Syyskuiset 2019

@Nyytti19 me ollaan käyty vauvan kanssa uimassa nyt kuumalla kelillä, meillä on kodin lähellä pieni lampi missä on tosi lämmin vesi ja vauvalla oma uimarengas. Hirveesti tykkää olla vedessä ja helteet ei näytä haittaavan kunhan vaan illasta viilentää makuuhuoneen sopivaksi. Onneksi on tehokas ilmalämpöpumppu! Juhannus meni mökillä ja siellä vauva nukkui elämänsä parhaat unet sekä yöllä että päivällä, jotain ihmeen mökki taikaa kun posotti yölläkin 12 tuntia putkeen. Nyt sitten tehdäänkin taas hampaita ilmeisesti kun heräilee korvia haroen itkemään yöllä jatkuvasti. Korvat katottu ja ei tulehdusta. Tota samaa teki myös viimeeks kun puhkesi kaksi hammasta. Saapi nähdä kauan tätä taas kestää..
 
Voi mikä hurjapää teillä @Nyytti19 Meilläkin ylöspäin kapuaminen tai ainakin yrittäminen on hitti. Edelleen ryömii eteenpäin. On ottanut muutaman konttausaskeleenkin mutta lopulta ryömii kuitenkin mielummin. Voi olla et kunnon konttaus jää kokonaankin välistä kun on niin kiire pystyyn. Hellettä on piisannut. Meillä ilmalämpöpumppu pitää ilman sisällä viileänä. Ulkona vauva tykkää istua vadissa. Oma palju pikkumiehellä.
 
Täällä myös tehdään lisää hampaita... 8 on jo, kovasti kutisee ja pakottaa suuta. Särkylääkettä saanut antaa välillä, että helpottuu edes hetkeksi. Montako hammasta teidän vauvoilla on?

Ihan selkeästi kaipaa jo vaihtelevaa päivätoimintaa näinkin pieni lapsi. Näkee, että kyllästyttää samat lelut ja huoneet kotona. Onneksi kesä, ja voi ulkona viettää aikaa. En vaan raaski paisteella kovin kauaa olla, vaikka kevyet pitkälahkeiset ja -hihaiset ulkona päällä. Minuun on niin iskenyt tuo auringosta varoittelu. Täytyisi varmaan hommata se varjo vaunuihin, jota täällä suositeltiin. Hellehattu ei suojaa kovin hyvin, eikä aina päässä pysykään.

Ollaan suunniteltu pientä reissua. Mitenkäs muut, aiotteko matkustaa vauvan kanssa?
 
Meidän herralla myös kahdeksan naskalia suussa joilla on kiva purra äitiä millon mistäkin. Olin siinä käsityksessä että lisää tulisi vasta myöhemmin mutta tulihan nääkin perjaatteessa kerralla.
Me ei hirveemmin nyt reissata senkään takia että ite oon vähän töissä nyt kun mies lomailee mutta lisäksi se ettei nautita kukaan autoilusta nyt kun vauva ei viihdy. Mökillä oltiin ja 2h matka oli ihan passeli, nukkui reilun tunnin mennen tullen ja jaksoi yllätykseksi olla tyytyväinen loppu matkan hereillä.
 
Meillä vasta 2 alahammasta, johonki kaiketi tulossa uutta kun oirehtii samaan tyyliin kuin aiemmin. Mutta meillä tehdään hampaat tooooosi hitaasti. Menee monta viikkoa ennen kuin puhkeaa. Kai tämäkin on sitten yksilöllistä.

