**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Joulukuussa

Jumatsukka että mulla on koipi kipeenä eilisestä kaatumisesta :( Ihan turvonnut ja sininen koko jalkapöytä, höh. Heräsin yöllä ihan järkkyyn särkyyn eikä koko jalalle sietänyt astua. Burana ja Panadol kuitenkin auttoivat ja vedin sitten sikeitä aamuun asti.

Oon menossa tänään Stockalle tunnin päähierontaan, ihanaa. Tarkotus oli käydä samalla vähän joululahjaostoksilla mutta eihän se nyt tämän koiven kanssa onnistu. Hyvä jos pystyn edes autoa ajamaan, hittolainen. Mutta julkisilla en kyllä lähde, Kampista on niin pitkä matka (heh!) kävelle Stockalle... tuskin sekään nyt onnistuu tällä jalalla. Noh, onneksi ei tosiaan käynyt pahemmin ja tulipahan testattua tuo äidinvaisto :D

Rosehip, kandee tosiaan soittaa neuvolaan jos yhtään siltä tuntuu. Vaikka eivät varmaan osaa/pysty mitään erikoista sanomaan mutta oman mielenrauhan vuoksi. Itse tartun aika hanakasti luuriin ja lääkäreihin koska tiedän, että näin saan tyynnytettyä oman oloni ja se sitten taas heijastuu lapseen. En nyt muista imetätkö vai onko tuttipullo käytössä mutta koita pitää taukoja ja röyhtäsyttää välillä. Se yleensä auttaa. Ja jos lapsi pulauttaa heti ruoan päälle niin kyseessä yleensä aina "ylensyönti". Lapsen elimistö on niin fiksu, että osaa tyhjentää sieltä liian ruoan pois. Mutta sitten jos pulauttelu jatkuu pitkään (tunteja) syömisen jälkeen voi kyseessä olla allergia. Tai sitten ei :kieh: mutta se siis yksi vaihtoehto muiden joukossa.

Nyt kakkavaipan vaihtoon ja kylmää taas tähän jalalle. Olkaahan varovaisia siellä kotonanne... eikös se niin mene että koti on vaarallisin paikka :LOL:
 
schnuller
Meilläkin uppoaa "hämä hämä häkki" jostain syystä kaikista parhaiten.Kuten myös kaikki sellaiset laulut, jossa kädet mukana.Nyt ollaan alettu lauleskeleen jo joululauluja, "soihdut sammuu" on suosikki. :)

HUI!Olen itse vaan aina ajatellut kuinka kauheaa olisi, jos kaatuisi vauva sylissä.Varsinkin kun asutaan kolmannessa kerroksessa ja joudun päivittäin vauva sylissä ravaamaan nuissa portaissa.Onneksi teille kaatuneille ei käynyt mitään pahempaa.Toisaalta vauvat on kyllä aika kestäviä.Mun mies on vauvana pudonnut äitinsä sylistä makuupussissa portaita kiivetessä.Ei silloin käynyt kuitenkaan mitään.

Ihanaa ja mielenkintoista, että syntyy keskustelua myös näistä kasvatusasioista.Vaikka kaikki lapset kasvatetaan erilailla niin siltikin on mukava vaihtaa mielipiteitä.Muun muassa tuo telkkarikeskustelu.Kannattaa kuitenkin muistaa kaikkia tutkimuksia lukiessa säilyttää tietty kriittisyys, koska tutkimuksia on tehty joka asiasta puolesta ja vastaan.
Esim.muutama vuosi sitten tehtiin tutkimus, jossa väitettiin, että ruisleipä aiheuttaa syöpää.Toisaalta on myös tutkittu, että ruisleivän kuitu auttaa ruuansulatukseen.

[/b]Kaksikielisyydestä[/b]:Joku täällä mainitsi olevansa kaksikielinen?!Onko muita?Aiotteko kasvattaa lapsenne kaksikieliseksi?Itse olisin toivonut, että olisi mahdollista kasvattaa lapsi kaksikieliseksi.Se on lapselle suuri rikkaus annettavaksi nykymaailmassa.Meillä pyritään vauvasta pitäen totuttamaan lapsi eri kieliin.Eipähän sitten ihmettele kun päästään matkustelun makuun taas.

