suunniteltu sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menee ehkä vähän asian viereen, mutta muistan Myrskyluodon Maijasta, kun Maija seisoi rannalle ja katseli myrskyävälle merelle, joka oli vienyt ties kuinka monennen hänen lapsistaan ja totesi suurin piirtein näin ""jumala antaa, jumala ottaa"".

Millä perusteella esim. neuvolakäynnit, verikokeet, sikiötutkimukset raskauden aikana ja kivunlievitykset alatiesynnytyksessä, keskosten happikaapit ovat tulleet hyväksyttäviksi kustannuksiksi, kun taas esim. suunnitellut sektiot eivät sitä ole? Syntyväthän ne vauvat ilman tätä massiivista/kallista koneistoakin ja jäävät henkiin, mikäli niin on tarkoitettu.... ja ajatelkaa sitä kustannusten säästöä!

Totta, Maija. Mutta nyt pitää huomioida, että nämä kiihkoilevat alatiesynnyttäjien tiedostamattomana(ko?) motivaationa on kateus.
Lienee jo perua kotiajoilta sisarkateutta -tyyliin ; ), että ei noi jollen minäkään. Että kun minun piti synnytttää alakautta, niin täytyyhän sen koskea kaikkia naisia!

Järkiperustelut heille ovat turhia, koska tuo kademieli on luonteenpiirre. Jätetään kademielet ihan omaan arvoonsa.

Olen vasta plussannut, mutta jos kaikki etenee hyvin ja pääsen synnytykseen asti, niin vaadin ehdottomasti sektion. Turha tulla väittämään, etten muka tietäisi riskejä. Tiedän tarkalleen ja olen lukenut sairaalan tekemiä tutkimusraporttejakin aiheesta. Sektion riskit koskevat äitiä, alatiesynnytyksen riskit lasta. Valinta on äärimmäisen helppo. Kipua en pelkää vähääkään, endopotilaana olen kärsinyt kivuista jo kymmenen synnytyksen edestä.

Epäilemättä alateitsekin on maailmaan terveitä lapsia syntynyt, mutten itse halua ottaa riskiä. Lähipiirissäni on turhan monta tapausta, joissa tavallinen synnytys on mennyt pieleen. Yksi lapsi kuoli synnytyssaliin. Toisella oli paha komlikaatio, joka huomattiin vasta kun pää jo näkyi, äidille jouduttiin tekemään hätäsektio. Kolmas lapsi joutui viikoksi teho-osastolle. Jos sektiolla on paremmat mahdollisuudet taata, ettei lapsi kuole tai vammaudu, niin ihan riemumielin kuljen viikkoja pyörätuolissa ja otan riskin verenvuodoista.

Miksi eriävä mielipide on aina kateutta? Minulla on lähisukulainen, joka on joutunut synnyttämään molemmat, kaksi lastaan sektiolla eikä todellakaan käy kateeksi. Varsinkin toisen sektion jälkeen oli raasu monta viikkoa hirmu kipeä - tiedän olin auttelemassa. Vaikka eivät ole omat synnytyksenikään olleet mitään puolentunnin juttuja, niin kyllä vaan koen helpommalla päässeeni, kun alakautta omani maailmaan pukkasin. Ja kyllä minä kadehtia osaan, sen myönnän - vaikka mitä - mutta alatiesynnytystä kehuessani ei kysymys ole kateudesta. Sori jos tuotin pettymyksen.
Surku tulee naisia (tyttäriäni), jos kohta kaikki joudumme isojen vauvojen vuoksi leikkelemällä ne päästämään, kuten Hoitsu täällä valistaa.

Lääkärit ovat ainakin minulle sanoneet, että alatiesynnytys on turvallisempi niin äidille kuin lapsellekin. Itse vaatisin sektion ainoastaan, jos odottaisin kaksosia tai lapsi olisi perätilassa. Yhtä odotan ja toivon, että kääntyy ajallaan! Lapsen sydänääniä seurataan synnytyksessä. Minulle on Luoja suonut niin nopeat synnytykset, että alatiesynnytys on minulle luonnollinen vaihtoehto.

""Miksi eriävä mielipide on aina kateutta? "" Ei välttämättä olekaan eriävä mielipide kateutta.
Monellakin naisella saattaa olla eriävä mielipide, mutta EIVÄT katso asiakseen kirjoittaa TÄHÄN ketjuun.

