Sydäntenmurskaajat-09 ** 2010 Helmikuussa**

Status
Viestiketju on suljettu.
Lumesta vielä. Tänään oli Hesarissa juttu, että Helsinki suunnittelee hyödyntävänsä sotapoikia lumihommissa. Armeija on asialle myötämielinen mutta ongelmana on se, mistä moinen määrä lumilapioita :LOL:

Jossain tilastossa, en nyt muista missä, sanottiin että pk -seudulla on Suomen toiseksi eniten lunta tällä hetkellä. Aika hurjaa kun ajattelee kuinka etelässä kuitenkin ollaan verrattuna moneen muuhun kaupunkiin.

Nyt tosiaan kiitän miestä hänen jääräpäisyydestään vaunujen suhteen. Mä olisin halunut ostaa jotku näppärät citykaarat jolla kuvittelin kurvailevani pitkin Espaa kaikki päivät :kieh: Mies piti tiukasti kiinni siitä, että vaunuissa pitää olla ISOT ja KUNNOLLISET pyörät Suomen oloihin, sisätiloissa kuitenkin kurvaillaan vaunuilla vähemmin. Voi kuinka olikin oikessa ja kerrankin mä voin sen jopa ääneen myöntää :kieh: Nyt meidän Teutoniat ovat vaunut parhaimmillaan!

Heips! Johan on tekstiä tullut! :)

Tosta meidän kakka-ähinästä... Mä en todellakaan tiedä et miks se ähisee aina yöllä niin paljon. Päivällä jos tulee kakka, se tulee ihan tosta noin vaan. Vai voisko siellä sit olla ilmaa tms? Kun ei se massu mitenkään kovana ole! Tai se, et ei saa sitä ulos kunnolla ku on makuuasennossa? Välillä meinaan kun nostan syliin ja alan antaa maitoo, niin johan sitten räjähtää vaippaan muutaman kulauksen jälkeen! :D Ehkä se on se asento? Ja ihmetyttää se rituaali, et pitää saada muutama hörppy maito niin sit voi kakata? Noh, mut parhaimmillaan saattaa ähistä tunninki siellä pinnasängyssä ennenkö sit herää huutaan sitä maitoo ja sit kakkaa. Et kai se kakkahätä sit vaan tunkeutuu uniin, ja se kakka ei tule itsestään kun nukkuu? Emmää tiärä! :x :saint: :headwall:

Nuppu09
kirjoitteli noista vaunujen renkaista ja jousituksista. On kyllä pakko onnessaan hehkuttaa; Emmaljunga Duo Edge = Money Well Spent!!! Kyll ne ruattalaiset osaa vaununsa suunnitella! :LOL: Kyl on ollu helkkarin hyvä hankinta. Näillä keleillä tuolla ei todellankaan millään rimpularattailla lykitä lumessa. Mä käväsin sitten eilen vaunulenkin cittarissa. Ja tiet oli kyllä siinä kunnossa, että kävi noillakin vaunuilla kuntoliikunnasta! Eihän sellasilla rimpuloilla edes pääsis tuolla eteenpäin! (Kaverilla on sellaset vaunut missä on pienet kääntyvät etupyörät... ja just facebookissa kiroo ku ei pääse vaunutteleen ollenkaan... Ei sais olla ilkee, mut Hehe!) Onhan sellaset toki kivat ja näppärät kesällä ja kaupungissa... Mut mun tarpeisiin kyl noi meidän vaunut on ihan parhaat. Ja on se Vilikin tossa isossa kopassa viihtyny.

Mä tein eilen Vilille ekan satsin lihaa pakkaseen. Ostin porsaan ulkofilettä köntin, ja leikkasin siitä sellasen pihvin kokosen palan Vilille... Se sit keitettiin kattilassa, ja sen jälkeen sörhäsin sitä sauvasekottimella... Ja kas: sahanpurua! :LOL: Sitä on ainakin helppo annostella pakastusrasiasta suoraan lusikalla kasvissoseen sekaan...! En olis uskonu, et noin hyvin veti ssen sileeks.-.. Mut hyvä niin! Nyt on pakkasessa sitäkin, tänään vielä syödään taimenta ja katotaan sit huomenna se possu :)

Jaha. Josko sitä alkas ihmistäytymään... Tänään pitkästä aikaa kaupungille... vaihteeks äiti/vauva-treffit kaffilassa. Onhan se kätevämpi aina jonkun kotona kahvitella, mut ite ainaki kaipaan päästä kaupungille ja ihmisten ilmoille silloin tällöin (viikottain). :) Jei! Huomenna tulee "palkka" ja lähdetään Vilin kanssa Ideaparkiin shoppailemaan :LOL: (Joo, Vili on varmaan tosi innoissaan shoppaamassa... haha)