Tuosta äänistä ja vilkkuvista valoista tuli mieleen vielä sellainen, että meillä on leikkikaaressa sellainen apina, joka hihkuu ja siinä välkkyy valot.Tiedä sitten miten se kehitykseen vaikuttaa, mutta pikku neiti sitä ainaskin kovasti pelästyi, joten otettiin se pois.
 
schnuller
[/b]Cummastelija[/b]:Tuohon pulautteluun ajattelin mainita, että kyse ei pulauttelussa ole välttämättä aina ylensyönnistä.Vaan jos vauva pulauttaa röyhtäistessä, niin ruokatorvesta poistuu vaan kaikki maito, joka on pakkautunut sen ilmakuplan päälle, joka tulee ulos röyhtäistessä.Samoin maitoa saattaa tulla takaisin pulautuksena, jos lapselle tulee hikka, koska pallea ja mahalaukku ovat vierekkäin.
 
Kaksikielisyydestä, itse en ole varsinaisesti kaksikielisetä perheestä, mutta koska isoisoäitini oli ranskalainen, ukkini jenkki ja äidin äiti ja äiti asuivat parikymmentä vuotta tanskassa, on perheessämme aina puhuttu vähän mitä sattuu :) Ja musta olisi ollut tosi ihana jos joku näistä kielistä olis "opetettu" mulle kunnolla. Siitä on tulevaisuudessa niin paljon hyötyä, kuten vaikka työn saannissa tai uusien kielien oppimisessakin, joten suosittelen !!
 
schnuller
[/b]Miimumaija[/b]:Sama täällä.Mä olen kantanut hieman kaunaa vanhemmilleni siitä, että mua ei ole kasvatettu kaksikieliseksi, vaikka isä on kaksikielinen (englanti/suomi).No, toisaalta kotoa sai hyvät eväät maailmalle, kun oppi elämään siinä kielien sekasotkussa.Suunnittelin, että laitan lapsemme ainakin kielipainotteiseen päiväkotiin, ja jos siinä vaiheessa sitten aktivoituis itsekin opettamaan ja kannustamaan lasta puhumaan vierasta kieltä.Meidän tapauksessa se on saksa, koska olen vuosia siellä asunut.Aikasemmin en ala lapselle saksaa puhumaan, koska olen sitä mieltä, että äidin pitää saada käyttää äidinkieltään kommunikoidessa lapsensa kanssa.
 
Pääsin työväenopiston vauvamuskariin!!!!! Vikan paikan sain, puhelin ja nettijonotus toimi! Hauska yhteensattuma oli, että tunnin päästä tuli kirkolta viesti, että oltas saatu paikka myös kirkon muskariin :D Peurin toki sen heti, että muille tulee siitä sitten paikka.
Kaikki Helsingissä asuvat varmaan tietävät kuinka vaikea on työväenopiston kursseille päästä. 5 minuutissa täyttyivät kaikki muskarit, kun ilmoitusaika oli alkanut!
 
Moikka


Tuosta telkkarista. En anna Emman töllötellä telkkaria, mutta joskus vahingossa, kun sitteri on olohuoneessa ni sitte voi vahingossa neiti töllötellä, mutta kyllä sen huomaa.
Ja tuohon että olisi vaaraksi kehitykselle onhan se totta mutta alle 2.vuotiaana täytyy katsoa televisiota päivittäin jolloin se on vasta vaarrallinen. Esikoisella on tv ajat 17.00-17.45 pikku kakkosen ajan:), joskus myös aamu lastenohjelmat
Kaksikielisyys Meidän esikoinen käy Ruotsin kielistä leikkikerhoa illalla, eikä se ruotsi kuitenkaan tartu kotiin, kotona puhutaan suomea ja kerhossa kuunnellaan ruotsia ja puhutaan, jotain sanoja on oppinut:) Emmasta en tiedä laitanko ehkä:D
Joskus mäkin luen Emmalle jonkun iltasadun aina välillä, omat vanhat kirjat on kyllä hauskempia ja itsekkin tykkää lueskella niitä, esikoiselle luen joskus illalla, nukahtaa ilman satuakin:)

