Syysfiilistelijät 2022

Eiköhän ala olla jälleen aika huhuilla syysfiilistelijät kolosistaan viettämään yhteistä loppuvuotta kaltaisiensa kanssa.

Syysfiilistelijät on avoin ketju kaikille, jotka kesän paahteessa alkavat tuntea kaipuuta syksyn viileyteen, nauttivat ikkunoihin ropisevista pisaroista ja syysmyrskyjen huminasta sekä ilahtuvat kirpeissä aamuissa höyrystyvästä hengityksestä.

Voit kirjoittaa vain yhden viestin tai jatkaa kanssamme aina marraskuuhun asti, jolloin keskustelu muuttuu Joulufriikeiksi - lämpimästi tervetuloa! Tervetuloa lämminhenkiseen yhteisöömme tunnelmoimaan, jakamaan kuulumisia ja tekemään syksyntuoksuisia arjen havaintoja.

Viime vuotista viestiketjua voi lukea täältä:
 
Täytyy myöntää, ettei syksy ole vielä mielen päällä, mutta tänään oli niin suloinen sadepäivä, että te tulitte mieleeni. Juuri ajallaan taisin siis kuitenkin luoda keskustelun ja uskon, että hiljalleen muutkin löydätte taas mukaan tänne niin kuin aina aiemminkin.

Päivä on mennyt töiden jälkeen päiväunia torkkuen, teetä rauhallisesti siemaillen ja koirien kanssa sateessa kulkien. Päivä on ollut todella tunnelmallinen ja olen nauttinut siitä paljon. Sade tuoksuu ihanalta! Nyt kun vielä kirjoitan tänne ja pääsen kunnolla fiilistelemään - niin kuin viimeiset 10 vuotta olen tehnyt - päivä päättyy täydellisesti.

Toivottavasti tutuille kuuluu hyvää, olen miettinyt teitä usein lämmöllä talven ja kevään aikana.
 
vierailija
Harmi kun nykyään ei tule postimyyntikatalogeja kotiin. Lapsuudessa syys- ja talvimalliston kuvastot olivat kova juttu ja niiden avulla fiilisteltiin jo tulevaa kouluvuotta. Syysmuoti on innostanut aina enemmän kuin kevätmuoti.

 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Harmi kun nykyään ei tule postimyyntikatalogeja kotiin. Lapsuudessa syys- ja talvimalliston kuvastot olivat kova juttu ja niiden avulla fiilisteltiin jo tulevaa kouluvuotta. Syysmuoti on innostanut aina enemmän kuin kevätmuoti.

tolla jolla oli pallo siin hatussa oli kiva asuste. palataan 90 luvulle.
 
vierailija
"Sade tuoksuu ihanalta! Nyt kun vielä kirjoitan tänne ja pääsen kunnolla fiilistelemään - niin kuin viimeiset 10 vuotta olen tehnyt - päivä päättyy täydellisesti."

Aamulla satoi vettä ja tietokoneruutuni näyttää 15 asteen lämpätilaa Uudellamaalla.
Minulle sopivat sää ja lämpötila. Sain tarpeekseni helleputkesta.
Vuodet vaihtuvat yhä nopeampaan tahtiin. Kannattaa siis vain nautiskella nykyisestä hetkestä.
Luin kirjan Viisi vuotta myöhemmin. Nainen näkee unen, jossa hän asuu uudessa asunnossa viiden vuoden kuluttua. Kirjan loppuratkaisu ihmetytti minua ja monta muuta lukijaa netin arvostelusivuilla.
Olen kiintynyt nykyiseen asuntooni vaikka talo alkaa rapistua ja saan odotella huoltomiehiä.
Kun yhden paikan saamme kuntoon saan vain arvailla mikä laite leviää seuraavaksi.
Kesäaikaan ihmiset ovat lomilla ja moni asia on hitaampaa.
Syksy on ihanaa aikaa. Silloin haluaa kääntää uuden lehden elämässään.
Jos tähän ketjuun on suotavaa kirjoittaa vain yksi viesti kiitän seurasta ja jatkan kirjoittelua
omassa ketjussani. Ketjun otsikko on tunne, josta suomalaiset ovat tunnettuja.
Rakastan kaikkia vuodenaikoja. Eihän siinä tunteessa ole mitään hävettävää.
 
