Suurperheet...

  • Viestiketjun aloittaja Cheese.
  • Ensimmäinen viesti
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja 7 mama:
Alkuperäinen kirjoittaja HAH:
Naurattaa vaan tää vänkääminen ettei muka ole itsekästä vääntää vaikka 7 lasta tähän maailmaan "täyttämään tyhjää kohtaa" vai mikä se yks perustelu oli. Itsekästä se on. Vaikka kuinka rakastaisi lapsiaan ja haluaisi heille vain parasta niin ei se syy siitä muuksi muutu.
ei se ole itsekästä vaan yhteiskunnalle palvelus.
muista sitten eläkkeellä olessasi että tämän päivän suurperheiden lapset maksavat sinullekin eläkettä ja pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä.;D
Omasta tahdostani olen lapseton ja luultavasti tulen olemaan. Ja kiitän valmiiksi niitä veronmaksajia (jotka omilla veroeuroillani olen kouluttanut) kun maksavat eläkkeeni. Sillon ehkä vielä Suomi on ilmastonmuutoksesta huolimatta elinkelpoinen maa. Lastenne ikääntyessä en mene enää vannomaan..
 
äiti useammalle kuin 2lle
Minä teen lapsia koska RAKASTAN lapsia, haluan omia lapsia koska rakastan itseäni niin paljon että haluan jättää jälkeläisiä, siksi teen niitä niin monta kuin vain tämän elämän aikana ennätän, jatkan sitten seuraavassa elämässä.
 
vieras
eihän ne varmasti yhtä paljon vanhempien aikaa saa mutta eipähän tule itsekkäitä, aina huomion keskipisteeseen pyrkiviä, toiset huomioon ottamattomia jne.....
että näinki päin.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
 
puusilmä
Alkuperäinen kirjoittaja edelleen kerran jo poistunut:
miettikää jos lapsia esim 8 ja äiti kotiäitinä joka aina läsnä

äiti jolla lapsia 2 ja kehittää uraa, on aina töisä ja kun on kotona haluaa rentoutua ja lapset hoidossa mummilassa

eiköhän jo jätetä tämä syyllistäminen ja toisten mollaaminen
Kotiäiti jolla on esim 8 lasta voi varmaan olla tosi hyvin aina läsnä kaikille lapsilleen. Eiköhän siinä isompien lasten vastuulle jää aika paljon pikkusisaruksista ja muista huolehtimista.
Voihan se kahden lapsen äitikin olla kotiäiti ja 8 lapsen äiti töissä.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eihän ne varmasti yhtä paljon vanhempien aikaa saa mutta eipähän tule itsekkäitä, aina huomion keskipisteeseen pyrkiviä, toiset huomioon ottamattomia jne.....
että näinki päin.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
Suomalainen lapsi kuluttaa ja kuormittaa ympäristöä globaalisti paljon kehitysmaiden lapsia enemmän. Läänien tyhjentymistä pidemmälle jos ei nää niin kyllä ne säiden muutokset ja raakaöljyn hinnannousu tuntuu suomalaisessakin perheessä.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eihän ne varmasti yhtä paljon vanhempien aikaa saa mutta eipähän tule itsekkäitä, aina huomion keskipisteeseen pyrkiviä, toiset huomioon ottamattomia jne.....
että näinki päin.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
Suomi ei kärsi siitä juu mut Suomikin on osa maailmaa jolle se ON ISO ONGELMA!
 
tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eihän ne varmasti yhtä paljon vanhempien aikaa saa mutta eipähän tule itsekkäitä, aina huomion keskipisteeseen pyrkiviä, toiset huomioon ottamattomia jne.....
että näinki päin.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
mä kyllä peesaan tätä. En ylipäänsä tajua koko keskustelua, kun euroopassa on lapsiluku vähenemässä koko ajan. Ja se alkaa olla jo ongelma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cheese.:
Eikö ole käyny mielessä, että se lapsien maailmaan vääntäminen on aika helkutin itsekästä? Väestön kasvu maailmalla ja ylikansoittuminen ovat ihan oikeita ongelmia.
Suurperheiden (8+ lasta) lapsilta olen myös kuullut paljon kritiikkiä. Ei ole vanhemmilla aikaa vanhemmille lapsilleen kun aina pitää olla uutta vauvaa vääntämässä.


