimenomaan jalkapohjien ja kämmenien kutina. Itsella on tuota säärten kutinaa, mutta muutenkin sitä on talvisin, kun iho kuivuu. Sisko samoin valitteli tuota säärten kutinaa, joten se kai on ihan normaalia.

Muuten, tosi hyvä voide (kutinaan ja etenkin) vatsan alueen rasvaamiseen: Bodyshopin coco body butter - vai mitenkäs se nyt kirjoitetaan, kuitenkin se kaakaovartalovoi. Ihana tuoksu ja koostumus, ja ehkäisee vissiin raskausarpiakin jonkun verran. Hinta kyllä on aikas kova...
 
Eemi
Niin vielä tuosta kutinasta. Mun äidillä oli tuo hepatoosi mua odottaessa, ja oireina oli nimenomaan jalkapohjien ja kämmenien kutina. Itsella on tuota säärten kutinaa, mutta muutenkin sitä on talvisin, kun iho kuivuu. Sisko samoin valitteli tuota säärten kutinaa, joten se kai on ihan normaalia.

Muuten, tosi hyvä voide (kutinaan ja etenkin) vatsan alueen rasvaamiseen: Bodyshopin coco body butter - vai mitenkäs se nyt kirjoitetaan, kuitenkin se kaakaovartalovoi. Ihana tuoksu ja koostumus, ja ehkäisee vissiin raskausarpiakin jonkun verran. Hinta kyllä on aikas kova...
 
Kata 76
Lalla, 29+31, la 25.8., esikoinen, TYKS
Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
bambu86 22+32, la 1.9 esikoinen
Ellen83, 26+32, la 2.9., esikoinen, NKL , rakenneultra 14.4.
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
kata76, 32+31, la 3.9., toinen (poika 08/07), TYKS,rakenneultra 16.4.
Odottaja, 36+38, la 5.9.,esikoinen, NKL , ultra 19.2.
Eemi, 24+24, la 5.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.4.
Utelias pahalainen, 30+31, la 8.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.2.
Ellinoora77, 31+31, la 14.9, toinen (poika 07/06), KOS, rakenneultra 27.4.
Monik, 21+22, la 22.9., esikoinen
Sasa_sofia, 34 + 32, la 23.9, viides,SEKS
Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Tilli, la 24.9, esikoinen, TYKS, ultra 12.3 [/quote]

Päivitin kanssa listaan rakenneultrapäivän. Tänään oli neuvola ja sielläkin katseltiin vanhalla ultralaitteella vatsan päältä. Siellä se pikkuinen hakkasi vimmatusti nyrkeillä ja potki jaloilla.

Mulle neuvottiin, että rakenneultrassa pitäisi olla täysi rakko...

Minä aioin pitää kesälomat ennen äitiyslomaa ihan jo sen takia, että mielumin olen heinäkuun lomalla kuin töissä. Meillä kyllä saa tehdä työnantajan puolesta ihan niinkuin itse haluaa.

kata rv 14+6
 
ellinoora77
tänne kuuluu vähän harmia. tänä aamuna oli neuvolalääkäri ja sydänääniä ei kuulunutkaan ollenkaan... lääkäri kyllä sanoi monta kertaa, ettei tarvitse huolestua, kun näillä viikoilla vielä helposti käy niin, ettei ääniä kuulu, mutt arvatkaa olenko huolissani!!

lääkäri oli kyllä aika nuori ja vaikutti vähän epävarmalta, eikä niitä ääniä edes yrittänyt kauhean pitkään kuunnella, mutta silti jäi tosi halju olo. seuraava neuvola vasta 22.4. ja vaikka en siellä neuvolassa usein haluaisi käydäkään, niin nyt tuntuu ihan sairaan pitkältä ajalta odottaa.

oletteko kuulleet, että 13+ viikoilla ei saisi vielä sydänääniä kuulumaan?

terveisin huolestunut ellinoora 13+3
 
Sasa_sofia
huih ellinoora!..Toivotaan että kaikki on hyvin..Jos oikein kovasti mieltä painaa niin käy jossain tarkastuttamassa tilanne..Kyllä äänet pitäsi kuulua , jos se vauva oli jossain lonkassa piilossa, tai sitten se lääkäri ei osannut tehdä asiaansa oikein..Kerta minullakin joutui painamaan aika syvälle ennen kuin kuuluivat..

