Suurperheelliset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4 on ja 5:stä haaveilen, vaikka on niin rankkaa, että välillä meinaa hajota pää... hulluutta kai? Lapset "kahden lapsen sarjoissa" pienillä ikäeroilla. Vierailut ja reissut sujuu ok.

Suurperhe on vähän suhteellinen käsite. Moni pitää meidän perhettä suurperheenä jona itse en tosiaankaan meitä pidä. Vastaan kuitenkin kysymykseesi meillä on neljä lasta, vanhin on 10v ja nuorin 3v. Ikäerot on vanhimmasta nuorimpaan päin 1v6kk, 2v2kk ja päivälleen 3v. Ihan hyvin me ollaan päästy kyläilemään, jopa silloin, kun lapset ovat olleet pienempiä. Tokihan välillä olen ollut aika väsynytkin, mutta ihmeesti sitä vaan jaksaa. Varsinkin kolme ensimmäistä tahtoivat herätellä muutaman kerran yössä. Silloin oli rankempaa, kun oli univelkaa. Olisin huolinut meille enemmänkin lapsia, mutta lääkäri päätti toisin :whistle:

Meillä on kuus lasta.Omia mulla viis ja bonari päälle.
Ikäerot on aika isot,eli ekan ja kaksosten kanssa 4 vee,sitten on 6 vee ja 2 vee.
Bonari on kaksosten kanssa ikäinen.

Kyläillään kyllä ihan paljon,ja reissutkin menee hyvin yleensä.
Musta on helpompaa ison porukan kuin yhen lapsen kanssa.TÄssä on ollut kertoja kun ollut esim yksi 3 vee kotona.Koko ajan saa leikittää ja huomioida eikä hetken rauhaa...

Isommat leikkki todella paljon ja keskenään touhuuvat kovasti paljon!!!

Alkuperäinen kirjoittaja r5tgy:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
4 muksuu ja pienet ikä'erot..rankkaa on melki aina :( onneks isommat (2) pvä kodissa.vierailuja ei juurika tehä koko porukalla...ei vaan jaksa..

siis hoidossa vaik sä lusmuut siis kotona..huh

vanhempi 5v on eskarissa dysfasian vuoksi ja 4v nlasta suositeltiin pvähoitoa kun on vilkas ja temperamenttinen.en todellaka lusmua vaan hoidan 3v ja 1v kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja r5tgy:
4 muksuu ja pienet ikä'erot..rankkaa on melki aina :( onneks isommat (2) pvä kodissa.vierailuja ei juurika tehä koko porukalla...ei vaan jaksa..

siis hoidossa vaik sä lusmuut siis kotona..huh

vanhempi 5v on eskarissa dysfasian vuoksi ja 4v nlasta suositeltiin pvähoitoa kun on vilkas ja temperamenttinen.en todellaka lusmua vaan hoidan 3v ja 1v kotona.

Huh...Tosi pienellä ikäerolla teillä muksut.
Jaksamisia kovasti!!
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Monta lasta teillä on? Millaisilla ikäeroilla?
Onko rankkaa?
Miten onnistuu vierailut ja reissut?
Itse haaveilen suurperheestä...

Meillä on 5, 2-3 vuoden ikäeroilla. Ei ole rankkaa yleensä, vaan ihan tavallista elämää. Vieraillaan ja reissataan sen verran kun halutaan, ei mikään ongelma. Mulle sopii se, että on muutakin elämää kuin neljän seinän sisällä olo. Esim. työ ja harrastuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Monta lasta teillä on? Millaisilla ikäeroilla?
Onko rankkaa?
Miten onnistuu vierailut ja reissut?
Itse haaveilen suurperheestä...

Meillä on 4 lasta ja muksut ovat 3v10kk,2v9.5kk,1v9kk ja 6.5kk ja ei tämä normaalisti tunnu rankalta mut nyt kyllä kun kaikki muksut on samaan aikaan kipeinä ja on täytynyt juosta lähes päivittäin lekurissa.Ja reissaaminen onnistuu ihan hyvin.

ja ikäerot on 1v3vk,1v2vk ja 1v1.5kk

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Mikä sun mielestä on suurperhe?