VempulaVimpula ja Emma pian 3kk
 
Moikka

Toivon että tänne mahtuu viel yks tämmönen syyskuussa saanu esikoisensa:) Tuli kateltuu nettii vähä myöhää=)
Esikoinen, jota oltiin pitkään ja hartaasti odotettu syntyi 020909 ja kaste juhlaa vietettiin 081109 nimeksi tuli Alina Helmi Eveliina.
Oon naimisissa ja asustellaan Porissa
Laitoin Roonalle sähköpostia, toivottavasti mahtuu vielä yksi

Sanni81 ja Alina 3kk 6pv
 
Olipas mukava päivä, käytiin shoppailees ja kahvittelees... Eipä ilman tätä palstaa olis näin mukavaa päivää tullut; kiitos Kerttuneidin ja Uneksija85:n...

Jotain mun piti kirjoittaa, mut ei leikkaa ollenkaan. Merkkaan tän ny vaan ja tuun myöhemmin uudestaan jos Vili vaikka kävis tänäänkin ajoissa nukkumaan.

Mua naurattaa tänään nyt ihan hirveesti... :LOL: B)
 
termos! meilläkin on ollut mukava päivä :p ja jatkuu edelleen, tuntuu että pojalla riittää vaan juttua näin iltaa kohden enemmän ja enemmän..ihanaa kuunneltavaa :heart:

yonnazzz teillä kävi hyvä tuuri! toivotaan että me tamperelaisetkin päästään mihin kukakin on hakenut.. toi uinti tosin on se arpapeli :kieh: tosin me voitais melkein perustaa itekin joku kerho tai muskari, on meitä sen verran monta täältä :LOL:

oon huomannut että päristelyä Ville on alkanut matkiin! ensin teki sitä vaan joskus, nykyään suht usein ja ihan keskenäänkin. ihan kunnolla ei vielä osaa, ihan vaan toistaiseksi lyhyitä päräytyksiä..mutta siitä se lähtee!

miimumaija joo niistä mun kerran pitikin kirjottaa, sit unohdin.. |O eli mun pikkuveli oli 4kk tasan kun oltiin viime kesänä ulkomailla. meidän äiti meinas ottaa sateenvarjorattaat messiin mutta onneks ei ottanut! 4kk ikänen jäntevä poika ei ois niissä pystynyt oleen mitenkään luonnollisesti ja kun kyse oli viikon reissusta ja toki joka päivä siellä ulkona tuli oltua, ois ollut täysin väärä valinta ottaa ne.. joten mukana kulki omat vaunut/rattaat ja kaikki oli tyytyväisiä. myös kannattaa miettiä millanen maasto on lomakohteessa..jos on paljon mukulakivee tai ei asfalttia ollenkaan, on sateenvarjorattaiden pyörät ehkä huonot kulkemiseen. mä siis sanoisin että kannattaa kokeilla Kaapoa niihin sateenvarjorattaisiin siinä lähdön korvilla ja katsoa miten luonnistuu =) mut varasuunnitelma kannattaa tietty olla. ja vauvat on kuitenkin erilaisia! mun broidi nukkui siinä lämpimässä ilmastossa tosi paljon, siis normaalia enemmän, ja ihan kunnon makaavaan asentoon jos ei vaunuja ois saanut, ois tullut pulmaa tai sit ois vaan pitänyt olla sisällä. sit ois harmittanut. itse lähden ylihuomenna Villen kans ekalle lentoreissulle ja aattelin kantaa pojan kentillä manducassa. Helsinki-Vantaalla on muuten kiva hoitohuone! muistaakseni terminaali 2:ssa.

joku kirjoitti kakskielisyydestä..meidän poika ois tuleva sellainen. toteutus tosin vielä hakusessa mut ruotsinkielistä hoitoa ja koulua oon aatellut, tai sit englannin. eli pojan isä siis ei oo suomalainen.

