Syyskuiset 2022 🍁🧡

Me käytiin myös varhaisultrassa tällä viikolla ja kyllä siellä vahva syke löytyi ja viikkoja vastaava tyyppi köllötteli. ❤ Huokaista sai edes pieneksi hetkeksi, mutta ei se helpotus mulla pitkäaikainen ollut. Ikävä kyllä. Olin etukäteen ihan varma, että kesken on tämäkin mennyt, koska melkein viikkoon ei ollut mahassa mitään tuntemuksia. Ei niin mitään. Onneksi olin väärässä. 😊
Nyt mietin, että kävisinkö vielä kerran ultrassa ennen NT-ultraa vai pitääkö vaan sinnitellä sinne asti. Asiahan ei ultraamalla miksikään muutu, mutta en tiedä onko tämä huoli ja murhekaan parhaimmasta päästä. Aika näyttää mihin päädyn.

Ootteko muuten pysyneet terveinä? Mulle nousi kuume eilen ja vielä tänäänkin on saanut sairastaa. En tiedä johtuuko tämä huono olo raskaudesta vai sairaudesta. Aikaisemmin mulla ei oo pahoinvointia ollut. Onneksi tuo esikoinen on kova nukkumaan, niin äitikin on saanut kunnon yö- ja päiväunet. ❤ Huomenna sit koronatestiin, niin saadaan sekin (toivottavasti) poissuljettua. Tiedän, ettei sairastelu ole alkiolle/sikiölle vaarallista, mutta koska niitä keskenmenoja historiasta löytyy, niin en haluaisi nyt ottaa pienintäkään riskiä minkään kanssa.

Voi kun se NT-ultra tulisi pian ja päästäisiin vähän turvallisemmalle viikoille. Odottavan aika on vaan niiiiin pitkä. Tsemppiä kaikille!
 
Kirjailijaäippä2
Mut voi lisätä listaan.
34v, 2. lapsi, la 30.9, Hus

Tänään haettu Mama vitamiinit ja Bio oil 😁👌🏻. Viimeksi vatsaan tuli kunnon skruidut, jos nyt saisi nahkan venymään paremmin.
Alkuraskauden uä (Preggo Hki) ja eka neuvolakin varattu. Kuulin, ettei meidän alueella enää kaikilla ole neuvolakorttiakaan ? Mitä ihmettä, onko kaikki sähköisenä ? 😭😭Haluan kortin niin kuin esikoisellakin.
 
  • Tykkää
  • Vau!
Reactions: Viita ja hiliputti
Ihanaa että ultrissa on näkynyt pikku tyyppejä! <3

Ilmeisesti monissa sairaanhoitopiireissä tosiaan on neuvolakortti poistunut ja on nyt sähköisenä. Tosi tylsää. Meillä vielä toistaiseksi kortti muodossa, mutta kuulemma muutos tulee pian tännekin.

Musta tuntuu, että päivät alkoi kulua nopeasti tuon varhaisultran jälkeen, kun näki että kaikki oli niin kuin pitääkin. Kyllä takaraivossa vielä on pelkoja, mutta niitä on harvemmin. Pahoinvointi on osittain helpottanut. Alkuun voin pahoin puolesta päivästä aina ilta ysiin asti. Nyt pahoinvointi alkaa iltapäivästä ja kestää sinne 20-21 välille. Eli työt saan hoidettua hyvin, mutta kotona melkeinpä vaan makaan toimintakyvyttömänä. Mies on joutunut paljon hoitamaan esikoista.