Suurperhe on sellainen jossa pariskunnan ja lasten lisäksi asuu isovanhempia sekä muita naimattomia sukulaisia (tätejä, setiä ). Myös pariskunta jolla on paljon lapsia voi olla suurperhe... itse ajattelen "paljon lapsia" tarkoittavan vähintäänkin viisi lasta.

Kuten nimimerkki sanoo tällä hetkellä lapsia on viisi: 13v. 12v. 8v. 5v. 2v. Kuudes on tulossa, tosin raskaus on ihan alussa vielä eli katsotaan nyt päivä kerrallaan miten tämä raskaus menee :) Tällä hetkellä tuntuu välillä rankalta, kun tämä raskaus saa olon niiiiiiiin väsyneeksi. En mä koe, että elämä olisi sen kummemmin rankkaa. Tavallista arkea me eletään. Naurattaa joskus kuunnella niitä kauhisteluja lapsilukumäärästä: eihän mulla täällä viittä vauvaa ole huolehdittavana... Isossa perheessä arki lutviintuu usein myös sillä tavoin, että isommat oma-aloitteisesti auttelevat pieniä esim. välipalan teossa, leikittävät ja lukevat pienille. Kaikki ei ole äidistä tai isästä kiinni. Ei meillä mitään työvuorolistoja ole, muksut osallistuvat itse omasta tahdostaan. Joku enemmän, joku vähemmän.

No eikä tämä joka päivä niin ihanaa ole, mutta olen ihan höperönä tähän isoon perheeseeni :)

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Mikä sun mielestä on suurperhe?

Suurperhe on sellainen jossa pariskunnan ja lasten lisäksi asuu isovanhempia sekä muita naimattomia sukulaisia (tätejä, setiä ). Myös pariskunta jolla on paljon lapsia voi olla suurperhe... itse ajattelen "paljon lapsia" tarkoittavan vähintäänkin viisi lasta.

:D Meillä 5 lasta; 17v poika ja tytöt 15v,12v,8v ja 1v3kk:ta.En koe, että meillä olisi suurperhe =)

Noista lomareissuista ja vierailuista: Me ei edes paljon harrasteta reissuja. Kesälomareissut Suomessa ovat sujuneet hyvin, ei ongelmia. Ihan ollaan hotellissa yövytty. Viime kesänä yhdessä hotellissa meillä oli 2 vierekkäistä huonetta. Mekään ei olla ahkeria kyläilemään, mutta ne harvat kyläilyreissutkin ovat sujuneet hyvin. On ihana huomata, että muksut osaa käyttäytyä ihmisten ilmoilla. Ei me edes sellaisissa paikoissa vierailla, jossa lapset ei saisi olla lapsia. Yhtään porttikieltoa ei ole tähän päivään mennessä tullut :)

Meillä 7 lasta, vanhin jo muuttanut omaan kotiin. Lapset iältään 20, 18, kohta 17, kohta 14, 12, 8 ja 6.
Kyläilyt sujuu ihan hyvin, joskus jos ollaan koko porukalla menossa niin kahdella autolla, ennen oli pikkubussi, sillon mahduttiin kaikki samaan autoon.
Ulkomaanreissuja ei meillä oo.
Rankkaa ei oo, onhan nuo jo noin isoja. Joskus kun oli vauva, niin saattoi olla hetkiä jotka koki rankaksi.
Ihan tavallista perhe-elämää meillä vietetään.

Meillä kuus lasta: 8, 7, 5, 2v ja 2x 7kk. Aika rankkaa nyt kun on kaksi vauvaa, mutta päivä kerrallaan selvitään ja mitä ei ehditä/jakseta, niin se jätetään tekemättä. Kaksosten syntymän jälkeen (ja jo vähän ennen sitä) ollaan käyty aika vähän missään reissussa, mutta eiköhän se taas tästä ala sujumaan kun kasvavat. Ihan normaalia meillä on, isommat koulussa, pienemmät kotona, joku oma harrastus joka lapsella.

