Syyskuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Eemi
  • Ensimmäinen viesti
Eemi
Voi hirveää, Aamu. Olen tosi pahoillani, odottelu on varmaan hirveää. Ja tee juuri niin kuin sinusta tuntuu hyvältä, eli palaile kun jaksat. Ja toivottavasti kaikki kuitenkin käy parhain päin.

Lolako, käsittääkseni etenkin yhdynnän jälkeen nuo pienet vuodot on tosi yleisiä. Joten en niistä hermoilisi... :)

Noista mahatuntemuksista. Mullakin on nyt alkanut ne, kohdunseutu tuntuu hellältä ja tosi nopeasti tuntuu kohtu kasvavan - joka päivä vaikuttaa olevan ylempänä. Vatsallaan makaaminen ei oikein suju, kun tuntuu niin ikävältä sillä kohdalla. Se lohduttaa, koska epäilykset hälvenevät pikkuhiljaa. Muutenkin tuntuu jotain venymis- tai vastaavia kipuja. Onneksi neuvola on jo viikon päästä, niin saa toivottavasti kuulla sydänäänet!

Eemi 13+2
 
Lalla
Aamu, tosi ikävää! Koita nyt vain lepäillä ja me täällä pidetään sulle sillä aikaa peukkuja! Toivottavasti kaikki järjestyisi.

Tuntuu ihan pikkumaiselta valittaa Aamun jälkeen omasta surkeudestaan... :-/ Mulla oli kuitenkin taas ihan kauhea viikonloppu. Perjantai-iltana oksensin vähän ja lauantaina jo ihan täysillä ja sen jälkeen ei vesikään pysynyt hetkeen sisällä. Tuli kauhea horkkafiilis ja paha olo jatkui koko yön (ilman enempää oksentamista). Sunnuntaina ruoka ei maistunut, vain juustosnacksit pysyivät sisällä! Alkuillasta söin lähes pakolla kanapastaa, vaikkei millään meinannut upota, ja sitten päädyinkin oksentamaan taas niin paljon kuin sielu sietää. Huonoa oloa kesti oksentamisen jälkeen vielä muutaman tunnin, mutta yö meni sitten paremmissa merkeissä.

Ja mä kun vähän elättelin toiveita, että olisin mennyt jo askeleen parempaan, kun ehdin pitää muutaman päivän taukoa kovasta oksentelusta. Pientä oksentelua mulla taitaa edelleen olla joka päivä... No, mitä vielä, nytkin on kieli kipeä noista viikonlopun koettelemuksista.

Selvisin kuitenkin tänään töihin, vaikka vähän heikkopäinen taisinkin olla. Nyt harmittaa ja on älyttömän huono omatunto, kun jouduin perumaan tältä viikolta yhden iltamenon, joka on selkeästi työjuttu ja ihan virallinenkin siis. Olin toivonut, että selviäisin, mutta viikonloppu ei herätä toiveita. Jos oksetuskohtaus sattuu siksi illaksi, en mitenkään pysy tolpillani koko iltaa enkä voi toimia vastuullisissa tehtävissä. Oli vähän vaikea ilmoittaa asiasta töissä, kun meillä ei edelleenkään virallisesti tiedetä minun raskaudesta... Sain kummastuneita katseita, mutta kukaan ei kysynyt enempää.

Tänä aamuna piti virittää just pestyjen farkkujen nappiin kuminauhaviritys, että sain ne ylipäätään mahtumaan jalkaan! Tiukkaa teki silti... Jospa ne siitä nyt pehmenisi vielä käyttökuntoon.

Alavatsa tuntuu paljon kiinteämmältä ja kovemmalta kuin ylävatsa, eron huomaa aika selvästi tunnustelemalla. Muuten vatsasta ei näe päällepäin, että siellä joku majailisi! Alavatsa saattaa olla välillä vähän arka, jotenkin venyneellä tavalla. Mutta eniten tuntuu repäisykivut nivusissa, voi vitsi sentään! Mitään äkkinäistä ei auttaisi tehdä tai tuntuu, että nivuset repeää!

Mulla on ensi viikolla luvassa sokerirasitus ja neuvola... Olen aloittelemassa sokerilakkoa! :)

Lalla 14+6
 
bambu86
Lolako: minulla tuli joskus viikoilla 7-10 muutaman kerran yhdynnän jälkeen hieman verta, siis ihan haaleeta kun pyyhki papruun. ei ollut mitään hämminkiä! sitten taas viime raskaudessa tuli ruskeaa vuotoa viikolla 8, kävin ultrassa ja kaikki ok mutta np ultrassa oli sikiö menehtynyt:( sitä vuotoa tuli siis eka n. 3pv ja sitten viikon päästä saman verran. aina pyyhkiessä. oli siis keskeytynyt keskenmeno tullut.
 
