Synnytyksestä

maikki
saanko kysyä mimmali, mihin sisaresi kuoli? oliko se suoraan synnytyksestä johtuva komplikaatio? Olen todella pahoillani, sitä ei heti tule ajatelleeksi, että sellaista enää Suomessa tapahtuu (vaikka tiedän itsekin yhden äidin, joka kuoli synnytykseen)

L E I J O N A
Mutta ihan suoraansanottuna mut se kipu kyllä yllätti ja pysäytti täysin, en nyt tietenkään ollu ajatellukaan sen homman mitään kivutonta olevan, mutta jokainenhan sen kokee omalla tavallaan...
Siinä synnytyksen jälkeen kun aloin olla hieman taas tässä maailmassa kysyinki kätilöltä että olinko jotenki kauhean kipuherkkä.. En kuulemma ollu Vaikka naama punasena huusinki lääkärille että "ota sitä vaikka korvista kiinni ja kisko ulos

MÄ TAAS OLIN YLLÄTTYNYT, ettei satu ollenkaan niin paljon, ku kuvittelin ja ei ollut edes kipulääkitystä.

Kuinka kauan yritystä?
ekasta tärppäsi heti
toisesta kolmannella
kolmannesta ekalla

Mistä tiesit että nyt on "se hetki"?
ekasta ja tokasta saman kaavan mukaan ripulilla jatkuvasti,jopa hieman verta heti säännölliset supistukset ja lähtö sairaalaan heti
kolmas käynnistettiin

Millä viikoilla synnytit?
eka 38+1
toka 38+4
kolmas 38+2

Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa?
ensimmäinen synnytys oli pitkäkestoinen ja välillä henkilökunta oli tosi töykeää en tiedä ikäni taki olin just täyttänyt 19v mulle tiuskittiin kun en osannut ponnistaa tai hengittää oikein, imetys ei heti luonnistunut ja siinäkin hyvä ettei rintoja verottu kehosta irti kun 2 tanttaraa niitä väänteli ja käänteli,itkin useesti ja toivoin pääseväni kotiin. henkilökunta taas oli sitä mieltä että kyllähän mä voin olla vähän pitempäänkin ja kyselivät millaista ruokaa syömme,kuinka usein käymme pizza,hampurilais ym paikoissa ja muutenkin oli kamalaa

2 seuraavaa toisessa paikassa henkilökunta mukavaa kuuntelivat ja krtoivat omiakin juttuja. toinen oli teholla hengitysvaikeuksien takia ja minulle siitä infermoitiin hyvin samoin kun oli raskausajandiabetes siitä kerrottiin ja selitettiin kaikki hyvin

Synnytyksen kesto?

eka 23h45min
toka 2h30min
kolmad 1h55min

Kivunlievitykset?

eka sain varmasti kaiken mitä vaan oli tarjolla suihkut,lämpöset kaurapussit,aquarakkulat (auttoivat eniten)ilokaasu (en tuntenut hyväksi ja oli vain hetken) epduraali

toka ehdimme oleen sairaalassa 1h30min kun vauva syntyi siinä ajassa olin yksin huoneessa ja kun supisti siemaisin ilokaasua.sitten piti mennä katsomaan paljonko paikat auki kun kipujeni kanssa pääsin pöydällä vedet roiskahti kätilön päälle ja kätilö tuumas että pää on jo osittain näkyvissä.ei siinä mitään enään ehtinyt ottamaan.

kolmas käynnistettiin mitään kipu juttuja ei saanut ekaan 20 vai 30 min antaa eka koitin siemailla ilokaasua koska edellisesä se auttoi nyt sillä ei ollut mitään virkaa. lopulta sain jonkun spiraalin (??) se auttoi niin hyvin että en tuntenut enään yhtään mitään supistukset kerrottiin mulle monitorin kautta kun en itse mitään tuntenut. sama oli ponnistuksen kanssa kun en tuntenut yhtään sitä tarvetta ettäpitäs ponnistaa. sama oli kun vauva synty ei tuntunut yhtään mitään.

Repeämiset?
ekassa repesin hieman ja laitettiin 5 tikkiä. kahdessa jälkimmäisessä ei mitään.

Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen?
parisuhde edelleen ihan hyvällä mallilla minä olin täyttänyt 19v ukko oli vielä 17v kun eka syntyi nyt olen 25 3 lapsen äiti. omasta talosta ja naimisiinmenosta haaveillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Olisi mukava kuulla teiltä arvon äideiltä synnytyskokemuksia?
Nimittäin pelko siitä on aika kova..en siis ole raskaana mutta yrityspuuhissa.Olen jo harkinnut että ehkä jos lopetetaan yritys niin ei tarvitsisi synnyttää. :ashamed:

Kuinka kauan yritystä?
Synnytyksen kesto?
Kivunlievitykset?
Miehen suhtautuminen synnytyksessä?
Repeämiset?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Hei!Kokemusta on kolmesta synnytyksestä,laitanpa tähän tiedot esikoisen synnytyksestä,kun kerta teilläkin esikoinen mielessä:)

Heti nappasi,kun pillerit lopetin.
Supistuksista tiesin,että vauva taitaa olla tulossa kohtapuoliin:)
Viikkoja oli 41+5
Kohtelu sairaalassa oli ystävällistä,rauhallista.Todella rauhallinen kätilö!
Synnytys kesti kokonaisuudessaan 11h30min,josta puolet oltiin kotosalla.Puolet synnärillä kiikkutuolissa lueskellen ja "kärvistellen";)
Ei kivunlievityksiä,koska meni ilmankin.
Mies oli sopivasti etäällä,sopivasti lähellä.Teki,mitä käskin,hih.
Ei repeämiä.
Parisuhde oli ja on yhä erinomaisessa kunnossa tilanteeseen nähden:)

Toinen synnytys meni ihan saman kaavan mukaan.Kolmannen kohdalla mentiin sairaalan vain ponnistamaan,supistuksia en juurikaan tuntenut.

Eli meidän kohdalla synnytykset menneet ihan nappiin,olin avoimin mielin ja otin vastaan,mitä tuli.Onhan se maailman luonnollisin tapahtuma!

Ja tuloksena kolme suloista tyttölasta!

Onnea yritykseen,ja muista ettei synnytystä kannata liikaa miettiä,siihen ehtii odotuksen aikana valmistautua niin hyvin kuin vain voi.Ja kaikki menee omalla painollaan.

Kuinka kauan yritystä? kummallakin kerralla tulin heti raskaaksi

Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? supistukset tuli molemmista niin voimakkaina ja tiheään heti, ettei ollut epäilystäkään että täytyy lähteä sairaalaan..

Millä viikoilla synnytit? 40+2 ja 42

Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? tuli sellainen olo, että mielipiteilläni ei ollut mitään väliä.. ei synnytyssalissa eikä synnytysvuodeosastolla..

Synnytyksen kesto? 6h ja 4h

Kivunlievitykset? ekasta epiduraali ja tokasta ei mitään

Miehen suhtautuminen synnytyksessä? mies oli aivan innoissaan.. tokasta synnytyksestä jäi miehelle pieni pelko mahdollista kolmatta synnytystä kohtaan..

Repeämiset? ekalla kertaa kaksi tikkiä ja tokalla yksi

Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen? ekan jälkeen oli jonkin aikaa aikamoista vuoristorataa koko suhde.. oli aika iso muutos, kun yhtäkkiä meitä olikin kolme.. kuopus ei niinkään muuttanut suhdetta..

rea
Olisi mukava kuulla teiltä arvon äideiltä
Kuinka kauan yritystä? 1,5 v.
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? supisteli 3 päivää ja se limatulppa tuli vähän ennen synnytksen alkamista.
Millä viikoilla synnytit? rv41 eli viikon yli lasketunajan meni.
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? Hoitajat kätilöt jne. olivat aivan ihania.
Synnytyksen kesto? n.8 tuntia. ponnistusvaihe tunnin..
Kivunlievitykset? epiduraali
Miehen suhtautuminen synnytyksessä? oli tosi tärkeää että hän oli mukana, aika tyyni oli kokoajan, mutta väsynyt hänkin kun ei muutamaan yöhön oltu nukuttu oikein kumpikaan..
Repeämiset? en revennyt, mutta eppari tehtiin, muutama tikki tuli..
yhteistä aikaa ei juuri ole, mutta elämällä ja kaikella on nyt tarkoitus. sanoisin että tää on tällästä tasasta nyt..