vierailija
En malta odottaa, että kohta voi kyniä parvekkeen kukat alas ja pinota ruukut syrjään. Nostan kynttiläkipot näkösälle ja kaapista viltin tuolille. Ehkä ostan uuden tuolin. Makeaa teetä, tai jotain erikoishunajaa. Ei mitään kaupan hunajaa, vaan jostain tilalta, jossa ne tietää, mitä pölyä mehiläiset on keränneet.
Siivoan kesän rojut ja sandaalit lojumasta kaappeihin ja sisustan sohvan. Pyyhin kirkasvalolampusta pölyt. Jaa, kehtaakohan sitä käyttää, jos on energiapulaa..
Olisikohan tämä syksy enemmän pähkinäsuklaata, vai hedelmätoffeeta.. Kuumuuden jälkeen voi pukeutua taas flanellipyjamaan. Ostin viime vuonna uudet pöksyt. Ekotakkaan täytyy hakea nesteitä.
 
Mietinkin juuri muutama päivä sitten, onko tämä keskustelu jo luotu. Olen seurannut Syysfiilistelijöitä ja Joulufriikkejä jo Demin ajoista lähtien, mutta kirjoittaminen ei ole tuntunut luontevalta. Aion tänä vuonna kokeilla kirjoittaa edes muutaman viestin.

Olen tällä hetkellä Kreikan lämmössä, ollut jo itse asiassa kuukauden, joten pikkuhiljaa olen alkanut kaipaamaan viileämpiä kelejä ja sadetta. Vaikka onhan tämä lämpö ja aurinko ollut myös aika ihanaa, en valita. Suomeen paluu on vasta elokuun lopulla, saa nähdä millainen syyskeli silloin on vastassa.

Ihanaa loppukesää ja syksyn odottelua kaikille!
 
Hei vaan kaikki! Tulitte yhtäkkiä mieleeni ja löysinkin tämän keskustelun, kiva kun se oli jo luotu.

Täällä eletään vauva-arkea ja edessä uudenlainen syksy. Minun pieni täyttää kohta puoli vuotta.

Toivottavasti monet muutkin tutut löytää tämän keskustelun, on ollut teitä jo ikävä!

Voi onnea paljon ihanasta pienestä! Toivottavasti teidän perhearki alkoi hyvin. <3 Hassua, että viimeksi häntä vielä odotettiin saapuvaksi ja nyt hän on jo puolivuotias!

Tuulet alkavat selkeästi kääntyä syksyä kohti. Ilmat ovat olleet varsin koleat ja sateiset. Työt ovat vieneet niin imussaan koko vuoden, etten ole ehtinyt juurikaan pysähtyä ja se kyllä alkaa tuntua. Töitä on siis riittänyt enemmän kuin hyvin ja keväällä palkattiin kerralla kolme uutta työntekijää. Puolensa ja puolensa. Tänään kuitenkin huomasin, että joissakin pihlajissa ja aronioissa alkaa olla punertavia lehtiä. Tästä se vähitellen alkaa.
 
Kiitos @kilsikka ! Meillä on kyllä hyväntuulinen ja iloinen vauva, mutta perskuleen huono nukkuja. 😂 Äitiinsä tullut siinä kyllä. Mutta enpä vaihtaisi päivääkään. ❤ Aika kyllä kuluu ihan hirveää vauhtia.

Minäkin olen huomannut kuinka aamut on jo kovin viileitä. Ja syksyisiä. Tämä alkusyksy on jotenkin ihanaa aikaa kun aamut on kosteita ja viileän raikkaita, mutta päivällä tarkenee hyvin t-paidassa. Ja tykkään kyllä myös että illat/yöt on pimeämpiä.
 