Utelias pahalainen
Aamulle pidän kovasti peukkuja, että pieni jaksaisi pysytellä mukana vuodoista huolimatta. Ja Lallalle peukutan, että oksentelu vihdoin alkaisi hellittää. Tässä tuntee itse pääsevänsä ihan liian helpolla, kun alkuraskaudessa oli pientä etomista iltaisin ja nyt vieläkin väsyttää. Alavatsa on mullakin hellänä ja varsinkin iltaisin masu on aikas turvonnut, mutta siinä ne oireet lyhykäisyydessä =)
Viime viikolla oli sokerirasitus ja huomenna edessä olis sitten lääkärineuvola. Saas nähdä kuunnellaanko sydänäänet ja jos sais rasituskokeen tulokset.
UP 13+6 (Jee, huomenna alkaa uusi viikko)
 
ellinoora77
moi kaikki!

voi aamu, ihan kamalasti tsemppiä koettelemuksiisi, ei voi muuta kun toivoa parasta ja pitää peukkuja pystyssä sinulle...uskomattomista lähtökohdista sitä on ihmisalut selvinneet, jospa kaikki vielä korjaantuisi.

lallan pahoinvointi on kyllä yks pahimmista mistä olen ikinä kuullut, ihan uskomatonta että olet vielä pystyssä! siis luulisi, että joutuisit jo tiputukseen tai jotain. kuulostaa ihan järkyttävältä. toivotaan toivotaan, että alkaa paha olo hellittää, ja pääsisit nauttimaankin raskaudesta vähän. voimia sinne!

lolako: mulla kans joskus veriviirua valkovuodon seassa, viimeks pari viikkoa sitten, kysyinkin sitä edellisessä raskaudessa terkkarilta ja sanoi, että todennäköisesti limakalvot vuotaa. ovat niin paljon herkemmät raskausaikana (oletteko huomanneet, että esim ikenet paljon herkemmät vuotamaan nyt? samaten nenästäkin tulee helpommin verta) toivottavasti sullakin kyse siitä.

bambu: mulla ei oo ollut paljon vatsakipuja ainakaan vielä, mutta tajusin just, että mun kunto-ohjelmalla, joka sisältää lähes ainoastaan käveyä, ei kovin hyviä lihaksia ole kasvatettu. eli niitä kipuja varmaa odotettavissa ja pakko alkaa jumppaamaan säännöllisemmin.

mulla pahoinvointi vähentynyt tai ainakin muuttunut, silloin kun on hyvä päivä on tosi hyvä olo ja silloin kun on paha päivä niin meinaa taju lähteä. ei sellaista jatkuvaa ällötystä enäävaan enemmän joko/tai. lisäksi olen huomannut seuraavan raskausoireen, joka tuli viimeksikin keskiraskaudessa: villit/levottomat unet ja kasvaneet seksihalut..:)

olikohan siinä tarpeeksi tälle kerralle, hyvää päivää kaikille!

ellinoora 12+1
 
Eemi
Tuo Lallan pahoinvointi on kyllä jotain aivan järkyttävää. Voisinpa ottaa sen edes päiväksi niin saisit kokeilla tätä hyvää oloa vähän aikaa...

Lallalla ja UP:lla tulossa sokerirasitus jo. Huh, eikös siinä juoda niitä litkuja? Onnea kokeisiin vain kovasti - se sokerilakko tekisi meikäläisellekin hyvää, just joku oli tuonut kahvihuoneeseen karkkeja ja kuluihan niitä siinä... Mä olen niin huono välttämään makean syöntiä, mutta se on kyllä mun ainoa pahe. ;)

Pelkään, että ensi maanantaina neuvolassa paino on taas lisääntynyt... Maha senkun kasvaa, vaikka mielestäni syön ihan niin kuin ennenkin. Ja jos yritän syödä vähemmän, niin nälkä on jotain aivan hirveää. Äh... Ja alavatsa on pinkeä, turvonnut ja sattuu vatsalla maatessa. Että kyllä siellä jotain kai kasvaa!

Käytiin viikonloppuna Ikeassakin kääntymässä, ja ihastelin salaa niitä pinnasänkyjä ja vauvan lakanoita... Voi kun siitä tulisikin totta!

