Alkuperäinen kirjoittaja KatiHai:
Voi kiitos! Olen ehtinyt tällekin aamulle jo itkeä useaan otteeseen ja viestisi sai jotenkin kummasti rauhoitettua mieltäni eli täytyy kyllä sanoa, että et todellakaan ole "kökkö lohduttaja". Mietin tässä nyt, miten sinä/te olette ikinä jaksaneet alkuvaiheen läpi lastenne kanssa, kun ei vielä ole ollut sitä tietoa kaikesta, mitä sinullakin nyt jo tuntuu olevan. Meidän ultran teki eilen lasten kardiologi, mutta hän sanoi suoraan, että ei voi vielä kertoa tarkemmin, mistä on kysymys - asia vaatii häneltä lisätutkimuksia. Sen verran hän kuitenkin kertoi, että kun aorttaläppä on normaalisit kolmipurjeinen, niin meidän pojalla on kahden purjeen väliseinä(?) paksuuntunut, fuusioitunut(?). Vielä ei tiedetä aiheuttaako se ahtaumaa vai vuotoa. Aortan alkupäässä on jo näkyvissä pullistumaa. Kirjoituksesi auttoi palauttamaan mieleen lääkärin eilisiä puheita. Olen yön miettinyt, että miksi mitään sivuääntä ei kuulunut kolmen päivän tarkastuksessa eikä mitään viitteitä näkynyt myöskään 4D-ultrassa. Nyt vasta, kun kotiuduimme, kun lapset olivat jo 12 pvn ikäisiä, niin kaikki alkoi selvitä. Koska teidän pojilla alkoi tämä kaikki?
No mun mielestä tuo kyllä kuulostaa juuri tuolta aorttaläpän ahtaumalta.
Varma en toki voi olla, mutta noilla tiedoilla
Mä olen kaiken tietoni opiskellut itse, sitä ei ole kyllä pahemmin tarjoiltu esim. hoitohenkilökunnan taholta. Esikoisen viasta sain tarkan kuvauksen siinä vaiheessa kun hänet oli jo leikattu, ja kirurgi tuli juttelemaan ja kertomaan että mitä hän oikein teki... (normaalisti kirurgin kanssa jutellaan ennen leikkausta, mutta kun tuo meidän esikoinen leikattiin niin kovalla kiireellä niin ei ehditty pitää mitään juttutuokioita) Ja silloin kun kaikki tapahtui niin nopeasti, eli oli kontrolli huonojen reisivaltimopulssien ja ihmeellisten verenpaineiden(ne eivät todellakaan sanoneet mulle silloin mitään) takia ja sitten mentiinkin jo ambulanssilla Helsinkiin ja leikkaukseen, niin sitä oli niin shokissa ettei sitä ymmärtänyt oikeastaan yhtään mitään mitä kerrottiin. Jälkeenpäin vasta selvittelin asioita.
Esikoisen kanssa oltiin teholla heti syntymän jälkeen, pidettiin normaaleina alkuhankaluuksia vaikean synnytyksen (&hätäsektion) takia, ja siellä oli ihmeellisiä saturaatioiden laskuja, ja sivuääni + tyypilliset koarktaatiopotilaan verenpaineet & huonot reisivaltimopulssit.
Pääsimme kotiin kun poika oli n.viikon, ja kontrolliaika tuli 1,5kk myöhemmin. Ultrassa teholla ei näkynyt siis mitään (mutta meillä ei olekaan täällä kardiologeja, se on iso MUTTA tässä asiassa), vaan vasta kontrollissa, ja silloin tilanne oli äärimmäisen kriittinen ja poika lähti suoraan Helsinkiin.
Poika oli oireillutkin, karjui aina kun piti syödä, huusi hysteerisenä ja hikisenä, mutta en tajunnut silloin että ei hän jaksanut :'( Ja hikistelikin kyllä, mutta en osannut pitää sitäkään hälyyttävänä, kun lapsi oli niin kovin itkuinen niin ajattelin että hikoilu kuuluu siihen itkuun vaan... Kun itku oli rajua, niin se väsytti.
Kuopuksella havaittiin nuo verenpaineiden heitot & heikot reisivaltimopulssit jo synnärillä, ja kahden viikon iässä oli kontrolli kardiologille (meillä käy täällä omassa keskussairaalassa kardiologi HYKS:n lastenklinikalta aina kerran kuukaudessa), ja sieltä sitten tuli vahvistus epäilyille, sama vika löydettiin kuin isoveljellänsäkin.
Meinattiin että ei ole kuitenkaan niin paha mitä isoveikalla, ja sanottiin että koitetaan odotella 6kk ikään asti, koska silloin voidaan pallolaajentaa, eli leikkaus ei olisi ollut välttämätön... Mutta pojan kasvaessa suoni veti itsensä enemmän umpeen, ja suunniteltu leikkaus tehtiin pienen ollessa 3kk.
Ei nuo pienet pumput vieläkään mitenkään täydellisiä ole, mutta toimivia kuitenkin, eivätkä juurikaan tässä meidän arjessamme käy vaivaamaan
Pojat ovat reippaita ja jaksavia suurimman osan ajasta.
Tuo kohta kirjoituksessasi että "vielä ei tiedetä aiheuttaako se ahtaumaa vai vuotoa" on siinä mielessä lohdullinen, että ainakaan vielä siellä ei näyttäisi kaiketi olevan kumpaakaan
Eli ei ole mitenkään akuutti tilanne läpän suhteen. Ja läpät saavat falskata välillä todella runsaasti, eikä siitä silti ole mitään haittaa, ahtauma on mun tietojeni mukaan pahempi juttu kuin vuoto, varsinkin jos vuoto on lievää.
Pärjäilkää :hug: