Surullinen ja vi*****nut olo ehkä sun lapsesi takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todella ikävää ja surullista. Olen pahoillani sun ja lapsesi puolesta, mutta myös noiden ikävyyksiä huutaneiden lasten puolesta. Ota huomioon, että 4-6-vuotias on sanan varsinaisessa merkityksessä LAPSI. Lapsi tekee virheitä, hänellä ei ole välttämättä vielä kykyä hahmottaa oikean ja väärän eroa tai sitä, mikä on sosiaalisesti hyväksyttyä tai ei. Voi olla, että lasten kotona on todellakin puhuttu "läskeistä" ja muista ihmisistä halveksivaan sävyyn. Silloin ei ole lapsen vika, jos hän päästelee suustaan tuollaisia. Mutta toki EHDOTTOMASTI päivähoidon työntekijän olisi puututtava asiaan, jos tuollaista kuulee. Jos minä kuulisin lasten huutelevan tuollaista (ihan ulkopuolisena) puuttuisin asiaan ihan varmasti. Aikuisten tehtävänä on kertoa lapsille, mikä on hyväksyttyä mikä ei. Minun 8v. tyttö on joskus puhunut ylipainoisista ihmisistä halventavaan sävyyn kotona tyyliin: "mä en haluaisi olla niin lihava, kuin se ihminen jonka tänään kaupassa näin...". Silloin me vanhemmat olemme selvittäneet, että jokainen ihminen on sellainen kuin on, on lihavia, laihoja, pitkiä, pätkiä, ketään ei halveksita ja syrjitä ulkomuodon perusteella. Olemmepa sanoneet hänelle senkin, ettei hän voi ikinä tietää, jos hänestä itsestään tulee aikuisena ylipainoinen. Miltä hänestä sitten tuntuisi, jos ihmiset ilkkuisivat. Kysymys on siis ennenkaikkea EMPATIAAN kasvattamisesta. Se kyky tuntuu monilta vanhemmiltakin nykyisin olevan kadoksissa!! Tsemppiä sulle!

Miksi jokainen kuvittelee että sieltä kotoa se läskiksi haukkuminen tulee? Vaikka lapsi ei olisi ikinä kuullut kotonaan sanaa läski niin kummasti se sen osaa, katsos kun kaverit osaa...Jos sinua niin itkettää niin laihduta ihminen itsesi sellaiseen kuntoon missä itse hyväksyt itsesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ite 48kg:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lihavat on just tuollasia itsesäälissä rypeviä. Ihan itse olet itsesi lihottanut. Maailman nyt vaan on pinnallinen.

Ja huh,huh. Sä varmaan olet just tollasen kauhukakaran mutsi.

Ei ole mun lapseni haukkunut toisia läskeiksi. Eikä miksikään muuksikaan. Ei oo tietooni tullut ainakaan. Ite se aina sanoo muille, ettei saa kiroilla eikä haukkua toisia. Joten nyt meni hieman väärin sun veikkaus. :)

no lapset tekee sitä mitä ne kotona oppii, näkeehän sen kun täälläkin on päivittäin avauksia siitä läski jutusta. niin kyllä kai sitä varmaan sitten kotonakin puhutaan ja sanotaan, että se ja se on läski, sitten lapset oppii, että on oikeutettu haukkua toista läskiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Ihan kamalaa!! Oikeesti :|
On myös semmoisia jotka kirvaa aivan mielettömästi..ja vanhemmat nauraa vieressä ku on niin hassu lapsi :headwall:

joo surullisen samaa mieltä ja huolissaan pienten lasten käytöstavoista, saatikka koululaisten

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Jep, kaikille niitä lapsia suodaan..

Nyt meni lainaukset päin honkia, siis tarkotin näitä kenen lapsien suusta näidenvastauksienkin perusteella jo vois kuvitella tällästä tulevan.
En itekkään hauku ikinä ketään läskiksi, enkä kyllä sulattais sitä lapseltakaan.