Roona & ViliTheKid 5kk+2vko

Mäki kirjotan vielä tosta lumesta: Eli joo, ehkä HELSINGISSÄ ollaan pulassa ku on enemmän lunta ku yleensä :LOL: Mut se, et esim Oulussa aurataan huonosti... no luulis, et ne olis jo oppinu? :D Tampereella oli taas mun mielestä viime talvenakin ihan sama homma. Eli aurauskalustoa ihan liian vähän. Sama se kuin paljon sitä lunta on tullut, on täällä osittain varsinkin kävelytiet ihan päin p:tä aurattu... Mut tää ei oo auramiesten vika, ei toki ... vaan ihan vaan varmasti taloudellinen ongelma. Kaupungin talouspolitiikkaan en aio puuttua, hoitakoot ne fiksummat sen puolen. :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Nyt tosiaan kiitän miestä hänen jääräpäisyydestään vaunujen suhteen. Mä olisin halunut ostaa jotku näppärät citykaarat jolla kuvittelin kurvailevani pitkin Espaa kaikki päivät :kieh: Mies piti tiukasti kiinni siitä, että vaunuissa pitää olla ISOT ja KUNNOLLISET pyörät Suomen oloihin, sisätiloissa kuitenkin kurvaillaan vaunuilla vähemmin. Voi kuinka olikin oikessa ja kerrankin mä voin sen jopa ääneen myöntää :kieh: Nyt meidän Teutoniat ovat vaunut parhaimmillaan!
Jep. Näin mekin asian järkeilimme kun vaunuja hankittiin. Nyt mulla on sit noi Emman BMX takakontissa niitä shoppailureissuja varten. Ja kyllä on kätevät!! Niin se vaan on todettava oma turhamaisuus, että kahet kärryt pitää olla... Toisilla mennään mettäpolkuja (kyllä, olen oikaissut metsän läpi neuvolaan vaunuilla! :ashamed: ) ja toisilla sitten sipsutellaan kauppakeskuksessa. (hihi, minä sipsuttelemassa... noot... ainakaan maihareissa... mut kuitenkin)

Lumi ja vaunu aiheeseen kanssa kommentoin. Sillon kun niitä vaunuja katseltiin, niin mulla yhtenä ehdottomana ehtona oli, että kunnon pyörät pitää olla. Viisaasti kun kerrankin ajattelin, että sitä lunta voi tulla talvella :D Vaikka muutama talvi tässä ollutkin suht vähä lumista :) Ja vaunuina meiltä löytyy Ora Taiga 2009. Eikä ole kantokoppakaan käymässä ihan vielä pieneksi, vaikka toppauksia ja makuupussia sinne laittaa. Pituudestakin menee vielä, kopan pituus on muistaakseni noin 80 cm ;)

Kai sitä tarvii mennä vähän hiuksia harjaamaan ja naamaa maalaamaan, luvassa on pojan 5 kk neuvola!! Siitä sitten palaan myöhemmin :)

J84
Vaunuista, sillo kun hommattiin uusia yhdistelmiä niin mulla oli vaatimuksina se, että renkaiden pitää olla sellaiset joilla pääsee vaikka perse edellä puuhun, heittoaisa ja alumiinirunkoiset, että jaksan nostaa vaunut auton peräkonttiin. VauvaPopista sitten löytyi vaatimuksiini sopivat JEDO PATI YHDISTELMÄT. Renkaat 12 tuumaiset ilmakumipyörät laakereilla, vaunut painavat vajaan 20kg ja makuutilaa 90cm asti. Tähän mennessä vaunut ovat olleet hintansa arvoiset ja ainoot mitä niille on kerran tarvinnut tehdä on ilman laitto renkaisiin. Ja lumessa ne kulkevat uskomattoman hyvin :D

Sit tossa lokakuussa huusin meille EMMALJUNGAN TUPLATRATTAAT. Ne on hieman karvalakkimallia, mutta toimivat silti hyvin. Niissä on erilliset selkänojat joka on suuri plussa ja renkaatkin on isohkot, mutta jonnin verran kapeat. Täytyy varmaan ostaa niihin uudet pyörät niin niillä vois päästä lumessakin paremmin.

schnuller
Ehdottomasti ruotsalaiset osaa tehdä vaunuja.Meilläkin jos ei nuita Brion vaunuja olisi, niin ei päästäis mihinkään.Kyllä mäkin naureskelin eilen kaupungilla niille äiteille, jotka yrittivät päästä siellä lumessa eteenpäin niillä vaunuilla, joissa on ne pienet etupyörät. :LOL:

Mä just bongasin, että meidän neidille on tulossa ensimmäinen hammas!!! :D
Sellainen valkoinen kuultaa sieltä alaikenestä läpi, ja jotain näkyy jo pinnallakin.

