Suuret ikäluokat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika jännä, tuli noista pätkätöistä mieleen. Akateemisissa piireissä niitä korostetaan ja pidetään hyvinä. Moni eläkkeellä vasta opiskelunsa aloittanutkin sanoo, että olisi pitänyt silloin aikanaan uskaltautua tekemään projektiluonteista työtä eikä viettää kuivan toimistotyön äärellä 40-vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
No osin vika on siellä. Heille oli tosiaan maailma luotu sodan jälkeen valmiiksi, jälleenrakennuskausi tarjosi töitä ja teollinen kasvu sen jälkeen. Ahneus kai kasvoi ja yksityistäminen ja voitontavoittelu vei vakaan pohjan (ja maksimoi toki samalla yleisen varallisuuden kasvun, vauraus siis kasvoi yleisesti ottaen). Silti nyt Suomen elintasoerot ovat suurempia kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Siis rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Pahinta on epävarmuus.

Mutta eikö tällä ole ollut juuri positiivinen vaikutus kansantalouteen ja sitä kautta Suomen valtionkehitykseen? Mun mielestä rikkaiden ja köyhien välillä on ollut ammottava kuilu aina, 1800-luvulla köyhyydestä oli ihan turha yrittää nousta parempiin piireihin.

Puhuin itsenäisyyden ajasta. Verrattuna turvattuun 70-lukuun tämä aika on hyvin epävarmaa. Kaikkein kurjinta on oman edun tavoittelu. Ei ole yhteisöllisyyttä, eikä yhteikunnallisuutta. Myöskään nuorilla :attn: Jos jollakullaon asiat hyvin, häntä evvk ne joilla asiat on huonommin. :|

Aika jännä, tuli noista pätkätöistä mieleen. Akateemisissa piireissä niitä korostetaan ja pidetään hyvinä. Moni eläkkeellä vasta opiskelunsa aloittanutkin sanoo, että olisi pitänyt silloin aikanaan uskaltautua tekemään projektiluonteista työtä eikä viettää kuivan toimistotyön äärellä 40-vuotta.

Voi tuntua mukavalta sanoa niin 40v työputken jälkeen. IRL tämä on helevettiä.

Puhuin itsenäisyyden ajasta. Verrattuna turvattuun 70-lukuun tämä aika on hyvin epävarmaa. Kaikkein kurjinta on oman edun tavoittelu. Ei ole yhteisöllisyyttä, eikä yhteikunnallisuutta. Myöskään nuorilla :attn: Jos jollakullaon asiat hyvin, häntä evvk ne joilla asiat on huonommin. :|

Jaa, katsotko 70-lukua nyt kaupunkilaisen näkökulmasta? 70-luku oli maaseudulla vilkasta autioitumisen aikaa ja juurikin muuttoliikettä länteen. Yhteisöllisyyteen mun mielestä enemmän kyllä on vaikuttanut nuorten tekemät omat valinnat, jos elämä siirtyy koko ajan sinne nettiin ja ajatukset on muutekin egoistiset... niin helposti siinä jää muodostumasta kontaktit naapureihin ja sukulaisiin.

Voi tuntua mukavalta sanoa niin 40v työputken jälkeen. IRL tämä on helevettiä.

Niinpä, kyllä moni varmaan viihtyisi pätkätöissäkin, jos tietäisi, että aina yhden loputtua saa uuden, mutta kun sitä varmuutta ei ole. Jos taas valintatilanne niin eiköhän melkein kaikki valitsisi ennemmin sen vakityön kuin pätkätyön, ellei sitten sellainen tilanne, että on syntymärikas tai muuta vastaavaa.

Jaa, katsotko 70-lukua nyt kaupunkilaisen näkökulmasta? 70-luku oli maaseudulla vilkasta autioitumisen aikaa ja juurikin muuttoliikettä länteen. Yhteisöllisyyteen mun mielestä enemmän kyllä on vaikuttanut nuorten tekemät omat valinnat, jos elämä siirtyy koko ajan sinne nettiin ja ajatukset on muutekin egoistiset... niin helposti siinä jää muodostumasta kontaktit naapureihin ja sukulaisiin.
Hyvä pointti

En varsinaisesti kaupunkilaisen, vaan ihan historian näkökulmasta. Itse kun en sitä aikaa muista. Nykyaika kasvattaa egoistisuuteen ja siihen, että omasta tilasta ja paikasta pitää taistella, ja kun jotakin saavuttaa, ei mistää voi luopua tai mitään voi jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Niinpä, kyllä moni varmaan viihtyisi pätkätöissäkin, jos tietäisi, että aina yhden loputtua saa uuden, mutta kun sitä varmuutta ei ole. Jos taas valintatilanne niin eiköhän melkein kaikki valitsisi ennemmin sen vakityön kuin pätkätyön, ellei sitten sellainen tilanne, että on syntymärikas tai muuta vastaavaa.