Mä luulen et tää meidän vauveli ei konttaa missään vaiheessa. Jonkinasteista yritystä on, mut ei vaan älyä tai halua kontata. Pääsee ryömien hirveetä vauhtia. Kovasti koittaa kivuta tukia vasten, jos pääsis polviseisontaan niin siitä osais varmaan nousta jo. Kovin on kuitenkin hidasta neidillä tää motoristen taitojen oppiminen. Noh, kaikki aikanaan :) pinsettiote puolestaan hyvä ja muutenkin hienomotoriikka. Höpöttelee omaa kieltään ja äiti tulee jo sanana melko selkeesti, samoin vauva ja pappa. Tosi huumorintajuinen kujeilija ja nauravainen neiti hänestä on tullut. Ei uskois sen alun itkujen jälkeen, että näin :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Veeja
Mites teillä muilla nukkumiset? Mä alan olla tosi kyllästynyt tähän meidän meininkiin. Välissä saattaa olla n. 2 viikkoa, että nukkuu hienosti sekä päikkärit että yöllä ja sitten taas alkaa öisin heräily ja päikkärit täyttä tuskaa. Nyt kun 9,5kk menty näin niin alkaa riittää. Me muutetaan viimeistään elokuun lopussa isompaan asuntoon, asutaan nyt siis kaksiossa ja vauva nukkuu edelleen pinnasängyssä meidän vieressä. Samalla kun muutetaan niin vauva siirtyy omaan huoneeseen ja aloitamme jonkinlaisen unikoulun tarpeen mukaan, jotta tää jatkuva riekkuminen ainaki helpottuisi. Ennen sitä yritän saada nukkumarytmin kuntoon ja aikaistettua nukkumaan menoa sillä oon lukenut, että se parantaa yöunta kun menee ajoissaa nukkumaan. Tavoite ois klo 19-7 unet ilman heräilyä. Tuo aika ei sovi yhtään meidän elämäntyyliin, sillä pitäis olla sitten jo klo 18 kotona hoitamassa iltatoimia jne mut ei kyllä sovi tää jatkuva yöheräilykään.

Meillä selkeesti neiti on tosi herkkä asioille, uuden oppiminen, hampaat, eroahdistus jne vaikuttaa uniin. Viime yönä satuin itse heräämään ja seuraamaan mitä tapahtuu kun vauva herää, hän siis havahtuu hereille tai ei välttämättä herää täysin mut kääntyy massulleen ja lähtee ryömimään sängyssä. Herää sitten kun sängyn reuna tulee vastaan, alkaa kitistä, jos tässä kohti ei reagoi niin itkee ja herää kunnolla. Kun nostan hänet takaisin parempaan asentoon ja laitan tutin niin nukahtaa heti. TODELLA RAIVOSTUTTAVAA. Aivan täysin turhaa heräilyä tällänen ja alkais jo olla aika päästä eroon.

Verrokkina tähän hyvä yö menee seuraavasti; nukahtaa joskus klo 20 suosiolla ilman taistelua, herää max kerran joskus aamu 5 aikoihin jolloin annan vähän maitoa, jatkaa unia 7.30 saakka ja herää iloisena höpöttää. Tai ei välttämättä herää ollenkaan koko yönä, näitäkin öitä ollut välissä. En ymmärrä miksi tämä vaihtelee näin rajusti.

Välillä on nukkunu pinnasängyssäkin sellasia 2h päikkäreitä, sitten taas välissä se on taistelun kanssa nukkumaan ja herää 30min kohdalla itkemään eikä välttämättä nukahda enää.

HUOH. Pahoittelut avautumisesta.
 
Meillä on tänään keksitty seisomaan nouseminen. Ihan joka paikkaan yrittää kavuta. On tää kyllä hurjaa miten nää vaiheet etenee ja uusia taitoja tulee melko yllättäen, voi olla ettei meilläkään pitkään kontata jos ollenkaan. Keksi myös alkaa kiivetä rappuja yläkertaan. Kun keksis miten koiran vesikuppi saa olla rauhassa niin kaikki muu viel menee. Hänelle kun ei riitä pelkkä veden läpsyttely kipossa vaan se pitää tietysti aina kaataa.
Öistä kysyit @tikkunekku90 Meillä loppui yöheräämiset yösyöttöjen lopettamiseen. Vajaa viikko siinä meni, että vauvakin sen hoksas mut on nyt nukkunut yöt. Välillä heräilee, usein nukahtaa itekseen mut välillä sit paijaan vähän tai sylin kautta. Pari viikkoa meni niin et nukkui yöt läpeensä sit taas herännyt pari yötä tollai kerran yössä puoliksi hereille. Nyt kesällä rytmi vähän epätarkka mutta käy unille siinä 20-21 aikaan. Nyt on nukkunut melko tarkkaan 7.30 asti jonka jälkeen otan tissille ja unet jatkuu vielä tunnin verran. Päiväunet on meillä edelleen toosi vaihtelevat. Tunnin-pari kahdessa erässä nukkuu päivällä.
Nyt oon ite ollut vähän keikkailemassa kun mies lomailee. Oon ollu neljä yötä töissä. Vauva on nukahtanut yhtä iltaa lukuunottamatta ennen ku oon lähtenyt. Yhtenä yönä huusi miehen iloksi puoli tuntia, muuten on nukkunut. Sit oon imettänyt kun aamulla tuun kotiin ja ollaan viekukkain torkuttu kunnes mies jatkanut päivän touhuja ja minä unia. Ja minä kun oon niin stressannut jättää vauvaa miehelle. Ne pärjää niin hienosti. Ja onhan se edellistenkin kanssa selvinnyt. Jostain syystä mä oon niin kontrollifriikki et on vaikee antaa naruja muille.
Hei mitäs @Lukka teille?
 