Eemi 13+3
 
Lalla
Noh, noh, naiset, älkääs nyt! Kyllä täällä vielä porskutetaan! En ole kyllä itse ajatellut, että tämä pahoinvointi olisi erityisen paha, sillä onhan niitä tyyppejä, joilla ei pysy yhtään mikään sisällä... Luin jostain, että pitäisi oksentaa 5 - 10 kertaa päivässä, jotta olisi todellista asiaa lääkärille ja mahdollisesti sairaalahoitoon.

Minut pelastaa se, että heti oksentamisen jälkeen alan vain juoda ja syödä sen verran kuin pystyn. Yksi kaveri kyllä sanoi, että oksentamisen jälkeen syöminen on ihmisen pahinta kidutusta, mutta en mä sitä onneksi ihan niinkään koe! Parempi se kuin laahautua sairaalaan tiputukseen. Yritän myös välillä vähän sinnitellä oksentamisen kanssa, etten oksentaisi aina, kun mieli tekisi, mutta ei se tietenkään aina onnistu.

Eilen illalla lievä pahoinvointi alkoi taas tyypilliseen aikaan ja luulin jo, että saan halailla pönttöä. Menin kuitenkin sitten tosi aikaisin sänkyyn. Paikallaan makaaminen saattaa helpottaa oloa ja niinpä sitten nukahdinkin! Tosin heräsin yöllä pahaan oloon ja kävin oksentamassa pelkkää vettä... Yöoksentaminen on kyllä aika ikävää, kun sitä on jotenkin ihan sekaisin eikä tajua, missä mennään! Kerran kävi niin, etten uskonut, että yölläkin pitää oksentaa enkä lähtenyt ajoissa sängystä vessaan. Oksensinpa sitten lattialle... Ooh, mitä hehkeää elämää!

Noista limoista tuli mieleen, että mulla on ihan tajuttomat kurkkulimat. On nyt jatkunut ihan alkuraskaudesta asti, joten epäilen syyksi just raskautta ja limakalvomuutoksia. Jos sitä limaa ei olisi niin valtavasti, niin aamuyökkäilyt ja -oksentelut saattais jäädä kokonaan väliin. Tuosta limasta tulee myös vähän yskän tyyppistä ja välillä jopa ääniongelmia.

Mulla kyllä jännittää se sokerirasitus, en ole ennen ollut moisessa. Pelottaa, jos siitä tuleekin kauhean huono olo, alan oksentaa ja joudun uusimaan koko kokeen joku toinen päivä. Ja jos tulen niin huonovointiseksi, että joudunkin sieltä kotiin enkä voi mennä töihin... Näin kirjoitettuna molemmat pelot kuulostaa kyllä muurahaisen kokoisilta! :)

Sokerilakolle kuuluu sellaista, että söin tänään himoissani Maraboun maitosuklaata yhden rivillisen levystä, kun jo eilen tuli kauhea himo siihen! Tänään on tullut rv 15 täyteen, joten juhlin sitä 4 suklaapalalla - menköön nyt syteen tai saveen!

Lalla 15+0
 
Dinna
Mä tulin moikkaamaan teitä ja mitäs täällä on tapahtunutkaan...

Voi Aamu!!! :'( Sulla on varmasti todella raskasta, kun kaikki mahtaa tuntua todella epävarmalta: :( Ei kyllä auta kuin toivoa parasta... En edes halua miettiä pahinta. Nyt me kyllä kaikki varmasti peukutetaan sulle! Toivottavasti kaikki päättyy onnellisesti!

Lallallakin on ollut voimakasta pahoinvointia. :( Onhan se kiva tietty, ettei sentään sairaalaan asti ole tarvinnut mennä, mutta ei se varmaan hirveästi lohduta kun vaan on koko ajan huono olo. Sitä aina unohtaakin kuinka huono olo oikeasti on kun oksettaa, jos oksettaa. Mä ainakin aina unohdan... Pitää oikein miettimällä miettiä, jos ei juuri sillä hetkellä okseta.

Onneksi täällä oli positiivisia ultrakuulumisiakin! :) Ellinooralla oli ainakin hyvät näkymät ultrassa! :)

Mä tulin kertomaan tänne omiakin ultrakuulumisia itse asiassa... Mulla kun taas oli "ongelmana" oireettomuus, niin pidin tilannetta aika epävarmana. No, ilokseni voinkin kertoa, että kaikki oli hienosti ja siellä masussa se pikkuinen porskutteli ja vastasi viikkoja. :) En kyllä huokaise helpotuksesta, kunnes mulla on terve paketti sylissä. :) Eihän se huoli tietty siihenkään lopu... Mutta pitää sitä yrittää osata nauttiakin.

