Suuret ikäluokat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun vanhemmat on ikänsä tehneet niin helvetisti työtä, että ovat mielestäni eläkkeensä ansainneet. Hehän ne ovat hyvinvointivaltionkin rakentaneet.

Enemmän mua ärsyttäisi jonkun elämäntapakotirouvien tai muiden työttömänä itseään toteuttavien korotettuja eläkkeitä maksella.

Maailma nyt muuttuu, paska nakki, että itse satuin syntymään siihen saumaan, että sen piti muuttua huonompaan suuntaan. Mutta ei se aiempien sukupolvien vika ole.

Koska tämä muutos on selvästi ennakoitavissa sille voitaisiin tehdä jotain! Työtä ovat tehneet, koska ovat tottuneet ettei työ tekemällä lopu. Minä ottaisin jo vuoron ja tekisin ilomielin töitä. Ei niitä vain saa!

Suuret ikäluokat on siis ongelma silloin kun he tekevät töitä eläkeikään asti ja vievät niin työpaikat nuoremmilta, että myös silloin, kun he tekevät nuoremmille tilaa työelämään ja jäävät nauttimaan eläkepäivistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Katariina:
Mulla sensijaan on henkilökohtaista kokemusta asiasta. Tiedän varakkaiden eläkeläisten yhteisön, jossa alle kuuskymppiset elelevät uusissa, vähintään 200 neliöisissä taloissaan hienoine autoineen, matkustelevat, käyvät kesämökeillään ja viettävät osan vuodesta lomaosakkeissaan etelässä, ostelevat mitä mieleen juolahtaa. Rahaa on kuin roskaa, kaikki hyväkuntoisia varhaiseläkeläisiä. Lapsiperheillä ei ole edes varaa asua sillä asuinalueella.
Eivätkä uhraa ajatustakaan siihen miten me nuoremmat jaksamme työelämässä ja maksamme kaiken, eläkepommin ja lamalaskun. Heille on tärkeintä vain elää mukavaa elämää omassa pikku maailmassaan. Kyllä vituttaa!

No on ne mahtaneet olla pikku kihoja, mun isä sai tehdastöistä palkkaa 2800 mk/kk. Sillä mitään Helsingin luksuskämppiä saati mökkejä osteltu. Tulevaisuudessa nostaa 800? eläkettä.

Ai, että tällä palstalla tiedetään totuus? Ei mediassa? Okei...

Jaa missäs kohtaa lukee, että palstalla tiedetään totuus? Ja mediakriittisyyttä pitää aina harrastaa, se opetaan yliopistossa jo peruskursseilla.

Pikkasen vaikuttaa siltä, että kirjoitukseni jotenkin provosoi sinua ja tuot ilmi, että sinä tiedät asian paremmin. Vihjaat myös siihen, että muut eivät osaa lukea mediaa oikein eivätkä ole mediakriittisiä. Omasta valmistumisestani on vierähtänyt jo 10 vuotta, mutta ehkä sinä nuorempana opiskelijana osallistut näille mediakriittisyys-luennoille. Meidän oletettiin tällaiset itsestäänselvyydet ihan itse oppivan, ja keskityttiin asiaan.

Suuret ikäluokat on siis ongelma silloin kun he tekevät töitä eläkeikään asti ja vievät niin työpaikat nuoremmilta, että myös silloin, kun he tekevät nuoremmille tilaa työelämään ja jäävät nauttimaan eläkepäivistä?

Ei oikeastaan. Vaan se, että nykyään kaikki on yritysten käsissä ja voiton maksimoinnin takia työntekijöitä ei enää haluta pitää, palveluihin ei satsata jne. Työpaikkoja ei ole enää joka kylällä joka nuorelle, kuten ennen. Eli kun joku jää eläkkeelle, siitä ei enää automaattisesti vapaudukaan paikkaa seuraavalle sukupolvelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Olet todella naivi uskoessasi että "ei se aiempien sukupolvien vika ole". Luepa kirja nimeltä "Ahne sukupolvi" ja saat tietää että suuret ikäluokat ovat pedanneet itselleen hyvät oltavat ja meille muille jättäneet paskan käteen!