Minua on alkanut stressaamaan jonkin verran korona. Nyt kun näyttää siltä, että se käy kaikki läpi. Meillä töissä on tartuntoja ihan huimasti ja olen altistunut jo lukemattomia kertoja. Mies samoin ja lapsi päiväkodissa myös. Kohta napsahtaa omalle kohdalle varmasti. Töissä kaikki tartunnan saaneet ovat olleet kolmesti rokotettuja. Minulla on kaksi rokotetta.Neuvolasta painostivat kovasti kolmannen rokotteen ottamiseen välittömästi. Haluaisin kuitenkin odotella vielä toisen raskauskolmanneksen alkuun.. Mietityttää myös, että kun ei se kolmas rokote tule minua taudilta säästämään, toki saattaa lieventää tautia itsessään. Rokotteen suojakin kestää vain pari kuukautta. Th ei osannut sanoa, että kuinka suuret tukosriskit tässä vaiheessa raskautta olisi, jos taudin sairastaa. Mietin, että olisiko kannattavampaa ottaa kolmas rokote viimeisen kolmanneksen alussa. Jos otan rokotteen lähiviikkoina, ei suoja ole enää häävi loppuraskaudessa ja neljättä piikkiä en haluaisi ottaa. Mietityttää myös, kun toisen rokotteen jälkeen olen sairastanut jatkuvasti. Kuukaudessa 1-2 viikon kestävää flunssaa. Tätä kesti 6kk. Nyt tilanne rauhoittunut. Kävin tästä parilla eri lääkärilläkin ja he molemmat lohduttivat, että joillakin nuo rokotteet alentavat vastustuskyvyn ihan nolliin ja juuri siltä tämä on vaikuttanut. 6kk sisään tosiaan lukemattomia flunssia ja kaksi yrjötautia, ihan kuin vastustuskykyä ei olisi ollenkaan. Tuo touhu kävi henkisestikin aika rankaksi, olen ravannut koronatesteissäkin lukemattomia kertoja. Pelko perseessä, että se sairastelu alkaisi taas, mutta ei kukaan voi sitäkään ennustaa. Huoh. Normaalisti en ole sairaana kuin ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään
 
Täällä toinen koronasta jonkin verran stressaava. Otin kolmosrokotteen, kun sitä suositeltiin, ja töissä on riski saada tartunta. Työkavereista alkaa olla kohta puolet muutaman viikon sisällä sen sairastanut, tosin kukaan riskiryhmäläinen ei vielä. Vissiin mulla oma vastustuskyky on kyllä aika hyvä, kun en ole ollut kipeenä ollenkaan koko koronan aikana. Lääkäri arveli, että epidemiatilanne olis selvästi parempi kesällä, kun on viimenen kolmannes menossa. Tiedä sitten, onko siitä rokotuksesta sillon vielä suojaa, ettei sairastu vakavasti... Todella toivon että olis huolettomampi kesä eikä tarvis stressata tällä asialla!

Laskeskelen tässä päiviä nt-ultraan, josta alkaa myös loma, ja täälläkin tuntuu siltä, että aika matelee! Eilen ostin ihanan tuoksuisen raskausajan öljyn, ja sitä turvallista salmiakkia googlailin. Aika kalliit postimaksut, pärjäisköhän sitä ilman...
 
Mä en yleensä edes syö lakritsia, mutta kun täältä luin että sekin on nykyään kielletty, ni arvatkaa tekeekö kovasti mieli. Pandan lakupussi suorastaan huutelee mulle hyllystä 🤣

Onko teillä turvotusta? Tuntuu että syön mitä vaan
Täällä toinen koronasta jonkin verran stressaava. Otin kolmosrokotteen, kun sitä suositeltiin, ja töissä on riski saada tartunta. Työkavereista alkaa olla kohta puolet muutaman viikon sisällä sen sairastanut, tosin kukaan riskiryhmäläinen ei vielä. Vissiin mulla oma vastustuskyky on kyllä aika hyvä, kun en ole ollut kipeenä ollenkaan koko koronan aikana. Lääkäri arveli, että epidemiatilanne olis selvästi parempi kesällä, kun on viimenen kolmannes menossa. Tiedä sitten, onko siitä rokotuksesta sillon vielä suojaa, ettei sairastu vakavasti... Todella toivon että olis huolettomampi kesä eikä tarvis stressata tällä asialla!

Laskeskelen tässä päiviä nt-ultraan, josta alkaa myös loma, ja täälläkin tuntuu siltä, että aika matelee! Eilen ostin ihanan tuoksuisen raskausajan öljyn, ja sitä turvallista salmiakkia googlailin. Aika kalliit postimaksut, pärjäisköhän sitä ilman...
Alkoi heti kiinnostaa mikä niin hyvälle tuoksuu? 😅
 
Täällä myös koronastressiä 🙋‍♀️
Aiemmin en stressannut, mutta nyt stressaan vauvan vuoksi. Onneksi saan tehdä paljon etätöitä ja muutenkin töissä ollaan sillä omalla pienellä porukalla. Kolmatta rokotusta en aio ottaa, kun pelkään niitä pitkäaikaisvaikutuksia, joista ei vielä tiedetä. Tunnustan että samasta syystä ahdistelen vauvan vuoksi myös niitä kahta ekaa rokotetta, vaikka olen ne saanut kuukausia ennen raskaaksituloa.

Ihan kuin tässä ei kaikkea muutakin stressattavaa olisi jo ihan tarpeeksi.
 
