synnytystapa-arvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Olen menossa kohta synnytystapa-arvioon. Kutsussa pyydettiin varaamaan aikaa 1-2 tuntia. Millä eri tavoin tutkimus tehdään? Onko kenellekkään tullut sektio-määräystä arvion jälkeen? Annetaanko sitten heti myös aika sektioon vai aletaanko raskautta seurailemaan jotenkintarkemmin?

Moi. Mun tapauksessa se ainakin kesti n. 20 minuuttia, josta suurin osa kului vauvaa ultraten. Ensin siis ultrattiin ja gyne teki vauvan kokoarvion lapsen mittojen perusteella. Sen jälkeen hän teki nopean, aika kovakouraisen sisätutkimuksen. Tämän jälkeen piti laittaa jalat ns. Sammakkoasentoon ihan levälleen ja vetää polvet mahd. Ylös sivuille ja lääkäri kokeili samalla ulkoa päin emättimen edestä nyrkillä mallaten mahtuuko vauva tulemaan (siis ei työntänyt sitä nyrkkiä sisälle heh.. Jos ymmärsit) sen jälkeen sanoi vain että normaali lantio ja hyvin mahtuu tulemaan. Kyllä ne kokeneet tarkkaan näkee mahtuuko se sieltä ulos. Jos yhtään epäillään etteikö mahdu, sut laitetaan sairaalaan lantioröntgeniin, jonka perusteella lääkäri arvioi synnytystavan.

Mä kävin myös arvioinnissa ja samoin kuin edellisellä kirjoittajalla, ensin ultrattiin ja lääkäri teki (aika kovakouraisen) sisätutkimuksen. Mä kävin lisäksi röntgenissä, kun lääkäri epäili lantion olevan liian kapean.
Sit mulle annettiin vaan soittoaika seur. päiväksi ja kun soitin, niin annettiin vaan uusi kontrolliaika samalle päivälle, kuin oli la.
Silloin menin sit uudelleen ja taas ultrattiin ja tehtiin uusi kokoarvio. (meni +500g pieleen). Sen ja röntgenkuvien perusteeella lääkäri sit arvioi, et pitäis mahtua syntymään normaalisti, jos ei kauheasti mene yli ja vauva kasvaa esim. 4-kiloiseksi. Vauva syntyi sit seraavana päivänä.
Mut ei meinannu mahtua tulemaan ja imukupilla lääkäri sit avitti ulos, kun olin reilun tunnin ja vartin ponnistanu. synt.paino oli 3170g.

Hei,

Minulle tehtiin kaksi synnytystapa-arviota (2 viikon välein, kun haluttiin seurata vauvan kasvamista), vauva ultrattiin ja otettiin varmuudeksi vielä lantiosta röntgenkuvat, kun itse niitä sukurasitteen (mummilla ja äidillä ahdas lantio->kaikki lapset sektiolla) vuoksi pyysin. Vauva arvioitiin 3700 g painoiseksi viime torstaina, kun viikkoja oli kasassa tasan 39. Jälkimmäinen lääkäri oli vakaasti sitä mieltä, että lapsi mahtuu tulemaan hyvin alakautta, myös kuvien perusteella. Toivottavasti näin on!

Käsittääkseni tuossa arvion yhteydessä tai heti sen jälkeen määrätään sektioaika, jos lantio näyttää liian ahtaalta lapsen kokoon nähden. Suunniteltu sektio tehdään yleensä vähän ennen laskettua aikaa ja aina arkipäivänä. Jotkut sairaalat myös ehdottavat synnytyksen käynnistämistä aikaisemmin, että alakautta synnyttäminen olisi mahdollista.

Synnytystapa-arvion sisätutkimus oli minullakin varsin kovakourainen. Käytännössä tämä johtui varmaan siitä, että lääkäri tutki kunnolla paikkojen joustavuuden ja lantion luut sivuttais- & pystysuunnassa. Tutkimus on vähän sellaista ""venyttelemistä"". Kaikista ikävin tunne on b-rapun kautta tunnustelu (ei tehdä kaikille, mutta käytetään lisävarmistuksena). Toisaalta tuo tutkimus kestää vain vähän aikaa, hieman suurempi kipu on odotettavissa sitten tositoimissa..:)

