Syysfiilistelijät 2023

Huomasin keskustelun vielä puuttuvan ja hetken mietin, että tuleeko nyt tosiaan sen aika, jolloin keskustelu sammuu. Mutta tiedättekö, se tuntui ajatuksena kovin karulta - jollain tapaa kodittomalta. Olen osallistunut tähän keskusteluun viimeiset 15-16 vuotta, ja vaikkei meitä tähän enää moni jaksaisi vanhaan tapaan kirjoittaakaan, tuntuu kuitenkin oikealta, että tämän alustan tietää olevan olemassa.

Syysfiilistelijät on siis kaikkien syksyn, viileiden iltojen, huurteisten aamujen ja kesästä vähemmän välittävien vertaistukipaikka, jossa pääasiassa jaetaan tuokiokuvia arjesta ja omista syksyisistä havainnoista.
 
vierailija
Olen jo syystunnelmissa. Toukokuu oli hyvin lämmin ja sain silloin kesävieraat luokseni
ulkomailta. Tuntuu kuin sisäinen kelloni olisi kuukauden etuajassa.
Tykkään ulkoilla syyssateessa kumisaappaat jaloissa lätäköitä kiertämättä.
Kuuntelin jokin aika sitten radio-ohjelman Euroopan valot ja ihastuin englantilaiseen lauluun.
Kirjoitin sanat ylös ja lauloin laulua, joka soi taas päässäni.
Laulu on ollut iso hitti aikoinaan, mutta en ole sitä aiemmin kuullut.
Laulu kertoo miehestä, joka on yksin talvella mökissään ja toivoo entiselle rakastetulleen
rakkautta ja voimaa.
 
Kai minussa on ilonpilaajan vikaa.
Sanotaan, että jos se on vika, sen voi korjata. Mutta jos se on tapa, sille ei mahda mitään.
Mut joo, appiukon syksy alkoi jo kaks viikkoo ennen juhannusta. Se oli hänelläkin ennätys, ennen se syksyn voihkaaminen alkoi vasta juhannuksesta.
Mutta kaiken kaikkiaan kiva, kun taas syksyketjukin heräilee. Itse kyllä vartoilen tuonne syyskuun puoliväliin.
Jos ei aikaisemmin iske syksyfiilikset kimppuun.
 
Sanotaan, että jos se on vika, sen voi korjata. Mutta jos se on tapa, sille ei mahda mitään.
Mut joo, appiukon syksy alkoi jo kaks viikkoo ennen juhannusta. Se oli hänelläkin ennätys, ennen se syksyn voihkaaminen alkoi vasta juhannuksesta.
Mutta kaiken kaikkiaan kiva, kun taas syksyketjukin heräilee. Itse kyllä vartoilen tuonne syyskuun puoliväliin.
Jos ei aikaisemmin iske syksyfiilikset kimppuun.
Mun kesä on parhaimmillaan ennen juhannusta, kun kirsikkapuut kukkii ja syreenit kukkii. Niiden jälkeen on vielä loppukesää - niinkuin sanoit- syyskuun puoliväliin, mutta paras kesä on mennyttä.
Syksyssä on viehätyksensä: saa ostaa ja pukea uuden villapuseron päälleen ja ihailla syksyn lehtiä..
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mäkin aktivoidun tässä ketjussa vasta aikaisintaan kuukauden jälkeen.:) Elokuussa kesän loppuminen kirpaisee, mutta omenat puissa, viinimarjat pensaissa ja keltaisten viljapeltojen maisema vähän auttaa siinä. Sitten kun siitä elokuun haikeudesta pääsen, alan odottaa syksyä.

Mutta saako tässä ketjussa fiilistellä vielä kesää? Mun mielestä nyt on ollu ihanat kesäkelit! Aurinkoa, sadetta, lämpöä sopivasti. :love: Tankkaan kesää, sit nautin syksystä.