Koska tässä ketjussa ei kysytty sitä mitä sinä yrität kiihkoilla.

Mene jankuttamaan sellaiseen ketjuun, jossa keskustellaan mielipitestä psta ja vastaan.

""Järkiperustelut heille ovat turhia, koska tuo kademieli on luonteenpiirre.""

Kerropa nyt sitten ne järkiperustelut pelkästään synnyttäjän oman mielihalun ja naapurin vaikean synnytyksen vuoksi tehtävään sektioon.

Odotan, että kirjoitat tähän koko piiiitkän listan, koska nimenomaan järkeen perustuvaa faktaa löytynee todella runsaasti.

Pakko oli ottaa osaa tähän ketjuun, koska olen neuvolassa kysellyt sektion mahdollisuudesta vain pelkoon perustuen ja neuvolassa sanottiin, että ajat jolloin alatiesynnytykseen pakotettiin vain sen ns. luonnollisuuden takia ovat pitkällä menneisyydessä. Nykyisin jokainen äiti saa valita itse tavan jolla synnyttää, mutta jos sektion haluaa vain pelkoon perustuen täytyy käydä läpi esim. pelkopoli. Eli kyllä asenteet jotka täällä esitetään alatiesynnytyksen puolesta ovat pahasti vanhentuneet. Ja itse kun olen asiaan perehtynyt, niin lapsen kannalta ajateltuna riskejä liittyy huomattavasti enemmän alatiesynnytykseen kuin suunniteltuun sektioon (hätä sektio on sitten asia erikseen).

Annetaan jokaisen hoitaa synnytys omalla tavallaan, jokaisen omasta kropasta ja vauvastahan tässä on kysymys. Ja vielä oma mielipide loppuun: Itse olen sitä mieltä, että äiti joka uskaltaa yleisestä mielipiteestä huolimatta vaatia sektiota ilman lääketieteellistä syytä, on monesti jopa parempi äiti kuin henkeen ja vereen kaiken perinteisin puolesta vauhkooja. Vähän suvaitsevaisuutta kiitos!

""äiti joka uskaltaa yleisestä mielipiteestä huolimatta vaatia sektiota ilman lääketieteellistä syytä, on monesti jopa parempi äiti kuin henkeen ja vereen kaiken perinteisin puolesta vauhkooja.""

Olen samaa mieltä. Se osoittaa rohkeutta poiketa pakkoperinteistä sekä itsenäistä ajattelukykyä. Mitä tulee siihen, että sektiota haluavat eivät lainkaan ansaitsisi lapsia (kuten täällä jotkut vihjailee) niin veikkaanpa että enemmistö noista lähipubin ""hyvistä äideistä"" on synnyttäneet alakautta... Että se siitäkin teoriasta.

Kyse on nyt varmaan lähinnä siitä, että joku kuvittelee kuten ap. kysymyksen ilmaisi ""Mitkä ovat hyväksyttyjä syitä sektioon?""
Eli, vaikuttaa siltä, että hän haluaa keksimällä keksiä syyn ettei halua synnyttää.

Sektio on suuri leikkaus, ja leikkuksessa on aina isot riskit. Toiseksi, sektion tekeminen vaatii enemmän ja korkeammin koulutettua henkilökuntaa.

Mitäpä jos sairaalassa oikeasti olisi esim. vain 3 lääkäriä jotka pystyisivät sektion tekemään. Kaikki nuo 3 olisivat leikkaamassa ""ku mä en taho että mun paikat repee-potilaita""
Osastolle tuleekin potilas, jonka vauvan syke on laskenut ja sekä äiti että vauva ovat vaarassa, hupsis, ei ole lääkäriä joka tulee leikkaamaan.

Mielestäni hyvä vaihtoehto näille ""ku mä vaan haluun-tapauksille"" olisi yksityinen sairaala jossa saat synnytyslääkärin vierellesi vaikka viikoksi ja saat synnyttää ihan miten päin vaan, maksusta.
Eihän aikuinen saa hammasrautojakaan julkisella puolella..

