synnytys tays.issa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pamela28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pamela28

Vieras
mielipiteitä ja kokemuksia tays.ista! kuinka hyvin omat mielipiteet otetaan huomioon? saako synnytyksen aikana liikkua mielestänne kuinka itse haluaa? olen menossa tekemään kolmattani syyskuussa ja nyt vasta silmäni aukaissut siinä asiassa ettei minun tarvi vaan maata sängyllä koko aikaa! eka meni kuinka meni, toisen kohdalla olisin halunnut kokeilla ammetta joka huoneessa oli mutta asiani vaan sivuutettiin ja synnytys tuolista puhuin mutta kätilö vaan totesi etten pääse siitä ylös synnytyksen jälkeen... mielipiteitä ja kokemuksia kiitos!

Niin sekin tietty vaikuttaa ottaako epiduraalin vai ei. Ja kaipa kätilölläkin on merkitystä. Itsellä meni synnytys makailuksi, just ton epiduraalin takia. Mutta synnytysvalmennuksessa ainakin sanottiin että kannattaa liikkua mahdollisimman paljon, joten eiköhän se ole ihan sallittua. Taysis saattaa olla kamalat ruuhkat, joten en tiedä sitten sitä kuinka se vaikuttaa omiin toiveisiin.

synnytin pari vuotta sitten tays.ssa ja kokemus oli ihan ok. Muistan kysyneeni synnytysjakkaraa ponnistusvaiheeseen, mutta kätilö sanoi, että se hankaloittaa "heidän" työskentelyä...Tosin olin koko synnytyssalissa olon ajan makuuasennossa, kun tropit oli sen verran ärhäkkäät että ei tehny ees mieli enää nousta seisomaan tai kulkemaan....Ponnistusvaiheen aikana mua vähän otti aivoon se, että kätilö ei saanut jalustimia (sellaiset jotka tulee polvitaipeiden alle) kunnolla kiinni ja aina kun aloin ponnistaa ne irtos tai siirtyi jotenki...Nooh, niistä luovuttiin sitte enkä usko, että sillä mitää suurta merkitystä oli...Eikä ollutkaan:)

Lopulta imukuppisynnytys tuli, ja saatiin onneksi vauva maailmaan..(toipuminen olikin sit eri tarina). Osastolla oli hyvää henkilökuntaa ja tuli olo, että minusta ja vauvasta huolehdittiin ammattitaidolla ja huolella.

Positiivisin mielin lähden tätä toista vauvaa synnyttämään ja kun tiedän jo vähän että millainen synnytystilanne on, niin on jotenki helpompi asennoitua siihen. Ei ole väliä vaikka se synnytyssali ny ei mikää viihtyisä "olohuone" olekaan, siinä synnytystilanteessa kun keskittyy enempi itse asiaan:)

Synnytin tays:ssä muutama kuukaus sitten ja salissa minulle sattui aivan ihanat kätilöt, ei mitään pahaa sanottavaa! Olin niin poikki etten jaksanut liikkua mihinkään, vaan makasin vaan siinä sängyssä. Ponnistusvaiheessa kätilö oli aivan mahtava ja kannusti juuri oikealla tavalla :) Osastolla olikin sitten niin ruuhkaa, että hoitajien kanssa ei paljon kerinnyt jutella :'( Mutta toivotaan että nyt siellä ei olisi ihan niin täyttä!!

kokemus viime syyskuulta. ei ongelmia.niin nopea synnytys että ei paljon salissa enää liikkumaan ehtinyt.. tosin olin jo kävellyt osastolta saliin joka varmasti nopeutti avautumista.. henkilökunta auttoi ja neuvoi´.. :flower: :flower:

Synnytin viime lokakuussa Tays:issa,ensin olin ammeessa ja kun tuli huono olo nousin kävelemään.Loppuviimein oli vaan niin huono olo kun oksensin etten pysyny pystyssä,ja sitten pitikin laittaa oksitoksiinitippa ja pinni tytön päähän sydänäänien seuraamiseksi,eli sängyllä makailtiin viimeset 2-3 tuntia.