Sanoisin että synnyts oli yksi elämäni parhaista kokemuksista. se pelotti ja sattui pirusti, mutta hitsi sitä tunnetta kun se pieni nyytti oli vieressä, ikinä en ole ollut niin onnellinen, se kipu on unohtunut kyllä täysin. Monesti oon miettinyt että olen sentään tehnyt jotain oikein ja mistä saan olla ylpeä. Synnytyksestä on kulunut kohta 2 vuotta ja muistan kun eilisen päivän kun tyttöni tuotiin siinä sairaalaan sängyssä viereemme, se tunne on jotain niin sanoin kuvaamatonta.. joskus mietin että miten minä olen voinut saada aikaan jotain nuin ihanaa ja täydellistä.

Synnytykseen mennessä ajattelin että en turhia stressa ja yritän rentoutua aina kuin voin ja että eihän se synnytys ole kuin päivä elämästä.. hienosti se menikin sitten, hyvät muistot mielessä ja henkilökunta oli mahtava siellä synnytyksen aikana sillä on suuri merkitys varsinkin ensi synnyttäjälle.

tsemppiä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
saanko kysyä mimmali, mihin sisaresi kuoli? oliko se suoraan synnytyksestä johtuva komplikaatio? Olen todella pahoillani, sitä ei heti tule ajatelleeksi, että sellaista enää Suomessa tapahtuu (vaikka tiedän itsekin yhden äidin, joka kuoli synnytykseen)
Oi,anteeksi,en huomannut viestiäsi.. :ashamed:
Siis siskoni ei synnyttänyt vaan siis äiti synnytti siskoni..Hän kuoli vammaisuuteen.

Kuinka kauan yritystä?
Ei sellaista oikeaa yritystä -ainakaan virallisesti, saatoinhan mä välillä kalenterin mukaan olla aktiivisempi aloitteen tekijä- ollu lainkaan, mutta ilman ehkäisyä oltiin kaksi vuotta ennen esikoista.
Toinen tuli heti perään(ikäeroa 15kk)
Komosesta oltiin ilman ehkäisyä varmaan noin ½ vuotta.
Mä olin aina halunnu lapsia, ei siinä ollu mitään tietämistä, se oli itsestäänselvyys, että heti kun mies suostuu ja niin monta kun mies suostuu.
Vai tarkotitko mistä tiesin, että pitää lähteä sairaalaan, no kaikki synnytykset on alkanu korkealla lapsivedenmenolla.
38+?
37+0
39+3
Oikein hyvän
Synnytyksen kesto?
4h15mon
4h15min
Ja kolmas vähän pitempi, oiskohan jotain 5-6 tuntia
Kivunlievitykset?
Epiduraali+ilokaasu
Ilokaasu+kohdunsuunpuudutus
Epiduraali+ilokaasu
Ihan "normaali"
Repeämiset?
Ekasta tehtiin eppari, ojten tuli tikkejä,
Toisesta ei yhtään tikkiä
Kolmosesta lääkäri suositteli yhtä tikkiä, jotta ei pissatessa kirvelisi
No kyllähän se lapsi lähentää
Yleishuomautuksena laitan viellä synnytyksestä kommentin:
Kolmatta synnytystä pelkäsin eniten, vaikka kaksi ekaa oli ollu helppoja ja nopeita. Ekasta synnytyksestä päällimmäinen muisto on, että koko synnytyksen ajan odotin, koska se sietämätön helvetti alkaa, mistä kaikki puhuu ja synnytyksen jälkeen oli suunnilleen "eikö tää kummempi juttu ollukkaan" fiilis

Olisi mukava kuulla teiltä arvon äideiltä synnytyskokemuksia?
Nimittäin pelko siitä on aika kova..en siis ole raskaana mutta yrityspuuhissa.Olen jo harkinnut että ehkä jos lopetetaan yritys niin ei tarvitsisi synnyttää. :ashamed:

Kuinka kauan yritystä? - 2 vuotta (ilman hoitoja)

Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? - Se vaan jotenkin varmistui supistus supistukselta eli kalvot puhkaistiin sairaalassa (eikä tunnu miltään)

Millä viikoilla synnytit? - 41+3

Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? - Yks tympee hoitaja oli yhden vuoron mut muuten tosi ihanan

Synnytyksen kesto? - 10 tuntia

Kivunlievitykset? - Epiduraali ja olikohan vielä kohdunkaulapuudute, en oo varma, auttoi epiduraali tosi hyvin kunnes sen vaikutus alkoi hiipumaan ;)

Miehen suhtautuminen synnytyksessä? - Tosi hyvin oli mukana eikä tehnyt mikään pahaa vaik näkikin kaiken

Repeämiset? - 2. asteen repeämiset, tikkejä ehkä joku vajaa 10, en oo varma siitäkään, mutta en ollu silti hirmu kipee ja lääkettä sain.

