Joulupukkiin uskomisesta - olisiko julmaa paljastaa karu totuus? :D

Jouluisissa aatoksissa, eihän siihen ole enää kuin muutama kuukausi. :xmas: Meillä on joulun aikaan 6- ja 4-vuotiaat. Viime vuoden ("toivotut") muovilelulahjat on kaikki hajotettu ja hävitetty, en näe pointtia ostaa tänä vuonna niin paljoa mitään. Olen jo etukäteen puhunut, että nyt ei sitten toivota pukilta kauheasti mitään pientä krääsää vaan panostetaan käyttötavaroihin (esim. cd-soittimet olis kivat kummallekin, ehkä jotain mieluista vaatetta, Disney-lakanoita, muutama uusi dvd-elokuva tms.). Lisäksi lapset ovat toivoneet meille taistelukalaa, jonka akvaarioineen olin ajatellut joulun aikaan meille hankkia. Sitä on vaikeaa väittää pukin tuomaksi :D
Nyt heräsi miete, että olisiko se niin julmaa paljastaa, että Joulupukki on vain "leikkiä"? Häviäisikö joulusta kaikki taika? Entä, jos lahjat tulisivat Äidiltä, eivät Pukilta? Mielestäni joulussa on kuitenkin ennen kaikkea kyse (uskonnolliset asiat sivuuttaen) perheen yhdessäolosta, lämpimästä ja rakastavasta hengestä , yhdessä jouluvalmistelujen tekemisestä, jouluateriasta, antamisen ilosta. Joulupukkikulttuuri kannustaa mielestäni materialismiin ja lapsi kuvittelee, että voi toivoa mitä vain ja sitten pettyy, kun pukki ei tuonutkaan sitä 225 euroa maksavaa legolinnaa tai pelikonsolia.

Uskotaanko teillä pukkiin? Minkä ikäisenä on lakattu uskomasta?

Minä en ihan oikeasti haluaisi palkata enää mitään pukkeja meille, äää.. :headwall: mutta toisaalta olisi vielä ihanaa nähdä se lasten jännitys, kun odotetaan pukkia ja kun pääsee laulamaan pukille yms. Kas tässä meillä vasta pulma!
 
pyh
Ettei vain kyse olis siitä että haluisit lasten mielummin olevan kiitollisia sulle kuin joulupukille? Anna lasten saada itse totuus selville, ei siihen mene kuin korkeintaan vuosi että esikoises menee kouluun ja saa viimeistään sinä vuonna tietää.
 
"heh"
Meillä myös 4 ja 6 vuotiaat lapset enkä kyllä raaskisi viedä heiltä pukkiin uskomista jos ei isompi eskarissa saa valistusta ennen joulua. Ovat koulun yhteydessä niin mahdollisuudet valistukseen ovat hyvät. Jos et pukkia halua niin voihan joku koputtaa oveen ja lahjat on oven takana tai pukki on tuonut lahjat saunomisen aikana ja jättänyt vaikka kirjeen että oli kovin kiireinen. Ja kyllä me ainakin on selitetty lapsille että toivelista ei ole mikään vaatimuslista. Pukki sitten valitsee mitä siltä listalta toteuttaa. Eivät todellakaan saa kaikkea mitä haluavat.
 
  • Tykkää
Reactions: kittyb
Khimaira
Mä kerroin hyvin aikaisessa vaiheessa totuuden, tai siis en mä ikinä ole mitään pukkihömppää uskotellutkaan.
Mikä jouluntaika- sitäkö se on että kerran vuodessa voi toivoa mitä vaan, kun joku partaheppu tuo pohjattomasta säkistään kaiken pyydetyn :O
Aika materialistista taikaa :snotty:
 
Mä kerroin hyvin aikaisessa vaiheessa totuuden, tai siis en mä ikinä ole mitään pukkihömppää uskotellutkaan.
Mikä jouluntaika- sitäkö se on että kerran vuodessa voi toivoa mitä vaan, kun joku partaheppu tuo pohjattomasta säkistään kaiken pyydetyn :O
Aika materialistista taikaa :snotty:
Onko oikeesti niin pässejä vanhempia, että antavat lastensa luulla, että se pukki varmasti tuo kaiken, mitä pyytää?
 
Voi, älkää nyt naljailko, ihan hyvässä hengessä ja pohdiskellen lähdin kyselemään! :) Taidanpa toteuttaa tuon nimimerkin "heh" ehdottaman jutun, että pukki on kiireinen ja jättää kirjeen.. :) Tai vaikka laittanut tontut asialle.. Kiitoksia niille, jotka jaksoivat kirjoittaa asiallisen vastauksen.
 
Khimaira
Voi, älkää nyt naljailko, ihan hyvässä hengessä ja pohdiskellen lähdin kyselemään! :) Taidanpa toteuttaa tuon nimimerkin "heh" ehdottaman jutun, että pukki on kiireinen ja jättää kirjeen.. :) Tai vaikka laittanut tontut asialle.. Kiitoksia niille, jotka jaksoivat kirjoittaa asiallisen vastauksen.
Ei mun tarkoitus ole olla asiaton, en vaan ymmärrä mitä sellaisella jekutuksella saavutetaan..Millä perustelet sen että pukki ei tuo kaikkea mitä pyydetään? Mua aina peloteltiin että pukki ei tule ollenkaan ellen ole kiltti :| ja mitä se kilttinä olo pikkulapsen silmin edes on..
 