Neljä viikkoa sitten synnytin Taysissa ihanan pojan :hug:
Siihen se ihanuus sitten jäikin. Synnytysvastaanotolle kun menin (supistuksia oli tullut säännöllisesti 8,5 h ja viimeisen tunnin ajan 5 min välein, lapsivedet oli mennyt tunti sitten) kätilöt vain keskusteli keskenään ja komensivat minun odottamaan aulassa. Unohtivat minut siihen ( :kieh: ) kunnes joku huomasi, että kipristelen lattialla kyykyssä tuskissani. Esivalmistujen jälkeen lähdettiin ylös synnytyssaliin, mihin ei kätilöä kuulunut herran aikoihin ja sitten kun tuli, niin hän ei kyllä ollut mistään mukavimmasta päästä. Epiduraalia ei enää voitu antaa, kun supparit tulivat niin tiheään ja olivat kivuliaat. Sain sitten muistaakseni kohdunkaulan puudutuksen, mikä auttoi pari tuntia ja sen jälkeen synnytys meni naturel.. Loppuvaiheessa tuli onneksi aivan ihana kätilö (vuoronvaihto)! Ja huumorilla kukitettuna tuskainen synnytys saatiin onnellisesti päätökseen.
Osastolla (2A) oli niin kauan asiat hyvin, kunnes poika joutui infektion vuoksi LO5:lle. Tämän jälkeen olin kuin ilmaa hoitajille & kätilöille osastolla. Ainoastaan ne joilla vauva oli vierihoidossa, huomioitiin. TÄmän takia lähdinkin aikaisemmin sairaalasta pois, poika oli vielä 4 päivää lastenosastolla.
Jos vielä joskus synnytän, niin pyrin kyllä pääsemään Vammalaan Taysin sijasta.

Mulla 3 vuoden takaa sellaset kokemukset että kipulääkkeitä tyrkytettiin melkein väkisin kun sanoin etten halua niin pitkään kun pärjään ilmankin, kätilö sitten loppujen lopuksi määräsi epiduraalin kun hänen mielestään supistukset kävivät liian kivuliaiksi ( hän varmaan hyvin ne tuskat tunsikin :D ) No, auttoihan se epiduraali siihen että todennäköisesti jaksoin ponnistaa paremmin, neiti kun syntyi jo 30min. epiduraalin laiton jälkeen. Istukka oli jossain vaiheessa revennyt, kukaan ei sanonut, miten tai miksi mutta rivien välistä saattoi lukea kaikenlaista, tästä syystä menetin paljon verta ja jouduin kaavintaan.
Neiti sitten sai vielä synnytyksessä infektion ja joutui LO5:lle samana päivänä kun syntyi. Minua kiellettiin nousemasta sängystä kun meinasin pyörtyä verenhukan takia, mutta siitä huolimatta kukaan muu ei ruokaa tuonut minulle sinne sänkyyn kun huonetoverit ja oma mies....kiitos siitä heille!! Ja kerjäämällä sai kerjätä että joku tuli työntämään pyörätuolilla minua lastenosastolle sillon kun mies oli kotona nukkumassa. Ja vielä mainittakoon tämä asia joka eniten otti päähän, että siellä annettiin lastenosastolla ensimmäisenä iltana ja yönä tuttipullosta maitoa ( vaikka heillä ei muka sellaisia käytetä) oli sitten kiva tapella pari päivää että tyttö alkoi huoliin rintaan kun omaakin maitoa olisi riittänyt, kukaan vaan ei edes vaivautunut kysymään että haluaisinko kenties imettää, jopa minulle annettiin tuttipullo käteen kun menin tyttöä sinne hoitamaan..ja tyhmänä sitten kysyin että enkö saa imettää, johon hoitaja vaan tylysti totesi että voithan sinä kokeilla! Että tälläiset kokemukset, mutta mitään traumoja ei jääny, LO5:llä oli kyllä monta mukavaakin ja ymmärtäväistä hoitajaa, osa tuntui sulkevansa aina korvat jos vanhemmat halusivat jotain sanoa! =)

Mulla on kokemus tuoreessa muistissa, 13.6. syntyi meidän toukka TAYSissa.

Mun mielestä kuunnellaan hyvin omaa mielipidettä ja kivunkievitystä ainakin tarjotaan todella helposti. Mulla synnytys oli tipalla käynnistetty, joten liikkuminen ei oikein ollut mahdollista. Vessassa kävin pari kertaa synnytyksen aikana, siinä se. (Olisin tykännyt liikkua, mutta tosiaan kaikkien niiden piuhojen kans ei oikein luonnistu...)

Mun kokemus synnytyksestä ja osastoajasta TAYSissa on kaikki hyviä. Mulla oli tosin helppo synnytys ja olin tosi hyväkuntoinen heti, eli siksi ei varmaan tarvii paljon valittaa. Mutta TAYS on mun mielestä hyvä sairaala, koska kivunlievitysten kanssa ei panttailla ja samaten vauvalle sai lisämaidot, rintakumit, tutit sun muut. Meidän tapauksessa ne kaikki oli ainakin enemmän ku tarpeen.