Täällä on menossa kyllä kunnon hulinat myös päivisin meidän neidillä kun hän eilen päätti, että häntä ei saa syöttää enää ollenkaan. Suu ei aukea siis ollenkaan jos yritän syöttää häntä olipa tarjolla mitä hyvänsä. Hän haluaa syödä kaiken itse. Harmi vaan et toi sormim syöminen ei oo hällä vielä ihan täysin hallussa vaikka tosi hurjasti on kehittynyt nyt tässä asian suhteen ihan lähiaikoina. Tän myötä ruokamäärä varmaan 1/4 normaalista.. Onneks painon puolesta ei tartte heti huolestua mut on kyllä todella raskasta kun mikään ruoka ei kelpaa syötettynä. Ennen söi kaiken mitä tarjos mukisematta. Omaa tahtoa alkaa löytyä ja muutenkin jotenkin tosi iso kehitysharppaus tapahtunut enempi nyt henkisellä puolella kuin ehkä niinkään motorisesti.
 
Teillä muillakin kuulostaa olevan hulinaa, omaa tahtoa ja vauhtia sekä vaarallisia tilanteita. @tikkunekku90 Meillä isompi lapsi aikoinaan kans vaati yöllä sitä tuttia suuhun laittamaan, joskus useastikin. Tämä kuopus ei syö tuttia. Yöllä nukkuu 10 tuntia ja päivällä kahdet 1,5-2,5 tunnin unet. Yöt pääasiassa nukkuu rauhallisesti. Yöunille laittaminen joskus melko pyörimistä sängyssä ja maidon tankkausta.

Vauva seisoo ilman tukea jo vähän aikaa. Siitä muksahtaa useimmiten pepulleen istualleen, onneksi on vaippa pehmusteena. Kävelytettäessä melko hapuilevaa vielä askellus ja varvastaakin välillä. Oletteko pitäneet kenkiä sisällä vauvoilla jalassa?

Tehtiin yhden yön yli reissu ja meni mukavasti. Vauva oli niin väsy, ettei omaa sänkyä edes tajunnut kaipailla vaan nukkui matkasängyssä tyytyväisenä. Tankkasi kyllä maitoa tuona yönä aamuyöstä kerran. Kotona ei öisin ole enää.

Syökö teillä @tikkunekku90 siis vauva itse kaiken ruoan? Omaa tahtoa täälläkin, ei onneksi vielä tuon ruoan syömisen suhteen mutta monen muun asian...

@Veeja meillä koira juo ja syö eri huoneessa, jonka ovi on aina kiinni. Välillä koira meidän seurassa ja välillä ansaitussa omassa rauhassa kupposten kanssa. Kyllästyin jo ajat sitten niihin vauvan kaatamiin vesikuppeihin.
 
