Syyskuiset 2023

Ymmärtääkseni oli, mutta kontrolloidaan kuulemma ylimääräisellä ultralla reilun kk päästä.

Omakannassa lukee, "kaikki näyttää hyvältä" eikä tarkempaa sepustusta siitä, mitä paikalla selittivät. Kaikki normaalia sydämessä mutta jostain akselista puhuivat että eivät ole varmoja onko vähän kallellaan keskelle vai vasemmalle kuten pitääkin. Tuli toinenkin kätilö paikalle ja pitkään tutkivat ja totesivat että kaikki ihanteellista ja sydämen rakenteet toimii kuten kuuluu mutta tuosta ei tosiaan saa selvää koska lapsi ei pysy aloillaan tai oli hankalassa asennossa.

Yritin kysellä mitä tämä käytännössä tarkoittaa jos on väärään suuntaan kallellaan mutta en saanut siihen vastauksia, vain että kaikki on hyvin, ei tarvitse stressata, mutta otetaan vaan varuiksi se kontrollikäynti

En kyllä osaa olla onneksi huolissani, miehellekin nauroin, että jos joku eläinlääkäri olisi jostain meidän eläimestä tuommoista puhunut olidin itkien googletellut yötäpäivää mitä tämä tarkoittaa, mutta nyt on vain ajatus että kyllä se luonto hoitaa, turha stressata
Hui onpas jännää! Mut kuten jo itsekin sanoit, niin turha stressata. 😊 Pakko myöntää, että itseltä ei onnistuisi! 🤣
 
vierailija
Hui onpas jännää! Mut kuten jo itsekin sanoit, niin turha stressata. Pakko myöntää, että itseltä ei onnistuisi!
No jotain hyvää tästäkin, ettei ole vielä minkäänlaista tunnesidettä muodostunut lapseen. 😅 Olen normaalisti todella kova stressaamaan ja jos tunneside olisi jo muodostunut niin varmaan unet jäisi välistä ja soittelisin alvariinsa päivystykseen 🤣

Mies on jo tunnesidettä hieman luonut, mutta hän ei ole stressaaja luonnetta, hän aina ajattelee kaikesta, että asiat menee hyvin kunnes toisin todistetaan. Eli tässä tapauksessa meidän onni, että tunteet on näin päin, ei aiheuta yöimääräistä stressiä kellekään kotona 🙈
 
  • Tykkää
Reactions: 1984
vierailija
Sype aika takana ja sektio lupaus takataskussa 😊 Vierähti kivi sydämeltä ja niin mukava kätilö, että lupasin ihan oikeasti harkita alatiesynnyksen mahdollisuutta.

Pelkojen osalta suositteli olemaan ainakaan lukematta vauva-palstoja internetistä, sillä hän 30 vuotisen kätilön urallaan on nähnyt pääosin aivan erikaltaisia synnytyksiä, mitä palstoilla tykätään kirjoitella 😅

Neuvolalääkärikin oli tällä viikolla ja ferritiiniä ei suostu mittaamaan kun hemoglobiini on niin hyvä. Jatkuvan pahan väsymyksen vuoksi olisin sen halunnut mittauttaa, mutta jostain syystä kunnallisella haraavat vastaan, joten odotellaan jos syksymmällä piristyisi 🤭
 
Sype aika takana ja sektio lupaus takataskussa Vierähti kivi sydämeltä ja niin mukava kätilö, että lupasin ihan oikeasti harkita alatiesynnyksen mahdollisuutta.

Pelkojen osalta suositteli olemaan ainakaan lukematta vauva-palstoja internetistä, sillä hän 30 vuotisen kätilön urallaan on nähnyt pääosin aivan erikaltaisia synnytyksiä, mitä palstoilla tykätään kirjoitella

Neuvolalääkärikin oli tällä viikolla ja ferritiiniä ei suostu mittaamaan kun hemoglobiini on niin hyvä. Jatkuvan pahan väsymyksen vuoksi olisin sen halunnut mittauttaa, mutta jostain syystä kunnallisella haraavat vastaan, joten odotellaan jos syksymmällä piristyisi
Kuulostaa onnistuneelta käynniltä! Mahtavaa! 😊👏🏼

mun mielestä noilla maksetuilla verikokeilla saa ferritiinin mitattua ihan muutamalla kympillä ja sen perusteella voi syödä tarvittaessa rautaa 😊
 
Meillä täällä P-Pohjanmaalla ferritiinin mittaus kuuluu normaaliin raskauden seurantaan väh. yhden kerran alkuraskaudessa. Kannattaa se jossain mittauttaa!

