Synttärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma73

Jäsen
30.05.2004
105
0
16
Meillä on sellainen "ongelma", että on synttärit heti joulun jälkeen.
Eli pojalla 2.1. ja tytöllä 12.1. Nyt tuntuu,että isovanhemmat ovat vähän harmissaan kun joulu oli justiinsa ja lapset saivat niin paljon kaikkea.Eihän niille nyt tiedä kuulemma mitään ostaa. Ei lelua ainakaan.No toisaalta niinkin. Mutta eihän lapsi voi sille mitään,että synttärit ovat heti joulun jälkeen.Synttärit ovat lapselle tärkeät. Varsinkin nyt kun ymmärtävät siitä jotakin.Jos synttärit olisivat keväällä tai kesällä mitään ongelmaa ei olisi. Lelujakin voisi taas ostaa.Nyt on kauhea miettiä,että mitää sanoo kun kysytään mitä lahjaksi.Ei tiedä oikein mitä sanoa.Tottahan pieni lapsi toivoo jotain kivaa.Jos lapsi saa lahjaksi esim.uuden kerraston ei se ole lapsen mielestä kiva lahja.Tänä vuonna ilmoitin ,että ostan pojalle luistimet ja .että kummi on luvannu kypärän niin mummu sanoi ,että no hän ostaa sitten kummallekin jotku suojat.Arvaan ,että tyttö joka täyttää 6-vuotta ja joka hyvin jo tiedostaa mitkä ovat tyttöjen juttuja ja mitkä poikien, ei pätkääkään piittaa mistää jääkiekkosuojista tai kypärästä.Kauheaa ,että lasten syttäreistä pitää tulla suorastaan painajainen vain siksi,että sattuu väärään aikaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 17:10 mamma73 kirjoitti:
Tänä vuonna ilmoitin ,että ostan pojalle luistimet ja .että kummi on luvannu kypärän niin mummu sanoi ,että no hän ostaa sitten kummallekin jotku suojat.Arvaan ,että tyttö joka täyttää 6-vuotta ja joka hyvin jo tiedostaa mitkä ovat tyttöjen juttuja ja mitkä poikien, ei pätkääkään piittaa mistää jääkiekkosuojista tai kypärästä.

Jos lapset oppivat pienestä pitäen, että luistellessa ihan kuin pyöräillessäkin pitää pitää kypärää, niin mitään ongelmaa ei tule. Suurinosa nykylapsista luistelee kypärä päässä, omiani en edes päästäisi ilman pääsuojaa jäälle. Tytöllehän voi toivoa jotain tyttömäistä kypärää, kuten tuli jo aikaisemmin mainituksi.

Joo.Kyllä itekki oon sitä mieltä.et kypärä on tärkee. Mut kyynär tai muut suojat on vähän ehkä liikaa en tiedä.Siis se et lapsi varmaan tykkäis saada lahjaksi jotain kivaakin.Vaikkei ehkä kauheesti leluja kun just pukki on niitä aika monta tuonutkin. Mutta olis kiva jos isovanhemmat ymmärtäs et lahjan pitäs olla lapselle mieluinen.Meillä isovanhemmat ei edes ostanu jouluksi mitään leluja eivät oo koskaan ostaneet.Ja tuntuu et he on kauhuissaan lasten lahjojen määristä.Itse ostin pari kolme kummallekin, mutta lahjoja kertyi silti aika monta kun kummit ja sisarukset ostivat lahjoja ja isovanhemmatkin niitä pehmeitä paketteja.Eli ei voida toivoa mitään lelua vaikka pukki ei kaikkia toiveita täytttänytkään.Toki olen itsekin sitä mieltä,että kaikkea ei voi saada.Mutta synttärit on lapselle tärkeät eikä lapsi voi mitään sille,että ne on heti joulun jälkeen.Jos synttärit olis kesällä kukaan ei päivittelisi, että voi voi mitähän niille nyt vois ostaa... Lelujakin vois muitta mutkitta ostaa. Koen lapsemme olevan eriarvoisessa asemassa niihin lapsiin nähden joiden synttärit on muulloin kun heti joulun jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 21:22 mamma73 kirjoitti:
Joo.Kyllä itekki oon sitä mieltä.et kypärä on tärkee. Mut kyynär tai muut suojat on vähän ehkä liikaa en tiedä.Siis se et lapsi varmaan tykkäis saada lahjaksi jotain kivaakin.Vaikkei ehkä kauheesti leluja kun just pukki on niitä aika monta tuonutkin. Mutta olis kiva jos isovanhemmat ymmärtäs et lahjan pitäs olla lapselle mieluinen.Meillä isovanhemmat ei edes ostanu jouluksi mitään leluja eivät oo koskaan ostaneet.Ja tuntuu et he on kauhuissaan lasten lahjojen määristä.Itse ostin pari kolme kummallekin, mutta lahjoja kertyi silti aika monta kun kummit ja sisarukset ostivat lahjoja ja isovanhemmatkin niitä pehmeitä paketteja.Eli ei voida toivoa mitään lelua vaikka pukki ei kaikkia toiveita täytttänytkään.Toki olen itsekin sitä mieltä,että kaikkea ei voi saada.Mutta synttärit on lapselle tärkeät eikä lapsi voi mitään sille,että ne on heti joulun jälkeen.Jos synttärit olis kesällä kukaan ei päivittelisi, että voi voi mitähän niille nyt vois ostaa... Lelujakin vois muitta mutkitta ostaa. Koen lapsemme olevan eriarvoisessa asemassa niihin lapsiin nähden joiden synttärit on muulloin kun heti joulun jälkeen.
:hug:
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Meillä saavat kaksi kertaa vuodessa toivoa lelulahjoja, eli just joulupukilta, ja syntymäpäivälahjaksi meiltä vanhemmilta. (Tai siis kai niitä toivoa saa milloin haluaa, mutta toiveita saada niitä lahjoja on oikeastaan vaan kaksi kertaa vuodessa.) Muutama lelulahja jouluksi, ja sitten 1-2 lelua ostamme syntymäpäivälahjaksi.

Esikoinen näki mainoksesta lelun, joka oli pakko saada, ja syntymäpäivä oli juuri mennyt, jolloin sanoimme, että kotitöitä tekemällä voi tienata sen. Eli osti sitten itse sen auttelemalla kotitöissä sen mitä alle kouluikäiseltä voi vaatia. (Mutta jos noita alkaisi tulla useammin, niin en sitten tiedä miten suhtautuisin, ehkä joutuisi odottaa joulua/syntymäpäivää).

Mutta meillekin siis isovanhemmat tuo lahjaksi vaatteen, mutta mikä estää teitä itseänne toteuttamasta lapsen lelutoivetta? (Meille ei kyllä kukaan ole sanonut että leluja lapsilla paljon. Kun heillä on todella vähän leluja moneen nykylapseen verrattuna, kun ei ole lahjovia sukulaisia.)

Yhteistyössä