Ja vielä pitää valittaa siitä, että ei se bataatti meillä uppoa.Nyt jo kolmas päivä ja sylkee sen vaan kaikki pois.Sitten on koko ajan nälissään........ :(

schnuller
Kiitos Cummastelija! Neuvolaan kun soitin ja kysyin siitä perunasta aiemmin, niin naureskeli tosiaan mulle vaan, ja sanoi että ei sille nyt yleensä olla allergisia, ja kysyi että tunnenko mä muka jonkun, joka on perunalle allerginen!Mä sanoin, että täältä olen siitä lukenut itsekin vasta ensimmäistä kertaa, jolloin totesi, että "no netissä nyt kirjoitellaan mitä vaan".Mä olen tyrmistynyt siitä miten nuihin asioihin suhtaudutaan.Mutta ei auta kun ottaa itse selvää ja toimia sen mukaan.

Toinen esimerkki oli apteekista.Mä kävin ostamassa hydrokortisonia.Kysyivät siellä, että minkä ikäinen lapsi.Sanoin että 4kk.Kysyi apteekkari että oletko kysynyt neuvolasta saako laittaa sitä salvaa.Sanoin, että kysyin puhelimessa ja sanoivat ihottumaa edes näkemättä, että laita vaan hydrokortisonia siihen.Kauhisteli apteekkari tätä hieman, mutta antoi sitten 0,5% kortisonivoidetta.

Niin ehkä ne on ne määrärahat, mitkä moiseen tilanteeseen ajaa......... =)

Nojoo, neuvola tosiaan on vain neuvola! Sielä nyt tuntuu olevan ihan omat käsityksensä ja suunnilleen kumoavat pitkänlinjan lastenlääkärin ohjeet. En muuten tiennyt, että porkkana on yksi allergisoivimmista aineista. Se saakin jäädä pitkäksi aikaa pannaan. Eikä muuten tiennyt neuvolakaan, hurraa :LOL: Jätkä on alkanut hylkimään jo tuota Almiron peptiäkin ja oksentelemaan samaan malliin kuin tutteliakin. Ja ollut muutenkin oikein kitinä-Kalle. Kai se on tuollekin sitten jo allerginen. Lääkäri sanoikin että voi olla että joudutaan vielä vaihtamaan toiseen erikoiskorvikkeeseen. Eikai auta kuin taas soittaa uudelleen lastenlääkärille.

Suuren itkunsekaisen taistelun jälkeen sain poitsun nukahtamaan vaunulenkillä. Ja nyt jo huutelee vaunuista. Johan se nukkuikin 15min! :attn:

HUI kuinka paljon tekstiä ! KIVA :)

:hug: kaikille. Eikä varmasti ole viimeinen kerta kun haaveri sattuu. Toivottavasti kaikki säästytään tulevaisuudessakin pahemmilta onnettomuuksita.

Me oltiin eilen taas asukaspuistossa neuvolan järjestämässä "vauva-tapaamisessa". Tällä kertaa aiheena oli vauvan uni ja rytmit. Oli ihan antoisa ja kiva ilta. Vaikka suurin osa jutuista olikin itsensäselyyksiä ja jo tiedossa olevia juttuja, niin saatiin myös muutamia uusia vinkkejä ja heti niitä kokeiltiin viime yönä, ja nukuttiin kyllä hyvin koko sakki.

Vauvan hyvän unen resepti

*Huolehdi säännöllisestä vuorokausirytmistä. Auta vauvaa erottamaan päivä ja yö. Luo selkeät valon ja pimeän vaihtelut. Ota vauva päivisin mukaan sosialisiin toimintoihin, mutta minimoi vuorovaikutus yöllä.

* Luo selkeä ja rauhoittava iltarutiini, joka toistuu samanlaisena joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Iltarutiinissa tähdätään rauhoittumiseen yöunia varten. Auta vauvaa rauhoittumaan sopivana ajankohtana.

*Anna vauvalle mahdollisuus oppia nukahtamaan itsekseen heti, kun hän osoittaa siihen kypsyyttä (eli yritä päättää sosiaalinen vuorovaikutus, hoivaaminen ja iltaruokailu jo ennen kun lapsi peitellään vuoteeseen). Rohkaise lasta jäämään omaan sänkyyn yksin nukahtamaan. Auta vauvaa löytämään yksinkertainen usiassosisaatio (rätti, tutti, nalle..), jotta hän pystyy sen avulla nukahtamaan itsekseen uneen myös yöaikaan.

* Tarjoa vauvalle riitävästi aktiivista sosiaalista vuorovaikutusta ja virikkeitä päivisin. Ole herkkä vauvan viesteille ja ota humioon hänen yksilölliset temperamenttipiirteensä.

