Synnytyksen jälkeinen masennus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Saanen ihmetellä ääneen?

Nyt kun synnytyksen jälkeisestä masennuksesta on alettu puhua julkisesti ja se on aika tiedostettu asia, samoin että kaikki toitottavat sen olevan vakavaa jne. niin miten ihmeessä perheeseen tehdään tuossa tilanteessa lisää vauvoja? :o

Eli jos esim. esikoisen syntymän jälkeen sairastuu vaikeaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen niin miksi ihmeessä tekee tuohon tilanteeseen vielä toisen vauvan? Voisko joku selventää mulle että miten sitä voi olla niin pirun masentunut kaikkeen, mutta erittäin "viriili" seksiin/lapsen tekoon?

Kyllä masentuneetkin seksiä harrastaa... Ja välillä sattuu vahinkoja tämän seksin yhteydessä. Toisaalta joku voi myös luulla, että uus vauva pelastaa tilanteen.

No sitäkin on montaa sorttia, eikä se loputtomiin (aina) kestä.
Ja kun on tiedossa että on ollut, niin osaa ikäänkuin tunnistaa itsessään oireet- joita ei siis välttämättä joka lapsen jälkeen tule.

Ja ihan selventääkseni, se jolla se masennus on, ja tosiaan on väsynyt kaikkeen, niin ei se kyllä mikään viriili siihen seksiin ole :headwall:

Niin että ei sitä nyt varsin äidin 'laiskuudeksi' voi lukea.....

Itse sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen (ja siitä seurasi vielä keskivaikea masennus) eikä seksi kyllä ollut päälimmäisenä mielessä. Lapsi täyttää kohta neljä eikä meille ole tulossa toista lasta, mitä todennäköisimmin ei koskaan. Mä olen myös sitä mieltä, että jos yhden kanssa on jo vaikeaa, niin pitääkö niitä lapsia hankkia siihen lisää? Ei se nyt ainakaan tilannetta voi mitenkään parantaa! Ja jos joku sanoo, että lapsella pitää olla sisaruksia, niin minkä kustannuksella? Saadaan äiti kuta kuinkin terveeksi, jotta laitetaan uusi lapsi aluilleen ja sitten meitä onkin neljä ihmistä kärsimässä tilanteesta. Kaikilla on paha olla, lapsi todennäköisesti tuon ikäisenä mustasukkainen uudesta tulokkaasta... äiti itkee, vauva itkee, esikoinen oireilee ja isäkin jo masentuu. Mutta pääasia, että esikoisella on sisaruksia, eikö?

Yhteistyössä