Syyskuiset 2022 🍁🧡

Nyt on täälläkin sitten käyty tuossa varhaisultrassa muutama päivä sitten ja kaikki näytti olevan ok. Koko vastasi viikkoja ja sykekin näkyi. Lisäksi oli myös eka neuvola, jossa nyt ei sinällään mitään uutta ja ihmeellistä tullut. Verikokeet tulee nyt nopeasti omalla kohdalla, ensi viikolla pitäisi jo mennä. Pahaolokin alkaa pikku hiljaa jo väistymään / helpottumaan, mitä oonkin odottanu ku kuuta nousevaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Viita ja Enniina
Ketkäs on käyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tänään ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllä olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös äidin ikä (minä 36v) ja paino (liikaa) sekä ne niskaturvotus. Olen asennoitunut että mulla saattaa jo ikä nostaa riskilukua, onneksi sitten pääsee lisätutkimuksiin 😊
 
Elinanen
Ketkäs on käyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tänään ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllä olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös äidin ikä (minä 36v) ja paino (liikaa) sekä ne niskaturvotus. Olen asennoitunut että mulla saattaa jo ikä nostaa riskilukua, onneksi sitten pääsee lisätutkimuksiin
Minä olen käynyt jo 2,5vk sitten , mutta en näe arvoja mistään.. en tiedä eikö neuvola ole niitä lisännyt tuonne järjestelmään. Tänään meillä on nt ultra :)
 
Elinanen
Minä olen käynyt jo 2,5vk sitten , mutta en näe arvoja mistään.. en tiedä eikö neuvola ole niitä lisännyt tuonne järjestelmään. Tänään meillä on nt ultra
Ketkäs on käyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tänään ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllä olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös äidin ikä (minä 36v) ja paino (liikaa) sekä ne niskaturvotus. Olen asennoitunut että mulla saattaa jo ikä nostaa riskilukua, onneksi sitten pääsee lisätutkimuksiin
Ja onneksi tosiaan sitten tutkitaan lisää! Vaikka pelästyttähän se, mutta kaikki voi olla hyvinkin<3
 
Ketkäs on käyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tänään ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllä olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös äidin ikä (minä 36v) ja paino (liikaa) sekä ne niskaturvotus. Olen asennoitunut että mulla saattaa jo ikä nostaa riskilukua, onneksi sitten pääsee lisätutkimuksiin
Hmm. Tätä en ole tullut miettineeksikään. Mulla on ihan sama juttu, ikää 36 ja painoa liikaa. Verikokeisiin menen 1-2vkon päästä. Onpas hyvä tietää, että jo noilla faktoilla riskit voi olla suuremmat, ettei tule ihan puskista, jos joku kutsu tarkempiin tutkimuksiin tulee. Tosi pelottavaa ajatella semmosta, mutta nytpä voin tätäkin alkaa sulattelemaan. Kiitos, siis kun mainitsit. 😊
 
Elinanen
Joo nyt löytyikin ne sieltä! Meille tuli tosi pienet riskiluvut tänään laskennassa, vaikka en ymmärrä noista verikoetuloksista mitään että millaisissa arvoissa pitäisi olla 🤔 mistä sinä löysit noita viitearvoja?
 
Mä oon käynyt verikokeissa, mutta en ole katsonut kannasta. Ajattelin, että parempi sitten kuulla ensi viikolla, kun on nt ultra. En jaksais millään odottaa sitä. Lähes kaikki raskausoireet on loppuneet, niin tuntuu, etten edes olis enää raskaana. Toivottavasti kuitenkin löytyy syke edellleen!
 
Mulla on ens viikon tiistaina verikokeet. Keskiviikkona on lääkäri, jossa on se sisätutkimus ja ultraus. Olin tosi levollisin mielin sen 2,5 viikkoa varhaisultran jälkeen, mutta nyt on alkanut jännittää taas kovasti, että löytyykö sieltä vielä sykettä. Pahoinvointi on alkanut helpottaa, mutta kyllä sitä vielä silti on. Tuntuu, että pitäisi 2h välein syödä, ettei tulisi etova olo. Odotan, että viikkoja kuluisi ja alkaisin tuntea liikkeitä, siitä eteenpäin en enää murehtinut kun tunsin säännölliset liikkeet masussa. Viimeksi muistaakseni tunsin ekat hipsuttelut rv 16.

