suuri huoli

• Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
keliaakikko
Mulla oli ennen keliakian toteamista ja gluteenittomaan ruokavalioon siirtymistä niin, että kakalla kävin muutaman päivän välein, reissussa saatoin olla viikonkin kakkaamatta ja kyllähän sen aina loppuajasta alkoi vatsakin olee turvonnut ja kipee.. nyt kun on ruokavalio-hoitoa takana puolisen vuotta, toimii maha jopa monta kertaa päivässä...

alkuperäinen
voi kiitos ihanat ihmiset näistä monista neuvoista <3 ihan kyyneleet silmissä näitä olen lukenut,kun olette niin myötäeläviä.Ihanaa että saa asiallisia kommentteja kun on niin kovin huolissaan lapsestaan.

Lapsemme syö jugurttia,puuroa,mysliä,hedelmiä,vihanneksia ja marjoja aika paljon ja tietysti lämmintä ruokaa silloin kun suostuu/pystyy syömään.Syömään eikä kakkaamaan pakoteta joten ei pitäisi siitä olla mitään paineita.Mutta kyllä on ollut joskus ihan pakko sanoa että jos kakkaa ei tänään tule niin lääkäriin on lähdettävä(maha silloin jo turvonnut ja kakkaa tuntuu suolistossa tunnustelemalla vatsan päältä).Joskus tuo toimii joskus ei.Minulla on laktoosi intoleranssi ja ruokamme ovat siis aibna laktoosittomia mutta tyttäreni juo luomu tai tavallista maitoa.Olen kyllä kuullut että maitoallergiakin voi aiheuttaa tuollaista jonka vuoksi aijon pyytää myös allergia testit.Niistäkin on kyllä kuultu ettei välttämättä näytä aina kaikkia allergioita,että ilmeisesti varmaa vastausta ei välttämättä saa.Mutta päätin nyt kokeilla jonkin aikaa antaa myös tuon maidon laktoosittomana.
Tuo levolacin antaminen on vähän kaksipiippunen juttu..Olen huomannut että jos sitä antaa joka päivä niinkuin lastenlääkäri käski niin silloin ei näyttäs auttavan mutta jos antaa isomman annoksen silloin kun maha ei oo toiminut useampaan päivään niin yleensä silloin auttaa.Siitä lääkkestä mistä moni mainitsi en ole tainnut kuulla,mutta aijon nyt ottaa kaikesta mahdollisesta selvän.Kuinka kauan sais käyttää ja miten sopii nuin pienelle.Ainankin jostain ulostamis lääkkeestä kuulin että vatsa saattaa tottua siihen.Eikä sitten toimi oikein enään ilman sitä :/ Mutta ehkä nuo vois hetkellisesti auttaa jos sais taas ton suoliston kunnolla tyhjeneen.Tai sitten jos nuo lääkkeet (laxoberon ja movicol) onkin jotain sellasia joita voi myös antaa useasti.

Lukemista ollaan myös annettu vessaan ja näytti auttavan viimeksi vessareissua kunhan isoin tukos oli saatu pungerettua ulos.

Palkitsemis systeemiä olen myös miettinyt.Sitä monessa muussa jutussa ollaankin käytetty ja on moniin asioihin auttanutkin.

Rakenteellisiakin juttuja olen miettinyt.Muistin vasta että epäilin jotain "vikaa" kun tyttäreni oli vastasyntynyt.Joskus kun hoitopöydällä vaippaa vaihtaessa alkoi kakata niin peräaukko näytti jotenkin "repaleiselle" kun kakkaa alkoi tulla.Kerroin huolestani neuvolassa mutta koska vauva ei silloin kakannut niin "repaleisuutta" ei näkynyt ja minusta huoltani ei otettu vakavasti.Vauvana ei kuitenkaan juurikaan ollut ummetusta silloin imetysaikana,mutta muutaman kerran muistan että kakkaa sai auttaa kuumemittarin kanssa ulos.Tilanne on pahentunut nyt lähiakoina vaikka ollaan asiaan enempi puututtu lisäämällä juontikertoja ynnä muuta minkä pitäisi helpottaa.

Niin ja myös vyöhyketerapiaa olen miettinyt ja taidamme sitäkin kokeilla :) suvusta löytyykin vyöhyketerapeutti joten puhun huolistani hänelle ensi tilassa.