Viikko sitten tuli verivuotoa, kylläpä säikäytti.. hiipui kuitenkin parissa vrkssa pois, eivätkä synnärillä arvelleet jatkotutkimuksille tarvetta. Muita oireita ei ole ollut ja asukas liikkuu normaalisti masussa. Joten niin kauan ku kaikki on hyvin, kaikki on hyvin!

Ens viikolla rakenneuä, mukava mennä vilkaiseen kaveria. Sanoin paikallisessa neuvolassa, että en aio ravata joka viikko näytillä, jos mulla ei ole mitään asiaa... mut tuo uä on kiva käyä synnärillä!
 
vierailija
Kuulostaa onnistuneelta käynniltä! Mahtavaa!

mun mielestä noilla maksetuilla verikokeilla saa ferritiinin mitattua ihan muutamalla kympillä ja sen perusteella voi syödä tarvittaessa rautaa
Kiitos hei vinkistä, varmaan vaatii käyntiä jossain yksityisellä labrassa? Meillä on vain tuon kunnallinen labra, lähimmät yksityiset vajaan 100km päässä, joten ihan hevillä ei tule sitä 200km lähdettyä ajelemaan ilman pakottavaa tarvetta, mutta harkintaan menee, jos saisi hoidettua samalla kun käy tuossa kesän aikana seuraavan kerran äitiyspolilla 👌

Ihmetyttää kyllä, ettei raskaana kunnan kautta saa noita pyydettäessä. Mikäköhän siihenkin on syynä, että sitä vastutetaan 🤔
 
Kiitos hei vinkistä, varmaan vaatii käyntiä jossain yksityisellä labrassa? Meillä on vain tuon kunnallinen labra, lähimmät yksityiset vajaan 100km päässä, joten ihan hevillä ei tule sitä 200km lähdettyä ajelemaan ilman pakottavaa tarvetta, mutta harkintaan menee, jos saisi hoidettua samalla kun käy tuossa kesän aikana seuraavan kerran äitiyspolilla

Ihmetyttää kyllä, ettei raskaana kunnan kautta saa noita pyydettäessä. Mikäköhän siihenkin on syynä, että sitä vastutetaan
Juu vaatii, mietin siis näitä puhdin (ferritiinin mittaus ilman lähetettä 24,95€) labroja:


Meillä työterveys mittasi, mulla oli reilu vuosi sitten hemoglobiini ihan normaali ja ferritiini käytännössä tyhjä. Sen olon paranemisen vuoksi voisin jopa vähän ajellakin 😊 Toki huomasin rautakuurilla olossa eroa tyyliin viikossa, eli periaatteessa voisit testata ihan vaan syömällä hetken rautaa. En tiedä vaan voiko liian korkea rauta aiheuttaa jotain 🤷🏻‍♀️
 
vierailija
Juu vaatii, mietin siis näitä puhdin (ferritiinin mittaus ilman lähetettä 24,95€) labroja:


Meillä työterveys mittasi, mulla oli reilu vuosi sitten hemoglobiini ihan normaali ja ferritiini käytännössä tyhjä. Sen olon paranemisen vuoksi voisin jopa vähän ajellakin Toki huomasin rautakuurilla olossa eroa tyyliin viikossa, eli periaatteessa voisit testata ihan vaan syömällä hetken rautaa. En tiedä vaan voiko liian korkea rauta aiheuttaa jotain
Asutaan niin syrjässä, että lähin Mehiläisen piste myös siellä 100km päässä. Harmi ettei tuota voi tehdä oman terkkarin labrassa. On tuo bensa sen verta kallista, että ihan yhtä asiaa ei viitsi kaupungille lähteä toimittamaan vaan keräilee sitten useamman hoidettavan asian samalle päivää.

