Synnytyksestä

Nää on sitten kolmesta lapsesta nämä tiedot eli

Kuinka kauan yritystä? 1-3kk
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? Vedet meni x 2, yksi käynnistys
Millä viikoilla synnytit? rv38 x 2, 1 käynnistys laskettuna päivänä
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? Koska olen sh, kaikki oletti että osaan kaiken koulutukseni puolesta vaikka esikon kanssa olinkin melko tumpelo.
Synnytyksen kesto? 1h55min-3h49min
Kivunlievitykset? Parakervikaali x 2, yksi luomu
Miehen suhtautuminen synnytyksessä? Kaikki kävi niin nopeasti että oli koko ajan siinä hetkessä, esikon kanssa oli "avustava kätilönä", painoi kuumaa geelipussia ristiselkään avautumisen aikaan
Repeämiset? Esikossa tosi pahat, kahdessa seuraavassa ei oikestaan mitään
Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen? Ihan normaali, ei ainakaan huonontunut.

Kuinka kauan yritystä?
-Molemmat tärppäsivät heti ekasta kierrosta
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"?
-molemmat synnytykset alkoivat supistuksilla. Esikoisesta alkoi heti kunnon supistukset 10 min välein. Kuopuksen kohdalla taas supisteli monta tuntia lievästi ja epäsäännöllisesti.
Millä viikoilla synnytit?
-rv41+ ja rv39+
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa?
-todella huonoa ja todella hyvää molempien kohdalla
Synnytyksen kesto?
-esikoinen 8h40 min ja kuopus 7h30min
Kivunlievitykset?
-esikoinen: epiduraali ja ilokaasu. Kuopus: spinaali
Miehen suhtautuminen synnytyksessä?
-mies oli suuri tuki ja turva
Repeämiset?
-Esikoisesta I ja II-asteen. Kuopuksesta pari pintarepeämää
Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen?
-hyvä

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Olisi mukava kuulla teiltä arvon äideiltä synnytyskokemuksia?
Nimittäin pelko siitä on aika kova..en siis ole raskaana mutta yrityspuuhissa.Olen jo harkinnut että ehkä jos lopetetaan yritys niin ei tarvitsisi synnyttää. :ashamed:

Kuinka kauan yritystä? Puoli vuotta
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? Mikä hetki?ai synnytys??Supisti niin perkeleesti!
Millä viikoilla synnytit? 41
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? vaihtelevan
Synnytyksen kesto? 12h, ponnistus 8min
Kivunlievitykset?Ilokaasu ja epiduraali
Miehen suhtautuminen synnytyksessä?Aivan ihana
Repeämiset?Ei tullut mtn
vahvistunut

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

Kuinka kauan yritystä?

Hti tärppäs kun alettiin miettimäänkään lapsen saamista, ei aivan ehditty asiasta loppuun jutellakaan... :)

lapsiveden lorahti aamulla lattialle kun menin pissalle!

38+4 alko, 38+5 syntyi

tosi hyvää kohtelua koko ajan

Synnytyksen kesto?

vedet meni aamulla n.8.30, sairaalassa oltiin n.10, synnytys merkitty alkaneeksi 15, vauva syntyi yöllä 02.08

Kivunlievitykset?

kaurapussi (hah), miehen hieronta ja rapsuttelu, kohdunkaulan tai mikäs se on puudutus (ei mitään vaikutusta mulla), epiduraali (ihana)

hienosti mukana ja tukena

Repeämiset?

ei ommeltavaa

hyvä, nyt vauva pian 10kk, kaksinkeskistä aikaa kyllä vähän, pitäis opetella taas olemaan kaksinkin...

Nimittäin pelko siitä on aika kova..en siis ole raskaana mutta yrityspuuhissa.Olen jo harkinnut että ehkä jos lopetetaan yritys niin ei tarvitsisi synnyttää. :ashamed:

Kuinka kauan yritystä?
Heti pillereiden lopetuksen jälkeen tuli tyhjennys vuoto ja sit plussa!
En oikein tiennytkään, supistukset oli/tuli säännölliseksi noin 5min välein, soitin sairaalaan ja juttelin, sanovat et tuu heti ku alkaa tuntua siltä et tarvit apua niihin. Ja lähdettiinkin ku oli reilu 3h tullut säännöllisesti, kivuliaita ja vähän väliä. Loppui ennen ku päästiin sairaalaan... Eikä juuri mitään ollut käynyt, odotin että lääkäri tarkastaa yliaikaistarkastuksen samalla. 4h sairaalaan tulosta ja ultrasi niin olikin jo 4cm auki ja sitten puhkaistiin kalvot ja saliin!
41+3
Mennessäni oli tosi perse akka, onneksi hänen työvuoro loppui. Aivan mahtavia oli kaikki muut ja ihanaa kohtelua!
Synnytyksen kesto?
Kaikkiaan laskettiin supistuksen säännöllisyydestä noin 12h ja vähän päälle, mutta kalvot puhkaistiin 11 jälkeen ja poika syntyi 16.02
Kivunlievitykset?
Suihku, ilokaasu, kaurapussi ja PARAS: epiduraali!!!
Täysillä mukana koko ajan tukena, sekä myöskin kätilön apuna!
Repeämiset?
Olisi revennyt jos välilihaa ei olisi leikattu.

Välillä oli alkuun vaikeimpiakin hetkiä, mutta myös rakkautta. Niin
uuden opettelua ja väsymystä. Mutta myös paljon hyvää!

mantelisuklaa
Kuinka kauan yritystä?
- Vajaa kolme vuotta
- Todella kipeet supparit jotka lako heti ekasta tulemaan 5 min välein
- 40+6
- Ihan hyvän, vaikkakin kätilöt olis voinu käydä muutaman kerran useammin. Olin siis melkein käytännössä yksin siihen asti ( n. 9 tuntia sairaalaan kirjautumisesta ) kunnes kalvot puhkes ja ruvetttiin häärimään epiduraalia.
Synnytyksen kesto?
- 21h 10 min
Kivunlievitykset?
- Aqua-rakkulat, ilokaasu, joista ei kummastakaan mitään apua - ilokaasusta en tullu edes huppeliin, vaikka imuroin sitä tolkuttomia määriä. Viimeiseksi epiduraali.
- Ei ollu mukana
Repeämiset?
- Ei tullu
- Heikko

Vepasto

Kuinka kauan yritystä?
Ekasta pari kuukautta, tokasta keskenmenon kanssa 6kk

Ekasta meni vedet, tokasta alko kipeät ja suht säännölliset supistukset

41+0 ja 41+2

Hyvän

Synnytyksen kesto?
eka reilu 15 h, toka 8-9 h

Kivunlievitykset?
Ekasta epiduraali+ilokaasu+joku puudutus ponnistusvaiheessa, tokasta samat + lidocain tms

Luki lehtiä...

Repeämiset?
Ekasta ja tokasta molemmista I/II asteen repeämät, tokasta vähemmän tikkejä (2)

Jos oikein muistan, niin ekan jälkeen ei niin hyvä, toisen jälkeen parempi

Kuinka kauan yritystä?
Eka: toisella kierrolla
Toka: ensimmäisellä kierrolla.

Kuopuksen syntymästä kerron tässä... =)

Mulla oli supistellu lauantaista asti kipeästi, mutta kuitenkin melko laimeasti ja mietinkin sitte, että tajuankohan ollenkaan, että koska se synnytys alkaa. Sitten keskiviikkona n. klo 16.00 tuli se ensimmäinen iso supistus, jonka sitten tajusin, että tästä se nyt alkaa. Pitkällä välillä, mutta melko säännöllisesti tulivat.

rv 38+4

Ku menin sairaalaan, niin siellä oli jotenkin tyly kätilö, oliskohan vain ollut kiireinen. Mutta jotenkin sain sellasen kuvan, että ei sitä nyt ois tarvinnu tänne muutaman supistuksen takia tulla keskellä yötä. Käyräänkin piirty vin muutama supistus puolen tunnin aikana. Käski mennä nukkumaan pitkämatkalaisten saliin ja antoi unilääkkeen ja petidiinipiikin. Sitten kun hoksas, että alko mulla olemaan supistukset kokoajan ja kipeitä, niin muuttu ystävällisemmäksi. Ja vuoron vaihduttua tuli tosi mukava kätilö kannustamaan. Ei hermostunu minuun, vaikka valitin tai vaikeroin kokoajan, ponnistusvaiheessa, että ei tää taida tulla ulos. (lääkäri tosin sanoi mulle, että jos keskittysit ponnistamaan, etkä valittais, niin saatais tulostakin aikaseksi) Mielestäni kyllä tein melko paljon töitä sen eteen, että lapsi tulee ulos, joten lääkärin kommentti oli aiheeton, varsinkin kun hän ei ollut paikalla kuin muutaman minuutin..