Sektio on äärimmäisen hyvä keksintö ja hieno juttu silloin kun siihen ihan oikeasti on tarve, mutta veikkaampa, että synnytyspelkotiloja on joka toisella synnyttäjällä.
Tuskin sitä ethii siinä kohtaa pelkojansa miettimään kun synnytys käynnistyy.

Jotain tilastoja on tehty mm. siitä, että joka toinen synnyttämässä jo oleva sanoo että leikatkaa se.. Että se kertoo tästä naiseuden ""päätehtävän"" suorittamisesta. Naisen vartalo on siihen luotu että se voi lapsia synnyttää ja sektiot sitä varten, jos tilanne oikeasti vaatii.

Miksi kirjoitat tähän ketjuun?
Kirjoita oma ketju ja mene sinne jankuttamaan. Luuletko, että ihmiset luettuasi kirjoituksesi päättävät toisin?
Ehei.
Kuulostat vahvuuteen sairastuneelta, kun ylimielisenä tuomitset muiden pelkoja ja vaahtoat rahan kulumisesta ja luusereista jotka peloillaan tuhlaavat sinun veromarkkojasi. Häpeä.

Sivistysyhteiskunnassa on oltava tilaa myös luusereille ja pelkääjille. Miksi sanot ettei näin PITÄISI olla?
Vahvuuteen sairastuneen tunnistaa siitä, kun hänen mukaan PITÄISI tuntea sitä ja PITÄISI sitä ja tätä.

Ei PIDÄ yhtään mitään - ihmiset ovat erilaisia, ja sinulla ollut tiukka kotikasvatus, kun halveksit pelokkaita ja PITÄÄ niin sitä ja tätä.

Luulisin, että useimmat sektiota haluavat menevätkin yksityiselle. Itse ainakin.

Mene tekemään oma propagandaketju, älä HÄIRIKÖI tätä ketjua jossa halutaan keskustella alkuperäisen kysymyksen käsittelemistä asioista.

Olipa osin kamalaa luettavaa... Voi kun jotkut yrittävät kirjoittaa viisaasti, mutta ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat! Näkee, että he eivät ymmärrä laisinkaan muuta näkökulmaa kuin omansa...
Nyt, kun toinen synnytykseni lähenee, olen yhä enemmän tietoinen ulkopuolisten kautta siitä, miten vajaavainen ja huono olen, kun joudun leikkaukseen. Niin ne naapurin nuoret rouvat käyvät vain synnärillä ja kertoilevat, miten helppoa synnytys oli. Tänään viimeksi siskoni soitti ja kysyi, ett sainko esikoiseni heti rinnalle. Sanoin, että en, koska lapsi oli hiukan sininen (pitkällinen synnytys, napanuora kaulan ympärillä, viimein leikkaus) ja hänet laitettiin pikaisen pesun jälkeen hetkeksi lämpökaappiin. Siskoni siihen, että hän on lukenut ihan faktaa, että sellaiset lapset, jotka eivät saa heti vanhemmiltaan ja erityisesti alatiesynnytyksen kautta bakteerikantaa, potevat useammin kovia allergioita kuin ne jotka ovat syntyneet alateitse. Ja sitä hän toitotti, kunnes minulta pääsi itku. Minkä minä voin sille, että en saanut lastani heti rinnalle, en synnyttänyt alateitse jne! Voi vitura! Juu, onhan lapseni kovin allerginen, mutta minkä minä sillekään voin. Ihmiset ovat niin ajattelemattomia, tyhmiä, sanoisin. Aika julmaa mennä moralisoimaan ihmistä synnytystavan vuoksi ja vieläpä ylistämään omaa hyvyyttään. Tosiasia on, että leikkaus olin pelastus ainakin esikoiselleni ja mikä suuri helpotus minullekin. JA kuten yksi lääkäri on sanonut: alapäästäni ei mahtuisi hänen nyrkkikään tulemaan, niin ei sieltä lapsen pääkään tule!
Itse tiedän kaikki mahdolliset riskit. Olen vain nyt siinä tilanteessa, että synnytettävä on ja synnytän sillä tavalla, minkä koen turvallisemmaksi sekä minulle että vaaville. Pelkään hitosti sektiota, mutta viimeksi se oli minulle taivaan lahja! Sanon toiveitani siten, kun koen parhaaksi. Mutta kyllä olisin saanut sanoa jo ekassa raskaudessa toiveeni pontevammin. En olisi ikinä uskonut, miten pitkään alateitse yritetään, kun on kaikenlaisia riskejä (lantiomitta hiukan ahdas, lapsi arvioitu reilusti yli nelikiloiseksi, sydänäänet heikkeni suppareiden aikana- epäily napanuoran olemisesta pään ympärillä). Käsittämätöntä, miten kauan jouduin yrittämään, vaikka se oli toivotonta!!! Lapsi ei laskeutunut ja hänellä oli päässä kolme porrasta painaumista. Ole sinä vahvempi kuin minä, ja sano mielipiteesi reilusti. Niin minäkin tällä kertaa. En ole enää mikään koekaniini!!! Onneksi minulle on sanottu heti, että sektio on hyvin todennäköinen ja saan sen halutessani, koska viime kädessä siihen saatetaan joka tapauksessa joutua päättymään. Minä en halua käydä kahta synnytystä läpi uudelleen...
Tsemppiä! Älä anna noiden tyhmien puheiden haavottaa (tiedän, että sitä ne tekevät)... Joka minulle sanoo, että nainen on luotu synnyttämään alateitse, on mielestäni tosi ääliö. Nääs kun minua ei ainakaan ole luotu niin täydelliseksi, vaikka kuinka haluaisin... Eli tuollaiset ihmiset eivät tiedä, mistä puhuvat, vaikka kuvittelevat olevansa niin järkeviä....