Sanni81 tervetuloa :flower: B)

nyt käyn keittämässä tän kuolapojan tutit matkaa varten..
 
Heips pitkästä aikaa, joo kirjottelut on jäänyt vähemmälle ton meidän pojan takia. Ahkerasti olen lukemassa käynyt. Meidän poika tosissaan syntyi 10.8 joten lueskelin aika paljon noita elokuulaisia, mutta he menivät kerhon puolelle. ja harvoin jaksan kirjautua.

vempulavimpula asut turussa? Minä myös. Katsoin sun noita juttuja ja huomasin, että sun miehes on lääkäri. minkä alan? Mun mies on kans. Saattavat tuntea?

Meillä aloitetaan soseiden maistelu. En ole vielä antanut. Velliä saa iltaisin ja sillä nukkuu 12 tunnin yö unet. Luksusta. Mutta ei meidän perheessä pärjäisi jos olis aamuvirkku :D

Täytyy mennä, palaillaan.

 
Noni, no nyt mä hukkasin mun kirjotuksen johonki :headwall:

Ainaki kirjotin, et Vilillä oli sit "vähän" nälkä.. Söi klo.18.30 110ml... kakkas... ja söi klo 19.00 40ml velliä ja 100ml maitoa... Että niinkö tunnin sisään sitten 250ml!! :eek: Noh, eipähän ainakaa heti herää syömään? Nukahti tossa vartti sitten...

Tervetuloa sanni81, lisäilen sut listalle... :wave:

Kaksikielisyydestä: Me ollaan ihan supisuomalaisia kumpikin, mutta ajateltiin opettaa Vilille ja potentiaalisille muillekin tulokkaille englantia jo varhain... Ihan vaan sen takia, että se on vaan niin hyödyllistä osata! Kummatkin puhutaan ja kirjoitetaankin melko sujuvaa englantia ja pidetään sitä itsestäänselvänä, että lapsetkin siihen opetetaan... Varsinkin jos päästään vielä jossain vaiheessa elämäään ulkomaille. Haaveena olis jos mies sais työkeikkaa jostain muualtapäin maailmaa... Osaavista ohjelmistosuunnittelijoista on vissiin aika paljonkin kysyntää ulkomailla... Ja tietokonekieli on joka paikassa samaa :LOL: Mä toivon tosi paljon, et päästäs esim vuodeks muuttaan johki... olis ihanaa :heart:

Jahas, jos kävis kaiveleen kaapista suklaata... **ttu tää mun perse ei tästä ainakaan KAPENE tällä menolla!!! :kieh:
 
Yöunista: Meidän Venla kun oli yöhoidossa mummulassa, niin ei herännyt ollenkaan yöllä syömään. Olen tullut siihen tulokseen, että neiti vaan pierujen takia pyörii sängyssä eikä siis nälästä. Eli tavallaan ihan turhaan imetän siis öisin. Joten olen tässä ajatellut, että mitäs jos siirtäisin pinnasängyn jo neidin huoneeseen (mikä on kyllä vielä meidän työhuoneena). Saattaisi sitten nukkua aamuun asti, kun en kävisi herättämässä häntä melkein aamusta syömään, eli siis aika usein klo 6. No täytyy vaan ensin järjestää ja tyhjentää vauvan huone, ja siitä ei mies ole kauhean innoissaan, koska tietokoneille pitäisi keksiä joku kiva paikka. Meidän makuuhuoneeseen en niitä ota, enkä olehuoneeseen. Joten jäljelle ei jää kuin keittiö (ei sinnekään) ja ikkunallinen tilava vaatehuone (romuhuone). Siellä on nyt mun meikkauspiste, ja jos sen tyhjentäis suurinpiirtein, sinne voisi laittaa molemmat koneet. Mä voin kyllä meikkini kantaa vessaan =) No saa nähdä, viimeistään kyllä ensi vuonna voisi neidin siirtää omaan huoneeseen.
 