Miten tähän alotukseen voi kukaan vastata että laihuta, iteppä olet ittes lihottannu! Tässä on mun mielestä pointti tuo miten vähän lapsille opetetaan nykyisin TAPOJA ja KUNNIOITUSTA vanhempia ihmisiä kohtaan sekä miten jo pieniin juurrutetaan joko kodin tai muun sosiaalisen ympäristön toimesta tuollainen ihmisen ulkoisten ominaisuuksien mollaaminen ja tieto siitä että jos ei johonkin normiin mahdu niin on "vapaata riistaa". Veikkaan että nuo oma moka kommentoijat on juuri noitten (tai noiden tyyppisten) lasten vanhempia!

voi kuinka inhottavaa :hug: . Lapset ovat laumaeläimiä ja jos yksi lapsi on kuullut tuollaista vaikka isoveljeltään tms. niin nopeasti ne muutkin lapset oppivat. Ei se aina kuitenkaan ole äidin vika mitä lapset puhuvat/tekevät vaikka toki äiti voi siihen vaikuttaa mutta tarhassa hän ei ole lasta kieltämässä

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Miksi jokainen kuvittelee että sieltä kotoa se läskiksi haukkuminen tulee? Vaikka lapsi ei olisi ikinä kuullut kotonaan sanaa läski niin kummasti se sen osaa, katsos kun kaverit osaa...Jos sinua niin itkettää niin laihduta ihminen itsesi sellaiseen kuntoon missä itse hyväksyt itsesi.

Nimenomaan näin. Kyllä meidän sällit ainakin poimii ei-toivottuja ilmaisuja ties mistä. Kiroilevat sukulaissedät on saaneet monet perkeleet istutettua noiden suuhun. Eivät ne enää kiroile, ainakaan mun kuulteni. Mutta kuitenkin. Kyllä ne lapset kuulee ihan yhtä ja toista, jos sun mistä, ja matkivat toki kuin apinat - se kuuluu asiaan.

Se ei ole toki missään nimessä TOIVOTTAVAA käytöstä, mutta ei mikään 4v sellaista vielä tajua.

Me ei ainakaan puhuta kenenkään ulkonäöstä, ei läskeydestä eikä muustakaan. Meitä vaan ei kiinnosta sellaset jutut, ketä kiinnostaa? Ihmiset on mitä on ja sillä siisti. Ihan tyhmältä tuntuis tommosista asioista keskustella. Omasta puolesta sanoin näin ja kavereidenkaan, enkä sukulaisten kanssa oo koskaan jutellut sellasista asioista.

Eli ihan on muut jutun aiheet.

nää tällaset lapset niit tulevaisuuden syrjäytyneitä sosiaalipummeja ja luusereita. ilmeisesti vanhempansakkin ovat samaa lajia. kotona ei pystytä antamaan lapselle edes alkeellisinta sivistystä eikä opettamaan minkäänmoisia peruskäytöstapoja. tää syrjäytymisriski näkyy siis jo siin päiväkodin aidan vierellä. surullista.

PEESI! aikuisen täytyy tuollaisessa tilanteessa avata suu ja muistuttaa lapsia kielenkäytöstä. ei päiväkodissa ne hoitajat kaikkea kuule, ja näin ollen tietenkään pysty puuttumaan. tai jos lapsille ei viitsi sanoa, hoitajille ainakin tieto että ketkä tuollaisia huutelee.
hiljaisuudella hyväksyit lasten huutelun!!!

Mun mielestä se on kylläkin VANHEMPIEN asie opettaa lapsilleen hyviä tapoja! IKINÄ ei ole mun lapset tuollalailla huudelleet kellekään, ymmärtävät kyllä mikä on soveliasta. Jopa pienet lapset sen ymmärtää.

Että kasvattakaa vaan itse niitä kullannuppujanne, älkääkä laittako vastuuta sille, kelle huudellaan. Vai onko kiusattukin sitten vastuussa siitä, mitä muut hälle tekee jos ei uskalla sanoa vastaan? Kyllä mäkin olisin ap:nä ollut kiusaantunut. Enemmän ehkä hämmästynyt siitä, miten vähän nykylapsilla (jopa pienillä ) on kunnioitusta vanhempia kohtaan.

no jos lapsen vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa fiksuja lapsia, niin kai siitä huutelusta voi se toinen aikuinen huomauttaa tai ainakin kertoa pk:n henkilökunnalle, ja tarhantätit voivat sitten jutella vanhempien kanssa. täysin hiljaa tuollaisessa tilanteessa vain yllyttää huutelijoita!!
eli kasvatusvastuu tietenkin on vanhemmilla, mutta muutkin aikuiset voivat tarvittaessa puuttua tuollaiseen typerään huuteluun.