Tää vaihe on kyllä yksi työläimmistä. Joka paikkaan pitää yrittää kiivetä pystyyn, aivot ihan narikassa vielä joten koko aika saa olla kärppänä pitelemässä. Meillä iso apu nää isommat sisarukset. Ihana ku ne jaksaa touhuta vauvan kanssa. Nyt meillä pääasiassa kontataan, välillä menee viellä ryömien vanhasta muistista. Havahduin just tänään et kuinka ”iso” meidän vauva on. Kun on sylissä niin on ihan kunnon kokoinen. Aika kuluu niin äkkiä. Kohta vietetään jo ekaa syntymäpäivää. Ai niin me popsittiin mansikoita omasta maasta. Tuntuu olevan ihan vauvan mieleen. Olis vaan halunnut lisää, en uskaltanut ku pari antaa.
 
@Nyytti19 joo vauva haluaisi syödä itse kaiken mutta koska ihan ei oo vielä niin taitava nii yritän soseita syöttää aina välissä. Nyt taas pari päivää kelvannut paremmin. Mut pakko oli vääntää muutamat sormiruuat tossa valmiiksi, kanaa ja kasvista ym. kun päätti välissä että hän syö itse! Mut siis tässä asiassa nyt oppinu hurjasti ja menee sellai ruokakin jo mitä ihan aikuisenkin pitäs pureskella.
 
Mua taas kiinnostaa teidän päivärytmit? Paljonko päiväunia nukkuu? Meillä edelleen päiväunet sekasin, yöt menee hyvin. Toivon et tulis selkee päiväunirytmi myös edes niin et nukkuu yhet selkeät unet puolen päivän korvilla.
 
@Veeja meillä seuraavasti;
7-7.30 herätys
9.30/10.00 - 11.00/11.30 päikkärit
Puuhailua ja kyläilyä yleensä tässä välissä, ollaan nyt yritetty rauhoittaa illat nii et ollaan kotona
14.30-15.30 päikkärit
19.00/19.30 sängyssä, nukahtaa vaihtelevasti heti tai tunnin päästä.

Meillä mennään siis päikkäreissä 1,5h+1h systeemillä. Oon asiasta lukenut ja tää ei oo paras mahdollinen n. 10kk ikäiselle, parempi ois 30min + 2h mutta syystä taikka toisesta meillä neiti nukkuu ennemmin noi pidemmät päikkärinsä aamusta ja sitte lyhyemmät iltapäivästä. Tää saattaa lisätä väsymystä iltaa kohden ja neiti menee yliväsyneenä nukkumaan ja sitten yö on heräilyä ja levotonta meininkiä. Yritän fiksata näitä päikkäreitä kunhan muutetaan elokuussa uuteen asuntoon, en viitti tehdä mitää nyt kun voipi olla et menee sekaisin sit taas kaikki kuitenkin. Lisäks meillä on selkeesti hulinakausi menossa taas kun opettelee ja oppii uutta. Ja täytyy sanoa, et ihan omalta kantiltakin noi aamupäivän pitkät päikkärit on ollu nyt helpotus kun yöt on olleet huonoja nii saan itekin aika pian yön jälkeen vielä levätä ja jaksan päivän paremmin. Meillä tällä samalla rytmillä on kyl nukuttu myös täysiä öitä välissä, et ehkä tää voi olla meille hyvä kunhan nou hulinat taas menis ohi.

10kk ikäinen ei kai oikein oo valmis vielä yksiin päikkäreihin koska valvomisajat tulee sillei iha hirveen pitkiä mutta jos teillä @Veeja sujuu yöt niin sittenhän tilanne on jo aikalailla hyvä ja en lähtis ite sotkee kuviota. Jos kiinnostaa nää ja käytät instaa nii seuraa sellasta tiliä kuin uneksija.fi, sieltä ite oon tietoni ammentanut.
 
Täällä maisteltu kesän makuja, mansikoita, pensasmustikoita ja herneitä yms. Pieniä määriä tosin. Hyvä, kun on pinsettiote jo niin varma, että pystyy itse pikkupaloja suuhun laittamaan.

Meillä nukutaan yöllä 10 tuntia ja päivällä kahdet päikkärit. Ekoille unille noin kaksi tuntia heräämisestä ja nukkuu yleensä 1,5 tuntia. Toiset unet iltapäivällä ja saman verran ellei vähän enemmänkin. Saattaa joskus nukkua melkein 2,5 tuntiakin. Tämä rytmi siis melko tarkka kun kotona ollaan pääasiassa päivä. Kyläilyt yms. sitten saattaa sekoittaa. Yöunille aikasintaan klo 21. Yöt nukkuu omassa sängyssä ja pääasiassa rauhallisesti.