Synnytyksen kesto?
10 h 55min, josta ponnistusvaihe 47min

Kivunlievitykset?
Petidiini, ilokaasu ja kaurapussi..

Mies oli hyvin tukena, hieman pihalla ehkä siitä touhusta, mutta helpompi oli mulla, kun matkassa oli..

Repeämiset?
toisen asteen eppari..Ja joitain pikku nirhaumia

Meillä parisuhde ei sinäänsä kauheasti ole muuttunut ainakaan negatiiviseksi..

vieksu
Kuinka kauan yritystä? Toisesta kierrosta nappasi pillereiden lopetuksen jälkeen.

Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? En tiennytkään, paitsi sitten, kun alkoi supistella, niin niistä tiesin, että se on menoa nyt.

Millä viikoilla synnytit? 40+1

Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? Todella hyvän.

Synnytyksen kesto? 7 tuntia kaikkineen.

Kivunlievitykset? Ilokaasu ja epiduraali.

Miehen suhtautuminen synnytyksessä? Mitäs hän, seisoi vieressä ;)

Repeämiset? Pieniä repeämiä, mut hyvin parantui.

Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen? mainio.

tiia
Lapsi sai alkunsa heti kun hänelle annettiin lupa, eli todella nopeasti. Ei minkäälaista laskemista edes ovulaation suhteen.

Hetken tiesi oikeaksi kun oli kaikki muu tässä näin niin lapsi oli se mitä kaivattiin.

Synnytin 37+1 viikolla

Synnytyssalissa ja lapsivuodeosastolla todella hyvää. Olin ennen synnytksen varsinaista käynnistymistä (vedet oli jo menneet) yhdellä osastolla mikä sitten liekin, synnyttäviä ja synnyttämättömiä siellä oli ja siellä oli aivan p.erseestä kohtelu. TYKS:ssa ja olen kuullut saman kommentin muiltakin ja samasta kätilöstä, eli lienee henkilökohtaisista kemioista kiinni.

Sairaalassa ehdin ennen syntymään olemaan vuorokauden, synnytyksen kestoksi on merkitty 12 tuntia ja risat.

Kivunlievityksenä oli ilokaasu, suihku ja epiduraali. Suihku todella hyvä muuten mutta pisti pyörryttämään se kuuma koppi kovasti. ilokaasusta en juurikaan iloa saanut.

Mies oli suunnaton apu. En olisi koskaan kuvitellutkaan että niin suuri apu voisi toisesta olla (pitkä ponnistusvaihe) ja minä vielä ensin meinasin etten ota miestä edes mukaan kun "ei siitä kuitenkaan ole hyötyä". Loistava kumppani salissa!!!!

Ei repeämisiä.

Parisuhde on nyt taas samanlainen kun ennen vauvaa (vauva nyt 6 kk). Alku meni kaikilta opetteluun ja tottumiseen ja oma huomio keskittyi vain vauvaan. Mies onneksi jaksoi odottaa :)

Millä viikoilla synnytit? 4 päivää meni lasketusta ajasta yli, lapsiveet meni ku kävin pienen kävelylenkin :D

Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? ihan hyvän

Synnytyksen kesto? ei hajuakaan :D

Kivunlievitykset? minispinaali, eivät kerenneet enää epiduraalia laittamaan, mut mun mielestä toi spinaali toimi erittäin hyvin.

Ite kans pelkäsin synnytystä niin maan kerskeleesti, mut ihmeen helppo se sit oliki, niin ja eka lapsi siis.supistukset ei ollu niin pahoja ku kuvittelin, paitsi sitten kun käynnistivät, sillon kivut oli h.lvetilliset ja sain huutaa kurkkusuorana sitä epiduraalia mut sit päädyttiin siihen spinaaliin ja jeesus ku se alko vaikuttaan ni homma hoitu ku ei mitään.