Koronmietintöihin voin kertoa oman tuoreen kokemukseni. Mulla oli kaksi rokotetta (toisesta aikaa nyt 6,5 kk) ja mietin myös etten haluaisi kolmatta ottaa ensimmäisen kolmanneksen aikana ainakaan. Sitten kuitenkin tässä muutama viikko sitten tuli semmoinen olo että hyvä se olisi ehkä kuitenkin ottaa, koska raskaus itsessään lisää riskiä vakavamman tautimuodon sairastamiseen, joten marssin sitten ottamaan sen kolmannen. Rokotteen otin yksi maanantai ja seuraavana sunnuntaina alkoi pieni kuiva yskä ja tein positiivisen kotitestin joka vahvistui seuraavana päivänä vielä virallisessa testissä. Oireet sinänsä olivat lieviä (ei hengenahdistusta eikä korkeaa kuumetta) mutta olo oli silti kaksi viikkoa aivan hirveä. Muutamassa päivässä rokote ei ole kovin kummoisesti ehtinyt vielä vaikuttamaan, mutta uskon että jonkun verran silti. Olen ihan tyytyväinen että sen otin, olisi vaan pitänyt tehdä se jo vähän aikaisemmin niin olisi voinut mahdollisesti säästyä koko tartunnalta tai saada se vielä lievempänä.
Riippuu nähtävästi sairaanhoitopiiristä, että mitkä käytännöt on noitten tulppariskien ehkäisyssä raskaanaoleville. Meidän alueella kaikille määrätään verenohennuslääkitys raskauden kestosta riippumatta. Niinpä minäkin nyt sitten pistelen itseäni 4 viikkoa.
 
Täällä oli eka neuvola viime viikolla ja sain ihan fyysisen neuvolakortin! Verikokeisiin pitää mennä ensi viikolla ja kutsua nt-ultraan odottelen kovasti.

On kyllä jännä miten erilaiset käytännöt näissä asioissa on paikkakunnasta riippuen. Mä en kans halua ottaa kolmatta rokotusta ennen kuin oon nt-ultrassa käynyt ja neuvolan th ei kyllä asiaa mitenkään kummemmin kommentoinut. Alkuun mullakin oli stressiä siitä tartunnasta, mutta nyt alkaa helpottaa, tulee jos on tullakseen. Sen sijaan mulla on maailman kauhein matkakuume ja tuntuu vastuuttomalta edes ajatella ulkomaan reissuja, mutta kai sitä voi silti aina haaveilla.
 
Missä niitä Salta katten 70g pusseja myydään, ei ole osunut näköpiiriin vielä tutuissa kaupoissa...

Joku kyseli öljystä, niin mulla on Weledan ja se on Ruohonjuuresta. Ei mikään ihan mieto tuoksu, niin voi hyvin olla, ettei olis jonkun muun mieleen.

Mulla on kans turvotusta, en ole edes seuraillut, että mikä sitä lisää. Mekot ja löysät kotihousut olleet paljon käytössä, kun muut ahdistaa. Yks kaveri jo kommentoi, että käytän erilaisia housuja kun yleensä. En sitten tiedä osasko arvata syytä. Onneks kukaan ei ole katsonut sopivaks tai tajunnut udella kun en olis vielä ollenkaan valmis kertoon.

Kyselin myös neuvolassa, että kenelle niitä verenohennuslääkkeitä koronassa suositellaan. Täällä kuulemma on lista kriteereistä ja tapauskohtasesti sitten mennään niiden mukaan. Eli jos tulis tartunta, niin sit pitäs olla esim. neuvolaan yhteydessä. Mihin kohtaan se lääke muuten pistetään?
 
Oho, en tajunnutkaan että raskaana oleville määrätään sitten noita verenohennuslääkkeitä. Sen tukosriskin pitää varmaan olla aika merkittävä.. Meillä neuvolassa th sanoi, että ilmoitat heti jos teet positiivisen koronatestin, niin katsotaan sitten miten edetään. En tiedä onko täällä sitten sama käytäntö, että tuota lääkettä aletaan pistelemään.
 
Missä niitä Salta katten 70g pusseja myydään, ei ole osunut näköpiiriin vielä tutuissa kaupoissa...

Joku kyseli öljystä, niin mulla on Weledan ja se on Ruohonjuuresta. Ei mikään ihan mieto tuoksu, niin voi hyvin olla, ettei olis jonkun muun mieleen.