No lue sä vaikka teos "Suuret ikäluokat", niin saat vähän toistakin näkökantaa sinne kaleidoskooppiis.

Mun vanhemmat on ikänsä tehneet niin helvetisti työtä, että ovat mielestäni eläkkeensä ansainneet. Hehän ne ovat hyvinvointivaltionkin rakentaneet.

Enemmän mua ärsyttäisi jonkun elämäntapakotirouvien tai muiden työttömänä itseään toteuttavien korotettuja eläkkeitä maksella.

Maailma nyt muuttuu, paska nakki, että itse satuin syntymään siihen saumaan, että sen piti muuttua huonompaan suuntaan. Mutta ei se aiempien sukupolvien vika ole.

Olet todella naivi uskoessasi että "ei se aiempien sukupolvien vika ole". Luepa kirja nimeltä "Ahne sukupolvi" ja saat tietää että suuret ikäluokat ovat pedanneet itselleen hyvät oltavat ja meille muille jättäneet paskan käteen!

Suuret ikäluokat ovat myös ajaneet todella monia uudistuksia, joiden hedelmistä me olemme päässeet nauttimaan. Ei heillä itsellään ollut suurella osalla vielä mahdollisuutta esim. pitää sellaisia vanhempainvapaita, mitä nyt pidetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ei oikeastaan. Vaan se, että nykyään kaikki on yritysten käsissä ja voiton maksimoinnin takia työntekijöitä ei enää haluta pitää, palveluihin ei satsata jne. Työpaikkoja ei ole enää joka kylällä joka nuorelle, kuten ennen. Eli kun joku jää eläkkeelle, siitä ei enää automaattisesti vapaudukaan paikkaa seuraavalle sukupolvelle.

No jos niitä töitä olis ollut kelle vaan niin tuskin olis koskaan tullut suuria muuttoliikkeitä esim. Ruotsiin.

Onko se nyt varsinaisesti kuitenkaan valtaosan suurten ikäluokkien edustajista vika? Mitä heidän sitten pitäisi tehdä? Kuolla siististi ja sairaalakuluja aiheuttamatta pois nyt heti tämänhetken lapsiperheiden leipää syömästä, kun ovat osansa antaneet?

Onko se nyt varsinaisesti kuitenkaan valtaosan suurten ikäluokkien edustajista vika? Mitä heidän sitten pitäisi tehdä? Kuolla siististi ja sairaalakuluja aiheuttamatta pois nyt heti tämänhetken lapsiperheiden leipää syömästä, kun ovat osansa antaneet?

Niin ja mieluusti äkkiä jättää sen perintönsä lapsilleen... Vähän apeaksi tämä keskustelu saa mieleni.

No jos niitä töitä olis ollut kelle vaan niin tuskin olis koskaan tullut suuria muuttoliikkeitä esim. Ruotsiin.

Niinpä. Tai suurta muuttoliikettä maalta kaupunkiin. Ei silloinkaan niitä töitä joka kylällä kaikille ollut tarjolla, mutta ajan henki oli erilainen.

Ketjua lukiessa kyllä tulee mieleeni että suuri ikäluokka on kyllä epäonnistunut täysin kasvattaessaan jälkipolviaan - niin kiittämättömiltä osa jälkipolvesta kuulostaa!!

Ei, mutta ehkäpä seuraavan sukupolven (jatkuvan) arvostelun voisi vaihtaa arvostamiseksi. Niin se olisi meillekin helpompaa arvostaa heitä.

Ja nykyään ei enää löydy töitä kaupungista tai Ruotsistakaan.

Suuret ikäluokat ovat myös ajaneet todella monia uudistuksia, joiden hedelmistä me olemme päässeet nauttimaan. Ei heillä itsellään ollut suurella osalla vielä mahdollisuutta esim. pitää sellaisia vanhempainvapaita, mitä nyt pidetään.

Ei, mutta kuten sanottu, heidän aikanaan elintaso on jatkuvasti noussut. Suuret ikäluokat ovat järjestään saaneet paremman elintason kuin omat vanhempansa. Nykyään ei enää ole näin.