Itselläni todettiin eilen kilpirauhsen vajaatoiminta =o(...Lääkkeet tietysti tulee, mutta onko kellään tietoa enemmän raskauden aikasesta lääkityksestä tms..Olen vain kuullut , että jos on matalat kilpirauhas arvot niin ne kuulema vaikuttaa sikiön aivoihin..Toivotaan nyt ettei ole kerennyt tehdä mitään pahaa..Vähän apeaksi heitti tilanteen..ei oikein hymyilytä jos jotain on tapahtunut..*nyyh*

En voi enää nukkua kylelläni kun tuntuu että joku painaa koko ajan alamahaa..Joudun nukkumaan tyyny jalkojen välissä..on sen verran pahat liitos kivut tai jotain sinne päin..Nivuset on ihan kauhean kipeät..

Pakko se on mennä laittamaan nuorimmalle ruokaa, kun vetää housun lahkeesta vimmatusti..

Voidaan paksusti
Sasa_sofia 12+1 "rusina"
 
Monik
Ellinoora, tiedätkö jo istukan sijainnnista mitään, koska jos se on etuseinässä niin hankaloittaa sydänäänten kuulumista. Minullakin rv 12+0 kuunneltiin ja kuului vain istukan ääntä. Se on kuulemma vielä niin iso siihen vauvaan verrattuna että peittää helposti. Neuvolan täti sanoi kyllä hetkellisesti kuulleensa sydänäänet, mutta itse en ehtinyt mitään kuulla. Tai näyttikö se mittari mitään lukemaa? Minulla se mittari näytti koko ajan 150 vaikka ei kuulunutkaan kuin istukka eli mittari pystyy kai jotenkin erottaamaan ne äänet toisistaan. Itse yritän pysyä rauhallisena ja luottaa siihen tätiin kun sanoi että kaikki on kunnossa vaikkei sydänäänet kuulunutkaan käytännössä ollenkaan. Toivottavasti kaikki on sinulla kunnossa.

Monik 12+2
 
Eemi
Voi Ellinoora! Soita ihmeessä neuvolan terkalle ja käy kuunteluttamassa sydänäänet hänellä. Monesti kokenut terveydenhoitaja on parempi kuin kokemattomampi lääkäri... Mulle ainakin terkka sanoi, että kun seuraava neuvola on vasta lähes 2 kk päästä rakenneultran jälkeen, niin välissä voi millin vain tulla "tarkistuskäynnille". :) Joten sinne vaan, ei kannata elää jatkuvassa epävarmuudessa. Kyllä kaikki varmasti selviää parhain päin!

Mullakin alamaha painaa kovasti välillä, täytyy pitää löysiä vaatteita ja nukkua kyljellään. Viikonloppuna ajattelin lähteä äitiysvaateostoksille lähinnä metsästämään niitä housuja, kun tällä hetkellä päälle sopivat vain haaremihousut ja erilaiset mekot. On hiukan norsuolo kyllä, kun painoakin on jo lähes 3 kg enemmän kuin ennen raskautta. :/

Mutta aika kuluu ja viikkoja kertyy, onneksi...

Eemi 14+5
 
Eemi
Monikillekin heilutukset! :) Mulla taas sydänäänet sai jopa terkkaharjoittelija kuulumaan, kun sikiö sattui olemaan aivan keskellä kohtua ja istukkakin on takana. Sikäli olen siis onnekas. Mutta että istukka näköjään vaikuttaa tosi paljon!
 