Mulla on kans turvotusta, en ole edes seuraillut, että mikä sitä lisää. Mekot ja löysät kotihousut olleet paljon käytössä, kun muut ahdistaa. Yks kaveri jo kommentoi, että käytän erilaisia housuja kun yleensä. En sitten tiedä osasko arvata syytä. Onneks kukaan ei ole katsonut sopivaks tai tajunnut udella kun en olis vielä ollenkaan valmis kertoon.

Kyselin myös neuvolassa, että kenelle niitä verenohennuslääkkeitä koronassa suositellaan. Täällä kuulemma on lista kriteereistä ja tapauskohtasesti sitten mennään niiden mukaan. Eli jos tulis tartunta, niin sit pitäs olla esim. neuvolaan yhteydessä. Mihin kohtaan se lääke muuten pistetään?
Mä löysin isosta cittarista, oli niitä isompia pusseja mut sit myös noita 70g. Mut se oli ainoa kauppa täällä missä niitä myytiin. En tiedä onnistuisko fazerilta tilata?
 
Mä ihmettelin asiaa netistä ja netin mukaan ainakin sekä 70g että se isompi on tehty samalla reseptillä.. ota näistä nyt selvää..
Apua, onkohan fazer sitten muuttanut saman reseptin niihin kaikkiin?? Pitäisi varmaan kysellä asiaa suoraan Fazerilta, että miten päin on, onko ne kaikki sitä raskausturvallista, vai ei.. Onneksi ehdin pussista viikonloppuna nappaamaan vaan neljä salmiakkia, en usko että maailmaa kaataa, vaikka sisältäisivät sitä välteltävää ainesosaa. Jatkossa vaan sitten jättää syömättä. Mutta voisin laittaa fazerille kyselyä tästä, jos löydän jonkun s-postiosoitteen.
 
Sainkin tiedon selville tosi nopeasti, kun otin yhteyttä Fazerin asiakaspalveluchattiin :D Tässä suoraan kopioituna Fazerin viesti. Eli Salta Katten makeiset ei sisällä glykkyrritsiiniä. Ei ne isotkaan pussit. Resepti kaikissa sama.

Edit: Onko kellään tietoa sitten tuosta ammoniumkloridista? Onko sitä suositeltu välttämään raskausaikana? Kun tuossa lopussa on tuo "samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa"

"Salta Katten – tuotteessa ei ole glykyrritsiiniä, koska se ei sisällä lakritsiuutetta. Tuotteessa on kuitenkin salmiakkia, eli ammoniumkloridia 48g/kg. Salmiakki (ammoniumkloridi NH4Cl) itsessään ei sisällä glykyrritsiiniä, vaan ainoastaan lakritsiuute sisältää glykyrritsiiniä.


Useasti salmiakkimakeisissa käytetään lakritsiuutetta, mutta halutessa lakritsiuute voidaan jättää pois ja salmiakkimakeisen suolaisuutta voidaan pehmentää anis-ja/tai lakritsiaromilla – ja juuri näin on tehty Fazerin Salta Katten salmiakkimakeisissa. Aromit eivät sisällä glykyrritsiiniä.


THLn suositus välttää lakritsia ja salmiakkia (jos salmiakkituote sisältää glykyrritsiiniä) raskauden aikana liittyy lakritsiuutteen luontaisesti sisältämään glykyrritsiiniin. THLn suosituksen taustoihin opastusta saa terveysviranomaisilta, samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa."
 
Viimeksi muokattu:
Aa nyt löytyikin tuosta ammoniumkloridista tietoa. Se lisää elimistön happamuutta ja aiheuttaa kalsiumin erittymistä luustosta. Tästä syystä ei esim Tanskassa suositella salmiakkia lapsille. Ammoniumkloridi ei kai ole kiellettyjen listalla, mutta joidenkin asiantuntijoiden mukaan ei olisi hyvä nauttia sitäkään raskausaikana. Noissa kaikissa raskaussalmiakeissa on ammoniumkloridia. Haitallisempi tuo glykyrritsiini on selvästi kuitenkin vrt. ammoniumkloridi
 
Sainkin tiedon selville tosi nopeasti, kun otin yhteyttä Fazerin asiakaspalveluchattiin Tässä suoraan kopioituna Fazerin viesti. Eli Salta Katten makeiset ei sisällä glykkyrritsiiniä. Ei ne isotkaan pussit. Resepti kaikissa sama.