:LOL: :LOL: ai kamala,aina vaan paranee! :LOL:
 
hohoo
Alkuperäinen kirjoittaja 7 mama:
Alkuperäinen kirjoittaja HAH:
Naurattaa vaan tää vänkääminen ettei muka ole itsekästä vääntää vaikka 7 lasta tähän maailmaan "täyttämään tyhjää kohtaa" vai mikä se yks perustelu oli. Itsekästä se on. Vaikka kuinka rakastaisi lapsiaan ja haluaisi heille vain parasta niin ei se syy siitä muuksi muutu.
ei se ole itsekästä vaan yhteiskunnalle palvelus.
muista sitten eläkkeellä olessasi että tämän päivän suurperheiden lapset maksavat sinullekin eläkettä ja pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä.;D
Niin jos on enää mitään yhteiskuntaa jäljellä mitä pyörittää.
Ja en oikein jaksa uskoa että sinäkään olet lapsia mistään noin "ylevästä" syystä maailmaan puskenut.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
Ei kyse ole pelkästään liikakansoittumisesta vaan esim. ilmastonmuutoksesta. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän energiankulutusta, kuluttamista, liikennettä, päästöjä jne -> ilmastonmuutos.

Voiko Suomen (tai minkä tahansa maan) talous kasvaa ikuisesti? Se, että "tehdään lisää veronmaksajia" auttaa talouskasvun takaamiseen. Mutta miten ympäristö? On jo nyt ennustettu, että jos nykymeno jatkuu, kuudenkymmenen vuoden päästä ilmastonmuutoksen seuraukset muuttuvat tosi kohtalokkaiksi. Sen me vielä näemme, lapsemme takuulla ja heidän lapsenlapsensa. Silloin on ihan sama, kuka niitä veroja maksaa ja miten paljon, jos esim. maailman sääolot menevät täysin sekaisin ja sen myötä maailman talous, ruokatuotanto jne. Alkaa hallitsemattomat miljoonien ihmisten pakolaisvirrat ja mahdollisesti sodat ravinnosta, puhtaasta vedestä jne.

Olen itsekin syyllinen, lapsia kun olen tehnyt. Mutta ajatuksia tämän ilmastonmuutoksen (edes) olisi hyvä herättää itse kussakin. Että se, että lisää lapsia tekemällä ei maailmaa pelasta, vaan ajattelee lähinnä itseään ja omia toiveitaan.
 
vieras 2
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.
ja aika naurettavaa puhua suomessa ylikansoittumisesta ku läänit huutaa tyhjillään.
Ei kyse ole pelkästään liikakansoittumisesta vaan esim. ilmastonmuutoksesta. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän energiankulutusta, kuluttamista, liikennettä, päästöjä jne -> ilmastonmuutos.

Voiko Suomen (tai minkä tahansa maan) talous kasvaa ikuisesti? Se, että "tehdään lisää veronmaksajia" auttaa talouskasvun takaamiseen. Mutta miten ympäristö? On jo nyt ennustettu, että jos nykymeno jatkuu, kuudenkymmenen vuoden päästä ilmastonmuutoksen seuraukset muuttuvat tosi kohtalokkaiksi. Sen me vielä näemme, lapsemme takuulla ja heidän lapsenlapsensa. Silloin on ihan sama, kuka niitä veroja maksaa ja miten paljon, jos esim. maailman sääolot menevät täysin sekaisin ja sen myötä maailman talous, ruokatuotanto jne. Alkaa hallitsemattomat miljoonien ihmisten pakolaisvirrat ja mahdollisesti sodat ravinnosta, puhtaasta vedestä jne.