Hauska huomata minkä viestitulvan alkuperäinen kysymykseni onkaan saanut aikaan! Olen löytänyt teistä vastaajista monia ""sielunsiskojani"" - olette fiksua porukkaa, tsemppiä jatkoonkin! Ja sitten näitä ihmehihhuleita, jotka eivät ilmeisesti kykene pätemään millään muulla elämänalueella kuin alatiesynnytyksissä ja keskustelupalstoilla elvistelemällä? No, tsemppiä teillekin ja etenkin kaikille läheisillenne - sitä he totisesti tarvitsevat kun lähipiirissä on tuollaisia ""totuuden torvia"". Ihan kuin olisi jotain kiihkouskovaisten paatoksellista saarnaa lukenut! Huh!

Muutaman asian tässä haluan sanoa: ensiksi kysymykseni oli suunnattu niille, jotka ovat suunnitellun sektion kokeneet. Tiedän että ko. ratkaisuun päätyminen totisesti vaatii rohkeutta enemmän kuin perinteiseen alatiesynnytykseen päätyminen (juuri ympäristön paineiden vuoksi) ja halusin siis tutustua aiheeseen paremmin toisten kokemusten kautta. Toisekseen; puhuinko ap viestissäni mitään siitä, että olisin vaatimassa tätä uskomatonta luksuskokemusta (hah) julkiselta puolelta? Ja vaikka olisinkin, niin minusta se olisi ihan ok, kun kertan maksan noin 1000€ kuukaudessa veroja? Moniko teistä, jotka vaaditte suunniteltua sektiota asiakkaan itse maksettavaksi, annatte yhteiskunnalle moisen summan euroja? Okei. Mutta rahasta ei saa olla kysymys, joten se siitä. Kolmanneksi: te, jotka olette sitä mieltä että jos synnytystä kerta pelkää ""liikaa"", niin ei tarvitse tehdä lasta ollenkaan... oletteko sitten onnellisia ja huojentuneita, jos varaankin alkuraskauden ultran sijasta ajan aborttiin??? Aivan varmasti ristiinnaulitsette myös ne, jotka siihen päätökseen tulevat syystä tai toisesta.