Hui hurjaa kuinka aika menee nopeesti, ihmiset miettivät jo pikkusten siirtämistä omaan huoneeseen :eek: Tottakai se on jossakin vaiheessa edessä, kus siis sellainen huone on hankittu, mutta en mä kyllä raaski vielä. Toinen on vielä niin kovin pieni :heart: :heart: :heart: Meillä on tapana muutenkin, että Erica nukkuu ensimmäisen pätkän (4-6 h) pinnasängyssä joka on siis meidän makkarissa ja sitten loppuyön mun vieressä. Alunperin olin hyvinkin vahvasti sitä mieltä että lapsihan ei mun viereen tule eikä sitä totuteta välissä nukkumaan... hihjahah, taas ei mennyt ihan niin kuin suunnittelin :kieh: Se on vaan jotenkin niin ihanaa pitää omaa rakasta siinä kainalossa kun tuo imetyskin on niin vähäistä ollut alusta asti. Toivottavasti sentään raaskin irtautua pienestä ennen kuin menee kouluun :LOL:

Sanni81 tervetuloa joukkoon!!!

Hitsi mua harmittaa kun me ei olla päästy mihinkään muskariin. Tarvisin kyllä jotain ohjeistusta ja opastusta noihin lasten lauluihin ja loruihin kun kaikki ovat päässeet unohtumaan. Ollaan nyt siis aloittamassa tammikuussa se vauvauinti (sinne siis paikka jo tiedossa) ja sen lisäksi ilmoittauduin äiti&vauva jumppaan Työväenopiston kautta. Se alkaa myös tammikuussa. Ensi viikolla meinaan aktivoitua ja mennä äiti&vauva joogaan. Olen joogannut jo vuosia ja kävin odotusaikana ahkerasti mammajoogassa. Nyt olen vain odotellut hyvää hetkeä mennä sinne lapsen kanssa, halusin kuitenkin että neiti kannattelisi päätä ennen osallistumista. Pakko päästä harrastamaan muuten sitä tulee mökkihöperöksi kun en kaupungillakaan jaksa hillua päämäärättömästi.

Pitäisköhän sitä mennä nukkumaan. Ei väsytä mutta huomenna ihan varmasti kiroan jos nyt jumitan tänne koneelle. Nyt olisi sitä omaa aikaa josta kirjoiteltiin :LOL: Öitä kaikille!
 
Cummastelija, eilen oli ainakin työväenopiston hämeentien muskarissa vielä tilaa, käypä tsekkaa ilmonetin kautta, pankkitunnuksilla voi ilmoittautua 101170, on koodi mil se löytyy helpoiten. Me mentiin Malmille, kun muutetaan Arabiasta Pitskuun (taas muutto) ni sielt pääsee helpoiten malmille 54:lla)
Voiks äiti-vauva jumppaan jo ilmoittautua? Eiks se liikunnan ilmoittautuminen ala vasta huomenna?

Meillä on jostain syystä parina viime yönä herätty tosi monta kertaa, en tajua miksi.Tyttö söisi KOKOAJAN. No on se kyllä isokin! MIKÄ AVUKSI? Onko muilla samoja ongelmia.

Mä siis ilmottauduin tossa muskariin sekä musiikkiliikuntaan Espoon työväenopiston kautta, joka järjestetään Mäkkylässä (Ollaan kaiken todennäköisyyden mukaan muuttamass 2010 syksyllä mäkkylään, jos saadaan sieltä rivitalon pätkä, joka valmistuu silloin)

Nyt pitää jatkaa äitini yrityksen nettisivujen ja esitteen päivittämistä, josko sais ne valmiiks ennenkuin tyttö herää. Yleensä nukun vielä tähän aikaan sen kanssa!

Perkele, piti läteä viikonloppuna Tallinnan päiväristeilylle, ennenkuin tajusimme, että tytöllä ei ole passia ja viikon kestää odotus kuitenkin, se siitä sitten!
 