Pikkasen vaikuttaa siltä, että kirjoitukseni jotenkin provosoi sinua ja tuot ilmi, että sinä tiedät asian paremmin. Vihjaat myös siihen, että muut eivät osaa lukea mediaa oikein eivätkä ole mediakriittisiä. Omasta valmistumisestani on vierähtänyt jo 10 vuotta, mutta ehkä sinä nuorempana opiskelijana osallistut näille mediakriittisyys-luennoille. Meidän oletettiin tällaiset itsestäänselvyydet ihan itse oppivan, ja keskityttiin asiaan.

No, jos ihmiset osaa automaattisesti lukea mediaa ja nähdä, että asioita tarkastellaan usein yhdestä ja kaikkein negatiivisemmasta näkökulmasta. Niin tuskin mediakriittisyyden opetusta korostettais myös poliittisissa ohjelmissa. Mä en mielestäni väittänyt tietäväni asioita paremmin, ilmaisin vain, että asioilla on myös se toinen puoli. Ja totta kai mä provosoiduin, koska olen elänyt täysin erilaista arkea omien vanhempieni ja heidän sisarustensa kesken. Ehkä maaseudun suuret ikäluokat eivät ole yltäneet yhtä mahtavaan ja glofioituihin eläkepäiviin kuin jossain kaupungissa hyvä palkkaiset pikku pomot.

Ja mua ei hävetä yhtään se, että nykyään mediakriittisyyttä opetetaan koulussa tai muutenkin lähdekritiikkiä. Ehkä he ovat vain huomanneet, että ne perusteet on hyvä opettaa juurta jaksaen :)

Alkuperäinen kirjoittaja oi:
Ketjua lukiessa kyllä tulee mieleeni että suuri ikäluokka on kyllä epäonnistunut täysin kasvattaessaan jälkipolviaan - niin kiittämättömiltä osa jälkipolvesta kuulostaa!!

Ja vielä pitäisi kiittää tästä laskusta! Joko olet itse suuren ikäluokan edustaja tai sokea ympäröivälle yhteiskunnalle.

Ei, mutta ehkäpä seuraavan sukupolven (jatkuvan) arvostelun voisi vaihtaa arvostamiseksi. Niin se olisi meillekin helpompaa arvostaa heitä.

Mutta onko vika suurissa ikäluokissa jos töitä ei löydy ja yritykset suuntaavat muualle? Työttömyyttä ja kurjia oloja on Suomesta löytynyt aina, muuttoliikettä maalta kaupunkiin ja ulkomaille on tapahtunut ties miten pitkään. 1800-luvulla Amerikkaan, 1900-luvulla Ruotsiin, Saksaan...

Mutta onko vika suurissa ikäluokissa jos töitä ei löydy ja yritykset suuntaavat muualle? Työttömyyttä ja kurjia oloja on Suomesta löytynyt aina, muuttoliikettä maalta kaupunkiin ja ulkomaille on tapahtunut ties miten pitkään. 1800-luvulla Amerikkaan, 1900-luvulla Ruotsiin, Saksaan...

Pääasiassa ne ovat suurten ikäluokkien edustajia, ketkä politiikassa ovat näistä asioista päättämässä. Tälläkin hetkellä suurimman osan äänestäjistä muodostaa heidän joukkonsa. Tottakai huolehtivat omista eduistaan, mutta kuka huolehtii nuorempien eduista elleivät nuoret itse? Kaikki nuoret eivät edes äänestä ja vaikka äänestäisivätkin, ei helpolla pääse heidän äänensä läpi nykyisellä laskutavalla.

No osin vika on siellä. Heille oli tosiaan maailma luotu sodan jälkeen valmiiksi, jälleenrakennuskausi tarjosi töitä ja teollinen kasvu sen jälkeen. Ahneus kai kasvoi ja yksityistäminen ja voitontavoittelu vei vakaan pohjan (ja maksimoi toki samalla yleisen varallisuuden kasvun, vauraus siis kasvoi yleisesti ottaen). Silti nyt Suomen elintasoerot ovat suurempia kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Siis rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Pahinta on epävarmuus.