Mun täytyykin mennä taas, kun kiirettä pukkaa... :/ Kesällä vasta saa huokaista vähän helpotuksesta ja ehkä sitten hyppään taas paremmin remmiin. :)

Onnellista odotusta ja parasta toivotaan kaikille!

Rv 12
 
ellinoora77
huomenta!

kiva kun dinnallakin kaikki hyvin, onnea kovasti! kyllä se ultra vaan niin kovasti helpottaa, mua ei okeastaan huolestuta enää yhtään...:)

minkä takia teidät on määrätty sinne sokerirasitukseen, lalla, UP ja oliko se tillikin? onko se joku sokeriarvo, joka on koholla vai mistä se määritetään?

mulla on vähän huono omatunto, kun olen syönyt aika huoletta karkkia ja sokeria ja kaikkea roskaa, jotenkin annoin itselleni luvan kun pahoinvointi vaivasi pahemmin, nyt ei ole sitäkään syytä niin paljon enää. nyt täytyy alkaa paremmaksi odottajaksi, alan miettiä mitä pistän suuhun ja alan myös jumpata enemmän! tänä aamuna tulikin onneksi taas jo puolen tunnin lenkki kun vein naperon hoitoon, viime viikko menikin laiskotellessa kun sain mennä autolla monena päivänä. auto pannaan heti! ja työpaikan hissi, se on luvattu!

katsoin eilen vanhaa äitiyskorttia ja siitä huomasin, että painonnousu alkoi oikeastaan viikolla 15... siitä tasaisesti puolen kilon-1 kilon viikkovauhtia, paitsi sitten ihan lopussa paino heitteli kilokaupalla eestaas. yhteensä taisin saada jotain 17kg ylimääräistä. nyt olen tainnut lihoa sen kaksi kiloa oman vaa'an mukaan, saas nähdä mitä lukemia se neuvolan vaaka näyttää ensi viikolla. toisesta lapsesta ei kai niin helposti palaudukaan, täytyy pitää varansa.

mutta kun se ruoka on niin hyvää... huoh!

näistä painonvartijafiiliksistä toivotan kaikille mukavaa päivää!

ellinoora 12+2
 
Tilli_
Ellinoora: mulle sokerirasitustesti tulee ylipainon takia, eli koska bmi oli raskauden alkuvaiheessa 30 (tuo on käsittääkseni se raja). Lukemistani keskusteluista on jäänyt mieleen, että joskus sokerirasitus tehdään kun paino nousee paljon raskauden aikana, vaikka alkuun olisikin ollut normaalipainoinen. Ja oliko jossain kunnassa sokerirasitus ihan normijuttu kaikille odottajille?

Joo, kyllä tuntuu välillä pahalta lukea Lallankin kommentteja oksentelusta, kun itsellä ei ollut pahoinvointia kuin muutaman viikon, ja sekin oli tosi lievää. No onneksi Lalla et itse ilmeisesti koe sitä kovin pahana asiana, toivotaan kuitenkin että se tuosta alkaa lieventymään.

Eemi: mulla taas on toisinpäin, mielestäni syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta paino on itseasiassa laskenut hieman alle sen mikä se on ollut raskauden alkaessa. Olen tietysti yrittänyt syödä terveellisemmin, mutta kyllä edelleenkin tulee herkuteltua. Toisaalta mun paino vaihtelee niin paljon esim. viikon sisällä, että voihan se taas pompsahtaa ylöspäin. No en tästä ole huolissani, koska tosiaan alkujaankin sitä painoa oli jo liikaa...

Onkos teillä rinnat kasvaneet paljon? Jostain oppaista olen lukenut, että tässä vaiheessa osa on joutunut jo ostamaan isommat rintsikat, mutta itsellä ei siihen ole vielä tarvetta. Jonkin verranhan ne on isontuneet, ja nännitkin suurentuneet, mutta vielä mahtuvat vanhoihin rintsikoihin. ;)

Oletteko te muuten menossa perhevalmennukseen (lähinnä ensisynnyttäjät)?. Meillä olisi eka kerta ensi viikolla (jo ennen nt-ultraa), yhteensä niitä taisi olla 5 tai 6 kertaa, ja ihan hyödyllisiltä vaikuttivat kaikki aiheet.

