Supistuksista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Hitsi vie kun täytyy just lähteä töihin, mutta ajattelin silti kysäistä teiltä viisaammilta...

Olin siis neuvolassa tänään ja kun täti mittasi kohdun korkeutta, niin kysyi että supistaako. Siitä sitten lähdettiin keskustelemaan asiasta ja mä kerroin että aika useinkin on vatsa kovana ja sellainen painava.

Täti sanoi että mun täytyy kunnioittaa supistuksia, eli lepoa jos niitä tuntuu tulevan. Ja jos ne on kivuliaita tai tuntuu menkkakivuilta, niin sitten jatkotoimenpiteitä.

Mä tästä tietty vähän pelästyin ja sitten aloin miettimään että miten tän kanssa nyt käytännössä eletään?? Kun siis päivät olen töissä (ellen ole iltavuorossa kuten tänään) ja illat opiskelen (siis ellen ole töissä :) ).

Etenkin töissä tuo vatsa supistelee kun teen kuitenkin fyysisesti kohtalaisen raskasta työtä. Niin pitäiskö mun hakea sit sairaslomaa vai ottaa töissä rauhallisesti (josta voi tosin tulla sanomisia) vai mitä hittoa mun pitää tehdä?? Koulu nyt tuskin rasittaa kun siellä vaan istun ajatuksissani (joo joo, pitäis tietty opiskellakin tunneilla).

Voi tylsyys....ja taas kerran huolestuneisuus... :(

Mulla supisteli aina töissä, pidin hetken taukoa ja jatkoin sitten. En olisi kehdannut sen takia hakea saikkua. Kyllä työnantajan on ymmärrettävä jos hetken täytyy levätä (mulle riitti ihan pari minuuttia). Jos ei ymmärrä ja tulee sanomista niin sitten haet saikkua ;)

ja voi tulla välillä paljonkin. Syytä huolestumiseen on, jos muuttuvat kivuliaiksi ja/tai säännöllisiksi. Jos epäilet, voit tietty käydä synnärillä tilanteesi tarkistuttamassa, mutta harjoitussuppareiden ei kai pitäisi avautumista normitilateessa aiheuttaa.

hiljennät tahtia jos vatsaa kovottelee, supistuksia ne on.
JA jos ei mene ohi tai ovat kipeitä, pitää hakea saikkua. Noi on kyllä aika yleisiä, eikä niistä mitään haittaa ole -yleensä. Jos taas tekevät kohdunsuuta pehmeäksi tms. niin sit joutuu yleensä saikulle, varsinkin fyysisestä työstä.
Yksi perusasia, jolla supistuksia saa vähemmhviaäksi, on huolehtia riittävästä nesteytyksestä. Ihan vettä siis. Ja jos juo kahvia/teetä, niin yhtä kuppia kohti lasi vettä.
Eläkä liikaa huolehi! Mukavaa työiltaa!

Alkuperäinen kirjoittaja 3lasta:
hiljennät tahtia jos vatsaa kovottelee, supistuksia ne on.
JA jos ei mene ohi tai ovat kipeitä, pitää hakea saikkua. Noi on kyllä aika yleisiä, eikä niistä mitään haittaa ole -yleensä. Jos taas tekevät kohdunsuuta pehmeäksi tms. niin sit joutuu yleensä saikulle, varsinkin fyysisestä työstä.
Yksi perusasia, jolla supistuksia saa vähemmhviaäksi, on huolehtia riittävästä nesteytyksestä. Ihan vettä siis. Ja jos juo kahvia/teetä, niin yhtä kuppia kohti lasi vettä.
Eläkä liikaa huolehi! Mukavaa työiltaa!

VÄHEMMÄKSI ei vähemmhviaäksi =D ( lapsonen auttelee vieressä... )

Mulla viidennestä kuusta lähtien aina kun olin kävelyllä...ei ne mua hidastanut, pikkusen supistuksen ajaksi hidastin vaan tahtia.
...ja mun kävelylenkit on todella reippaita yleensä!!

Ei ne supistelut haittaa liikkumista ja nomaalia olemista, niin kauan kun susta tuntuu hyvältä.

Mulla myös supisteli koko raskauden ajan, ja pyrin sitten välttämään niitä tilanteita, jotka supistelut laukaisi. Harjoitussupistukset on kyllä ihan normaaleja, vaikkakin ikävän tuntuisia, mutta tietysti on eri asia jos niiden johdosta alkaa kohdun suulla tapahtua kypsymistä eli ovatkin ns. avaavia supistuksia. Itse kävin lääkärikontrollissa supistusten takia ja viikolla 18 sain niihin estolääkityksenkin.

Yhteistyössä