* Yritä oppia tunnistamaan väsymyksen merkit lapsessasi ja hänen ominainen vuorokausirytmi. Reagoi väsymykseen. Päiväuniaikojen ja unirytmin muutokset tulee tehdä pienin askelin ja vähittäisin muutoksin.

* Yritä välttää reagoimista liian herkästi ja liian voimakkaasti lapsen pieniin protesteihin nukkumaanmenotilanteissa. Monesti lapsi nukahtaa nopeasti pienen protestin jälkeen.

* Vältä automaattisia yösyöttöjä ja pyri reagoimaan vain todelliseen näläntunteeseen. Tunne lapsesi todelliset tarpeet. Iltaruokailu voi olla normaalia tukevampi.

* Päiväunet eivät yleinsä häiritse yöunia, ja päiväunien poisjättäminen voi johtaa yliväsymykseen, joka vaikeuttaa nukahtamista illalla. Liian pitkistä päiväunista voi vähitellen totutella pois innostamalla lasta aktiiviseen vuorovaikutukseen.

*Pidä huolta omasta jakasamiseta ja pyydä tarvittaessa apua vauvan hoitoon.

Itse "noudatin" ohjeista sitä, etten regoinut jokaiseen örinään enkä pieneen kitinään keskellä yötä, en myöskään laittanut tuttia takaisin suuhun. Muutamassa minutissa Kaapo nukahti aina itsekseen uudelleen. Tämä on ainakin suuri helpotus minulle, sillä vaikka Kaapo ei öisin syö, yöt ovat katkonaisia juuri tämän tutti-sähkäyksen takia.

Tässä vielä joitain otteita tassutuksesta ja muita vinkkejä vauvan uneen MLL:n vihkosesta:

Jos vanhempinen unen puute uuvuttaa, vauvan nukkumistottumuksia on hyvä ohjailla muun perheen tapojen kalaiseksi. Kotona toteutettava uniohjaus, "tassuhoito", on turvallinen tapa rauhoittaa yöt. Taasuhoidossa vauva tyynnytetään tuntuvalla, mutta lempeällä kosketuksella. Vaikka tassuhoito on koko perheen asia, vauvan kannalta on parempi että häntä hoitaa yöllä virkeämpi vanhempi. Koska uniohjaus ja tutuista tavoista luopuminen on vauvalle rankkaa, tassuhoitoa ei kannata ajoittaa samaan aikaan suurten mullistusten kanssa.

Tassuhoito askel askeleelta (ja esimerkki kellonajat)

* Päivä alkaa aamusta. Vauvan olisi hyvä herätä aina samaan aikaan, vaikka yö olsi ollut levoton. Voit hellästi auttaa vauvaa heräilemään vaikka aamu seitsemän ja kahdeksan välillä.

*Puolivuotiaalle parin kolmen tunnin valveillaolo yön perään on jo paljon. Välipalan jälkeen on tunnin parin aamupäiväunien aika.

* Lounasta vauva saa puhtia puuhata muutaman tunnin. Seuraavat päiväunet voivat kestää pari kolme tuntia. Päivällisen aika on kello 17, mutta yöuneen on vielä matkaa. Ruokalepo saattaa siirtää illan nukkumaanmenoa turhaan. Pikku torkuista ei ole haittaa jos vauva on herännyt iltapäiväunilta varhain.

* Illalla samanlaisina toistuvat tavat krtovat vauvalle, että nukkumaanmenon hetki lähenee. Pesut, yöpuku, iltapala ja laulu rauhoittavat uneen. Vauva on valmis yöpuulle klo 20-21.

* Laita vauva hänen omaan nukkumapaikkaansa, kun hän on vielä hereillä. Jos hän nukahtaa rinnalle, herättele häntä sen verran, että hän huomaa siirtyvänsä unipaikalleen. Tällöin vauva ei yöllä havahtuessaan hae syliä tai rintaa, jotta hän nukahtaisi uudelleen.

* Vauvoilla on omia keinoja hakea unta. Hän voi laulella, liikehtiä tai vaikka päästää pieniä itkupirahduksia. Vauvan omille tavoille on hyvä antaa tilaa: vanhemman tulo paikalle saattaa saada vauvan virkoamaan hyvin alkaneesta unesta.

* Unilelu, rätti tai äidinyuoksuinen paita helpottavat nukahtamista. Unilelu kannattaa ottaa mukaan hellitelyhetkiin ja päiväunile, jotta vauva oppisi rauhoittumaan sen avulla. Jos vauva kaipaa tuttia, voit laittaa sen kymmensenttisellä narulla yöpaidan rintamukseen. Vauva oppii ottamaan sen siitä itse tarvittaessa.

* Opettele kuuntelemaan vauvasi viestejä ja itkun sävyjä ja toimi sen mukaisesti. Opit tunnistamaan vauvan kielen viettämällä paljon aikaa hänen seurassaan.

* Vanhemman läheisyys lohduttaa itkevää, kiihtynyttä vauvaa. Voit auttaa häntä tyynymään uneen laittamalla kätesi lempeästi, mutta tukevasti hänen päälaelleen. Ellei vauva tyynny, sivele tai kainuttele häntä - älä kuitenkaan nostaa vauvaa pois vuoteesta. Jos vauva rauhoituu, anna hänen nukahtaa itsekseen.

* Jos tyynnyttely ei riitä auttamaan vauvaa uneen, ota hänet pystyasentoon syliisi ja silittele rauhallisesti selkää. Turvallisessa sylissä itku muuttuu vähitellen laimeammaksi ja voit laittaa vauvan rauhallisesti takaisin vuoteeseen. Jätä kuitenkin kätesi hetkeksi vauvan tueksi,jottei hän kiihdy uudelleen. Kun vauva tuntuu rauhoittuvan, voit jättää hänet nukahtamaan.

* Jos itku ei lakkaa sylissä, vauva saattaa olla nälkäinen. Vauva voi yhä tarvita aamuyöllä maitoa, vaikka hän täyttäisi pian vuoden.

Isälle ja äidille:

- Vastasynytyneen unirytmiin on mahdoton vaikuttaa.

- Noin kolmen kuukauden ikäistä vauvaa voi alkaa totuttamaan yön ja päivän eroihin.

- Vauvat nukkuvat yöllä sitä rauhallisemmin,mitä enemmän he ovat saaneet viettää aikaa päivällä vanhempisensa seurassa.

- Vauva voi havahtua yöllä ja uni katketa kesken. Osa vauvoista palaa uneen ominpäin, osa tarvitsee vanhemman apua.

- Vauvan voi olla vaikeaa nukahtaa uudelleen, jos hän herää erilaisessa ympäristössä kuin nukahtamaan mennessä.

Tässä nyt hurjasti tekstiä, toivottavasti ajankohtaista ja hyödyllistä edes joillekkin. Itse en aijo ohjeita kirjaimellisesti noudattaa, mutta jotain apua, tukea ja vinkkejä näistä löytyy varmasti kaikille :)

Mä en kyllä ymmärrä mitä hauskaa tai miksi niille äideille pitäisi nauraa, joilla on pienipyöräiset vaunut. Kummallista vahingoniloa ??

Meillä on juuri sellaiset vaunut, joissa on pienet kääntyvät etupyörät. Juu, eihän tuolla sohjossa ole kovin kevyt niillä kulkea, mutta eipä näytä olevan helppoa autoilla ja busseillakaan..

Me asutaan lähes Helsingin keskustassa, ja en iki kuuna päivänä lähtisi kulkemaan julkisilla ja muualle keskustassa sellaisilla isoilla rotiskoilla. En mä silti naureskele kaupassa tai sporassa niille äideille, jotka eivät pääse kunnolla (tai on todella vaivalloisen näköistä ) liikkumaan tai jäävät jatkuvasti johonkin jumiin isoista vaunuistaan ja pyöristään.

Tota lunta on nyt poikkeuksellisen paljon, ja yhden käden sormilla voin laskea ne kerrat kun ulkona on ollut vaikea liikkua vaunujen kanssa. Joten mielummin mä valitsen vaunut jotka miellyttää mun silmää ja jotka on meille kätevät 300 päivää vuodessa. Jokainen tyylillämme.

Seuraavan kerran kun olet aikeissa nauraa jollekkin, mene mielummin auttamaan!

Miimumaija on mielestäni aivan oikeassa tuossa, että miksi naureskella toiselle vahingoniloisena...?? :eek: :ashamed: :/ :x

Meillä mentiin tuulessa ja tuiskeessa ja sitten kunnon lumimaastossa muutama kuukausi noitten pienipyöräisten yhdistelmien kanssa..kunnes väsyin ja hankittiin kunnon rattaat tosiaan ISOILLA pyörillä...ei mustakaan olisi ollut kiva jos joku ois siinä vieressä ollut pilke silmäkulmassa...että hahhaaa...et pääse eteenpäin...!!!!! :(

Inhimillisyyttä taasen peliin arvon ladyt... :hug:

Ja kiitoksii noista hyvän unen tuoja vinkeistä :)

Hei, kirjoittelin odotus-puolelle muutaman kerran, mutta sitten tuli raskausmyrkytys ja kaikenlaista ja kirjoittelu jäi.. nyt olen käynyt teidän juttujanne taas lukemassa ja tuuppaan taas mukaan jos sopii..
Meillä siis poika syntyi 30.8. (la oli 12.9.) ja on sellainen perustyytyväinen tapaus. Välillä on hulinaöitä, mutta muuten kaikki kunnossa. Jätkä kääntyilee selältä mahalle ja mahalta selälle sekä yrittää hyvin omatapaisella tyylillä ryömiä, joka sekin välillä onnistuu.

