A
aikuisen tehtävä kasvattaa
Vieras
Todella ikävää ja surullista. Olen pahoillani sun ja lapsesi puolesta, mutta myös noiden ikävyyksiä huutaneiden lasten puolesta. Ota huomioon, että 4-6-vuotias on sanan varsinaisessa merkityksessä LAPSI. Lapsi tekee virheitä, hänellä ei ole välttämättä vielä kykyä hahmottaa oikean ja väärän eroa tai sitä, mikä on sosiaalisesti hyväksyttyä tai ei. Voi olla, että lasten kotona on todellakin puhuttu "läskeistä" ja muista ihmisistä halveksivaan sävyyn. Silloin ei ole lapsen vika, jos hän päästelee suustaan tuollaisia. Mutta toki EHDOTTOMASTI päivähoidon työntekijän olisi puututtava asiaan, jos tuollaista kuulee. Jos minä kuulisin lasten huutelevan tuollaista (ihan ulkopuolisena) puuttuisin asiaan ihan varmasti. Aikuisten tehtävänä on kertoa lapsille, mikä on hyväksyttyä mikä ei. Minun 8v. tyttö on joskus puhunut ylipainoisista ihmisistä halventavaan sävyyn kotona tyyliin: "mä en haluaisi olla niin lihava, kuin se ihminen jonka tänään kaupassa näin...". Silloin me vanhemmat olemme selvittäneet, että jokainen ihminen on sellainen kuin on, on lihavia, laihoja, pitkiä, pätkiä, ketään ei halveksita ja syrjitä ulkomuodon perusteella. Olemmepa sanoneet hänelle senkin, ettei hän voi ikinä tietää, jos hänestä itsestään tulee aikuisena ylipainoinen. Miltä hänestä sitten tuntuisi, jos ihmiset ilkkuisivat. Kysymys on siis ennenkaikkea EMPATIAAN kasvattamisesta. Se kyky tuntuu monilta vanhemmiltakin nykyisin olevan kadoksissa!! Tsemppiä sulle!