Olen itsekin syyllinen, lapsia kun olen tehnyt. Mutta ajatuksia tämän ilmastonmuutoksen (edes) olisi hyvä herättää itse kussakin. Että se, että lisää lapsia tekemällä ei maailmaa pelasta, vaan ajattelee lähinnä itseään ja omia toiveitaan.
Täysin samaa mieltä!
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Cheese.:
Eikö ole käyny mielessä, että se lapsien maailmaan vääntäminen on aika helkutin itsekästä? Väestön kasvu maailmalla ja ylikansoittuminen ovat ihan oikeita ongelmia.
Suurperheiden (8+ lasta) lapsilta olen myös kuullut paljon kritiikkiä. Ei ole vanhemmilla aikaa vanhemmille lapsilleen kun aina pitää olla uutta vauvaa vääntämässä.
:LOL: :LOL: ai kamala,aina vaan paranee! :LOL:
Ai se naurattaa, että maapallon kestokyky alkaa jo nyt olla ilmastonmuutoksen vuoksi siinä ja siinä rajoilla? Hmm, mielenkiintoista. Et ole tainnut seurata aiheesta dokumentteja tai lukenut kirjallisuutta, jos tämä on mielestäsi noin hilpeää.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.
Että se, että lisää lapsia tekemällä ei maailmaa pelasta, vaan ajattelee lähinnä itseään ja omia toiveitaan.
lapsia tekemättä jättämällä ei pelasta maailmaa myöskään.
tekemällä vähän viisaampia ja ympäristöään ajattelevampia lapsia, vois vähän enemmän auttaa siihen asiaan.
 
Ai tää on kääntyny itsekkyyteen. Joo, mä olen monessakin asiassa itsekäs. Itseäni ja miestäni varten mä lapseni olen halunnu. Itsekkäästi haluan ne hoitaa kotona ja itsekkäästä haluan heille vain parasta.

Alun perin kyllä puhuttiin, et miksi ei adoptoida jos haluaa enemmän kun 2.. Mutta hei, mä olen itsekäs ja tahdon sen kolmannenkin.
 
Oivoi...
Tänne on niin mahtava tulla kun aina on jostain aiheesta kunnon mylly päällä.

Ei kai lasten hankkiminen ole KOSKAAN ekologista? Ja miten ihmeessä koko ketju meni maailman pelastamiseen? Jos adoptoi yhden lapsen, millä perusteella juuri SE lapsi on ansainnut paremman elämän? Entäs sen lapsen omat sisarukset ja perhe kotimaassaan? Miltä tiestä tuntuisi jos teidän lapsi viedään toiseen maahaan, erilleen sisaruksista? Ymmärtääkseni suuri osa (ainakin Afrikan) adoptoitavista lapsista on aids-vanhempien lapsia. Heillä varmasti on sisaruksia, vaikka vanhemmat olisi menehtyneet. Miksei adoptoida koko sukua samalla? Se se vasta onkin syrjintää, että mennään orpokotiin valitsemaan lapsi , ihan niin kuin kaupasta se mehevin pullapitko. Ja yht'äkkiäkö sitä lasta pitäisi rakastaa? Kun tulee postista kirje, että tässä teidän pikku-Hilkka Etiopiasta, niin saman tienkö sitä ollaan rakastuneita ja luodaan äiti-lapsisuhde?

Oma lapsi on AINA oma. Se, jota olet sisälläsi kantanut, synnyttänyt, imettänyt, se kenet olet nähnyt ottavan ensiaskeleet ja -sanat. Niin se vain on. Adoptio ON hieno asia, toki. Mutta rakkaus omaan lapseen on syvempää kuin ottolapseen.
 
huhuu
Alkuperäinen kirjoittaja Oivoi...:
Tänne on niin mahtava tulla kun aina on jostain aiheesta kunnon mylly päällä.

Ei kai lasten hankkiminen ole KOSKAAN ekologista? Ja miten ihmeessä koko ketju meni maailman pelastamiseen? Jos adoptoi yhden lapsen, millä perusteella juuri SE lapsi on ansainnut paremman elämän? Entäs sen lapsen omat sisarukset ja perhe kotimaassaan? Miltä tiestä tuntuisi jos teidän lapsi viedään toiseen maahaan, erilleen sisaruksista? Ymmärtääkseni suuri osa (ainakin Afrikan) adoptoitavista lapsista on aids-vanhempien lapsia. Heillä varmasti on sisaruksia, vaikka vanhemmat olisi menehtyneet. Miksei adoptoida koko sukua samalla? Se se vasta onkin syrjintää, että mennään orpokotiin valitsemaan lapsi , ihan niin kuin kaupasta se mehevin pullapitko. Ja yht'äkkiäkö sitä lasta pitäisi rakastaa? Kun tulee postista kirje, että tässä teidän pikku-Hilkka Etiopiasta, niin saman tienkö sitä ollaan rakastuneita ja luodaan äiti-lapsisuhde?