Huomasinkin tämän keskustelun ilmestyneen jo jokin aika sitten, mutta tänä vuonna en ole päässyt vielä oikeaan mielen vaiheeseen aloittaakseni syksyjuttujen ajattelemisen. Tämä poikkeuksellisen pitkä kesä on toki vaikuttamassa asiaan, mutta myös vauvani ! Hänen kanssaan kaiken uuden ihmettely, plus erittäin runsas reissaaminen (pääasiassa mökille ja takaisin) on saanut hieman unohtamaan, että on jo yli elokuun puoliväli. Kun nämä pahimmat helteet väistyvät ja saamme pari isompaa hommaa kotonamme maaliin, alan taas käydä täällä aktiivisemmin : )

Eli Lullabyn tavoin minustakin tuli äiti ekaa kertaa tässä välissä. Hän on nyt 3 kuukautta vanha, pian 4. Ja voi hyvänen aika, että naurahdin hieman tuolle kuvaukselle, että vauva on muuten iloinen, mutta huono nukkuja. Meillä nimittäin täysin päinvastoin :'D Vauva nukkuu kuin aikuiset - ilman yösyöttöjä on menty viikosta 2 saakka, ja hän on alusta asti nukkunut 23-07. Sitten nopea aamupullo (noin desi, isi antaa), jonka jälkeen aamu-unille klo 11 asti. Eli kellon ympäri yhdellä syötöllä. Päivisin hän onkin sitten tosi yleisnyrpeä ja perusitkuinen ja jotenkin sellanen, että olis tosi vaikeeta koko ajan :D Myös sellainen dramaattinen, että voi ei, hattu meni hetkeksi silmille, tämä oli kamalaa, nyt itken sille 20 minuuttia! No, toisinaan tulee sentään niitä hymyjäkin. Mutta sinänsä juuri vastakohta siis tuolle teidän tapaukselle. Olen kuitenkin jo supertottunut tähän, enkä enää osaisi kuvitella sellaista kilttiä möllöttelijää, vaikka joskus sellaisten vanhempia saatan kadehtiakin.

Mutta siis! Kuten Mörkökin totesi: Minä palaan :D
 
Huomasinkin tämän keskustelun ilmestyneen jo jokin aika sitten, mutta tänä vuonna en ole päässyt vielä oikeaan mielen vaiheeseen aloittaakseni syksyjuttujen ajattelemisen. Tämä poikkeuksellisen pitkä kesä on toki vaikuttamassa asiaan, mutta myös vauvani ! Hänen kanssaan kaiken uuden ihmettely, plus erittäin runsas reissaaminen (pääasiassa mökille ja takaisin) on saanut hieman unohtamaan, että on jo yli elokuun puoliväli. Kun nämä pahimmat helteet väistyvät ja saamme pari isompaa hommaa kotonamme maaliin, alan taas käydä täällä aktiivisemmin : )

Eli Lullabyn tavoin minustakin tuli äiti ekaa kertaa tässä välissä. Hän on nyt 3 kuukautta vanha, pian 4. Ja voi hyvänen aika, että naurahdin hieman tuolle kuvaukselle, että vauva on muuten iloinen, mutta huono nukkuja. Meillä nimittäin täysin päinvastoin :'D Vauva nukkuu kuin aikuiset - ilman yösyöttöjä on menty viikosta 2 saakka, ja hän on alusta asti nukkunut 23-07. Sitten nopea aamupullo (noin desi, isi antaa), jonka jälkeen aamu-unille klo 11 asti. Eli kellon ympäri yhdellä syötöllä. Päivisin hän onkin sitten tosi yleisnyrpeä ja perusitkuinen ja jotenkin sellanen, että olis tosi vaikeeta koko ajan Myös sellainen dramaattinen, että voi ei, hattu meni hetkeksi silmille, tämä oli kamalaa, nyt itken sille 20 minuuttia! No, toisinaan tulee sentään niitä hymyjäkin. Mutta sinänsä juuri vastakohta siis tuolle teidän tapaukselle. Olen kuitenkin jo supertottunut tähän, enkä enää osaisi kuvitella sellaista kilttiä möllöttelijää, vaikka joskus sellaisten vanhempia saatan kadehtiakin.

Mutta siis! Kuten Mörkökin totesi: Minä palaan
Onnea vauvan johdosta! :love:

Mulla ohimenevän kiitäviä hetkiä, jotka tuonu jo vähän syksyä.

Viikonloppuna elokuinen kuutamo, lämpimänä yönä.