Kovasti toivoisin ettei mitään inhottavia tutkimuksia pitäisi tehdä mutta tämä arjen kakkapelko alkaa olla jo tarpeeksi inhottavaa niin lapselleni kuin meille muillekkin joten pakkokai tässä on pian vaatia kaikki mahdolliset tukimukset :( itse vain muistan lapsuudestani jonkun kamalaakin kamalamman tutkimuksen ensinnäkin kivuliaana ja todella hävettävänä.Makasin hoitopöydällä ja jotain letkuja tugettiin alapäähän ja äitini ja isäpuoleni katselivat toimitusta jonkun lasin läpi.Häpesin niin paljon että he näkivät minut siinä ilkoalasti kivuissani.Hävettäväähän siinä ei ollut,mutta kun tuosta on jäänyt aikuisuuteeni asti kamalat muistot niin en haluaisi sellaisia pikku tytölleni :( Toivottavasti tutkimukset voisi hoitaa muulla tavalla.Tähystys kuulostaa olevan aikuisellekkin aivan hirevääkin kamalampi kokemus.

es
Mä olen kuullut että yhdellä vauvalla oli tosiaan niin pieni aukko että kakka ei vaan mahtunut tulemaan, joku rakenteellinen juttu siis. Kai sille sit jotain tehtiin.

Toi Vi-Siblin onkin ilmeisesti yli 6v, mutta se on ainakin semmoinen mitä voi päivittäin käyttää ja auttaa niin liian kovaan kuin löysäänkin vatsaan.

Ei missään nimessä mustikoita, meillä tytön maha reagoi mustikkaan niin että menee kovalle. Papanoilla vois vaikka pesäpalloa pelata... :O Ja banaani vaikuttaa samalla tavalla. Kun tyttö aloitti 1vuotiaana juomaan laktoositonta maitoa, niin huomasin että vatsa meni siitä kovalle ja menee edelleenkin, jos on juonut paljon maitoa. Meillä auttoi kovaan mahaan valion mehukeitto(en muista mikä maku?) mihin oli lisätty kauraa ja sisälti runsaasti kuitua.

"Teresa"
Tuli vaan mieleen että levolac saa vatsan vellomaan ikävästi ja lisää painetta jos ei anna päivittäin. Ei tosiaan pehmitä sitä alku tulppaa muuten.
"Laiskan suolen" voi ns. opettaa käymällä vessassa aina samaan aikaan päivästä esim ruoan päälle. Tottakai herkkua palkinnoksi! :)

Beep
Tiedän todella monia, itseni mukaan lukien, joilla laktoosi kovettaa, toisin kuin yleinen luulo että aiheuttaisi vain ripulia.

Ja monia, jotka ovat ovat päässeet vaivasta vaihtamalla laktoosittomiin tai joillekin käy vähälaktoosisetkin (Esim. Valion Hyla-tuotteet, Ingmanin Into jne.)

soossionoomi
[QUOTE="Teresa";25010617]Tuli vaan mieleen että levolac saa vatsan vellomaan ikävästi ja lisää painetta jos ei anna päivittäin. Ei tosiaan pehmitä sitä alku tulppaa muuten.
"Laiskan suolen" voi ns. opettaa käymällä vessassa aina samaan aikaan päivästä esim ruoan päälle. Tottakai herkkua palkinnoksi! :)[/QUOTE]

Siis mkä tuo "laiska suoli" on? Kun vaikka minä kuinka joka päivä istun pytyllä minuuttitolkulla, ei kakkaa vaan tule, kun ei ole kakkahätä. Sitten kun on se hätä, sitä kyllä tulee, niin että menee joskus pytty tukkoon.
Mutta kun yleensä menee viikko siinä välissä. Ja joka päivä käyn istumassa pytyllä, monta kertaa. Ei vaan se suoli opi!!

"Mie vaan"
Joku jo jotain kirjoittikin xylitol tuotteista, niin ne kyllä saa masun toimimaan. Annat lapsen syödä pastilleja ja jauhaa purkkaa koko päivän niin pitäisi jo toimia. Itselläni jo parista purkasta alkaa jylinä tuntumaan.