Aamu79
Voi prkle tätä konetta! Kirjoitan siis kadottamani stoorin uudestaan. HUOKAUS.

Eli Aamu se täällä taustailee, vaikka piti pysyä poissa :)

Ellinoora; mulla ei ekassa raskaudessa lääkäri saanut kuulumaan sydänääniä viikolla 12. Oli myöskin nuori ja kokemattoman oloinen. Etsi ja etsi ja etsi ja hermostui itse aika kovin. Lopulta lähetti viereiseen huoneeseen terveydenhoitajan tutkittavaksi. Ja kas, vahvat äänet löytyi alta puolen minuutin.
Kannattaa ehdottomasti vaatia revanssia!

Täällä ollaan siis edelleen raskaana, vaikka vuodot jatkuvat jo neljättä viikkoa. Maanantaina ultrassa todettiin, että vauva voi oikein hyvin, mutta vuotoalueet eivät valitettavasti ole pienentyneet milliäkään :( Keskenmenoriski on noussut 30%:iin.. kauhistuttaa mutta pakko ottaa päivä kerrallaan. En kyllä tajua, miten tästä voisi selvitä, jos nyt vielä menisi kesken...

Ja kaiken tämän päälle on ne miljoona muutakin raskausvaivaa; ummettaa niin penteleesti edelleen, turvottaa ja närästää. Ja lisäksi nenäntukkoisuus ja limakalvoturvotus näyttävät olevan tässäkin raskaudessa niin massiivisia, että olen nyt antibiooteilla poskiontelontulehduksen takia. Ei kiva.

Hohhoijaa. yritetään jaksaa. Ehkä tästä vielä jotain tulee!

-Aamu-
 
Tilli_
Ellinoora, oletkin jo saanut paljon neuvoja, ja samaa mieltä olen minäkin: todennäköisesti lääkärisi ei vain löytänyt niitä ääniä, tai välttämättä ne eivät vielä tuossa vaiheessa näy. Jos olet vielä huolestunut, mene neuvolaan käymään ja kokeilemaan uudelleen niitä ääniä. Ainakin meidän neuvolassa kehotettiin olemaan aina yhteydessä jos jokin asia huolettaa.

Aamu, on varmaan rankkaa olla tuollaisessa tilanteessa! Toivotaan että sinä ja vauva jaksatte vielä, ja että vuoto loppuisi.

Olin tänään ultrassa Tyksissä, ja hyvinhän siellä kaikki oli! Ultra saatiin otettua vatsanpeitteiden päältä, turvotus oli normaali, ja pääperämitta vastasi suunnilleen päiviä, toisella mittauskerralla 12+0, toisella 12+2. Siellä se vauveli heilutteli jalkojaan ja käsiään, kääntyili kyljeltä toiselle. Olipa kyllä sykähdyttävä hetki nähdä vauva liikkumassa... Nyt tää tuntuu 100%:n todelta!

Oikein mukava ultraaja siellä oli, kertoi tosi paljon vauvasta, kohdusta, munasarjoista ym. Istukka on kuulemma edessä sillä tavalla, että jos se ei rakenneultraan mennessä ole noussut ylöspäin (tai ilmeisesti siis kohdun pohjaan päin joka on ylhäällä?!?), tulee ylimääräinen seurantaultra myöhemmin. Mutta suurimmalla osalla se kuulemma nousee. Jos ei nouse, vaikuttaa ilmeisesti jotenkin synnytykseen? Kauheasti eivät tuosta vielä kertoneet, katsotaan sitten rakenneultrassa.

Kävin samantien veriseulonnassa, ja siellä oli sellainen vanhempi nainen näytettä ottamassa. Oikein asiallisen ja tehokkaan oloinen, survasi vain sellaisella voimalla piikin suoneen että vieläkin tota käsitaivetta pakottaa. Aikaisemmilla kerroilla ovat olleet vähän hellävaraisempia...

Onnellinen Tilli 12+0
 

Yhteistyössä