Mutta tosiaan, jännittää keskiviikko. Siitä on sitten 2 viikkoa nt-ultraan. Me saatiin esikoisesta huonoja uutisia nt-ultrasta. Tai siis gyne tuli lopulta ultraamaan kun aivojen alueelta löytyi jotain nestettä ja sanoi, että joko tilanne on tosi huono tai sitten kaikki on normaalisti ja että katsotaan uudestaan 3 viikon päästä ja lähetti meidät kotiin. Elämäni hirveimmät 3 viikkoa. Kontrollissa kaikki olikin hyvin, ei näkynyt aivoissa poikkeavaa ja oikein terve lapsi meillä on <3. Nytkin olen jotenkin valmistellut itseäni, että jos sieltä tulee taas huonoja uutisia. Silloin viimeksi saatiin valita otetaanko nipt-testi vai lapsivesipunktio lisätutkimuksia varten. Valitsin niptin ja siinäkin kaikki kunnossa. Se oli kiva testi, kun sai varmaksi tietää sukusoluista tuleeko poika vai tyttö. Jännitän myös sitä, että kumpi siellä kasvaa! Oma mielikuva on, että olisin tytön ja pojan äiti, joten kieltämättä toivon tyttöä salaisesti. Vaikka tärkeintä on, että lapsi on terve. Ja olishan sekin ihanaa jos olis sitten veljekset <3 Olen vaan aina jotenkin ”nähnyt” itseni tytön ja pojan äitinä, en tiedä miksi. Tämä tulee yhteistuumin olemaan viimeinen lapsemme, joten ehkä siksi vähän myös jännittää sukupuoli.
 
  • Tykkää
Reactions: Evena_4
Nythän hoksasin, että perhevapaauudistuskin tuli voimaan 4.9.2022 jälkeen lasketuille ajoille. Meillä nyt LA 9.9., mutta ne saattaa muuttaa sitä +3pvää (en muista kuinka herkästi ne niitä muutoksia tekikään).

Kiva että vanhempainvapaalla saa nyt olla pidempään, mutta olin kyllä asennoitunut olemaan itse kotona 😲
En ole miesystävän kanssa koskaan jutellut hänen ajatuksistaan jäädä kotiin, kun tämä vauva tuli vähän yllärinä… 😀
Nyt se on varmaan jo toennu siitä yllätyksestä, niin saankin seuraavaksi yllättää sen kotiinjäämispakolla 😅🙈
 
Mä oon pyöritellyt kanssa tuota uudistusta. Mä ehdottomasti haluaisin olla mahdollisimman pitkään kotona ja onneksi mies oli samaa mieltä. Eli me tehdään niin, että mies luovuttaa niistä omista vanhempainvapaa päivistään sen sallitun määrän päiviä mulle ja hän pitää sitten ne jäljelle jäävät päivänsä osissa. Mietittiin just, että saako hän vauvan syntyessä olla mun kanssa samaan aikaan kotona pari viikkoa, vai saako noita pitää yhtään päällekkäin. Esikoisesta oli ihanaa, kun mies oli syntymän jälkeen kaksi viikkoa meidän kanssa kotona isyyslomalla. Nyt se varsinkin tulisi todella tarpeeseen, kun on esikoinen viihdytettävänä. Olisi ihanaa että mies olisi siinä kohtaa kotona apuna sen pari viikkoa, kun uusi arki hakee muutenkin vielä paikkaansa. Mutta täytyy noita selvitellä, että miten tuo uudistus vaikuttaa kaikkeen.
 