Paljon olisi kommentoitavaa, mutta tuo Miimumaijan kirjoitus sykähdytti. Minkä vuoksi äidit niin kovin helposti on vahingoniloisia oli se syy oikeastaan mikä tahansa? Sitä mietin jo esikoisen aikana ja samaa olen nytkin pohtinut... Eikös se riitä, että on kaikenmaailman arvostelijoita ja neuvojia sukulaisissa ja tuttavissa? Samassa elämäntilanteessa olevilta odottaisi kyllä enemmän tukea ja ymmärrystä.. Toista voi tukea vaikka ei itse tekisi samalla tavalla. Me ollaan kuitenkin kaikki maailman parhaita äitejä näille meidän omille pikkunuppulaisille =) ja tehdään heidän etunsa mukaisesti..

Päiväunet näköjään nukuttu, joten ensi kertaan.

Kinuski ja jätkänpätkä

schnuller
Lähinnä naureskelin siis sille järjettömyydelle, että kuka hankkii sellaiset vaunut Suomeen ja vielä pohjoiseen, kun tietää että talvet on täällä mitä on, ja auraus, kuten puhetta oli, on myös mitä on.En siis naureskele vahingoniloisena kenellekään, että heheh, kun sulla on hankalaa!

schnuller
Nyt tuli tosi paha mieli, kun en mä tarkoita olla vahingoniloinen.Ilmaisin vaan asian ehkä väärin, väärä sanavalinta.Enemmänkin se on sellaista myötätuntoa, ja ihmettelyä.Mä en missään nimessä siis nauraisi toisen ahdingolle. Lähinnä siis ihmettelin sitä järjettömyyttä, ja epäkäytännöllisyyttä, en sitä tilannetta enkä niitä ihmisiä. :'( :'( :(

Mä kans täällä seurannut tuota vaunukeskustelua jokseenkin hämmentyneenä ja vähän pettyneenäkin. Meillä on kans vaunut, joissa pienet kääntyvät etupyörät enkä kyllä vaihtais niitä mihinkään. Meillä vaunuissa saa käännettyä eteen isot ilmakumirenkaat, mut en oo nähny vielä tarpeelliseksi, sen verran hyvin ollaan niiden kans päästy kulkemaan tuulessa, tuiskussa, lumessa, sohjossa ja sorateillä, tietty puhumattakaan keskustan kaduista ja kauppojen käytävistä. Eiköhän kaikentyylisille vaunuille oo kannattajansa ja paikkansa, miks mollata toisten valintoja? Miten ihmeessä mä kaipaisin myötätuntoa ja ihmettelyä, kun mullahan on ihan parhaat ja sopivimmat vaunut, mitä meidän perheelle voin kuvitella.

Noista vaunuista, niin en mäkään kellekään tuolla kadulla naureskele jos on hankalaa vaunujen kanssa. Mut ite oon vaan sellanen ihminen, et käytännöllisyys ja vauvan mukavuus ennen kaikkea. VAIKKA kyllä noi meidän vaunut on mun mielestä ihan nätit, vaikka kömpelöt onkin. Mutta mä lähdenkin kaupoille ilman vaunuja, tai sit nyt noiden matkarattaiden kanssa joissa on ne kääntyvät rimpula-etupyörät... Ja kyllä siinä herää kysymys, kun joku marmattaa kun ei pääse vaunulenkille, että oliko se ny järkevää sit hommaa sellaset vaunut Suomen talveen jos haluu kuitenki lenkkeillä? Sitä mäkin lähinnä kaverille ihmettelin... ja kyllä hänkin on myöntäny, että ei ehkä järkevin vaihtoehto ollutkaan... Mutta kyllä varmasti kaupungilla ihan näppärät ja mukavat vaunut. Ja jokainen ostaa ne vaunut sen mukaan mitä ite kokee tärkeeks ominaisuudeks. Mä halusin kunnon vaunut maastoon ku maastoon, ja et vauvalla iso hyvä kova koppa... Ja ne mä sain. On ne isot ja hankalat kaupassa, mut voivoi... itepähän hankin ne :)

Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Nyt tuli tosi paha mieli, kun en mä tarkoita olla vahingoniloinen.Ilmaisin vaan asian ehkä väärin, väärä sanavalinta.Enemmänkin se on sellaista myötätuntoa, ja ihmettelyä.Mä en missään nimessä siis nauraisi toisen ahdingolle. Lähinnä siis ihmettelin sitä järjettömyyttä, ja epäkäytännöllisyyttä, en sitä tilannetta enkä niitä ihmisiä. :'( :'( :(
Ihan normaalia palstakeskustelua puolesta ja vastaan... Kaikki puolustaa omaa valintaansa... ei tätä kannata niin vakavasti ottaa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Mä en kyllä ymmärrä mitä hauskaa tai miksi niille äideille pitäisi nauraa, joilla on pienipyöräiset vaunut. Kummallista vahingoniloa ??

Meillä on juuri sellaiset vaunut, joissa on pienet kääntyvät etupyörät. Juu, eihän tuolla sohjossa ole kovin kevyt niillä kulkea, mutta eipä näytä olevan helppoa autoilla ja busseillakaan..

Me asutaan lähes Helsingin keskustassa, ja en iki kuuna päivänä lähtisi kulkemaan julkisilla ja muualle keskustassa sellaisilla isoilla rotiskoilla. En mä silti naureskele kaupassa tai sporassa niille äideille, jotka eivät pääse kunnolla (tai on todella vaivalloisen näköistä ) liikkumaan tai jäävät jatkuvasti johonkin jumiin isoista vaunuistaan ja pyöristään.

Tota lunta on nyt poikkeuksellisen paljon, ja yhden käden sormilla voin laskea ne kerrat kun ulkona on ollut vaikea liikkua vaunujen kanssa. Joten mielummin mä valitsen vaunut jotka miellyttää mun silmää ja jotka on meille kätevät 300 päivää vuodessa. Jokainen tyylillämme.

Seuraavan kerran kun olet aikeissa nauraa jollekkin, mene mielummin auttamaan!
En mä usko, että täällä meistä kukaan on oikeasti ihan tosissaan naureskellut jonkun ahdingolle. Kyllä mä ainaki ite aina meen auttaan jos jollain vaikeeta vaunujen kanssa, avaan ovia ym. Harmi kyllä täälläpäin siitä ei paljon kiitosta saa, tai esim bussissa kukaan tuu auttaan nostaan vaunuja kyytiin kun bussikuski on mulkku eikä laske lattiaa. Ja ihan hyvin noilla meidän "rotiskoilla" mahtuu Tampereen busseihin, ja mahtuu viereen toisetkin vaunut :)

schnuller
Kiitos Roona82!Onneksi kaikki ei nyt luule, että mä olen sellainen mummojen potkija, joka haluaa vaan mollata muita.
Anteeksi kuitenkin, ehkä olisin voinut ilmaista asiani hieman tahdikkaamminkin!
Tosiaan ei ollut tarkoitus mollata kenenkään valintoja, koska omiin tarpeisiinsa kukin hankkii mitä hankkii.Mun ihmetyksellä ei vaan ole rajaa, että joku hankkii sellaiset tänne lumen ja jään maahan, kun meillä päin on yleensä lunta lokakuusta huhtikuuhun, paljon lunta.
Myönnettäköön tässä, että itse kuulun myös siihen kyseiseen ryhmään, jotka ovat katuneet ostoksiaan.Mä ostin vaaville ennen syntymää sellaiset vaunut, missä oli pienet etupyörät.Ajattelin, että hyvä niillä on syyskuussa vielä ajella, ja lisäksi myyjä oli niin hyvä ympäripuhumaan ensimmäistä kertaa äidiksi tulevan naisen.Mullahan oli yksi kriteeri, että pitää olla kevyet.Meillä ei täällä oikein pienillä rattailla tee mitään, kun ei ole mitään kauppakeskuksiakaan missä hengailla.Noo, mä myin vähin äänin ne pois, kun tajusin, että ei oikein sopivat olekaan.
Kyllä mä naureskelin itsellenikin eilen kun kahlasin tuolla lumessa ja vedin vaunuja perässä välillä kun työntämällä ei päässyt eteenpäin!Oli se niin surkuhupaisaa.Muiden äitien kanssa vaihdettiin ymmärtäväisiä hymyjä.Lenkille oli pakko päästä juuri pahimman lumisateen aikaan.
Ei minusta sitä paitsi myötätunnossa ole mitään pahaa, varsinkin kun on kuullut monien äitien suusta, että pitä sittenkin saada isorenkaiset vaunut.
Tästä aiheesta kirjoittaminen oli minun puolelta siis täysin harmitonta.Yhtälailla ei nyt naureskella, mutta kauhuksutaan turisteja, jotka tulee tänne minihameissa ja korkokengissä.
Toki sekin on oma valinta.

