Syysfiilistelijät 2024

Lienee aika alkaa huhuilla syysfiilistelijät kolosistaan viettämään yhteistä loppuvuotta kaltaisiensa kanssa. Jo neljäs vuosi uudella alustalla! Sykähdyttävää, että olemme saaneet pidettyä keskustelun hengissä kaikesta huolimatta. Toivottavasti keskustelun pariin löytävät taas vanhat tutut nimimerkit ja myös uudet syksyn ystävät.

Syysfiilistelijät on avoin ketju kaikille, jotka kesän paahteessa alkavat tuntea kaipuuta syksyn viileyteen, nauttivat ikkunoihin ropisevista pisaroista ja syysmyrskyjen huminasta sekä ilahtuvat kirpeissä aamuissa höyrystyvästä hengityksestä.

Voit kirjoittaa vain yhden viestin tai jatkaa kanssamme aina marraskuuhun asti, jolloin keskustelu muuttuu Joulufriikeiksi - lämpimästi tervetuloa! Tervetuloa lämminhenkiseen yhteisöömme tunnelmoimaan, jakamaan kuulumisia ja tekemään syksyntuoksuisia arjen havaintoja.

Viime vuoden keskustelut:
Syysfiilistelijät 2023
Joulufriikit 2023
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Hei vaan! Nyt taitaa olla se vuosi kun myös mä osallistun keskusteluun! Oon taustaillut joulufriikeissä vuosikaudet, ihan reippaasti yli sen 10 vuotta😄 Ikinä en ole kuitenkaan itse yhtäkään viestiä kirjoittanut! Tulinkin tänne etsimään josko olisi keskustelu tehty ja tutut nimimerkit paikalla😁

Mä oon 30 vuotias, työskentelen päiväkodissa ja odotan esikoista. Jotenkin ihanaa kun joulu saa uuden merkityksen oman lapsen myötä. Mä vieläkin muistelen kaihoisasti lapsuuden jouluja, niissä oli niin sitä joulun taikaa. Haluan yrittää tehdä omalle lapselle kans mahdollisimman taianomaisia jouluja<3

Tykkään kesästä, mutta kieltämättä oon ruvennu kaihoisasti ajattelemaan syksyä. Kynttilät, hyvä sarja, teemukit ja iltalenkit hämärässä illassa on jotain niin ihanaa. Laitan myös paljon kaikkia tunnelmavalojuttuja syksyisin kotiin.😊
 
  • Rakkaus
Reactions: kilsikka
Hei vaan! Nyt taitaa olla se vuosi kun myös mä osallistun keskusteluun! Oon taustaillut joulufriikeissä vuosikaudet, ihan reippaasti yli sen 10 vuotta Ikinä en ole kuitenkaan itse yhtäkään viestiä kirjoittanut! Tulinkin tänne etsimään josko olisi keskustelu tehty ja tutut nimimerkit paikalla

Mä oon 30 vuotias, työskentelen päiväkodissa ja odotan esikoista. Jotenkin ihanaa kun joulu saa uuden merkityksen oman lapsen myötä. Mä vieläkin muistelen kaihoisasti lapsuuden jouluja, niissä oli niin sitä joulun taikaa. Haluan yrittää tehdä omalle lapselle kans mahdollisimman taianomaisia jouluja<3

Tykkään kesästä, mutta kieltämättä oon ruvennu kaihoisasti ajattelemaan syksyä. Kynttilät, hyvä sarja, teemukit ja iltalenkit hämärässä illassa on jotain niin ihanaa. Laitan myös paljon kaikkia tunnelmavalojuttuja syksyisin kotiin.
Moikka! Aivan ihanaa, että olet ollut mukana noin kauan! Tervetuloa vain kovasti. Toivottavasti saadaan tänäkin vuonna aktiivinen fiilistelyketju ja paljon vanhoja tuttuja nimimerkkejä taas mukaan sekä uusia tuttuja mukaan.
 
Ja onpas hassua, täällä oli ketjun avaamispäivänä muitakin viestejä + oma aloitusviestini, mutta ne ovat jostakin syystä hävinneet. Harmillista!

Tiivistetysti taisin silloin vain todeta, että keskustelu on taas luotu, mutta itse olen vielä kesälomalla ja palaan astialle vasta ensi kuun puolella.
 
Minä olen tällä palstalla toki muutenkin kuin syksyä ihailemassa, mutta tunnustaudun syksyn ystäväksi, vuodenajoista paras. Tosin minun syksyni alkaa vasta syyskuussa, eikä välttämättä edes sen alussa.