Minä kirjoitin siitä mustikasta. Itse annan mustikkaa tytölleni jos maha on kovana ja tuo kyllä pistää tavaran joka kerta liikkeelle. En ollut kuullutkaan että voisi kovettaakin :O

"hop"
Työn puolesta olen vatsantoiminnan kanssa paljon tekemisissä, joten muutama sananen kokemuksesta. Mustikkaa syytä välttää, jos vatsa kovalla, samoin runsasta maidon juomista, juustoja, banaania, sokeria yms. nameja ja mm. valkoisia jauhoja. Sen sijaan paljon kuituja, täysjyvätuotteita, vain ruisleipää, puuroa, kasviksia, viinirypäleitä, mansikoita, luumuja kuivattuna tai tuoreena, vesimeloonia yms. muita hedelmiä, jossa runsaasti nestettä ja paljon vettä. Netistä löytyy myös ohje miten stimuloida suoliston toimintaa jalkapohjaa hieromalla, vyöhyketerapiaa lämpimästi suosittelen. Pehmentävistä lääkkeistä Movicol on tuonut apua varsin monelle, sitä tosin täytyy käyttää säännöllisesti, esim. 1 -½ pss joka päivä, jotta uloste muuttuu koostumukseltaan halutunlaiseksi. Movicol tarvitsee liuottaa veteen, Pegorion taasen voidaan liuottaa muihinkin nesteisiin. Movicol/pegorion tai Levolac eivät itsestään laiskista suolta, kuten taas vatsan toimittaminen esim. Microlax peräruiskein. Tärkeää olisi saada ulostemassa pehmeäksi, niin lapsen ei tarvitsisi pelätä ulostamisesta aiheutuvaa kipua. Allergiat toki syytä selvittää, mutta edellä mainitut ovat hyviä ja toimivia kotikonsteja. Toivotaan, että ulosteasiat ratkeavat, varmasti kurjaa ja ahdistavaa pikkuiselle.

Mämämä
Eihän kenenkään tarvitse kakata joka päivä. Ei kai täällä kukaan luule, että on jotenkin tavoiteltavaa ulostaa joka päivä? Luonnollisesti väli vaihtelee suurestikin.
Itse käyn muutaman päivän välein, silloin vasta tulee hätä, mutta jos senkin jälkeen jostain syystä tulee pantattua, niin tosiaan se on aika kivuliasta sitten. Voin kuvitella, että lapsella on muodostunut kammo, ja kierre on valmis.
Voiko tuon ikäiselle yrittää puhua järkipuhetta, jos se siinä kolmannen päivän kohdalla on vielä sitä pelkoa vain?
Tuntuis, että joku tehokas troppi saisi löytyä käytettäväksi muutaman päivän välein, ja pelko pääsisi unohtumaan.
Av:lta muuten joskus luin, että vastaavassa tilanteessa lapsi oli päässyt hörppäämään kahvia, ja näytti että vatsa olisi toiminut paremmin.

laxoberonia ei saa antaa olikohan alle 12vuotiaalle ilman lääkärin määräystä.
muuten kyllä loistava aine, meillä oli nuorin vauvana pari kk laxoberon kuurilla tyräleikkauksen jälkeen, annostus oli 3tippaa päivässä.

joillakin auttaa omena vatsantoimintaan, ei kaikilla.
ruokavaliosta pois kaikki kovettavat, eli banaani jne.

[QUOTE="vieras";25011661]Sä varmaan sitten tiedät ettei nuo ap:n lapsen oireet mitenkään liity laktoosi-intoleranssiin. Oireet ovat ihan päinvastaisia tuohon.[/QUOTE]

huomasitko tuolla kirjotuksen jossa intoleranssi aiheuttaa ummetusta? löysyys ei oo ainoa vaihtoehto. Maito ja laktoosi on varteenotettava vaihtoehto vatsaongelmissa suuntaan tai toiseen.

kokemus
Meillä oli kanssa tuo ikävä vaiva ja just n5v saatiin lääkäriltä resepti Movicol junioriin. Kaikki mahdolliset kokeiltiin sitä ennen ja tuolla lääkkeellä saatiin pelastus! Varmasti kaksi vuotta käytettiin säännöllisesti ja vähitellen vähennettiin määriä ja niin on päästy tuosta tosi ikävästä vaivasta!

"mona"
Meillä pojalla on ollut ummetuksen kanssa ongelmia oikeastaan koko elämän (nyt siis 2v). Tällä hetkellä avun tuo Valion OLO-jugurtti. Yks per päivä ja uloste on ollut pehmeää. Joka päivä ei tuo poika kakkaa, mutta en usko niin käyvän ikinä, koska ulostusväli oli vauvanakin ainakin 2päivää..

Itselläni on ollut myös ummetusongelma koko elämän eli varmaan geneettistäkin tuo. Oma vatsani sai avun vihdoin kahvista..

Yhteistyössä