Minulla on neuvola parin viikon päästä ja aion siellä kyllä antaa tästä palautetta ja kysyä tuota, että onko rautalisän syömisestä haittaa.

Itselläkin työelämässä ollessa ei mittauksiin ollut mitään ongelmaa päästä työterveyden kautta, kunnallisen jyrkkä kanta tuli kyllä yllätyksenä. Ja jotenkin ajattelin, että raskaana ollessa mittaisivat hyvinkin herkästi.

Toisaalta, pakkohan se on luottaa lääkäreihin, jos he sanovat ettei syytä mittaukselle ole, niin eivät he kai hatusta näitä vedä vaan joku syy on taustalla, miksi se koetaan täysin turhaksi.
 
Asutaan niin syrjässä, että lähin Mehiläisen piste myös siellä 100km päässä. Harmi ettei tuota voi tehdä oman terkkarin labrassa. On tuo bensa sen verta kallista, että ihan yhtä asiaa ei viitsi kaupungille lähteä toimittamaan vaan keräilee sitten useamman hoidettavan asian samalle päivää.

Minulla on neuvola parin viikon päästä ja aion siellä kyllä antaa tästä palautetta ja kysyä tuota, että onko rautalisän syömisestä haittaa.

Itselläkin työelämässä ollessa ei mittauksiin ollut mitään ongelmaa päästä työterveyden kautta, kunnallisen jyrkkä kanta tuli kyllä yllätyksenä. Ja jotenkin ajattelin, että raskaana ollessa mittaisivat hyvinkin herkästi.

Toisaalta, pakkohan se on luottaa lääkäreihin, jos he sanovat ettei syytä mittaukselle ole, niin eivät he kai hatusta näitä vedä vaan joku syy on taustalla, miksi se koetaan täysin turhaksi.
Raha on ainoa asia, mikseivät mittaa. Tai siihen vedotaan. Minä sain ferritiini mittauksen, kun vaadin neuvolatätiä laittamaan lähetteen sinne. Vähän hannas vastaan, mutta hyvät perustelut vaan kehiin ja vaatia ei pyytää
 
vierailija
Raha on ainoa asia, mikseivät mittaa. Tai siihen vedotaan. Minä sain ferritiini mittauksen, kun vaadin neuvolatätiä laittamaan lähetteen sinne. Vähän hannas vastaan, mutta hyvät perustelut vaan kehiin ja vaatia ei pyytää
Okei! Joo mä neuvolassa tätä pyysin, mutta en tiedä miten täällä käytäntö, ilmeisesti ei pysty lähetettä tekemään kuin lääkäri, koska sanoi että se voisi olla hyvä asia ja hän varaa mulle neuvolalääkärille ajan. Neuvolalääkäri on sitten toisessa kunnassa, meidän kunnassa ei lääkäri käy kuulemma kuin kerran kuussa, eikä hänelle ollut vapaita aikoja kuin kesäkuun loppuun. Sekin vähän keljutti, että sen ferritiinin takia neuvolalääkärille ylipäätään aika varattiin 60km päähän ja todetaan, että ei mitata.

Jännä, että tässäkään ei ole mitään valtakunnallista linjaa, vaan eri puolilla Suomea tuntuu olevan eri käytännöt mitä ferritiinin mittaukseen tulee.
 
Okei! Joo mä neuvolassa tätä pyysin, mutta en tiedä miten täällä käytäntö, ilmeisesti ei pysty lähetettä tekemään kuin lääkäri, koska sanoi että se voisi olla hyvä asia ja hän varaa mulle neuvolalääkärille ajan. Neuvolalääkäri on sitten toisessa kunnassa, meidän kunnassa ei lääkäri käy kuulemma kuin kerran kuussa, eikä hänelle ollut vapaita aikoja kuin kesäkuun loppuun. Sekin vähän keljutti, että sen ferritiinin takia neuvolalääkärille ylipäätään aika varattiin 60km päähän ja todetaan, että ei mitata.