Koetan muistaa/muistuttaa kun on aika juhlia Tsukimia.


 
vierailija
Niin ihanaa kilsikka kun teit ketjun jo valmiiksi! Meillä myös kesä jatkuu taaperon perässä juostessa (mökillä vesileikeissä pääasiassa) ja olen kyllä nauttinut siitä. Vaihdoin työpaikkaa, ja töiden väliin osui pitkä loma juuri kesäksi. Ollaan oltu erään pienen mökkikunnan kesäasukkaina, eikä vielä ole kaipuu iskenyt takaisin pääkaupunkiin. Mutta kun illat hieman jo ovat ehtineet hämärtyä ja kesäsateet metsässä ovat tuoneet mieleen syksyisen ajan, halusin varmistaa, että keskustelu on valmiina perinteisiä syksyaamuja odottamassa. Erityisen kiva nähdä, että uusiakin olisi tulossa - vieläpä aiemmin taustalla olleita. Mukava kuulla myöhemmin kaikkien kuulumisia. Ihanaa loppukesää kaikille 🌸

Edit/ oho, kirjautuminen onkin muuttunut, enkä meinaa enää päästä vanhalla nimimerkilläni sisään. Pitää perehtyä myöhemmin uudestaan, mutta nyt tällä kertaa vierailijana.
T.biozell
 
  • Rakkaus
Reactions: kilsikka
Niin ihanaa kilsikka kun teit ketjun jo valmiiksi! Meillä myös kesä jatkuu taaperon perässä juostessa (mökillä vesileikeissä pääasiassa) ja olen kyllä nauttinut siitä. Vaihdoin työpaikkaa, ja töiden väliin osui pitkä loma juuri kesäksi. Ollaan oltu erään pienen mökkikunnan kesäasukkaina, eikä vielä ole kaipuu iskenyt takaisin pääkaupunkiin. Mutta kun illat hieman jo ovat ehtineet hämärtyä ja kesäsateet metsässä ovat tuoneet mieleen syksyisen ajan, halusin varmistaa, että keskustelu on valmiina perinteisiä syksyaamuja odottamassa. Erityisen kiva nähdä, että uusiakin olisi tulossa - vieläpä aiemmin taustalla olleita. Mukava kuulla myöhemmin kaikkien kuulumisia. Ihanaa loppukesää kaikille

Edit/ oho, kirjautuminen onkin muuttunut, enkä meinaa enää päästä vanhalla nimimerkilläni sisään. Pitää perehtyä myöhemmin uudestaan, mutta nyt tällä kertaa vierailijana.
T.biozell
Luulen, että joudut keksimään uuden nimimerkin. Se vanha on ikuisesti bittien hautuumaalla. :(
 
Hei ihanaa, täältä tämä keskustelu löytyi. Aktivoidun tuossa elokuun puolella enemmän, olen vielä 1,5 viikkoa lomalla. Sitten voi alkaa kääntää mieltä ehkä vähän syksyyn.... Minä olen ollut näissä keskusteluissa mukana melkein alkuajoista asti, eli en edes tiedä kuinka monta vuotta. Mutta MONTA!
 
  • Rakkaus
Reactions: kilsikka
Elokuu on jo pitkällä, mutta en ole huomannut sitä. Pihamme runsaat pihlajat jouduttiin kaatamaan keväällä muiden pihaprojektien vuoksi, siinä karkasi käsitykseni vuoden aikojen kulustakin näemmä. Muissa pihlajissa marjat ovat kuitenkin jo punertuneet ja niitä on tänäkin vuonna aivan valtavasti. Jos mahdollista jopa enemmän kuin viime vuonna - ja silloinkin oksat jo notkuivat suurien marjaterttujen painosta.

Meille on tulossa jälleen yksi muutosten vuosi. Kävi nimittäin niin, että se oma paikkamme, vanha maatalo pihapiireineen, löysi meidät viimein. Muutto on vasta reilun vuoden kuluttua, sillä talosta pitää ottaa pintoja auki ja katsoa millaisessa kunnossa rakenteet ja eristykset ovat. Saimme kuitenkin kaiken sen mitä pyysimmekin, hyvin vanhan talon alkuperäisillä ovilla ja kynnyksillä, eläväisestä lasista tehdyt ikkunat, puuhellan ja leivinuunin sekä useita muita uuneja - ja elämää nähneet jämerät lankkulattiat. Olen niin iloinen ja samalla myös toki myös vähän kauhuissani. Joskus vuosikymmenen alussa vastaani tuli ajatelma "Saat sen mistä luovut." enkä silloin ollenkaan ymmärtänyt sitä. Miksi haluaisin jotakin sellaista uudelleen, josta olen jo luopunut? Mutta ah, olen todella saanut kaiken sen mistä olen uskaltanut ensin luopua. Elämä on ihmeellistä.