Tays:ssa synnytin torstaina 16.6.ihanan tytön ja pelkästään positiiviset muistot sekä synnytyssalihenkilökunnasta sekä osaston 2 a hoitajista ja systeemeistä =) =) =)

Onnellisena kotona prinsessan kanssa ekaa iltaa:) :) :)

Synnytin Taysissa helmikuussa, ja ihan hyvät muistot siitä jäi. Kätilö ennätti salissa vaihtua muistaakseni kolme kertaa, vaikka siellä oltiin n. 5 h. Oli just samalle päivälle osunut hoitajien koulutus tms. Kiirusta oli myös osastolla (3B), mutta hyvin sain apua vierihoitoon, kun vaan nappia painoin. Olin itse melko heikossa hapessa synnytyksen jälkeen, ja sainkin pari pussia verta seuraavana päivänä. Poika oli ensimmäisen yön hoitajien hoidossa, ja viereen tuotiin imetystä varten. Lisämaidon antamista en kieltänyt, ja sitä saikin hieman pullosta. Hoitajat vaihtuivat useasti ja kenenkään nimi ei erityisesti jäänyt mieleen, mutta hyvin kaikki hommansa hoitivat ja mielelläni menen seuraavallakin kerralla Taysiin. Sitä välipalajääkaappia jäi melkein ikävä... =)

Heips!

Synnytin TAYS:issa huhtikuussa 2004, ja olin erittäin tyytyväinen sekä omaani että tytön hoitoon. Minulla oli aivan ihanat kätilöt ja osostollakin hoito oli erinomaista. Tyttö joutui LO5:lle heti synnyttyään (pienipainoisuutensa vuoksi), jossa hoitajat olivat aivan ihania! Ainoa asia, mikä minua on jäänyt vaivaamaan oli se, että heti synnytyksen jälkeen kokeiltiin imetystä ja vihdoin sen onnistuttua, lastenhoitaja tuli ja "repi" vauvan pois tissiltäni. Syynä oli se, että tyttö tosiaan päätettiin viedä LO5:lle, mutta eikö oltaisi voitu odottaa sen aikaa, että tyttö lopettaa ensimmäisen ruokailunsa (vauvan tila ei ollut kriittinen, eikä kiirettä siis olisi ollut).

Pääosin olin kuitenkin erittäin tyytyväinen saamaamme hoitoon, ja jos saisin päättää missä seuraavaksi synnytän, tekisin sen ehdottomasti TAYS:ssa!

Moi!

Synnytyksestäni on aikaa 10päivää ja synnytyksestä ja synnytyssalin henkilökunnasta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Kätilö oli ihana ja kannustava, vaikka ponnistuksestani ei tullut valmista ja vauva syntyi imukupin avustuksella. Ite makasin kyllä koko ajan, epiduraalinkin takia, mutta luulen että se oli minulle paras tapa kestää ne supistukset. Synnytyslääkäristä jäi hiukan huono maku, sillä hän oli venäläinen, eikä juurikaan osannut suomea, vaikka yritin kysellä kuinka pahasti repesin ja keventää tunnelmaa, koska olin kuin jäykkä toteemipaalu ompelemisen yhteydessä :laugh:

Osastolla olin 3A:lla, josta kyllä jäi aika paha mieli. Aluksi ruuhkien takia oltiin kolme tuntia päiväsalissa ja huusin sitten siivoojalle, että voitko pyytää jonkun auttamaan, kun en saa poikaa imemään.Taasen ensimmäisenä yönä en omasta mielestä saanut apua mihinkään mitä pyysin. Tarvin apua imetyksen, vaipan vaihdon ja muutenkin hoidon suhteen.Olin ensisynnyttäjä, enkä vauvojen kanssa ollut missään tekemisissä ennen tätä. Yökätilö sanoi sitten vaan, että huomenna likat opettaa!!! Kannustavaa...