10 lasta meillä.
Vanhin, poika, täyttää joulunalla 16v, seuraava, tyttö, tulee 14½v. (Nää on isot.)
Keskisakissa on reilut 11v ja 10v pojat, 8½v tyttö ja ensviikolla 7v täyttävä poika.
Pikkutytöt ovat 5½v, reilut 3v, 1½v ja kuopus on 1½kk.

Ei tää niin rankkaa oo, mitä monet äkkiseltään ajattelee. Rankinta on silloin, kun sairastetaan... ja jos sattuu itsekin sairastamaan samaan aikaan.
Tottakai aika-ajoin meno yltyy liiaksi, ja lapset riehaantuu täysin... silloin tekee mieli lähettää koko sakki maatakiertävälle radalle jäähtymään... mutta ne on sellaisia hetken ajatelmia vaan... kuitenkin oikeesti ;)

Myö ei juurikaan vierailla koko porukalla, tarvittaessa kahdella autolla mennään (isot jää nykyään itse mielummin kotiin), mutta kaikkein "paras tapa" vierailla on meille se, että jompikumpi vanhemmista aina ottaa autollisen lapsia (3-4) ja käydään esim. mummoloissa pienempinä "ryhminä" esim. vuoropäivinä / viikkoina.
Näin kaikki ehtivät jutellakin paremmin, eikä tilanpuute iske niin voimakkaasti.
Jos on tarvis lähteä koko sakilla, niin lainataan tila-auto toiseksi autoksi meille, ja sit sopii kaikki.
Ulkomaan / pidemmistä loma-reissuista ei tällä sakilla, ikävä tunnustaa kylläkin..., edes uskalla haaveilla.

Meillä on kuusi lasta. Esikoinen 9 vuotta ja seuraavat 8v, 6v, 4v, 2v ja kuopus on 1kk. Ihan normaalia perhe-elämää. Kyläillä ei paljoa, mutta ei tehtäisi sitä varmaan vaikka lapsia olisi vähemmän. Kahdella autolla liikutaan kun tila-auto sanoi sopimuksen irti.
Ei tehdä ulkomaanmatkoja.

Suurperheeksi silloin kun sairastetaan urakalla, silloin on todella rankkaa. Varsinkin joku yrjötauti.
Ja ruoka ei kauaa kaupassa vanhene tai leipäpussi :laugh:

Niinja ikäerot on siis 1v3kk, 1v3kk, 2v1kk, 2v1kk ja 2v4kk.

Kahdenkeskistä aikaa ei ole juuri koskaan kun ei koko porukkaa saa kerralla hoitoon. Sitä joskus kaipaan, vaikka suurperhe onkin mun unelmieni täyttymys.

viisi lasta, vanhin kohta kuusi.
vierailemme joka viikko jossain, siinä ei mitään ongelmaa. (miksi olis?)
rankkaa ei ole muuta kuin joskus henkisesti. jos lapset kovin riehuu saattaa välillä tuntua että seinät kaatuu päälle. mutta onneksi on suklaa keksitty! :D

viisi lasta! :wave:
iät on 7,6,5,3 ja 6 viikkoa! :wave:
välillä toki teettää hiukan töitä mut en koe reissaamista vaikeaksi ja kahdenkeskistä aikaakin jää jos vaan järjestää,ulkomaillekin! :D
kyllä meidän porukka on rakas ja tärkeä! :heart:

Meillä on 5 lasta, 7v,10v,13v,16v ja 17v. Kyllä myö vieraillaan koko porukalla. Isommat nyt ei aina mukaan enää joka paikkaan lähde. Kaupassa käydään välin koko porukalla. Jaksamisessa ei ole ollut ongelmia, kun on tukiverkostoa. Matkareissuja tehdään täällä kotimaassa tai sitten risteilyjä.

Yhteistyössä