Kyllähän tällainen palsta on ihan sitä varten, että täällä saa kysyä neuvoja ja tukea ja saa myös asiallisia vastauksia -jopa neuvoja-, jotka lohduttavat, tukevat, rohkaisevat jne. Jos mieli tekee aiheuttaa myrskyjä vesilasissa, niin sitä varten on olemassa varmasti toisenlaisiakin keskustelupalstoja. Käykääs provoilijat vaikka tutustumassa Lemmikkipalstan ""kehän laidalla"" - viestiketjuihin: siellä ihmiset elävät itseään ylistäen ja toisensa maahan polkien. (Tervemenoa vaan)

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille! Ja nyt ulos kukkia istuttamaan :)

Haloo Naiset!!! Ei kait kukaan oikeasti ole sitä mieltä, että vielä nykyaikanakin on kivulla ja tuskalla synnytettävä ? Onhan nykyään sentään kivunlievitysmahdollisuuksia ja meillä jokaisella myös mahdollisuus/ oikeus valita synnytyksen ja sektion välillä ? MUTTA...jos haluaa jotain erikoispalvelua, niin tottakai euroja tiskiin. Verovaramme eivät taatusti ole tarkoitettu takaamaan kaikille luksus-palvelua, vaan perusjutut. Ja jos ekstaa haluaa, niin sitä on jo nykypäivänä rahalla saatavana. Näin niille joille tämä toisten ""ekstrat"" ovat välttämättömyyksiä, riittää resursseja verovaroista. Ja Ilonalle tsemppiä - minäkin harkitsin sektiota. Ja olisin sen tietysti itse kustantanut, jos olisin siihen omasta halustani päätynyt.

Heippa vaan!

Mulla on kokemusta molemmista tavoista. Ensimmäinen synnytys (rv42) meni hätäsektioon. Imukuppi yritysten jälkeen. Tämän synnytyksen kesto oli 7 ja puoli tuntia. Minut nukutettiin leikkauksen ajaksi ja herättyäni olin pitkään tokkurainen. Olin kuitenkin vielä samana iltana pystyssä ihan ilman pyörätuolia! Leikkaushaava oli jonkin aikaa kipeä mutta kyllä sen kanssa tuli toimeen 3vrk leikkauksen jälkeen ilman kivunlievityksiä. Toivuin mielestäni nopeasti tästä.

Toinen synnytys käynnistettiin 10 pvää ennen laskettua aikaa koska pelkäsin yrittääkään synnyttää ainakaan isompaa kuin ensimmäinen oli (3580g). Urheana olin kuitenkin päättänyt edes yrittää alateitse. Sain epiduraali piikin ja jo sen pisto meni perseelleen. Neula osui johonkin hermoon ja sattui ihan hirveesti. Se kuitenkin tehosi eli kivut hävisivät. Aikani ponnisteltua kätilö sanoi että nyt olisi aika rupea jotain tapahtua. Keräsin kaikki voimani ja ponnistin, tunsin miten paikat repesi ja poika tuli mailmaan. Ja minulle oli tehty välilihan leikkaus. Alapää repesi hanuri aukkoon asti ja sisäistä ommelta tuli monta kerrosta. Tikkejä laitettiin yhteensä kymmeniä. Pojan pää oli yhtä iso syntyessä kuin isoveljellänsä mutta painoa vähemmän, 3350g. Kummassakin synnytyksessä en tuntenut tarvetta ponnistaa vaan ponnistin vain koska kätilö käski. Jälkimmäisen kesto oli muuten 7h 20min.

Alapään repeämän paraneminen minulla oli puolta kauheampaa kuin sektiohaavan. Kävin kolme viikkoa synnytyksen jälkeen pissillä suihkussa koska haavaa kirvelsi älyttömästi, en mitenkään pystynyt pissii muuten kuin seisaalteen. Kaikenlisäksi se nikama mihin se epiduraali tökkäistiin tuli n. kuukauden päästä niin kipeeks että pelkäsin mitä tapahtuu. Se meni ohi onneksi, jonkin asteinen tulehdus tms. Lääkäri synnytys sairaalassa ei ottanut sitä vakavasti. Sanoi vain että kun ei ole sillä kohdalla ihossa punaista länttiä ei se ole vakavaa. Mutta mua pelotti!

Nyt on kolmas lapsi syntymässä elokuussa. Enkä todellakaan tiedä miten sen synnytän. Haluaisin yrittää jälleen alakautta, koska pääsisin nopeammin sairaalasta kotiin. Mutta se repeäminen pelottaa ja aivan yhtä paljon kuin epiduraali. Melkein tahdon sen sektion mutta miten sen voi saada ilman selkään piikitystä?