Niin, toki onhan se epävarmaa. Mut nykyään korostetaan akateemista yrittäjyyttä, jolloin jokaisella on valmiudet pyörittää omia projekteja ilman et työllistäjän pitäis olla aina ulkopuolinen.

Ei nyt suoraan vituta, mutta harmittaa se, että vanhempieni sukupolvi ei ymmärrä epävarmuutta joka liittyy nykyaikaan. Vaikka olisi töitä, niin se ei takaa mitään. Ei lomia, ei jatkoa, ei eläkettä. Ei palkankorotuksia tai etenemistä. Siis työelämä ei ole niin suoraviivaista ja arvattavaa kuin ennen.

En varsinaisesti kaupunkilaisen, vaan ihan historian näkökulmasta. Itse kun en sitä aikaa muista. Nykyaika kasvattaa egoistisuuteen ja siihen, että omasta tilasta ja paikasta pitää taistella, ja kun jotakin saavuttaa, ei mistää voi luopua tai mitään voi jakaa.

No eiköhän kumpikin näkökanta ole historiallinen, vuosikymmenistä on vaikea tehdä kattavaa yhteenvetoa vain suuresta yleistävästä katsannosta. Suomi on kuitenkin ollut varsin luokkajakoinen. Ihmisten valinnat tekevät heistä joko egoisteja tai ei.

No eiköhän kumpikin näkökanta ole historiallinen, vuosikymmenistä on vaikea tehdä kattavaa yhteenvetoa vain suuresta yleistävästä katsannosta. Suomi on kuitenkin ollut varsin luokkajakoinen. Ihmisten valinnat tekevät heistä joko egoisteja tai ei.

Mutta nykyään luokkaerot ovat taas kasvaneet.

Mutta nykyään luokkaerot ovat taas kasvaneet.

Mun mielestä taas luokkaerot ovat aina olleet olemassa, on vain päästy pois herroittelu ja ruovittelu asteelta. Duunari voi istua ravintolassa tehtaanomistajan pöytään. Mun mielessä Suomessa tuskin koskaan on ollut sellaista aikaa, että se olisi ollut taloudellisesti turvallinen tasapuolisesti asuinalueeseen katsomatta. On aina ollut menestyvää kaupunkiväestöä ja huonosti toimeentulevaa maalaisväestöä.

Mä en historiaa opiskelleena oikein keksi, missä ajassa ihmiset olisivat paljoa paremmin toimineet yhteistyössä kuin nytkään. Tämmöistä kahinointia ja oman edun / oman perhekunnan edun tavoittelua tämä on aina tainnut olla. Tietty köyhempinä aikoina siitä omasta oli pakko pitää tiukasti kiinni ihan hengissäselviytymisen takia.

Joo, kyllä se munkin mielestä tuntui kivalta ekat 5 vuotta :xmas:

Neljä vuotta tässä on ehditty projekteja tehdä :D Ja varmaan sama jatkuu tulevaisuudessa, ellen pääse johonkin kivaan museoon töihin.

Mä en historiaa opiskelleena oikein keksi, missä ajassa ihmiset olisivat paljoa paremmin toimineet yhteistyössä kuin nytkään. Tämmöistä kahinointia ja oman edun / oman perhekunnan edun tavoittelua tämä on aina tainnut olla. Tietty köyhempinä aikoina siitä omasta oli pakko pitää tiukasti kiinni ihan hengissäselviytymisen takia.

Mäkin olen miettinyt, et ehkä se paljon puhuttu yhteisöllisyys onkin enemmän myytti. Tuskin muuten olis menty pääsiäisen aikaan puhkomaan naapuri navetan lehmien utareita muka trulleina, tai muuten kilvoiteltu elannosta. Ehkä yhteisöllisyys olikin sitä, että taloudessa asui monta sukupolvea eikä niinkään naapuriapua.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Ja kukas tässä on sanonut, ettemmekö itse tekisi ihan samalla tavalla sitten aikanaan. Se on kuules niin, että nuo suurten ikäluokkien edustajat ovat nähneet sodan jälkeisen pula-ajan, hiihtäneet koulumatkat, opiskelleet ilman minkäälaista opintotukea jne. Nyt he nauttivat ansaittua eläkettä, runsaampaa kuin kukaan ennen tässä maassa. Mutta se meidän tuleva eläkkeemme ja eläkeiän elintaso tulee olemaan jotain aivan muuta kuin mihin he omana eläkeaikanaan pääsevät. Tämän osoittaa jo yleisen ansiotason nousu. Suomalaisten reaalipalkat (palkat suhteessa hintatasoon) ovat nousseet viimeisen viidentoista vuoden ajan ollut peräti 40% eli keskimääräinen suomalainen voi matkustella tänään 40% enemmän tai ostaa maitoa 40% enemmän kuin 1990-luvun puolivälissä. Ja sama meno tulee jatkumaan tulevaisuudessakin. Ja ne eläkkeet tietty nousee siinä palkkojen vanavedessä. Joten kyllä ne meidän eläkepäivät tulevat olemaan aika paljon hulppeammat kuin näiden suurten ikäluokkien osalta. Piste.

ei voi olla näin tyhmiä olemassa! kenen luulit maksavan meille koskaan mitään eläkkeitä? valti velkaantuu huimaa vauhtia kun maksellaan joillekin terveille ja hyväkuntoisille ihmisille valtavan suuria eläkkeitä 30 -40 vuotta.