A) VILI PÄÄSI TÄNÄÄN ETEENPÄIN!!! Tyyli oli sisiliskon ja mittarimadon sekoitus... Ja kamala ähinä ja puhina siitä lähti... Mutta melkein lelun luokse jätkä pääs (eteni noin metrin verran) ja sitten lysähti naama lattiaan ja tuli ihan KAMALA itku... Ilmeisesti "vähän väsähti"? :LOL:

b) Meillä tulee sitten VIHREÄÄ VETTÄ! Eli ei vissiin kylvetä tänään? Taitaa olla lämminvesivaraajassa jtn vikaa?

c) Ja mitä helvettiä ME lumesta valitetaan - Kittilässä on 91cm lunta! :eek:

d) Mä en muista enää mitä muuta mun piti kirjoittaa. Mua väsyttää :saint: :x

Vili raasu jäi nyt ilma kylpyä ja itki nakupellenä kun se kannettiin kuivana pois kylppäristä ja puettiin yökkäriin!! :( :'( :'( :'( Prkl...

Hyvät illanjatkot ja rauhaisat yöt! Toivottavasti täälläkin sais nukkua aamuyön rauhassa... Ei oo nyt pariin yöhön kamalasti unta tullu tälle emännälle :/

Alkuperäinen kirjoittaja Elku:
Meidän poika aloitti yökitinät välittömästi kun peruna aloitettiin. Ja samoin meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä ettei perunalle voi olla allerginen. Eipä! Laitoin perunan tauolle ja kas kummaa, ensimmäinen unipätkä oli 8,5h. No, nyt on yritetty porkkanaa... ja yöheräilyt alkoi taas... Joten sekin meni tauolle. Ja pojallahan tosiaan on maitoallergia. Tiedä sitten uskaltaako kokeilla bataattia vai kukkakaalta seuraavaksi. Kellään kokemusta?
Kuka ihme sulla siellä neuvolassa sanoo että perunalle ei vois olla allerginen.. No valitettavasti todellakin voi, kuten itsekin kirjoitit. Mä epäilin Villellä kans peruna-allergiaa mutta ei se onneks ole.. Porkkana on allergisoivaa (meillä tuli masu tosi kipeeks ja päätin olla jatkamatta sitä kahta päivää enempää), kuten joku muukin totesi, ja kukka- ja parsakaali voi olla "kovia" pienen mahalle myös.. Meillä on bataatti yks suosikeista mutta nyt mietin että tuleeko siitä poskiin allergialäikät.. Täällä on Sherlock Holmes liikkeellä kun koitan selvitellä näitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Ihottumasta ja allergioista:Mä en oikein tiedä, mikä meidän vaavilla on.Se ihottuma vaan leviää, ja välillä paheneekin.Mulle on kans kaikki neuvolassa ja perhepiirissä sanoneet, että ei perunalle voi olla allerginen.Katsoin vanhoja valokuvia ja huomasin, että kun oli 7.1.alettu antaan perunaa niin 8.1. oli kuivaa ihoa naamassa, kuten neuvolassakin huomauttivat ja sitten jo 8.1. illalla oli punaista ryyhkää.Eli kahden perunan antokerran jälkeen.Ja se ei ole siitä lähtenyt pois se ihottuma sen jälkeen, vaan sahaa aina välillä huonompaa ja välillä parempaan.Ajattelin siis jättää sen perunan nyt pois ja katsotaan viikon verran nyt sitä bataattia.Kuningatar-sosetta ollaan syöty kans nyt viikon verran, joten sen voisin kans säilyttää.Vai pitäiskö sekin jättää pois?Vai voisiko ihon huononeminen ja parantuminen johtua ilmasta, koska välillä on aina ollut kovempia pakkasia?Ehkä se ei liitykään tähän ruokajuttuihin.Maissivellin säilytän myös illalla, koska sen aloittaminen aikanaan ei aiheuttanut mitään reaktioita, ennemminkin parempaan päin.Lasta vaan käy sääliksi! :(
Pakko laittaa tähänkin..meillä on pojalla myös kuivia, punasia länttejä naamassa poskien alaosassa. Vaikee kuvailla. Välillä ovat oikein tulipunasia, välillä vaaleampia. Oon kovati rasvaillut niitä aina kotona ollessa ja alotin kananmunattoman ruokavalion pari viikkoa sitten, tosin en nyt tiedä että auttaako vai ei. Toki näillä kuivilla ilmoilla on kuivaa poskissa ties kellä mutta meillä pojalla ainakin erottaa IHAN SELKEÄSTI nuo allergialäiskät. Teilläkin tuli nuo kiinteiden alotuksen jälkeen siis, niin meilläkin, mutta oon kuullut että kiinteiden alotus saattaa "laukaista" vasta jotkut allergiaoireet, vaikka vauva ei itse kyseistä ruoka-ainetta söisikään vaan äiti..eli maidon mukana. HUOH, ei oo helppoa! enkä tiedä ymmärsitkö mitä kirjoitin..tuon tokavikan lauseen
:LOL:

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä