Supistuksista?

• Viestiketjun aloittaja Hanna
  • Ensimmäinen viesti
Hanna
harjoitussupistuksiako?

Olen ollut nyt 1,5vko sairaslomalla supistusten takia. Olen rv22+1 ja esikoistani odotan. Maanantaina pitäisi mennä takaisin töihin, mutta töihin meno todella arveluttaa oman kuntoni takia.
Koko tän 1,5 vko:n ajan mulla on ollut näitä harjoitussupistuksia. Supistukset ovat olleet toiset lähes kivuttomia, mutta tänään taas supistukset veti kaksinkerroin ja olin todella huonovointinen. Tämän päiväisten supistusten takia olen miettinyt kuinka jaksan tehdä töitä, kun äärimmäisen kevyt kotiarki saa mut sohvalle kipuineni.
Eilen puhuin terveydenhoitajani kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että maanantaina vaan töihin ja näistä supistuksista ei tarvitse välittää, koska ovat vain harjoitussuppareita. Hän myös selitti, että neuvolan tehtävänä ei ole kirjoittaa sairaslomaa työstä, jos työ raskaana ollessa on liian raskasta. Tämä on siis työpaikan, työntekijän ja työterveyshuollon välinen asia. Tämän kyllä ymmärrän, koska oma työni on raskasta/keskiraskasta. Olen siis töissä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Mutta tuntuu hassulta, että neuvolalle ei kuulu sekään, että näiden supistusten takia, mun tavallisemman kevyemmän kotipäivän vietto kipujen takia ilman lepäämistä ei onnistu, saati sitten työpäivän tekeminen.
Kysynkin voiko nää kivuliiat harjoitussupparit pehmentää paikkoja liikaa? Onko kenellekään määrätty sairaslomaa kivuliaiden ei siis vain epämiellyttävän tuntuisten harjoitussuppareiden takia? Ja jos on niin kuka sen kirjoitti neuvola vai työterveyshuolto?Muutenkin haluaisin lukea muitten kokemuksia näistä harjoitussuppareista. Itsellä vaan olo, että huolehdinko liikaa omasta ja vauvan terveydestä. Tämä tilanne vaan pistää itkettää. :( Kiitos jos jaksat vastata mulle edes jotain ja jaksoit lukea tän vuodatuksen.

vieras
ethän sä voi töihin mennä jos on tuommosia supistuksia! Lisää vaan sairaslomaa, ihan lääkäriltä...
Mullakin ollut rv 15 asti harjotussupistuksia, mutta ei ne ole mihinkään sattuneet. Nyt rv37 menossa eikä supistukset vieläkään satu eikä ole muutoksia tapahtunut juurikaan kohdunsuulla!

Sanoisin että toiset tuntee supistukset vaan helpommin.Mä esikoisesta myös ihan 15 viikolta asti ja luulin että ne kipeitä sillä kyllä ne tuntuivat epämukavilta ja kiristäviltä.
Muttei mitään verrattuna siihen mitä synnytyssupparit on.

Onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia?Silloin ne tekee jotain.Mutta muuten sulla vaan ikävän tunnokas kohtu ja tunnet ne vaan helpommin.

SIllä oikeesti kohtu supistelee koko raskauden ajan,se kuuluu asiaan.
Mutta kohdukanavan ei kuulu lyhetä eikä suu aueta.

Me ihmiset ollaan erilaisia,toiset tuntee helpommin supparit kuin toiset.

kyl neuvolalääkärille kuuluu supistukset! pyydä varaamaan aika sille,jos tuntuu että tosi herkästi supistaa.saat ainaki alatietutkimuksen ni näkee onko tehnyh edistystä noi supistukset että pitääks levätä. muistan ku mullaki supidteli jos rehkin töissä ni ei siit mitään tuu ku pitää päästä istuu koko ajan. ja oon sairaanhoitajana ni pitäs olla toimintakykyinen töissä.

Hanna
Kun hain sairaslomaa, niin silloin työterveyslääkäri tarkasti kohdunsuun, ja sanoi että se on hiemen pehmentynyt, mutta normaalin rajoissa. Koko sairasloman aikan siis omaa terkkaa tai neuvolalääkäriä en ole nähnyt, puhunut vain terkan kanssa puhelimessa. Olen jo hyväsynyt, että tunnen supistukset helpommin, koska mahanpeitteeni ovat ohuet. Nää vaan vie toimintakyvyn melkei kokonaan ja aiheuttaa pahan olon sattumisen lisäksi.

Näin
Tuo on epätavallista ja ei kuulu tuohon raskauden vaiheeseen. Mulla alkoi harjoitussupistukset noin rv 20 ja ne oli sellaisia kohdun kiristymisiä. Nyt vasta ihan loppuraskaudessa, joskus rv 30 paikkeilla, supistuksiin on tullut lisänä sellainen henkeä salpaava vaikutus, ovat siis napakoituneet, mutta eivät vieläkään kipeitä. Neuvolalääkäri kertoi, että jo se, että tuntuu hengityksessä, voi avata paikkoja. Hän sanoi vielä rv 36, että lepää, jos tuntuu siltä, että supistuksissa on sellainen henkeä salpaava vaikutus. Harjoitusssupistukset tuntuvat vain ja ainoastaan mahan kiristymiseltä. Muulta ei kuulu tuntua. Lepoa ehdottomasti sinulle!

Hanna
Kiitoksia kun ootte jaksaneet vastailla. Tuli vaan sellanen olo terkan puhelun jälkeen, että näitä vaan täytyy kestää ja tehä töitä kuten ennenkin, ja liikaa murehdin. Mut meenkö mä nyt tonne työterveyteen vai vai yritänkö saada neuvolalääkärille aikaa vai ihan yksityiselle gynelle? Oon Lahdesta, joten pääseekö tonne neuvolalääkärille helposti?

vieras
Paha noista on tietää mikä avaa paikkoja ja mikä ei. Mulla oli vastaavia samoihin aikoihin, mutta eivät pitkään aikaan tehneet kuin ihan vähän kohdunkaulaan. Nyt loppuraskaudesta ovatkin avanneet paikkoja, vaikka mun mielestäni eivät ole olleet yhtään kipeämpiä tai oikeastaan vähemmän kipeitä kuin aiemmin. Eli samalla ihmisellä vähemmän kivuliaat supistukset jossain vaiheessa avaavat paikkoja ja toisessa ei, mutta sitä ei ole voinut tietää kuin jälkikäteen mikä teki mitäkin.

Onneksi sain pahimpien aikaan levätä, voi olla, että paikat olisivat lähteneet kypsyttämään kohdunkaulaa enemmän jo puolessa välissä raskautta, jos olisin väkisin tehnyt töitä.

Yhteistyössä