Jännä, että tässäkään ei ole mitään valtakunnallista linjaa, vaan eri puolilla Suomea tuntuu olevan eri käytännöt mitä ferritiinin mittaukseen tulee.
Jos en olisi saanut neuvolatädin kautta lähetettä niin tiedän ettei lääkäri olisinsitä tehnyt. Lääkäri on meillä kuin Jumala ja tekee ihan tahallaankin kiusaa asiassa kuin asiassa.. jäis jo eläkkeelle!
 
Oliko täällä vielä joku paikalla sen fb ryhmän porukkaa? ois nyt hauska liittyä joukkoon kun alkaa olla suht varmat ajat tän raskauden suhteen!
Itse liityin kanssa tonne fb ryhmään tällä vkolla ,kiva porukka siellä ja vertaistukea :), laita jempppis :lle yksityisviesti täällä ja tieto millä nimellä fb:ssä löydyt ni hän lisää sut mukaan! :) Muut mukaan myös sinne rohkeasti!
 
vierailija
Onks kaikki jo häipyneet? Mä en ajatellut mihinkään fb ryhmiin liittyä, mut olis ollut kiva jakaa täällä vielä tuntoja. Mikä siinä fb on parempi kuin täällä?
Mul on kauhea ahdistava olo kokoajan rintalastassa. Mietin et voisko olla lihasperäistä. Tarvii varmaan käydä hierojalla.
 
Onks kaikki jo häipyneet? Mä en ajatellut mihinkään fb ryhmiin liittyä, mut olis ollut kiva jakaa täällä vielä tuntoja. Mikä siinä fb on parempi kuin täällä?
Mul on kauhea ahdistava olo kokoajan rintalastassa. Mietin et voisko olla lihasperäistä. Tarvii varmaan käydä hierojalla.
Mulle tulee ilmoitukset myös täältä 😊

laitoin @jempppis viestiä lauantaina, mutta ei ole vielä vastausta tullut joten en mäkään vielä ole fb ryhmässä. 😃
 
  • Tykkää
Reactions: jempppis
vierailija
Ootteko käyneet ru? Jos ootte, niin paljonko oli vauvan kokoarvio?
Jotenki muka ressaa, että olis iso vauva. Meillä vauvat syntyissään painaneet n. 3.5kg. Tällä viikolla ru. Jännää.
 
vierailija
Täällä myös yksi joka ei FB:ssä tykkää pyöriä. FB:ssä en kommentoi ikinä missään lainkaan omalla naamallani, olen niin hysteerinen tietosuojasta 🤣 En nyt usko että pienestä vauvaryhmästä kukaan huutelee ulkopuolelle yhtään mitään, mutta itsellä turvallisempi olo puhua omista asioista anonyymina, johon koen tämän palstan oikein hyväksi 😊

Minä olen kaikki ultrat käynyt, mutta koko arviosta ei ollut vielä mitään puhetta. Tai sitten en vain ole kuunnellut 🙈

Nyt RV 24+2 ja väsymys ja unettomuus vain pahenee päivä päivältä. Myös alkanut tehdä kipeetä ainoa liikuntamuotoni, kävelylenkit. Lonkkien yläpuolelle pistää kovin normaalitahtiin kävely, helpottaa kun vaihtaa löntystelyksi ja särky loppuu kun pysähtyy. Herkkuhimo myös järjetön, menee suklaata ja roskaruokaa enemmän kuin laki sallii ja arvaten tämä tajuton herkuttelu yhdistettynä siihen, ettei pysty enää liikkumaan edes pieneen hikeen itseään niin kiloja kertyy järkyttävää vauhtia. Nyt tullut jo 10kg 😬
 
vierailija
Mä siirryin fb-ryhmään, koska se on musta turvallisempi kun ihmiset kommentoi oman nimen takaa. Tänne mahtuu aina silloin tällöin ihan vaan kiusanhenkiä, eikä fiilis omien asioiden jakamiseen pidemmällä aikavälillä oo kiva. En käytä facea juuri muuhun, mutta ryhmä on tosi kiva ja tavoittaa arjessa just silloin kun itsellä on aikaa.