Oma lapsi on AINA oma. Se, jota olet sisälläsi kantanut, synnyttänyt, imettänyt, se kenet olet nähnyt ottavan ensiaskeleet ja -sanat. Niin se vain on. Adoptio ON hieno asia, toki. Mutta rakkaus omaan lapseen on syvempää kuin ottolapseen.
Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä? :LOL:
Joo, älkää adoptoiko lapsia ettei niille jäljelle jääneille tule vaan sisaruskateutta! Ja kuka niitä tummaihoisia edes rakastaisi kun ei ole omasta alapäästään sitä pusertanut :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Cheese.:
Eikö ole käyny mielessä, että se lapsien maailmaan vääntäminen on aika helkutin itsekästä? Väestön kasvu maailmalla ja ylikansoittuminen ovat ihan oikeita ongelmia.
Suurperheiden (8+ lasta) lapsilta olen myös kuullut paljon kritiikkiä. Ei ole vanhemmilla aikaa vanhemmille lapsilleen kun aina pitää olla uutta vauvaa vääntämässä.
:LOL: :LOL: ai kamala,aina vaan paranee! :LOL:
Ai se naurattaa, että maapallon kestokyky alkaa jo nyt olla ilmastonmuutoksen vuoksi siinä ja siinä rajoilla? Hmm, mielenkiintoista. Et ole tainnut seurata aiheesta dokumentteja tai lukenut kirjallisuutta, jos tämä on mielestäsi noin hilpeää.....
Olen seurannut ja itsekkin omaan ekologisen elämäntavan (kierrätys,kompostointi,kestovaipat yms.

;) )

...vaikkakin mulla 5 lasta!!! =) =)
 
vakkari harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huldat:
Se että on suurperhe ei tarkoita sitä etteikö huolehtisi ympäristöstä! monesti juuri suurperheissä ollaan paljon ympäristöystävällisempiä kuin 1-2 lapsisissa perheissä
Ei toki tarkoitakaan. Yleensä vaan esim. lestadiolaisilla on tapana saada hirmuisesti lapsia jotka taas saavat hirmuisesti lapsia. Se ei ole pitemmän päälle mitenkään kannattava ratkaisu ympäristön kannalta.
Tulihan se sieltä.... Pohjimmainen ajatus tähänkin ketjuun. Mitä ne lestat on sulle tehny että pitää heitä maapallon tuhoamisestakin syyttää jos sattuvat jaksamaan enempi lasten kanssa kuin sinä itse?
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja edelleen kerran jo poistunut:
miettikää jos lapsia esim 8 ja äiti kotiäitinä joka aina läsnä

äiti jolla lapsia 2 ja kehittää uraa, on aina töisä ja kun on kotona haluaa rentoutua ja lapset hoidossa mummilassa

eiköhän jo jätetä tämä syyllistäminen ja toisten mollaaminen
No hohhoijaa...:headwall: Tää oli taas jo niin törkeä kommentti, ettei tosikaan! Ja sitten tuollanen jeesustelulause vielä loppuun....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huldat:
Se että on suurperhe ei tarkoita sitä etteikö huolehtisi ympäristöstä! monesti juuri suurperheissä ollaan paljon ympäristöystävällisempiä kuin 1-2 lapsisissa perheissä
Ei toki tarkoitakaan. Yleensä vaan esim. lestadiolaisilla on tapana saada hirmuisesti lapsia jotka taas saavat hirmuisesti lapsia. Se ei ole pitemmän päälle mitenkään kannattava ratkaisu ympäristön kannalta.
Tulihan se sieltä.... Pohjimmainen ajatus tähänkin ketjuun. Mitä ne lestat on sulle tehny että pitää heitä maapallon tuhoamisestakin syyttää jos sattuvat jaksamaan enempi lasten kanssa kuin sinä itse?
Sitä vaikka että keskustelin aiheesta ystäväni kanssa, joka on ex-lestadiolainen ja hän kertoi ainakin jääneensä paljosta paitsi äidin kantaessa aina vain uusia lapsia. Ei minulla ole mitään heitä vastaan. Olen vain huolissani maapallosta olivat "lisääntyjinä" sit vaikka Brad ja Angelina, lestadiolaiset tai naapurin Pirjo. Heti ruvetaan syyttelemään "rasistiksi" jos sattuu jonkun uskonnollisen ryhmän vaikka ottamaan esimerkiksi.
 