Ei, mutta kuten sanottu, heidän aikanaan elintaso on jatkuvasti noussut. Suuret ikäluokat ovat järjestään saaneet paremman elintason kuin omat vanhempansa. Nykyään ei enää ole näin.

Miksi elintason pitäisi koko ajan nousta? Suurten ikäluokkien edustajista monet ovat oloista, joissa nykyajan pullamössömamma ei pärjäisi päivääkään. Ei ollut telkkaria, nettiä, sisävessaan, sisälle tulevaa vettä, omaa autoa perheellä, puhelinta, ei matkusteltu, vain harva oli käynyt ulkomailla.

Mun mielestä nykyinen elintaso on oikein hyvä enkä todellakaan kuulu rikkaisiin. Kyllä vaan oma elämä on monin puolin helpompaa kuin 1950-luvulla syntyneen äitini ja hän ei edes kuulu suuriin ikäluokkiin. Itse en ainakaan koe, että oman elintasoni pitäisi jotenkin oleellisesti nousta. Se on kuitenkin jo nykyisellään parempi kuin useimmilla suuren ikäluokan edustajilla minun iässäni.

Pääasiassa ne ovat suurten ikäluokkien edustajia, ketkä politiikassa ovat näistä asioista päättämässä. Tälläkin hetkellä suurimman osan äänestäjistä muodostaa heidän joukkonsa. Tottakai huolehtivat omista eduistaan, mutta kuka huolehtii nuorempien eduista elleivät nuoret itse? Kaikki nuoret eivät edes äänestä ja vaikka äänestäisivätkin, ei helpolla pääse heidän äänensä läpi nykyisellä laskutavalla.

No jos vika on eduskunnassa, niin miksi ihmiset ei sitten äänestä ja pistä sinne vähän nuorempaa porukkaa? Tai vanhempia ihmisiä jotka ajavat niitä etuja joita nuoremmat tarvitsevat.

Kyllä muakin ärsyttä se, että suurten ikäluokkien edustajat eivät ymmärrä mun alani tänhetkisiä työllistymisongelmia ja pätkätyöstressiä. Mutta eipä ymmärrä moni omanikäiseni oikean alan valinnut perusduunarikaan. He kun eivät ole saappaissani olleet, niin en kummoista ymmärrystä odotakaan. Myös hoiva-alalla työskentelevä siskoni urputtaa mulle koko ajan, miksi mulla ei ole asennetta vaatia parempia työehtoja. Se ei tajua, että ei mulla ole mitään toista työpaikkaa, mihin tästä hyppäsin jos touhu ei miellytä. Ei mulle soitella monesta sairaalasta, että etkö pääsis meille töihin. Jokaiseen paikkaan, joita olen viime aikoina hakenut, on ollut satoja muita tulijoita.

Yritän vaan elää niin, että itse pystyisin itseäni arvostamaan, teki mitä tahansa, aina löytyy monta ihmistä jotka ei ymmärrä. En kai minäkään aina ole heille tajunnut suoda sitä arvostusta, mitä olisivat kaivanneet.

No osin vika on siellä. Heille oli tosiaan maailma luotu sodan jälkeen valmiiksi, jälleenrakennuskausi tarjosi töitä ja teollinen kasvu sen jälkeen. Ahneus kai kasvoi ja yksityistäminen ja voitontavoittelu vei vakaan pohjan (ja maksimoi toki samalla yleisen varallisuuden kasvun, vauraus siis kasvoi yleisesti ottaen). Silti nyt Suomen elintasoerot ovat suurempia kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Siis rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Pahinta on epävarmuus.

Mutta eikö tällä ole ollut juuri positiivinen vaikutus kansantalouteen ja sitä kautta Suomen valtionkehitykseen? Mun mielestä rikkaiden ja köyhien välillä on ollut ammottava kuilu aina, 1800-luvulla köyhyydestä oli ihan turha yrittää nousta parempiin piireihin.

Mulla on poikkeukselliset vanhemmat sitten vissiin
äiti on syntynyt vuonna 47 ja isä 46 ja molemmat vielä työelämässä, ovat ainakin siihen 65 ikävuoteen asti.
Ehtivät silti matkustella ja nauttia elämästään

Yhteistyössä