Kumma kun kaikille lapsille ei tule koskaan mieleen huudella ihmisille, eikä varsinkaan läski sanaa. Ei tuollasia ilkeitä lapsia joka perheestä tule, se on fakta.
Entäpä kun joku kakara haukkuu sua vanhaks huoraks, meinaatko jollainlailla nuorentua, et voit olla tyytyväinen itsees?

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
no lapset tekee sitä mitä ne kotona oppii, näkeehän sen kun täälläkin on päivittäin avauksia siitä läski jutusta. niin kyllä kai sitä varmaan sitten kotonakin puhutaan ja sanotaan, että se ja se on läski, sitten lapset oppii, että on oikeutettu haukkua toista läskiksi.

Näinpä. Mun lapsi ei koskaan käytä läski sanaa, mutta kaikki muut kakarat jo tuntuu käyttävän. Jumalauta. Kotoa ne sitä läskittelyä kuulee, eihän tälläkään palstalla äidit osaa muuta kuin valittaa että ovat läskejä, naapuri on läski tai se ja se on läski.. voi hirveetä.. Tollasta ne lapset sitten kotona kuuntelee, ja kun tollasilla läskihysteerikoilla tuskin on paljon aivotoimintaa, lapsilta ei voi vaatia yhtään sen enempää.
Fiksujen ihmisten lapset ei huutele kenellekään, vaikka kuulisivat muilta lapsilta mitä. Kyllä ne tavat kotona opitaan.

Tuon ikäiset lapset kokeilee rajojaan nimittelyssäkin. Meillä ainakin yksi lapsista on noukkinut sanat kavereiltaan. On itse pahoittanut mielensä, kun joku muu on nimitellyt, mutta kokeilee kohta sanaa itse. Kiellän kyllä surutta vieraitakin lapsia. Viimeksi naapurinpoikaa, joka kehtasi nimittelyn päätteeksi olla sitä mieltä, että minä en saisi kieltää häntä. Uhkasin pestä suun saippualla :D Pienen tuijottelun jälkeen ei halunnut kokeilla. Kyseisessä perheessä kielletään nimittelyt, eikä kiroilla, mutta jostain nuo lapset niitä sanoja vaan kuulee. Ymmärrän kyllä, ettei loukkaantuessa jaksa enää lähteä ojentamaan vieraita lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:

Kumma kun kaikille lapsille ei tule koskaan mieleen huudella ihmisille, eikä varsinkaan läski sanaa. Ei tuollasia ilkeitä lapsia joka perheestä tule, se on fakta.
Entäpä kun joku kakara haukkuu sua vanhaks huoraks, meinaatko jollainlailla nuorentua, et voit olla tyytyväinen itsees?

Ei vaan koska mä tiedän että olen vanha mutten huora niin en ota itseeni. Mulle on aika turha vittuilla iästä, katsos kun se on jokaisella edessä.
Minä hyväksyn itseni juuri tämänikäisenä.

Nii-i. Ei se välttämättä ole kotoa opittu tapa. Ja tuohon puuttusin kyllä. Sanoisin ääneen, että noin ei käyttäydytä, ketään ei nimitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
törkeitä mukuloita joita ei vanhemmat oo osannu kasvattaa |O |O

SUA ei ole kukaan osannut kasvattaa, etkä näemmä ole itsekään mitään oppinut...

Lasten suusta asiat ovat täysin eri asia mitä ovat kotona oppineet/kotona KASVATETTU

Jos nätisti sanon (niin kuin aikuisena osaan), niin IDIOOTTI olet.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Nii-i. Ei se välttämättä ole kotoa opittu tapa. Ja tuohon puuttusin kyllä. Sanoisin ääneen, että noin ei käyttäydytä, ketään ei nimitellä.

Ei se haukkuminen välttämättä sen lapsen kotoa tulekaan, mutta jonkun kotoa se tulee. Ei lapset keksi noita asioita ilman, että kuulevat niitä jostain. Ja ne kuulevat niitä joko kotona tai toisilta lapsilta, jotka ovat itse kuulleet ne aikuisilta.

Aikuiset ei vaan osaa käyttäytyä.

Miksi jokainen kuvittelee että sieltä kotoa se läskiksi haukkuminen tulee? Vaikka lapsi ei olisi ikinä kuullut kotonaan sanaa läski niin kummasti se sen osaa, katsos kun kaverit osaa...

Peesailen tätä...mun 5½ v kysyi olikos se nyt tiistaina vai eilen että "äiti hei, mitä tarkottaa läski?". Eskari alkoi, sanasto karttui.

Yhteistyössä