Millaisia kokemuksia teillä jo synnyttäneillä on tällaisista valmennuksista?

terkuin
Tilli
10+6
 
ellinoora77
heippa taas!

tilli: mun yksi kaverikin muuten laihtui vain melkein koko raskauden ajan, oli siis aika paljon ylimääräistä aluksi, söi normaalisti, mutta paino vain putosi. olikin sitten heti raskauden jälkeen tosi hoikassa kunnossa. aika jännää... ei vaan minulla:)

perhevalmennus oli minusta ihan höpöhöpöä, katsottiin joku ikivanha synnytysvideo ja sitten kylvetettiin nukkea toisella kerralla ja taas puhuttiin siitä miten naista ei seksi haluta raskaana ollessa (meillä oli aina just toisin päin). siis tosi vanhanaikaista ja turhaa. en mennyt kahdella viimeisellä kerralla ollenkaan. toivottavasti teillä on siinä edes jotain järkeä. ihan yhtä paljon saa tietoa hoitajilta synnärillä, kyllä ne neuvoo kylvetykset ja muut. tietysti jos haluaa tavata muita alueen mammoja, mutta niihinkin tutustuu ihan hyvin vaikka jumpassa tai sitten puistossa/kerhoissa.

nyt syömään..:)

ellinoora
 
Dinna
Äkkii...

Käytiin se kokonaan läpi ja ihan kiva että tuli käytyä, mutta tosi iloinen, ettei tarvi enää mennä toisen kohdalla. Tulipahan todettua, että meille oli ainakin turhaa. :p Ainoa mihin meistä kannatti osallistua, oli se osuus, joka oli synnytyksestä. Hassua, että teillä se on jo nyt, kun meillä se alkoi vasta joskus raskausviikon 30 jälkeen...

Pitää mennä...
 
Eemi
Ihanat kuulumiset Dinnalla. :)

Siis mitä, jokos Tilli teillä nyt jo alkaa nuo valmennukset? Me kyllä mentäisiin jos olisi, mutta neuvolassa mielestäni sanottiin, että se on sitten loppuraskaudessa (rv 30+). Ja varmaan vaan se yksi kerta. Riippuu varmaan hirveästi siitä, minkälainen tyyppi/tyypit sitä vetää, että millä lailla ja mitä asioita siellä käsitellään. Vaikka asiat olisi vähän turhiakin, niin ainakin olisi jotain konkretiaa tässä odotuksessa. ;)

Ajattelin mennä tuohon kunnan tarjoamaan fysioterapeutin pitämään neuvontaan, kunhan kerkiän... Ja kysyn varmaan siskoa seuraksi, kun nyt samassa veneessä ollaan. Vähän turhaa olisi ottaa mies sinne mukaan kuuntelemaan, miten mun pitäisi jumpata! Heh.

Ja juu, mulla on tissit kyllä kasvaneet, ehkä puolikkaalla kuppikoolla. Ja mies on huomannut kyllä. ;) Normaalisti mun koko on vain 75A, mutta 75B tuntuu nyt paremmalta päällä joten olen ostanut muutamat sellaiset. Ja nännit on ihan röpelöiset ja suuremmat kuin ennen - jännää...

En nyt muista, pitikö muuta kommentoida... Taidan palata töiden pariin.

Eemi 13+4
 
Tilli_
Joo, tätä aikaista aloitusta minäkin ihmettelin, mutta seuraava ryhmä alkaisi vasta joskus toukokuussa ja loppuu lokakuussa, joten se olisi liian myöhäistä meille.

Käyntikertoja oli tosiaan 5 tai 6 ja aiheina ainakin raskauden ajan liikunta ja ravinto, rentoutuminen, synnytys, imetys ja jotain synnytyksen jälkeisestä ajasta, muistaakseni masennuksesta tms. Vetäjinä oli muistaakseni yhdellä kertaa fysioterapeutti, kerran psykologi ja muina kertoina neuvolan terkkari.

Ilmeisesti Tyksissä on erikseen vielä joku massatutustumiskäynti, siellä ei taida mitään varsinaista synnytysvalmennusta olla, vaan sekin kuuluu tuohon perhevalmennukseen.

