Kiitos kaikille kauniista sanoistanne. Oloa helpottaa kummasti, kun saa täältä vertaistukea.
Jos minä sanoisin anopille suorat sanat, niin hän suuttuisi ikihyviksi ja heittäytyisi marttyyriksi. Siitä hyvästä saisin mieheni vihat ikuisesti päälleni. Nyt jo riitelemme jatkuvasti siitä, kun en suostu käymään anoppilassa kovin usein. Minä en yksinkertaisesti viihdy paikassa, jossa en voi puhua mitään. Enkä halua anoppia meillekään kovin usein tai pitkäksi aikaa, koska hän ei tajua toisen yksityisyyden rajoja. Olen yrittänyt saada mieheni ymmärtämään asian myös minun näkökannaltani, mutta hän on sen verran mammanpoika, että ajattelee vain loukkaantumisherkän äitinsä tunteita. Mies ei näe siinä mitään ihmeellistä, että anoppi järjestelee keittiön kaappimme uudestaan, heittää säästämäni muovipussit pois, yms. Minä olen aina raivoissani hänen vierailujensa jälkeen, kun en löydä mistään tavaroita. 'Apunsa' jälkeen anoppi odottaa vuolaita kiitoksia ja myös sitä, että minun sukulaiseni vastavuoroisesti tulevat siivoamaan kotiimme. Mielestäni käsittämätön ajatuskin. En halua kotiini ulkopuolisia siivoamaan, eikä minun tulisi itse mieleenkään mennä muiden kotiin häärimään kuin omaani.
Meillä osa ongelmaa on siis mies, jonka kuuluisi pitää oma äitinsä aisoissa. Mies ei sitä kuitenkaan tee, vaan onkin tehnyt minusta ylireagoivan syntipukin, kun en suostu hänen äitinsä oikkuihin. Kurja tilanne, kun se henkilö, jonka pitäisi tukea minua, onkin kääntynyt minua vastaan. Muuten meillä eletään rauhallista ja mukavaa arkea, mutta anoppi-asia on tulenarka.