Kesän rakensimme terasseja nykyiseen kotiimme. Ukkosmyrskyjen aikaan ja juuri tällaisina sadepäivinä ne ovat olleet suosikkipaikkojani. On ihanaa istuskella terassin suojaisassa nurkassa ja kuunnella sateen eri rytmejä ja lukea kirjaa.

Olipa ihanaa, että päätin tulla kirjoittamaan. Olen valmis luopumaan kuluneesta kesästä ja suuntaamaan katseen kohti tätä siirtymää syksyyn, jossa olemme.

Toivottavasti teille muillekin kuuluu hyvää ja voitte hyvin.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Echo ja Lullaby_
Niin ihanaa kilsikka kun teit ketjun jo valmiiksi! Meillä myös kesä jatkuu taaperon perässä juostessa (mökillä vesileikeissä pääasiassa) ja olen kyllä nauttinut siitä. Vaihdoin työpaikkaa, ja töiden väliin osui pitkä loma juuri kesäksi. Ollaan oltu erään pienen mökkikunnan kesäasukkaina, eikä vielä ole kaipuu iskenyt takaisin pääkaupunkiin. Mutta kun illat hieman jo ovat ehtineet hämärtyä ja kesäsateet metsässä ovat tuoneet mieleen syksyisen ajan, halusin varmistaa, että keskustelu on valmiina perinteisiä syksyaamuja odottamassa. Erityisen kiva nähdä, että uusiakin olisi tulossa - vieläpä aiemmin taustalla olleita. Mukava kuulla myöhemmin kaikkien kuulumisia. Ihanaa loppukesää kaikille

Edit/ oho, kirjautuminen onkin muuttunut, enkä meinaa enää päästä vanhalla nimimerkilläni sisään. Pitää perehtyä myöhemmin uudestaan, mutta nyt tällä kertaa vierailijana.
T.biozell

Kirjautuminen oli tosiaan tehty vaikeaksi, mutta itse onnistuin saamaan vanhan nimimerkin takaisin. Ensin yritin luoda sen uudelleen, mutta ilmoittivat sen olevan jo käytössä, joten lähdin jäljittämään miten saan sen takaisin käyttööni. Hetki siinä meni!
 
Heipä hei!
Aiempi postaukseni on jostain syystä kadonnut. Siinä fiilistelin miten mukava olikaan löytää keskusteluketju mieleisestä aiheesta.
Tosiaan, loppukesän haikeus tässä vielä edessä, mutta ihan kohta on jo oikea syksy. Minusta on vanhemmiten sukeutunut kyllä varsinainen syysihminen.
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka
Onnea talosta kilsikka! Kuulostaa ihanalta. Meilläkin on talohaave...ollut jo monta vuotta. Katsotaan milloin se toteutuu.

Täällä ollaan jonkun flunssan kourissa...lapsi ehti olla kolme hassua päivää päiväkodissa kesäloman jäljiltä ja tuli kipeäksi ja nyt on sitten kai minun vuoro. Mälsää. Meillä meni viime vuosi ja joulukin sairastellessa, toivon että tämä vuosi on siinä suhteessa parempi.

Omenoista haaveilen, mutta meidän pihan ikivanha omenapuu vaikuttaa kyllä pystyyn kuolleelta; tiputtanut jo melkein kaikki lehtensäkin ja yhtään omenaa ei saatu. Harmi. Viinimarjat meni rastaiden suuhun, mutta se ei haittaa kun en olisi niistä jaksanut mitään tänä vuonna tehdäkään. Porkkanaa ja palsternakkaa tulee paljon, mutta annan niiden odotella vielä ensimmäisiin yöpakkasiin ennen kuin nostan ylös. Tosin muutamat porkkanat ollaan tuon pienen kanssa herkuteltu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka ja Echo
Täällä myös kesän haikeuden taakseen jättänyt. Heinä-elokuun vaihde kirpaisee, mutta nyt on helpottanut.

