"Voiko" mennä töihin, jos on synnytyksen jälkeinen masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tätä on vaikea selittää lyhyesti, mutta minulla on ehkä synnytyksen jälkeinen masennus, tai ainakin neuvolassa oltiin tätä mieltä. Masennustesti, jonka täytin tosin oli sitä mieltä, että en ole masentunut, mutta kuulemma vaikutan silti masentuneelta. Tämä siksi, että kerroin neuvolassa, etten pidä kolmen viikon ikäisestä lapsestani, hän tuntuu virheeltä enkä ole kovin kiinnostunut häntä hoitamaan ja olen ajatellut palata takaisin töihin (mieheni jäisi kotiin)... Inhoan päiviäni vauvan kanssa ja todellakin haluaisin töihin mahdollisimman pian. Se kuulemma on kuitenkin huono vaihtoehto, sillä kiintymyssuhde vauvaan jne... Eikö vauva voi luoda tätä suhdetta isäänsä, jotta minä saisin palata töihin?

Minkä takia ylipäätään halusit lapsen?

Voihan se masennusta ollakin. Eikä kuulemma kaikilla ne rakkaudentunteet vauvaa kohtaan heri herää, väsymys, hormonit ym. vaikuttaa.

Tehkää kuten teistä parhaalta tuntuu. Kunhan edes toinen teistä on kiinnostunut vauvasta ja vauva saa riittävästi huolenpitoa, rakkautta ja hellyyttä osakseen. Jos sä et pysty (nyt) näitä antamaan mutta isä pystyy, niin silloin vauvan voi olla parempi olla isän kanssa.

Voit mennä töihin, tietysti. Mutta kannattaa hoitaa masennus kuntoon. Se on asia, jota ei voi sivuuttaa ilman jälkiseuraamuksia. Hanki apua lääkärissä, vertaistukea Äimästä jne.

Yhteistyössä