Mulle tehtiin kanssa synnytystapa-arvio, kun vauvan sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella koko ajan. Aluksi ultrattiin ja sitten tehtiin tuo ""kovakourainen"" sisätutkimus. Vauvan lopullista kokoa veikattiin tuonne 4kg tuntumiin ja kuulemma mahtuisi tulemaan hyvin. Kun itse synnytys käynnistyi ja aikani yritin eikä synnytys edennyt, niin sama lääkäri passitti sektioon. Seuraavana päivänä sektion suorittanut lääkäri tuli juttelemaan kanssani ja kertoi, että yläosa lantiotani olisi ollut liian ahdas vauvan tavalliselle syntymiselle ettei se olisikaan ollut edes mahdollista, vauva painoi 4105g. Painoarvio osui siis aivan kohdilleen, mutta enää en luota tuohon tavalliseen mahtuu - ei mahdu - tutkimukseen vaan vaadin ensi kerralla röntgeniä, vaikka eihän sekään mitään takaa.. Kait se on niin, että jollei vauva ole iso kokoinen, niin suositellaan kokeilemaan normaalia synnytystä ensisynnyttäjille, ennen kuin viedään kiireesti leikkaussaliin, nim. kokemusta on..

aika outoa että tuota synnytystapa-arviota ei tehdä kaikille ensisynnyttäjille? Tai siis ainakin itse olen siitä vasta lukenut täältä (eka lapsi (3.5 kg) syntyi normaalisti alakautta vajaa 2 vuotta sitten, nyt odotan toista). Itselleni ei tullut etukäteen edes mieleen, että vauva ei mahtuisi tulemaan (vaikka olen aika ""pieni"" 160cm/50kg). No nyt toisen kanssa pitää sitten kyllä ottaa asia puheeksi kunhan h-hetki lähenee...

Kaikilleko ei siis tehdä sitä?? Kuulostaa nimittäin erittäin vastenmieliseltä toimenpiteeltä.
En kai sitten ole sinut itseni kanssa, kun tuo ""piparin"" penkominen puistattaa. Olen aina vihannut esim.gynekäyntejä. Synnyttääkin haluisin yksin kotona.. Luulen kyllä että mieli muuttuu ajan kanssa.

Samaa mieltä edellisen kanssa, hirvittää tuo peräaukon kautta tehtävä tutkimus :(
Oliko teillä mies mukana tuossa tutkimuksessa?
Omaani en kyllä päästä mukaan jos kerran tuollaista luvassa.
Joo tiedän kyllä että synnytys on paljon roisimpaa, mutta silloin on ""tosi tilanne"" kyseessä jos ymmärtänette mitä ajan takaa. Ja pelottaa tuo sisätutkimus, kun mulla tuntuu ikävältä normaalikin sisätutkimus.

Ei mullekaan tehty synnytystapa-arviota. Ensisynnyttäjä olin viime elokuussa ja painoarviot meni metsään (max 3500g) kun poika syntyi ja painoi 4150g. Pikkasen oli kylmää kyytiä ensisynnyttäjälle...

Mua alkoi jo pelottamaan tää synnytystapa-arvio...pelkoa ei ole ollut tähän asti yhtään mutta kun nyt lueskelin niin en varmaan saa ens yönä nukuttua.Huomenna olisi lääkäri ja siellä tapahtuisi tämä.Kai täytyy vaan mennä ilman pelkoa.En muutenkaan oo iloinen kun paikkoja ronkitaan vaikka kohta on muutenkin ajankohtaista...

Mua rupes kans pelottaa, en todellakaan halua mitään kovakouraista ronkkimista varsinkaan b-rapun kautta!! Ajattelin kyllä, että kieltäydyn moisesta, kait sen voi muillakin tavoilla selvittää, esim. just röntgenillä tai magneettikuvauksella!

aika jännä juttu, nyt vasta kuulin eka kerran tosta synnytystapa-arvio sanahirviöstä. Mulle vaan sanottiin neuvolassa et lääkäri kattoo et mahtuuko vauva syntyyn ja se oli ihan tavallinen alatutkimus, eikä satunu yhtään.

Mulle tehtiin synnytystapa-arvio lapsen perätilan vuoksi. Ultrattiin, mutta ei tehty sisätutkimusta!