Seuraavana iltana sitten vauvan tulehdusarvot nousivat lapsiveteen kakkaamisen takia ja vauva joutui lastenosastolle. Siellä oli ihana henkilökunta ja sain todellakin siellä neuvoja ja vinkkejä lapsen hoitoon. Siellä henkilökunta todella perehtyy lapseen ja äidin auttamiseen. Mulla myös 3A:lla loppui minun hoitaminen, sain moneen kertaan sanoa kätilöille, että pitäisköhän mun ommeltani katsoa ja kohtua tarkistella. Ja jouduin myös lähtemään sieltä aikasemmin ruuhkien takia, itkuhan siinä tuli kun kotiin lähdin ja vauva jäi vielä kolmeksi päiväksi lastenosastolle. Mutta nyt vauva ja minä voidaan hyvin, tosin istuminen ei oikein vielä onnistu kivuttomasti. Ollaan oltu sunnuntaista kotona, tänään eka kerran ulkona. Ihanaa vauva-arkea. :heart:

Toivotaan että sulla kaikki menee hyvin!

Tays:ssa on tehty sopimus että päiväsaliin tai käytävälle potilas joutuu synnytyksen jälkeen ainoastaan siinä tapauksessa, että milläään vuodeosastolla ei ole huonepaikkaa (siis 2a 3a ja 4a). Joten valitettavaa niiille jotka käytävälle joutuvat... Tämä melko harvinaista, mutta nyt kun vammalassa on ollut sulku, se on hiukan yleisempää. Potilas pääsee aivan takuulla heti huonepaikallle kuin on mahdollista eli toisin sanoen heti kun joku kotiutuu, eli jos olet saanut kotiutuspaperit ja kaikki on selvää sinua hoitaneen kätilön kanssa, ole niin ystävällinen äläkä kovin montaa tuntia venytä kotiinlähtöä jos näet että osastolla on täyttä.

Teille jotka ovat jääneet heitteille vauvan jouduttua LO5:lle, onko mahdollisesti osa syytä ollut siinä että itse olet ollut koko päivän vauvan luona ja sinua on käynyt kätilö monta kertaa etsimässä huoneesta, sekä aamu että iltavuorolainen... Siinä että olet ollut vauvan luona ei ole mitään pahaa, mutta miksi ette ole itse soittaneet kelloa silloin kun olet ollut paikalla osastolla ja jutelleet asioita silloin... Jälkeen päin on turha surra, toki hoitajatkin ovat erilaisia, osa enemmän symppiksiä kuin toiset. Joku voi luulla että et halua sen pitempään jutella kun et itse ota yhteyttä.

Jos vauvan antibioottikuuri kestää 5 vrk ja olet osastolla niin pitkään, kohtua ei tarvitse välttämättä joka päivä painaa, tietty on eri asia jos asiakas niin haluaa. Harvempi haluaa.

Minun kohdallani ei ole kuunneltu tai tajuttu antaa kivunlievitystä huhtikuussa 2004. Pari edellistä on ollut tosi karmeita kokemuksia!!
Olen kokenut että kun olen monisynnyttäjä niin se menee jo rutiinilla, mutta eihän sitä voi noin ajatella! Jokainen synnytys on erilainen! Huhtikuussa 2004 synnytin luomuna ja nyt menen pelkopolin kautta, jotta saan ääneni kuuluviin!! Aikasemmin on pakotettu sängylle käyrään ja makamaan siellä, vaikka käyrä on otettu osastolla 5 min. aikasemmin! Nyt EN MENE sängylle vaikka mikä olis! Täytyy osata VAATIA tai VAIHTAA kätilöä! Että tälläsii kokemuksii TAYS:sta.

Onkohan mulla käynyt hirmu tuuri TAYSissa, kun ei oo mitään pahaa sanottavaa oikein siittä paikasta? Sen verran toki tuuri kävikin, että sillon, ku tyttö syntyi sattui oleen sellanen päivä, että osastolta sai heti paikan ja synnytyssaleissakaan ei ollut ruuhkaa. Sen sijaan neljä päivää myöhemmin, joka ois ollut meidän tytön LA oli sekä sakit että osastot niin täynnä, että jatkuvasti joku oli päiväsalissa oottamassa osastopaikkaa ja hoitajat puhui jo siihen malliin, että jotkut passitetaan kohta Hämeenlinnaan synnyttään, jos viä lisää tulee synnyttäjiä... :whistle: (Niin ei kai kumminkaan käynyt.)

Mutta siis meitä ei tytön kanssa passitettu kotiin liian aikasin, pikemminki päin vastoin. Ja apua sain heti vaipanvahtoon, imetykseen ja muihinki vauvanhoitotoimiin. Tosin mä en hirveesti sit jatkossa apua tarvinnutkaan, koska olin itse hyväkuntoinen ja tyttö lähinnä nukkui, söi ja kakkasi ja oli tyytyväinen! ;)

Nyt kuukauden ikäsenä alkaakin olla jo vähä haastavampaa! :laugh:

-Krisse-

Yhteistyössä