Tämä oli minun tarinani. Ei provoilua. Synnytys pelkoni molempia tapoja kohtaan ovat todellisia. Kohta synnytys on ajankohtainen enkä tiedä kuinka sen haluan... :( Jospa sitä ottaisi asiat niinkuin ne tulee.

Jos kerran tiesit että näitä kommentteja tulee, miksi ihmeessä esitit kysymyksesi täällä, olisit kysynyt neuvolassa.

Toiseksi, varmasti meistä jokainen joka työskentelee ylemmissä palkkaluokissa, maksaa valtiolle tuon 1000 € veroja kuukaudessa, mutta kuten sanoit, siitähän tässä ei ole kysymys.. vaikkakin itse otit asian esille.

Ja minusta tuokin, että ei sitten tehdä lapsia ollenkaan on typerää.

Jos ihminen ihan oikeasti kärsii ihan oikeasta synnytyspelosta, hän menee ammatti-ihmisen luokse, eikä tällaisille keskustelupalstoille.

Ja ihan oikeasti minä olen suunnitellun sektion kokenut, ja katunut sitä siitä päivästä lähtien.
Vihaan arpea joka vatsassani on.. nahka kun vielä raskauden aikana löystyy niin arvestapa ei koskaan tulekaan kaunista sileää arpea, siitäkään huolimatta että painoindexini on ihan kohdallaan ja urheilen ja syön terveellisesti ja vartaloni on muutenkin kiinteä.

Myöskään sektion takia en ilmeisesti voi enää tehdä lapsia, leikkauksessa kun kohtuni ""repesi"" ja ei ole enää niin vahva.

ETtä jos saisin tilaisuuden vielä raskauteen, vääntäisin lapsen alakautta vaikka henkeni uhallakin.
Ja syy sektiooni oli ensisynnyttäjän perätila.

Että onnea sulle vaan sektioon ja palaa takaisin sinne ""kehän laidalla""-palstoillesi,

""Jos ihminen ihan oikeasti kärsii ihan oikeasta synnytyspelosta, hän menee ammatti-ihmisen luokse, eikä tällaisille keskustelupalstoille.""

Kas kummaa, ihminen silti sosiaalisena eläimenä usein myös haluaa keskustella aiheesta samaa kokeneiden/kokevien kanssa.
Rumaa ja kiristävää arpea voi tulla sinne alapäähänkin, se on ihan tuurista kiinni ja yksilöllistä miten kroppa palautuu lapsensaannin jälkeen, oli kyseessä sitten alatiesynnytys tai sektio.

Edellinen kirjoitti arvistaan nyyhkien. Voi voi. Ärsyttää tuo, että kuvitellaan sektiota haluavat jotenkin ulkonäkökeskeiset
blondit. Että kun vähän uhkailee arvella, niin sitten jo halutaankin alatiete.
Se kertoo tiestä arvostelijoista enemmän....
Ei tässä ole kyse jostain ulkonäköasiasta. Haluan sektion, olen siitä valmis maksamaan. Syynä kivun pelko, sekä kaulan ympärille puristuva napanuora, yms vauvaa uhkaavat seikat.

Turha lässyttää jostain arvista. Arpeni kannan ylpeänä.

Mistä te noita ääriharvinaisia alatiesynnytyksen kauhuja oikein kehitätte? Ajat muuttuu, onneksi :-)

Nykyään sektio ON SEKÄ ÄIDIN ETTÄ VAUVAN KANNALTA VAARALLISEMPI, sillä siisti. Entä jos haluatte joskus lisää lapsia? Sektion jälkeen ongelmat on PALJON yleisempiä kohdun arpeutumisen takia. Ymmärrän kyllä että synnytyspelkoinen ei ehkä pysty ajattelemaan ""järjellä"", jos koko juttu on mielessä yksi kauhumöykky...mutta että joku alkaa vaatia sektiota silloinkin kun lääkärit ja kokeneet alan asiantuntijat on eri mieltä, on typerää ja vastuutonta.

