suuri huoli

• Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut äiti"
Olemme varaamassa lääkäriaikaa lapsellemme tarkempiin tutkimuksiin joten haluaisin vain kuulla onko muiden perheessä ollut samanlaista vaivaa ja miten asia on hoidettu tai onko siihen auttanut mikään.Kaikki vinkit olisi erittäin tervetulleita :)

Elikkä huoleni koskee 5vuotiasta tytärtämme.Hänellä on todella paha ummetus ja nyt olen alkanut seuraamaan kalenterin kanssa hänen ulostamis taukoja.Järkytyksekseni huomasin että ulostamisen välillä kuluu yleensä aina viikon verran ja kun sitten lähes pakotamme pidättelevän lapsen vessaan niin itkun kanssa toimituksen hoitaa ja usein tulee vertakin.
Olemme yrittäneet monen laisia konsteja esim.paljon veden juontia(ei millään sitä vaan joisi),luumua,luumu mehua,leseitä puuron joukossa ja nykyään annamme levolacia 5-10ml päivässä ja silti ulostaa vain viikon välein :(
Kovasti myös yritämme saada lastamme ulkona liikkumaan mahdollisimman paljon,koska silloin usein kakkakin tulee ulkoilun päätteksi,mutta nyt tilanne on mennyt siihen että koska tyttö pelkää kakalla käyntiä hän pidättelee koko ajan.Huomaan että varsinkin monta päivää pidäteltyään hän ei enään syö vaan lähes kaikki ruoka jää lautaselle.usein myös valittaa pääkipua(en tiedä voiko liittyä tuohon) ja huonoa oloa joka varmasti tulee kun suolisto on ihan täynnä.Tuntuu niin pahalle kun tyttö ei halua uloskaan eikä edes aina kerhoon jossa ennen tykkäsi käydä ja itkun kanssa yleensä lähdemme sitten pihalle,koska olemme pitäneet siitä kiinni että joka päivä ulkoillaan.Kaikki on kuitenkin mennyt hankalaksi.Jos puen kaikki lapseni puistoilemaan niin kun pääsemme puistoon niin yleensä 5v alkaa kiemurrella siihen malliin että joudumme lähtemään takaisin kotiin ja vessaan ja siltikään kakkaa ei sitten kotona yleensä tule.Samoin uimahallireissut on ihan kauheita.Koitamme saada tytön kakkaamaan ennen uintia mutta kakkaa ei vaan tule ja kun saamme koko perheelle uikkarit päälle ja menemme altaaseen niin hetken päästä tyttö alkaa kiemurrella hankalasti ja eikun äkkiä koko porukka pois altaasta ja vessaan.Siellä sitten muut hytisemme kylmissämme ja odotamme.Meillä muilla on kuitenkin helppoa verrattuna tyttäreeni joka itkee vessakäynneillä ja jonka ummetus haittaa jo joka päiväistä elämää :( Voi kun tietäs mitä tehdä.Erään toisen vaivan aikaan käytyämme sairaalassa mainitsin myös kovasta ummetuksesta(silloin tyttäreni myös oksensi ja epäilimme johtuvan tuosta ummetuksesta) ja lääkäri mahaa kokeiltuaan totesi että suolisto on ihan täynnä ja jouduimme antamaan 3 päivää peräruiskeita että suolisto tyhjenee.Lääkäri myös kertoi että suoli venyy ja laiskistuu jos toimii vain kerran viikossa.Tuostakin olen huolissani mutta minkäs teen kun mikään ei auta.Maanantaina soitto lääkäriin ja toivon että nyt saisimme jotain uusiakin neuvoja vanhojen toimimattomien sijaan

Ehdotus
Meillä auttoi vyöhyketerapia. Viisi kertaa käytiin ja toivottomalta tuntunut tilanne laukesi siihen. Sitä ennen oli ravattu lääkärissä ja tehty monenlaisia tutkimuksia puolen vuoden aikana.

"vieras"
Jokapäiväinen ummetuslääke. Ei siis vain vihoviimeisenä panttauspäivänä, vaan joka päivä, jotta kakka olisi aina pehmeämpää ja kakkauskammo lähtisi hiljalleen pois.