Eilen vesisateen jälkeen kuljin puutarhassa, ja valutin kädellä pensaan lehdiltä vettä. Tänä aamuna oli jo kuin syksyn tuoksua ilmassa.
 
Liitynpä minäkin taas seuraan! Heinäkuussa oli vielä ihan kesäfiilis, mutta nyt on varsinkin helteiden takia alkanut taas kaivata syksyä. Olisipa ihanaa nukkua viileässä! Täytyy tosin myöntää, etten odota syksyä ihan niin innolla kuin ennen lasta, koska on se nyt kesällä ihanan helppoa lähteä lapsen kanssa ulos, kun pärjää vähillä vaatteilla eikä tarvitse miettiä kuravaatteita. Meidän poika on nyt jo 4-vuotias, vähän villi ja aivan huikean rohkea ja sosiaalinen. En tiedä, keneltä hän on senkin perinyt, kun itse olin lapsena aivan älyttömän ujo, mutta poika on kyllä ihan täysin vastakohta sille. Hän ei meinaa päästää edes pizzakuskia lähtemään, kun haluaisi vaan jutella kaikille!

Onnea Lullabylle ja Biozellille vauvoista!
 
@Biozell no ehkä vähän kadehdin ainakin tällä hetkellä tuota teidän supernukkujaa, meillä herättiin viime yönä se neljä kertaa ja valvottiin 02-04. Hehhhhe. 😂

Täällä sataa ja tuntuu pitkästä aikaa syksylle. Ollut kyllä uskomaton elokuu, niin lämmintä. Oon kyllä nauttinut ja suoraan sanottuna toivon, että lämpö vaan jatkuisi mahdollisimman pitkään ja tulisi myös lämmin talvi ihan vain sähkölaskujen takia. Ei paljoo naurata eikä varmaan montaa muutakaan. En uskalla edes jouluvaloja laittaa tänä vuonna kun pakko yrittää säästää joka perskuleen asiasta.
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka
Hei kaikki vanhat tutut, ihana kuulla teistä! Ja uusille kirjoittelijoille oikein lämpimästi tervetuloa. 💗

Toden totta on ollut lämmintä! Siksi en ole tännekään hakeutunut, syksy on tuntunut todella kaukaiselta asialta, vaikka ensi viikollahan se syyskuu jo alkaa. Tänä aamuna kuitenkin nurmikko oli syksyisessä aamukasteessa ja hengitys huurusi ilmassa. Voi miten se oli ihanaa.

Erittäin kurjan ja kuluttavan viime syksyn jälkeen voin ilokseni myös ilmoittaa, että muutimme pienen laumani kanssa syrjemmälle kaupungin keskustasta vehreälle rivitaloalueelle ja eläämme ilahduttaa uusi rakkaus, kouluikäinen bonuslapsi sekä koiran kokoinen koira, kuten mieheni asian ilmaisee. Asiat siis lopulta menivät juuri niin kuin oli tarkoituskin, vaikka luonnollisesti edellinen pitkä parisuhde tuottaa toisinaan vielä surutyötä. Kaikesta huolimatta koen olevani nyt hyvin onnellinen.

Iltahämärän hiipimisen varhaisemmaksi huomaa terassille laitetuista aurinkokennovaloista. Ne syttyvät joka ilta hieman aikaisemmin. Myös tuikkuja on taas alettu polttaa ja teekin maistuu. Takavuosina tilasin muiden (demittäjien) innoittamana teetä Mandragorasta. Sain sieltä kesällä sähköpostiakin, että koko yritys oli ilmeisesti mennä nurin, mutta joku/jotkut pelastivat sen. Hyvä niin, ainakin heidän chai-sekoituksensa oli todella hyvää.
 