Tilli
 
päivitys
Lalla, 29+31, la 25.8., esikoinen, TYKS
Aamu, 29+40, la 1.9., toinen(tyttö 07/07), NKL
bambu86 22+32, la 1.9 esikoinen
Ellen83, 26+32, la 2.9., esikoinen, NKL
selene 22+25, la 3.9., esikoinen
kata76, 32+31, la 3.9., toinen (poika 08/07), TYKS,ultra 16.2.
Odottaja, 36+38, la 5.9.,esikoinen, NKL , ultra 19.2.
Eemi, 24+24, la 5.9., esikoinen, TYKS, ultra 16.2.
Utelias pahalainen, 30+31, la 8.9., esikoinen, TYKS, ultra 20.2.
Ellinoora77, 31+31, la 14.9, toinen (poika 07/06), KOS
Monik, 21+22, la 22.9., esikoinen
Sasa_sofia, 34 + 32, la 23.9, viides,SEKS
Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Tilli, la 24.9, esikoinen, TYKS, ultra 12.3
 
lolako
tosi kivoja ultra kuulumisia!

kävin päivällä päivittää listan mun osalta lasketun ajan. tänään oli tosiaan ultra. ja oli tosi mukava,siellä nimittäi pikkuinen heilu kovasti ja kättäkin vilkutti. sattu vaan pikku erehys ultraajalle aluksi. nimittäin se oli joku terkkari harjoittelija. ja sano ensin että siellähän on kaksi. ja toinen vieressä (vakituinen kätilö-terkkari) katsoin kans ja sano että joo kyllä siellä kaks näyttää olevan. sitten se sano että annappa ku mä katon. ja sit se vakituinen terkkari kahto ja sano että ei täällä ole kuin yksi. sillä harjoittelijalla oli se laite jotenki väärin ja se näytti kaikua. jolloin se näytti kahdelta. mutta kyllä siinä kerkes jo kaikkee miettii et mitä jos tuleeki kaks kerralla. se on nimittäin syksyllä sitten neljä lasta allen kolmen vuoden ikäistä. vois olla melkoista elämää! mutta eipä ollutkkaa kuin yksi. se vois kyllä olla mahollista että tulis kaksoset ku niitä suvussa on. ihanaa huomenna lähetään reissuun viikonlopuksi mökkkeilee ja laskettelee ja kylpylään. ite en kyllä tohi laskettelee lähtee. en oo nimittäin moneen vuotee sitä harrastanu. ketä muita muuten jännittää nää ultrat niin että on maha sekaisin? mulla oli eilise illan ja tän aamun niin maha sekaisin ja kuralla että ihan mahoton. ja yönki nukuin huonosti. jännitti ja pelotti tosi paljon. mutta ihana ku oli kaikki hyvin. nyt voin ehkäpä uskaltaa alkaa nauttii tästä raskaudesta! nauttikaahan tekin!!!

lolako , huomenna 11 viikkoo
 
Eemi
Ihanaa Lolako - mutta olispa ollut yllätys, jos olisikin ollut kaksi. ;) Mullakin oli ultraa ennen ja siinä tilanteessakin kauhea jännitys päällä... Ja nyt jännitän maanantaista neuvolaa, että kuuluuko ne sydänäänet siellä. On tää kauheaa...!

Huomenna pääsen katsomaan kaverin pariviikkoista uutta vauvaa... :) Täytyy sitä ennen käydä shoppaamassa vaikka joku suloinen body ja karkkeja isommille muksuille. Sieltä sitten jumppaan, ja illalla olisi tarkoitus mennä vanhemmille oikein kunnon illalliselle. Että sellainen kiireinen lauantai mulla tiedossa.

Eemi 13+6
 
Monik
Heippa kaikille

En ole kirjoittanut sitten ilmoittautumiseni, mutta olen kyllä seurannut keskustelua ahkerasti. Ajattelin osallistua vähän nyt kun ensimmäinen ultra on onnellisesti takana. Eli tiistaina kävin ja viikkoja oli silloin 11+0. Vastasi kuulemma viikkoja 11+3 mutta laskettua aikaa ei alettu muuttamaan.

Ajattelin kysellä, miten usein teillä noita neuvolakäyntejä on ollut näin alussa kun minulla tulee ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin väliin 4 viikkoa, mikä on ihan ok mutta helsingin kaupungin sivujen mukaan toinen terveydenhoitajan vastaanotto olisi vasta viikoilla 20-24. Kuulostaa aika hurjalta väliltä mutta tuli heti mieleen, että olenkohan jotenkin ymmärtänyt väärin tuon toisen käynnin ajankohdan.

Lallalle sen verran, että minullakin on varsinkin aamuisin niin paljon limaa kurkussa että yökkäilen koko aamun vaikka muuten ei pahoinvointia enää olekaan. Hampaidenpesusta ei aamulla tule oikein mitään kun meinaan oksentaa tahnat ulos heti alkuunsa.