Olette kyllä aivan liian pitkään antaneet asian olla, mutta onneksi sentään nyt heräsi huoli ja toiminta. Teet siis aivan oikein ja olet hyvä äiti, kun nyt viet lapsesi lääkäriin ja hoidat ummetusasian kuntoon.

"Hanna"
Voi kurjuus :( Suoli pitää saada toimimaan päivittäin keinolla millä hyvänsä, lääkäristä saatte parhaat vinkit. Meillä oli samaa vaivaa mutta ei kehittynyt noin pahaksi. Se oli kyllä kamalaa, lapsi pelkäsi kakkaamista ihan hirveästi. Oikein paljon tsemppiä teille ja menkää tosiaan lääkäriin mahd. pian!

"Joops"
Lapsesi saattaa tarvita ihan kunnon "tymäkät" ulostuslääkkeet. Entäs jos kokeilis hetken aikaa nestepitoista ruokaa, esim. sosekeittoja, löysää puuroa, jugurttia, kiisseliä... Ei mitään "kovaa" ruokaa.

Toki tuota kans kun seurataan ja kytätään tarkasti ( ymmärärn kyllä miksi) lapsi voi stressaantua tästä tilanteesta ja kokea kakkaamisen vastenmieliseksi..toki joskus voi olla kyseessä myös lääketieteellinen aihe. Voisiko kokeilla kannustamalla esim joka kerrasta tarra yms..Tsemppiä äidille :)

"öööö"
[QUOTE="Joops";25009743]Lapsesi saattaa tarvita ihan kunnon "tymäkät" ulostuslääkkeet. Entäs jos kokeilis hetken aikaa nestepitoista ruokaa, esim. sosekeittoja, löysää puuroa, jugurttia, kiisseliä... Ei mitään "kovaa" ruokaa.[/QUOTE]

jogurttia,viiliä joka päivä,anna lapselle mahdollisuus valita itse mistä tykkää,älä kysy tuleeko kakka,tarkkailee vaan kuin kärpänen katossa. kiisselia ja vaniljakastiketta,namia!

meillä oli sama ongelma
Voi tuo on ihan kuin minun kertomaa vielä pari kuukautta sitten.
Meidän 4-vuotias tyttö käyttäytyi ihan samalla tavalla yli vuoden ajan ja tilanne on alkanut nyt helpottaa tässä ihan viimeisten parin kuukauden aikana.
Yritin myös kaikkea - monipuolista, kuitupitoista ruokaa, runsaasti juotavaa, laxoberonia, levolacia, microlaxia... KAIKKEA. Laksatiivit aiheuttivat ainoastaan housujen tahrimista eli tuhruttelua, lisääntynyttä kiemurtelua ja sitä myötä lisääntynyttä panttaamista ja kakkaamisen vetkuttamista ja pidättelyä.
Välillä joutui "uhkaamaan" microlax-peräruiskeella että tyttö suostuisi kakkaamaan, ulostamisvälit oli pahimmillaan 7-10 vrk.
Sitten aloin vaan puhumaan tytölle myönteisesti kakkaamisesta. Kun hän istui pöntöllä niin kehotin ponnistamaan että jos kuuluisi joku hassu ääni ja jos hän niin teki ja jotain pientä pörähdystä kuului niin hihkaisin innosta ja naurettiin yhdessä äänelle. Tätä jatkettiin ja se jotenkin innosti tyttöä vähitelleen ponnistamaan vaikka selvästi hän yritti ensin pistää hanttiin kun kakka alkoi tulla. Joka kerta kun kakka tuli, tyttö sai (ja saa edelleen) namin - meillä se on pala suklaata. Tytöllä muuten karkkipäivä kerran viikossa niin tämä suklaa on hyvä kannustamaan kun sen saa välittömästi onnistuneen kakkaamisen jälkeen. Kehun myös tosi paljon ja molemmat ollaan ihan innoissaan kun kakka on pöntössä! Parhaimmillaan tyttö kakkasi kerran päivässä, vähän aikaa tuli sitten takapakkia ja vanhaa kaavaa alkoi esiintyä taas mutta onneksi sain ylipuhumalla tytön taas kakkaamaan ja nyt ulostamistiheys on noin 1-4 päivän välein mikä on TODELLA HYVÄ verrattuna entiseen. Ja parhainta tässä on, että kakkaaminen ei enää satu. Meidänkin tytöllä nimittäin panttaamisen takia tuli sellaisia käsivarren paksuisia kivikovia jättimäisiä kakkoja jotka aivan taatusti sattui! Ja sehän vaan kierrettä pahensi.