Meilläkin on ikivanha omenapuu ja sen oksat roikottaa alaspäin. Ei vaan malttais millään vaan hakata sitä, kun se on muksujen vanha kiipeilypuu. :)

Se antoi vielä omenaa omenapiirakkaan - oli vähän liianki hyvää äsken. 👀

Toivoisin pitkää ja lämmintä syksyä. Viime vuonna talvi alkoi yhtäkkiä ja liian aikaisin, ei tullut sitä marraskuun viipyilevää vaihetta, kun aurinko valaisee matalalta peltomaisemaa. Talvi oli pitkä ja väsyttävä. No, joulu katkaisi sitä ❤
 
No niin, minun piti toden totta, kuten kilsikka aiemmin sanoitkin, kunnolla säätää ja vääntää, että sain tilini palautettua. Ihan asiakaspalvelun kanssa piti tämä hoitaa. Mutta onneksi lopulta onnistui. Ja nyt koen, että syksyn haasteet ja syksyn työaamut onkin jossain määrin pelastettu, kun saan aamukahvin kanssa aina avata tämän keskustelun : )
Meillä on perinteiset loppukesän touhut menossa perheessä - sienestystä ja marjastusta ja niin usein viikonlopuksi mökille siirtymistä kuin vain suinkin mahdollista. Se on todella vähillä mukavuuksilla varustettu mökki, joten jossain vaiheessa ihan sää estää sinne siirtymisen, mutta nyt toistaiseksi olemme vielä tarenneet herätä siellä kuikan lauluun ja iltaisin lapsen nukahdettua istua hieman terassillakin.

Kilsikka, nythän näyttää siltä, että pääsit takaisin siihen alkupisteeseen, jossa jo aiemmin olit. Mutta nyt tällä kertaa on vain kaikki niin kuin pitääkin. Siellä on varmasti ihana nauttia syksystä.

Omenapuut ovat meidänkin mökkien ja mummoloiden tiluksilla villityneet. Sieltä saa reilusti kyllä mukaan, eikä haittaa, että itse tällaista perinteistä puutarhatonta kerrostaloelämää Helsingin kantakaupungissa vietämmekin. : )
 
Onnea talosta kilsikka! Kuulostaa ihanalta. Meilläkin on talohaave...ollut jo monta vuotta. Katsotaan milloin se toteutuu.
Uskon vahvasti, että teidänkin talo tulee vastaan, kun sen aika on. Mutta ai että, miten se odottaminen tuntuukin välillä niin pitkältä ja turhauttavalta! Meille kävi niin, että olimme tältä kaudelta jo luovuttaneet (ja minä olin jo salaa miettinyt, että onko unelma enää edes ajantasalla) ja sitten 18 tuntia myöhemmin meillä olikin juuri se paikka, josta oltiin unelmoitu.

Biozell, mahtavaa että sai tutun nimimerkin takaisin käyttöön, vaikka totta tosiaan se vaati varsin paljon erilaisia toimia!

Aamu aukesi tänään hyvin tuulisena. Taloyhtiön aroniapensaissa on joka päivä enemmän punertavia lehtiä. Yöt ovat jo ihanan raikkaita, olen rakastanut nukkua ikkuna auki. Vielä näyttäisivät öiden lämpötilat pysyvän sellaisina, ettei ikkunaa tarvitse vielä sulkea pitkään aikaan.

Syksy tuntuu tulevan aina koulujen alkamisen kanssa käsikädessä. Pikkuiset ekaluokkalaiset saavat minut aina vetistelemään, kun ne niin tomerasti ensimmäisenä kouluaamuna isot reput selässään keikkuen kulkeva koululle.

On hauskaa seurata kuinka työhuoneen ikkunan ohi kulkee tyytyväisen näköisiä marjastajia sankoineen. Hillaa on ollut tänä vuonna kuulema ennen näkemättömän paljon eikä ilmeisesti muissakaan marjoissa ole valittamista ollut.

En tiedä oletteko itse huomioineet samaa, mutta kaupat tuntuvat ymmärtäneen paremmin, ettei kesän jälkeen tulekaan joulu, vaan syksy. Itselleni on tullut huomattavasti enemmän syksyaiheisia sisustusmainoksia kuin aikaisemmin! Ei sillä, että aikoisin ostaa mitään uutta tavaraa ensi vuoden muuttoa kuormittamaan, mutta tämä asia kyllä ilahdutti minua paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Aigguli ja Lullaby_
vierailija
Ei ole näkynyt vielä mitään syksyn merkkiä.
Aurinko paistaa korkealta, ei ole kuuraa maassa, eikä lunta maolla.
Voip olla, että hanhet järjestäytyvät lentämään aurassa.
Mitä se meinaa, jos pihlajassa on runsaasti marjoja?
Luminen talvi, vai vähäluminen talvi
Onko tosi, että majavat tietävät mitä tekevät? Kysyn vain, kun näen niiden yrittäneen kaataa koivuja, vaikka lepät, pehmeämmät puut kasvavat ihan vieressä.

Hauskaa syssyilyä!
 