- Kehumatta paras, mutta vielä ainakin ihana :heart:

Ei valittamista, ja se kipu on POSITIIVISTA kipua, siitä tietyllä tyhmällä tavalla nauttii kun tietää mitä on tulossa ja kuitenkaan ei yhtään silti tiedä.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Katti83:
Kiitos katti83 vastauksesta.Vaikuttaa siltä että sinun synnytyksesi oli varsin ihana kokemus. =)
Kyllä näin jälkikäteen voi jo muistella ihan "lämmöllä"...
:LOL: ;) :whistle:
Vitsi vitsi... Mä onneksi älysin olla "kuvittelematta" mitään etukäteen, ei siis ollu mitään ennakko-odotuksia synnytyksestä. Mutta ihan suoraansanottuna mut se kipu kyllä yllätti ja pysäytti täysin, en nyt tietenkään ollu ajatellukaan sen homman mitään kivutonta olevan, mutta jokainenhan sen kokee omalla tavallaan...
Siinä synnytyksen jälkeen kun aloin olla hieman taas tässä maailmassa kysyinki kätilöltä että olinko jotenki kauhean kipuherkkä.. :kieh: En kuulemma ollu :whistle: Vaikka naama punasena huusinki lääkärille että "ota sitä vaikka korvista kiinni ja kisko ulos" :LOL:

Mitään traumoja ei siis jääny (melkein pientä vauvakuumetta alkaa olla taas ilmassa...), ainut mikä säikäytti oli vauvan sydänäänten lasku ja se että hän joutu heti siitä synnyttyään happikaappiin virkoamaan. :'(

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! =)

Ja onnea teille matkaan!! :hug:
Ai sä oot ollu oikeen suorasananen siellä kätilölle. :D
Hienoa että kaikki lopulta meni parhain päin. :heart:
Ja kiitos,yritys meillä onkin ollut sen verran kova että jos ei pian rupea kuulumaan niin.. :kieh:
Ei oo totta! "ota sitä vaikka korvista kiinni ja kisko ulos" :D Hih, pikkasen naurattaa!! Mä huusin vain et tulee kait sieltä hel..tin iso paska ja kätilö tuumas et saattaa sieltä sekin tulla mut vauva nyt ainakin (tämä siis ponnistusavaiheessa) :)

Mimosan äippä
Kuinka kauan yritystä?

3kk, kahtena ekana kk ei mitenkään erityisemmin mietitty et harrastetaan tiettyyn aikaan seksiä mut sit kyllästyin kesyilyyn ja aloitettiin pupuilu ovulaation aikaan ja heti tärppäs.

6 aikaan unessa tuli järkyttävä selkäkipu yhtäkkiä ja heräsin, aluksi niitä tuli harvoin mut en enää pystynyt nukkumaan, jossain vaheessa muuttu säännölliseksi jolloin tajusin et nyt se alkaa. se hämäsi kun supparit tuntui selässä koko synnytyksen ajan eikä lainkaan mahassa.

39+5

Kätilö ei ollut mikään erityisen hymyilevä ja ystävällinen mutta hädän keskellä hoisi työnsä kympin veroisesti. Kohtelu oli hyvää kuitenkin ja vuodeosastolla oli erittäin ystävällistä.

Synnytyksen kesto?
n. 12h

Kivunlievitykset?
ilokaasu, mikä ei tehonnut minulla lainkaan, kädet ja jalat puutu mutta mitenkään muuten ei vaikuttanut. epiduraali, oli väärin pistetty kun ei vienyt kipuja muutakuin hieman ja poisotettaessa oli jäänyt kiinni johonkin rustoon, yöks

Oli aika huolestunut ja järkyttynyt, tunsi olonsa voimattomaksi kun ei voinut auttaa mua mitenkään. Oli muutenkin vanvan alkutaipaleen ajan jotenkin shokissa ja pelkäsi menettävänsä myös mut.

Repeämiset?
oli iso lapsi 4,3kg joten leikkasi epparin mut silti repesin hieman. Toipumiseen meni pari viikkoa mut kivut kyl kesti mut kotona alko syhyäminen, siihen meinasin seota.

Syveni entisestään, arvostan miestä ihan eritavalla mitä ennen, yhteiset hetket on luxusta.

Yhteistyössä