Meillä käytössä jo jokunen 86cm vaate. Saas nähdä kuinka pitkä vauva jo on 10kk neuvolassa...
 
@Nyytti19 teillä on siellä hyvä nukkuja :) eikä taida pahemmin häntä uudet taidot öisin häiritä vaikka onkin nopeesti oppinut liikkumaan, kun kerta jo ekoja askeleita tapailee.

Onse kyllä jännä miten erilaisia voi samanikäiset olla tässä vaiheessa. Mutta kaipa sitten 1v jälkeen alkaa tasoittua touhut liikkumisen, puhumisen ym suhteen. Mä ootan et tää neiti nousis nyt kunnolla ylös nii pääsis vielä loppukesästä paremmi touhu pihalla ilman et vaatteet on koko ajan karseessa kunnossa.
 
Hei onko teillä hampaiden tekeminen aiheuttanut yhtäkkistä kieltäytymistä ruoasta? Meillä ennen on poika vedellyt helposti ison pilttipurkillisen verran ruokaa naamariin, suu auennut nopeampaa ku ehtii syöttöän. Nyt pari päivää on ottanut yhden max. Kaks lusikallista ja sit alkanut kiukku ja pään pyörittely eikä enempää halua. Puurot menee pussista, maito kelpaa sen verran että saadaan minimit sitä syötä. Johtuisiko hampaista? Tällä hetkellä 2 alahammasta löytyy, ne ei oireillut mitenkään. Ikenet ei oo mun mielestä muuttunut juurikaan, muhkurat näkynyt jo kaaaaauan joka puolella. Ja ikää herralla 8kk.
 
@AnnMariii meillä on ollut koko aika melko huono syömään että sikäli oon huono sanomaan ja hampaatkin meillä tuli 8 about kerralla. Mutta varmasti vaikuttaa hampaiden tulo myös syömiseen. Meillä ei meinaa millään saada herraa keskittymään ruokailuun. Melkosta sirkusta välillä kun haluun et ainakin iltapainotteisesti söis hyvin. Usein otan syliin loppuruokailuksi mutta härvää siinä silti. Pari kertaa oon napannut iltapuuron mukaan ja syöttänyt ulkona terassilla. Pöydässä viihtyy vaihtelevasti maissinaksuja ja näkkäriä syöden.
 
Hei onko teillä hampaiden tekeminen aiheuttanut yhtäkkistä kieltäytymistä ruoasta? Meillä ennen on poika vedellyt helposti ison pilttipurkillisen verran ruokaa naamariin, suu auennut nopeampaa ku ehtii syöttöän. Nyt pari päivää on ottanut yhden max. Kaks lusikallista ja sit alkanut kiukku ja pään pyörittely eikä enempää halua. Puurot menee pussista, maito kelpaa sen verran että saadaan minimit sitä syötä. Johtuisiko hampaista? Tällä hetkellä 2 alahammasta löytyy, ne ei oireillut mitenkään. Ikenet ei oo mun mielestä muuttunut juurikaan, muhkurat näkynyt jo kaaaaauan joka puolella. Ja ikää herralla 8kk.
Meillä tuli n. 9kk iässä hetkeksi tosiaan kieltäytyminen syöttämisestä kuten tuolla jossain aiemmin kirjoittelin. Hetken piti keksiä vaan mahdollisimman helppoa ja täyttävää sormiruokaa, jota vauva sitten itse söi. Totesi muutamassa päivässä, että ehkä en vielä kuitenkaan kaikkea osaa syödä itse ja nyt syöttäminen onnistuu taas normaalisti. Epäilin eka iteki hampaita mutta ei edelleenkään oo puhjennut kuin 2 alahammasta joskus aiemmin.
 