Eli ei tarvi pelätä jos sairaalassa on kunnon ultrat, kuten yliopistollisissa sairaaloissa on. Ultran jälkeen menin lantiokuviin. Lääkärin päätöksen suunnitellusta sektiosta sain seuraavan päivänä. Sektio tehtiin 5 päivää ennen laskettua aikaa.

Itselleni ei koko raskausaikana tehty kuin kerran sisätutkimus, eikä sekään sattunut. Neuvolalääkäri kokeili vain kohdunsuuta. Pari ultraa kävin yksityisellä, joilla oli hyvät ultrat eli ei tarvinnut tehdä sisätutkimusta, kun näki muutenkin.

Mulla ei ollut miestä mukana siellä.
Peräsuolen kautta ei tutkittu ja kovakouraiselta tuntui varmaan osin myös sen takia, et alapää alkoi olla muutenkin aika kipeänä noihin aikoihin. Tietty se tehdään aika ronskisti, kun lääkärin on tutkittava paikkojen venyvyys ja esim. häntäluun jousto.
Tutkimusta ei tehdä kaikille, pituusraja on 157 cm. eli sitä lyhyemmille tehdään, tai sit jos muuten epäillään, et lantio on kovin ahdas.

Meillä taas ei ole mitään erillistä synnytystapa-arviota, ellei jostain syystä erikseen epäillä että lapsi on hirmu iso tai äidillä ahdas lantio. Sehän on vain ARVIO, eihän kukaan oikeasti voi tietää tarkalleen missä asennossa lapsi sitten aikanaan tulee tai miten paljon äidin kudokset joustaa, tai joudutaanko sektio tekemmän jostain muusta syystä kuin siksi ettei lapsi mahdu ulos alakautta.

Meillä arvio tehtiin neuvolassa viimeisellä lääkärikäynnillä ihan ""käsikopelolla"". Ja yleensä varma merkki siitä mahtuuko lapsi syntymään alakautta on kai se, onko vauva kiinnittynyt. Jos on kiinnittynyt, niin kyllä se silloin mahtuu syntymäänkin normaalisti. Meidän neiti oli kiinnittynyt jo viikolla 34 ja syntyi ""helposti"" alakautta rv 41+5. Olen itse aika pieni, mutta lantio (kiitos ""kivojen"" liitoskipujen) antoi mukavasti periksi.

Pituutta on 156 cm, synnytystapa-arviota ei tehty (olisi varmaan pitänyt älytä vaatia) ja lapsi syntyi epäonnistuneen imukuppiulosauton jälkeen hätäsektiolla. Lääkäri epäili, että lantion yläaukeama saattaa olla liian ahdas. Seuraavassa mahdollisessa raskaudessa lantio kuvattaisiin. Kyllä lohduttaa.

Jos olette pienikokoisia, vaatikaa synnytystapa-arviota. Valittakaa vaikka pelkoa, niin pääsette sinne.

Kyllä **aa, että en osannut silloin sitä tehdä. Luulin, että tähän suomalaiseen järjestelmään voi luottaa. Todennäköisesti tässä kaupungissa säästetään niissäkin, kun ne tehdään aluesairaalassa (ainakin täällä).

Minulle tehtiin synnytystapa arvio esikoista odottaessa.Ensin ihan normaali alatutkimus,ultra ja muutenkin käsikopelolla arvio lapsen painoa.Lopuksi tehtiin vielä lantionalueen röntgen,koska lapsi oli perätilassa ja olen pienikokoinen 156cm ja 55kg.Synnytys tapaarvion perusteella lääkäri totesi että 3500g on ehdoton yläraja jota voin yrittää synnyttää ja sektioaika varattiin,mutta synnytys käynnistyi vesien menolla ja olin sairaalaan mennessä jo 8cm auki niin lääkäri sanoi että voin yrittää alatiesynnytystä,poika syntyi normaalisti alateitse ja painoa oli 4300g.

Synnytystapa-arvio tehdään yleensä synnytyspolilla jos jokin on ns. normaalista poikkeavaa esim. perätila.

Muutoin sitä ei juuri tehdä. Neuvolalääkäri toki tekee ns. kokoarvion, joka meillä ainakin heitti polilla tehtyyn arvioon yli puoli kiloa ja arvioiden välillä oli vajaa viikko. Polin arvio osui oikeaan.

Yhteistyössä