Talvea mä pelkään ekaa kertaa elämässäni. Olin viime talven tosi väsynyt, ja tuntui että se jään ja loskan vuorottelu ei loppunut millään. Meinasin seota onnesta kun huhtikuussa tiet oli sulat.
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby
Heipä hei toverit! Täällä sataa vettä kaatamalla, mikä sai mut innostumaan kaivelemaan tätä keskustelua - olihan se täällä! Saa nähdä kuinka tulee tänne kirjoiteltua, mutta halua ainakin on. Tuntuu vaan tylsältä, kun keskustelu kuitenkin on aika...noh, hiljaista. :)

Palailen varmaan syksymmällä kun olen päässyt uuteen arkeen kiinni. Lähden hoitovapaalta töihin ja sen takia en ole odottanut syksyä YHTÄÄN. Pieni aloittaa päiväkodin ja tosiaan, arki muuttuu radikaalisti. Voi kun olisi ollut vielä varaa olla kotona, mutta ei ole vaihtoehtoja.

Hauskaa kuitenkin, että tää keskustelu on olemassa. Palataan. :)
 
  • Rakkaus
Reactions: kilsikka
Tulee vähäluminen talvi, kun pihlajassa on paljon marjoja.
Tietääkö pihlaja, että tulee tulevana talvena vähän lunta? Vai onko toisinpäin, että pihlaja määrää talven tuottamaan vain vähän lunta? Vai ehkä niin, että talvi tietää, että pihlajassa oli edellisenä syksynä runsaasti marjoja?
Kuka määrää ja ketä?
 
Hei ihanat! Olin juuri tulossa pystyttämään keskustelua, mutta ilokseni se olikin jo täällä - kiitos siitä!
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby
Minäkin olin ajatellut aktivoitua vasta näin elokuun tienoilla. Muistelin vain aiemmilta vuosilta, että keskustelu oli tehty jo 1.7. tienoilla valmiiksi odottamaan, joten halusin minimoida riskin siitä, ettei sitä tänä vuonna tekisikään kukaan 😅

Täällä istun ja katson merelle. Myrsky, josta on uutisoitu paljon, raivoaa merellä. Niin paha se ei kuitenkaan vielä ole kuin aiemmin pelättiin. Eilen oli kuuma päivä ja suhtauduin siihen kuin kesän hyvästeinä, vaikka kyllähän niitä lämpimiä päiviä voi vielä tulla. Huomaan kuitenkin mieleni toivovan, että nyt siirrytään jo uuteen vuodenaikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby
Tuntuu, että syksy on vähän päättämättömyystilassa. Monesti on näyttänyt, että nyt ei enää voi tulla kesäisiä päiviä, tämä oli nyt se kuuluisa viimeinen kesäpäivä. Mutta kuitenkin vielä tulee yksi. Ja sitten taas yksi. Tänään katsoin ikkunastani aamulla aaltoja merellä, ja ne sulautuivat harmaaseen pilviseen taivaaseen. Mittari sanoi +18, joten ajattelin tuon kolean näköisen säätyypin saavan tuon tuntumaan vielä viileämmältä. Mutta päinvastoin olikin lopulta taas - ylipukeutumiseksi meni siis tänäänkin.
On kuitenkin paljon kiinnostavia juttuja edessä alkusyksystä, joten tämä vuodenaika kantaa tänä vuonna mukanaan paljon toiveikkuutta.
 
Noniin, nyt alan olla hiljalleen valmis alkaa fiilistellä syksyä!

Myöhäiset iltalenkit koirien kanssa ovatkin olleet jo ihanan tunnelmallisia, kun tähdet ovat jälleen syttyneet taivaalle ja ilmassa on ollut suloista kirpeyttä. Vanhat villapaidat olivat jo aivan hiutuneet puhki monista kohdista, joten tilasin viimenkin yhden uuden tilalle. En ole tainnut muuhun sen saapumisen jälkeen pukeutuakaan. Pihlajissa on todellakin todella paljon marjoja tänä vuonna, kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin. Toivottavasti se tietäisi vähempi lumista talvea, meillä on ollut muutamana talvena lunta todella hurjat määrät. Täällä Kainuussa näyttäisi paikoitellen jo maaruska alkavan nousta! Odotan jo myhäillen ensi kuussa alkavaa ruska-aikaa. Elokuu on mennyt todella nopeasti, ensi kuussa vaihdetaan taas kalenterista sivua.

Mitä muille friikeille kuuluu?
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby

Yhteistyössä