Hoitajat aina sanoivat et ponnistaa ku supistus tulee ja et mix en ponnista, vaikka ponnistin oikeen kunnolla, äitini kun sanoi mulle et älä ponnista naamalla ei se sillä ulos tuu ni mähän sit näytin ihan rauhalliselta jne ni eivät hoitsut ees tienneet koska ponnistin :D
spinaalin vaikutus alko lakkaamaan ku parsivat kii mut kipuja ei kerenny alkaa tuntuun, tuntu vaan vähän ns veemäiseltä mut ei pahalta.
pelkäsin sit et mites pissiminen ku haava alapäässä et kirvelis mut ei kirvelly kertaakaan :D
Eli toisin sanoen älä pelkää synnytystä :D

Tiia
Alkuperäinen kirjoittaja tiia:
Lapsi sai alkunsa heti kun hänelle annettiin lupa, eli todella nopeasti. Ei minkäälaista laskemista edes ovulaation suhteen.

Hetken tiesi oikeaksi kun oli kaikki muu tässä näin niin lapsi oli se mitä kaivattiin.

Synnytin 37+1 viikolla

Synnytyssalissa ja lapsivuodeosastolla todella hyvää. Olin ennen synnytksen varsinaista käynnistymistä (vedet oli jo menneet) yhdellä osastolla mikä sitten liekin, synnyttäviä ja synnyttämättömiä siellä oli ja siellä oli aivan p.erseestä kohtelu. TYKS:ssa ja olen kuullut saman kommentin muiltakin ja samasta kätilöstä, eli lienee henkilökohtaisista kemioista kiinni.

Sairaalassa ehdin ennen syntymään olemaan vuorokauden, synnytyksen kestoksi on merkitty 12 tuntia ja risat.

Kivunlievityksenä oli ilokaasu, suihku ja epiduraali. Suihku todella hyvä muuten mutta pisti pyörryttämään se kuuma koppi kovasti. ilokaasusta en juurikaan iloa saanut.

Mies oli suunnaton apu. En olisi koskaan kuvitellutkaan että niin suuri apu voisi toisesta olla (pitkä ponnistusvaihe) ja minä vielä ensin meinasin etten ota miestä edes mukaan kun "ei siitä kuitenkaan ole hyötyä". Loistava kumppani salissa!!!!

Ei repeämisiä.

Parisuhde on nyt taas samanlainen kun ennen vauvaa (vauva nyt 6 kk). Alku meni kaikilta opetteluun ja tottumiseen ja oma huomio keskittyi vain vauvaan. Mies onneksi jaksoi odottaa :)
Ai siis oikealla hetkellä tarkoitettiinkin sitä kun lapsi syntyi eikä sitä kun sitä päätettiin ruveta hankkimaan :) Blondi.. no joo, vedet meni niin lähettiin sairaalaan (aivan liian aikaisin).

niin ja se vielä et jos mahollista niin ota perhehuone. mulla karsee kokemus huonetoverista, kuorsas sairaan kovaa et piti mennä hoitajille valittaan ja pääsin sentään yhex yöx toiseen huoneeseen mut sit valitettavasti passittivat takas ku tarttivat huoneen...jeesus sitä ääntä mikä siitä naisesta lähti :eek:

Vauvalle annettiin lupa tulla -93... kaks keskenmenoa vuonna -94 ja esikoinen syntyi hartaasti odotettuna ja toivottuna 12/96 eli melko monta kiertoa. Keskimmäinen tuli heti, kun sai luvan tulla ja kuopus ei odottanut edes sitä lupaa :D

Mun synnytys käynnistettiin (itseasiassa kaikki kolme on lääketieteellisesti avitettuja ) eli en tiedä, olisinko tiennyt, että "nyt on se hetki", oon siis aina ollut jo valmiiksi sairaalassa

Oon synnyttänyt viikoilla 41+5,40+1 ja 37 tasan

Synnytykset kesti ekalta 6h 14min, keskimmäiseltä 1h 23min ja kuopukselta 1h 55min

Sairaalassa kohdeltiin ihan hyvin

Kivunlievityksenä ekassa synnytyksessä kuumavesipussit (epiduraalin laitto ei onnistunut), kahdessa jälkimmäisemmässä spinaalipuudutus, ilokaasu vaan oksetti :x

Mies oli (synnytyksessäkin) mies paikallaan, yhteinen kokemus oli, tuki ja turva...

Ekassa synnytyksessä repesin melko pahasti, vaikka epparikin tehtiin ja olin kipeä kuukausia synnytyksen jälkeen, kahdelta nuoremmalta vain pieniä repeämiä, tikkejä en oo laskenut...