Täällä kans kävi muutaman päivän ruoasta kieltäytymistä. Kuuluiskohan jotenkin siihen, että on huomannut olevansa erillinen yksilö ja oma tahtoa voi kokeilla sitten kaikessa. Joku aika sitten vauva oppi laittamaan huoneen oven kiinni ja kauhea itku, kun minä jäin toiselle puolelle. Tätä treenasi sitten useamman päivän. "Tosi kivaa". Osaa myös nousta sohvalle istumaan viereen ja pelleillä, että pää edellä alas muka menee. Haluaa ilmeisesti kokeilla miten siinä kävisi. Toistaiseksi olen ehtinyt aina korjaamaan takaperin alas menon. Tällaisia temppuja täällä.
 
Hei mitä kaikille taas kuuluu?
Ajattelin vähän kuulumisia kirjotella. Meillä ollaan päästy syömisten kanssa hyvin viiteen ateriaan per päivä. Vaikka välillä tuntui ettei tää ikinä ala syömään. Tosi kivasti semmonen rouheampikin ruoka maistuu, ite tehdyn kun haarukalla tilsii niin riittää. Näkkäriä tykkää nakertaa jne.
Nukkuminen nyt yhtä lailla melkohyvin kun ennenkin. Välillä huonompia välillä parempia öitä. Päiväunet haastaa edelleen. Vähän oon yrittänyt nyt rytmittää vaikkakin vasta kun koulut alkaa niin saadaan rytmiä elämään. Veikkaan et pienikin herää siinä sitten kun muutkin lapset alkaa kolaamaan seiskan jälkeen. Nykyisin nukkuu klo 20-07 melko tarkkaan heräämättä tai herää kerran ja silittäen pääsee uuteen uneen. Seiskalta sitten tulee tisuttelemaan ja joko nukahtaa vielä ja nukutaan päälle ysiin tai sitten heräillään. Tästä riippuen sitten joko torkahtaa aamutorkulle puuron jälkeen tissille tai ei jos siis vasta herätty. Sitten seuraa ulkoilua ja olen nyt tehnyt niin että lounaan jälkeen menen vauvan kanssa itsekin sängylle maate ja näin ollaan nyt nukuttu 1-1,5h päiväunia. Mut siinä ne päivän unet sitten edelleen onkin. Tänäänkin tuli tunnin autoilu siinä 16-17 muttei torkahtanut. Olen tyytyväinen tähän!Olen muutenkin yrittänyt elää liikaa miettimättä ohjeita ja suosituksia vaikka tuleehan niitä luettua ja vertailtua. Tää sopii meille ja sillä hyvä. Ja ihan hyvin tuntuu näilläkin unilla jaksavan.
Täällä vielä konttaillaan. Ihan joka paikkaan kiipeää pystyyn mutta kolisten palautuu lattialle, ihan vähän edistystä siinä että välillä saattaa laskeutua myös hallitusti.
Sanoja alkaa kenties ilmaantumaan, ”ättä” tulee satunnaisesti. Ja tänään alkoi hokemaan ”kalle” Kalle on semmonen pieni papukaija. On ihan lempparilelu ollut. Kakkonen puhui jo monta sanaa kasikuisena. On nää niin erilaisia. Palailen vielä jos jotain ilmaantuu mieleen mitä piti mainita. Kovasti mietin mitä @Lukka hommailee? Vaikka ei tänne meinaa itsekään keretä alkaa kirjottaan kun melko vilkkaita on nää päivät.
 
Täältä pikamoikat! Ollaan just muutettu niin, et vauva sai vihdoin oman huoneen ja nukkuminen parani aivan samantien niin, et nukkuu heräämättä tai herää kerran yön aikana enää. Aiemmin siis helposti 5-10 herätystä. Oli siis aika siirtyä kauemmas äidistä :)

Hän on myös oppinut nyt nousemaan tukea vasten ja muutaman askeleen siinä ottanut myös. Osaa myös kontata muttei yleensä malta kun ryömien pääseen vielä toistaiseksi kovempaa. Osaa taputtaa ja vilkuttaa ja muutenkin ihana kujeileva tyty :)
 
Ihan loistavaa @tikkunekku90 Ihana et ootte vihdoinkin muuttanut. Mäkin päätin nyt et vauva saa lähteä omaan huoneeseen. Vähän vielä jänskättää mut uskon et vaikuttaa vaan positiivisesti herran uniin. Tosiaan tuntuu heräävän kovin helposti miehen yölliseen metelöintiin (itsehän tuskin edes hengitän). Mutta vasta kun oon vähän fiksannut huonetta eli ens viikolla tai viimeistään seuraavalla siirto.
 