Ei minusta ole mitään syytä "paljastaa" ettei pukkia ole. Ja lapsetkin on minusta vielä pieniä. Kyllä se lapsi sitten paljastaa kun ei enää välitä sellaisesta, mutta se tapahtuu todennäköisesti vasta joskus murrosiässä. Siihen asti minusta ei ole mitään haittaa jos lapsi saa sen jännityksensä ja pukin odotuksen hauskuuden, vaikkei niin täysillä enää uskoiskaan.
Mä en hankkinut meille pukkia viime vuonna, mutta sillä välin kun olimme mummulassa syömässä, oli pukki ehtinyt jo tuoda kaikki paketit meille kotiin kuusen alle ja jättänyt viestin oveen, jossa kertoi että petteri oli loukannut jalkansa ja pukki joutunut pikaisesti lähteä viemään sitä takaisin korvatunturille tms. ja toivotteli hyvää joulua koko joukolle.
Siskollani käydessään pukki oli yhtenä vuonna kiireessä heitellyt paketit pitkin takapihaa. Kyllä oli hauskaa teini-ikäisilläkin keräillessä paketteja, vaikka eivät pukkiin uskokaan ihan niin lujaa kuin pienet lapset.
Kyllä jotain pientä huijauksen makua voi keksiä siihen jouluaattoon, vaikka lapsille selviääkin että äiti ne lahjat hankkii. Jostain syystä lapset haluaa siihen pukkiin uskoa vaikka tietävätkin että lahjat tulee aikuisilta. Mä olen päätellyt, että ilman sitä pientä asiaankuuluvaa näytelmää ei joulu olis läheskään yhtä mukava joulu isommillekaan lapsille.
 
"Piaf"
Mun mielestä 6 veen on aika kuulla totuus pukista, koulussa voi muuten tulla kiusallisia tilanteita. Voithan kertoa nelivuotiaallekin että äidit, isit ja muut sukulaiset auttavat pukkia. itse muistan että suurin kriisi tuli kun kuulin että pukille MAKSETAAN, luulin että pukkeina toimivat ihmiset tekevät sen hyvää hyvyyttään.

Jouluiloa lasten kanssa voi saada aikaiseksi myös siitä että tenavat otetaan mukaan suunnittelemaan lahjoja, supisemaan ja rapistelemaan ja tonttuilemaan. Silloin pettymys unohtuu kun pääsee itse mukaan leikkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: kittyb
"Piaf"
Hyvä keino herättää lempeästi epäilys pukista on pyytää isää tai muuta läheistä esiintymään pukkina, jolloin lapsi saa itse huomata että haa, tutun näköiset kädet, tuttu kello, tuttu ääni... Näin minä hoksasin pukkijutun, kuiskasin äidille että "naapurin Risto!". Sen jälkeen oli lystiä olla aikuisten mukana jujuttamassa pienempää sisarusta. Taisin sitten lopulta itse kertoa veljelle varovasti miten aisia oli :)
 
No jaa, ehkä ei oo paras mahdollinen tapa antaa ite huomata.

Mua viilattiin pahemman kerran linssiin sillon ku olin 6v.
Joku kopisti jalkoja lattiaan yläkerrassa, (jasso, pukki tuli)
Sen jälkeen se koputtaa oveen ja tulee sisälle, jakaa lahjat ja lähtee. Mä juoksen ikkunaan ja nään pihalla ku "pukki" nousee taksiin!! :mad: Ja kun kysyn mitä huttua, niin pukki kuulemma tuli taksilla, kun porot on kipeenä ja ei ne voi tulla kun ei oo lunta.:D

Kysymys: Lensikö se taksi katolle? Kun kopisteli siellä.
Kysymys: Eikö ne porot lennä ni ei ole väliä onko lunta vai ei?

Kerro sitten ainakin itse rehellisesti, ettei ole olemassa. Enkä mä vielä 4v:lle mitään sanois. :D
 
  • Tykkää
Reactions: kittyb
Meillä kohta 4v uskoo pukkiin ja saa aikanaan huomata mikä on jutun juoni. En aijo ykskaks selittää että pukki on vain satua ja lahjat tulevatkin ihmisiltä. Ei meillekään aikanaan paljastettu, pukki pysyi sellasena satuhahmona ja mukana vaikka me oikeasti tiedettiinkin että lahjat tulevatkin vanhemmilta jne... Viimejouluna pukki tuli ilman poroja ja selitys niiden lepäämisestä kauempana meni läpi. Minusta se ei ole sellanen on ja off-juttu joka sitten vaan murskataan jokukerta.
 