-S
 
Mä taas en koe Facebookia yhtään sen rennommaksi kuin tällaista anonyymiä palstaa 😂 Ihan yhtä ikäviä ihmisiä sielläkin on. Riittää yksi harkitsematon sana ja yhtäkkiä taso on naisten huoneen. Esikoisen odotusajan suljettuun ryhmään on mahtunut mm. paljasjalkakenkäriita, "suositusten orjat", imettävien ja korviketta käyttävien aivan keinotekoista vastakkainasettelua... Täällä on melkein lunkimpaa, kun anonyymeille ei vastaa, niin keskustelu ei jatku eikä synny samanmielisten leirejä.

Mulla on myös ultrat takana. Pari päivää isompi kuin tässä vaiheessa olisi laskennallisesti keskiarvo. Muusta ei ole ollut puhetta. Katsotaan sitten raskauden edetessä, millainen maha tässä kasvaa. Nyt se nimittäin kasvaa ja näkyy kaikille. Pullahti viikossa esille.
 
vierailija
Tämä on myös turvallisellisempi alusta kysyä arkaluonteisiakin asioita, joista herkästi tuomitaan. Esim. tupakointi raskauden aikana. Tässä ketjussa olen siitä kehdannut kysyä, mutta en tietenkään omalla naamallani facebookissa ikinä moista kehtaisi kysyä joukkolynkkauksen pelossa.

Kiva kuulla, että täällä pyörii edelleen muitakin ja kiva myös että halukkaille löytyy se facebook ryhmä! Meitä kun on joka junaan, niin kullekin se mieluisin alusta missä vaihtaa ajatuksia ja kysellä tyhmiäkin 😊👌
 
vierailija
Minä myös samaa mieltä, en myöskään tykkää jakaa henkilökohtaisia asioitani julkisesti. Oli se vieraiden henkilöiden ryhmä miten pieni tahansa.

Meillä ei ole vielä ru käytynä, mutta sitä odotellaan kun se on kohdallani vasta 2vko päästä.

Miten hyvin tunnette vauvan liikkeitä? Itsellä kolmas lapsi mutta istukka edessä ja liikkeet varsin vaimeita vieläkin kun viikkoja on nyt 20+0.
Pohdin tässä et mahdankohan koko raskausaikana tuntea liikkeitä kunnolla..
 
vierailija
Minulla istukka takana ja liikkeet tuntuu hyvin, muistaakseni viikolla 17 alkoi ensimmäiset tuntemukset.

Täällä otettiin vähän veri- ja virtsakokeita ja valkosolut ovat korkealla ja punasolut matalalla, muutoin pissanäytteessä kaikki normaalia. Vastaukset käydään läpi kyllä ensi viikolla, mutta lueskelin toki jo netistä, että valkosolut korkella viittaisi tulehdukseen, voisikohan kyseessä olla jokin virtsa/emätin tms tulehdus vaikka muut pissanäytteen arvot normaalit 🤔 Lievää polttelua ollut alaselässä ja jatkuvaa pissimisen tarvetta, mutta olen ajatellut niiden olevan normaaleja raskauden aikana.
 
Mä tunnen nyt rv 23+5 enemmän ja selkeämmin liikkeitä kuin esikoisen raskausaikana ihan loppua lukuun ottamatta. Mulla oli silloin istukka keskellä edessä ja nyt keskellä takana. Myös muu perhe tuntee liikkeet nyt.

Musta on hurjaa ajatella, että nyt syntyessään tää lapsi voisi hyvällä tuurilla selvitä ♥
 
vierailija
Heippa kaikki, kirjoittelin joskus ihan alkuraskaudessa tänne ja tulin kurkkaamaan kuulumisia! Meillä meneillään 20+2 ja ru ens viikolla 😊 innolla ja pienellä jännityksellä sitä odotetaan. Kaikki mennyt muuten oikein mallikkaasti, mutta viime viikolla alkaneet harkkasupparit välillä huolettaa. Mutta eivät ainakaan toistaiseksi olleet tehneet pahojaan 🤞 jospa rauhoittuisivat kun kroppa tottuu kasvavaan vatsaan ja vauvan liikkeisiin.

Meillä liikkeitä tuntunut jo pari viikkoa ja näkyvät jo päälle päin. Näin esikoista odottaessa ihastelen näitä liikkeitä mielelläni 😄
-J
 

Yhteistyössä