Nyt kyllä luulen kuulkaa, että on minunkin kirjoissani syksy! Tai ainakin sellainen esisyksy, että aika on valmis tänne kirjoitteluun. Siihen, että joka aamu käväisee tutut syksyaamuihin liittyvät sivut (yleensä tein tämän aina töissä, nyt äitiyslomalla), kuten tämän vanhan kansan juhlakalenterisivun (sieltä löytyy niin paljon kaikenlaista uutta joka kerta, ja liittyy niin vahvasti tämän vuodenajan selkeämmin kokemiseen omalla kohdallani), meidän keskustelumme täällä ja myöhemmin vielä omat loppuvuoteen liittyvät Spotify-listani. Ja toki siihen, että keittää tiettyä syksyyn kuuluvaa teetä tai kanelilla maustettua kahvia aamukahviksi. Olen tosiaan kerryttänyt melkoisen määrän tiettyjä rutiineja, ja niistä on tullut melko tärkeitä itselleni. Varmaan meillä kaikilla on vähän samanlaisia pikkujuttuja naftaliinissa :D

Loppukesä on ollut mökkeilyn täyteinen, täynnä saunomista, marjastusta ja sienestystä. Toki kanttarellit nousivat jo lähes kuukausi sitten ja kuivahtivat todella nopeasti heti sen jälkeen. Nyt odotellaan sitten sateita, jotta voisi opportunistina käydä juuri oikeana hetkenä bongaamassa tatit. Suppilovahverot olisivat viimevuotisen alkamanakkani mukaan tulossa vasta lokakuussa.
Eilinen oli totaalisen hikinen ja painostava hellepäivä, mutta nautimme siitä veden äärellä piknikillä, minä, mieheni ja vauva, koska tiesimme, että kyseessä on nyt näillä näkymin oikeasti viimeinen tuollainen päivä hetkeen. Uin, katselin veteen putoavia helteen kuivattamia lehtiä ja mietin, miten totaalisen valmis olen tämän vuodenajan vaihtumiseen. Tänään onkin jo sitten pilvistä, hieman sadekuuroista ja yli 10 astetta viileämpää kuin eilen.

kilsikka, mieltä lämmittävää kuulla, että uusi rakkaus löytyi. Kyllä kaikella on aina tarkoituksensa, ja viimevuotinen päätös oli siis ehdottomasti oikea. Ja hyvä, että pääsit lähemmäs luontoa - lienee sinulle paljon sopivampi asumismuoto kuin perinteinen kerrostaloasunto : )

Ja sitten ihan noista aurinkokennovaloista! Hankin itsekin nyt yhden sellaisen testiin, ja luulenpa että ne saattaa olla kyllä tämän syksyn ja loppuvuoden hitti, kun tuossa Lullaby jo mainitsi nousevista sähkön hinnoista. Voi jopa olla, että niidenkin hinnat vielä pomppaavat, joten lienee hyvä hamstrata ainakin muutama.

Rosemarie, ihanaa että myös sinä löysit tänne! Toivottavasti Saksassa menee hyvin, vai olitko taas Suomessa? Omat saksalaiset kaverini ovat nyt valitelleet nousevia Nebenkosteja, ja ovat jopa suunnitelleet viettävänsä talven jossain muualla kuin Saksassa. Monilla sukua muualla. Yllättäen ystävystyin siellä nimittäin muiden maahanmuuttajatyyppien tai suomalaistaustaisten kanssa. Toivottavasti kaikki sielläkin vielä järkkääntyy parhain päin.
 
Tulipas syksy ihan yhtäkkiä. Villasukat ja syysvaatteet on kaivettu esille. Valmiina ollaan ❤ harnillisesti meidän omenapuu oli sairas tänä vuonna ja omat omput jäi saamatta... Puolukoita on ilmeisesti paljon, niitä täytyy lähteä huomenna katselemaan jos joutaa. Tosin en tiedä paljonko hirvikärpäsiä on, inhoan niitä. 😄
 
Syksy on todella viimeinkin täällä! Edellisaamuna nurmi oli ensimmäistä kertaa kuurassa ja eilen oli tasaisen harmaa sadepäivä - ihanaa. Neulomisinto on jälleen myös syttynyt ja tämän syksyn teemana ovat ilmeisesti yksinkertaiset kirjoneuleet. Viime vuonna tein monet parit pitsivillasukkia. Hiljalleen kädentaidotkin tässä kehittyvät.

Tiedossa olisi kaksi vapaata. Ajattelin käydä lähimetsässä hengittämässä syksyä keuhkot täyteen ja muutenkin vähän himmata tahtia.
 

Yhteistyössä