Mutta yritä keksiä joku hyvä kannustin, sellainen mitä tyttö varmasti haluaa tavoitella ja sitten vaan puhut, olet mukana siinä vessassa vaikka menisi tunti, kannustat ja aidosti ILOITSET tytön kanssa yhdessä pienestäkin edistyksestä, kuten pikkuriikkinen pieru vaan, se on jo iso riemun aihe!
Tsemppiä!

3 lasta
Eikös laktoosivaiva yleensä aiheuta ripulia? Omalla lapsellani ja monella tutullani oli näin.
Todennäköisesti lapsesi tulee saaman Movicolia säännöllisesti otettavaksi. Toivottavastii asia helpottuu eikä kyse ole mistään esim. rakenteellisesta viasta.

"Mie vaan"
Älkää nyt hyvät ihmiset lasta kakalle pakottako :O Ihan hirveät kivut vain tulee(pahimmillaan myös traumat) :''(

Joko annatte maitohappobakteereja? Juustot pois heti. Punajuurta ja mustikkaa aina vain kun huolii. Jos ei tyttö vettä juo niin antakaa vetää vaikka mehua litroittian jotta tuo homma helpottuu. Raasu pieni, aikuisellekin tuo asia on todella uuvuttava.

"mami"
Meillä kokeiltiin kaikki mahdolliset lääkkeet ja lopulta löytyi reseptilääle Movicol, joka auttoi. Ehkä toista vuotta syötiin päivittäin nykyään tarvittaessa. Verta tulee yhä välillä kakatessa mutta lapsi on reipas ja käy ite potalla tai pöntöllä vaikka sattuukin, niin ja 3v.

hmph
Mä luulen, että tuo laksatiivi, mitä käytät pahentaa vaan tilannetta. Itsellä ainakin tuollaiset aineet vaan pingottaa lisää ja eikä se kakan tuleminen ole silti taattu.

"kojootti"
Laxoberoniakin suositellaan käytettäväksi max. 2 viikkoa kerrallaan. Tosiaan olisi hyvä löytää syy sille, miksi ulostaminen on oin vaikeaa. Muistan nähneeni dokumentin, jossa lapsella todettiin sellainen suolisto-vika, jonka vuoksi osa hänen suolestaan ei työntänyt ulostetta eteenpäin. Lapsi tuli kuntoon, kun toiimaton osa suolta leikattiin pois. Hänen oireet oli tosi rajuja, ja jatkuivat ties miten pitkään ennenkuin oikea syy vihdoin löydettiin. Hyvä että menette lääkärille. Jollei oireet helpota ensimmäisen lääkärin avulla, niin menkää toiselle lääkärille. Toivottavasti tytölle tulis pian parempi olo :hug:

meillä oli sama ongelma
Meilläkin oli lääkärin määräyksestä movicol käytössä mutta ei sekään auttanut kuin ensimmäisen käyttöviikon aikana - lapsi oppi pidättelemään senkin aiheuttaman ulostamistarpeen ja tuhrut ja tahnat tuli vaan housuun. Ongelmahan on pitkälti psyykkinen eikä lisääntynyt suoliston paine silloin auta - ei ainakaan auttanut meidän lapsella. Toki toimitusta helpottaa paljon se että uloste olisi pehmeää mutta usein se "kärkitulppa" on kova ja kivulias vaikka loput sen takana olisi ihan velliä vaan (joka pahimmillaan tuhruttelee sen kovan tulpan "ohi"). Ikävä kierre se vaan on... :(

"vieras"
Voih,kuulostaa ikävän tutulta - omasta lapsuudestani. Muistan sen pelon että kakkaaminen sattuu,ja muistan ne itkuiset kerrat pöntöllä,äidin huolestuneen ilmeen kun kertoi tilanteesta lääkärille jne. Valitettavasti en muista miten tilanne lopulta parani,mutta nyt olen koko elämäni ajan kärsinyt laiskasta suolesta. Eli jos en "väkisin" punnerra kakkaa joka päivä niin luonnollinen ulostusväli on helposti jopa viikko. Eli mulla on kakkahätä ehkä kerran viikossa,muuten teen asiani ilman hätää ponnistaen eikä se tod ole helppoa tai mukavaa. Etenkään nyt raskaana ollessa kun suoli toimisi muutenkin entistä hitaammin.

Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia mutta olen huomannut että maito kovettaa. Eli jos mulla meinaa olla vaikeuksia mahan kanssa,jätän maitotuotteet ihan minimiin kunnes saan taas rytmin kuntoon.

Todella toivon että tyttäresi saisi avun,oli se sitten mikä vaan! En tiedä auttaisko jos ensin microlaxilla tms peräruiskeella "kuuriluontoisesti" tyhjentäisitte suolen ja sen jälkeen viikko-pari mahd nestepitoista ruokaa ja paljon vettä (tai laimeaa mehua jos uppoaa paremmin kun vesi) . Näin suoli saattais päästä "normaalitilaan" eli toimia suht usein mutta sisältö olis pehmeää. Sit siihen yhdistää vielä jonku paljotsemisjutun eli rohkaisee tyttöä kakkaamaan joka päivä jotta tyttö vois itsekin huomata ettei se satu jos ei panttaa..

blup
joku suositteli mustikkaa, se voi myös kovettaa ettei ehkä ole paras mahdollinen ummetukseen!!
Paljon kannustusta eikä tehdä liian isoa numeroa kakkaamisesta. Tietty vatsanpehmikkeet ym mukaan että ei ainakaan kakka ole kovaa. Ja tuota movicolia saa myös ilman reseptiä, vastaavaa esim macrogol ym.

Toivottavasti saatte vaivaan pian apua!

tiiteni harmaana
Mulla ei ole kokemusta tästä (eikä lapsillanikaan), mutta auttaisiko vessassa istumista kirja tai lehti, niin saisi tytön ajatukset pois itse toimituksesta. Meillä tyttö aina ottaa lukemista mukaan, koska silloin kakka tulee helpommin hänen sanomansa mukaan. Eihän se lukeminen tietenkään auta kakan tuloon, mutta vessakäynti ainakin olisi mukavampi kun on jotain kivaa tekemistä siellä.

.........
Istuuko jo pöntöllä?Laita esim.vessakoroke jalkojen alle se auttaa.Ja muumi zylitol pastillia niillä on laksatiivinen vaikutus.Ja paljon vettä.Sellanenkin kehuttu lääke on ku pegorion,kysy lääkäriltä

soossionoomi
Nyt ihan asian vierestä tai ei eihkä sittenkään. Meillä ei lapsilla ummetusonglemaa, ainakaan kovin pahaa. Itselläni sen sijaan... Viikko yleensä on kakkaamisien välillä. Nyt on perjantai-ilta, ja viimeksi olen kakannnut maanantaiaamuuna.
Ja voin sanoa, ettei se kakka tuu, vaikka kuinka pöntöllä isuisi ja ähistelisi. Kun ei ole kakkahätä! Sitten se tulee, kun on hätä.
Viime yönä oli kyllä jo siihen malliin vattakipuja, että voisin kuvitella sen toimituksen olevan. ei ihan vielä huomenna, mutta ehkä jo sunnuntaina, tai sitten viimeistään maanantaina. Toivottavasti.

Sitä vaan, että uskotte varmaaan, kun minä, melkein keski-ikäinen ihminen kamppailen tälläisen ongelman kanssa, kaikkea on kokeiltu. Niin, ettei enää jaksa sitä aisaa, kun ei niin ei. Se kakka tulee sitten kun tulee.

Sitä vaan, että lapsen kanssa on varmaan sama. ei siinä mitkään istunnot ja hyvitykset a lahjat auta.

Nytkin, vaikka mulle luvattaisiin mljoona euroa, jos nyt kaikkaisin, se ei vaan tule,. kun ei ole kakkahätä!!

Yhteistyössä