Juu, se isyysloma pysyy samana. Se vanhempainvapaa on vaan jaettu nyt tasapuolisemmin. Ja onhan sitä nyt myös enemmän kuin ennen 😊

Mitenköhän käytännössä sujuu se isälle korvamerkityn ei-siirtomahdollisen vapaan pitäminen 🤔
Minä palaan 4kk töihin ja jään sitten hoitovapaalle 🤔🤔
Ei kuullosta järin näppärältä kun mietin omaa työtä.
 
Elinanen
Nythän hoksasin, että perhevapaauudistuskin tuli voimaan 4.9.2022 jälkeen lasketuille ajoille. Meillä nyt LA 9.9., mutta ne saattaa muuttaa sitä +3pvää (en muista kuinka herkästi ne niitä muutoksia tekikään).

Kiva että vanhempainvapaalla saa nyt olla pidempään, mutta olin kyllä asennoitunut olemaan itse kotona
En ole miesystävän kanssa koskaan jutellut hänen ajatuksistaan jäädä kotiin, kun tämä vauva tuli vähän yllärinä…
Nyt se on varmaan jo toennu siitä yllätyksestä, niin saankin seuraavaksi yllättää sen kotiinjäämispakolla
Sitä muutetaan jos erottaa 5pv kuukautisista lasketusta :)

ja sama juttu meillä, mies luovuttaa kaikki mitä voi minulle eli saman ajan saan sitten olla kuin esikoisestakin :) mies sitten pidempään, joskin esikoisesta ei ollut ollenkaan joten katsotaan miten nyt tehdään.. meillä myös laskettu tasan 4.9 joten just sitten uudistuksen piirissä
 
Minun mies on varovaisen innoissaan uudesta perhevapaalaista. Meillä laskettu 4.9. eli eka päivä jolloin voimassa, mutta vielä pitää jännittää muuttuuko keskiviikon ultrassa. Jos muuttuu, niin sitten aikaistuu ja tipahdetaan vanhan lain puolelle. Täällä tietääkseni muutetaan vain, jos heittää viikon ja sen en usko olevan mahdollista, mutta katsotaan...
 
Sitä muutetaan jos erottaa 5pv kuukautisista lasketusta

ja sama juttu meillä, mies luovuttaa kaikki mitä voi minulle eli saman ajan saan sitten olla kuin esikoisestakin mies sitten pidempään, joskin esikoisesta ei ollut ollenkaan joten katsotaan miten nyt tehdään.. meillä myös laskettu tasan 4.9 joten just sitten uudistuksen piirissä
Enpä osannut ajatella noin, eli jos (kun) mies antaa omistaan mulle, niin saan olla kotona sen mitä ois saanut olla ennenkin 😊

Toivon kyllä, että lapsen isäkin olisi edes vähän kotona, mutta en aio painostaa.

Esikoisen laitoin hoitoon kun oli 1v 2kk ja oli kyllä hirmu pieni! Toivottavasti pystyn nyt olla vähän pidempään kotona.
 
Esikoisenodottaja
Mistähän johtuu, ettei mulla näy kannassa missään mitään tietoa (edes lähetettä) seulonnan verikokeista, vaikka kävin siellä jo pari vk sitten? Jännittää että eihän ole voineet hukata niitä 😂
 
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta kehonkoostumusmittauksesta raskausaikana? PT sanoo (ja moni muukin), että se on kyllä turvallista, mutta raskauden vuoksi tulokset ovat hieman vääristyneet. Joissain teksteissä taas sanotaan, että testausta ei voi tehdä tai ei suositella raskauden aikana. Sitä en löytänyt mistään, että miksi jotkut sanovat raskauden olevan ESTE mittaamiselle. Tietääkö joku?

Mä en oo alkanu vielä edes miettimään noita raskausvapaa juttuja, kun edelliset keskenmenot kummittelee taustalla edelleen. Odotan NT-ultraa ja jos siellä on kaikki hyvin, niin sit ehkä huokaisen hitusen verran helpotuksesta. Ehkä, tai ainakin toivottavasti.
 

Yhteistyössä