Tänään ikkunasta näkyy niin sankka sumu, että olin jo ehtinyt unohtaa koko ilmiön. Kesäöisin mökillä katselin monesti sumua, joka nousi järvestä päivän kuumuuden vaihtuessa yölämpötilaan, mutta tämä ihan oikea paksu ja kostea kaiken kattava sumu on kyllä aina syksyn merkki.

Omenoiden villiintyminen lienee ilmiö nyt kaikkialla Suomessa, ja viime viikonloppuna mekin taas tuolta "maaseudun kodistamme" kerättiin oikein huolella omenoita. Tällä kertaa taktiikkana jo kerran hyväksi havaittu tapa kerätä ne aivan pikkaisen vielä vajaina, eli ei siis ihan täysin kypsinä, ja jättää pöydälle sitten kotona kypsymään. Tällä tavalla ne saa mielestäni suht virheettöminä käyttöön.

Kilsikka, jep, kesän jälkeen tulee tosiaan kaupoissa syksy - onneksi! Tuntuu, että halloween-estetiikan rantautuminen Suomeen on buustannut tätä syksyisten lehtien ja vastaavien näkymistä tuotteissa ja mainoksissa.

Echo, minullekin marraskuun estetiikka on oikeastaan tärkeä vuodenaikojen joukossa. Niissä aamuissa on jotain vähän erilaista, ja se lehdettömyyden ja lumettomuuden yhdistelmä kestää kuitenkin niin vähän aikaa, ettei siitä ehdi sillä tavalla mielestäni masentua, kuten monet marraskuun vastustajat argumentoivat.

Lullaby, aika perinteiseltä kuulostaa tuo ekan viikon pk-kipeys. En voi muuta kuin toivoa, että meilläkin tämä toka kokonainen vuosi olisi parempi kuin edellinen. Tuntuu, että tautia oli sillon enemmän kuin terveitä päiviä, ja tämän seurauksena jouduin olemaan niin paljon poissa silloisesta työstäni, että se vaikutti kyllä turhankin moneen asiaan. Nykyään olen uudessa työpaikassa, joka on aivan mieletön ja nimenomaan ymmärtäväinen ja joustava. Toivottavasti silti poissaolot olisivat minimissä tänä hoitovuonna.
 
Tultiin viikonlopuksi minun mummun luo. Matkalla näkyi jo paljon keltaisia lehtiä. Eilen illalla oli ukkonen - vuoden ensimmäinen kunnollinen! Lapsikaan ei olisi malttanut mennä nukkumaan kun oli niin jännää seurata salamointia.

Ensi viikolle luvattu melkein +25 asteen lämpötiloja, aika hurjaa. Mutta kyllä päivissä silti on jo syksyn tuntua, vaikka lämpötilat on ollutkin korkeita. Minua ei kyllä edes haittaa tämmöiset kesäiset lämpötilat - talvi oli niin kamalan pitkä ja sähkölaskuissa säästää kun ei tarvitse lyödä vielä pattereita päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Meidänkin 8 vuotta sitten istutettu omenapuu teki tänä vuonna kelpo sadon. Tänäkin vuonna kyllä myöhästyin kevään myrkytyksistä, joten se jäi kokonaan tekemättä.
Sienisatokin vaikuttaa aika hyvältä. Jokunen litra on jo tullut kerättyä kanttarelleja ja eka satsi suppilovahveroitakin on säilöttynä. Herkkutattejakin on ollut saaliina pitkästä aikaa vähän useampi.

Ja tosiaan, hyvä huomio Kilsikalta, kaupat on tosiaan huomanneet, että syksyäkin voi "myydä". Olette ehkä lukeneetkin Ikean kurpitsakulhoista, jotka myytiin hetkessä loppuun. Kivan näköinen tuotehan se olikin, ja ihmisillä näytti olevan myös halua ostaa tuollainen selkeästi syyssesongin tuote.
Paikallinen Tokmanni on laittanut jo Halloweeninkin esille. Aiempina vuosina ne on olleet hyllyssä ehkä viikon-pari, mutta nyt kausi alkoi siellä jo syyskuun alussa. On siellä toki muutakin syksyyn liittyvää tarjolla. Esimerkiksi iso valikoima kausivaloja. Täytyykin keksiä omille valoille kiva paikka tänä vuonna ja hyvissä ajoin.

Joko saa mainita jotain joulusta? Olen nimittäin muutaman lahjan jo hankkinut. Oma talous ei kestä lahjojen hankkimista kerralla, vaan pitää tehdä hankintoja pitkin syksyä. Joskus aloitan jo kesällä.
 

Yhteistyössä