@Veeja joo mä stressasin ainakin turhaan tuota omaan huoneeseen siirtymistä, kun pelkäsin, että joutuu juoksee yöt läpeensä hänen luonaan kun heräili niin tiheään. Nytkin saattaa välillä vähän itkeskellä, mutta itku on enempi sellaista unensekaista ja kestää max pari minuuttia kunnes jatkaa uniaan. Ehkä tosiaan hyvä, että on vähän kauempana koska aiemmin kun oli vieressä tuli jokaiseen inahdukseen reagoitua (ja herättyä) ja vauva tottui yöllisiin palveluihin. Meillä vauvan huone on kuitenkin ihan meidän makkarin vieressä nyt niin kuulen kyllä jos hällä on hätä ja voi muutenkin hieman kuulostella että mitähän pinniksessä tapahtuu ennen kuin vääntäytyy itse katsomaan tilannetta.
 
@tikkunekku90 meillä edelliset nukkuneet heti omassa huoneessa mutta tosiaan tää kaks kerrosta tehnyt nyt siitä vähän hankalaa. Nyt yöt kuitenkin menee kohtuu hyvin niin uskon että eiköhän se tästä suttaannu. Ja herään kyllä melko herkkään joten uskon herääväni sitten kun tarve. Kyllähän näistä asioista tekee omassa päässään isompia kun sitten todellisuudessa edes onkaan. Ja ainahan sitä voi palata entiseen jos nyt ihan mahdottomaksi jostain syystä menee.
Mä kovasti mietin tätä imetyksen lopettamista. Kai siitäkin pitää jossain kohtaa vaan luopua. Yhtä hyvin kyllä korvikekin maistuu että sikäli ei oo mitään estettä lopetukselle eikä toisaalta mitään kiirettä myöskään lopettaa mut vähän käynyt ärsyttämään tissin pureminen välillä. Usein jos nukahtaa niin puree ihan saatanan lujaa leukoja yhteen. Ei kiva. Mutta kun se on niin äärisöpötisulivauva. Ja tod näk viimeinen.
 
@Veeja jännä nyt kun mainitsit imettämisestä, jäin itsekin miettimään asiaa. Koko juttuhan ei meidän elämässä ole ollut enää läsnä aikoihin ja melkein olen jo unohtanut koko imetyksen. Mutta oli se itselle niin vaikea paikka silloin 3,5kk kohdalla kun imetys loppui kaikkien vaikeuksien jälkeen ja monet itkut asian vuoksi on itketty. Just nyt tuntuu aika turhalle mutta silloin se oli iso asia, koin epäonnistuneeni täysin vaikka kaikkeni teinkin asian eteen. Jos joskus saan toisen lapsen tiedän nyt mitä tehdä toisin, jotta imetys onnistuisi paremmin mutta osaan varmasti myös luovuttaa helpommin enkä väkisin jatkaa jos homma ei yrityksestä huolimatta onnistu.

Mites te muut olette tämän vauvavuoden kokeneet? Toki jonkin verran vielä jäljellä. Itsestä tuntuu, että se alkuvaihe ekat 2-3kk oli tosi raskasta kun meillä itkuisuutta ja muuta huolta paljon alussa. En jotenkin nauttinut siitä yhtään. Toivoisin, että joskus saisin vielä kokea vähän helpomman pikkuvauva-ajan. Nyt taas puolestaan tuntuu, että ajoittaisia uniongelmia lukuunottamatta 6kk+ iästä lähtien oon nauttinut hirveesti meidän tytön seurasta ja tuntuu haikealle, että hän ei ole enää kohta vauva vaan taapero ja tämä aika hänen osaltaan on ohi. Mites teillä kenellä aiempia lapsia, onko nyt ollut helpompaa vai vaikeampaa kuin aiempien kanssa ja miksi?
 

Yhteistyössä