Tässä siis vähän tutkittua tietoa sektion riskeistä, otteita artikkelista ""Duodecim
2003;119(7):593-8
Terhi Saisto ja Erja Halmesmäki""

""Synnytyspelon tai synnyttäjän toiveen vuoksi tehtävät keisarileikkaukset ovat yleistymässä. Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen ja kohtutulehduksen vaara 15-kertainen antibioottiprofylaksiasta huolimatta. Riskit lisääntyvät seuraavissa raskauksissa varsinkin istukkaongelmien vuoksi. Elektiivisellä keisarileikkauksella syntyneen lapsen sopeutuminen kohdunulkoiseen elämään käynnistyy hitaammin. Synnytystavalla voi olla merkitystä myös myöhemmän terveyden kannalta. Vaikka keisarileikkaus on nyky-Suomessa turvallinen, sille on riskien vuoksi oltava selkeä aihe. Antibiootti- ja trombiprofylaksia ovat tietyille potilasryhmille tarpeellisia""

""Lapsen riskit
Välittömät leikkaukseen liittyvät vaarat.
Suomessa suurin osa keisarileikkauksista tehdään spinaali- tai epiduraalipuudutuksessa, joihin joskus liittyvä äidin verenpaineen lasku heikentää istukan verenvirtausta nopeasti ja paljon. Vaikka lapsi syntyy vain muutamia minuutteja äidin verenpaineen laskun jälkeen, hän voi olla kärsinyt lyhytaikaisesta hapenpuutteesta (Rout ja Rocke 1994). Yleisanestesiassa nukutusaineet menevät istukan läpi ja lamaavat lapsen hengitystä ja ärtyvyyttä.

Elektiiviseen keisarileikkaukseen liittyy suurentunut vastasyntyneen hengitysvaikeuksien riski. Se on sitä suurempi, mitä aikaisemmin ennen laskettua aikaa lapsi syntyy. Raskausviikolla 37 vaara on seitsenkertainen (esiintyvyys 7,4 %), ja vielä 39. raskausviikolla, jolloin suurin osa elektiivisistä keisarileikkauksista tehdään, riski on kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %) (Jackson ja Paterson-Brown 2001). Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla on suurempi vaara joutua hoitoon vastasyntyneiden valvonta- ja teho-osastolle myös veren pienen glukoosipitoisuuden ja matalan ruumiinlämmön vuoksi (Wagner 1994). Synnytyksen aiheuttama katekoliamiinien erityksen käynnistyminen valmistaa lasta syntymänjälkeistä sopeutumista (adaptaatiota) varten. Elektiivinen keisarileikkaus ei käynnistä eritystä, ja koko adaptaatioprosessin täytyy tapahtua syntymän jälkeen (Agata ym. 1995).

Kirurgiset komplikaatiot vaanivat myös lasta; riski saada ihon laseraatio veitsestä kohtua avattaessa on 1,3–1,9 %, perätilassa olevalla sikiöllä vielä suurempi (Goer 2001).

Keisarileikkauksen jälkeiseen synnytykseen liittyy lisääntyneitä vaaroja myös lapsen kannalta. Perinataalikuolleisuus on suurentuneen kohturuptuurariskin vuoksi kahdeksan kertaa suurempi verrattuna ensisynnyttäjien tai niiden uudelleensynnyttäjien lapsiin, joille ei ole aikaisemmin tehty keisarileikkausta (Smith ym. 2002).

Myöhempään terveyteen liittyvät riskit.
Synnytystapa saattaa vaikuttaa vastasyntyneen immunologiaan. Alateitse syntyneiden lasten veressä on enemmän liuskatumaisia valkosoluja, monosyyttejä ja luonnollisia tappajasoluja kuin keisarileikkauksella syntyneillä. Lisäksi fagosyyttien toimintakyky on alateitse syntyneillä lapsilla parempi jopa vielä kuusi kuukautta syntymän jälkeen (Grönlund ym. 1999). Näillä tekijöillä saattaa olla merkitystä myöhemmän atopian, astman tai infektiokierteen syntymisen kannalta (Xu ym. 2001).""

Tässä siis vähän tutkittua tietoa sektion riskeistä, tässä vain otteita artikkelista ""Duodecim

Noista faktoistahan tuli nyt ihan selväksi se tosiasia, että myös suunniteltu sektio on vaarallisempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle kuin alatiesynnytys. Eli äiti joka on perehtynyt näihin asioihin myöntää varmaan ajattelevansa omaa mukavuudenhalua enemmin kuin lapsen tulevaisuutta? Uskomattoman narsistista touhua, halutaan lapsi, mutta kivuttomasti ja mahdollisemman helposti, kiitos! Hoh hoijaa..