Monik 11+3
 
Sasa_sofia
Kivoja kuulumisia kaikilla ultrista !!! Itelläni on 13.3(huoh perjantai), ja sitä ennen on neuvola..
Heh heh toiset yökkää hammastahnasta toiset siitä toiset tästä niin minä se vain kaipaisin edes jotain oireita..Nooh jos ihan tarkkoja ollaan niin rinnat on kasvaneet ja jonkin verran arat..Semmoiset kovat möhkyrät on tullut kun niitä puristaa...Ja "ehkä" toinen asia voisi olla että en voi istua ns..kyyryssä/kasassa, kun tuntuu että jokin ottaa vastaan..

Asiasta poiketen..oletteko harrastaneet näin alussa tuota "iltajumppaa"?? Edellisessä raskaudessa näin kö. värkin vilahduksetla saunan lauteilla, mutta nyt on asiat ihan toisin...itselläni ainakin on himot heränneet aivan valtaviin mittoihin...
Luvin muuten jostain että orgasmi kuulema edes auttaa että vauva ei synny liian aikasin, tiedä sitten onko totta...

Pitäs lähteä lapsikatraan kanssa kaupoille ennen kuin mies tulee töistä, se onkin huippua. Vanhat mummot päivittelevät että " ei tuollakaan lapsiraukalla ole ikää kuin 14 varmaan ja on joh noinkin monta lasta, ties onko omia edes"...Pari kertaa on ollut pakko aukaista suuni ja sanoa että eiköhän tuo 14 mennyt joh ajat sitten, ja kaikki on omiani tietääkseni ...=o)

Hyvät viikonloput kaikille..Pysytääs liitoksissa koko porukka vielä ainakin 20vkkoa
Sasa_sofia 11+1 "rusina"
 
ellinoora77
lolako ja monik: onnea hirveästi iloisista ultrakuulumisista! pnpas kiva saada taas näin mukavia uutisia. nyt vaan innolla nyyttiä odottamaan, kun saa huolet vähän hälvetä..

jooh, olishan se tuplayllätys ollut aikamoinen, minäkin vähän jännäsin kun molemmilla vanhemmilla on kaksoset sisaruksina ja siskolla kaksoset myös.

sasa_sofia: joo, mulla on tässä ja viime raskaudessakin halut huipussaan just alkuraskauden jälkeen, nyt onkin hyvä aika kun on aika uhkea fiilis mutta maha ei vielä paina liikaa! hormonit hyrrää muutenkin, fiilikset vaihtelee tosi nopeasti laidasta laitaan... eikun vaan iltajumpalle kaikki kynnelle kykenevät!

täällä on pahoinvointi oikeastaan kadonnut, syön vähän enemmän melkein vain vanhasta tottumuksesta. jospa se tästä alkaisi se energinen keskiraskaus!

mahtavaa viikoloppua kaikille! perjantait on ihania!

ellinoora 12+4

 
Lalla
Monik, mielenkiintoista kuulla, että kurkkulimaa on muillakin! Mullakin se lima aiheuttaa yökkäilyä ja oksentelua silloin, kun ei edes ole huono olo.

Tulin tänne itkemään, kun mulla vain nyt ärsyttää. Ei ole mitään erityistä sattunut, mutta olen nyt vain ihan alavireinen enkä jaksaisi tällaista. Olin ajatellut, että raskaana sitä olisi koko ajan onnellinen ja iloinen ja nauttisi joka hetkestä, mutta mitä vielä.

Tänään tuli uusi Vauva-lehti ja jotenkin siinäkin oli sellainen henki, että kaikilla odottajilla meni aah, niin loistavasti, vointi oli erinomainen, fiilis vielä mainiompi ja elämä ei muuta teekään kuin hymyile. Huhhuh.

Yksi tuttava, joka on lähes yhtä pitkällä raskaudessa kuin minä, hehkutti, että paljon varusteita on jo ostettuna ja pian jo vaunutkin ja on niin ihana, kun vatsa kasvaa ja kaikki sen huomaa. Mrrr...

Mä olen varmasti pessimistinen luonne, mutta raskaus on tehnyt minusta kuin haudankaivajan! En voi käsittää. Onhan tässä ollut kaikkia rankkoja juttuja, mutta silti.