a2
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Cheese.:
Eikö ole käyny mielessä, että se lapsien maailmaan vääntäminen on aika helkutin itsekästä? Väestön kasvu maailmalla ja ylikansoittuminen ovat ihan oikeita ongelmia.
Suurperheiden (8+ lasta) lapsilta olen myös kuullut paljon kritiikkiä. Ei ole vanhemmilla aikaa vanhemmille lapsilleen kun aina pitää olla uutta vauvaa vääntämässä.
:LOL: :LOL: ai kamala,aina vaan paranee! :LOL:
Ai se naurattaa, että maapallon kestokyky alkaa jo nyt olla ilmastonmuutoksen vuoksi siinä ja siinä rajoilla? Hmm, mielenkiintoista. Et ole tainnut seurata aiheesta dokumentteja tai lukenut kirjallisuutta, jos tämä on mielestäsi noin hilpeää.....
Olen seurannut ja itsekkin omaan ekologisen elämäntavan (kierrätys,kompostointi,kestovaipat yms.

;) )

...vaikkakin mulla 5 lasta!!! =) =)
Ja se on vain hyvä! Kumpa muutkin omaisivat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja a2:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Cheese.:
Eikö ole käyny mielessä, että se lapsien maailmaan vääntäminen on aika helkutin itsekästä? Väestön kasvu maailmalla ja ylikansoittuminen ovat ihan oikeita ongelmia.
Suurperheiden (8+ lasta) lapsilta olen myös kuullut paljon kritiikkiä. Ei ole vanhemmilla aikaa vanhemmille lapsilleen kun aina pitää olla uutta vauvaa vääntämässä.
:LOL: :LOL: ai kamala,aina vaan paranee! :LOL:
Ai se naurattaa, että maapallon kestokyky alkaa jo nyt olla ilmastonmuutoksen vuoksi siinä ja siinä rajoilla? Hmm, mielenkiintoista. Et ole tainnut seurata aiheesta dokumentteja tai lukenut kirjallisuutta, jos tämä on mielestäsi noin hilpeää.....
Olen seurannut ja itsekkin omaan ekologisen elämäntavan (kierrätys,kompostointi,kestovaipat yms.

;) )

...vaikkakin mulla 5 lasta!!! =) =)
Ja se on vain hyvä! Kumpa muutkin omaisivat.

Niin,mutta mää ny olen syyllinen maapallon tuhoutumiseen kun olen 5 lasta "vääntänyt" maailmaan,saatikka se yksi joka tuolla maassa maatuu..tiedä mitä metaanikaasuja hänenkin pikku ruumiinsa hajotessaan päästää tätä palloa tuhoamaan.
 
kumma
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Niin,mutta mää ny olen syyllinen maapallon tuhoutumiseen kun olen 5 lasta "vääntänyt" maailmaan,saatikka se yksi joka tuolla maassa maatuu..tiedä mitä metaanikaasuja hänenkin pikku ruumiinsa hajotessaan päästää tätä palloa tuhoamaan.
Ei kai siitä ole ollutkaan kyse, vaan siitä, että ottaen huomioon maailman nykytilan, on itsekästä tehdä hirmuisen paljon lapsia. kukaan ole ketään varsinaisesti syyttänyt. Ainakaan aloituksessa ei niin tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kumma:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Niin,mutta mää ny olen syyllinen maapallon tuhoutumiseen kun olen 5 lasta "vääntänyt" maailmaan,saatikka se yksi joka tuolla maassa maatuu..tiedä mitä metaanikaasuja hänenkin pikku ruumiinsa hajotessaan päästää tätä palloa tuhoamaan.
Ei kai siitä ole ollutkaan kyse, vaan siitä, että ottaen huomioon maailman nykytilan, on itsekästä tehdä hirmuisen paljon lapsia. kukaan ole ketään varsinaisesti syyttänyt. Ainakaan aloituksessa ei niin tehty.
Sitten kannattaa lukea koko ketju..

Nainen joka ei tahdo adoptoida niin hälle joku harmaa ei soisi edes niitä omia lapsia.. Kyllä tästä ketjusta löytyy semmosia välätyksiä ettei ole tosikaan.

Minunkin puolestani kyllä, mutta mä sentään myönnän.
 

Yhteistyössä