” Saiston mukaan synnytyspelko on kuitenkin riittävä lääketieteellinen peruste keisarinleikkaukselle, jos pelkoa ei saada lievitettyä sellaiselle tasolle, että alatiesynnytys tuntuu mahdolliselta.”

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3318

Voi pyhä sylvi, mitä propagandaa! Olitpa pominut Duodecimin artikkelista tarkoitushakuisesti vain omaan mielipiteeseesi sopivia pätkiä. Lukekaa tytöt koko artikkeli itse, niin saatte oikeamman kuvan! Tutkimuksen pääpaino on aivan päinvastainen, eli riskit koskevat lähes kokonaan vain äitiä.

Valitettavasti en pääse suojatuille sivuille kotikoneeltani, enkä voi kopioida tekstiä sähköisesti. Lukekaa se itse kirjastossa. Olen printannut tutkimuksen aiemmin ja voin referoida paperilta joitakin kohtia tutkimuksesta:

Äidin riskit:

-vaikeita komplikaatioita kaikissa synnytyksissä, mutta keisarinleikkauksessa äitikuolleisuutta 4kertaa enemmän,
-merkittävää äidin verenhukkaa 3 kertaa enemmän, ja
-kohdunpoiston vaara 6-kertainen,
-riski kuolla keuhkoveritulppaan 26-kertainen, kohduntulehduksen vaara 15-kertainen
-keisarileikkaus on silti nykysuomessa turvallinen
-kuoleman vaara hyvin harvinainen
-verensiirron tarvii 6%naisisita leikkauksen jälkeen,
-voi tulla myös virtsarakon ja -johdinten vaurioitumisen vaara,
-voi tulla myös virtsatientulehdus katetrista johtuen,
-haava tulehtuu 4-7%lla
-suolisto voi lamaantua niin kuin leikkauksissa yleensä
-6-kertainen laskimotukoksen riski
-seuraavissa raskauksissa ehkä istukan huono kiinnittyminen
-uusintaleikkauksessa voi tulla verenhukkaa ja tulehduksia
- uusintaleikkauksessa voi tulla kohtuarven repeilemistä
-uusintaleikkauksessa voi tulla kohdunpoisto 13%lle
-alatiesynnytys seuraavassa raskaudessa onnistuu leikatuille 3/4 tapauksista

Lapsen riskit:

-epiduraalipuudutus voi hetkeksi vähentää istukan verenvirtausta
-jos lapsi leikataan paljon ennen laskettua aikaa, sillä voi olla hengitysvaikeuksia
-jos toinen keisarinleikkaus, lapsen kuolleisuus 8-kertainen verrattuna niihin, joille tehdään ensimmäinen keisarinleikkaus
-voi hekentää immunologiaa

Artikkelin Lopuksi-kappaleessa todetaan vielä, että ""Toimenpide altistaa äidin ylimääräisille riskeille toipumisen aikana ja tulevissa raskauksissa. Myöskään lapselle keisarinleikkaus ei ole yksiselitteisesti helppo ja turvallisempi tapa syntyä silloin, kun normaalille synnytykselle ei ole estettä.""

Ylläolevaa tietoa sektion riskeistä ei myöskään voi lukea irrallaan muista tutkimuksista Olisi kiinnostavaa saada tilastot siitä, millaisia erilaisia riskejä alatiesynnytykseen sisältyy lapsen ja äidin kannalta. Vasta sittenhän niitä kahta tapaa voi verrata toisiinsa.

Yllä siis otteita artikkelista ""Duodecim

Miksi kirjoitat tähän ketjuun?
Kirjoita nyt se oma oma ketju ja mene sinne jankuttamaan. Luuletko, että ihmiset luettuasi kirjoituksesi päättävät toisin?
Ei, koska tässä ei ole kyse
a) tiedonpuutteesta
b) ulkonäöstä

Mene tekemään oma propagandaketju, älä HÄIRIKÖI tätä ketjua jossa halutaan keskustella alkuperäisen kysymyksen käsittelemistä asioista.

Vaikka olet lääkäri, olet silti vahvuuteen sairastunut ja alatieuskovainen.

Yhteistyössä