Parisuhde on elänyt meidän kohdalla, on kestetty yhdessä yhtä ja toista ja ihan hilkulla, ettei jo erottukin, mutta lapset on molemmille tosi tärkeitä ja on heillä osuutensa kai siihenkin, että se :heart: syttyi uudelleen... tavallaan

harmaana

Kuinka kauan yritystä?
Synnytyksen kesto?
Kivunlievitykset?
Repeämiset?

Ensinnäkin meillä on kolme lasta.
Kahta ekaa yritimme 1-2 kkkierron ajan, kolmas oli yllätysvauva.
Ekasta meni lapsivedet, toisesta ja kolmannesta tiesin supistuksista.
Kaksi ensimmäistä syntyneet rv 39 + jotain, kolmas meni muutaman päivän yli lasketun ajan.
Sairaalassa olen saanut aina hyvän kohtelun, sekä salin että osaston puolella.
Synnytykset kestäneet max. 3h eli tosi nopeita ja rajuja olleet.
Kaksi ekaa luomusti, kolmannen kanssa ilokaasu ja paraservikaalipuudutus (vauva syntyi kasvot ylöspäin).
Mies ollut joka synnytyksessä rauhallinen tukija, jota voinut pitää kädestä yms.
Revennyt olen kaiketi joka synnytyksessä, vaan en koskaan paria tikkiä enempää.
Parisuhde varmaankin aikas tavallinen, lapset hitsasivat meidät vielä tiiviimmin yhteen, mutta toisaalta pikkulapsiperheessä sitä kahdenkeskistä aikaa ei ole juuri ollenkaan. Kyllä tää tästä:)...

Kuinka kauan yritystä?

ekalta 1kk, toiselta tai mennä 5kk

Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? ?

40 ja 41

ei mitään valittamista.

Synnytyksen kesto?

ekalta 9h, toiselta 4,5h

Kivunlievitykset?

ilokaasu ja epiduraali, toiselta vain ilokaasu kun epiduraali ei toiminut

ihmetteli menoa ja tuki

Repeämiset?

ekalta leikattiin väliliha, en muista montako tikkiä, toiselta ei mitään

jaa-a hyvä.. toisen jälkee tuli ero

Kuinka kauan yritystä?
Synnytyksen kesto?
Kivunlievitykset?
Repeämiset?

• 3 vuotta yritystä
    Supistukset alkoivat
    Tasan rv 41
    Todella hyvää kohtelua sain. Tosi ihana kätilö
    9 tuntia ja 19 min. Ponnistus 39min. Noin lukee papereissa. Aika laskettu kun kalvot puhkaistiin. Supistukset kyllä alkoivat jo monta tuntia aiemmin.
    Epiduraali
    Todella rauhallinen.
    Repesin jonkun verran, eppari leikattiin. Kaavinnassa ommeltiin.
    Nitkuen ja natkuen on selvitty kaikesta. Nyt toista yritetään
    :D

cicco
Kuinka kauan yritystä? Jotakuinkin 4v. (ivf)
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? Vedet meni yöllä sänkyyn.
Millä viikoilla synnytit? 39+2
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? Eka kätilö oli ihan hanurista. Tiuski ja oli oudon kärttynen. Vuoron vaihduttua sain maailman ihanimman kätilön. Hoitsut oli kaikki ihania.
Synnytyksen kesto? 8h 50min, josta ponnistusvaihe 35min.
Kivunlievitykset? Joku piikki käsivarteen, spinaali, joka ei tehonnut ja 2 kertaa kohdunkaulapuudutuksen.
Miehen suhtautuminen synnytyksessä? Jännittynyt, mutta oli kyllä 100 prosenttisesti tukena ja turvana.
Repeämiset? Melkein takapuoleen asti repesin, tikkejä tuli 2 kerrokseen niin paljon, ettei kätilö suostunu ees kappalemäärää kertomaan.
Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen? Ei mun mielestä muuttanu paljon mitään.

Kuinka kauan yritystä?
n. 3kk ja sitten tärppäsi

Säännölliset supistukset muuttui sen verran kivuliaiksi ettei kannattanut edes haaveilla nukkumisesta, mutta oli vielä sellainen olo että jaksoi raahustaa kävellen sairaalaan (asuttiin n. 400 m:n päässä synnytys sairaalasta)

39+4

Oikeen asiallista ja hyvää. Kätilö joka sattui synnytykseen oli aivan ihana ja todella jämpti (juuri sitä mitä tarvitsin) ja osasto ajalle lähes joka yöksi sattui aivan mahtava yökkö, sellainen ihanan äidillinen nainen.

Synnytyksen kesto?
Papereissa lukee 6h 45min.
Säännöllisiä supistuksia tosin tuli reilu vrk, ei tosin kipeinä koko aikaa mutta synnytys laskettiin alkaneeksi siitä kun heräsin muutoman tunnin unilta synnytysvastaanotolta jotka nukuin petidinin voimin.
Ponnistusvaihe kesti 50 min.

Kivunlievitykset?
Tuo petidin, lämmin kaurapussi, lämmin suihku, ilokaasu (jota en tosin osannut hönkiä alkuunsakaan) ja kohdunkaulanpuudute.

On sanonut jälkeen päin että tuo ainokaisemme synnytys on ollut hänen elämänsä pelottavin kokemus. Vaikka kyllä sitä itse synnytykseen huumoriakin mahtui mukaan.

Repeämiset?
Pienen pieni repeämä ja eppari haava.

Siinä mielessä muuttunut että vauvan syntymän jälkeen ajatellaan oikeastaan ensimmäisenä lasta ja sen jälkeen itseämme. Mutta periaatteessa ei suhde ole muuttunut sen kummemmin, ollaan vaan saatu uudet roolit mikä huomioida toisissamme ja arjessa.

Kuinka kauan yritystä? esikon kohdalla puoli vuotta, keskimmäinen tuli yllätyksenä, nuorimmaista yritettiin kuukausi
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"? 1. kerralla meni lapsivesi ja alkoi kivuliaat supistukset, kaksi muuta ovat sektioita
Millä viikoilla synnytit? 39+2,32+2,27+3
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa? esikoisen synnytin Tayksissa, kamala paikka, tytöt NKL:llä, ihan ok kokemus
Synnytyksen kesto? esikkoa tein 19,5 tuntia,sektiot kestivät alle tunnin
Kivunlievitykset? epiduraali joka kerta, ja tehosi hyvin
Miehen suhtautuminen synnytyksessä? läsnä, mutta melkein enemmän peloissaan kuin minä
Repeämiset? Esikko syntyi imukupin avulla, siitä repeämä joka paikattiin 37 tikillä

Parisuhteen kunto lapsen tulon jälkeen? Ei häävi

[/quote]

Kuinka kauan yritystä?
Synnytyksen kesto?
Kivunlievitykset?
Repeämiset?

Tokasta kierrosta tärppäsi

Limatulppa pulpahti pönttöön ja supparit alkoivat tihentyä..

40+6

Kohtelu sairaalassa oli oikein hyvää

Synnytys kesti kokonaisuudessaan 7h10min

Kivunlievityksiä en ehtinyt saada, hyvin selvisin ilman!

Mies oli tietysti jännittynyt mutta jaksoi tukea koko ajan, oli ihana

En revennyt, väliliha leikattiin, kaksi tikkiä tuli, nopsaan parani

Parisuhde oikeastaan parani, toki on väsymystä ja erimielisyyksiäkin ollut mutta niistä selvitään aina
:)

manuela
mun kokemus on tässä.Sitä hetkeä ei tullut ollenkaan,synnytys käynnistettiin vkolla 42+0 laitettiin kohdunsuulle jotain pillereita muutamaan otteeseen...käyrä piirsi supistuksia mitään en kuitenkaan tuntenut...
sitten unilääkettä ja osastolle nukkumaaan yöksi. aamulla kello seitsemän synnytys saliin ja kalvot puhkaistiin tuli paljon lapsivettä ja sitten alkoivat ne supistuksetkin tuntumaan,,,tehostettiin suppareita tipalla uudestaan ja uudestaan,sitten epiduraalia kipua helpottamaan...sitten kello jo kolmea läheni ja auki en juuri lainkaan.sitten kiireellä leikkaussaliin ja sektiolla lopulta ulos....huh.huh...
ei niin paha kun kuulosti, olen monta kertaa kiittänyt luojaa että leikkaukseen päädyttiin,eikä mun tarvinnut kokea niitä kivuliampia suppareita tai sitä kun lapsi tulee ulos yms...koska nuo tarinat ainakin minusta kuulostivat paljon pahemmilta kuin oma synnytykseni....en tiedä....jotenkin koin olevani onnekas koska pelko synnyttämisestä oli itselläkin kova...pieni tylleröinen sieltä sitten lopulta pakolla ulos saatiin...vatsassa mahtoi olla tosi mukavat oltavat=)

Kuinka kauan yritystä?
-ekaa ei tarvinu yrittää :whistle:
-toista yritettiin pari-kolme kuukautta

-ekasta meni lapsivesi
-toinen käynnistettiin rv41+1

-39+2
-41+1

-Molemmilla kerroilla kohtelu oli hyvää

Synnytyksen kesto?
-eka n.7tuntia
-toinen vähän yli 3tuntia

Kivunlievitykset?
-ekassa epiduraali
-toisessa ei ehditty laittaan mitään, ilokaasua vetelin mutta eipä juuri auttanut

Repeämiset?
-ekassa toisen asteen repeämä, tikit ei tuntuneet missään synnytyksen jälkeen
-toisessa ensimmäisen asteen repeämä eikä silloinkaan tikit tuntuneet missään

-ihan samanlainen kuin ennen lapsiakin.. aikaa vaan vähemmän toisille

miina

Kuinka kauan yritystä? hormonikierrukasta huolimatta raskaaksi
Mistä tiesit että nyt on "se hetki"?Yliaikaisuuden takia menin käynnistykseen,cytotec kypsyttelyä.
Millä viikoilla synnytit?42+2
Minkälaisen kohtelun sait sairaalassa?Rauhallisen ja ammattimaisen ja tukevan eli ihan ok henkilökunta ja kätilöt oli mukavia.
Synnytyksen kesto?13.5h yhteensä,lopuksi päädyttiin hätäsektioon lapsen sydänäänten laskiessa ja synnytyksen pitkittyessä.
Kivunlievitykset?Ilokaasu(aluksi autto mut sitten se oksetti),epiduraali 2 kertaa,se oli ok vaikka toivoin että se olis vaikuttanut pidempään,hetken nukuin sen voimilla.
Miehen suhtautuminen synnytyksessä?Minulla oli äitini mukana synnytyksessä ja sain tarvitsemani tuen kun äiti synnyttäneenä osasi suhtautua asiaan hyvin.
Repeämiset?Ei repeämisiä(sektio)
Ihan jees menee=)Väsymys joskus painaa mutta ei tätä mihinkään vaihtais=)

Kuinka kauan yritystä?

- Tärppäsi heti ensi yrittämällä. Tämä toinen ei nyt ota tärpätäkseen.

- Wc reissulla jäi paperiin punertavaa limaa. Säännöllisiä supistuksia. Synnärille lähdettin lopulta, kun olin soittanut sinne ja kysynyt pitäskö tulla, täti kehotti kokeilla käydä maate mutta en pystynyt makaamaan ja itkuakin rupes tiraututtamaan kun koski.

- 38+6 käynnistyi, rv39 puolella syntyi.

- Kätilö oli ihana ja osaston hoitajistakin suurin osa ok, mutta yksi hoitaja käyttäytyi niin pskamaisesti minua kohtaan että pilasi ison osan elämäni onnellisimmista päivistä..

Synnytyksen kesto?

- Virallisesti reilu 9h, supparit alkoi kuitenkin melkein 24h ennen syntymää.

Kivunlievitykset?

- Ilokaasu, amme, lämpimät kaurapussit, liikkuminen, keinutuoli

- No se lähti grillille kun menin ammeeseen ja tuli takasin, salissa köllötteli sängyllä :LOL:

Repeämiset?

- Papereissa 1. asteen repeämä, neljä tikkiä, omaan elämään ei vaikuttanut muutoin kuin ekat pari viikkoa pissatessa kirveli

- Ihan ennallaan ja ihanampaa, kun on ihana rakkauden hedelmä kanssamme :heart: Tyhjänpäiväistä kinaa (minun aloitteesta) on tullut kun olen ollut väsynyt mutta niistä on yli päästy, nyt viikon ajan nautittu vähän suuremmista lepäämisistä kun 10kk tyttö alkaa pikkuhiljaa nukkua öitänsä jo melkein ilman heräilyjä. Kahdenkeskistä aikaa on aina, kun tyttö nukkuu, jopa meidän valvoja-neitimme nukkuu vähintäänkin joskus. Nyt nautittu illoista, kun nukahtaa eikä heräile alkuyöstä, ihanan rauhaisaa..

Yhteistyössä