Ei minusta ole mitään syytä "paljastaa" ettei pukkia ole. Ja lapsetkin on minusta vielä pieniä. Kyllä se lapsi sitten paljastaa kun ei enää välitä sellaisesta, mutta se tapahtuu todennäköisesti vasta joskus murrosiässä. Siihen asti minusta ei ole mitään haittaa jos lapsi saa sen jännityksensä ja pukin odotuksen hauskuuden, vaikkei niin täysillä enää uskoiskaan.
Mä en hankkinut meille pukkia viime vuonna, mutta sillä välin kun olimme mummulassa syömässä, oli pukki ehtinyt jo tuoda kaikki paketit meille kotiin kuusen alle ja jättänyt viestin oveen, jossa kertoi että petteri oli loukannut jalkansa ja pukki joutunut pikaisesti lähteä viemään sitä takaisin korvatunturille tms. ja toivotteli hyvää joulua koko joukolle.
Siskollani käydessään pukki oli yhtenä vuonna kiireessä heitellyt paketit pitkin takapihaa. Kyllä oli hauskaa teini-ikäisilläkin keräillessä paketteja, vaikka eivät pukkiin uskokaan ihan niin lujaa kuin pienet lapset.
Kyllä jotain pientä huijauksen makua voi keksiä siihen jouluaattoon, vaikka lapsille selviääkin että äiti ne lahjat hankkii. Jostain syystä lapset haluaa siihen pukkiin uskoa vaikka tietävätkin että lahjat tulee aikuisilta. Mä olen päätellyt, että ilman sitä pientä asiaankuuluvaa näytelmää ei joulu olis läheskään yhtä mukava joulu isommillekaan lapsille.
Hyvin sanottu.
 
Ja meillä on kerrottu että pukki ei voi kaikkea tuoda kuitenkaan mitä toivoo. Mutta jonkin tai jotkut toiveet toteuttaa. Ei ainakaan viimejouluna tästä ongelmaa ollut ja lapsi sai muutaman toiveensa. Muutenkaan kun ei saa kaikkea niin miksi sitten pukki toisi kerranvuodessa mitä vain toivoo.
 
"röyhkeä koira"
Joulupukkiasiaan en puutu, mutta osta lapsille jotain selaista mitä ne toivovat. Ei tietenkään kaikkea jos toiveita on useita. Nyt tuli sellainen olo, että ostat lasten lahjat vähän niin kuin itsellesi. Lakana, CD-soitin, akvaario. Minusta ne on aikuisten juttuja kaikki.
 
Mulle on jo alusta pitäen tehty selväksi, että joulupukki on vain satuolento. Ei ole jäänyt paha maku suuhun, vaan hyvä!

Omalla äidilläni nimittäin sellaiset kauhukuvat, että oli uskonut joulupukkiin todella myöhään, tyyliin 12-vuotiaana. Kun sai tietää totuuden hän oli todella pettynyt, sillä hänelle oli valehdeltu niin monta vuotta! En todellakaan halua omille lapsilleni samaa.

Muistan kun itse olin ihan shokissa, kun kaverini vielä about 6-vuotiaana uskoi joulupukkiin :D
 
Meidän 9v uskoo vielä pukkiin. Ei kaiketi enää ihan täysillä, sillä kahtena edellisenä vuonna hän on sanonut, että meille tullut pukki ei ole ollut oikea...mutta toisaalta hän siis uskoo, että josakin on ihka oikea pukki.

Kun lapsi on kysynyt onko pukkia olemassa, ollaan sanottu, että sen saa jokainen itse päättää. Ja ainakin toistaiseksi lapsi on päättänyt, että pukki on olemassa.
 
"vieras"
Mun lapsuudenkodissa ei koskaan valehdeltu mitään pukkihömppää, mutta ihania joulut silti oli. Usein joku lapsista halusi pukeutua tontuksi tai joulupukiksi kun lahjat jaettiin, se oli mukavaa leikkiä, vaikka tiedettiin, ettei joulupukkia oikeasti ole :) Omalle lapsellekin aion kertoa, miten asia on, mutta voidaan me silti järjestää jotain joulupukkijuttuja jos lapsi haluaa.

Minä kertoisin itse lapsille, olisi varmaan mukavampi niin, kuin että kavereilta kuulisivat.
 
"eeva"
No me ei olla koskaan mistään pukista lapsille valehdeltu edes, ollaan kerrottu että se on sellainen joulusatu. En keksi yhtään hyvää syytä valehdella lapsille, edes jouluna.
 
"Vierailija"
Me juteltiin jo viime jouluna 3-vuotiaalle pojalle, että tonttuja ja joulupukki on saduissa, ja jouluna joku ihminen voi pukeutua pukiksi tai tontuksi. Lahjat saadaan äidiltä, isältä, tädiltä, mummolta tms. ja niistä kiitetään em. ihmisiä. Aivan ihana joulu vietettiin, jännitystä riittää jo siinä, kun syödään hyvää jouluruokaa ja odotellaan, että päästään availemaan lahjoja kuusen alta. Asiat voi tehdä monella tavalla, ei saanut pikkumies mitään traumoja, kun kerrottiin totuus.
 

Yhteistyössä