Suuret ikäluokat suurimmilta osin ovat hyväkuntoisia. Oma isäni vielä yli 60-vuotiaana juoksee maratooneja. Äitini ja isäni kaikki sisarukset ovat hyväkuntoisia. Ovat olleet mukana leppoisassa työelämässä ja kun valtion tehostamistoimet alkoivat, oli mukava jäädä vuorotteluvapaalle. Ja sen jälkeen saavat hyvää eläkettä.

Mutta en mä valita, mulle on tulossa hyvä perintö. Tai no, en mä siihen kyllä luottaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Mun vanhemmat on ikänsä tehneet niin helvetisti työtä, että ovat mielestäni eläkkeensä ansainneet. Hehän ne ovat hyvinvointivaltionkin rakentaneet.

Enemmän mua ärsyttäisi jonkun elämäntapakotirouvien tai muiden työttömänä itseään toteuttavien korotettuja eläkkeitä maksella.

Maailma nyt muuttuu, paska nakki, että itse satuin syntymään siihen saumaan, että sen piti muuttua huonompaan suuntaan. Mutta ei se aiempien sukupolvien vika ole.

Olet todella naivi uskoessasi että "ei se aiempien sukupolvien vika ole". Luepa kirja nimeltä "Ahne sukupolvi" ja saat tietää että suuret ikäluokat ovat pedanneet itselleen hyvät oltavat ja meille muille jättäneet paskan käteen!

Suuret ikäluokat ovat myös ajaneet todella monia uudistuksia, joiden hedelmistä me olemme päässeet nauttimaan. Ei heillä itsellään ollut suurella osalla vielä mahdollisuutta esim. pitää sellaisia vanhempainvapaita, mitä nyt pidetään.

otapa huomioon kuka rahoittaa vanhempainvapaat. lapsiperheet maksavat enemmän veroa kuin saavat itse tulonsiirtoja eli lapsiperheet itse rahoittavat ne.

suuret ikäluokat eivät maksaneet lapsiperheellisenä paskaakaan veroa kun he olivat säätäneet itselleen veronalennukset jos alaikäisiä lapsia.

toisekseen asunnot ja tontit oli heille ilmasiet. talot maksettiininflaation voimin muutamassa vuodessa pois.

Suuret ikäluokat suurimmilta osin ovat hyväkuntoisia. Oma isäni vielä yli 60-vuotiaana juoksee maratooneja. Äitini ja isäni kaikki sisarukset ovat hyväkuntoisia. Ovat olleet mukana leppoisassa työelämässä ja kun valtion tehostamistoimet alkoivat, oli mukava jäädä vuorotteluvapaalle. Ja sen jälkeen saavat hyvää eläkettä.

Mutta en mä valita, mulle on tulossa hyvä perintö. Tai no, en mä siihen kyllä luottaisi.

sama juttu kaikilla tuntemillani kuus-seitkymppisillä
on terveyttä, on rahaa, on kiinteistöjä. on vähintään toistatonnin eläkkeet.

ärsyttää mainokset: pärjäätkö puolella tuloistasi.

perskule lapsiperheet elävät usein parin sadan euron kotihoidontuella ja siitä elättävät lapsensa. toisen palkka menee asumiseen.(vuokra tai laina)
sitähän eläisi kuin kuningas kun saisi toista tonnia omaan napaansa ja lisäksi vielä vuokratuloa mitä moni saa.

Alkuperäinen kirjoittaja oi:
Ketjua lukiessa kyllä tulee mieleeni että suuri ikäluokka on kyllä epäonnistunut täysin kasvattaessaan jälkipolviaan - niin kiittämättömiltä osa jälkipolvesta kuulostaa!!

ei minusta ole näin. paljon empaattisempia ihmisiä kuin vanhempansa. ei moni nykyäiti tai isä katsoisi omien lastensa kitumista pätkätöissä ja asuntolainaisena. nuoret syövät masennuslääkkeitä ja tekevät itsemurhia.

ainakin itse olisin antanut ja avustanut jos olisi ollut varaa. jos siis lapset kunnollisia ja ahkeria.

Yhteistyössä