Ja nyt on alkanut tuntua, että ylipaino tekee minusta aivan epäkelvon odottajan. Äitiyshousut laitoin tilaukseen ulkomailta, kun Suomesta ei saa, jos ei maksa itseään kipeäksi. Vatsa ei tule varmaan koskaan näkyviin läskien alta. Työkaverikin sanoi tällä viikolla, että minusta ei kyllä yhtään huomaa, että olisin raskaana. No joo, toisaalta hyvä, koska salailen töissä edelleen, mutta sillä hetkellä ärsyttää, kun muut kehuvat ihania vauvavatsojaan. Mies on tosin nyt sitä mieltä, että alavatsa tuntuu tiukemmalta ja kovemmalta kuin ennen eli on mulla ainakin yksi toivonkipinä olemassa!

Tähän asti olen käynyt yksityisellä varhaisultrassa, kerran neuvolassa ja sitten nt-ultrassa ja veriseulassa. Toinen neuvolakäynti on ensi viikolla, rv 16+1. Rakenneultra on vasta rv 21+2. Ärsyttää sekin, että joillakin on neuvoloita ja lääkäreitä kaiken aikaa ja mä vain hermoilen yksinäni.

Puuh, tämä olo johtuu ihan varmasti vain siitä, etten saa syödä nyt suklaata!!

Piste iin päälle: Mulla on huomenna työpäivä eli mehevä kuuden päivän työviikko.

Jos aurinko häikäisee teitä liikaa, niin heittäkää yksi säde tänne risukasaankin!

Lalla 15+3
 
Lalla
Monik, mielenkiintoista kuulla, että kurkkulimaa on muillakin! Mullakin se lima aiheuttaa yökkäilyä ja oksentelua silloin, kun ei edes ole huono olo.

Tulin tänne itkemään, kun mulla vain nyt ärsyttää. Ei ole mitään erityistä sattunut, mutta olen nyt vain ihan alavireinen enkä jaksaisi tällaista. Olin ajatellut, että raskaana sitä olisi koko ajan onnellinen ja iloinen ja nauttisi joka hetkestä, mutta mitä vielä.

Tänään tuli uusi Vauva-lehti ja jotenkin siinäkin oli sellainen henki, että kaikilla odottajilla meni aah, niin loistavasti, vointi oli erinomainen, fiilis vielä mainiompi ja elämä ei muuta teekään kuin hymyile. Huhhuh.

Yksi tuttava, joka on lähes yhtä pitkällä raskaudessa kuin minä, hehkutti, että paljon varusteita on jo ostettuna ja pian jo vaunutkin ja on niin ihana, kun vatsa kasvaa ja kaikki sen huomaa. Mrrr...

Mä olen varmasti pessimistinen luonne, mutta raskaus on tehnyt minusta kuin haudankaivajan! En voi käsittää. Onhan tässä ollut kaikkia rankkoja juttuja, mutta silti.

Ja nyt on alkanut tuntua, että ylipaino tekee minusta aivan epäkelvon odottajan. Äitiyshousut laitoin tilaukseen ulkomailta, kun Suomesta ei saa, jos ei maksa itseään kipeäksi. Vatsa ei tule varmaan koskaan näkyviin läskien alta. Työkaverikin sanoi tällä viikolla, että minusta ei kyllä yhtään huomaa, että olisin raskaana. No joo, toisaalta hyvä, koska salailen töissä edelleen, mutta sillä hetkellä ärsyttää, kun muut kehuvat ihania vauvavatsojaan. Mies on tosin nyt sitä mieltä, että alavatsa tuntuu tiukemmalta ja kovemmalta kuin ennen eli on mulla ainakin yksi toivonkipinä olemassa!

Tähän asti olen käynyt yksityisellä varhaisultrassa, kerran neuvolassa ja sitten nt-ultrassa ja veriseulassa. Toinen neuvolakäynti on ensi viikolla, rv 16+1. Rakenneultra on vasta rv 21+2. Ärsyttää sekin, että joillakin on neuvoloita ja lääkäreitä kaiken aikaa ja mä vain hermoilen yksinäni.

Puuh, tämä olo johtuu ihan varmasti vain siitä, etten saa syödä nyt suklaata!!

Piste iin päälle: Mulla on huomenna työpäivä eli mehevä kuuden päivän työviikko.

Jos aurinko häikäisee teitä liikaa, niin heittäkää yksi säde tänne risukasaankin!

Lalla 15+3
 
Tilli_
Pikakysymys lehdistä: mikä on kokemuksenne mukaan paras raskaus/vauva lehti? Huomasin, että yhtyneillä kuvalehdillä on naistenpäivän kunniaksi tarjous naistenlehdistä, -50%, ja siellähän olisi kaksplus valikoimassa. Mahtaako olla minkälainen?

 

Yhteistyössä