Huomenta.
Nukkuminen... Vili kyllä nukkuu tosi hyvin omassa sängyssäänkin, mutta meillä se on jotenki alkanu lipsumaan, että jos nukutetaan se meidän sänkyyn illalla, sitä ei sitten edes siitä enää mihinkään myöhemmin siirretä. Ja oikeastaan pahin lipsuja on iskä! Eli mies aina sanoo ettei raaski nostaa poikaa omaan sänkyyn, kun on niin ihana yöllä kun se tuhisee vieressä... Hihi. Ja niinhän se onkin :heart:
Pitää kyllä välillä sitä omaankin sänkyyn nukuttaa, että tottuu nukkumaan myös siinä. Omaan huoneeseen en raaskis herraa siirtää vielä pitkään aikaan. Aikaisintaan 1v, mutta saa ny nähä onko meillä ees talo vielä niin valmiina siinä vaiheessa... Täällä kolmiossa asuessa nukkukoot meidän huoneessa. Tietokonehuoneesta ei tule vauvan huonetta missää vaiheessa...

Yonnazzz... Eikai sinne Tallinnan rsteilylle nykyään tarvi ees aikuset passia :)
 
Mä just ajattelinkin kysyä täällä muiden nukkumisjärjestelyistä. Me aina kovasti aiotaan siirtää tyttö pinnasänkyynsä heti, kun illan viimeinen imetys on ohi ja tyttö nukahtanut sikeästi. Mutta. :D Ei oo neiti kyllä kovin montaa pätkää pinniksessä nukkunut, kun musta on niin ihana, kun se nukkuu kainalossa. Neiti joka tapauksessa touhottaa ja ähisee yöllä, niin oon ajatellut, että mun on helpompi taputella ja laittaa tuttia suuhun, kun neiti on mun vieressä kuin hypätä oman sängyn ja pinnasängyn väliä. Vaikka hyvä se olis välillä nukkua pinniksessäkin... Onhan nuo mahdolliset yöimetyksetkin paljon helpompia, kun tyty on vieressä.

Aijoo, jos mä yöllä herään, enkä saa unta, saatan tuijotella pitkäänkin vieressä nukkuvaa tytteliä. Sydän meinaa aina pakahtua, kun se on niin suloinen ja kaunis ja ihana ja rakas. :heart:
 
Meilläkin yritetään aloittaa yöunet nukkumalla pinniksessä, sitten ekan unipätkän jälkeen nappaan Rasmuksen viereeni. Onhan se aika mukavaa kun toinen tuhisee vieressä, nyt muutama yö on kyllä mennyt tosi levottomasti ja äiti on aika väsynyt... :/

Omaa aikaa ei tunnu olevan juuri ollenkaan. Mies aloitti syksyllä opiskelut ja käy samalla töissä joten illat menee monesti kouluhommien parissa. Tulevana lauantaina pääsen kuitenkin rakkaan koiraharrastuksen pariin Voittaja-näyttelyyn ja illalla vielä olisi duunipaikan pikkujoulut! Siinä onkin isälle ihmettelemistä kun melkein koko päivän on pojan kanssa! Mulle taitaa kyllä tulla ikävä.

Ajattelin tänään testata Manducaa ulkona koirien kanssa. Yleensä lenkkeillään vaunujen kanssa päivisin kun Rasmus nukkuu, repun kanssa jäisi kummatkin kädet vapaaksi. Katsotaan kuinka käy.

Anu ja Rasmus 2kk2vk
 
Kävin tänään citymarketista hakeen vilille sellasen "härvelin" Playskool TUMMY TIME TOGETHER GYM ... Sen saa siis lelukaaren tapaan vauvan yläpuolelle tai sit taitettua maahan että vauva saa mahalla ollessaan sitä härvätä. Voi ELÄMÄ mikä riemunkiljahtelu tuolla lattialla! Siitä kuuluu musiikkia, on ääniä ja valoja ja mikä parasta: PEILI! Vili on ihan innoissaan kun noita pehmoja vetelemällä ja painamalla kuuluu ääniä ja musiikkia... Hehe, harvoin kuulee et toi yksinään nauraa noin paljon!

:LOL: :LOL: :heart:
 

Yhteistyössä