ULOSTE asiaa! rajoittaa elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaivaako muita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaivaako muita

Vieras
Kun rupesin syömään gefilus maitohappokapseleita ja d- vitaamina purkista alkoi vaivat. (aikaisemmin ummetuksesta olen kärsinyt)
Mahassa velloo ja suolisto on kuin tulessa..tulee kiire vessaan. Uloste oli ennen kokkareista papanaa ja nyt tulee ruosteenpunaista liisteriä. Näin ollut jo 2 viikkoa.
Syömisen jälkeen menee maksimissaan 10min ni jo tulee kiire ja tuntuu että housuun tulee...
Mahani siis toimii monta kertaa päivässä ja kunnolla. Kouristelua ja poltteluakin on suolistossa.

Onko tää ihan normaalia?

anteeksi aiheeni.

Jätäppä kapselit pois ja jos maha sillä rauhottuu niin sit se johtuu niistä. Jos ei olo helpotu ku jätät kapselit pois ni sit lääkäriin.Mulla kyl juoksuttaa vessassa, mut mulla onkin haavainen paksusuoli...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jätäppä kapselit pois ja jos maha sillä rauhottuu niin sit se johtuu niistä. Jos ei olo helpotu ku jätät kapselit pois ni sit lääkäriin.Mulla kyl juoksuttaa vessassa, mut mulla onkin haavainen paksusuoli...

haavainen paksusuoli? tarkoittaa mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vaivaako muita:

Sitä että paksusuoli on haavoilla. Siis oikeesti on haavoilla, sitä hoidetaan lääkkeillä ja on loppu iän sairaus. Itellä nyt vähän rauhallisempi jakso menossa, et ei tarvii 20 kertaa vuorokaudessa juosta vessassa. Yleensä aktiivi vaiheessa tulee myös verta ulostuksen mukana.Noin niin ku lyhykäisyydessään tuo tauti.

Sitä että paksusuoli on haavoilla. Siis oikeesti on haavoilla, sitä hoidetaan lääkkeillä ja on loppu iän sairaus. Itellä nyt vähän rauhallisempi jakso menossa, et ei tarvii 20 kertaa vuorokaudessa juosta vessassa. Yleensä aktiivi vaiheessa tulee myös verta ulostuksen mukana.Noin niin ku lyhykäisyydessään tuo tauti.

hui jestas! Kuinka tuo todetaan? onkohan mulla..verta nääs tulee kun ummettaa.

veikkaan että sulla on suolessa vikaa, ei noista pillereistä pitäis tulla tollasta. syöthän niitä ohjeiden mukaan, onhan ruokavaliosi tasapainoinen? onko keliakiaa suvussa? yms tauteja.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

oisko paksusuolen tähystys pepun kautta ja verikoe. verta tulee koska kakka raapii seinämiä ja tekee haavoja. jostain syystä (muuttunut bakteerikanta) haavat eivät parane.

Tähystämällä peräsuoli. En nyt muista et kuuluuko tähän ummetus. Itellä kun ei sitä vaivaa ole ollut vaan pikemminki päin vastoin. Mut jätä ne kapselit nyt eka pois ja rupee sit vasta panikoimaan :) Koska voihan johtua ihan noistakin, jos ne ei vaan käy sulle...

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:

oisko paksusuolen tähystys pepun kautta ja verikoe. verta tulee koska kakka raapii seinämiä ja tekee haavoja. jostain syystä (muuttunut bakteerikanta) haavat eivät parane.

Sen verta pitää oikasta, et suolistossa on sillon tulehdus ja ne haavat ei sen takia parane ja ei se kakka pahemmin revi seiniä, kun on käytännössä litkua tavaraa mitä tulee...

veikkaan että sulla on suolessa vikaa, ei noista pillereistä pitäis tulla tollasta. syöthän niitä ohjeiden mukaan, onhan ruokavaliosi tasapainoinen? onko keliakiaa suvussa? yms tauteja.

älä..nyt pelkään jo syöpää :(

älä..nyt pelkään jo syöpää :(

paksusuolensyöpä on yleensä vanhojen miesten tauti. siis riski on pieni mutta olemassa. mene lääkäriin, kunnon tutkimuksiin, älä suostu olemaan tutkimatta hoidettu.

Taudin kulku
Haavainen paksusuolitulehdus ilmaantuu keskimäärin 20 - 30 vuoden iässä. Haavaista paksusuolitulehdusta voi kuitenkin esiintyä myös pikkulapsilla ja vanhuksilla. Äskettäin julkaistut raportit ovat osoittaneet, että haavainen paksusuolitulehdus on nykyään harvinainen nuoruusiässä. Haavaisessa paksusuolitulehduksessa tulehdus on rajoittunut paksusuolen alueelle, kun taas Crohnin taudissa tulehdus voi esiintyä missä tahansa maha-suolikanavan osassa. Haavainen paksusuolitulehdus jaetaan usein kolmeen luokkaan tulehduksen levinneisyyden mukaan: proktiitissa on tulehtunut vain peräsuoli, proktosigmoidiitissa tulehdus on levinnyt noin 35 cm:n alueelle peräaukosta ja totaalisessa koliitissa on tulehtunut koko paksusuoli. Noin 30 %:ssa tapauksista paksusuolen tulehdus laajenee ajan mittaan. Koska pitkäaikaiseen totaaliseen koliittiin liittyy syöpäriski, sitä sairastavat potilaat ovat yleensä mukana seurantaohjelmissa. Uusimmat raportit viittaavat kuitenkin siihen, että tämä riski on hyvin pieni.

Oireet
Haavaiselle paksusuolitulehdukselle tyypillinen oire on ripuli, johon liittyy verenvuotoa peräsuolesta ja usein myös lieviä tai kohtalaisia vatsakipuja. Painon aleneminen on melko harvinaista; sitä esiintyy lähinnä kaikkein vaikeimmissa tapauksissa.

Maha-suolikanavan ulkopuolinen haavainen paksusuolitulehdus
Noin 10 %:lla haavaista paksusuolitulehdusta sairastavista potilaista tulehdus esiintyy maha-suolikanavan ulkopuolella. Sairauden yleisimmät maha-suolikanavan ulkopuoliset merkit ovat nivelkipu ja tulehdusreaktio. Harvinaisempia oireita ovat iho-, silmä- ja maksavaivat.

Potilaan tutkiminen
Haavaisen paksusuolitulehduksen diagnoosi perustuu tyypilliseen sairaushistoriaan ja endoskooppiseen tai radiologiseen tutkimukseen. Verinäytteistä todetaan tavallisesti aktiivinen tulehdus. Ulostenäytteitä voidaan tarvita infektion poissulkemiseksi.

http://www.otsuka.fi/therapeutic-area/adacolumn/uc-course.asp

näin haavainen paksusuolipotilaana itekin totean että noin periaatteessa kenellä tahansa gefilus (kuten kaikki maitohappovalmisteet) nimenomaan kovettaa vatsaa.

mutta omakohtainen kokemus on, että vitamiini kuin vitamiini missä muodossa vaan purkista otettuna niin maha on kipeä ja kohta verellä. monen terveenkään vatsa ei noita kestä!

oireet ei ole normaaleja :) lopeta d-vitamiini ja jos ei ala helpottaa mene lääkäriin!

Alkuperäinen kirjoittaja hmmI:
näin haavainen paksusuolipotilaana itekin totean että noin periaatteessa kenellä tahansa gefilus (kuten kaikki maitohappovalmisteet) nimenomaan kovettaa vatsaa.

mutta omakohtainen kokemus on, että vitamiini kuin vitamiini missä muodossa vaan purkista otettuna niin maha on kipeä ja kohta verellä. monen terveenkään vatsa ei noita kestä!

oireet ei ole normaaleja :) lopeta d-vitamiini ja jos ei ala helpottaa mene lääkäriin!

Jipii!!! Joku joka on mun kanssa samaa mieltä siitä et vitamiinit purkista pahentaa vatsantilaa!!! Mulla lääkärit ei oo meinanneet moista uskoa millään. En voi ees kalssiumia ottaa purkista, kun vatsa heittää itsensä ihan retuperälle. Mutta mulla myös jotkut maitohappovalmisteet heittää mahan ihan bruikulille.

Yhteistyössä