Edit: Onko kellään tietoa sitten tuosta ammoniumkloridista? Onko sitä suositeltu välttämään raskausaikana? Kun tuossa lopussa on tuo "samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa"

"Salta Katten – tuotteessa ei ole glykyrritsiiniä, koska se ei sisällä lakritsiuutetta. Tuotteessa on kuitenkin salmiakkia, eli ammoniumkloridia 48g/kg. Salmiakki (ammoniumkloridi NH4Cl) itsessään ei sisällä glykyrritsiiniä, vaan ainoastaan lakritsiuute sisältää glykyrritsiiniä.


Useasti salmiakkimakeisissa käytetään lakritsiuutetta, mutta halutessa lakritsiuute voidaan jättää pois ja salmiakkimakeisen suolaisuutta voidaan pehmentää anis-ja/tai lakritsiaromilla – ja juuri näin on tehty Fazerin Salta Katten salmiakkimakeisissa. Aromit eivät sisällä glykyrritsiiniä.


THLn suositus välttää lakritsia ja salmiakkia (jos salmiakkituote sisältää glykyrritsiiniä) raskauden aikana liittyy lakritsiuutteen luontaisesti sisältämään glykyrritsiiniin. THLn suosituksen taustoihin opastusta saa terveysviranomaisilta, samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa."
Onpa jännä, ihmettelen tätä vastausta. Olin itse juuri tulossa kommentoimaan, kun tutkaillut näitä eri pakkauksia ja ainakin ainesosaluettelojen mukaan on olemassa sekä lakritsiuutetta sisältäviä että sitä ilman olevia Salta Katten -karkkeja. Sekava tuotebrandi kyllä kun on erilaisia.. Ota tästä nyt selvää.

70 g pussi - ei sisällä lakritsiuutetta / glykyrritsiiniä (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13344/salta-katten-70-g/)
140 g pussi - ei sisällä lakritsiuutetta/ glykyrritsiiniä (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/15198/salta-katten-140g/)
80 g pussi - sisältää lakritsiuutetta ja on vähän erinäköinen tuo karkki (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13350/salta-katten-80-g-/)
24 g rasia - sisältää lakritsiuutetta (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13352/salta-katten-24-g-pastilleja/)
 
Onpa jännä, ihmettelen tätä vastausta. Olin itse juuri tulossa kommentoimaan, kun tutkaillut näitä eri pakkauksia ja ainakin ainesosaluettelojen mukaan on olemassa sekä lakritsiuutetta sisältäviä että sitä ilman olevia Salta Katten -karkkeja. Sekava tuotebrandi kyllä kun on erilaisia.. Ota tästä nyt selvää.

70 g pussi - ei sisällä lakritsiuutetta / glykyrritsiiniä (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13344/salta-katten-70-g/)
140 g pussi - ei sisällä lakritsiuutetta/ glykyrritsiiniä (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/15198/salta-katten-140g/)
80 g pussi - sisältää lakritsiuutetta ja on vähän erinäköinen tuo karkki (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13350/salta-katten-80-g-/)
24 g rasia - sisältää lakritsiuutetta (https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13352/salta-katten-24-g-pastilleja/)
Oho, nojoo on tuon tiedon perusteella outo vastaus Fazerilta! Käsitin että sama resepti kaikissa. Esitin kysymyksen näin: Sisältävätkö Salta Katten makeiset sikiölle haitallista glykyrritsiiniä ja vastaukseksi tosiaan sain tuon tänne kopioimani viestin. Vastauksesta tulkitsisin, että kaikissa sama resepti, kun ei kerran mitenkään eritellyt eri pakkauksia. Tosi tarkkana saa olla
 
  • Tykkää
Reactions: L1mppu
No täällähän on tehty kunnon salapoliisityötä noiden salmiakkien suhteen! Huikeeta!

Mä oon ollut jo useamman vuoden kasvissyöjä, mutta nyt raskauden myötä on alkanut välillä tekemään mieli lihaa. Tai siis esimerkiksi jauhelihakastiketta.. :D Onko muita kohtalotovereita?
 
  • Tykkää
Reactions: Viita
vierailija
No täällähän on tehty kunnon salapoliisityötä noiden salmiakkien suhteen! Huikeeta!

Mä oon ollut jo useamman vuoden kasvissyöjä, mutta nyt raskauden myötä on alkanut välillä tekemään mieli lihaa. Tai siis esimerkiksi jauhelihakastiketta.. Onko muita kohtalotovereita?
Kaikkensa pitää tehdä lempiherkkujen suhteen! :D

Ja kyllä, oon myös kasvissyöjä ja tuossa muutama viikko takaperin oli ihan pakko saada kebabrulla. Ei oo sen jälkeen tehnyt mieli. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Viita

Yhteistyössä